خطبه های 17 اردیبهشت 1395 شهر کرج:

استکبار در چهره انگلیس و آمریکا و هر چهره دیگری هرجور شده ما را بَرده و پیرو فرهنگ خودش می‌خواهد

روابط عمومی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۱۷/۲/۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله .متقین از نعمت‌های الهی استفاده می‌کنند و البته شکرگزار این نعمت ها هستند و شکرگزاری را فراموش نمی‌کنند. خدای تعالی در آیه ۱۷۲ از سوره مبارکه بقره فرمودند: ای اهل ایمان از چیزهای پاکیزه ای که روزی شما کرده‌ایم بخورید و شکرگزار و سپاسگزار باشید ” یا ایها الذین آمنوا کلوا من طیبات ما رزقناکم و اشکروا الله” یا در آیه دیگر طور دیگری گفته شده.

اهل تقوا دیگران را از نعمت‌های خدادادی محروم نمی‌کنند.  برای افرادی که محروم هستند قسمتی از مال خودشان را انفاق می‌کنند. در آیه ۲۶۷ در سوره مبارکه بقره فرمود: ای اهل ایمان از چیزهای پاکیزه ای که به دست آوردید به دیگران ببخشید ” یا ایها الذین آمنوا انفقوا من طیبات ما کسبتم” از آن چیزهایی که کسب میکنید از نعمت‌هایی که در اختیارتان هست آنها را انفاق کنید.

متقین هم در استفاده از نعمت‌ها شکرگزار هستند, هم اهل نفاق هستند و البته بعد از استفاده طغیان نمی‌کنند و سرکشی ندارند .در آیه ۸۱ سوره مبارکه طه در قسمتی از این ایه فرمود ” کلوا من طیبات ما رزقناکم و لا تطغوا فیه ” از چیزهای پاکیزه ای که روزی شما کرده‌ایم  بخورید اما سرکشی و طغیان نکنید.

اینها یک مسیری را در استفاده از نعمت‌ها برای ما ترسیم می‌کند که اهل تقوا و اهل ایمان و کسانی که مواظب رفتار خودشان هستند برخوردشان با این امر الهی چگونه است. اولاً استفاده می‌کنند, ثانیاً شکرگزار هستند, ثالثاً انفاق می‌کنند ,رابعاً طغیان نمی‌کنند. اینها مواردی است که از قرآن کریم به دست می‌آید. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد ان‌شاءالله.

همان طوری که توجه دارید و یادتان هست بحث ما در دعا بود از منظر امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه .اگر به بیانات و کلمات مولا امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه دقت کنید و توجه کنید و جمع‌بندی کنید و تقسیم بندی کنید موارد فراوانی از معارف در اختیار شما قرار می‌گیرد. قسمتی از آن مربوط به فلسفه دعا است که اصلاً برای چه دعا می‌کنیم. این جلسه به مواردی از این دست اشاره می‌کنیم.

یکی از مواردی که افراد در دعاها و خواسته‌هایشان از خدای تعالی طلب می‌کنند دادخواهی است .قسمتی از خطبه ۱۷۱ به این نکته اشاره می‌کند ” اللّهُمَّ إنّی أستَعدیکَ  عَلى قَرَیشٍ ومَن أعانَهُم ! فَإِنَّهُم قَطَعوا رَحِمی ، وصَغَّروا عَظیمَ مَنزِلَتی ، وأجمَعوا عَلى مُنازَعَتی أمرا هُوَ لی  ” خوب دقت بفرمایید امیرالمومنین در مقام دادخواهی به خدای تعالی این گونه عرض می‌کند : خدایا من بر قریش و کسانی که آنها را یاری می‌کند از تو کمک می‌طلبم .دست استغاثه بلند می‌کند .چرا ؟

زیرا آنها خویشی مرا قطع کرده‌اند, ارتباطی که با رسول خدا داشتم  آن را متزلزل کردند و بزرگی مقام و منزلت مرا کوچک شمردند و در امر خلافت که اختصاص به من داشت بر دشمنی با من اتفاق کردند. این استغاثه است. دادخواهی است. درست شبیه همین بیان را در خطبه ۲۰۸ از خطب نهج‌البلاغه  در ابتدای خطبه که شروع می‌کند همین عبارات را با یک تغییر مختصری از خدا طلب می‌کند .

پس یکی از فلسفه‌های دعا که از امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه یاد می‌گیریم این است که انسان در مقام دعا گاهی دادخواهی می‌کند ,استغاثه می‌کند ,ظلمی را که در حقش شده است از خدای تعالی طلب می‌کند .

