خطبه های 10 اردیبهشت 1395 شهر کرج:

به هر کسی که اعتقاد دارید قسم می‌دهیم ملت را بیش از این تحقیر نکنید

روابط عمومی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۱۰/۲/۹۵

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . از ویژگی‌های رعایت تقوا در متقین رعایت اوامر و حدود  و نواهی الهی است. از نعمت‌های خدا بهره می‌برند اما اهل طغیان نیستند. در آیه ۸۱ از سوره مبارکه طه فرمود ” کلوا من طیبات ما رزقناکم و لا تطغوا فیه ” از روزی های پاکیزه و حلالی که به شما دادیم استفاده کنید اما طغیان نکنید و زیاده‌روی نکنید. از نعم الهی استفاده کنید اما از شیطان پیروی نکنید.

یکی از موارد پیروی از شیطان اسراف است و اسراف کاران  دنباله روش شیطان را  می‌روند و ادامه می‌دهند .خدای تعالی مسرفین را دوست ندارد. در آیه ۱۴۱ از سوره مبارکه انعام فرمود ” و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین ” اسراف نکنید خدای تعالی اسراف کاران را دوست ندارد.  زیاده روی در هر امری را اسراف می‌گویند. مسئله اسراف در همه زمینه‌ها هست. بعضی موارد نادر هست که اشکالی ندارد. اما باقی آنها را هم آیات هم روایات ایراد می‌گیرند. روایاتی مربوط به اسراف است یعنی تجاوز از حدود است که عرض کردیم متقین تجاوز از حد ندارند.

روایات زیبایی دارد یکی از آن روایات را بخوانم. خوب این روایت را دقت کنید . از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند: آیا خیال می‌کنید که خدا مردی را بر مالی( آن مقدار دارایی که دارد و خدا به او عطا کرده است و در اختیارش هست) امین بداند . (یعنی آن مقدار مالی را که در اختیار شماست خدا شما را امین در آن مال قرار داد) که برای خود اسبی به ۱۰ هزار درهم بخرد با اینکه اسب ۲۰ درهمی برای او بس است.

این خیلی نکته دقیقی است توجه داشته باشید .بعد ادامه می‌دهد که و در قرآن میگوید که ” و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین” . به این آیه استناد می‌کند که اگر کسی دارای درآمد و ثروتی است و مالی در اختیارش است و بعد در آن مقداری که لازم است تصرف کند بیش از نیازش تصرف کند این جزو مسرفین است و بعد از نظر خدای تعالی امین هم نیست .این شخص امانت‌دار نیست .یعنی نعمت خدا که امانت به دست اوست خدا او را امین نمی‌داند , خائن می‌داند.

امین کسی است که زیاده‌روی در آن مالی که در اختیار او گذاشته شده یا  هر چیزی که به امانت به او داده‌اند تعدی و تجاوز نداشته باشد. خیلی مسئله مسئله دقیقی است امیدواریم که خدای تعالی به همه ما توفیق دهد که در مسیر تقوا قدم برداریم.

بحثی را که چند هفته‌ای است شروع کرده‌ایم درباره دعا است از منظر امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهج‌البلاغه .عرض شد اینکه در دعا از خدای تعالی چه چیزی درخواست کنیم مهم است. چگونه درخواست کنیم مهم است .کی درخواست کنیم مهم است. هر کدام از این‌ها ادب و روشی دارد .به این که چه چیزی بخواهیم جلسه قبل اشاره کردم. یکی دو نکته دیگر از امیرالمومنین در این نوبت هم اشاره می‌کنم.

مثلاً در خطبه ۶۳ حضرت در آنجا این‌طور فرمودند ” نسئل الله سبحانه ان یجعلنا و ایاکم ممن لا تبطره نعمه و لا تقصر به عن طاعه ربه غایه و لا تحل به بعد الموت ندامه و لا کآبه ” این یک دعا است که حضرت بعد از مطالبی که در خطبه ۶۳ بیان می‌کنند اواخر آن از خدا این‌طور طلب می‌کنند. از خدا درخواست می‌کنیم که ما را و شما را در ردیف کسانی قرار دهد که هیچ نعمتی او را یاغی و سرکش نکند و هیچ فایده و غرضی از عبادت و بندگی خدای تعالی باز ندارد و کاری کند که بعد از مرگش پشیمانی و اندوه در او راه نیابد .

