امام‌جمعه کرج مطرح کرد؛

لزوم نشر معارف قرآن در جامعه، به شکل کاربردی و عملیاتی

فضای مجازی ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ۰

IMG_0357 (1024x296)

آیین اختتامیه سی و نهمین دوره‌ی مسابقات قرآن کریم استان البرز، با حضور افتخاری خانواده شهدای قرآنی فاجعه‌ی منا، پیش از ظهر امروز در سالن میلاد کرج برگزار شد.

در این همایش، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با گرامیداشت یاد شهدای فاجعه‌ی منا و تبریک ایام دهه کرامت، بیان داشتند: هنر قرائت و تلاوت قرآن کریم نعمتی است که از سوی خداوند به اشخاص اعطاشده است، اما به‌تنهایی، هدف نیست و مقدمه‌ای است که نباید در آن توقف کرد.

تلاوت قرآن، آغازی بر مسیر سبک زندگی قرآنی، اسلامی

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، گفتند: باید از تلاوت برای رسیدن به مفاهیم و معانی قران و پرداختن به آن‌ها استفاده کرد؛ تلاوت سر پل ما برای رسیدن به سبک زندگی قرآنی و ایجاد تغییرات اساسی در زندگی است.

ایشان اظهار داشتند: جامعه قرآنی در تمام موضوعات فردی و اجتماعی زندگی، قرآن را حاکم می‌داند و معارف قرآن در این جامعه حرف اول و آخر را می‌زند و باید دید که در عمل چقدر به این کمال غایی نزدیک شده‌ایم و با چه سرعتی به این سمت درحرکتیم.

امام‌جمعه کرج با اشاره به دستور قرآن به تدبر در آیات این کتاب الهی و روایات معصومین (علیهم‌السلام) در تأیید و تسدید این دستور، تصریح کردند: طبق بیان خود معصومین (علیهم‌السلام) اگر روایتی با قرآن مطابقت نداشته باشد، بی‌اعتبار است و این مسئله نشان‌دهنده‌ی مرجعیت تام قرآن در مسائل و مشکلات است.

ایشان بیان داشتند: قرآن دستورات کاملی در زمینه‌های مختلف دارد که به باید تبیین شده و در اختیار هر قشری قرار گیرد تا جامعه قرآنی حاصل شود.

آیت‌الله حسینی همدانی، افزودند: جامعه قرآنی، جامعه‌ی بیکار و فقیر نیست، جامعه‌ای است که مفاسد اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی در آن جایی ندارند و هرچه این مسائل در جامعه گسترش‌یافته باشد، نشان‌دهنده‌ی فاصله از این مفاهیم و نیاز به بازنگری در آن بخش‌ها است.

درکم مفاهیم قرآن، از تلاوت آن برتر و ارزشمند تر است

ایشان با تأکید بر کاربردی و عملیاتی کردن مفاهیم قرآن در سطح جامعه، اظهار داشتند: قرآن محل رجوع است و تنها برای تلاوت کردن و استفاده از محافل تلاوت آن نازل نشده است؛ که اگر چنین بود، این مقدار از دعوت به مفاهیم توحیدی و انذارها و بشارت‌ها در آن نمی‌بود و مرجع احکام قرار نمی‌گرفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه استان البرز، بیان داشتند: البته برای رسیدن به این مفاهیم، گریزی از شرکت در همین محافل تلاوت و بیان آیات کریمه‌ی قرآن، نیست و تلاوت قرآن دروازه‌ی این تعمق و تفکر است.

طهارت باطن، شرط ارتباط و درک اسرار و بواطن قرآن است

ایشان با اشاره به میسور بودن فهم قرآن برای همگان، تصریح کردند: درک ظاهر و باطن قرآن بستگی به طهارت ظاهر و باطنی خود ما دارد و اگر جان و روح ما سالم و پاک شد می‌توانیم از باطن و اسرار قرآن نیز بهره‌مند شویم.

 آیت‌الله حسینی همدانی افزودند: امراض باطنی مانند حقد و حسد و کینه، موانع پاک‌سازی باطن انسان و موجب سلب توفیق بهره بردن و ارتباط با معارف ناب قرآن هستند.

ایشان با اشاره به القاب و تعاریف قرآن در بیان نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، بیان داشتند: قران نوری است که باید به سمت آن حرکت کنیم، نه اینکه به آن پشت کرده و به‌سوی غفلت و تاریکی گام برداریم؛ چراکه هر چه از این نور بیشتر فاصله بگیریم، بیشتر در تاریکی فرورفته و راه را سریع‌تر گم می‌کنیم.

گفتنی است در پایان این همایش، از برگزیدگان مسابقات این دوره، تقدیر و تشکر گردید و جوایز برنگان به آن ها اهدا شد.

در ادامه گزیده ای از تصاویر این برنامه را مشاهده می نمایید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.