خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۵ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۷/۱۲/۹۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین اهل رفت و آمد به مسجد هستند. سعی می‌کنند از این فرصت بهترین استفاده را ببرند. مولای ما امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره مزایای رفت و آمد به مساجد دائماً این کلمات را می فرمودند که «مَنِ اختَلَفَ اِلَی المَسجِدِ اَصابَ اِحدَی الثَّمانِ» کسی که به مسجد رفت و آمد داشته باشد بیاید و برود و در جماعت حاضر شود یکی از هشت فایده را نصیب می‌برد «اَخاً مُستَفاداً فِی اللهِ» بهره‌مندی از برادر دینی. با افراد مختلف که همفکر او هستند آشنا می‌شود. در امور مختلف این برادران می‌توانند همدیگر را کمک کنند.

آثاری دارد یکی اش برادر دینی.«اَو عِلماً مُستَطرَفاً » یا دانشی نیکو و تازه. قطعاً علما و ائمه مساجد با سخنرانی‌هایی که در مسجد دارند افراد را در زمینه‌های مورد نظرشان و مورد نیازشان راهنمایی می‌کنند و از مطالب جدید افراد بهره‌مند خواهند شد. این هم دو، و سوم «اَو آیَهً مُحکَمَهً » یا نشانه محکمی از نشانه‌های خدای تعالی را در این رفت و آمد به مسجد به دست می‌آورند «اَو رَحمَهً مُنتَظَرَهً» یا رحمتی که انتظارش را می‌کشیدند منتظر بودند از طرف خدا یک خیری به آن‌ها برسد در مسجد به آنها می‌رسد «اَو کَلِمَهً تَرُدُّهُ عَن ردی» یا کلمه و سخنی که او را از هلاکت نجات می‌دهد «اَو یَسمَعُ کَلِمَهً تَدُلُّ عَلی هُدیً» یا یک کلام و سخنی که او را به یک خیر یا هدایتی راهنمایی می‌کند «اَو یَترُکَ ذَنبا خَشیَهً اَو حَیاءً» ترک گناه می‌کند یا از ترس خدا یا از حیاء مسجدی ها.

به هر جهت هر کس به مسجد برود و بیاید یکی از این هشت مورد یا همه این هشت مورد یا چند تا از این هشت مورد نصیبش می‌شود. در مواعظی که می‌شنود، راهنمایی‌هایی که برایش می‌شود و بهره می‌برد، این‌ها موارد استفاده از آمدوشد به مسجد هست. این روایت در خودش این نکته را هم تذکر می‌دهد که اگر با همدیگر ارتباط داشته باشید یعنی افراد اهل ایمان مومن و مسجدی با همدیگر ارتباط داشته باشند در مساجد آثار تربیتی دارد. باورهای انسان را تنظیم می‌کند. بالاخره عامل بازدارنده انسان از خطاهای فکری و رفتاری خواهد شد آمدوشد مسجد.

که اینجا می‌گوید ترک گناه می‌کند این «ذنب» می‌تواند گناه فکری باشد. می‌تواند گناه عملی ‌باشد. حالا از ترس از خدا یا حیا در مسجد و جمع دوستان مسجدی. این روحیه در انسان تقویت می‌شود که گناه نکند. خدای تعالی توفیق رفت و آمد به مسجد را برای همه ما زیاد کند ان‌شاءالله.

آفت‌هایی که خودی‌ها به انقلاب با بی‌توجهی می‌زنند و اینها را می‌توانیم از آیات و روایات به دست بیاوریم به بعضی از آنها در نوبت‌های قبلی اشاره شد. یکی از آفات که از آیه ۲۸ سوره مبارکه آل عمران به دست می‌آید این است که باید آحاد جامعه اسلامی اهل تولی و تبری باشند. اگر این حالت از دست برود این یکی از آفات است. آفاتی است که افراد به دست خودشان نسبت به انقلاب وارد می‌کنند که ما بحثمان همین آفاتی بود که ما به دست خودمان وارد می‌کنیم به نظام و به انقلاب.

در آیه ۲۸ این گونه فرمود «لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاهً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ» آیه آیه زیبایی است. افراد با ایمان نباید به جای مؤمنان کافران را دوست داشته باشند و آنها را سرپرست خودشان بگیرند. هر کسی چنین کند هیچ رابطه‌ای با خدا ندارد مگر اینکه از آنها بپرهیزد. خداوند شما را از نافرمانی خود برحذر می‌دارد و بازگشت شما به سوی خداست.