عرض کردم آن دعایی را که ما می‌کنیم به اندازه همان دعا ارزشمند هستیم .ببینیم که از خدا چه چیزی را طلب می‌کنیم. چه چیزی را می‌خواهیم .خواسته ما اندازه ماست. هر کسی هر آرزویی دارد به همان مقدار ارزشمند است .این خواسته امام المتقین است. همانی است که در ابتدا هم عرض کردم که اهل تقوا اهل حد نگه داشتن هستند .اینجا در دعا از خدای تعالی می‌خواهد که من از آن حدود تجاوز نکنم .مسیری را که مرضی خدا نیست نروم .این قابل توجه است.

 در نامه معروف ۵۳ که به مالک‌اشتر مرقوم فرمودند و او را به عنوان والی مصر معرفی کردند و حکومت مصر را در اختیار آن بزرگوار قرار دادند در عین حالی که اهداف عالی را برای او مطرح کردند و مسائل حکومتی و اداره جامعه و مسائل مربوط به اداره کشور در آن منطقه را برای آن بزرگوار مطرح کردند بعد در آخر فرمودند : تو در مسیر تحصیل شهادت گام بردار. این نکته است. نکند که آنجا می‌روی مسئولیت بگیری به‌فکر ریاست طلبی باشی. نکند که مسئولیت را طعمه بدانی.  سعادت در شهادت است.

فکر کسی که در مکتب علی‌بن‌ابی‌طالب پرورش پیدا کرده نسبت به کارهایی که می‌خواهد انجام دهد وظایفی که به عهده می‌گیرد این گونه است .یعنی در نظام اسلامی کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید این‌گونه فکر کند. اگر این شد جامعه اصلاح می‌شود .مسئول در این مسیر قدم بردارد. والا اگر مسئولیت را طعمه دید برای ماندن در مقامش دست به هر کاری که بخواهید می‌زند و شنیده‌اید و بعضا دیده اید افراد چگونه عمل می‌کنند. هر زد و بندی را مجاز می‌داند برای این که یکی دو روز بیشتر در آن جایگاه بماند و خدا را هم بندگی نمی‌کند .

در همین رابطه ببینید حضرت چه فرمودند. نامه پنجاه و سوم را که به مالک داده در آخر آن منشور که سازمان ملل هم به نظرم این را آورد جزو داشته‌های خودش ” و انا اسئل الله بسعه رحمته و عظیم قدرته علی اعطاء کل رغبه ان یوفقنی و ایاک لما فیه رضاه من الاقامه علی العذر الواضح الیه و الی خلقه مع حسن الثناء فی العباد و اجعل لی لسان صدق فی الاخرین و جمیل الاثر فی البلاد و تمام النعمه و تضعیف الکرامه ” این‌ها را همه را می‌گوید و برایش یک جایگاه رفیعی و مقامات بلندی را و هدف او را بلند قرار می‌دهد.

و بعد می‌فرماید به اینکه ” ان یختم لی و لک بسعاده و الشهاده و انا الیه راجعون ” خدا عاقبت تو مالک و من را , امام متقین در مقام دعا برای والی خودش گذشته از اینکه او را تربیت می‌کند و گذشته از اینکه جایگاه او را بالا می‌برد و منصبش را برایش توضیح می‌دهد  و مسائل گوناگون ,وقتی می‌خواهد برایش طلب کند از خدا می‌گوید عاقبت کار ما به شهادت ختم ‌شود.  و این دعای حضرت به اجابت رسید و این نکته‌ای است .

جالب است همین مطلب را امام زین‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه سجادیه در یک قسمت از دعاهایی که دارند این گونه می‌خواهند در پایان دعای اول در صحیفه سجادیه آنجا امام سجاد به خدای تعالی عرض می‌کند ” حمدا نسعد به فی السعداء من اولیائه و نصیر به فی نظم الشّهداء بسیوف اعدائه انه ولی حمید  ” حمدی که ما را در میان دوستان ,آن دوستان سعادتمندش کامروا کند و به زمره آن کسانی که به شمشیر دشمنانش به فوز شهادت رسیدند ما را در ردیف آن‌ها قرار بده خدا ولی حمید است.

