آیت‌الله حسینی همدانی:

مغلوب نگردیدن، شجاعت، از میان بردن استیلای شیطان و روحیه‌ی ترس در انسان از آثار توکل الهی هستند

فضای مجازی ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ۰

%d8%b4%d8%a8-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-95

نماینده ولی‌فقیه در پنجمین شب مراسم اقامه‌ی عزای حسینی (علیه‌السلام) در مصلای بزرگ کرج در ادامه بحث “توکل در زندگانی و قیام حسین (علیه‌السلام)”، بیان داشتند: توکل مقدمه‌ی رضا و تسلیم، در مسیر سلوک الهی است که در سیره‌ی حسین (علیه‌السلام) نیز به‌روشنی دیده می‌شود.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی با طرح بحث آثار توکل، اظهار داشتند: کسی که باور کرد هیچ موجودی در عالم به‌جز خدا مؤثر نیست و در این زمینه به باور قلبی رسید، محبوب خدا می‌شود و خداوند، محبّ و محبوب خود را رها نمی‌کند و آثار محبوب نیز به دست محبّ ظهور می‌کند.

ایشان بیان داشتند: طبق بیان قرآن کریم، خداوند غیرقابل نفوذ است و سنجیده عمل می‌کند؛ یعنی درست عمل می‌کند و عاقبت کار را می‌بیند و کسی که به خدا توکل می‌کند، درواقع نشان‌دهنده‌ی آثار وجودی اوست.

امام‌جمعه کرج گفتند: در بیان امام باقر (علیه‌السلام) کسی که بر خدا توکل می‌کند، مغلوب نمی‌گردد؛ چراکه مغلوب شدن در صورت وجود ضعف و ناتوانی است و انسانی که بر خدا که محیط بر عالم است توکل کرده مغلوب نخواهد گردید و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیز اصل قوت قلب را در توکل به خداوند دانسته‌اند.

ایشان بیان داشتند: یکی دیگر از آثار توکل، از میان بردن نگرانی‌های انسان است و کسی که اهل توکل و تربیت‌شده‌ی مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، از اقبال و ادبار مردم متأثر نمی‌گردد؛ چراکه به باوری رسیده و کار خود را بر اساس برنامه‌ای که داشته، انجام می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، اظهار داشتند: بارها ذکر کردیم که کسی که توحیدی فکر می‌کند و موحد است، افسرده نمی‌شود؛ کسی که به چه کنم چه کنم می‌افتد، خدا را مؤثر می‌بیند و دیگران را تأثیرگذار می‌بیند و برای همین متزلزل و متأثر می‌شود درحالی‌که کسی که به خدا توکل کرده، از هیچ‌چیز بیمی ندارد.

ایشان تصریح کردند: اهمیت این نگاه متوکلانه وقتی آشکار می شود که میبینیم بعضی افراد در پست‌ها و مسئولیت‌های خود با تزلزل و ترسی که دارند، نمی‌توانند آن‌طور که باید باعزت تصمیم گرفته و عمل کنند و همه‌ی این‌ها اثر دوری از تربیت حسینی (علیه‌السلام) است.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشتند: اثر دیگر توکل، ترک گناه و عدم سلطه‌ی شیطان بر انسان است؛ شیطان مانند سگ هار است که تنها پارس می‌کند، اما اگر اقدامی کردیم که ما را گزید، هاری خود را منتقل می‌کند و انسان هم بعد از آن مانند شیطان عمل می‌کند.

ایشان افزودند: شیطان در ابتدا تنها توان وسوسه را دارد، اما اگر به دام وسوسه او افتاده و مرتکب گناه شدیم، آرام‌آرام بر ما استیلا یافته و به‌جایی می‌رسد که به‌جای وسوسه، امر به گناه می‌کند و توان مقابله با او را نخواهیم داشت و عمداً و از روی آگاهی و با علم به گناه خود، مرتکب دروغ و ناسزا و غیبت و انواع گناهان خواهیم شد؛ اما اگر کسی بر خدا توکل کرد؛ شیطان بر او سلطه‌ای نخواهد یافت.

امام‌جمعه کرج، شجاعت را یکی دیگر از آثار توکل انسان بر خدای تعالی دانسته و بیان داشتند: متوکل به علت علم به قدرت، حکمت و خبیر بودن پروردگار، شجاع می‌شود و ترس و زبونی از او دور می‌شود.

این شجاعت کار را به‌جایی می‌رساند که هفتاد و دو نفر در مقابل هزاران نفر می‌ایستند و حتی به پند و اندرز آنان می‌پردازند و همین شجاعت ناشی از توکل است که به بیان ” ان کان دینُ محمّدٍ لَم یَستقِم إلاّ بِقَتلی فَیاسیوفُ خُذینی” منتهی می‌شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.