این یک آیه که راجع به تولی و تبری است نسبت به دیگران. این آیه شریفه درس بسیار مهمی را به ما می‌دهد. در زمینه‌های سیاسی اجتماعی که اهل ایمان نباید و هرگز این‌گونه نباشد که با بیگانگان ارتباط دوستی و یاوری داشته باشند. آنها را به عنوان ولی و سرپرست خودشان استفاده کنند. شبیه این مفهوم در تعداد دیگری از آیات قرآن کریم آمده. من به مناسبت‌های مختلف در جلسات گذشته آن آیات را ذکر کردم. تکرار نمی‌کنم اما این اصل کلی از این آیات به دست می‌آید که سرپرستی و ولایت و یار و یاور گرفتن از بیگانگان برای خودمان این ممدوح نیست.

ارتباط داشتن، قرارداد بستن، طبق قاعده‌های دیپلماتیک با آنها ارتباط داشتن، این اشکالی ندارد؛ اما او را به عنوان ولی و سرپرست خودت انتخاب کنی مستعمره او باشی این مورد پذیرش نیست. جامعه اسلامی هرگز نباید از دشمن الگوگیری کند و تهاجم فرهنگی او را بپذیرد. مرحوم شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه وقتی آفات نهضت را شمارش می‌کند یکی از آفات معنوی را استحاله فرهنگی و تغییر جهت فکری انقلابیون میداند.

می‌گوید بعد از مدتی انقلابیون فکرشان می‌رود به سمت دیگری استحاله پیدا می‌کنند، استحاله فرهنگی. این مسئله مهمی است. من فقط اشاره کردم. فرصت خطبه اجازه بحث مفصل نمی‌دهد. دوستان خودشان مطلب را دنبال کنند. آثار و تبعات و پیامدهای او را بررسی کنند. البته قسمت زیادی از این آثار برای خیلی از دوستان ملموس است. دیدند در همین طول تاریخ انقلاب سال‌های اخیر این موارد زیاد دیده شده است.

آفت دیگری که پایان بخش این قسمت بحث ما باشد مطلبی است که از آیه ۸۹ سوره مبارکه انعام به دست می‌آید و آن بحث ریزش‌ها و رویش‌ها است؛ یعنی کسانی که از انقلاب بریدند و یا می‌برند «أُولَئِکَ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّهَ فَإِنْ یَکْفُرْ بِهَا هَؤُلَاءِ فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَیْسُوا بِهَا بِکَافِرِینَ» این آیه شریفه به همین نکته اشاره می‌کند. آن کسانی که کتاب و حکم و نبوت به آنها دادیم اگر نسبت به آن کفر ورزند یعنی به این مطالب کافر شوند آیین حق هرگز روی زمین نمی‌ماند. چرا؟! چون کسان دیگری از انسان‌ها را نگهبان او خواهیم کرد که نسبت به او کافر نیستند.

خیلی گذرا به این مطلب توجه کنید. این آیه شریفه به دو مطلب مهم و اساسی اشاره می‌کند. اولاً مقام انبیای الهی سه ویژگی دارد که کتاب و حکم و نبوت که هر کدام از این‌ها در جای خودش توضیح دارد؛ که حکم چیست؟ حکم بحث قضا و فصل حکومت و تشکیل نظام اداره جامعه است. کتاب آن وسیله‌ای است که آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها است که مربوط به دنیا و آخرت آن‌ها است و تنظیم کننده این امور است؛ و همچنین نبوت که ارتباط دهنده بین این کتاب و خدای تعالی است و اجراکننده آن احکام خداست. این بخش اولش.

ثانیاً با کفر و دشمنی و ریزش عده‌ای، حق و حقیقت از بین نمی‌رود. به این قسمت آیه توجه داشته باشید که مورد نظر بنده هم همین است که اگر یک عده‌ای کفر ورزیدند دشمنی کردند و در مقابل نظام اسلامی نظام نبوت انقلاب پیغمبر -همه اینها را میگیرد- ایستادند حق از بین نخواهد رفت. بلکه در دل‌های دیگران نفوذ می‌کند و رشد می‌کند. این وعده الهی است. اگر ما قابلیتش را داشتیم در اختیار ماست اگر این قابلیت را از دست دادیم خدای تعالی از ما می‌گیرد و در اختیار امت دیگری قرار می‌دهد.

اگر یک نگاه اجمالی به صدر اول انقلاب اسلامی پیغمبر اکرم داشته باشید می‌بینید تعدادی از کسانی که جزء انقلابیون بودند همراهان پیغمبر بودند بعد از مدتی در یک جریان دیگری قرار گرفتند و حرف‌های دیگری زدند، ریزش داشتند. به جای او افراد جدی‌تر مصمم‌تر محکم‌تر پای انقلاب و اسلام ایستادند. مالک‌اشتر از این فضا بیرون آمد. کسانی که شاید پیغمبر را ندیدند اما در کنار امیرالمومنین محکم و مستحکم بودند. مواردش فراوان و فراوان است. آن شمشیری که در زمان پیغمبر می‌زد در زمان امیرالمومنین جلوی علی‌بن‌ابی‌طالب ایستاد ریزش کرد؛ اما در زمان علی‌بن‌ابی‌طالب شمشیر تیزتر دیگری بلند شد.