در پایان این نوبت هم آن چیزی که امیرالمومنین در خطبه ۲۳۲ بیان کردند ما هم ان را بیان می‌کنیم و از خدای تعالی این گونه در دعا طلب می‌کنیم  به خدای تعالی عرض می‌کنیم این عبارت امیرالمومنین است : خدا ما و شما را به اطاعت و پیروی از خود و رسولش وادار نماید و به افزونی رحمتش از گناهان ما و شما بگذرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت تقوا تقویت و تسدید او دعوت می‌کنم. خاصیت تقوا این است که رغبت انسان به دنیا و ما فیها  را از او می‌گیرد. میل و رغبت به دنیا از او گرفته می‌شود توسط تقوی. متقین دنیا را کوچک می‌دانند و کوچک می‌شمارند. دنیا برای آنها بزرگ نیست. هر چیزی که در دنیا هست بی ارزش است. برخلاف دنیاپرستان . نه اینکه از دنیا استفاده نمی‌کنند, نه, از منافع دنیا بهره‌مند نیستند و وابستگی به دنیا ندارند و دنیا برای آنها کوچک است. اما دیگران و دنیاپرستان تلاش می‌کنند از دنیا بهره ببرند ولو اینکه حق دیگران را ضایع کنند و از بین ببرند.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند ” الدنیا دار من لا دار له و مال من لا مال له ” دنیا خانه کسی است که خانه ندارد. دارایی کسی است که دارایی ندارد. کسی که عقل ندارد برای دنیا جمع می‌کند. کسی که از فهم تهی است خواستار شهوت‌های دنیاست .کسی که از دانش بهره‌ای ندارد بر سر آن ستیز می‌کند. کسی که از بینش بی‌نصیب است به خاطر آن رشک می‌برد و کسی که به یقین نرسیده همه تلاشش برای به دست آوردن آن صرف می‌شود.

این بیان امام المتقین است, چه زیبا فرمود درباره دنیاداران,  فرمود: به مرداری روی آورند که با خوردن آن رسوا شوند (دنیا این‌طوریست, مرده خوری رسوا می‌کند) و بر سر دوست داشتن آن با یکدیگر  هم‌داستان شدند و کسی چیزی را سخت دوست بدارد چشمش نابینا و دلش بیمار می‌شود و چنین کسی با چشمی ناسالم می‌بیند و با گوشی ناشنوا می‌شنود. که اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.

 این هفته چند مناسبت مهم دارد من آن‌ها را عرض کنم و در ضمن فرصت شود نکته‌ای را هم بیان کنم. ۲۵ ماه رجب شهادت امام کاظم علیه‌السلام است. بعد از شهادت امام صادق در سال ۱۴۸ قمری دوران امامت امام کاظم علیه‌السلام شروع شد. و چهار خلیفه پلید عباسی را حضرت درک کرد به خصوص هارون‌الرشید را. پرداختن به دوران زندگی آن حضرت فرصت موسعی را می‌طلبد. اما اجمالاً این که دوران سختی بر آن حضرت و شیعیانش گذشت .اوضاع سیاسی اجتماعی  بخصوص در دوران هارون بسیار سنگین و سخت بود .عرصه بر امام تنگ بود. نمی‌توانست کار فرهنگی و کار سیاسی انجام دهد.

تا جایی که حتی کسانی که راوی روایات حضرت بودند جرأت نداشتند نام امام را با صراحت ببرند. اگر شما در مطالب کتب دقت کنید مطالب تفسیری و فقهی و عرفانی و مباحث مختلف که از امام کاظم علیه‌السلام نقل شده  می‌بینید که همه اش به صورت کنایه است همه با اشاره است. “سمعت ابا ابراهیم ” “سمعت ابالحسن ” یا از عبد صالح روایت می‌شود . یا ” قال العالم “اینها الفاظی است که برای حضرت آمده. یا سید اینگونه گفت در روایات لفظ از سید هم داریم. “حدثنا الرجل” یک مردی برای ما این‌گونه گفت .اسم امام را هم می‌ترسیدند ببرند این‌قدر که وضعیت وضعیت بحرانی بود .

البته امام هرگز از پا ننشستند با اینکه مدت زیادی از عمر شریفشان را در زندان سپری کردند به طرق مختلف تلاش کردند تا فرهنگ ناب شیعی را در جامعه گسترش دهند و معارف شیعی, محکم و مستحکم باقی بماند. در این مسیر شاگردانی را تربیت کردند که آن شاگردان مانند مناره هایی از نور در بلاد اسلامی کار خودشان را انجام دادند .در برابر حکومت جور و گروه‌های انحرافی این شاگردان ایستادند و در عرصه‌های علمی و اجتماعی دارای وثاقت قابل اعتنایی بودند. بعضی از این شخصیت‌ها شخصیت‌های بسیار بلند مرتبه‌ای هستند . یونس بن عبدالرحمن, صفوان بن یحیی, محمدبن‌ ابی عمیر ,حسن بن محبوب, احمد بن ابی نصر بزنطی و امثال ذلک.