یکی از مواردی که مورد خواسته دعاکنندگان هست کمک خواهی برای پرهیز از لغزش‌ها است. گاهی مواقع ما در معرض خطر و لغزش و گرفتاری هستیم , باید با استعانت از خدای تعالی این مسیرها را طی کرد. اگر انسان مواظب خودش نباشد دچار صفات بدی می‌شود. عجب, کبر, حسد, نفاق, دروغ‌گویی, غیبت کردن, با غفلت می‌آید .اگر مواظبت بر نفس نکنیم, کشیک نفسمان را نکشیم ,مراقبه نداشته باشیم ,از خدا کمک نخواهیم که ما را کمک کند شیطان در آن لغزش گاهها ما را زمین خواهد زد.   باید از خدا بخواهیم و از خدا طلب کنیم.

یکی از آن موارد را امیرالمؤمنین در اینجا بیان فرمودند. در خطبه ۱۸۴ خیلی ظریف آن را بیان فرموده. امکان دارد که برای خیلی از شماها این مسئله به وجود بیاید. برای افراد متعدد در جایگاه‌های مختلف احتمالش هست “إِذَا زُکِّیَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا یُقَالُ لَهُ فَیَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْ غَیْرِی وَ رَبِّی أَعْلَمُ بِی مِنِّی بِنَفْسِی ” هر وقت یکی از مردم شما را به یک صفت خوبی ستایش کنند, کار خوبی کرده‌اید شما را ستودند, از شما تقدیر کردند ,حضرت فرمودند که متقین, آنهایی که مواظب هستند , تا از آنها تعریف می‌کنند, از این تعریف آنها را ترس می‌گیرد.

درباره چیزی که به آنها گفته شده می‌ترسند .چه می‌گویند ؟می‌گویند :من خودم به خودم از دیگری داناتر هستم و پروردگارم به من داناتر است . این آقا چیزی درباره من گفت من خودم را بهتر می‌شناسم خدا البته خودم را از خودم بهتر می‌شناسد. اولین مطلبی که امیرالمومنین فرمودند این است. بعد عبارت این است ,دعایش اینجاست. دستورالعمل هم هست که اگر در یک مقامی قرار گرفتیم  که یک کسی از ما تعریف کرد منظورم از مقام پست نیست مقام یعنی موقعیت .

اگر در یک جایی قرار گرفتیم و از ما تعریف می‌کنند می‌گویید که ” اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِی بِمَا یَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِی أَفْضَلَ مِمَّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِی مَا لَا یَعْلَمُونَ ”  فارسی هم بگویید عیبی ندارد که خدایا آن چرا که می‌گویند  حرف‌هایی که دارند می‌زنند که اگر حواسم نباشد موجب خودپسندی من خواهد شد این‌ها که این طور می‌گویند راجع به من, با من این‌طور حساب و کتاب نکن و من را برتر از آنچه که می‌پندارند قرار بده.

اینها دارند صفات خوبی را درباره من می‌گویند  خدایا تو من را از آنچه که اینها می‌گویند بالاتر کن و گناهانی را که از من نمی‌دانند  آنها را ببخش. این یک راهکار و دستورالعمل است. هر وقت جایی قرار گرفتید و کسی از شما تعریف کرد بگو خدایا آنچه را که اینها می‌گویند با من چنین حساب و کتابی نداشته باش و دوم بالاتر از آنچه که درباره من می‌گویند برای من قرار بده و سوم گناهانی را که تو می‌دانی و اینها نمی‌دانند از من ببخش. واقعاً دعای زیبایی است .

اگر همه به این بیان امیرالمومنین توجه داشته باشیم ,عجب از ما دور می‌شود. این مواردی که از افراد تعریف می‌کنند زمینه عجب را در انسان فراهم می‌کند. خود برتربینی .خودش را نسبت به دیگران برتر می‌بیند .

شبیه همین بیان را در حکمت ۹۶ امیرالمؤمنین بیان فرمود. در مقابل امام یکی بلند شد و از حضرت ستایش کرد حمد امام را گفت و از امام تعریف کرد حضرت بلافاصله به خدای تعالی عرض کرد ” اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَعْلَمُ بِی مِنْ نَفْسِی، وَأَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْهُمْ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ وَاغْفِرْ لَنَا مَا لاَ یَعْلَمُونَ.” خدایا من را بهتر از آن چیزی که آنها گمان می‌کنند قرار بده گناهانی را هم که نمی‌دانند از من در گذر چون تو بهتر از خود من ,من را می‌شناسی.