در همین دوران خودمان در نظام اسلامی می‌بینید بحث ریزش‌ها و رویش‌ها یک بحث مهمی است. الان بنده در ذهن خودم موارد زیادی ده‌ها مورد در تاریخ اسلام در ذهن دارم. در تاریخ انقلاب هم در ذهن شریف شما هست مواردی را حاضر دارید که ریزش‌هایی بود رویش‌هایی هم هست. ریزش‌هایی در درون نظام به وجود آمد؛ اما رویش هایی مثل سید حسن نصرالله در قسمت دیگری از جهان، رویش او رویش انقلابی است. محور کار او نظام اسلامی است که از این جا گرفته شد. اینها رویش هاست.

قرآن کریم به همین آیه اشاره می‌کند که اگر قسمتی از کار را عده ای کافر شدند و منکر شدند و در مقابلش ایستادند این گونه نیست که حق از بین برود. حق در اختیار دیگران بالنده‌تر در دل دیگران نفوذ می‌کند و ادامه پیدا خواهد کرد. در یک بیانی است رهبری فرمودند بیان زیبایی است و قسمتی از آن را برای شما می‌خوانم. فرمودند: «همه فکرها همه جریان‌های گوناگون اجتماعی هم ریزش دارند و هم رویش. ریزش در کنار رویش»

اینها قسمت‌هایی از صحبت هست من پشت سر هم می‌خوانم هر قطعه ای مربوط به یک جایی است.«غصه دارد که کسانی ریزش پیدا کنند که یک روز پای سفره انقلاب پای سفره امام زمان پای سفره اسلام و قرآن نشستند و نان و نمک اسلام را خوردند اما بعد ریزش داشتند. این طور نیست که شما خیال کنید حالا چهار نفر آدمی که از راه برگشتند و نیرویشان تمام شد معنایش این است که نیروی این گردونه عظیم تمام شده است. نه این تمام شدنی نیست. خدای تعالی حق و حقیقت و عدالت و انسانیت و ارزش‌های اسلامی که از بین نمی‌رود، قابلیت داشتیم در اختیار ماست نداشتیم می‌دهد به جای دیگر»

بحث من در اینجا در این فصل تمام شد که آفاتی بود که مربوط به انقلاب اسلامی بود. از مقدمات شروع کردیم مقدمه انقلاب مبانی انقلاب و مسائل مختلفی که مربوط به انقلاب بود اینها را به ترتیب جلو آمدیم. عوامل پیروزی انقلاب همه این‌ها را از آیات قرآن برای شما بحث کردیم. چون عرض کردم که قرآن کتاب انقلاب است این حرکت انقلابی ما از قرآن به دست می‌آید تمام این مسائل در قرآن هست. رسیدیم به آفت‌ها، آفت‌ها گاهی خودی است گاهی مربوط به دشمن است آفت‌های خودی را در این هفت هشت جلسه و شاید بیشتر برای شما اشاره کردم. دو مورد را هم این جلسه بیان کردیم. یکی تولی و تبری بود یکی هم ریزش‌ها بود که اینها آفت‌های خودی است. از جلسه آینده با توفیق الهی ان‌شاءالله وارد بحث آفت‌هایی که از طرف دشمنان به ما می‌رسد آنها را هم از آیات کریمه قرآن برای شما بیان کنیم ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ، وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین در امر تربیت فرزندانشان کوشا هستند. بر اساس دین عمل می‌کنند نه به میل خودشان. من در این مدت چند ماه اخیر به نماز و جماعت و اهمیت او در این بخش خطبه اشاره داشتم و این که باید فرزندانمان را به این مهم توجه بدهیم و تربیت کنیم.

نکته پایانی را که این نوبت عرض می‌کنم این است که هرگز نباید تحمیل کنیم. با فشار آن کاری که میل خودمان هست را نباید به گردن آنها بگذاریم و از آنها بخواهیم. یکی از سفارشات دین این است که در امر تعلیم فرایض دینی به فرزندان آسان بگیرید و الا اگر با جبر و اکراه آن هم در غیر وقت خودش بعضی وقت‌ها جبر لازم است در زمان خودش، خارج از آن زمان که بشود دیگر جبر و اکراه اثری ندارد. بعد اگر نتیجه این جبر و اکراه شما شدند افراد ناآگاه به دین و تارک اعمال و لا مذهب دیگر هر کسی خودش باید جواب این بد عمل کردن را بدهد و مسئولیت کار به عهده اوست.

