خطبه های 21 خرداد 1395 شهر کرج

یکی از کارهای مهم مجلس،نظارت بر دستگاه‌ها است

روابط عمومی ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۹۵/۳/۲۱

نمازجمعه

         بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

از مسائل مهم در دعا اخلاص در دعاست . که اگر داعی خالصانه به درگاه الهی تضرع کند امید اینکه به نتیجه برسد هست . در قسمتی از نامه ۳۱ که به فرزند بزرگوارشان مرقوم فرمودند در آنجا نوشتند که ” وَ أَخْلِصْ فِی الْمَسْأَلَهِ لِرَبِّکَ فَإِنَّ بِیَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ ” به فرزندشان امام حسن اینطور فرمودند : در سؤال و عرض حاجت خود از پروردگار خودت اخلاص داشته باش , چرا که بخشش و حرمان هر دو در دست خداست . اگر خالصانه از خدا بخواهی خدا اجابت خواهد کرد .

مسئله دیگر ناامید نشدن از تأخیر در دعاست . بعضی وقت‌ها انسان طلب می‌کند , درخواست می‌کند , این خواسته‌اش به تأخیر می‌افتد , تأخیر باعث یأس انسان می‌شود . امیرالمؤمنین سلام ‌الله علیه باز در قسمت دیگری از همین نامه است به فرزندشان فرمودند که ” وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ” بدان فرزندم ان کسی که خزینه‌های آسمان و زمین در دست اوست ” قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ ” به تو اذن داده که از او بخواهی ” وَ تَکَفَّلَ لَکَ بِالْإِجَابَهِ ” و خودش متکفل اجابت است .

این بیان این را توصیه می‌کند و آن را تفهیم می‌کند که مأیوس از اجابت نشوید . که اگر در دعا تاخیر افتاد مصلحتی در کار بوده. لذا فرمود ” وَأَمَرَکَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِیُعْطِیَکَ ” خود خدا امر کرده که تو از او بخواهی تا او به تو عنایت کند . پس تاخیر اجابت در بارگاه الهی نباید باعث ناامیدی انسان شود. چون فرصت برای اجابت هست. بلکه روایاتی دارد که در نحوه اجابت ممکن است تغییراتی باشد .

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم ما که از خدای تعالی طلب می‌کنیم و درخواست می‌کنیم و چیزهایی را می‌خواهیم. البته خدا به این نیازهای ما و راز و نیاز ما و دعاهای ما و نمازها و روزه‌های ما احتیاجی ندارد .غنی بالذات است .اما سزاوار نیست که انسان از خدای تعالی طلب کند ولی خودش اهل عمل نباشد. به همین مناسبت امیرالمومنین در کلمات قصار شماره ۳۳۷ فرمودند ” الداعی بلا عمل کالرامی بلا وتر ” آن کسی که دست به دعا برمی‌دارد اما در کنار این دعا کردن عمل ندارد اهل اطاعت و بندگی خدا نیست, فقط دائم طلب می‌کند.

این مثل تیراندازی است که کمانش زه ندارد. تیرانداز اگر بخواهد کمانش را بکشد زه میخواهد تا تیر را در چله بگذارد و بکشد تا تیر رها شود. و به هدف بخورد . اگر چله و زه نداشته باشد این تیر چگونه می‌خواهد رها شود ؟! حضرت خیلی زیبا فرمودند که کسی که از خدا طلب می‌کند و در عین حال اهل عمل نیست مثل تیراندازی است که تیر را به چله گذاشته است و به کمانی گذاشته است که چله ندارد.

خوب است که در پایان این بخش که بخش دعا در نهج‌البلاغه است که هفته‌هایی را در خدمت این بحث از بیانات امیرالمؤمنین بودیم به بعضی از دعاهای خود حضرت امیر در نهج‌البلاغه اشاره کنم . در قسمتی از خطبه ۲۱۵ فرمودند ”  اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِکَ أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِینِکَ ” خدایا به تو پناه می‌برم که از گفتارت روی‌گردانیم .یا از دینت منحرف شویم . به تو پناه می‌برم که یک وقتی نسبت به قول و احکام تو که از ما می‌خواهی ما روی‌گردان باشیم . این یک طلب و درخواست از خدای تعالی.

