آیت الله حسینی همدانی:

تقویت مناسبات فرهنگی شیعیان و مقابله با نفوذ فرقه‌های فکری، جزو اولویت‌های فرهنگی اربعین است

فضای مجازی ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ ۰

81

اولین جلسه کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی استان البرز، صبح امروز در محل دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرج برگزار شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در این جلسه با اشاره به حضور بی‌مانند قریب به بیست‌وپنج میلیون نفری شیعیان در ایام اربعین، بیان داشتند: زیارت اربعین، تدبیر ائمه معصومین (علیهم‌السلام) برای اثبات و استحکام بنیان سازمان شیعه در دوران آخرالزمان و عاملی برای مقابله با نقشه‌های مستکبرین در راستای براندازی اسلام اصیل است.

ایشان با ابراز قدردانی از تشکیل این کمیته برای توجه به وجهه‌ی مهم فرهنگی اربعین، گفتند: زائر از زمانی که حرکت در مسیر زیارت را آغاز می‌کند تا زمانی که در بازگشت، به منزل و مسکن خود می‌رسد، زائر است و خدمت‌رسانی مادی و معنوی به او نیز، در طول این زمان قابل انجام است.

ایشان با تأکید بر توجه به خدمت‌رسانی به زائران در داخل کشور، اظهار داشتند: مجموعه‌های دخیل در خدمت‌رسانی به زائران اربعین، نباید تمام توجه خود را معطوف به فضای عتبات عالیات نموده و از مرزها و داخل کشور غافل شوند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر تقویت خدمات مرزی و داخل کشور به زائرین، خاطرنشان ساختند: بحمدالله پذیرایی از زوار در عراق، به همت شیعیان عراقی انجام می‌شود؛ حال اگر در مسیر بازگشت، موکب و هیئتی برپا شود، تأثیرات فراوانی در تکریم زائرین دارد.

امام‌جمعه کرج تصریح کردند: طراحی برنامه‌ها و خدمات به زائرین باید به‌گونه‌ای باشد که موجبات سردرگمی و آزار و سودجویی بعضی را فراهم نیاورد؛ درعین‌حال فرهنگ‌سازی برای قشر بدرقه کنندگان و استقبال‌کنندگان از این زائرین در طول مرز و مسیر و شهرهای بین راه نیز از مهمّاتی است که باید موردتوجه دست‌اندرکاران داخلی این برنامه معنوی عظیم قرار گیرد.

ایشان افزودند: در این زمینه صداوسیما و رسانه‌ها می‌توانند بخشی از برنامه‌های خود را به “فرهنگ خدمت‌رسانی و برخورد با زائر” معطوف کنند و این نکته‌ای است که تاکنون مغفول مانده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اهمیت مردمی بودن پیاده‌روی عظیم اربعین، تصریح کردند: یکی از دلایل ماندگاری عزای حسینی و مراسمات مذهبی مانند اربعین، بنیان مردمی آن‌هاست و دستگاه‌ها نباید در نحوه‌ی برگزاری این برنامه‌ها دخالتی داشته و تمام توجه خود را معطوف به خدمت‌رسانی و تسهیل زمینه‌ها نمایند.

ایشان با اشاره به زمینه مساعد فعالیت‌های فرهنگی در پیاده‌روی عظیم اربعین، عنوان داشتند: فعالیت‌های فرهنگی در اربعین دو شاخه‌ی اصلی دارند که یکی احیا و تقویت بنیان‌های مشترک فرهنگی بین ملت عراق و سایر کشورهای مسلمان با جمهوری اسلامی ایران و دیگری حفظ زائران از تأثیرات فرقه‌ها و نحله‌های فعال در این فضا و تقویت بنیان‌های انقلابی و اسلامی آن‌هاست.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: البته باید توجه داشت که برای این فعالیت‌ها کار کارشناسی و بررسی دقیق انجام شود تا به دلیل اختلافات بین اقوام و فرهنگ‌ها، نتیجه‌ی معکوسی از این اعمال حاصل نگردد.

امام‌جمعه کرج افزودند: نکته دیگری که باید موردتوجه دست‌اندرکاران فرهنگی اربعین قرار گیرد، استفاده از ظرفیت خود مراسم اربعین برای اقدامات فرهنگی بعدی است که البته نباید محدود به عکس و فیلم شود و زمینه‌سازی کارهای پژوهشی و تولیدات مختلف در این فضا نتایج ارزشمندی در پی خواهند داشت.

برای مشاهده تصاویر این جلسه، اینجا کلیک کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.