امام سجاد علیه‌السلام به فرزندانش دستور داده بود که نماز ظهر و عصر را و همچنین نماز مغرب و عشا را با هم بخوانند و فرموده بودند به اینکه در مورد وقت فضیلت سخت‌گیری نشود؛ که مثلاً نمازها را جدا بخوانند یا حالا اگر دیرتر خواندند به آنها سخت نگیرید. می‌فرمودند این کار برای آنان بهتر است از اینکه بخوابند و اصلاً نماز نخوانند. شما یک ذره وسعت بگیر کار را ساده‌تر بگیر.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به راستی این دین متین و استوار است؛ یعنی در آن افراط و تفریط نیست. با مدارا در آن قدم بردارید و عبادت خدا را بر بندگان خدا تحمیل نکنید و آن را در نظر آنان ناپسند جلوه ندهید. بعضی از این پدر مادرها در بی‌دینی بچه‌هایشان نقش دارند. بی‌تعارف. جوری عمل می‌کنند که سر به بیابان می‌گذارد نسبت به مسائل دینی اش. اولاً باید از زمان کوچکی شروع کرد. طفولیت. وقتی که بزرگ شد که دیگر نمی‌شود کاری کرد. بعد در دورانی که بزرگ‌تر شده می‌خواهید به او تحمیل کنید او هم می‌گوید صبر کند بگذار بازویم کلفت شود جوابت را می‌دهم.

باید مواظب بود روش‌هایش را همه را اهل بیت به ما یاد دادند. حضرت اینجا فرمودند به این که دین را به نظر آنان ناپسند جلوه ندهید تا مثل سوارکار افراطی که نه سفر را به پایان می‌برد و نه مرکبی برای خودش باقی می‌گذارد نشوند. آن سوار کاری که روی حیوان نشسته است افراطی باشد آنقدر فشار می‌آورد که حیوان می‌میرد به نتیجه نمی‌رسد. از این سفر هم لذت نمی‌برد. این‌گونه باید عمل نکرد. این بحث در مورد مسائل نماز.

البته خیلی وسیع است شاید من بیشتر از یک سال هم صحبت کنم چند دقیقه چند دقیقه سالیان سال باید صحبت کنیم راجع به مسائل جماعت مسائل نماز و معارف نماز. آن را می‌گذارم در یک فضایی به قید حیات و اجازه حضرت حق جل و اعلی در زمان خودش بیان شود. در اینجا یا در جای دیگری که مسائل مربوط به نماز فراوان است. امسال همین مقدار بس باشد تا ببینیم که روزی ما در آینده چه خواهد بود. خدای تعالی تقوای ما را زیاد بگرداند ان‌شاءالله.

مناسبت‌هایی که داریم بیستم جمادی‌الثانی یعنی ۲۹ اسفند ولادت سیده نساء عالمیان صدیقه طاهره زهرای اطهر سلام‌الله علیها است. ولادت اسوه تقوی عفت شجاعت مجاهدت زمان‌شناسی دشمن‌شناسی بصیرت حضور مؤثر در صحنه‌های خاص سیاسی و اجتماعی طهارت و از طرف دیگر مادری خانه داری همسرداری تربیت فرزندان انفاق و ایثار عبادت و بندگی خدا و هزاران فضیلت دیگری که او را الگوی تمام انسان‌ها و بشریت قرار داده بر همه شما مبارک باشد.

در روایت دارد کسی که بر این بانوی بزرگوار صلوات بفرستد خدای تعالی او را می آمرزد. باید از این بانو درس گرفت. او را الگو قرار داد و بر اساس این الگو عمل کرد. اگر ما دائماً از مناقب حضرت بگوییم ولی در مقام عمل به راه دیگری برویم این جفا است. هم جفا به خودمان است هم به اهل بیت است هم به این بانوی بزرگوار است. این روز را روز زن هم نامیدند روز مادر هم نامیدند این حرف مهمی است.

خود این نام‌گذاری هدایت می‌کند به این سمت که لااقل بانوان باید در نحوه عمل و زندگی‌شان مثل صدیقه طاهره عمل کنند. البته ما در این روز باید از بانوان تقدیر کنیم همه این کار را می‌کنند. از مادران و خواهران همسران، از زن باید تقدیر کرد؛ اما خانم‌ها هم باید توجه کنند که چه نقش مهم و مسئولیت سنگینی در نظام خلقت بر عهده آنها گذاشته شده است که اگر آمادگی‌های لازم را در خود محقق نکنند منشأ خسارت‌های فراوان به خود و جامعه خواهند بود.

