گزیده بیانات/

اربعین، تدبیر اهل بیت برای بیداری انسان در عرصه تاریخ

فضای مجازی ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ۰

 

13 آذر اربعین جمعه

گزیده‌ای از بیانات نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کرج،

در تبیین مقام والای اربعین حسینی (ع) و آثار گردهمایی بزرگ اربعین،

در خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج

 

اربعین حرکتی در مسیر حرکت رسول خدا یعنی هدایت بخشی است.

بعثت رسول خدا برای نجات بشر از جهل و نادانی و باز کردن زنجیرهای اسارتی است که انسان به پای خود بسته بود؛ بعثت پیامبر هدایت بود و قیام امام حسین علیه السلام هم هدایت بشر و رساندن بشر به سر منزل مقصود است؛ که حسین علیه‌السلام هم چراغ هدایت است هم کشتی نجات که هر کس سوار آن شود به مقصد می‌رسد. هم ارائه طریق می‌کند هم ایصال الی المطلوب دارد. لذا اربعین شد علامت شیعه بودن.

زیارت اربعین را بخوانید.

درست همان چیزی را که وظیفه رسول خدا بود؛ امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در نهج‌البلاغه به آن اشاره می‌کند که رسول خدا در یک عصر و زمانی مبعوث به رسالت شد که همه در ضلالت و جهالت به سر می‌بردند و رسول خدا آمد آن‌ها را از حیرت ضلالت و از جهالت خارج کرد، همان را در زیارت اربعین برای حسین علیه السلام بیان می‌شود که حسین خون خودش را داد تا مردم از ضلالت و جهالت رها بشوند.

اربعین پر است از رمز و راز و پیام…

هم برای شخص مزیت دارد هم برای اجتماع مزیت دارد. آثار بیرونی دارد آثار مادی و معنوی دارد. برکات معنوی آن بسیار فراوان است. حرکتی است از روی عشق و محبت، با این همه تهدید که می‌بینید؛ چه نیرویی این جمعیت را به سوی قبله گاه عشق و محبت و معرفت جمع کرده؟

محبت به اهل بیت اکسیر اعظم است. این جمعیت با پول جمع شدند؟ تهدید نظامیشان کردند که اگر آنجا نروید ما شمارا قطعه قطعه می‌کنیم؟ مطامع سیاسی داشتند؟ بحث جناحی بود؟ آنجا که جمع می‌شوند چه کسی آن‌ها را مدیریت می‌کند؟ خوراک شان، آسایش شان، استراحت شان، خوابشان.

یک همایش در شهر می‌خواهند بگیرند عده و عُده جمع هستند پول و امکانات هم هست همه چیز هم در اختیار است تعداد هم تعداد محدودی است و آن افرادی هم که دعوت می‌شوند یک گروه خاص هستند با ویژگی‌های مخصوص خودشان از یک رنگ و نژاد و یک فکر و یک دسته باز هم آخر جلسه که می‌شود صدها مشکل دارد با کم و زیادش. صوتش خراب است. پذیراییش ناقص بود. آنهایی که دعوت شده بودند جایی گیرشان نیامد.

اربعین، این جمعیت عظیم چند میلیونی جمع می‌شوند از اقصی نقاط مختلف به یک سمت حرکت می‌کنند. آرام‌آرام موج عظیمی ایجاد می‌کنند یک خروشی به وجود می‌آورند کأنه یک رستاخیز عظیمی به پا شده است.

آن وقت نمایش می‌دهند قدرت شیعه را، نشان می‌دهند عظمت وحدت و یکپارچگی را. آن وقت این جمعیت با ویژگی‌هایی که دارد هر کدام از یک نژاد و رنگ با آن کیفیتی که می‌بینید صحنه‌های مختلفش را، این گروه و این مجموعه می‌شود خار چشم آمریکا. می‌شود خار چشم اسرائیل و همه مستکبران عالم.

