امام‌جمعه کرج:

بی‌تفاوتی مسئولین به فرهنگ جامعه، خطری بزرگ است/ جوانان در این عرصه وارد میدان بشوند

فضای مجازی ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ۰

جمعیت جمعه (11)

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهر کرج ضمن توصیه‌ی همگان به رعایت تقوای الهی، با اشاره به رعایت حریم الهی توسط متقین، رباخواری را یکی از بزرگ‌ترین شکنندگان این حریم دانسته و بیان داشتند: رباخواری طبق آیات ۱۶۰ و ۱۶۱ سوره‌ی نساء، سیرت اهل یهود است که در قرآن جزو بدترین و پلیدترین درآمدها شمرده‌شده است و پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) از آن بر امت خود بیمناک است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، با تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در پانزدهم رمضان، به بیان بخشی از سیره‌ی حضرت و ریشه‌های صلح آن امام همام با امویان پرداخته و اظهار داشتند: با توجه به اصرار بعضی افراد مبنی بر تطبیق شرایط کنونی کشور با شرایط جامعه‌ی اسلامی در زمان صلح امام، بررسی علل و عوامل این صلح، به ما کمک می‌کند که ببینیم هم‌اکنون نیز در چنان شرایطی به سر می‌بریم یا نه؟!

ایشان دو عامل اصلی برای وقوع صلح حسنی (ع) را خیانت امرای لشکر اسلام و ضعف و خستگی مردم دانسته و تصریح کردند: امرای سپاه حضرت (علیه‌السلام) جزو گروه‌ها و قبالی مختلفی بودند که هرکدام برای امیال شخصی و دنیوی خود در کنار ایشان جمع شده بودند که در بزنگاه مقابله، دچار ضعف و خودباختگی شده و حضرت را تنها گذاشتند.

ایشان افزودند: عده‌ای از ایشان در عرصه‌ی کارزار، با وعده‌های دنیایی به سپاه معاویه پیوستند، عده‌ای دچار تردید شده و از هر دو طرف کناره گرفتند و حتی عده‌ای تشکیل گروه‌های پراکنده‌ی شبه‌نظامی داده و به غارتگری پرداختند.

امام‌جمعه شهر کرج با اشاره به ضعف و خستگی مردم از جنگ‌های مختلف در زمان امام (ع)، عنوان داشتند: اصحاب امام با تمام تلاشی که کردند، تنها موفق به سازمان‌دهی حدود چهل هزار نیرو برای جهاد، در کل بلاد اسلامی شدند؛ درحالی‌که در آن زمان، تنها در کوفه صد هزار مرد جنگی وجود داشت که بیانگر بی‌رغبتی مردم به نبرد و عافیت‌طلبی جامعه در آن دوران بود.

ایشان تبلیغات مسموم امویان و خودباختگی نزدیکان امام (ع) و تبلیغات و شایعه‌پراکنی آنان در جامعه، علیه ولایت را عامل دیگری برای تضعیف جبهه‌ی اسلام راستین برشمرده و خاطرنشان ساختند: در این فضا مردم به سهولت و باعلاقه به پیشنهاد صلح معاویه واکنش نشان دادند و امام را که حکومت بنی‌امیه را شرعاً حرام اعلام کرده بودند، مجبور به پذیرش این صلح و واگذاری حکومت کردند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر درس‌آموزی از تاریخ و عبرت گرفتن از آن، بیان داشتند: دردآور است که در کشور ما، عده‌ای در جریان مسائل هسته‌ای، گفتند ما در دوران صلح امام حسن (ع) قرارگرفته‌ایم و چاره‌ای جز قبول برجام نداریم.

ایشان خطاب به مطرح کنندگان این نظریه‌ی افراطی، بیان داشتند: آیا واقعاً فرماندهان ارتش و سپاه ما مثل فرماندهان سپاه امام حسن بودند یا مردم ما در این زمان مثل مردم زمان امام حسن (ع) بودند که مجبور باشیم صلح کنیم و برجام را بپذیریم؟!

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با اشاره به دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان ساختند: در این دیدار، رهبری هم به این نکته اشاره‌ای داشتند و بیان کردند که عده‌ای درباره‌ی هر دو طرف مبالغه می‌کنند؛ باید واقع‌بین بود و از همه‌ی جهات مسائل را بررسی کرد که در غیر این صورت خسارت‌های غیرقابل جبرانی به وجود خواهد آمد یا مجبور به دادن هزینه‌های گزافی خواهیم شد.

