خطبه های 30 مهر 1395 شهر کرج

اگر همین سرداران مدافع حرم نباشند، شما نمی‌توانید به راحتی وزیر باشید و طعنه بزنید

روابط عمومی ۰۳ آبان ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۷/۳۰

 استان البرز , شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا به واسطه اینکه همه کارهای خودشان را براساس وظیفه و به موقع انجام می‌دهند در نتیجه اهل بهشت هستند . در روایات اسلامی ویژگی‌ها و خصوصیات و علائمی برای اهل بهشت بیان شده است. روایتی است از امام صادق علیه‌السلام در کتاب امالی شیخ طوسی رضوان‌الله علیه. کتاب امالی یکی از کتاب‌های مفید و پرخیر جهان اسلام است. املاء هایی بوده است که شیخ طوسی می‌کرده است صحبت می‌کرده و دیگران می‌نوشتند به اسم املاء که جمعش شده است امالی. همین املایی که می‌گویند و در مدارس می‌نویسند . او اینطور می‌گفته و دیگران می‌نوشتند.

در آنجا این روایت را از امام صادق نقل می‌کند ” إِنَّ لِأَهْلِ الْجَنَّهِ أَرْبَعَ عَلَامَاتٍ” اهل بهشت چهار نشانه دارند, چهار علامت  دارند” وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسَانٌ لَطِیفٌ وَ قَلْبٌ رَحِیمٌ وَ یَدٌ مُعْطِیَه” اهل بهشت این چهار ویژگی را دارند, علامت آنهاست, نه اینکه در بهشت دارند, در دنیا این گونه زندگی می‌کردند درنتیجه اهل بهشت شدند. چهره آنها منبسط است, روی گشاده دارند, زبان نرم دارند, دل مهربان دارند و دست دهنده دارند. حتماً دقت کرده‌اید که این چهار فضیلت چقدر کارساز است برای آرامش در زندگی و تعامل با افراد. در مسائل عادی و روزمره نقش مهم و اساسی دارد.

 حضرت برای اینکه مردم را تشویق کند به این که باید این صفات را داشته باشند فرمود به اینکه اهل بهشت این گونه هستند که ترغیب شویم به سمت اینکه این صفات را در خودمان به دست بیاوریم. گشاده رو و خندان بودن, در تعامل با دیگران با زبان لین سخن گفتن و نسبت به افرادی که در کنار ما هستند دل مهربان داشتن و به قدر وسع بذل و بخشش کردن و بخشنده بودن هم برای خود شخص خوب است هم دیگران در کنار او احساس آرامش می‌کنند. داشتن این خصوصیات برای یک عده ای واجب است.

 مثلاً برای پدر خانواده ,برای کسی که معلم است و یک عده را زیر پوشش دارد , امام جماعت که در یک مسجدی یک عده از افراد زیر پوشش او هستند و هر کسی که هدایت و راهنمایی عده‌ای را به عهده دارد برای این که کارهایش پیشرفتی داشته باشد و به نتیجه برسد بهتر است که بیشتراینگونه باشد .همان طور که رسول خدا طبق بیان قرآن کریم اگر می‌خواست که درشت خو و غلیظ باشد  و شدید برخورد کند و انعطاف نداشته باشد از حول و اطراف او پراکنده می‌شدند. لذا پیغمبر لین و نرم بود و مهربان و رحیم بود. مظهر رحمت خدا بود و این‌ها کارساز است. خدای تعالی همه ما را موفق به به دست آوردن این صفات و تقویت این صفات در خودمان بکند ان‌شاءالله.

 بحث ما راجع به انقلاب اسلامی و مبانی او در قرآن و روایات بود به بعضی از آیات اشاره کردیم. در ادامه عرض می‌کنم به اینکه شما توجه دارید قبلاً هم به مناسبتی گوشه‌ای از این‌ها بیان شد که اسلام فقط در امور مادی, امور عبادی و مسائل فردی خلاصه نمی‌شود .بلکه از یک جامعیت برخوردار است که همه نیازهای فردی و خانوادگی و اجتماعی و داخلی و خارجی و جزئی و کلی را همه را شامل می‌شود .دنیا و آخرت و هر چیزی که برای بشر لازم باشد چه در زندگی دنیایی و چه در آینده برای آخرت او مورد نیاز است همه این‌ها را رسیدگی کرده و بحث کرده. یکی از این‌ها مسئله حاکمیت و حکومت است. نظامی که می‌خواهد در آن زندگی کند اگر قوانین اسلام اجرا بشود قطعاً بشر سعادتمند خواهد شد. یعنی کسانی که از نظام اسلامی تبعیت می‌کنند.