یا در خطبه ۲۱۵ این گونه عرض می‌کند ” اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ أَوْ أَضِلَّ فِی هُدَاکَ أَوْ أُضَامَ فِی سُلْطَانِکَ أَوْ أُضْطَهَدَ وَ اَلْأَمْرُ لَکَ ” خدایا به تو پناه می‌برم از اینکه با وجود توانگری تو من تهیدست باشم .تو توانگر هستی و مولای من هستی بعد من بی چیز باشم ؟ یعنی باید از خدای تعالی خواست . یا با وجود هدایتگری تو من در گمراهی به سر ببرم ؟ یا با آنکه قدرت و پادشاهی از آن توست به من ستم شود ؟ تکیه‌گاه من تو هستی . خدا پشتیبان من است . من چرا باید زیر بار زور و ظلم بروم ؟ یا با انکه زمام اختیار امور در دست توست من محقور و خوار گردم . این هم دعای دیگری است .

گاهی امیرالمؤمنین با خدا درد دل می‌کرد. معروف است که حضرت سر را به داخل چاه می‌کرد یا با خدا راز و نیاز می‌کرد. یکی از آن بیاناتی که امیرالمومنین در نهج‌البلاغه دارند نامه پانزدهم است . در آنجا اینگونه فرمودند ” اللهم انا نشکو الیک غیبه نبینا “حضرت به خدای تعالی شکایت می‌کند . می‌گوید خدایا از تو به واسطه غیبت پیغمبرمان  ” و کثره عدونا و زیادی دشمنانمان و تشتت اهوائنا ” و پراکندگی خواسته‌هایمان شکایت می‌کنم.

شکایت کردن به خدا خودش یک نوع التجا است و طلب کردن است . الان هم همین دعا هست, که خدایا ما در زمانی قرار گرفتیم که نبی تو در بین ما نیست . دشمنان ما زیاد هستند. از همه طرف به اسلام به شیعه به فرهنگ اهل بیت به خاندان عصمت و طهارت حمله می‌برند. فرهنگ و آرمان و ارزش‌های دینی و الهی مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است .به تو شکایت میبریم از اینکه آن کسی که منتقم آل پیغمبر است آن کسی که برپا کننده عدل است برپا کننده  عدالت است بعد از این که جهان پر از ظلم و جور شد آن مدت باقی‌مانده از غیبت او را بر ما ببخشی و فرج مولایمان را نزدیک بگردانی.

در یک قسمت دیگری باز حضرت به خاطر دوگانگی قول و عمل عذرخواهی می‌کند از خدا  ” اَللَّهُمَّ اِغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی ” خدایا بر من ببخش آن چیزی را که به وسیله زبانم بر تو تقرب جستم و قلباً با زبانم مخالفت کردم .  اول به وسیله زبانم به تو تقرب جستم اما قلباً نپذیرفتم. اینها برای ما درس است . نکته پایانی اینکه حضرت در خطبه ۲۲۷ به خدای تعالی عرض کرد ما هم همین را در این جمعه اول ماه مبارک رمضان طلب می‌کنیم ” اللَّهُمَّ احْمِلْنِی عَلَى عَفْوِکَ وَ لَا تَحْمِلْنِی عَلَى عَدْلِکَ ” خدایا با عفوت با ما معامله کن نه با عدالتت  .

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. خدای تعالی در قسمتی از آیه ۲۷۶ سوره مبارکه بقره فرمود ” یَمْحَقُ اللّه ُ الرِّبا وَیُرْبِى الصَّدَقاتِ ” خدای تعالی ربا را نابود می‌کند و بر صدقه می‌افزاید . با این بیان ربا و رباخواری را مذمت کرده است که گناهی فردی و اجتماعی است با آثار تخریبی فراوان . لذا در ارتباط با ربا چند گروه مورد لعن قرار گرفته اند .

امیرالمؤمنین فرمودند که رسول خدا صلی الله علیه‌وآله و سلم پنج گروه را لعن کرده است ” قَالَ عَلِیٌّ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ الرِّبَا وَ آکِلَهُ وَ مُؤْکِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِیَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ ” ربا و خورنده و خریدار و فروشنده و نویسنده و آن دو گواهی که بر آن گواهی می‌دهند که فلانی آن‌قدر پول داد همه اینها مورد لعن خدای تعالی هستند.  ربا شمشیر کشیدن به روی خداست . هیچ گناهی از گناهانی که انجام می‌گیرد با این تعبیر نیامده است ” فأذنوا بحرب من الله ” یعنی آمده است جلوی خدا ایستاده و گفته با من می‌جنگی ؟

آن کسی که رباخوار است هل من مبارز به خدا گفته است. خیلی خطرناک است. از مجموعه آیات و روایات این را می‌توانیم بفهمیم که مومن ربا نمی‌خورد . ترس از خدا و تقوا که موجب رستگاری است اجازه نمی‌دهد که شخص متقی به رباخواری نزدیک شود .عذاب رباخواری مثل عذاب کفر است . کسی که مطیع خدا و رسول خداست به رباخواری نزدیک نمی‌شود. اگر سرسوزنی غفلت کنیم شرارت‌های نفس ما را خواهد گرفت که ” اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا “

درک ایام ماه مبارک رمضان را به همه شما اعزه و نمازگزاران و روزه‌داران خدای تعالی و ضیوف الرحمن عرض تبریک دارم . امیدوارم که همه ما بتوانیم از لحظات این ماه بهره‌مند باشیم ان‌شاءالله .از امام صادق علیه‌السلام نقل است که امیرالمومنین فرمودند ” عَلَیکُم فی شَهرِ رَمَضانَ بِکَثرَهِ الاِستِغفارِ و الدُّعاءِ ” وقتی که ماه رمضان آمد یکی از کارهای اساسی که شما می‌کنید این است که زیاد استغفار کنید. طلب مغفرت کنید و زیاد دعا بخوانید. انسانی که زیاد طلب مغفرت کند باعث پاک شدن او و تمحیص و نجات از آلودگی‌ها خواهد بود.

از امام باقر علیه‌السلام هم نقل شده که فرمودند ” لِکُلِّ شَیْ ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ ” یک کاری را امیرالمؤمنین دستور دادند که حتماً به آن مقید باشید کثرت استغفار و دعا که همین استغفاری که شما می‌کنید کمر شیطان را می‌شکند . در بعضی از روایات دارد باعث می‌شود که شیطان مأیوس شود. از آن طرف کاری که در ماه رمضان بسیار به آن تأکید شده است و فضیلت دارد قرآن خواندن است که ” لِکُلِّ شَیْ ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ ” هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است .

یا روایتی است از امام صادق سلام الله علیه فرمودند ” فغرت الشهور شهر الله عز ذکره و هو شهر رمضان ” یعنی بهترین و زیباترین و روشن‌ترین این ماه‌ها که دوازده‌گانه است و ماه مبارک رمضان است. بعد حضرت فرمودند ” فاستقبل الشهر بالقرآن ” تو به این ماه با قرآن روی بیار به دنبال قرآن بیفت جلوی تو قرآن باشد . دائماً با قرآن ارتباط داشته باش. در این ماه به قرآن بسیار سفارش و تأکید شده. ماه ماه نزول قرآن است و به واسطه نزول قرآن است که این ماه ماه مبارک شد و این جایگاه را پیدا کرده است .

لذا رسول خدا در آن بیان معروف فرمودند ” من تلی فیه آیه من القرآن کان له مثلُ اجرمن ختم القرآن فی غیره من الشهور ” کسی که در این ماه یک آیه از قرآن را بخواند , بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم به قصد قرآن بخواند , کأن یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر کرده است . این اجر و پاداش زیادی است که خدای تعالی در این ماه قرار داده است . ان‌شاءالله همه ما موفق باشیم انس داشته باشیم هر کس به اندازه خودش.

امام رضا علیه‌السلام ۱۰ ختم قرآن می‌کرد در ماه مبارک رمضان . هر سه روز یک ختم. سؤال کردند که آقا با این سرعت  ؟ تدبر لازم است . فرمودند با تدبر در هر سه روز یک ختم می‌کنم والا بدون تدبر روزی یک ختم می‌کردم. می‌شود وقتی را انسان اختصاص بدهد لااقل روزی یک جزء قرآن را مقید باشیم .

باید به قرآن در همه زمینه‌هایش اهمیت داد . برای رونق آن کوشید روخوانی , روان‌خوانی , ترجمه, مفاهیم و تفسیر , تدبر. حتی همان طور که رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله در روز اول ماه در محفل انس با قرآن فرمودند که حتماً بیانات ایشان را دنبال کنید. باید جلسات تلاوت مجلسی قرآن را در مساجد و محلات فعال کرد که این کار آثار و برکات زیادی را به همراه دارد. ما این را تجربه کردیم. بنده در همان مسجد تهرانمان امسال سال هفتم است که این کار بدون وقفه انجام می‌شود. هر هفته یک شب در هفته شب‌های پنجشنبه جمعیت نمازگزار می‌نشینند تعداد کمی از آنها می‌روند بقیه نمازگزارها می‌نشینند قاری نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه قرآن می‌خواند . خودم ان موقعی که در مسجد بودم ۱۰ دقیقه یک ربع راجع به آیاتی که قاری آن‌ها را می‌خواند یک ترجمه مختصر و تفسیری می‌کردم. تحولی در منطقه و فکر مردم و افکار مردم , معنویت و روحانیت مردم در منطقه واقع شد .

