رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز:

حوزه‌های علمیه، حضوری فعال و انقلابی در مسائل جاری کشور داشته باشند

فضای مجازی ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ۰

آیت الله حسینی همدانی

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان البرز، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام)، بیان داشتند: دوره تحصیلی طلاب در حوزه‌های علمیه دوره‌ی مهمی است که باید آن را غنیمت شمرد و از هرلحظه‌ی آن کمال استفاده را برد.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی با بیان اینکه طلبگی کار بزرگی است، تصریح کردند: فعل و عمل انبیای الهی، بزرگ‌ترین کار عالم است و طلاب که در این مسیر گام برمی‌دارند نباید فراموش کنند که طی این مسیر بدون توجه و استعانت و ذکر خدای تعالی به سرانجام نخواهد رسید.

ایشان افزودند: کار باید برای خدا و به نام او شروع شود؛ اگر نیت، نیت آلوده‌ای باشد، مانند ظرف آلوده‌ای است که درون آن گلاب و زعفران نیز پاک و اثربخش نمی‌ماند؛ اگر نیت درست شد، کار درست می‌شود و ارزش و اثرگذاری آن نیز چندین برابر خواهد بود؛ کسب بالاترین مراتب علمی و جایگاه‌های اجتماعی بدون وجود نیت پاک و اتکا به پروردگار متعال، هیچ ارزش و اثری ندارد و درنهایت نیز هیچ نتیجه‌ای برای آن نخواهد بود.

ایشان با بیان اینکه طبق بیان قرآن، همه‌ی کارها باید برای خدا باشد، گفتند: برای خدا قیام کنید، برای خدا درس بخوانید، برای خدا نماز بخوانید و حتی برای خدا ورزش کنید و سلامت جسم خود را حفظ کنید تا سرباز خوبی برای حضرت حجت (عج) بوده و در عرصه‌های مختلف بتوانید وظیفه‌ی سربازی خود را به‌خوبی انجام دهید.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز، بیان داشتند: بحمدالله مسیری که در حوزه‌های علمیه استان طی می‌شود، به سمت تعالی و رشد است و انشالله بهتر از این نیز می‌شود.

ایشان ادامه دادند: برای رشد و تقویت هرچه بیشتر حوزه‌های استان، باید به چند نکته توجه داشت که یکی از این نکات، توجه به جایگاه علمای دینی در رشد و پیش برد کمالی جامعه و حفاظت و اشاعه‌ی صحیح و کامل دین است.

آیت‌الله حسینی همدانی افزودند: طلاب باید این مسئولیت مهم و وظیفه‌ی سنگین را همیشه در نظر داشته و از جهات مختلف علمی، اخلاقی و پژوهش و تهذیب، خود را برای رسیدن به این سطح آماده کنند.

ایشان گفتند: فرصت تحصیل در حوزه‌ی علمیه، امکانی است که برای آماده کردن افراد برای این وظایف به وجود آمده است؛ لذا اگر کسی در این فضا وقت را هدر داده و به وظیفه‌ی اصلی خود نپردازد، در نزد پروردگار متعال عذری نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به شاخصه‌های معرفی‌شده توسط رهبر انقلاب برای حوزه‌ی تراز انقلاب اسلامی، تصریح کردند: اگر ما برای آینده حوزه‌ها چشم‌انداز و برنامه مدونی نداشته باشیم، نتیجه‌ی مطلوبی از اقدامات ما حاصل نخواهد شد.

ایشان خاطرنشان ساختند: حوزه‌های علمیه کشور، در سطح کلان چشم‌انداز و مسیر مشخصی داشته و در این مسیر پیش می‌روند، اما حوزه‌های علمیه البرز نیز در همین راستا، باید چشم‌انداز استانی خود را تدوین کرده و برنامه‌ی استانی داشته باشند که این امر نیازمند همت مدیریت مدارس و شورای حوزه‌های استان است.

آیت‌الله حسینی همدانی، گفتند: کار تربیتی، کمّی و انبوه‌سازی نیست، بلکه کیفی و عمقی است؛ در حوزه‌های البرز نیز با وجود درخواست‌های بسیار بالای ثبت‌نام، به‌هیچ‌عنوان بنا بر افزایش ظرفیت و نفرات حوزوی نیست و عمده برنامه‌ها در راستای تربیت نیروهای توانا و ارزشمند است.

