امام‌جمعه کرج:

ارتباط بین معارف دفاع مقدس و مسائل روز جامعه موردتوجه فعالین این حوزه باشد

فضای مجازی ۲۱ تیر ۱۳۹۵ ۰

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بازدید از ستاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز، با تبریک ایام عید سعید فطر و آغاز ماه شوال، بیان داشتند: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد، عملکرد این مجموعه در استان، قابل‌تقدیر است و با توجه به بضاعت موجود کارهای زیربنایی و اساسی خوبی در استان انجام‌شده است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، با تأکید بر داشتن چشم‌انداز و برنامه‌ریزی در زمینه‌ها و منظرهای مختلف، اظهار داشتند: در این صورت فعالیت‌ها نتیجه‌بخش و درعین‌حال قابل ارزیابی خواهند بود.

ایشان با اشاره به لزوم اختصاص بخشی از فعالیت‌های این حوزه به جامعه‌ی کودک و نوجوان، تصریح کردند: عدم توجه به این حوزه یک ضعف در فعالیت‌های فرهنگی است که باید حتماً به این حوزه پرداخته شود؛ چرا که یکی از مواد مهم در حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس، از بین بردن گسست و جدایی فکری بین نسل‌ها است.

امام‌جمعه کرج، استفاده از ابزار هنر در پیشبرد این اهداف را بسیار ارزشمند دانسته و تصریح کردند: کار هنری ماندگارتر است و عمیق‌تر در جان افراد می‌نشیند؛ دانشنامه و فرهنگنامه‌ی جنگ، ابزار مرجع و کتابخانه‌ای هستند که البته در لزوم آن‌ها بحثی نیست، اما آن چیزی که گروه‌های مختلف جامعه را با خود درگیر می‌کند و باعث توسعه‌ی این روحیه می‌شود، کارهای فرهنگی، تبلیغی و هنری است.

ایشان با تأکید بر لزوم ارتباط مؤثر و عمیق مجموعه‌ی آموزش‌وپرورش با ستاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، خاطرنشان ساختند: نسل جوان ما، امروز در معرض انواع هجمه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و عقیدتی قرار دارند و این مسئله لزوم سرمایه‌گذاری و فعالیت بیش‌ازپیش و حتی بیش از مجموع سایر فعالیت‌ها، برای این قشر را نمایان می‌سازد.

آیت‌الله حسینی همدانی، تأکید کردند: در همین راستا و با توجه به این نیاز شدید، توسعه‌ی موازی فعالیت‌ها در دو سطح، یعنی سطح عموم جامعه و سطح نوجوانان و دانش آموزان، عملی زیاده و گزاف نیست و آثار مثبت خود را در آینده نشان خواهد داد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آثار دفاع مقدس، تنها شامل آثار فیزیکی و نوشته‌ها و یادگاری‌های جنگ نیست، گفتند: توسعه‌ی خصایل و ویژگی‌های دوران جنگ و رزمندگان اسلام در زمینه‌های مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی، از زمینه‌های مهم و اثرگذار فعالیت در این حوزه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، ایجاد پیوند و ارتباط بین معارف دفاع مقدس و مسائل روز جامعه را نیز از زمینه‌های مهم فعالیت در این حوزه دانسته و تصریح کردند: رهبری به‌عنوان چشم بیدار جامعه و سکان‌دار انقلاب، با اشراف اطلاعاتی و فکری بی‌نظیر خود، به‌طور مداوم مسائل مهم حال و آینده جامعه را گوشزد نموده و مسیر حرکت صحیح را مشخص می‌نمایند و بر همین اساس هم بر کلیدواژه‌هایی مانند سبک زندگی یا تمدن اسلامی، نفوذ یا مثلاً تحریف انقلاب و خط امام و … تأکیددارند؛ فعالیت بر روی این موضوعات در زمینه‌ی کاری هر یک از گروه‌های فعال، امری لازم و بایسته است که این نهاد نیز از این موضوع مستثنا نیست.

ایشان تبیین جایگاه اثرگذار بانوان در دوران دفاع مقدس را جزو مواردی دانستند که کمتر به آن پرداخته‌شده است و تصریح کردند: نقش بانوان در برپایی تمدن عظیم اسلامی نیز نقشی عظیم و اثرگذار است که مجاهدتی چون مجاهدت مادران و همسران رزمندگان در دوران دفاع مقدس را طلب می‌کند؛ به دست آوردن سرفصل‌ها و المان‌های دوران جنگ و بومی کردن و امروزی کردن آن‌ها باعث می‌شود روحیه و هیجان فعالیت در بانوان جامعه، مانند همان دوران شکوفا شده و تقویت گردد.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه فعالیت در حوزه‌ی بانوان، مهم و اثرگذار است، گفتند: نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری در این حوزه، به‌نوعی سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی خانواده و کودکان و نوجوانان نیز هست.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمرکز بالای فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت در هفته دفاع مقدس، اظهار داشتند: هفته‌ی دفاع مقدس، زمانی برای یادآوری رشادت و ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس است که تأثیرات به سزایی نیز در سطح جامعه دارد، درعین‌حال نشر این آثار نباید محدود به این زمان شود، بلکه با برنامه‌ریزی و مکان‌یابی مناسب، نمایشگاه‌های دائمی با موضوع نشر فرهنگ ایثار و شهادت، در سراسر استان راه‌اندازی و فعال گردد.

درادامه گزیده ای از تصاویر این دیدار را مشاهده می نمایید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.