این کار کار بسیار زیبایی است. عرض می‌کنم که تجربه شد . بیشتر قراء بین‌المللی و ممتاز کشور در آن مسجد تلاوت قرآن کردند. حتی من این را هم گفتم که حتی‌المقدور قرآنهایی که قبل از نماز از رادیو پخش می‌شود یک قاری که در محل و در مسجد هست قبل از اذان بیاید و قرآن را زنده بخواند  و اذان هم زنده از مسجد پخش شود. ما تا وقتی که می‌توانیم و اذان گو داریم جوان‌ها ماشاءالله زیاد هستند قاری ها زیاد هستند به آنها میدان بدهند. ائمه محترم جماعات و مساجد فضا را برای اینها باز کنند. قاری بنشیند آنجا قرآن را زنده بخوانند اذان هم که شده اذان زنده پخش شود. این نورانیت محل و مردم را افزوده می‌کند .

و همان‌طور که فرمودند باید کارهای جذاب قرآنی فراوانی کرد که جهان امروز تشنه معارف قرآن است. و آن را دشمنان هم خوب فهمیده‌اند و با جریان سازی می‌بینید که سعی می‌کنند این حرکت اسلامی را خنثی سازی کنند و چهره اسلام را مشوه جلوه بدهند. لذا باید کارهایی انجام داد که به نفع باشد. در استان خود ما هم قابلیت‌های فراوانی وجود دارد که باید احیا شود . البته حرکت‌های قرآنی نباید محورش نفع مادی باشد که اگر این‌طور شود بر کتش را از دست خواهد داد. قاری که طی می‌کند دیگر ارزشی ندارد. قرائتش مورد قبول نیست .

” رب تالی القرآن و القرآن یلعنه ” چه بسا قاری قرآن که خود قرآن او را لعن می‌کند .باید مواظب احکام و آداب قرآن بود و به اخلاقیات قرآن ملتزم شد. البته طی کردن را گفتم وقتی که می‌گذارد زمانی را که می‌گذارد رفت و آمدی را که دارد که آن را محاسبه کنند و اجرت بدهند اشکالی ندارد. طی کند اشکال دارد . مثل منبری می‌ماند که قبل از آمدن طی کند که من چقدر می‌گیرم . او دیگر کاسب است. او منبری نیست . هر چقدر هم که روایت از پیغمبر و آیات قرآن بخواند ارزشی که باید داشته باشد و اثری که باید بگذارد نخواهد گذاشت. وظیفه تان را انجام دهید. مردم هم باید وظیفه‌شان را خوب انجام دهند والا این کارها بوی کاسبی می‌دهد و ارزشی‌ هم نخواهد داشت.برکتی که باید بکند آن برکت از بین می‌رود.

البته بعضی وقت‌ها کار را تخصصی می‌کنند. مثلاً در قرآن می‌آیند کارهای فنی انجام می‌دهند. می‌برند در هنرهای تجسمی با آیات قرآن کارهایی را انجام می‌دهند در نقاشی و مسائل این‌چنینی بعد روی آنها می‌خواهند پول بگیرند بحث آموزش‌های این چنینی بحث دیگری است. اما قرآن را با پول آلوده نکنند. اگر بخواهیم در امر قرآن و ساختن جامعه با اهداف عالی موفق بشویم باید از مهدکودک‌ها شروع کنیم که متأسفانه این بخش رها شده است. متولی واقعی و متخصص در این زمینه نیست کم است. کارهای پراکنده در اطراف صورت می‌گیرد اما به قاعده نیست. دستگاه‌هایی که متولی این کار هستند متفاوت هستند. هر کسی هم خودش را متولی می‌داند.

کاری را که آموزش و پرورش باید انجام بدهد که وظیفه‌اش آموزش است آن را به بهزیستی سپردند. که کار بهزیستی نگهداری است نه آموزش. بعد چون نمی‌تواند کارش را درست انجام دهد  و توانایی ندارد افراد سودجو ورود پیدا می‌کنند. بعضاً فرقه‌ها و عقاید باطل. بعد می‌آیند در مقام عمل مسائلی که با شرع و عرف تطابق ندارد  بچه‌ها را از همان کودکی مسیرشان را منحرف می‌کنند.روی مهدها سرمایه‌گذاری جدی شده است.

در داخل هم ما باید حواسمان به مهدهای قرآن و مهدهای کودک باشد. یک وقت هم عرض کردم که صهیونیست‌ها می‌گویند در تلمودشان هست که,  بچه‌هایتان را چهارسالگی به ما بدهید هفت‌سالگی تحویل بگیرید. او یک صهیونیست است. هرجا خواستید ببریدش ببریدش . جوری ما روی او در این سه چهار سال کار خواهیم کرد که او تا آخر عمر صهیونیست بودنش تضمین شده است .بعد ما با داشتن فرهنگ قرآن و معارف قرآن و اهل بیت می‌بینید که در بعضی از مهدها برنامه‌ها چگونه است.

