آیت‌الله حسینی همدانی:

خبرنگاران، روحیه انقلابی را در خود احیا و تقویت کنند

فضای مجازی ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ۰

روز خبرنگار رسانه

 اصحاب رسانه استان البرز، به مناسبت روز خبرنگار، با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با آیت‌الله حسینی همدانی دیدار و گفتگو کردند.

امام‌جمعه کرج در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید، محمود صارمی و تبریک دهه کرامت و روز خبرنگار، بیان داشتند: خبرنگاری قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارد و اولین خبرنگار عالم، حضرت آدم (ع) است.

ایشان اظهار داشتند: در دوره کنونی که عصر انفجار اطلاعات است، خبرنگار، نقش و جایگاهی محوری و حیاتی است؛ البته در این حجم اخبار، خبری ارزشمند است که منبع و مرجع معتبر و موثقی داشته باشد و همین مسئله، ارزش خبرنگاری صحیح و بی‌طرفانه را حفظ کرده و بالا می‌برد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به آیه ششم سوره مبارکه حجرات، اظهار داشتند: این آیه نحوه‌ی برخورد صحیح با خبر و ویژگی‌های خبر صحیح را به ما می‌نمایاند؛ این آیه در عین کوتاهی، پیام‌های بسیاری دارد که تحقیق صحت خبر، اهمیت افشای فتنه گران، به تعویق نیانداختن صحت سنجی اخبار و راستی آزمایی خبرنگار از این پیام‌ها هستند.

ایشان افزودند: این آیه به ما می‌گوید، یکی از اهداف خبرگزاری‌های فاسق، ایجاد فتنه و فساد در جامعه است و اگر شما بر اساس یک خبر نادرست تصمیم گرفته و عمل کنید، جامعه‌ای را گرفتار خواهید کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، خبرنگاران را امین جامعه دانسته و بیان داشتند: خبرنگاران چشم و گوش مردم و مشاور امین مسئولین هستند و باید با دقت تمام حقیقت اخبار و حوادث را درک کرده و نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق و صریح و بدون کنایه و جهت‌گیری اقدام کنند.

ایشان ضمن اشاره به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر احیا و تقویت روحیه‌ی انقلابی در آحاد جامعه، خاطرنشان ساختند: خبرنگاران بیش از سایر اقشار نیاز به این روحیه‌ی انقلابی دارند و باید این روحیه را در خود احیا و تقویت کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشتند: خبرنگار انقلابی آزاد است و به حزب و گروهی وابستگی ندارد و نسبت به منافع ملی، آسیب‌های اجتماعی و مسائل دینی و عقاید جامعه بی‌تفاوت نیست.

ایشان ادامه دادند: خبرنگار انقلابی، راست‌گو، دردمند، هدفمند، حق‌گرا، بااراده، پاک دست و شجاع است، برای آشکار شدن حقیقت تلاش می‌کند، اسیر دست صاحبان قدرت نیست و در انتقال خبر بی‌طرف است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به نیازمندی به خبرنگارانی با دید جهانی و بین‌المللی، اظهار داشتند: متأسفانه باوجوداینکه بیش از ۸۰ درصد جهان اسلام را جوامع غیرعربی تشکیل می‌دهند، به‌عنوان‌مثال قریب ۳۰۰ میلیون مسلمان اردو زبان داریم؛ هنوز در کشور خبرنگاران و حتی رسانه‌های جهانی نداریم که این مسئله باید موردتوجه جدی فعالین عرصه رسانه قرار گیرد.

امام‌جمعه کرج امانت‌داری را مهم‌ترین ویژگی خبرنگاران دانسته و بیان داشتند: خبرنگار باید پرحوصله باشد و حواشی و جزییات هر موضوع را به‌خوبی موردبررسی قرار دهد و جزییاتی که دیگران نمی‌بینند، او ببیند؛ شخص کم‌حوصله و کلی‌نگر خبر را خراب می‌کند، زود موضع گرفتن اثر و ارزشی ندارد، به خبر سیب می‌رساند و فکر مردم و جامعه را به انحراف می‌کشاند.

ایشان ادامه دادند: اگر خبرنگاری در مسئله‌ای بر مبنای احساسات و هیجانات رفتار کند، شأن خود و اعتبار خبرهایش را پایین می‌برد و رجوع دیگران به خود را از دست می‌دهد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به حواشی پیرامون مواضع شأن در مورد کنسرت‌های آلوده به حرام کرج، بیان داشتند: گفته شد که امام‌جمعه چه مشاورانی دارد که به او کلماتی مانند “پلاتوی تئاتر” را یاد داده‌اند؛ درحالی‌که بنده، شخصاً با تئاتر آشنایی دارم، نوازنده نیستم، ولی موسیقی و کاربرد آن را به شکل علمی خوانده‌ام و حتی همین‌الان هم درصورتی‌که فرصتی پیدا کنم، نقاشی می‌کشم؛ درعین‌حال بنده اصرار بر این دارم که اگر هم احیاناً مطلبی از دیگران نقل می‌کنم، این نقل بیان را اعلام کنم، نه اینکه از دیگران سخنی بشنوم و در تریبون از قول خودم بگویم.

ایشان ادامه دادند: ما بارها اعلام کردیم، در این مسئله مشکل و موضوع صحبت ما موسیقی نبوده و نیست، حتی کنسرت هم نیست؛ بلکه اختلاط حرام موجود در این برنامه‌ها است که نیازمند اصلاح در روش‌های برگزاری است.

امام‌جمعه کرج تأکید کردند: تلاش خبرنگاران باید بر مبنای رشد دادن و ترویج ارزش‌های انقلابی و اسلامی و حداقل ارزش‌ها و اصول انسانی باشد و دقت در بیان را فدای سرعت عمل – هر جند سرعت ارائه خبر نیز بسیار مهم است- ننمایند.

آیت‌الله حسینی همدانی خبرنگاران را عامل قدرت مطالبات حق مردم از مسئولین دانسته و تصریح کردند: اگر خبرنگاران مطالبه گری صحیح و شجاعانه داشته باشند، مسئولین برای انجام‌وظیفه به خط خواهند شد؛ به‌عنوان‌مثال گزارش دهی مسئولین در مورد اقداماتشان در عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم، نیازمند پیگیری جدی و اصولی خبرنگاران در این زمینه است که باید موردتوجه قرار گیرد.

ایشان با اشاره به مطالبات صنفی جامعه خبرنگاری استان، اظهار داشتند: در این فضا تنها کسی که می‌تواند به اصحاب رسانه کمک کند، خودشان هستند و این کار نیازمند تعاون خود این قشر است، البته بسیج رسانه استان نیز می‌تواند سرفصل خوبی برای این اقدامات باشد.

امام‌جمعه کرج اظهار داشتند: صندوق قرض‌الحسنه‌ی اصحاب رسانه استان که با مدیریت خود این قشر تأسیس و شروع به کار کند اقدامی ارزشمند است و در ادامه‌ی فعالیت خانه‌ی مطبوعات استان می‌تواند کمک بزرگی برای حل مسائل معیشتی جامعه رسانه‌ای باشد.

ایشان پیشنهاد دادند: تأسیس باشگاه خبرنگاران البرز، یکی دیگر از اقداماتی است که باید موردتوجه فعالین این حوزه قرار گیرد و بسیج رسانه می‌تواند در این عرصه نیز پیشرو و پیشگام باشد.

گفتنی است در این برنامه اصحاب رسانه و خبرنگاران استان نیز در فضایی صمیمی به بیان دغدغه‌ها و مسائل خود با نماینده ولی‌فقیه در استان البرز پرداختند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.