فرهنگ مبتذل هوس گرای شهوت محور غرب، زن را به عنوان وسیله التذاذ و بهره اقتصادی می‌بیند و برنامه غیر از او برای این شخص و این شخصیت ندارد؛ و اگر هم با عناوین دهان پر کن مطلبی راجع به زنان گفته می‌شود گذشته از شعاری بودن او بیشتر برای استثمار و بهره‌کشی بیشتر استفاده می‌شود. لذا می‌بینید برای استفاده بیشتر و ارزان قیمت استفاده کردن او را وارد بازار کار کردند و از او بهره می‌برند؛ و مهم‌ترین شغل او که تحکیم خانواده و بسترسازی برای تربیت افراد مفید به حال اجتماع هست امروز همه اینها را به عناوین مختلف از بین بردند.

مسئله فرزند آوری امر مهمی است که البته دست‌های مرموزی همچنان در کشور مشغول هستند و به بهانه‌های مختلف کاری می‌کنند که تولید نسل جلویش گرفته شود و جامعه پیر شود؛ که البته در حال پیر شدن هم هست. وقتی جامعه‌ پیر شد دیگر تولید نسلی نخواهد بود. نمی‌شود که از خارج هم آدم وارد کنیم. سرباز و نیروی کار وارد کنیم. دارند کاری می‌کنند که با دست خودمان نسلمان را منقرض کنیم.

سن باروری را برخلاف طبیعت او به دلایل متعدد کم کردند. بعد به اسم غربالگری که البته اصل او شاید بد نباشد اما در مقام عمل می‌بینیم که دنبال سیاست‌های خاصی هستند. به اسم غربالگری جلوی تولید نسل را می‌گیرند. با تشویق به ازدواج‌های خارج از تعهد، با هم بودن بدون تشکیل خانواده بدون داشتن مسئولیت جلوی تولید نسل گرفته می‌شود. با تبلیغات، سوء ذهن خانواده‌ها را طوری تربیت کردند که اگر مثلاً در فلان سن بچه‌دار شوی بچه شما مُنگول می‌شود خنگ می‌شود. این قصه خیلی عجیب است.

چند روز قبل هم به یک مناسبتی در جلسه ای این را عرض کردم. یکی از اساتید دانشگاه که در این زمینه فعالیتی دارند و از مسئولین دنبال کننده مسئله جمعیت هم هستند چند وقت قبل خدمتشان بودیم. ایشان این را می‌فرمودند که خانم می‌آید با گریه و زاری می‌گوید من باردار هستم سنم از ۳۰ سال گذشته است ۳۴ پنج سالم است نمی‌خواهم بچه ام مُنگول باشد. به هر دلیلی می‌خواهد بگوید که این را سقط کنند و از بین ببرند. ما جلویش را می‌گیریم با او صحبت می‌کنیم می‌گوییم این‌ها دروغ است این حرف‌ها کدام است بالاخره راضی می‌کنیم او هم با هزار اضطراب بعد از مدتی بچه اش به دنیا می‌آید بچه‌ای زیبا و خوش استعداد خوش‌فکر عموما این طور است.

عموماً که یعنی همیشه این طور است. نادر است مواردی که خلاف‌ از آن در می‌آید. بعد همین افرادی که دارند برای ما تجویز می‌کنند که باید حتماً سن باروری تا ۳۰ و ۳۵ سال باشد از آن طرف هم تلاش می‌کنند که سن ازدواج برود بالای ۳۰ سال؛ یعنی کلاً منقرض شود. بپرسید. این را که دارم می‌گویم عن تحقیقٍ دارم می‌گویم. خودشان در کشورهای خودشان تبلیغ این را می‌کنند که زنانتان از سن ۴۵ سال که گذشت یک بار دیگر باردار شوند تا ۱۵ سال پوکی استخوان شان عقب بیوفتد. چطور بچه‌های آنها در آن سن و سال دیگر منگول نمی‌شوند؟ این چه حرفی است که زده می‌شود.

این‌ها و ده‌ها مطلب دیگر که الان در ذهن دارم و فرصت بیان آن نیست جای هیچ شکی نمی‌گذارد که برای بانوان کشور که نسل آینده و آینده نظام متوجه آن‌هاست برنامه‌های پیچیده و ریز و درشت دارند و البته خود بانوان باید هوشیار باشند و اقدام کنند و در زمینه‌های مختلف فعال باشند. مثلاً در همین مورد حزب‌الله به ندای رهبر در این باره عمل کند تا ترفند دشمن در این قصه خنثی شود که تولید نسل و توسعه و گسترش نسل را جزء برنامه‌ها و گفتمان خودتان قرار دهید و کسانی که در سن ولود و بچه آوری هستند حتماً این کار را اقدام کنند. به عنوان یک وظیفه شرعی و عقلی.