این یک فلسفه است در دعا که انسان در جاهایی که احتمال لغزش او وجود دارد زود دست به دعا بردارد. از خدا طلب کند که این مسیر را رد شود و بدون لغزش عبور کند .مورد دیگری که باز از بیانات و کلمات امیرالمومنین در این زمینه به دست می‌آید ,مواقعی است که عده‌ای بر علیه انسان جوسازی می‌کنند. زمینه را بر انسان تنگ می‌کنند ,حرف می‌زنند, شایعه درست می‌کنند ,تهمت می‌زنند, غیبت می‌کنند که در جامعه ما متأسفانه انواع مختلفش در زمان‌های مختلف فراهم است و این هم یک بلایی است برای جامعه مسلمین. به خصوص در بین شیعه بیشتر دیده می‌شود .

با اینکه امام شیعیان از این کار نهی می‌کند. ائمه معصومین نهی می‌کنند . خدای تعالی در قرآن نهی می‌کند . پیغمبر نهی می‌کند که آن چیزی را که می‌شنوید اهمیت ندهید. اینکه می‌گوید من شنیدم که فلانی این را می‌گفت راجع به فلانی این نزدیک به کذب است .اگرچه در بیشتر مواقع کذب است. اینها را باید حتماً با استناد و دلیل در جای خودش بررسی کرد .بعد هم که شنیده‌اید چه داعیه ای دارید که تکرار کنید و بیان کنید.

بیشتر افرادی که در جهنم در آتش واقع می‌شوند درو شده زبان‌هایشان هستند .این زبانی که جِرمش کوچک است قریب ۲۵ گناه از آن صادر می‌شود. هیچ کدام از اعضای ما این‌قدر گناه نمی‌کند. دست ما, پای ما ,چشم ما ۲۵ گناه ندارند .زبان ۲۵ گناه دارد. گناهانی دارد که خانواده‌ها را از بین می‌برد. انسان‌ها را بدبخت می‌کند. زندگی‌ها را نابود می‌کند .مواظب زبانمان باشیم. یکی از آن موارد در مقام دادخواهی است .جوسازی‌هایی که  بر علیه انسان می‌شود و آرامش روانی شخص را به هم می‌زند.

در آنجا امام این را یاد داد. در خطبه ۱۳۱ فرمود “اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَهً فِی سُلْطَانٍ،” خدایا تو آگاهی آنچه از ما صادر شد ,یعنی جنگ‌هایی که حضرت کردند, نه برای میل و رغبت در سلطنت و خلافت بود . چون گفتند که حسین علیه‌السلام که حرکت کرد گفتند که ریاست طلب است . به دنبال مقام است. به دنبال این است که حاکم شود. راجع به امیرالمؤمنین هم همین را گفتند .راجع به اهل بیت گفتند. راجع به دیگران هم می‌گویند.

” وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ” برای به دست آوردن چیزی از مطامع دنیا حرکت نکردیم ” وَ لَکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ” برای این بود که آثار دین تو را برگردانیم مسائل دین را در جای خودش قرار دهیم “وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ ” و در شهرهای تو اصلاح و آرامش و امنیت را برقرار کنیم ” فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ ” تا بندگان ستم کشیده ات در امنیت آسودگی به سر ببرند و احکام تو که ضایع شده و زمین مانده جاری شود .

این در مقام جو ‌شکنی است که حضرت بلند شدند در خطبه در موارد مختلفی در دفاع از خودش آن حرکت و مسیری را که داشت بیان کرده در ضمن آن هم از خدا طلب می‌کند و از خدا می‌خواهد که امر را برای او اصلاح کند. این بحث البته ادامه دارد ان‌شاءالله به قید حیات و زنده بودن و اجازه رب جل و اعلی در نوبت دیگر ادامه بحث را داشته باشیم .

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران بزرگوار این خانه خدا را به رعایت تقوا تقویت و تسدید او دعوت می‌کنم. یکی از صفات اهل تقوا نیکو کاری و دستگیری از مستمندان است. متقین نیکوکار هستند و دستگیر هستند. دستگیری را فراموش نمی‌کنند. به این مطلب خدای تعالی در آیه ۳۰ از سوره مبارکه نحل اشاره فرمود   ” للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه و لدار آلآخره خیر و لنعم دار المتقین ” برای کسانی که نیکوکار هستند در این دنیا پاداش نیک است و سرای آخرت نیکوتر و سرای پرهیزکاران نیکو سرایی است .