بعضی از این‌ها جزو اصحاب اجماع هستند و بعضی از آنها از مشایخ ثقات هستند .این‌ها شخصیت‌های بزرگی بودند که توسط امام تربیت شدند. عده‌ای از همین شخصیت‌های بزرگ تربیت شده توسط امام مدت‌ها در زندان بودند به خاطر همان حرکت‌های انقلابی که داشتند و مبارزاتی که داشتند .به هر جهت تلاش امام این بود که تشکیل حکومت اسلامی را در بین مردم جا بیندازد. لذا یک روشی را پیش گرفت و کاری کرد که در ذهن مردم ایجاد شود که حکومت بنی‌عباس حکومت غاصبی است که غصب حکومت آل علی را کرده و به روش‌های مختلفی  این کار را دنبال می‌کرد و آن را هم در بین مردم شایع کرد.

به گوش هارون هم رسیده بود .هارون هم احساس خطر کرد. دید اوضاع دارد خراب می‌شود برای اینکه اطمینان پیدا کند مجلسی را ترتیب می‌داد. سؤالاتی را می‌کرد یک وقتی دارد به این که هارون می‌خواست امتحان کند که ببیند تمایل امام چگونه است از حضرت سؤال کرد که دوست داری فدک را به تو برگردانیم؟ فدک برای آل علی است مربوط به فرزندان فاطمه است می‌خواهیم برگردانیم.امام فرمودند به این که حاضرم فدک را تحویل بگیرم اما باید با همه حدود و ثغور و با همه مرزهایش بدهی با همه موجودیتش بدهی والا نمی‌گیرم.

هارون سؤال کرد مگر حدود و مرزهای فدک کجاست؟ امام فرمودند به این که اگر من حدودش را مشخص کنم هرگز نخواهی داد. هارون اصرار کرد که شما بگویید بالاخره من ببینم که وضعیتم چگونه است. حضرت شروع کردند گفتند: حد اولش عدن است ,حد دومش سمرقند است, حد سومش آفریقاست, حد چهارمش مناطق ارمنیه است و خزر. هر یک قسمتی از این حدود را که می‌گفت چهره هارون سیاه می‌شد بغض او را میگرفت تغییر رنگ می‌داد به هر جهت نتوانست تحمل کند  از شدت ناراحتی گفت اگر اینها را ما به شما بدهیم برای خودمان چه می‌ماند؟ حضرت فرمودند که دیدید گفتم که تحمل نمی‌کنید و فقط حرف می‌زنید.

 بالاخره بعد از اینکه دیدند به هیچ وجه نمی‌توانند امام را از آن وضعی که دارد ساکت کنند مثل بقیه ائمه تصمیم به کشتن آن حضرت و شهادت آن حضرت گرفتند و بعد از این که مدت طولانی حضرت در زندان بودند به شهادت رسید توسط سم .خیلی دردناک است زندگی امام کاظم علیه‌السلام. آن لحظاتی که امام به زندان می‌رفت دارد به اینکه حضرت خیلی شاد بودند و می‌گفتند فرصت مناسبی است برای مناجات با خدا اگرچه در طول این مدت هم ایشان در آنجا مشغول ذکر و مناجات بودند که در همان زندان‌ هم, ‌خواستند او را اذیت کنند آزار و شکنجه‌های روحی دادند و زن رقاص و بی بند و بار به سمت حضرت فرستادند و داستانش مفصل است .

اما این روزهای آخری که قبل از شهادت امام بود دعاهای حضرت عوض شده بود به خدای تعالی عرضه می‌داشت که خدایا همان‌طور که دانه را از دل خاک نجات می‌دهی من را هم از زندان نجات بده. این گونه بر حضرت سخت گرفتند. این‌قدر نحیف شد که وقتی جنازه را از زندان بیرون آوردند آن چهار غلام  با اینکه آن تخته وزنش زیاد بود اما احساس می‌شد که چیزی روی آن تخته نیست و او هم به کنایه و با جسارت می‌گفت آن امام شیعیان است این همان امام شیعیان است. آوردند پیکر حضرت را بر جسر بغداد گذاشتند. مردم از اطراف و اکناف آمدند آن قدر بر بدن پسر پیغمبر گل ریختند که آنجا معروف شد به سوق الریاحین یعنی بازار گل‌ها. اما دلها بسوزد بر آن پیکری که نیزه دار با نیزه زد شمشیر دار با شمشیر زد خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان و محبان اهل بیت قرار بدهد.

 ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر است. که این روز را به همه عزیزان کارگر, کارگران سخت‌کوش ,عناصر فعال و کسانی که موثر در جامعه هستند عرض تبریک و تهنیت داریم. به همه آن‌ها خدا قوت می‌دهیم که تعدادی از آنها امروز در جمع نمازگزاران ما همراه مدیر محترمشان حاضر هستند. امیدواریم حقوقی که متوجه آنهاست  نسبت به آنها از طرف جامعه ادا شود. بیانات چند روز قبل رهبری به مناسبت هفته تکریم کارگران را حتماً ملاحظه کردید. اهمیت و جایگاه ارزشمندی که در رشد و توسعه اقتصاد کشور عزیزان کارگر دارند را همه متوجه هستیم .

در فرهنگ و معارف دینی هم به این موضوع مفصل پرداخته شده و برای عده‌ای از این عزیزان که چند روز قبل در خدمتشان در دفتر بودیم  آنجا من عرض کردم که لااقل خود بنده تعداد روایات و آیاتی که جمع‌آوری کردم راجع به مسئله اقتصاد اسلامی راجع به کار و تولید و مباحث مربوط به آن را یکی‌یکی توضیح ندهم فقط از رویش بخوانم که ۱ اقتصاد باید این‌گونه باشد ۲ تولید باید این‌گونه باشد, شاید بیش از چهار ساعت وقت ببرد این‌قدر ما در معارف اسلامی مطلب داریم .هر کدام از این‌ها را بخواهیم توضیح دهیم و مفصل بحث کنیم که سر جای خودش اساساً منطق اسلام و قرآن و اهل بیت چه در امور معنوی و چه در امور مادی منطق کار و تلاش و مبارزه با بیکاری است.

پس اسلام را می‌توانیم بگوییم که دین کار است و برای کار و کارگر ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است. کارگر از نظر اسلام یک شخصیت شریف است .چرا ؟چون مظهر خلاقیت خداست. این را خوب دقت کنید. هر چیزی که در عالم وجود دارد جلوه‌ای از فعل و کار خداست .شماها که اینجا هستید بنده و موجودات عالم همه این عالم را که شما نگاه کنید جلوه‌ای از فعل خداست. جلوه ای از کار خداست و خداوند متعال مبدا هر کاری در عالم است. یعنی خدا هم کارگر است. دائماً ایجاد می‌کند .دائماً خلق می‌کند و این که خلقش را آماده نگه می‌دارد استمرار در خلق دارد و در این کارش هم فعال است .این جایگاه از رفعت بالایی برخوردار است. این کارگر می‌شود مظهر فعلیت و خلاقیت و فاعلیت و خالقیت خدا .مظهر آفرینش خدا است .

جایگاه رفیع است چون جایگاه رفیع است رسول خدا وقتی که سعد انصاری را دید از جنگ تبوک برمی‌گشتند دست سعد را در دستش گرفت آمد با پیغمبر حال و احوال کند دست داد, حضرت دستش را نگاه کرد گفت که شیارهایی که روی دستت است چیست؟ گفت طناب میکشم با بیل زمین را می‌کنم برای اینکه زندگی عیالم را اداره کنم .حضرت خم شدند و دست سعد را بوسیدند .گفتند این دست به آتش نزدیک نمی‌شود. این به خاطر این است که آن جایگاه مظهر آن خالقیت و آفرینش خدا است .

راجع به نقش کارگران در اقتصاد مقاومتی و امور دیگر چون بیان شده و بیان کردند و بیان کردیم دیگر تکرار نمی‌کنم کاملاً روشن است و فقط برای این جلسه این نکته را تکرار می‌کنم .باید شعاری راه انداخت و به فرهنگ تبدیل کرد که ایرانی ایرانی بخر تا کارگری بیکار نشود و کارخانه‌ای تعطیل نشود. بار دیگر این روز را به همه عزیزان پر تلاش پر خیر جامعه اسلامی کارگری تبریک عرض می‌کنم.

۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت معلم شهید علامه مرتضی مطهری رضوان‌الله علیه است که این روز را هم به خانواده بزرگ  و باارزش معلمان تبریک عرض میکنیم. اهمیت نقش معلم در سرنوشت فرزندان جامعه بر کسی پوشیده نیست و قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت بر آن تأکید دارند .خدای تعالی هم خود معلم است .فرمود “الرحمن علم القرآن” یعنی خدا معلم قرآن است .اولین معلم خداست بعد این سمتش را به رسولش داد پیغمبر شد معلم بشر. گذشته از اینکه معلم ملائکه است و معلم انسان‌ها شد. جایگاه معلمی جایگاه رفیعی است. نقش مؤثری در تربیت و اخلاق جامعه دارد .معلمان حتی گاهی اوقات بیشتر از خانواده‌ها در تربیت فرزندان نقش دارند. لذا خود معلمان نباید از این جایگاهی که دارند غافل باشند. به او اهمیت بدهند .