که الان جامعه را دارند می‌برند به سمتی، بعد دیگر احتیاج ندارد که لشکرکشی کنند، وقتی کسی نبود که در مقابلش بایستد. در این زمینه هم ترفند دشمن خنثی شود ان‌شاءالله. آنچه اسلام برای زن در نظر گرفته است از کمالات و ارزش‌های معنوی و مادی و حتی از نظر جایگاه اجتماعی و فعالیت در عرصه‌های مختلف در هیچ مکتب بشری دیده نشده است. اسلام برای زن یک جایگاه رفیع و رفعت مقامی قائل است. در جهان بینی غربی زن نه سعادتمند است و نه می‌تواند منشأ سعادت باشد. متأسفانه آنچه اسلام درباره بانوان گفته تبیین نشده. گویندگان هم بیان نکردند که اگر به همان‌ها توجه شود به همین مقدار کمی که هست یا همان مقداری که در شریعت بیان شده در معارف ما گفته شده اینها تبیین شود وضعیت جور دیگری خواهد بود.

اسلام زن را منشأ آرامش و سکون خانه می‌داند؛ یعنی رکن اصلی خانه زن است. اجازه بدهید من در این قسمت یک بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب را بخوانم. فرمودند: زن در خانه مایه آرامش است. مایه آرامش مرد و مایه آرامش فرزندان دختر و پسر. اگر خود زن برخوردار از آرامش روحی و روانی نباشد نمی‌تواند این آرامش را به خانواده بدهد. زنی که مورد تحقیر قرار بگیرد مورد اهانت قرار بگیرد مورد فشار کار قرار بگیرد نمی‌تواند کدبانو باشد. نمی‌تواند مدیر خانواده باشد. در حالی که زن مدیر خانواده است. تصور از زن در خانه تصور یک موجود درجه دو است که موظف است به خدمتگزاری به دیگران. این تصور بین خیلی‌ها هست.

ایشان می‌فرمودند که حالا بعضی‌ها به زبان می‌آورند به رو می‌آورند بعضی‌ها هم به رو نمی‌آورند اما در دلشان این است که زن باید خدمتکار باشد. در خانه کارگری کند. این درست نقطه مقابل آن چیزی است که اسلام بیان کرده است. در حدیث می‌گوید خیال نکن زن کارگزار تو در داخل خانه است و باید کارهای خانه را انجام دهد این جور نیست. بیان ایشان مفصل است من همین قسمت را خواندم که ببینید زن کارگر در خانه نیست کسی هم حق ندارد به او دستور بدهد. اگر یک وقت هم کاری برای شما کرد اجرت‌المثل به گردن شما می‌آید. او فقط یک وظیفه دارد.

البته بانوان مسلمان و ایرانی در خانه با همسرانشان از باب رفاقت و انس و الفت و رأفت همه مسئولیت‌ها را به دوش می‌گیرند و توقعی هم ندارند؛ اما از نظر حقوق اسلامی اگر بخواهیم بحث کنیم قسمت اعظم مردها بدهکار هستند و مدیون هستند؛ و این دِین هم می‌دانید که دِین خطرناکی است. باید وصیت کند. مسائل مختلفی دارد که حالا نمی‌خواهم دعوا درست کنم بین شما و خانواده‌تان. بحث در این باره زیاد است باید در جایش ان‌شاءالله برای شما بگویم.

اما آن چیزی که می‌توانم امروز درخواست کنم از بانوان فرهیخته و آگاه استان این است که در زمینه از بین بردن فکر غربی درباره زنان باید به تعبیر رهبری آرایش تهاجمی بگیرید تا موفق بشوید. برای این کار وارد عمل بشوید و خروجی مناسبی را تهیه کنید؛ و می‌دانم که بحمدالله و المنه بانوان استان می‌توانند طرحی را در این رابطه داشته باشند و این زمینه را فعال کنند. رهبری فرمودند گفتمان اسلامی در مورد زن را بایست با روحیه تهاجم طلبکارانه مطرح کرد و توجه می‌دادید که با غیر این روحیه نمی‌توانید عقب‌ماندگی‌هایی را که غرب بر ما تحمیل کرده را جبران کنید. امیدوارم که ان‌شاءالله این مطلب درست شود.

آرام‌آرام ساعات پایانی سال را سپری می‌کنیم. خوب است به گذشته کاری و غیره کاری خودمان یک نگاهی داشته باشیم. برای آینده هم برنامه‌ریزی درستی را بریزیم. آمدن بهار را به غفلت نگذرانیم. از او عبرت بگیریم. آمدن بهار باید انسان را به یاد روز رستاخیز بیندازد که چگونه دوباره زنده می‌شویم و حیات جدیدی را آغاز می‌کنیم. پس در این فرصت به دست آمده از خدای تعالی درخواست کنیم که تحولی در ما به وجود بیاید و حال ما نسبت به گذشته احسن شود. برای همه و همه و همه خواسته‌ها دعا کنید. از خدای تعالی بخواهید سال جدید را سال وحدت و اخوت بیشتر، سال نابودی ظلم و ستم و کژی و فساد، سال نصرت اسلام و غلبه ارزش‌های الهی و دینی، سال فرج مولایمان قرار بدهد ان‌شاءالله.