ایشان ادامه دادند: سه سال کشور معطل شد و اقتصاد و مسائل دیگر، حتی آب خوردن و نفس کشیدن هم به این امر گره خورد؛ داشته‌هایی که با خون‌دل و بذل شهدای گران‌قدر به دست آورده بودیم، از دست دادیم و در مقابل چیزی هم به دست نیاوردیم و بدانید که آمریکای خبیث و پلید قطعاً، همان‌طور که تاکنون نشان داده است، به تعهداتی که داده عمل نخواهد کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به بیان رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۹ مبنی بر شرایط حاکم بر انقلاب و کشور، یادآور شدند: رهبری شرایط کشور و مردم ایران را نه مانند شرایط صلح امام حسن (ع)، که مانند روحیه‌ی یاران اباعبدالله (ع) در میدان کربلا می‌دانند و بیان می‌کنند که “امروز به برکت ملت هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیخته‌ای مثل افکار ملت ایران و به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران، نه آمریکا و نه بزرگ‌تر از آمریکا –اگر در قدرت‌های مادی باشد- نمی‌تواند حادثه‌ای مثل حادثه‌ی صلح امام حسن (ع) را بر ملت ایران تحمیل کند.

ایشان تأکید کردند: با این بیان و نگاه و حمایت همه‌جانبه‌ی ملت و استواری سران قوا و ارتش و سپاه، مسئولین باید مراقب باشند که عملکردشان مطابق با شأن نظام اسلامی و عزت و اقتدار آن باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین نظام بر نقشه‌ی دشمن مبنی بر نابودی توانمندی‌های جمهوری اسلامی و یا حداقل جلوگیری از پیشرفت این توانمندی‌ها، اظهار داشتند: رهبر انقلاب با ذکر نام آمریکا و رژیم صهیونیستی، دشمن را صریحاً معرفی کردند تا کسی راه را اشتباه نرفته و دچار اشتباه در برداشت نشود و فرمودند که این تفکر که اگر با آمریکا کنار بیاییم مشکلات ما حل می‌شود، یک توهم است.

ایشان با اشاره به وقوع کشتار سنگین چند روز اخیر در آمریکا، افزودند: آتش فتنه‌ای که برای دنیا روشن کردند، دامن خودشان را گرفت و ۵۰ نفر در این حادثه کشته شدند که نشان‌دهنده‌ی عمق این فاجعه است؛ دولتی از اقدام برای حفظ امنیت جهان سخن می‌گوید که توانایی کنترل کشور خود را هم ندارد و از تأمین امنیت مردم خود عاجز است؛ در مقابل در همین روزها دیدید که فرزندان این ملت چگونه در مرزها مراقب آرامش و امنیت مردم در داخل کشور اسلامی ایران هستند.

ایشان ادامه دادند: گویی در دنیایی وارونه زندگی می‌کنیم؛ کشورهای اروپایی و غربی که خود را مدعی تمدن و حقوق بشر و مقابله با تروریسم می‌دانند، جمع شده و رژیمی جعلی را که با ترور و بر روی خون‌های بی‌گناهان بناشده را به‌عنوان رئیس کمیته‌ی حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب کرده‌اند؛ این به لطیفه شبیه نیست؟! دنیا را مسخره کرده‌اند! کشوری که ناقض اصلی حقوق بشر است و به شورا هم پاسخگو نیست، رئیس همان شورا شده است!

آیت‌الله حسینی همدانی، با اشاره به اعتراف دبیر کل سازمان ملل مبنی بر دریافت کمک‌های مالی و رشوه از عربستان سعودی برای حذف نام این کشور از لیست سیاه، بیان داشتند: سازمان ملل چگونه می‌خواهد این ننگ را از دامن خود پاک کند؟! رژیمی که دست او تا مرفق در خون بی‌گناهان و کودکان آلوده است را تبرئه می‌کنند و کشور مجعولی که ریشه‌ی اصلی فساد و جنایت در عالم است را به‌عنوان رئیس کمیته‌ی حقوقی خود منصوب می‌کنند! این چه وضعی است؟!