 شما همین احکام اقتصادی اسلام را نگاه کنید. فقط مطالعه کنید و ببینید چه مباحثی در آن هست. مسئله بیع و تجارت و اجاره و مزارعه و مساقات و معاملات به معنای خاص کلمه   و خمس و زکات و انفال و اینها را بررسی کنید و نقش آنها را در جامعه ببینید. قوانین اجتماعی اسلام, قوانین حقوقی و مدنی اسلام, قوانین کیفری و دستورات کیفری اسلام, کتاب قضا, شهادت ,حدود, قصاص ,دیات, دستوراتی که راجع به نظام و حفظ کیان اسلام گفته می‌شود, احکام نظامی و دفاعی مثل جهاد و شهادت و ده‌ها قانون دیگری که هست اگر دقت کنید این مجموعه تضمین‌کننده سعادت بشر هستند. البته اگر اجرا بشوند و در جای خودش اقدام شوند.

همه این‌ها و توجه و پرداختن به این‌ها دل اهل ایمان و خداجو و هر کس که عدالت و آزادی برایش مهم بود در او ایجاد انگیزه کرد و قیام مردمی سال ۵۷ به ثمر نشست. یعنی این احکام را مطالعه کرد, گویندگان برایشان گفتند ,علمای ربانی و دانشمندان دینی در مقاطع مختلف تبیین کردند, حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها تبیین این ساختار و تشکیلات را کرد تا انقلاب اسلامی بر علیه مظاهر ظلم و بی‌عدالتی نظام استکباری و شاهنشاهی واقع شد و مردم حاضر شدند و قیام کردند. بنابراین خود بیان این مطالب احکام مترقی و عدالت محور بودن این احکام خودش یکی از مبانی است و ریشه‌هایی است که تحریک می‌کند انسان را که برود و حکومت اسلامی را تأسیس کند.

 یکی از ریشه‌ها و مبانی انقلاب همین خواهد بود که البته آیاتی هم در قرآن کریم به او اشاره دارد .مثلاً خدای تعالی در قرآن به انبیا این‌گونه فرمود , آیه ۶۴ سوره مبارکه نساء” وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ” ما هیچ پیغمبری را نفرستادیم مگر برای اینکه به امر الهی او اطاعت شود .اطاعت در چه چیزی بشود؟ در همین اموری که گفتیم. مباحث حقوق اجتماعیات مدنیات نظام معاملات و همه اینها . در سایه حکومت اسلامی و احکام الهی جامعه به سمت حیات طیبه حرکت می‌کند که حیات طیبه هدف نهایی انقلاب اسلامی ما بوده است. یعنی در آن مسیری که تبیین شده است و طی این مسیر بدون داشتن برنامه ممکن نخواهد بود. بدون برنامه انسان به آن هدف نهایی نخواهد رسید. طرح و نقشه راه می‌طلبد.

بعد از این که طرح و برنامه داشتیم که قرآن و روایات برای ما آن را تبیین می‌کنند, بدون تشکیلات و سازمان نمی‌شود آن برنامه را اجرایی کرد. لذا نظام ولایت برای این منظور در نظر گرفته شده و این نظام ولایی ما فقط بحثش بحث حکومت نیست, بحث یک سلطان و پادشاهی که حکمرانی کند نیست, بلکه تمام شئون مورد نیاز انسان در آن در نظر گرفته شده و هر چیزی که انسان در زندگی‌اش به آن نیاز دارد مورد توجه است و مسئله ولایت و رهبری در آیات به آن اشاره شده است. در روایات آمده است .فراوان است.

 من فقط یک نمونه را برای شما بیان می‌کنم که این رابطه را متوجه بشوید. چون قبلاً راجع به این موضوع مفصل صحبت کرده‌ایم دیگر ادامه نمی‌دهم. آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه. عنایت کنید بیان می‌کند که اهل ایمان نسبت به هم بی‌تفاوت نیستند. نسبت به هم ولایت دارند . یعنی در مقابل هم وظایفی دارند” وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ” بعضی مؤمنین بر بعضی ولایت دارند سلطه دارند باید دستور بگیرند” یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ”  این آیه خیلی زیبا بیان می‌کند که چگونه مؤمنین بر مؤمنین ولایت دارند. امربه‌معروف می‌کنند و نهی از منکر می‌کنند. اقامه نماز می‌کنند و این یکی از مبانی است.

 یکی دیگر از ریشه‌های انقلاب که بسیار مهم است عدم سلطه کافران بر اهل ایمان است .یکی از چیزهایی که باعث شد نظام اسلامی در این زمان تشکیل بشود بر علیه کفر و ظلم شاهنشاهی قیام شود همین آیه ای است که الان برای شما می‌خوانم و همین مبناست که اصطلاحاً به آن اصل نفی سبیل می‌گویند. آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء” وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا” خدای تعالی هرگز بر کافران راه تسلطی بر اهل ایمان قرار نداده است. کلمه سبیل که در اینجا آمده است هم راه‌های مادی را در بر می‌گیرد هم راه‌های معنوی. سبیل هم برای مذکر استعمال می‌شود هم برای مونث. معمولاً برای راه‌های هموار و نرم  و سهل استفاده می‌شود. اگر راه یک ذره سختی داشته باشد در پیچ و تاب داشته باشد و سنگلاخ باشد در عرب طریق گفته می‌شود. اما اگر راه راه مستقیمی ‌باشد صاف و یکدست باشد مثل اتوبان باشد به آن صراط گفته می‌شود.