امیدوارم در این سال روحیه ضد استکباری در ملت ما کم‌رنگ نشود. تازگی‌ها از بعض زبان‌های آلوده و وابسته می‌شنویم که می‌گویند با توجه به روحیه‌ای که رئیس‌جمهور جدید آمریکا دارد اگر مقداری از حساسیت خودمان را نسبت به آمریکا کم کنیم رابطه ما خوب خواهد شد و حتماً گشایشی خواهد شد. این سخن یاوه است. طول این سالیان دراز و اتفاقاتی که برای ملت ایران افتاد به همه نشان داد که آمریکا تسلیم بدون چون و چرا می‌خواهد. همه چیزهایی که او می‌خواهد ما نداشته باشیم را قبول کنیم باز هم فایده‌ای ندارد.

این روزها روز ملی شدن صنعت نفت هم هست. قطعاً تاریخ آن موقع را مطالعه کرده‌اید. مهم‌ترین عامل شکست ملی شدن صنعت نفت اعتماد به آمریکا بود. همان اعتمادی که درس نشد و در این سال‌ها هم صنعت هسته‌ای کشور که با سختی‌های فراوان و شهادت دانشمندان کشور به دست آمده بود دچار آسیب جدی شد. عده‌ای خیال کردند اگر با شیطان بخندند و دست بدهند، قدم بزنند، امتیاز بدهند، عکس سلفی بگیرند، گشایشی در کار می‌شود اما نفهمیدند که بر اقتدار ملی و عزت اسلامی که با فداکاری و شهادت هزاران نفر از جوانان ملت به دست آمده خط انداختند.

حالا دائماً عده‌ای بخواهند و تلاش کنند ارتباط برقرار کنند. این ارتباط ارتباط پنبه و آتش است. محقق نخواهد شد و همان‌طور که مکرر شنیدید باز هم عرض می‌کنیم تا آمریکا آمریکاست ملت ما هرگز رابطه‌اش با آمریکا خوب نخواهد شد. از تاریخ درس بگیرید و این فرصت باقیمانده را به فکر کار برای مردم باشید.

سال اقدام و عمل تمام شد اما آیا اقدام و عملی چشمگیر در اقتصاد و فرهنگ دیده شد؟ سال گذشته از ولنگاری فرهنگی متأسفانه ولنگاری مالی و اقتصادی فراوانی هم داشتیم. مسئله حقوقهای نجومی و بی‌توجهی دستگاه‌ها نسبت به رسیدگی عاجل او و صندوق فرهنگیان و امثال ذلک نگران‌کننده بود. جا داشت با موضوع همان‌طور که رهبری فرمودند برخورد جدی می‌شود که نشد.

ولی باز جای شکرگزاری دارد الحمدالله می‌گوییم، مصوبه مجلس که زمینه فاصله طبقاتی را فراهم می‌کرد در تشخیص مصلحت رأی نیاورد و از متن قانون برنامه ششم حذف شد. البته تلاش شد که این کار قانونی شود. قانونی جلوه داده شود مصوبه آوردند بند پنج ماده ۳۵ نمیدانم هی قوانینی را آوردند. ولی در مقام خارج آن چیزی که دست مردم را می‌گیرد حقوق کارگر ۹۰۰ هزار تومان حقوق یک مدیر بالای ۲۰ میلیون تومان حقوق معلم ۱ میلیون و ۲۰۰ است حقوق فلان کس چه قدر. مجلس به عنوان مدافع ملت باید در این‌گونه مسائل دقت بیشتری داشته باشد … مستضعفین و ولی نعمتان انقلاب را بیشتر رعایت کند.

بروید ببینید فاصله مصوبه حقوق کارگران که همین روزهای اخیر تصویب شد در قسمت خودشان و حتی کارمندان با مدیران چقدر است. این اصلا با روح انقلاب سازگاری ندارد. با آن شعارهایی که در بدو پیروزی انقلاب داده شد اینها سازگاری ندارد. ولو بنشینیم در کنار هم قانون تصویب کنیم ماده بیاوریم به ضرر مردم به ضرر نظام به ضرر مستضعفین تولیدکننده فاصله طبقاتی خواهد بود. در این سال اقدام و عمل شعارهای خوبی ‌دادند. بالای نامه‌های اداری در تمامشان این شعار نوشته شد. این هم یک کار است البته؛ اما رکود و بیکاری و تورم و امثال ذلک هنوز هست.