امیدوارم که این طرح جدید که در مجلس قبل, با اینکه شورای انقلاب فرهنگی مصوبه داشت و مصوبات شورای انقلاب فرهنگی قانونی است اما در مجلس آوردند و تصویب شد, به تأیید شورای نگهبان نرسیده که جای تأمل فراوان دارد. این را اینجا عرض کردم به عنوان کسی که سال‌ها در این زمینه تجربه دارم. راجع به مهد ها کار کردم. ده جلد کتاب راجع به مهدها نوشته‌ایم که الان در سراسر کشور بستر کار هست و دارد کارهایش انجام می‌شود. این را از باب دغدغه عرض می‌کنم. می‌فهمم که چه اتفاقی دارد می‌افتد و کار خطرناکی است. این را از باب روشنگری اینجا گفتم. دو سال قبل هم راجع به مهدها حتی یک مطلبی را عرض کردم بعضی از دوستان آن را در صحن مجلس بردند مصوباتی داشت و یک حرکتی شد اما جدیداً دوباره باز یک حرکتی دارد می‌شود. به نظر می‌رسد که پشت‌سر او مواردی  و مواضعی باشد .

در ماه مبارک رمضان یکی از آن چیزهایی که کفه اعمال ما را به تعبیر پیغمبر خدا زیاد می‌کند و سنگین می‌کند صلوات بر پیغمبر و آل پیغمبر است . دهم ماه مبارک رمضان ارتحال حضرت خدیجه کبری همسر و یار با وفای رسول خدا بانویی که تا آخرین لحظه با تمام هستی‌اش در کنار پیغمبر خدا ایستاده. نقش حضرت خدیجه در پیشرفت کار رسالت بر کسی پوشیده نیست. خود رسول خدا در یک بیانی فرمودند هیچ مالی هرگز به من سود نرسانید آن گونه که ثروت خدیجه برای من سود رسانید.

تمام هستی‌اش را با این که زن متمول و ثروتمندی بود در اختیار رسول خدا گذاشته . دارای ملکات فراوانی بود. کمالات منحصر به فردی داشت که از او یک شخصیت ویژه ساخته بود. ایثار او و مهربانی او مبارزه با ظالم در رشد عقیده و ایمان و اعتقاد به جایی رسید که خدای تعالی و ملائکه به او سلام می‌فرستادند .مکرر در مکرر جبرئیل وقتی خدمت رسول خدا می‌رسید موقع بازگشت عرضه می‌داشت که خدای تعالی به خدیجه سلام می‌رساند. این جایگاه رفیع این بانوی بزرگوار است که یکی از چهار زن برتر عالم است. این بانوی بزرگ و فداکار بعد از سه سال که در شعب ابی‌طالب که در محاصره اقتصادی همراه پیغمبر بود در سال دهم بعثت وفات پیدا کرد. یاد او را گرامی می‌داریم و از خدای تعالی طلب می‌کنیم که همه ما را از شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت قرار بدهد ان‌شاءالله .

دو سخنرانی مهم در هفته گذشته رهبر معظم انقلاب داشتند یکی با نمایندگان مجلس جدید و دیگری در مرقد شریف امام راحل عظیم‌الشأن تأکید بر عمومی کردند که برای حفظ دستاوردها و رشد و ترقی آینده کشور بسیار مهم هستند. حرف‌هایی که زده شد . شش توصیه کردند برای بهتر شدن امور. بعد چهره امام را به عنوان یک مومن متعبد انقلابی معرفی کردند. تبیین پنج شاخص انقلابی بودن داشتند و این که عامل موفقیت کشور در انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن است.

 یکی از راهکارهای مقابله با فتنه‌ها چه داخلی و چه خارجی حفظ شور انقلابی است که ایشان روی آن تأکید داشتند و این بیان ایشان در وقتی است که, خوب دقت کنید بیانات ایشان را رصد می‌کنید ان‌شاءالله می بینید و توجه دارید یک جریانی در دنیا یا در کشور واقع می‌شود و ایشان موضع می‌گیرد به عنوان دیده‌بان و بینای جامعه تمام زوایای آن را برای ما تبیین می‌کنند. خوب است اینها را دقت داشته باشید. وقتی عده ای این گونه القا می‌کنند و اذهان را این‌گونه به انحراف می‌برند که برای تعامل با دنیا باید دست از انقلابی بودن کشید تا دشمنان به ما اجازه نفس کشیدن بدهند. بیان ایشان در یک چنین فضایی است.