کلاس درس معلم بهانه است . او درس ریاضی و فیزیک می‌دهد ,درس علوم و ادبیات می‌دهد اما باید به یک وظیفه مهم‌تری هم در ضمن درس دادن بپردازد. چون حرکت او و درسی که می‌دهد و نقشش را اگر خوب اجرا کند در سرنوشت ملت‌ها بعضی وقت‌ها تأثیر دارد .تربیت به دست یک معلم بعضی وقت‌ها مؤثر در تغییر رفتار یک جامعه است. تحولی در عالم به وجود می‌آورد تأثیرگذار است و فقط خود شخص نیست .نقش معلم نقش انسان‌سازی است .معلم انسان می‌سازد انسان اگر خوب ساخته شد  جامعه را می‌سازد .انسان اگر بد تربیت شد جامعه را به فساد می‌کشاند.

این جایگاه را اگر معلمی فهمید دیگر ساعت کار و اضافه کار و دنبال این جور چیزها نیست .با شور و هیجان و سوز و گداز مشغول تعلیم و تربیت می‌شود . سر از پا نشناخته به کارش می پردازد. معلم علاوه بر درس دادن باید در دانش‌آموزان و شاگردان خودش انگیزه ایجاد کند. در آنها حالتی را به وجود بیاورد که خسته نشوند و در این مسیر قدم‌های محکمی بردارند .موارد دیگری هم هست که در جای خودش ان‌شاءالله در فرصتی مطرح می‌کنیم. اینجا از همه تلاش‌های خالصانه معلمان و مربیان و دلسوزان دانش‌آموزان تشکر و قدردانی می‌کنیم و خدا قوت میگوییم. خدای تعالی هم جامعه کارگری ما هم جامعه معلمان ما را  در پناه خودش حفظ کند و توفیقات آنها را بیشتر کند. برای آنها صلوات بفرستید.

مناسبت مهم دیگری که داریم ۲۷ رجب است بعثت رسول مکرم که در آن دیجور و تاریکی‌های جاهلیت یک مرتبه نورافشانی کرد تا انسان‌ها با پیروی از دستورات الهی که توسط رسول خدا به آنها داده می‌شد به قله‌های رفیع انسانی و قرب الهی برسند. درست شبیه انقلاب اسلامی. انقلاب اسلامی در آن تاریکی‌های نظام ستم‌شاهی بارقه ای شد یک چراغ درخشانی شد که آن تاریکی و ظلمت را روشن کند. بعثتی دوباره بود در عصر معاصر که اخلاق و احکام فراموش‌شده زنده شود.

اما همان‌گونه که انقلاب رسول خدا با مزاحمت‌هایی مواجه بوده و سعی در نابودی و تحریف آن کردند پیش رفتند و پیش رفتند و پیغمبر را تحریف کردند پسر او را فرزند او را به شهادت رساندند و حذف فیزیکی کردند فرزندان او را یکی پس از دیگری به شهادت رساندند انحراف در جامعه اسلامی و جامعه پیغمبر به وجود آوردند ابوجهل ها و ابوسفیان ها آشکارا به مقابله پرداختند یک عده‌ای هم موذیانه و منافقانه از درون شروع کردند به نفوذ در دستگاه حاکمیت و دستگاه‌های قانون‌گذاری در آن زمان و یک انحراف بزرگی را در جامعه اسلامی به وجود آوردند که آثار سوء آن تا قیامت و تا زمانی که حضرت حجت سلام الله علیه ظهور کنند تا آن زمان باقی است الان هم همین‌طور است.

انقلاب ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. می‌بینید که چگونه با تمام قوا بر او می تازند که  یا او را نابود کنند یا با تحریف و تغییر ذائقه‌ها و باورها در آن استحاله به وجود بیاورند .او را از کار بیندازند. می‌بینید که در مسائل اقتصادی چگونه ناجوانمردانه بر علیه ایران اقدام می‌کنند. اموال و دارایی‌های ما را مصادره می‌کنند .برخلاف برجام عمل می‌کنند. این‌ها همه قابل پیش‌بینی بود چیزی نبود که مخفی باشد  گفته هم شد که لازم است مسئولین قاطعانه مواردی که پیش رو است را پیگیری کنند و مسامحه نداشته باشند.