مشاور ارشد اقتصادی دولت در بیانی گفت همین روزها هم این را اعلام کردند ۵۰۰ هزار نفر در یک سال گذشته بیکار شدند. درباره نگاه به درون در بحث اقتصاد مقاومتی چه کار چشمگیری شده است؟ طبق اصل ۴۴ بسترسازی برای مشارکت مردم در اقتصاد کجاست؟ بعضی گفتند آوار گذشته را داریم برمی‌داریم. این حرف خوبی است. دیگران آمدند کاری کردند آوار ریختند ما داریم آواربرداری می‌کنیم؛ اما جا داشت در وعده‌هایی که داده شده این می‌آمد که چهار سال ما آواربرداری داریم بعد تجدید بنا. این را می‌گفتند. مردم همیشه از صداقت خوششان می‌آید و به کسی که صداقت دارد اعتماد می‌کنند.

اما اگر دیدند که در همین دوران آواربرداری افرادی زندگی تجملی و اشرافی دارند. وعده‌هایی را دادند که به آن وعده‌ها پایبند نیستند. در طول چهار سال دائما گفته شد از رکود نجات پیدا کردیم بعد از مدتی گفتند مشکل اصلی کشور رکود است. گفتند معیار جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار؛ اما در مقام بیان باز همان آمار را بیان کردند. این‌ها اعتماد مردم را از بین می‌برد.

مردم هرگز اعتماد نمی‌کنند به نحوه عملکردی که نزدیک انتخابات که می‌شود گشایش در زندگی مردم در حقوق ها و امثال ذلک ایجاد کند که عن قریب خواهید دید مسائل این‌چنینی را. برای اینکه بعد بشود کارهایی را انجام داد. این نوع عملکرد توهین به مردم است. فحش دادن و تحقیر کردن و ناسزا گفتن و متلک انداختن و به جهنم فرستادن و مثل این‌ها همه بدی است و دروغ کلید همه بدی هاست.

وقت گذشت سالروز ولادت حضرت امام رضوان‌الله علیه را به همه مؤمنین و علاقه‌مندان و دوستداران آن بزرگوار تبریک می‌گویم. دوم فروردین روز جهانی آب سالروز حمله مزدوران شاه به فیضیه. سوم فروردین روز جهانی هواشناسی. این‌ها مطالبی است که در این هفته اتفاق افتاده.

پیش ثبت‌نام شوراها هم آغاز شده است. این را باز عرض می‌کنم اگر می‌بینید که در خودتان قابلیتی نیست دیگران می‌آیند شما را هل می‌دهند که به جلو بروید رأی بیاورید واقعاً ببینید که رای دارید یا ندارید. به آن دوستانی که می‌خواهند کاندیدا شوند عرض می‌کنم. وقت را نگیرید بیت‌المال را هدر ندهید. می‌دانید که گروه‌های زیادی از ماه‌های قبل دارند فعالیت می‌کنند که این انتخابات به خوبی برگزار ‌شود. نظارت‌ها و دوستانی که دارند تلاش می‌کنند. جمعیت وقتی زیاد شود کار عجله‌ای خواهد شد. یک مقدار سخت می‌شود.

۱۳ نفر کرج می‌خواهد تعداد دیگر شهرستان‌های دیگر. یک مرتبه می‌بینید که هزار نفر یا هزار و ۵۰۰ نفر می‌خواهند ثبت‌نام کنند. واقعاً این احساس وظیفه است؟ کار را برای مجریان سخت می‌کنید. آنهایی که می‌دانند رأی ندارند حضورشان شاید شرعاً هم اشکال داشته باشد. چون هم وقت را می‌گیرند هم بیت‌المال را هدر می‌دهند. یک تعدادی که تخصص لازم را دارند تعهد لازم را دارند شاخص‌های عملکرد در این مجموعه را دارند آنها با مشورت با بزرگ‌ترها با مشورت با دیگران وارد شوند اقدام کنند ثبت‌نام کنند.

ولی همین‌طور بخواهد که اسمش روی زبان بیفتد و می‌داند که رأی نمی‌آورد این کار شاید جایز نباشد. افراد را هم خوب رصد کنید. نحوه عملکردشان، زمان‌هایی که تصمیم گرفتند برای مردم کار کنند، چطور تصمیم گرفتند. صداقت کارشان، انقلابی بودنشان، ساده‌زیست بودنشان، وامدار کسی نبود نشان، التزام عملی به ولایت فقیه داشتن شان و موارد دیگری را که در جلسات بعد عرض می‌کنم همه اینها را در نظر بگیرید. امیدواریم که هر دو انتخاب که پیش روی ملت هست منشأ خیر و برکات برای همه باشد ان‌شاءالله.

ان‌شاءالله سال پرخیر و برکت و با نشاطی داشته باشید و در کنار خانواده ساعات خوشی را همراه با معنویت داشته باشید بنده برای همه شما دعا می‌کنم شما هم برای بنده دعاگو باشید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.