به هر تقدیر سبیل به قول ما طلبه‌ها اسم نکره ای است که در سیاق نفی واقع شده است. اصطلاحاً می‌گوییم که افاده عموم می‌کند. یعنی همه راه‌ها, چه راه نظامی, چه راه اقتصادی, چه راه فرهنگی, چه راه مادی, چه راه معنوی, در همه امور خدای تعالی نمی‌پذیرد که کافری بر مسلمانی سلطه داشته باشد. در مسئله اقتصادی زیر بار کافر نباید رفت. در مسائل فرهنگی زیر بار کافر نباید رفت. در مسائل نظامی نمی‌شود انسان مستعمره جای دیگر باشد. در هیچ امری از امور به مسلمان اجازه داده نشده است که زیر بار دشمن برود. این یکی از آن مبانی انقلاب اسلامی است. همه انواع راه را شامل می‌شود. البته مومنی که به همه وظایف ایمانی خودش عمل بکند.

” وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ  “مومنی که مومن واقعی باشد. مومن حق سلطه‌پذیری کافر را ندارد و اگر بپذیرد که زیر بار سلطه برود مؤمن واقعی نیست. این آیه با صراحت و با دلالت تام بیان می‌کند که دیانت از سیاست و سیاست از دیانت جدا نیست. خیلی آیه دقیقی است . فرصت بیانش گذشت اگر شد هفته بعد شاید اشاره کنم. آیه نفی سبیل هدف انبیای الهی را اگر به آن توجه کنیم تبیین می‌کند .انبیای الهی تلاش کردند که انسان‌ها را سیر بدهند به سمت تعالی روح به سمت کمالات الهی. اگر نفی سبیل را نپذیریم و بگوییم می‌شود سلطه دیگران را پذیرفت  اهداف انبیا زیر سؤال می‌رود . مگر می‌شود به سمت کمال حرکت کرد ولی سلطه کافر را هم بر خودمان داشته باشیم. نمی‌شود. با پذیرش سلطه کافر همه مظاهر دین و معنویت زیر سؤال خواهد رفت .در تضاد است. حرف برای گفتن در اینجا زیاد است به همین مقدار فعلاً اکتفا می‌کنیم. خوب است در این زمینه به وصیت‌نامه حضرت امام هم مراجعه کنید ایشان آنجا هم یک نکته‌ای دارد .

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. همیشه بچه مسلمان‌ها در معرض خطر القائات شیطان صفتان و شیاطین هستند. لذا اهل بیت عصمت و طهارت برای حفظ فرزندانمان از این گونه خطرات به ما توصیه‌هایی را کردند .خیلی بد است ما شیعه اهل بیت هستیم اما پیروی نداریم. در زندگی فردی و خانوادگی ما توجهی به این دستورات نداریم. دیگران توجه می‌کنند بهره‌برداری می‌کنند .بعضی وقت‌ها کتاب‌های غربی‌ها را آدم می‌بیند خیلی هم پرفروش است فروش فراوانی می‌کند اسم‌شان را نمی‌خواهم ببرم بعد دقت می‌کنیم می‌بینیم که محکمتر از آن کلمات قوی‌تر از آن کلمات در بیانات اهل‌بیت عصمت و طهارت هست. ولی ما چراغ راه را خاموش کردیم در تاریکیی که خودمان به وجود آوردیم دنبال چراغ می‌گردیم و این یک ظلمی است که خودمان به خودمان می‌کنیم . باید به آن توجه داشته باشیم  که این کار کار پسندیده ای از نظر دستورات دینی و الهی نیست.

یک روایتی است توصیه است که رسول خدا به ما کرده است” أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ” یک نگاه کرد به بعضی از این بچه‌ها فرمود” وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ ” وای به حال بچه‌های آخر زمان  از پدرانشان. آباء منظور فقط پدر نیست پدر و مادر و هر کسی که تربیت او را به عهده دارد” فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فقال: لا من آبائهم المؤمنین” آیا از پدرانشان که مثلاً آنها مشرک می‌شوند راه را درست طی نمی‌کنند به شرک می‌افتند؟ حضرت فرمودند, نه از پدر و مادرهای مومنشان وای به حال آنها.

” لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا” اینها گمان می‌کنند همین طور که زندگی دنیایی بچه شان را آباد کردند تکلیف و وظیفه خودشان را انجام داده اند. دیگر کاری با بقیه‌اش ندارند . تلاش برای دین‌دار کردن بچه شان آباد کردن عقایدشان رسیدگی به عقایدشان ندارند. فکر می‌کند باید سه شیفت کار کند که بچه‌اش به دانشگاه برود. باید مثلاً مشاغل فراوانی را به عهده بگیرد درآمدی داشته باشد تا مثلاً فلان کار را برای فرزندش انجام بدهد. این نیست. خیلی از ماها نزد خدای تعالی نسبت به فرزندانمان مسئول هستیم.

دیروز من جلسه‌ای را با تعدادی از دوستان داشتم در آن جلسه صحبتی بود راجع به بعضی از مسائلی که در استان باید انجام شود. یکی از آن عزیزان گفتند به اینکه در فلان کشور اروپایی اگر بچه ۱۳ ساله تلفن هوشمند دستش باشد بچه‌های زیر ۱۳ سال, دادگاه بچه را می‌گیرد تحویل بهزیستی می‌دهد به پدر و مادر می‌گوید شما صلاحیت نگهداری این بچه را ندارید. آن وقت ببینید ما چه قدر بی‌تفاوت هستیم نسبت به این مسائل .بچه ابتدایی و دبستانی. الان این وسیله مخرب خانواده‌ها, دین و آخرت حتی دنیا را هم خراب می‌کند. بچه‌های تنبل چاق بی‌عرضه اصلاً نه حال راه رفتن دارند نه حال فعالیتی دارند درست می‌کنند. به اسم تکنولوژی و بعضی از این مسائل.

 پدر و مادرها مسئول هستند. نمی‌شود همین طور رها کرد. شاید یک وقت همین‌جا عرض کردم اگر احتمال بدهید که برادرزاده ات یک بیماری مسری دارد خواهرزاده ات یک بیماری دارد که لاعلاج است و هر کس با او تماس بگیرد مبتلا می‌شود هرگز بچه خودت را اجازه نمی‌دهی که با خواهرزاده و برادرزاده ات تماس داشته باشد. امکان ندارد بگذاری ۱۰ دقیقه پهلوی او بنشیند . آن وقت به راحتی اجازه می‌دهند پای ماهواره بنشینند که روح او را از بین می‌برد. اجازه می‌دهند در اختیار او دستگاهی باشد که تمام جان و آخرت و دنیای او را به آتش می‌کشد.

چرا باید این‌گونه باشد. نمی‌شود که آزاد بگذاریم. این‌ها خلاف دستورات تربیتی است. حالا مسائل دینی و اسلامی سر جایش. در تربیت کودکان مان ما یک مقدار بی‌توجهی داریم. این هم که دستورات اهل‌بیت. حالا نکاتی داریم ان‌شاءالله در جلسات بعد اگر زنده بودم از روایات برای شما می‌خوانم ببینید چقدر اشتباه می‌کنیم. باید محکم در مقابل بعضی از مسائل ایستاد و هیچ تعارف نکرد. شل آمدن نتیجه‌اش می‌شود همین مسائلی که دیده می‌شود .خدای تعالی همه ما را موفق به انجام وظایف مان  بگرداند.

روز دوشنبه گذشته در منطقه عمومی اصفهان یک رزمایشی تشکیل شد. رزمایش فداییان حریم ولایت با رمز یا حسین‌بن‌علی توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی. این رزمایش قسمتی از توان و قدرت در حراست و دفاع از حریم هوایی کشور را نمایش داد .انواع هواپیماها پهبادها که مورد نیاز یک ارتش مجرب و مجهز هست به کار گرفته شد. و از ویژگی‌های او این بود که قسمت اعظم تشکیلات به کار گرفته شده در این رزمایش تولید داخل بود و توسط متخصصان داخلی ساخته شده بود .

البته این رزمایش یک پیام روشن هم داشت. گذشته از اعلام آمادگی دفاعی لازم که باید همیشه آماده باشیم یک پیام روشن داشت و آن پیامش این بود که در تأمین امنیت منطقه به حول الهی به قدرت خودمان تکیه داریم و اگر دشمن بخواهد بی‌عقلی کند و جسارتی به مهد احرار و آزادگان ایران اسلامی داشته باشد خانه عنکبوتی خودش را ویران شده خواهد دید. به همه این عزیزان خدا قوت می‌گوییم و از خدای تعالی خواستاریم که روزافزون بر موفقیت‌شان افزوده بشود ان‌شاءالله.

ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوای سه‌گانه توسط رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته مورد توجه است. این سیاست‌ها بر اساس قانون اساسی جزء اسنادی هستند که همه مسئولان و همه دستگاه‌های تصمیم گیر باید رعایت کنند .وقتی این سند ابلاغ می‌شود حکم قانون را پیدا می‌کند. تمام دستگاه‌ها باید من بعد براساس او سیاست‌هایشان را بچینند. ویژگی این اسناد برطرف کردن کمبودها و خلأها است .در طول زمان بعضی از مسائل با مشکلاتی مواجه می‌شود با این سندها آن خلأها جبران می‌شود و سند صادر می‌شود. لذا از اهمیت کاربردی برخوردار است. باید به بندهای او توجه جدی شود .