آمریکا اصل نظام را نشانه رفته است. او به هیچ کدام از گروه‌هایی که در داخل کشور   به او دل‌خوش کرده‌اند وفادار نیست. کسانی که دلخوشی آنها آمریکاست ساده‌اندیش هستند. خیال‌باف هستند. نمی‌دانند که آمریکا با آنها کاری ندارد .بصیر باشند, بصیر باشیم. دستگاه دیپلماسی و ارکان دیگر دقت لازم را داشته باشند. دیگر چطور باید مطالب مطرح شود؟ با صراحت گفته می‌شود. رهبری را ببینید چقدر صریح و کامل  مطالب را بیان کردند. یکی یکی خودش را دارد نشان می‌دهد. چرا باید چیزی که مشخص است و معلوم است دوباره تجربه کنیم؟ “من جرب المجرب حلت به الندامه” تکرارش برای امت اسلامی ما که فکر و روحیه انقلاب داریم خوب نیست.

در همین روزهایی که اموال بلوکه شده را دارند می‌خورند آقایان دارند با هم تعارف می‌کنند که به او چه بگویند. یکی میگوید تو بگو, یکی میگوید آن دیگری بگوید, یکی می‌گوید مال دولت قبل بود .او هم دارد کار خودش را می‌کند. سرمایه و راس المال را باید حفظ کرد. کسی سرمایه را نمی‌خورد. از سرمایه سود می‌گیرند. از سرمایه بهره می‌گیرند .سرمایه ات را اگر از دست دادی می‌خواهی چه کار کنی؟همین امروز اگر برجام ملغی شد چه کسی در این قضیه ضرر کرد؟ چه دارایی‌های را ما از دست دادیم؟ چه چیزهایی که سالیانی برایش زحمت کشیده شد .

همین الان در همین فضا آب سنگین را که یکی از دارایی‌های ما است یکی از سرمایه‌های ماست که چند ۱۰ تن ما از این آب سنگین داریم حالا این آب سنگین چیست و چه خاصیتی دارد که اقتضا نمی‌کند من در این فضا برای شما توضیح دهم که چه قوه ای دارد و به چه دردی می‌خورد همین الان شما ببینید زیر قیمت بازار جهانی دارد به خود آمریکا فروخته می‌شود. ما این را چه کار کنیم؟ این چه وضعی است؟

آقایان برای این کار چه توجیهی دارند؟ بگویند که دارند چکار می‌کنند. به نظر می‌رسد که یک عده‌ای در سال اقدام و عمل قصد کرده اند در مقام عمل اقدام به تحویل کشور به آمریکا کنند. این به ذهن می‌رسد .عرض می‌کنیم که آمریکا دشمن ماست و ما این را هرگز فراموش نمی‌کنیم. هیچ عاقلی سرمایه‌های خودش را این طور حراج نمی‌کند. چرا مجلسی ها سؤال نمی‌کنند ؟چرا آقایان ساکتند ؟ چقدر باید گفت؟

 دشمنی دیگری را که می‌بینیم در مسائل فرهنگی است. این را هم خوب دقت کنید. مسائل ضد فرهنگ غوغاست. دشمنی دشمن است .تا یک طرحی برای اصلاح امور داده می‌شود غوغا و جنجال راه می‌اندازند که اجرا نشود. دشمنان را خوشحال می‌کنند .مسئله تأمین سیاسی و اقتصادی و اخلاقی اجتماع وظیفه نظام و حاکمیت است. نمی‌تواند کسی اعتراض کند به این مسئله. تأمین امنیت اخلاقی جامعه وظیفه نظام است. فرصت نیست که من روایاتی را از امیرالمومنین برای شما بخوانم که ما شیعه علی‌بن‌ابی‌طالب هستیم او چگونه می‌گوید که باید این کارها را انجام دهید. دستتان را در دست من قرار بدهید تا شما را به بهشت ببرم و چگونه باید در این مسیر عمل کرد .من به چند مورد از بیانات رهبری در این مورد اشاره می‌کنم.

ایشان این طور می‌فرماید: جزء وظایف جمهوری اسلامی این است که در جامعه امنیت ایجاد کند امنیت اخلاقی امنیت اجتماعی . امنیت اخلاقی و امنیت اجتماعی جزو وظایف ماست جزء وظایف جمهوری اسلامی است نمی‌توانیم این‌ها را رها کنیم. در بیان دیگری دارند: یکی از حقوق اساسی  مهم مردم این است که در آرامش روانی و در امنیت روانی زندگی کنند در کشور امنیت اخلاقی برقرار باشد. بیان دیگر: امنیت اخلاقی در جامعه به معنای آن است که مردان دغدغه‌ای در خصوص احتمال انحراف اخلاقی فرزندان خود در جامعه نداشته باشند. و موارد زیاد است که ایشان گفتند. مسئله خیابان‌ها را گفتند مسئله دانشگاه‌ها را گفتند. مسئله مغازه‌ها را گفتند و اینها را مراجعه کنید و یک بار ببینید خیلی صریح و واضح و شفاف گفتند.