همه ما خوب است در طول سال که در طول هفته و ماه سخت باشد در یک زمانی و یک فرصتی قسمتی از اموالمان را به این کار اختصاص دهیم. برای آینده مان کار کردیم .خوب است اینجا به قسمتی از نامه امیرالمومنین سلام الله علیه که به فرزندشان مرقوم فرمودند در نامه ۳۱ ترجمه قسمتی از آن را برای شما بخوانم .آن قسمتی که با این عبارت شروع می‌شود  ” واعلم ان امامک طریقا ذا مسافه بعیده “

بدان فرزندم در مقابل تو یک راه طولانی است .دور و دراز است. بس سخت و سنگین است و تو باید برای او بهترین توشه را به دست آوری. راه هرچه قدر که طولانی بود زاد و راحله باید بیشتر باشد. تو باید برای او بهترین توشه را به دست آوری تا تو را به مقصد برساند .باید سبک بار باشی. یعنی بار اضافه با خودت نبری .پس بیش از توان خود بر خودت بار مکن که سنگینی آن از رفتن بازت ندارد.

بعضی از مواقع خیلی از چیزهایی که در اختیار ماست بار اضافه است . از پس جواب دادن او بر نخواهیم آمد. خیلی سنگین است .در بعضی از روایات دارد کسی که طبقه ای از ساختمان را نیاز دارد اگر بیشتر از آن طبقه برای خودش تهیه کند در قیامت آن طبقه را به گردنش می اندازند و می‌گویند بکش. اینها بار اضافی است. کسی که بارش اضافه بود زود به مقصد نمی‌رسد. ” تخففوا تلحقوا ” سبک بار شوید تا برسید. این در بیانات امیرالمؤمنین و رسول خدا هست.

اینجا هم حضرت فرمودند که باید سبک بار باشید. پس بیشتر از توان خود بر خودت بار نکن که سنگینی آن از رفتن بازت ندارد و وبال آن بر گردنت نباشد و هرگاه از میان مستمندان کسی را یافتی که بتواند توشه تو را برای روز قیامت حمل کند و در آن جا که نیاز داری یعنی قیامت به تو باز دهد این را غنیمت شمار و بار را به او بسپار. این خیلی کنایه قشنگی است. اموالی که در دست توست بار است. این بار را بگذار بر دوش دیگری که برایت حمل کند. به فقرا بده. حملش می‌کند آنجا که به آن احتیاج داری به تو تحویل می‌دهد.

هر چه می‌توانی بیشتر بار او کن .اینجا می‌گوید که بار کردن خوب است. چه ممکن است فردا دنبال او بگردی که باری بر دوشش بگذاری و او را نیابی .یک وقت دنبال فقیری می‌گردی پیدا نمی‌کنی که چیزی صدقه بدهی تا می‌توانید بار فقرا کنید . اگر در حال توانگری کسی وامی خواست این فرصت را غنیمت شمار تا در روز سختی آن را به تو باز گرداند. یک موقعی میگردی که وام میخواهی کسی نیست کمکت کند .

کنایه از نیکوکاری است. این بند مفصل است چون فرصت کوتاه است همین قسمت کفایت می‌کند .متقین از نیکوکاری غافل نیستند .کسانی که ثروتی در اختیار آنها هست بعضی از این ازدواج‌هایی که معطل مانده جوان هستند و می‌خواهند سر زندگی بروند با یک مختصری حل می‌شود. همان افرادی که وقتی سفره می‌اندازند چند عروسی از کنار همان سفره بیرون می‌آید می‌توانند افراد زیادی را بفرستند .

اینها باری است که بر دیگری تحمیل می‌کنی که برای تو بکشد .برای آن روزی که به یک دانه از این بارها نیاز داری. کسانی که قدرتش را دارند و توانش را دارند در این طور مسائل کوتاهی نکنند که برای آینده آنها و تقوای آنها مهم خواهد بود و مهم است. خدای تعالی توفیق همه ما را زیاد کند که بتوانیم اهل تقوا باشیم ان‌شاءالله .

اما مناسبت‌هایی که داریم. روزهای پایانی ماه رجب است و امیدوارم بهترین استفاده‌ها و بهره‌ها را از این ماه برده باشید. روزهای آخر را هم با توجه بیشتر و دقت بیشتر ان‌شاءالله سپری کنید. ماه شعبان‌المعظم هم با برکاتش در پیش است . این دو ماه مقدمه ورود ما به ماه مبارک رمضان است .مقدمه است تا آن آمادگی لازم در ما بوجود بیاید .لذا نباید بی‌تفاوت بود. نباید به سادگی از آن فرصت‌هایی که خدا در اختیار ما قرار می‌دهد آسان عبور کنیم و بی‌توجه باشیم .غنیمت بشمارید. لحظات به سرعت سپری می‌شود. اینها را باید غنیمت شمرد. معلوم نیست ماه رجب سال آینده باشیم .درک کنیم یا نکنیم.