روزهایی که تجمع عاشقان اهل بیت در کربلا است این روزها روزهای لرزه است بر اندام استکبار. هر چه که در طول سال رشته اند با این حرکت پنبه می‌شود.

آن‌ها می‌دانند اگر این جمعیت اسلحه به دست بگیرند ۲۰ میلیون نفر، نفری یک کلاشینکف به آن‌ها بدهند، حالا دیگر  را هم کنار بگذارید، چیزی از دنیای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

اربعین تدبیر اهل بیت برای این دوران بود که این جرثومه های فساد که تربیت‌شده دست استکبار هستند جرئت نزدیک شدن به کیان اسلام و بخصوص شیعه را نداشته باشند؛ که البته از این ظرفیت برای جهان اسلام و پیروزی بیداری اسلامی و جهات دیگر باید استفاده بهتری بشود.

آن قدرتی که امروز می‌تواند در مقابل جنایت‌کاری جنایتکاران و استکبار و شرارت‌های آمریکا بایستد قدرت یکپارچه و متحد جمع شده در اربعین است.

در مسائل مختلف جهان اسلام من‌جمله فلسطین و لبنان و یمن و بحرین و سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان و بقیه بلاد اسلامی را قدرت متراکم و ضد سلطه اربعین می‌تواند حل بکند و رسیدگی کند.

اربعین یعنی جریان کربلا و عاشورا واقعه ای مربوط به فرقه و گروه‌ و قوم خاصی نبود. یک واقعه که در گوشه ای از تاریخ اتفاق افتاده باشد نبود. اربعین این پیام را دارد.

اربعین یعنی روح ظلم‌ستیزی روح استکبارستیزی تا قیامت در قالب شعار زنده “هیهات من الذله”

اربعین پیام‌هایی دارد. یکی از پیام‌های اربعین این است که اگر کسانی در عاشورا فتنه‌گری کردند اربعین زمان بازگشت است. زمان بیداریست. اگر عده‌ای ساکتین فتنه بودند در عاشورا و اربعین روزی است که بیدار شده باشند و بر گردند خودشان را به خیل عظیم این اجتماع عظیم برسانند و جزء ساکتین نباشند.

اربعین باعث بیداری انسان‌ها در عرصه تاریخ است. اربعین بیعت امت با امامش و ولی جامعه است. اربعین تمرین است برای یاوری حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه؛ و درباره اربعین تا بخواهید معارف و مطالبی است که گویندگان و خطبا برای شما بیان می‌کنند و خودتان اگر توجه کنید به بزرگی این جریان و تدبیری که اهل بیت در این رابطه داشتند و آثار آن در این دوران که مشهود است خواهید رسید.

یکی از جلوه‌های تربیتی مکتب اربعین و عاشورا بسیج است. همان‌طوری‌که مکتب حسین علیه السلام تمام نمی‌شود و تمام شدنی نیست مدت ندارد. تربیت‌شدگان این مکتب هم تمام شدنی نیستند. مدت ندارند. این تفکر همیشگی و مانا است. تا زمانی که اسلام باقی است این تفکر و این فکر هم باقی است.

(خطبه های نماز جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴)

– این هفته – اربعین امام حسین (ع) را داریم، پیاده‌روی بزرگ جهان تشیع و شیعیان والامقامی که از جان دست شستند و بااین‌همه تشر و رجز و مطالبی که در این روزها علیه آن‌ها گفته می‌شود و تهدیداتی که می‌شوند با یک‌همتی و با یک عزمی امسال پرشورتر و با هیجان تر پا به عرصه پیاده‌روی گذاشتند و این‌ها پیام‌هایی دارد. پیامش این است که ما پیوندمان با امامت گسستنی نیست. پیامش این است که اگر دشمن تهدید هم بکند ما مستقیم هستیم پابرجا هستیم.

اربعین یادآور عاشورا و بازخوانی حرکت امام حسین و حرکت کربلا است و همه ما باید در همان مسیران شاء الله حرکت کنیم. اربعین تکرار می‌شود , بازخوانی می‌کند آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌هایی که حسین علیه‌السلام برای آن‌ها حرکت کرد.