معلوم است کسانی که آرمان‌های انقلاب را قبول ندارند نمی‌توانند انقلابی هم عمل کنند. در جاهایی که قرار می‌گیرند و وظیفه هایی که به عهده آنها گذاشته می‌شود قالب تهی می‌کنند و در مقابل دشمن سر خم می‌کنند و در مقابل دشمن خجالت زده عمل می‌کنند از اینکه انقلابی باشند. بحث انحراف انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی و اسلام رحمانی اینها یک انحرافاتی است که در این کلمات می‌آید . ببینید این یک بحث انحرافی است که مطرح می‌کنند که انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی است. یک بحثی را مدتی قبل بعضی‌ها شروع کردند و گفتند .یا همین بحث اسلام رحمانی و امثال ذلک این‌ها را مطرح می‌کنند برای اینکه مسیر را به یک سمت دیگر ببرند.

همان‌طور که می‌دانید مدتی است طرح دشمن تلاش او برای تغییر ماهیت و سیرت انقلاب علنی شده است. سعی دارند گفتمان انقلابی نظام اسلامی را از درون تهی کنند و تلاش زیادی هم می‌کنند. مسیری که امام مشخص کرد مسیری که رهبری مشخص کرد برای انقلاب آن را از مردم بگیرند. به امام عرض می‌کنیم که فرزندان شما و امت بیدار و هوشیار ایران اسلامی لحظه ای از ارزش‌های انقلابی فاصله نگرفته اجازه تعرض به احدی نخواهد داد.

لذا رهبری از مجلس خواستند که سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون خواهی استکبار باشند. البته کینه آمریکا نسبت به ایران تمام نمی‌شود. گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد محدودیت‌های معامله با ایران در این روزهای اخیر را دیدید. وزارت خارجه آمریکا هم در گزارش سالانه‌اش ایران را حامی اصلی تروریسم معرفی کرد. این در حالیست که ایران بیشترین ضربه را از تروریسم خورده است. ما  ۱۷ هزار شهید ترور داریم. بعد ببینید که چه خیمه‌شب‌بازی در سازمان ملل راه انداختند. این ائتلافی که سعودی در آن نقش اساسی داشت که نقض حقوق کودکان را قطعاً و قطعاً کرده است ۵۱۰ کودک تا حالا در یمن کشته شده است. نزدیک به ۷۰۰ کودک زخمی شده است. اینها را از فهرست سیاه بیرون آوردند یا رشوه گرفته‌اند یا تهدید کردند حقوق سازمان ملل را قطع می‌کنیم, بعضی از کشورها.

این ننگ را سازمان ملل چگونه می‌خواهد از دامن خودش پاک کند؟ این کینه آمریکا و استکبار نسبت به ایران و انقلاب اسلامی ایران و اسلام تمام شدنی نیست. متقابلاً کینه ما هم نسبت به آمریکا تمام نمی‌شود و آن را در شعارمان نشان می‌دهیم .ترس و وحشتی که این روزها بر پیکره رژیم غاصب پلید کودک کش صهیونیستی افتاده ترس عجیبی است . آنها به واسطه انفجاری که واقع شد و چند نفری از آنها کشته شد امروز که اولین جمعه ماه مبارک رمضان است از ورود هزاران نفر از فلسطینیان به مسجد قدس جلوگیری کردند. از خوفشان. اما نمی‌دانند که سراسر عالم اسلام منتظر است که این غده سرطانی از جامعه اسلامی پاک شود. لذا هر جمعه یا بیشتر جمعه‌ها این شعار را همه زمزمه می‌کنند که مرگ بر اسرائیل.

بعد رهبر معظم انقلاب دو وظیفه مهم در این مقطع برای مجلس تعیین کردند. یکی راجع به اقتصاد مقاومتی بود که می‌بینیم با اینکه برجام امضا شد اما غرب در عمل به وعده‌هایش صادق نیست . با بهانه‌های مختلف شانه خالی می‌کند . لذا تنها نسخه نجات‌بخش اقتصاد اقتصاد مقاومتی است که مجلس محترم با تعیین خط مشی دقیق و نظارت مستمر می‌تواند جلوی بعضی از موانع را از طرف بعضی از مدیران که به وجود می‌آید و آن موانع را برطرف کنند و جلویش را بگیرد. یکی از مسائل مهم اقتصادی بخش کشاورزی است که اهتمام بیشتری باید به آن داشت.