 غره ماه شعبان با ولادت امام حسین علیه السلام شروع شده .پیشانی ماه با ولادت حسین علیه السلام است که آن روز را روز پاسدار نامیدند .چرا روز تولد امام حسین روز پاسدار است؟ چون امام حسین با تمام هستی و وجود از دین و ارزش‌های الهی پاسداری کرد . ولادت امام سجاد علیه‌السلام است که مدافع آرمان‌های اسلامی بعد از پدر و پاسدار معارف الهی و فرهنگ اسلام و عاشورا و پیام‌آور و رساننده او به نسل‌های بعد بود. همچنین ولادت بزرگ مدافع حریم و حرم اهل بیت عباس بن علی‌بن‌ابی‌طالب علیهم‌السلام است که روز ولادتش روز جانباز نامیده شده.

همه در همین چند روز اول ماه شعبان است که اعیاد را بنده پیشاپیش به شما بزرگواران و نمازگزاران تبریک عرض می‌کنم. نکته‌ای را اینجا عرض کنم. پاسداری در راه اسلام مفهوم وسیع و گسترده‌ای دارد. فقط یک لفظ با یک معنای مشخص نیست که بگوییم پاسدار و معنا کنیم .یک فرهنگ است و یک وظیفه مسلمانی است که هرکس در هرجا با هر وسیله‌ای که می‌تواند باید از دین و ارزش‌های الهی دفاع کند.

پاسداری از شخصیت خود شخص شروع می‌شود و به اجتماع می رسد .هم‌ پاسداری از نفس و مواظبت بر جان را می‌گیرد که انسان محافظ جان خودش باشد هم پاسداری از جامعه مسلمین را شامل می‌شود . این لفظ, لفظی است که معنای گسترده‌ای دارد .هم پاسداری از مرزها را می‌گیرد هم پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌ها. لذا ولو سپاه پاسداران نماد باصلابت پاسداری است که اتفاقاً مورد بغض و هجمه و تخریب دشمنان خارجی و بعضاً داخلی هم هست و آمریکا و رژیم غاصب و دنباله‌های پلیدشان با صرف هزینه‌های گزاف سعی در تخریب این نیروی مخلص که در وسط میدان مبارزه با استکبار و دفاع از ارزش‌های الهی قرار دارند سعی در تخریب آن دارند که تاکنون موفق نشدند و نمی‌شوند اما بر همه مسلمان‌ها ولو عنوان رسمی پاسداری را ندارند حراست از دین لازم است.

امروز که دشمن با عِده و عُده خودش تلاش می‌کند دین و مظاهر دین داری را از بین ببرد همه باید پاسدار باشند و به اندازه خودشان دفاع کنند .هرجا تهدید است باید پاسداری هم باشد. یکی از مصادیق پاسداری امروز کاری است که دانشمندان ما در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری می‌کنند. آنها در حال پاسداری از استقلال و عزت کشور هستند .دانش‌آموزانی که خوب درس می‌خوانند ,معلمانی که خوب درس می‌دهند ,کارگرانی که خوب در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها کارشان را انجام می‌دهند ,هر کسی در هر جایی در نظام اسلامی کارش را درست انجام می‌دهد ,کارش را محکم انجام می‌دهد ,کارش را متقن انجام می‌دهد , در حقیقت در حال پاسداری از ارزش‌های الهی است. در حال پاسداری از منافع و منابع دینی است و منابع و منافع الهی است. اینها مطلوب است.

در هفته گذشته اگر دقت کرده باشید رهبر معظم انقلاب دیدارهایی را با افراد و اقشار مختلف داشتند. در همه این دیدارها بعضی از نکات تکرار شد. بعضی از کلمات را ایشان چندبار بیان کردند .و لو اقشار, اقشار مختلفی بودند اما نکات را تکرار کردند .یکی عزت اسلامی بود .استقلال کشور بود .مسئله دشمن‌شناسی و مقابله با او بود .مسئله فلسطین و دفاع از او که نماد دفاع از اسلام است , بیداری اسلامی , خطر گروه‌های تکفیری. لزوم استکبارستیزی و امثال ذلک که همه این موارد را اگر دقت کنید زیرمجموعه همان پاسداری از اسلام و آرمان‌های اسلامی و دینی قرار می‌گیرد .

این بیانات تهییج و تحریک گروه‌های مختلف انسانی است که در جامعه وجود دارند. که این‌ها هر کدام وظیفه خودشان را درست انجام بدهند و دقیق باشند در انجام وظیفه , تشویق پاسداری از ارزش‌ها است. پاسداری از دین است. پاسداری از اسلام است .