بخصوص همین بحث انتخابات خیلی مهم بود .شما اگر بندهای هجده گانه را با توجه دقت کنید مثلاً بند چهارم که بر تعیین حدود نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و نظارت و برخورد با متخلفان و کسانی که تخریب و تهدید و تطمیع و فریب و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی و امثال ذلک می‌دهند تأکید شده است. همین بند بسیار حائز اهمیت است و بسیار امیدوارکننده.

خود شما شاهد بودید چه در این استان چه در جاهای مختلف کشور بالاخره ارتباط دارید و شنیدید در محله‌ها و مناطق دیگر که در بعضی از جاها هزینه‌های گزافی برای تبلیغات و هزینه‌های برای لابی‌های پنهانی که یک کارهایی را انجام بدهند صورت می‌گیرد تا بر مرکب قدرت سوار شوند. که البته بیشتر اوقات هم وامدار صاحبان ثروت و قدرت می‌شوند و وقتی وارد عرصه می‌شوند و بر اریکه قرار می‌گیرند به خاطر وامداری که دارند کار مهم و مفیدی هم نمی‌توانند انجام دهند.

خودشان هم به همین مسائل می‌افتند که برای این که در قدرت بمانند دچار لابی‌هایی می‌شوند و مفاسدی را ایجاد می‌کنند. گرفتاری برای خودشان و دیگران درست می کنند. زمینه سوءاستفاده های بعدی هم فراهم می‌شود. این بند اگر درست اجرا شود جلوی این نوع تخلفات و تبلیغات نادرست و عوام‌فریبی و امثال ذلک گرفته می‌شود. ما در عرصه انتخابات عوام‌فریبی زیاد می‌بینیم در عرصه انتخابات تخلفات بین زیاد دیده می‌شود که اینها در افکار عمومی و در به دست آوردن آرا خودش را نشان می‌دهد .

نکته مهم دیگر در این دستورالعمل مطلبی است که مدتی است که عده‌ای تکرار می‌کنند که نمایندگان طوری مصونیت دارند که اگر مدرک و سندی از آنها کشف شد که دلالت بر عدم صلاحیت آنها می‌کرد دیگر نمی‌شود با آنها برخورد کرد. مصونیت پیدا می‌کنند. بعد از اینکه نماینده نماینده شده و به مجلس رفت بعد از آن یک مدارک به دست آمده که ایشان صلاحیت نداشته می‌گویند دیگر مصونیت دارد .

بند سیزدهم همین مطلب را تأکید دارد. بند سیزدهم سند, خیلی دقیق همین نکته را می‌گوید  که شرایط نمایندگی باید استمرار داشته باشد که اگر سندی کشف شد که دلالت داشت این شخص شرایط لازم را نداشته باید با او برخورد قانونی شود. این هم خیلی خوب است. بقیه شروط هم تعدادی بوده است که تأکید شده است. این‌ها اگر به دقت اجرایی ‌شود ان‌شاءالله, این سند عملیاتی شود ان‌شاءالله, شاهد شفافیت و فضای سالم‌تری در انتخابات خواهیم بود ان‌شاءالله.

در پیش رو هم انتخابات را داریم .انتخابات شورای اسلامی محلات و شهرها و همچنین ریاست جمهوری که هر دو مهم است. از الان هم عده‌ای دارند تلاش می‌کنند و کار می‌کنند. دارند آرایش می‌گیرند رایزنی‌ها دارد صورت می‌گیرد . همان‌هایی که بودند و هم آنهایی که می‌خواهند بیایند شما هم با دقت تمام ان‌شاءالله توجه کنید. مجلس شورای اسلامی یک ویژگی‌هایی دارد که اگر توجه نشود آثار و تبعات کلان دارد.

شورای اسلامی محلات و شهرها هم یک ویژگی‌هایی دارد که اگر به آنها توجه نشود تبعات دارد و تبعات آن ملموس‌تر است. خودتان حس می‌کنید و می‌بینید که چگونه در زندگی جاری ما نقش دارد. پول و ثروت و قدرت جمع می‌شود در بعضی جاها و باعث مفاسدی می‌شود. باید افرادی که انتخاب می‌شوند از تدین کامل برخوردار باشند. دغدغه مند باشند. شرایط محل و زمان را بشناسند.

