تأکید نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بر همگرایی و متمرکز نمودن برنامه‌های عزاداری حسینی (ع)

فضای مجازی ۰۸ مهر ۱۳۹۵ ۰

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c-2جلسه‌ی هماهنگی برنامه‌های شاخص اقامه‌ی عزای حسینی (علیه‌السلام) در ماه محرم، با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، مدیرکل سازمان صداوسیمای استان، معاون اجتماعیفرماندهی انتظامی استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاون فرهنگی شهرداری و جمعی از مسئولین استان و شهر، در محل دفتر امام‌جمعه کرج برگزار شد.
آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، در این جلسه، با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگ حسینی (علیه‌السلام) و گرامیداشت شعائر این ایام، بیان داشتند: یکی از اشتباهاتی که در مسای مطرح‌شده توسط بعضی از گویندگان به چشم می‌خورد، استفاده از واژه‌ی “آسیب‌شناسی عزای حسین (علیه‌السلام)” است که بیانی اشتباه و منحرف‌کننده است.
ایشان بیان داشتند: عزای حسینی، به ذاته، آسیبی ندارد و در مقام بیان نیز باید آفات عارض شده به ابن عزاداری‌ها در طول زمان را، از متن خود عزاداری جدا نمود تا موجب تأثیر و برداشت منفی مخاطبین نشود.
استاد اخلاق حوزه‌ی علمیه استان البرز، با اشاره به جنبه‌های تربیتی عزاداری اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، یادآور شدند: عزاداری صحیح و سازنده، همان روضه و مدح اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با همراهی سینه‌زنی مرسوم است و شکل‌های دیگری که به‌مرور و بدعت گونه، وارد این فضا شده‌اند جزو آفات واردشده به عزاداری‌ها محسوب می‌شوند.
ایشان تصریح کردند: عملی مانند زنجیرزنی که جزو مناسک مسیحیت تحریف‌شده به‌منظور تنبیه‌ مسیحیان خطاکار است، یا مسائلی مانند نواختن نی و انواع سازهای دیگر و نشستن و گوش دادن به آن به‌عنوان اقامه عزا، جزو آفات نحوه‌ی اقامه‌ی عزای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) هستند.
امام‌جمعه کرج با اشاره به مسائلی مانند علم کشی و حمل چلچراغ در کنار دسته‌های عزادار، خاطرنشان ساختند: در مقابل این نمادهای اشتباه موجود در دسته‌های عزادار که هم باعث در حاشیه قرار گرفتن اصل عزاداری شده و هم موجب مزاحمت عموم و ایجاد حق‌الناس می‌گردند، درفش و پرچم قرار دارد که هم نمادی دینی و هم سازنده و تأثیرگذار است و شایسته است که تمام هیئات نیز با تغییر علم‌ها و موارد مشابه با پرچم‌های حسینی (علیه‌السلام)، این معضل را به شکل مناسبی ساماندهی کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، به قمه‌زنی به‌عنوان یکی دیگر از بدعت‌های واردشده به نحوه‌ی عزاداری حسینی (علیه‌السلام) اشاره نموده و عنوان داشتند: در زمان کنونی و تلاش دشمنان برای نفوذ به دستگاه عزای حسینی (علیه‌السلام) جهت ایجاد انحرافات سکولاریستی در این فضا و در کنار تلاش آن‌ها برای ارائه‌ی جلوه‌ی افراطی و عقل ستیزانه از اسلام و علی‌الخصوص تشیّع به جهانیان، مقابله با این اقدامات و منسوخ نمودن آن‌ها، باید موردتوجه جدی مسئولین، مدیران هیئات و خود اقشار مردم عزادار قرار گیرد.
ایشان تأکید کردند: نکته‌ی دیگر در اصلاح این زوائد و آفات، توجه به عدم استفاده از هرگونه تصاویر منتسب به خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) در مراسم‌ها و برنامه‌های عزاداری ایشان است؛ چراکه این تصاویر با ارائه‌ی جلوه‌ای غیرواقعی و با تکیه‌بر شاخصه‌های ناصحیح بصری، موجب وهن و تضعیف جایگاه معصومین (علیهم‌السلام) است.
امام‌جمعه کرج با تأکید بر تمرکز و همگرایی فعالیت‌ها و اجتماعات عزاداری در شهر و استان در این ایام، گفتند: انشالله مدیران هیئات و مسئولین گروه‌های عزادار نیز، در کنار اجرای برنامه‌های خود، با تنظیم برنامه‌هایشان با اجتماعات متمرکز مشخص‌شده که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهند شد، به بالا بردن کیفیت این مراسم‌ها کمک کرده و جلوه‌ی کاملی از ارادت مؤمنین البرز به خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را به نمایش خواهند گذاشت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.