ارزش جایگاه پاسداری از کسی پوشیده نیست .رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم برای تجلیل از پاسداری و ترغیب به این کار فرمودند : کسی که چشمش در راه حراست از دین بیدار باشد خدا آن را  نمی‌سوزاند.  یک وقت چشمی که بیدار است در کارخانه کار می‌کند. این چشمی که بیدار است مشغول نگهبانی از مرزها است که نمی‌خوابد. یک وقت چشمی است که بیدار است و مطالعه علمی می‌کند در حوزه علمیه و در دانشگاه برای اینکه بعدا بتواند از مرزهای اعتقادی و دینی دفاع کند. همه اینها پاسدار هستند و همه این‌ها آن ارزش را دارند.

البته در این راه عده‌ای به دنبال رضایت خدا با تمام اخلاص پیش رفتند و در راه پاسداری از دین به شهادت رسیدند. از مبارزه ننشستند تا بالاخره جان را به جانان تحویل دادند . یا اینکه مدال جانبازی گرفتند مثل عباس بن علی بن ابی طالب .جانبازان شهیدان زنده هستند که اگر در دوران جانبازی صبوری داشته باشند که دارند هر روز برای آنها حسنه نوشته می‌شود و دائماً در حال گرفتن پاداش هستند.

باز در همین رابطه رسول خدا درباره دو نفر از جانبازان صدر اسلام راجع به زبیر و سماک فرمودند که : رشته نخی از دستمال این دو نفر در بهشت برتر و گران‌بهاتر از مقدار طلایی است که تمام فاصله زمین تا آسمان را پر کرده باشد . چون جانباز بودند و جانبازان یک چنین جایگاه و اجر و مقامی دارند. بعد حضرت ادامه دادند: به شرط آنکه  بر عهدی که با من و در راه من بستند استوار بمانند. خدای نکرده به گله گذاری و بعضی از مسائل نیفتند. اینکه صبوری می‌کند و تحمل می‌کند این خودش خیلی پاداش و اجر دارد.

امروز مسئولیت جانبازان از شهدا سنگین‌تر است. اینها نماد زنده مقاومت و ایثار هستند. نماد زنده آن ایثارگری‌هایی هستند که در جبهه‌های هشت ساله دفاع مقدس حاضر بودند. عمل اینها الگو است و در این میان البته نباید از ایثارها و از خودگذشتگی های همسران ایثارگران هم  غافل بود و دائماً باید از آنها هم قدردانی کرد. در این بازدیدهایی که خدای تعالی قسمت می‌کند و فرصت می‌شود می‌روم از خانواده شهدا و جانبازان انجام می‌دهم کوههای با عظمتی از اخلاص و صبر و ایمان و توحید را می‌بینم .

خیلی عجیب است بعضی از این خانواده‌ها را باید بروید ببینید و این را به عنوان یک کار فرهنگی و پر اثر و به جهت ماندگاری آثار دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های آن به نسل بعد عرض می‌کنم,که بازدید دانش‌آموزان را بخصوص بیشتر کنند در نسل فعلی این کار بیشتر صورت بگیرد ولو انجام می‌شود اما باید با یک قدرت بیشتری و شتاب بیشتری انجام گیرد.

این روزها سالگرد عملیات آزادسازی هویزه توسط یک عده دانشجوی پیرو خط امام است که انسان‌های نورانی بودند  اهل قرآن بودند اهل تهجد و شب زنده‌داری بودند ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند تربیت شده مکتب اهل بیت بودند تربیت شده مکتب حسین بن علی و عباس بن علی بودند .مرور حماسه آنها خالی از درس نیست برای همه .همین روزها این حماسه را یک بار مطالعه کنید. همه مرور کنند. بخصوص کسانی که به واسطه آرامشی که آنها به وجود آوردند مشغول کج کردن مسیر انقلاب از ارزش‌های والای آن هستند. آنها هم بخوانند آنها هم ببینند این شیطنت‌هایی که این روزها می‌کنند زمینه آرامشی که در جامعه وجود دارد را آنها فراهم کردند. والا این‌ها فرصت نداشتند برای اینکه این‌گونه عمل کنند.

انحراف و نفوذ و تغییر مسیر انقلاب دستور کار دشمنان قرار گرفته. یک عده هم در داخل این مسیر را در حال نهادینه کردن هستند .به زبان‌های مختلف به گویش‌های مختلف به روش‌های مختلف در این مسیر دارند قدم برمی‌دارند. بصیرت انقلابی مردم را می‌خواهد. توجه مردم را می‌خواهد. حضور در صحنه را می‌خواهد. اگر غفلت کنیم زیر چکمه دشمن از خواب بیدار می‌شویم .این را امیرالمؤمنین به ما آموخت که اگر از حرکت دشمن غفلت کردید بدانید که او در خانه شما شما را از خواب بیدار خواهد کرد. آن هم نه با لطافت با لگد بیدار می‌کند.