که ان‌شاءالله من در آینده چون گفتم احتمال  قوی دارد که ورود پیدا کنم و بعضی از نکات را با دقت بیشتری خدمت شما عرض کنم در آینده به او خواهم پرداخت . بدانید که از الان هم عده‌ای مصمم هستند که این سنگر را به قول خودشان و این کرسی را تصاحب کنند که به هر جهت امیالی پشت سر آن خوابیده است که بعضا این امیال الهی نیست و به سود مردم هم نیست. بیشتر به دنبال منافع شخصی و مادی و گروهی دور می‌زند که من سعی می‌کنم چهره این افراد را برای شما کاملاً شفاف کنم در آینده به حول و قوه الهی.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان علمی جوان کشور که با ایشان داشتند نکات پراهمیتی را به همراه داشت که متولیان و مسئولان و بیشتر از آنها خود نخبگان محترم با جدیت باید دنبال کنند تا شاهد شکوفایی بیش از پیش نظام اسلامی باشیم. یکی از نکات مهمی که ایشان اشاره فرمودند راجع به به انحراف کشیدن حرکت علمی کشور بود و اینکه خود ما ناشی گری کنیم و به این انحراف کمک کنیم . برای نمونه به تحقیقات و مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها اشاره کردند که اینها باید در خدمت نیازهای کشور باشد.

 مثلاً الان خود استان ما استان صنعتی و کشاورزی است و یک استان دانشگاهی است. چقدر از پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های ما منطبق با صنعت استان است؟ این همه دانشجو چقدر پایان‌نامه‌ها منطبق با کشاورزی استان است؟ اساتید باید بگویند که این‌ها مقاله بنویسند و پایان نامه بنویسند بر اساس نیازهایی که استان دارد . رسانه‌ها باید دنبال کنند که ببینند چه مقدار انجام می‌شود. گزارشش را خود دستگاه‌ها شفاف بدهند. حتی فرمودند به این که اگر نتوانند حرکت علمی را متوقف یا منحرف کنند بد نامش می‌کنند و این خیلی بد است .

 نمونه ای را هم مطرح کردند لازم است اینجا بنده هم فعلاً تذکر بدهم. نمی‌خواهم دقیق ورود کنم فقط تذکر می‌دهم برای آن کسانی که باید این اشارات را بگیرند و بشوند و اگر ببینم که تغییری حاصل نشد آن موقع نکته دقیق‌تری را عرض کنم .که این روندی که در بعضی از دانشگاه‌های استان متأسفانه اتفاق می‌افتد در پایان‌نامه‌ها مورد قبول نیست. در پایان نامه‌هایی که اساتید به دانشجویان می‌دهند از آنها می‌خواهند که مطالبی را بنویسند که با مبانی دین فاصله دارد و جالب است که از آنها می‌خواهند حتماً بیایند از این پایان نامه هم دفاع کنند  و نمره بگیرند.

من تعدادی از این پایان‌نامه‌ها را دیدم و مطالعه کردم. نمراتی که دانشجویان گرفته بودند آنها را هم دیدم. خب اینها در هیچ قالبی نمی‌گنجد. با فرهنگ ما منافات دارد. مثل اینکه بگویند درباره ازدواج انسان با حیوان شما مطلب بنویس و بیا دفاع کن و بگو که چیز خوبی است  و نمره هم بگیر و ارتقاء پیدا کن برای درجه بالاتر. این دیگر توهم توطئه نیست. این جنگ قطعی با باورهای دینی است. این جنگ با باورهای اسلامی و الهی است که خزنده بلکه آشکارا عرض اندام می‌کند.

مسئولین محترم در دانشگاه‌ها توجه کامل را ندارند. نظام سلطه به هر وسیله‌ای که شده قصد نفوذ و تخریب را دارد و این مربوط به الان نیست که سالیان سال است که دارد این کار را می‌کند کرده و می‌کند. هر جایی که فرصت پیدا کرد هر زمانی که زمینه برایش بود او ضربه‌اش را می‌زند. در هر جایگاهی که باشد در هر مقطعی که باشد. شما ببینید از جایگاه مرجعیت بگیرید او ضربه زده است تا پایین تر ها . اگر بتواند این کار را بکند خواهد کرد. ساده‌انگار نباید بود. آقایان باید هوشیار باشند که در میدان دشمن بازی نکنند .

همین روزها سالروز افشاگری حضرت امام رضوان‌الله علیه است. یعنی چهارم آبان سال ۱۳۴۳ امام ره بر علیه پذیرش قانون استعماری و استکباری کاپیتولاسیون واکنش نشان داد با ان تیزبینی الهی که داشت  و بحمدالله رهبر فرزانه ما هم این تیزبینی را دارند. قانون را فهمید .آن را سند بردگی ایرانیان دانست و اعتراض کرد. البته تبعید هم شد. قانونی که برای اتباع بیگانه مصونیت قضایی درست می‌کرد . که شنیدید هرساله بیان شده است .این یک قانون استعماری بود و با تیزبینی دیده شد. دشمن با ما رفاقت ندارد. دشمنی می‌کند.