 ۲۷ خرداد هم روزهای آینده که می‌آید روز جهاد کشاورزی است. جهاد کشاورزی که در آن اوایل به‌صورت جهاد سازندگی بود در ۲۷ خرداد سال ۵۸ به دستور حضرت امام تأسیس شد. یک نهاد مردمی بود . ابتدا گروه‌های زیادی از نیروهای دلسوز و جوان و متخصص و متعهد در رشته‌های مختلف آمدند که کشاورزی را احیا کنند و روستاها را نوسازی کنند و در خودکفایی غذایی کشور تلاش کنند. بخش کشاورزی امروز هم اولویت دارد و در همین بحث اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین نقش را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند. که امیدواریم به این مهم پرداخته شود و پرداختن به این مسئله برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

مطلب بعدی که فرمودند تلاش مجدانه برای گسترش و ژرف ‌سازی  فرهنگ اسلامی بود. الان در یک موقعیتی هستیم که کاملاً روشن است که دشمن چگونه در حال اجرای هدفش است . قصد او نفوذ است. بنایش تغییر ماهیت انقلاب است . یک مقدار مسئولین باید حواسشان را بیشتر جمع کنند . مشاور دبیرکل سازمان ملل و فعال انقلاب‌های مخملی و رنگی و  کسی که برای براندازی نظام تلاش کرده در این روزهای گذشته در ایران چه کار می‌کرد؟  این شخص معروف به جنایت‌های اقتصادی است در دنیا. حالا آمده ایران و رفته با بعضی از دستگاه‌ها و بعضی از وزارت خانه‌ها نشست و برخاست داشته. اینها را باید خیلی دقیق بود. رصد کرد و مواظبت کرد.

نفوذ بایّ نحو در حال عملیاتی شدن است. هر کس غفلت کند و راه رخنه را باز کند خائن به ملت است . باید توجه به این نکته داشت. تلاش دشمن تغییر ماهیت انقلاب است. تلاش می‌کند. در حال آسیب زدن به فرهنگ عمومی جامعه است . مسئولی که اقدام مناسب در این زمینه ندارد و چشم‌پوشی می‌کند و بلکه بالاتر همراهی می‌کند باید به وسیله مجلس دنبال شود. از آنها سؤال شود. به این شخص جهت داده شود. به اشخاصی که این کار را می‌کنند. فرقی نمی‌کند.

یکی از کارهای مهم مجلس همین است. نظارت بر دستگاه‌ها دارد. نباید از آرمان‌ها فاصله گرفت .اگر مجلس غیر از قانون‌گذاری به نظارتی که دارد به موقع عمل نکند مسائل فرهنگی کشور از اینی که هست وخیم‌تر خواهد شد. تعبیر حضرت آقا به ولنگاری و بی اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی است. این تعبیر تعبیر دردآوری است. ولنگاری را خود ما در این استان داریم . آن را می‌بینیم .خوب درک می‌کنیم که این ولنگاری یعنی چه. وقتی برای دستگاه فرهنگی مسئولی قرار داده می‌شود  که حتی مدرک تحصیلی و درسی که خوانده ربطی به مسائل فرهنگی ندارد معلوم است که کار به کجا ختم می‌شود .

فرصت تبیین این ولنگاری را من اینجا در خطبه ندارم. ولی عرض می‌کنم دولت و هر دستگاهی که در مقام اجرا قرار می‌گیرد اگر دست به نظریه‌پردازی بزند کار را خراب خواهد کرد. نظریه‌پردازی جایش مراکز علمی است. در دانشگاه و حوزه‌های علمیه است. دولت در مقام اجرا است و باید مجری قوانین باشد. اگر شروع کند به نظریه‌پردازی از کارش می‌ماند.

۲۳ خرداد سالروز فرمان امام مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی است. مناسب با همین حرف‌ها است. که این روزها هم زده می‌شود. دشمن در مسئله فرهنگ سرمایه‌گذاری کرده. از همان روز اول. از همان روز اول هم امام هشدار می‌دادند و امروز رهبری هشدار می‌دهند. یکی دوتا هشدارهای امام را برایتان بگویم. امام فرمودند عزیزان من ما از حصر اقتصادی نمی‌ترسیم. ما از دخالت نظامی نمی‌ترسیم. آن چیزی که ما را می‌ترساند وابستگی فرهنگی است. اما یک نگاه در خیابان بیندازید. یک مقدار اگر باور باشد حمیتی باشد اهتمامی ‌باشد قیام باید عمومی باشد.

من به اندازه خودم وظیفه‌ام را انجام می‌دهم . دوستان هم هر کسی اندازه خودش وظیفه‌اش را انجام دهد. اقلش تذکر لسانی است. بگیر و ببندش برای دستگاه‌هاست .در مورد خاص خودش . اما اگر گفته شود و دستگاه‌ها کار خودشان را انجام دهند. در یک بیان دیگری باز امام فرمودند : با انحراف فرهنگی هر چند جامعه در بعدهای اقتصادی سیاسی و صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ و پوک و میان تهی است. برویم موشک بسازیم که باید بسازیم. برویم در مسائل سیاسی قوی شویم در صنعتی قوی شویم که باید بشویم. اما اگر فرهنگ مان را تقویت نکنیم ضرر خواهیم کرد .