ایشان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به سخنرانی رئیس‌جمهور در دیدار مسئولین نظام با رهبر انقلاب اشاره‌کرده و عنوان داشتند: یکی از مسائلی که در این سخنرانی حدود یک‌ساعته، بسیار ناراحت‌کننده بود، عدم ذکر حتی یک کلمه از فرهنگ و مسائل فرهنگی در این صحبت‌ها بود؛ این مسئله نگران‌کننده است و اینجاست که روشن می‌شود چرا رهبری تعبیر به “ولنگاری فرهنگی” در مسئولین می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، تصریح کردند: مراد رهبر انقلاب از “ولنگاری فرهنگی” بی‌تفاوتی مسئولین به مقوله‌ی فرهنگ است که این مسئله، خطر بزرگی است؛ اگر مسئول بی‌تفاوت باشد، نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینید.

ایشان با اشاره به گستره‌ی وسیع فرهنگ در جامعه و توسعه‌ی آن به جنبه‌های مختلف اجتماعی، تأکید کردند: بعضی از نیروهای ادارات و بیمارستان و دستگاه‌های دولتی که موازین را به‌درستی رعایت نمی‌کنند باید بدانند که نمی‌شود نان نظام را خورد و در مسیر دشمن عمل کرد؛ مردم و بخصوص جوانان باید در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی وارد میدان بشوند و اصل امربه‌معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا کنند.

امام‌جمعه کرج تأکید کردند: مسئولین و مدیران دستگاه‌ها باید به خودشان بیایند؛ در هر دستگاهی، هر خلافی از رشوه و زیرمیزی تا بی‌بندوباری‌های اجتماعی وجود داشته باشد، مدیر آن مجموعه باید پاسخگو باشد چراکه نشانگر بی‌غیرتی و بی‌عرضگی و بی اهتمامی مدیر آن دستگاه است و نزد خداوند متعال عذری نخواهد داشت.

ایشان خاطرنشان ساختند: رهبری تأکید کردند که جوانان انقلابی باید پرشور، وارد میدان فرهنگی شوند؛ امربه‌معروف لسانی را جدی بگیرید؛ امربه‌معروف باید همه‌گیر و همگانی باشد نه اینکه به عهده‌ی یک گروه خاص و محدود گذاشته شود.

ایشان افزودند: در هرجایی باید در مقابل منکرات ایستاد و موضع گرفت؛ منکر هم فقط بی‌حجابی نیست، البته آن‌هم جزو منکرات بزرگ است، درعین‌حال کم‌کاری، بددهانی، کم‌فروشی و … هم منکرند؛ حتی رئیس اداره‌ای که دیر می‌آید و زود می‌رود هم مرتکب منکر است و باید به او تذکر داد و همه‌ی این‌ها در دایره‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی قرار می‌گیرند.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: جوانان باید شورونشاط جوانی را به این میدان وارد کنند و البته باید استراتژی و دشمن‌شناسی خود را تقویت کنند و با برنامه و بدون موازی کاری عمل کنند تا در دام دشمن نیفتاده، در زمین او بازی نکنند و بار اضافه‌ای به نظام تحمیل نگردد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با اشاره به اظهارات عجیب مسئولین درباره‌ی پروژه‌های مسکن مهر نیز اظهار داشتند: بعضاً دیده می‌شود که کسی که مسئول این امر است، در مواقعی اقدام به فرافکنی و تشویش اذهان می‌نماید که اشتباه است و نباید این‌طور باشد.

ایشان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با بزرگداشت پنجم تیر و روز مبارزه با موارد مخدر، بیان داشتند: گسترش و ترویج مواد مخدر، یکی از اهداف استکبار برای نابودی جوامع بشری است و بلیه ای است که از آن به‌عنوان بحران هزاره‌ی سوم نام‌ برده شده است.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشتند: مواد مخدر که به شکلی خاموش کیان خانواده و جامعه را هدف قرار داده، از منکرات و بلکه از اعاظم منکرات است که نیازمند نهی از منکر همگانی در جامعه می‌باشد و یکی از آسیب‌های اجتماعی است که عزم همگانی مردم و مسئولین را می‌طلبد.

ایشان ضمن تقدیر از تلاش‌های دستگاه‌های مسئول در این زمینه، با اشاره به اینکه مواد مخدر یکی از چهار عامل اصلی مرگ‌ومیر در کشور است، تأکید کردند: با توجه به گسترش مخدرهای صنعتی جدید و گرایش جوانان به این مواد، باید برای اطلاع‌رسانی در این زمینه، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داد و خانواده‌ها را در جریان عوارض و علائم و مسائل مرتبط با این مواد قرارداد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.