 این روز‌ها سالروز تأسیس سازمان ملل هم هست. سازمانی که تأسیس شد برای اینکه حقوق ملت‌ها را پاسداری کند. شما همین امروز ببینید در یمن در بحرین و در افغانستان و در عراق و در سوریه و در نیجریه چه اتفاقاتی می‌افتد و این سازمان به اصطلاح ملل چه دفاعی می‌کند. چگونه برخورد می‌کند .سکوت مرگ دارند اینها. این حق وتویی که در سازمان ملل گذاشته شد ,عقلایی است که تعدادی از کشورهای قدرتمند جهانی اجازه داشته باشند که منابع کشورها را چپاول کنند با حق وتویشان؟ سازمان ملل نوکر و گوش به فرمان آن چیزی است که قدرت‌های جهانی به آن دیکته می‌کنند.  و از خودش حرکتی ندارد.

 شما می‌بینید در این جریاناتی که اتفاق می‌افتد. به یک مجلس عزایی بمب می‌ریزند. به یک جلسه عروسی بمباران می‌کنند. در اقصی نقاط کشورهای اسلامی می‌بینید که این گروه‌های تروریستی چه کار می‌کنند و اینها در سکوت هستند. مترقی ترین چیزی که برای ایران خواستند همین قانونی بود که امام در مقابلش ایستاد. آنها برای ما خیر نمی‌خواهند. آمریکا هرجا که وارد شد جز خرابی و جز از بین بردن منابع و منافع ملت‌ها چیزی نداشت. در ایران هم همین‌طور بود.

عده‌ای هم متأسفانه در داخل تا اسم آمریکا می‌آید دلشان هری می‌ریزد .همچین بشاش و شاداب می‌شوند.قلبشان به وجد می‌آید. تلاش می‌کنند هر جور شده این جرثومه فساد را تطهیر کنند. با اسم‌های دهن پر کن جامعه را به این مسیر می‌برند که باید با جامعه جهانی تعامل داشت. اگر ارتباط نداشته باشیم اقتصادمان کذا و کذا خواهد شد و چه و چه .که دیگر این‌ها را تکرار نمی‌کنیم. به هر تقدیر باید خیلی مواظب باشند آقایان. الحمدالله به فضل پروردگار تا امت انقلابی اسلام ناب در این کشور هستند دست آمریکا به ایران نخواهد رسید.

چند تذکر هم بدهیم. اولاً مبارزه‌ای که این روزها با کمک همه اقشار مردم عراق, شیعه و سنی و ایزدی و کرد و ترکمن در موصل در حال اجرا است و در جریان است بسیار نویدبخش است. چهره سیاه استکبار را در حمایت از گروه‌های تروریستی سیاه تر کرد. می‌دانید که موصل به نوعی پایتخت داعش شد  . نزدیک به چاه‌های نفت. خط نفت عراق به ترکیه از آنجا عبور می‌کرد. یک سلطه بر منابع نفتی هم پیدا کرد که اگر آزاد شود با توجه به حساسیت ویژه‌ای که برای داعش دارد باعث سقوط داعش خواهد شد انشالله و تقویت محور مقاومت. که امیدواریم شاهد پیروزی کامل در این نقطه و ان‌شاءالله در حلب که آنجا هم پیروزی‌هایی در حال به دست آمدن هست به چشم می‌خورد که آنجا هم با پیروزی به نتیجه برسد که این دو اگر به نتیجه برسد یک تنفسی برای جهان اسلام از شر داعش خواهد بود این اولاً  .

ثانیاً نکته‌ای که عرض می‌کنم این است که دولتمردان در بیاناتشان دقت بیشتری داشته باشند. ما قصد تقابل نداریم که آنها چیزی بگویند و ما جواب بدهیم .ولی نمی‌شود بعضی از امور را تذکر نداد. عرض کردیم که وظیفه امام جمعه تذکر است. روشنگری است. تبیین است . اصلاً جزء دستور نماز جمعه است. نمازجمعه عبادی سیاسی است. نمی‌شود بگوییم امام جمعه سیاسی نباشد. باید مباحث اصلی سیاست را و آن اصول را بیان کند بدون حب و بغض و بدون گرایش به جایی. تبیین مواضع رهبری و ولایت را باید بکند و مسائل کلان جامعه داخل و خارج را .

البته نمی‌شود بعضی از امور را هم تذکر نداد. چون خلاف بین است. به عنوان یک مسلمان که می‌توانیم حرفمان را بزنیم از باب نهی از منکر که می‌توانیم بعضی از مسائل را بیان کنیم. واقعاً جوانان جان بر کفی که صدها کیلومتر خارج از خاک ایران جوانمردانه برای امنیت ایران و نظام اسلامی در مقابل دشمن غدار و جرار ایستاده‌اند سزاوار نیست که آماج طعنه های عده‌ای در داخل باشند. چرا طعنه میزنند؟ به این سرداران بزرگواری که در آنجا  در حال مبارزه هستند .اگر همین سرداران مدافع حرم نباشند که شما نمی‌توانید به راحتی وزیر باشید و طعنه بزنید  و عده‌ای از همکارانتان سالانه حقوق های میلیاردی بگیرند .آنها باید آنجا شهید شوند  تا شما بتوانید این کار را بکنید .چرا طعنه می‌زنید؟  چرا از راهنمایی و روشنگری این‌قدر هراس دارید که می‌گویید امام جمعه باید ساکت باشد؟