ایشان افزودند: در صورت کسب ترازها و نصاب‌های تعریف‌شده در شورای حوزه‌های علمیه استان، توسط مدارس و طلاب آن‌ها، اجازه‌ی افزایش کمی نفرات و طلاب، به مدارس داده می‌شود و یا اقدام به تأسیس مدارس جدیدتر خواهد گردید.

امام‌جمعه کرج، با اشاره به اختصاص نام‌گذاری سال‌های تحصیلی گذشته حوزه‌های علمیه استان به موضوعات پژوهش و تهذیب، بیان داشتند: نام‌گذاری سال‌های تحصیلی در استان به تأسی از رهبر انقلاب و برای تمرکز فعالیت طلاب و تقویت عملکرد آن‌ها است؛ به‌عنوان نمونه حوزه‌ی علمیه البرز در سال پژوهش با رشدی ناگهان به رتبه اول پژوهش حوزه‌های کشور رسید و این مسئله نشان‌دهنده‌ی توان بالای طلاب استان در این زمینه است.

ایشان افزودند: به فضل پروردگار و بر اساس مشورت با اعضای شورای سیاست‌گذاری، سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان را سال “اخلاق و تربیت نفس” نام‌گذاری می‌کنیم.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز، تصریح کردند: در سال تحصیلی جدید، در کنار تقویت ابعاد آموزشی و پژوهشی بر اساس چشم‌انداز تعیین‌شده، مدیران، اساتید و طلاب، توجه جدی به مباحث اخلاقی خواهند داشت و هر حوزه علاوه بر کلاس‌های درسی متعارف، یک جلسه‌ی اخلاق هفتگی برای عموم مردم برگزار خواهند نمود.

ایشان گفتند: سال گذشته یک مجله و چند جلد کتاب در حوزه‌های استان به نشر رسید که گام بزرگی بود و امسال باید این تولیدات افزایش‌یافته و البته این افزایش و توسعه نیز با تمرکز بر افزایش کیفی و سپس کمی این نشریات خواهد بود؛ طلاب نیز با تلاش و اهتمام خود در ارائه‌ی مطالب قوی‌تر به مدیریت، نقشی اساسی در این فضا خواهند داشت.

آیت‌الله حسینی همدانی، تأکید کردند: در موضوع آموزش نیز، باید به سمت کاربردی سازی مطالب و مهارت افزایی طلاب پیش رفت؛ طلاب باید در کنار دروس دینی، از آموزش دروس عمومی و کارگاه‌های آموزشی نیز بهره‌مند شوند و اختصاص یک ساعت در صبح‌ها به این منظور، مؤکدا به همه‌ی مدیران توصیه می‌گردد.

ایشان با اشاره به فعالیت‌های دشمنان و جنگ نرم آن‌ها برای مقابله با نظام اسلامی و وظایف مختص هر قشر برای خنثی‌سازی این دشمنی‌ها، تصریح کردند: طلاب و روحانیون نقش محوری در این میدان دارند؛ اکنون تمرکز برنامه‌ها بر پدافند و دفاع است که کافی نیست و مقابله‌ها باید به شکل آفندی و پیش‌رونده باشند، به‌طوری‌که قبل از اقدام دشمن نسبت به رفع و خنثی‌سازی آن و توسعه‌ی مواضع خودمان اقدام شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، گفتند: اکنون متأسفانه در عین هشدارهای رهبری، پشتیبانی خوبی از نیروهای داخلی دیده نمی‌شود و در این فضا، طلاب باید وارد میدان شده و گفتمان سازی و مطالبه گری داشته باشند.

ایشان افزودند: حوزه‌ای که فقط مشغول به مسائل داخل خود بوده و انزوا داشته باشد، هرگز نخواهد توانست در مقابله با تهاجم نرم دشمن، نقشی اساسی داشته باشد؛ طلاب باید در عین گرفتار نشدن به روزمرگی‌ها و مسائل بی‌ارزش و وقت تلف کن، رصد و دیدی کامل نسبت به جامعه و حتی جهان و شرایط حاکم بر آن داشته باشند، به‌طوری‌که توان پیش‌بینی و تحلیل مسائل و مناسبات و قدرت ارائه‌ی راهکارهای عملیاتی را به دست آورند.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: حوزه‌های علمیه باید در مسائل مختلف جاری کشور حضور فعال و انقلابی داشته باشند و لازمه‌ی این امر، بصیرت، آشنایی به زمان و مدیریت صحیح وقت است.

گفتنی است، آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان البرز، صبح امروز و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مدیران، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه استان در مصلای بزرگ کرج برگزار شد.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.