اربعین را باید گسترشش داد، چون گسترش اربعین گسترش عاشوراست. توسعه به حرکت و آموزه‌های امام حسین علیه‌السلام است و این‌یک حرکت راهبردی و فراگیر برای ما و ادامه حیات جامعه اسلامی ما خواهد بود.

(خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳)

اربعنی پر است از پیام؛ پر است از هدایت، پر است از راهبرد, امام حسین علیه‌السلام را حذف فیزیکی کردند. خواستند با شهادت او و اطرافیان و خاندان و فرزندان و یاران او نور رسالت و ولایت را خاموش کنند و اثری از دین نباشد . با همه تلاش‌هایی که کردند، تبلیغاتی که کردند، نشد. اربعین حسینی چون سیلی خروشان  , طوفانی کوبنده، همه ساخته‌های آن‌ها را خراب کرد. جریان کربلا روح حسینی را زنده می‌کند. انقلابی گری و آرمان‌خواهی را زنده می‌کند. وقتی‌که انسان با حسین زنده شد زیر بار زور و ظلم و ستم و استکبار نمی‌رود.

اربعین بازخوانی کربلاست…

شور و شعور عاشورا را دوباره زنده می‌کند. این تظاهرات شیعه پیام دارد. بااین‌همه تهدید و ناامنی که دشمنان به وجود آوردند، در بوق و کرنا کردند که چه و چه خواهیم کرد. پیام وحدت و انسجام می‌دهد. پیام می‌دهد که اگر این جمعیت مسلح بشوند و به هرکدامشان یک‌تکه سنگ داده بشود از استکبار دیگر چیزی نمی‌ماند. ۲۰ میلیون جمعیت شیعه، عاشق، در بمباران فضای رعب و وحشت، این‌چنین متحد و منسجم با عشق وارد آن سرزمین شدند. اربعین قدرت فعال شیعه در عرصه سیاسی جهان است. اربعین حرکتی مردمی است، به حمایت از مقاومت و مستضعفان عالم. اربعین اتحاد و انسجام شیعه است که به تدبیر اهل‌بیت عصمت و طهارت به نمایش گذاشته‌شده است. این کار، کار بزرگی است. اگر مسلمان‌ها همه‌شان در جهان متحد شوند، ببینید چه‌کار بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

اربعین خیلی پیام داشت و آن‌کسانی که آن را زنده کردند به دستور اهل‌بیت، آثار خودش را دارد.

۱۳۷۳ سال از جریان اربعین می‌گذرد. اولین زائر حسین علیه‌السلام جابر است. جابر از اصحاب بدر بود. از یاران رسول خدا بود. در جنگ‌هایی که رسول خدا داشت جابر در کنار رسول‌الله بود. قبل از تولد حسین علیه‌السلام همراه رسول خدا بود. به دنیا آمدن امام حسین را دیده، نشو و ارتقا حسین علیه‌السلام را دیده بود و تا آخر هم بود. حالا شنیده است که حسین علیه‌السلام در کربلا به شهادت رسیده. او خوب امام حسین را می‌شناسد. رفتاری که پیغمبر با حسین علیه‌السلام داشته را کاملاً دیده. دیده بود که پیغمبر لب و دندان حسین را می‌بوسد. دیده بود که پیغمبر حسین را روی سینه‌اش قرار می‌دهد و حسین را در بغل می‌گیرد. حسین علیه‌السلام یک‌وقتی وارد مسجد شد ۳, ۴ ساله بودند، رسول خدا بالای منبر بود، امام حسین وارد مسجد شد، با همین حالت کودکانه که می‌آمد به زمین خورد. پیغمبر خدا از بالای منبر دوان‌دوان آمد و حسین علیه‌السلام را به بغل گرفت و بالای منبر برد. جابر آمد در شط غسل کرد، خودش را معطر کرد، پارچه‌ای به کمر بست، پارچه‌ای بر روی دوش انداخت کانّه مُحرم به احرام شد. بعد با قدم‌های آهسته به سمت قبر حسین علیه‌السلام آمد . وقتی‌که به قبر رسید خودش را روی قبر انداخت و بی‌هوش شد. بعد که به هوش آمد شروع کرد به سخن گفتن با حسین علیه‌السلام. به او سلام داد، بعد گفت حسین جان چرا جواب سلام جابر را نمی‌دهی؟ خود او جواب داد که چگونه جواب سلام بگوید کسی که بین سر و بدن او جدایی افتاده. شاید در همین فضا بود که صدای کاروان زینب به گوش رسید. میدانید چهل روز قبل زینب از همین دشت خداحافظی کرد، با بدن حسین.

(خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳)

اربعین برای شیعه روز مهم و بزرگی است، یادآور عاشوراست. قدرت شیعه در روز اربعین نمایش داده می‌شود. با آن راهپیمایی عظیمی که از نجف تا کربلا انجام می‌شود.

در عالم و در فضای سیاسی جهان راهپیمایی‌های بزرگی که سبب شده تحولاتی در اجتماعات کشورها به وجود بیاید بوده است، مثل راهپیمایی چند هزار کیلومتری طرفداران حزب کمونیست چین در سال ۱۹۴۹ که باعث پیروزی این حزب شد یا راهپیمایی بزرگ نمک توسط گاندی که به استقلال هند منجر شد، اصطلاحاً به این راهپیمایی‌ها قدرت‌نمایی نرم گفته می‌شود راهپیمایی شیعه در این روز یک قدرت‌نمایی نرم است و خوبی آن این است که تماماً مردمی اداره می‌شود از قالب یک کشور هم خارج‌شده و جهانی شده از تمام عالم می‌آیند، سال‌های اول دو سه میلیون بود ولی سال گذشته آن‌طور که گفتند ۱۷ میلیون بود و این حرکت آینده‌ی خوبی را نوید می‌دهد.

اربعین یادآور کربلاست و علت قیام امام حسین (علیه‌السلام)…

فلسفه‌ای که در اول حرکت در قالب وصیت‌نامه به برادر بیان شد؛ که مردم از مسیر دین منحرف‌شده‌اند و سیره رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) و پدرم را کنار گذاشته‌اند، دین واژگون شده و خرافات او را گرفته، مردم در جهالت مطلق بسر می‌برند باید قیام کرد خون داد تا دین زند بماند. در زیارت اربعین هم می‌خوانیم: «و بذل مهجه فیک» بذل جان کردی تا مردم از جهالت خارج شوند و نجات پیدا کنند. انسان گمراه حیران است خون دادی تا گمراهان از چه کنم چه کنم خارج شوند.

اربعین نماد شیعه، نماد ظلم‌ستیزی، نماد مقاومت و صبر است…

الآن هم تکرار جریان تاریخ است؛ مقابله ثروت و قدرت با عدالت و معنویت، همه‌ی استکبار با همه‌ی قدرتش در مقابل اسلام ایستاده و کمر همت بسته تا او را ساقط کند؛ اما روح حسینی با تمام قدرت و قوت همان حسین که گفت «مثلی لا یبایع مثله» این روحیه در میدان است در حال مبارزه است و زنده استکبارستیزی می‌کند. بنای استکبار در این عالم زورگویی است و می‌خواهد با همین ادبیات بر همه‌ی عالم سلطه و غلبه پیدا کن، اگر این مسیر برای بعضی دولت‌ها به خاطر منافعی که می‌برند قابل‌قبول باشد، برای دولت و ملت ایران که به تأسی از حسین بن علی بن ابیطالب (علیه‌السلام) بر مدار حق می‌گردد و با بذل جان فرزندانش به استقلال رسیده و در مسیر الهی شدن و کامل شدن حرکت می‌کند، هرگز واقع نخواهد شد.

(خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲)

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.