فرمودند : ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا خواهد کرد و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می‌دهد. این کلام امام , آن هم بیانات رهبری. آن وقت بی‌توجهی به فرهنگ را می‌توان در رفتار و باور مسئولین دید. همان روزی که آقا این صحبت را کردند  در مجلس غیر از آن یقه گیری که چند روز قبل شد که کار سخیفی بود و کار درستی نبود و اصلاً با نظام اسلامی چنین حرکتی سازگاری ندارد. در مجلس شورای اسلامی چهار نفر فقط برای کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام آمادگی کردند. نصف مجلس باید می‌گفتند ما می‌خواهیم برویم کمیسیون فرهنگی. درست در همان روزی که آقا گفت ما ولنگاری فرهنگی داریم فقط چهار نفر اعلام آمادگی کردند.

معلوم می‌شود که اهتمام نیست. نکند به خاطر انتخابات ریاست جمهوری آینده و امثال ذلک دین و ارزش‌های الهی و آرمان‌های انقلاب و مردم را لگدمال هواهای خودتان بکنید. وقت اصلاح بگذرد و شما به فکر دیگر و امر دیگری باشید و خواب باشید. چرا وزارت ارشاد باید اجازه فعالیت به کسانی که با نظام و اسلام عناد دارند را بدهد و با آن کسانی دست بدهد که با نظام عناد دارند؟ با آنها یک جا بنشیند و از آنها دفاع کند ؟عکس بگیرد, که عکس گرفتن با معاندین هم به قول جوان‌ها امروز برای مسئولین کلاس کار شده‌ تا هر معاندی را میبینند سریع می‌روند دوتا عکس یادگاری می‌گیرند .

حالا این یعنی چه؟ باید یک بررسی کرد به ظاهرسازی نزد. مراجع از موضوعی که اخلاق و دین و فرهنگ اسلامی و ارزش‌های ما را از بین می‌برد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و بعد از اطلاع ,موضع نمی‌گیرند .خب ارشاد باید توضیح دهد که این حرکتش یعنی چه؟ می‌گویند مردم شاد نیستند و باید برای آنها شادی ایجاد کرد. شما مخالف شادی مردم هستید. واقعا اینطور است ؟ یعنی با حرام و اختلاط زن و مرد و مجالس حرام که یک عده خاص شرکت می‌کنند و مربوط به همه مردم نیست شادی ایجاد می‌شود ؟ یا آن چیزی که الان شادی را گرفته رکود است ؟ مشکل بیکاری است ؟ مسائل اقتصادی است ؟ رمق را از افراد گرفته است.خانواده‌ها الان هر کسی سه چهار دو کم و زیاد بیکار دارند. اینها مشکل‌آفرین است. باید به فکر این‌ها بود .

وقت گذشته فقط به دو نکته اشاره کنم و آن این است که نیروی انتظامی کمافی‌السابق با قدرت جلوی مظاهر بی‌بندوباری و بی عفتی و بدحجابی و بی‌حجابی که من بدحجاب را قبول نمی‌کنم بی‌حجاب و با حجاب قبول می‌کنیم که قبلاً هم عرض کردیم جلوی این منکرات و مفاسد را بگیرد جلوی مظاهر روزه‌خواری را بگیرد اگر وجود دارد. با همان قدرتی که قبلاً داشتند ادامه‌دهند که ممنون و سپاسگزارشان هستیم که تلاش می‌کنند.

و یک نکته دیگر اینکه مدتی است من در شهر می‌بینم که متکدیان زیاد شدند این چهره شهر را خوب نشان نمی‌دهد. با مسئولین مربوطه هم از طریق دفتر تماس گرفتم و سؤال کردم که چرا جمع‌آوری نمی‌شود. چون خلاف قانون هم هست. چیزی که خلاف قانون است باید جلوی آن گرفته شود و الان هم می‌خواهم که ان‌شاءالله دستگاه‌های متصدی این کار نسبت به این ناهنجاری اجتماعی یک اقدام عاجل داشته باشند که چهره شهر مشوه نباشد.

از عزیزان ستاد نماز جمعه هم تشکر می‌کنم که انقلابی و جهادی کارهایی را در این یکی دو هفته اخیر انجام دادند. بحث سرویس‌های بهداشتی اضطراری برای عزیزان و سقفی که برای مصلی زده‌اند که ان‌شاءالله سعی‌شان مشکور باشد .

  خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.