باید مسامحه نکرد باید کوتاهی نکرد. آن کسانی که باید حرف بزنند حرف بزنند. آن کسانی که باید عمل کنند عمل کنند. در مقابل انحرافات در مقابل نفوذ در مقابل تحریف باید ایستاد .باید محکم دفاع کرد .اینها درس‌هایی است که ما از اهل بیت گرفتیم . این‌ها را فراموش نکنید. درس‌هایی که از مکتب امام حسین و امام سجاد و قمر بنی‌هاشم علیهم‌السلام گرفته‌ایم آموزه‌هایی است که باید به نسل بعد منتقل شود. این درس‌ها شخصیت دینی ‌ما و هویت ملی ما را چنان ساخته  که برای حفظ استقلال و عزت خود در مقابل دشمنی‌های نرم و سخت دشمن به خصوص آمریکا و رژیم غاصب و دنباله‌روان پلیدشان با قدرت و قوت تمام ایستاده و در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان کوتاه نیامده آنها را مجبور به عقب‌نشینی خواهیم کرد.

دشمن و آمریکا چطور فکر می‌کند؟ اگر یک وقت احمقی کند و بخواهد شیطنتی ‌کند که هرگز نخواهد کرد خودش می‌داند که نمی‌تواند اما اگر یک وقت غفلت کند و اشتباه محاسباتی کند بخواهد تعرضی به گوشه‌ خاک کشور ما داشته باشد و به ارزش‌ها و آرمان‌های ما داشته باشد و در داخل کشور بخواهد تعرض این‌چنینی داشته باشد خواهد دید که ملت ایران و مردم ایران یکپارچه منسجم و متحد و با صلابت تمام در مقابل او ایستاده اند.

آمریکا البته به خاطر آن خوی استکباری که دارد و شیطنتی که دارد دست از زیاده‌خواهی و نفوذ در ارکان اداره کشورها بر نمی‌دارد. او الان هم افغانستان و پاکستان را و اگر بتواند عراق را مستعمره خودش می‌خواهد. می‌دانید که قسمت‌هایی از قانون استعماری کاپیتولاسیون که در ایران به برکت انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۵۸ از بین رفت هنوز در بعضی از کشورها جاری است. ژاپن و کره جنوبی هنوز درگیر این قانون هستند. این قانون را دنبال کنید ببینید چگونه ملت‌ها را تحقیر کردند .

این حقی که برای خودشان خواستند و استفاده می‌کردند اولین بار در معاهده ترکمانچای در سال ۱۲۰۳ به روسیه داده شد که بر علیه ایران استفاده شود. بعدها در ۲۱ مهر ۴۳ راجع به اتباع آمریکایی  راجع به ایرانی‌ها در هر دو مجلس ایران تصویب شد. بعد حضرت امام در همان سال ۴۳ یعنی چهارم آبان دو هفته بعد سخنرانی کردند و اعلامیه دادند. در قسمتی از آن دارد که تصویب کاپیتولاسیون اقرار به مستعمره بودن ایران است و رأی مجلس خلاف اسلام و قرآن است و از اعتبار قانونی ساقط است. در آن سال امام با صلابت تمام آمد گفت که این چه قانونی است که تصویب شده خلاف اسلام است البته همان باعث شد که امام را دستگیر کردند و به ترکیه تبعید کردند.

استکبار در چهره انگلیس و آمریکا و هر چهره دیگری هرجور شده ما را بَرده و پیرو فرهنگ خودش می‌خواهد. برای رسیدن به مقصود در هر دوره‌ای از ابزارآلات آن دوره استفاده می‌کند. یک زمان با ضرب و زور بود با همین قانون بود و روش‌های این‌چنینی. بعد چهره اش عوض شد امروز با فضای مجازی و با اینترنت و ماهواره و ترویج زبان‌های بیگانه به جان ملت‌ها افتادند تا فکر و فرهنگ آنها را تخریب کنند .فرهنگ و سبک زندگی خودشان را تحمیل کنند.

پافشاری بر یادگیری زبان بیگانه اگر به واسطه زبان علم بودنش باشد عیب ندارد .مثلاً در مباحث حقوقی زبان فرانسه بیش‌تر قابل استفاده است .بیشتر کتاب‌های حقوقی هم به زبان فرانسه نوشته شده. یا در مباحث علمی صنعتی بیشتر کتب به زبان آلمانی نوشته شده. اینها را بروند یاد بگیرند زبان‌ها اینطور آموزش داده شود به عنوان زبان علم هیچ اشکالی ندارد .اما اگر نفوذ فرهنگی باشد باید جلوگیری کرد.