گفتیم آمریکا قابل اعتماد نیست, بد عهد است, در قضیه هسته‌ای مواظب باشید. ائمه جمعه گفتند, منتقدین گفتند , رهبری گفت, گوش نکردید. امروز معلوم شد که برجام مساوی است با هیچ. روشنگری و هشدار برای حفظ عزت و اقتدار اضطراب در جامعه درست می‌کند , یا اینکه بگوییم آمریکا می‌تواند با موشک‌هایش ما را از بین ببرد ؟ کدام اضطراب ایجاد می‌کند؟ یادآوری راه‌های پیشگیری از قتل عام فرهنگی و حمله همه‌جانبه دشمن به ارزش‌ها و باورهای دینی و الهی جامعه و جوانان, اضطراب ایجاد می‌کند یا اینکه دستاوردهای هسته‌ای را نابود کنیم و بعد بگوییم  سایه جنگ بر سر ماست ؟ کدام اضطراب ایجاد می‌کند؟

من بخواهم لیست کنم مطالبی را که در طول این مدت گفته شده و اضطراب ایجادکننده است و روان‌پریشی می‌آورد برای جامعه فراوان است. بهتر است عزیزان در دولت به امور اصلی که متوجه آنهاست در این روزهای باقی مانده بپردازند. مسئله بهداشت, مسئله اقتصاد, مسئله بیکاری, مسئله معیشت خانواده‌ها ,معضلات فرهنگی را سازماندهی کنند تا بیایند شروع‌ کنند به فرافکنی و از بار مسئولیت فرار کردن .کاملاً مشهود است به خاطر وعده‌هایی که داده شد که رهبری در آن بیان خودشان در قبل از انتخابات فرمودند که عزیزان در وعده‌هایی که می‌دهند مواظب باشند. وعده‌ای ندهند تا آخر سال وقتی نوار سخنان آنان را می‌گذارند آنها خجالت زده مردم شوند. الان وضعیت این طور شده که باید یک جوری جامعه را متوجه مسائل دیگر کنند. در تغییر کابینه باید توجه کرد که چه کسانی باید تغییر پیدا کنند. الان مسئله اقتصاد و معیشت مسئله اصلی است این ثانیاً .

ثالثاً مسئله‌ای که هست اربعین امسال سهمیه استان البرز ۳۰ هزار نفر است. البته بیشتر هم بروند مشکلی نیست ۳۰ هزارنفر تدارکاتش با استان ماست .باید این تدارکات دیده شود و تهیه شود .عزیزان ستاد عتبات پیگیری لازم را با همکاری دستگاه‌های استان دارد .او کلانش است. اما مردم بزرگوار و محب اهل بیت علیهم‌السلام اینها هم باید کمک کنند. اصل کار برای شماست .دستگاه‌ها کارهای دستگاهی شان را انجام می‌دهند .اما نذوراتتان را و کمک‌های خودتان را عزیزان عرض می‌کنم که فقط به ستاد عتبات استان و شهرستان‌ها بپردازید .امکان دارد دستگاه‌های دیگر هم بخواهند کمک بگیرند این کار را نکنند. دستگاه‌ها کمک به عتبات بکنند و مردم هم کمک به عتبات کنند .خود دستگاه‌ها از مردم نذورات جمع نکنند و کارها متمرکز و در یک مسیر ان‌شاءالله هدایت شود. دستگاه‌های دیگر هم اگر خواستند به آنها کمک کنند راهنمایی کنند به ستاد عتبات ان‌شاءالله. این هم ثالثاً .

رابعا همه کسانی که قصد دارند صحبت‌های بنده را توسعه بدهند و این‌طرف و آن‌طرف بیان می‌کنند, این را از سایت ما بگیرند یا از آن کانالی که دفتر درست کرده .و الا مطالب منسوب از خبرگزاری‌ها و بعضی از سایت‌ها که از دفتر گرفته نشده مورد تأیید بنده نیست. بعضی وقت‌ها یک کلامی را تیتر می‌کنند می‌زنند بداخلاقی می‌شود .ناراحتی ایجاد می‌شود. نظر بنده هم آن چیزی که آن آقا زده نیست بعد در جامعه هم پخش می‌شود  و اثر سوء دارد. هر دستگاهی که می‌خواهد خبر را بگیرد از دفتر بگیرد. از روابط عمومی بگیرد .هر کسی می‌خواهد توسعه بدهد از آنجا توسعه بدهد و الا خبرهایی که زده می‌شود خیلی‌ها مربوط به بیان ما نیست. همین مقدار کفایت می‌کند  تا ان‌شاءالله جلسه بعد.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.