 نکند خدای نکرده به عوام‌فریبی و سیاسی‌کاری افتاده باشند یک عده‌ای و برای جذب آرای آینده بی ربط حرف بزنند .در همین هندوستان که اشاره شده ناچار شدند خط و زبان  خودشان را در امور رسمی و جاری کنار بگذارند در نامه هایی که می‌خواهند بنویسند باید انگلیسی بنویسند . مطالب رسمیشان را باید با زبان بیگانه عمل کنند .این خیلی بد است .این نشانه نفوذ است. نشانه استحاله فرهنگی است. اتفاقاً در اسناد لانه جاسوسی هم به دست آمد اسنادی که دستور کار قرار گرفته بود که زبان انگلیسی و امثال ذلک اهمیت داده شود و ترویج داده شود  که این جای تأمل دارد.

آن چیزی که رهبری فرمودند راجع به پروژه نفوذ و استحاله است که ما دست از زبان خودمان برداریم.  ادبیات خودمان را کنار بگذاریم و فراموش کنیم و حتی در غیر جای خودش در مکالمات روزانه و محاورات عادی در بین اجتماع از زبان بیگانه استفاده کنیم .بخصوص یادم هست که در یک بیانیه خود رهبری فرمودند به این که زبان فارسی باید زبان علمی منطقه و یکی از زبان‌های مرجع علمی در دنیا باشد. این وسعت دید نظر ایشان است .حالا کسانی غیر از زبان فارسی را ترویج کنند که زبان علمی ما باشد زیبنده نظام اسلامی ما نیست. به هر جهت باید توجه داشت که دشمن برای ما برنامه‌هایی را در نظر گرفته لذا باید هوشیار بود .متولیان امر دقت داشته باشند تأکیداتی هم که رهبری در این باره دارند اهمیت داده شود و به آن دو چندان پرداخته شود.

۱۷ اردیبهشت سالروز تأسیس بسیج سازندگی است به فرمان رهبری در سال ۷۹ . این شجره طیبه بسیج قسمت دیگری را هم به مأموریت‌های خودش افزود .حرکت با برکتی بود که تا الان آثار و برکاتش هست . یعنی از سال ۷۹ به این طرف آرام آرام اول برای دوران فراغت طراحی شده بود بعد دیدند که ظرفیت ظرفیت قابل استفاده‌ای است شروع کردند در عرصه‌های مختلف فعالیت کردن در سطح کشور. شبیه همان جهادی که اوایل انقلاب شروع شده بود. البته کاری علمی‌تر و زیربنایی‌تر و اساسی‌تر انجام شد.

عرض می‌کنم که برکات فراوانی هم داشته. در استان البرز هم منشأ خیرات فراوانی بوده در ابعاد مختلف عمرانی و سوادآموزی و سلامت و خدمت‌رسانی و کشاورزی فعالیت‌های خوبی داشته اند .طبق گزارش‌هایی که به من داده اند موارد فراوانی را عمل کردند. مثلاً به ایجاد و توسعه ۷۵۳ واحد تولیدات خرد استان اقدام کردند .برای سه هزار نفر ایجاد اشتغال پایدار کردند .که اینها در راستای اقتصاد مقاومتی اقدامات مثمری است. این یک نمونه است که اگر دستگاه‌ها بخواهند برای اقتصاد مقاومتی اقدامی داشته باشند از همین کارها باید انجام دهند .کارهای کوچک اما پر بازده پرمنفعت. این‌ها اثر خودش را خواهد داشت.

و من از همه عزیزانی که در این عرصه تلاش کردند تشکر می‌کنم به خصوص تعدادی از این عزیزان در جمع نمازگزاران ما حاضر هستند اینجا از این عزیزان هم تشکر می‌کنیم به عنوان نمونه از بقیه هم تشکر و قدردانی داریم. امیدواریم در این مسیر که قدم بر می‌دارند موفق باشند. اما اینجا باز تذکر می‌دهم که باید خرید کالای داخلی به صورت یک فرهنگ و شعار ملی و دائمی در بیاید که ایرانی ایرانی بخر تا کارگری بیکار و کارخانه‌ای تعطیل نشود .

در مسائل فرهنگی هم الحمدالله همه چیز سر جایش است من دیگر راجع به آن وارد بحث نمیشوم این الحمدالله از باب این است که ان‌شاءالله این طور بشود که همه چیز سر جایش است همه دارند کارشان را درست انجام می‌دهند . متولیان امور دغدغه اصلی کارهایشان فرهنگی است و ان‌شاءالله دارند کار فرهنگی‌شان را خوب انجام می‌دهند .

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.