 یک وقت مسئله دزدی و امثال ذلک است یک وقت مسئله مواد مخدر است که در جامعه راحت رد و بدل می‌شود یک وقت مسئله مفاسد و مظاهر پلید اخلاقی است که در جامعه آزادانه برقرار می‌شود از اینها نمی‌شود گذشت. اگر در یک قسمت مسامحه شد در این جور موارد قابل مسامحه نیست. بیان ایشان را ملاحظه کنید. با این بیان حالا حرف کسانی که در سخنرانی رسمیشان می‌گویند ما حق دخالت در زندگی مردم را نداریم اینها در کجای این نظام قرار گرفتند ؟چه دارند می‌گویند؟ می‌خواهند مردم را به کجا ببرند؟

اگر امنیت اجتماعی برقرار شود دخالت در زندگی مردم است؟ اگر جلوی اراذل و اوباش گرفته شود که نوامیس مردم را مورد تعرض قرار می‌دهند و مزاحم نوامیس مردم می‌شوند جلوی اینها را بگیرند باندهای فساد و فحشا را از بین ببرند فضای زندگی مردم را آرام کنند این دخالت در زندگی مردم است ؟ پس اگر این دخالت است زندان‌ها و دستگاه قضا و نیروی انتظامی همه را تعطیل کنید چون هر کدام از اینها یک نوع از دخالت در زندگی مردم است و اصلاً حکومت را باید جمع کرد چون یک جوری دخالت در زندگی مردم است و راهنمایی و رانندگی را جمع کنید چون دخالت در زندگی مردم دارد. چه حرف گزاف و بیهوده ای است که   بعضی‌ها از تریبون‌های رسمی اعلام می‌کنند؟ فکر را به یک سمت دیگری میبرند .

سال اقدام و عمل است و همه به وظایفمان خوب عمل کنیم . بعضی وقت‌ها یک حرف‌هایی زده می‌شود که نظام ناکارآمد جلوه کند. این خلاف شرع است. این خیانت به خون شهدا است. هر کسی در هر مسندی نشسته اگر جوری عمل کند که نظام ناکارآمد جلوه کند او خائن به ملت است. خائن به قرآن است. سال اقدام و عمل است. همه به وظیفه‌مان خوب عمل کنیم. نیروی انتظامی کمافی‌السابق بلکه با قدرت بیشتری با جرم بیّن برخورد کند . این وظیفه اوست عمل کنند محکمتر هم عمل کنند. وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها و بانک‌ها و ادارات و دستگاه‌های دولتی دستگاه‌های خصوصی نباید این‌گونه باشد. بعضی‌ها فکر می‌کنند چون دستگاه آنها دولتی نیست و خصوصی است هر جور که دلشان خواست می‌توانند عمل کنند. اگر در این نظام دارند زندگی می‌کنند باید ملتزم به قوانین نظام باشند. بعضی بیمارستان‌های همین استان را بروید ببینید انگار نه انگار که در یک کشور اسلامی داریم زندگی می‌کنیم.

 یک عده ای جهادی مشغول از بین بردن ارزش‌های انقلاب و اسلام و جامعه هستند. اینهایی که عرض می‌کنم مربوط به کل کشور است نه فقط استان خودمان. مطالبی را که بیان می‌کنیم قسمتی از آنها در این استان تندتر دیده می‌شود و عمل می‌شود و الا در کل کشور یک چنین معضلی وجود دارد. در اینجا گاهی تندتر عمل می‌شود . الان تعدادی از فرزندان این ملت کیلومترها جلوتر رفتند برای مبارزه و جنگیدن با دشمن که در داخل کشور امنیت برقرار باشد. اما یک عده‌ای رجاله ترسو برای منافع حزبی و سیاسی خودشان با خوشحال کردن یک عده بی‌بندوبار و بعضاً اربابان خودشان بی‌غیرتی را در کشور ترویج می‌کنند.

خجالت بکشید از خانواده‌های شهدا که همین الان زنده هستند و در بین ما زندگی می‌کنند. از جانبازانی که در هر محله‌ای وجود دارند. اگر چه شما نمی‌بینید. نمی‌دانم به آسایشگاه‌های اعصاب و روان   تا حالا مراجعه کرده‌اید یا نه؟ بعضی از جانبازان در کنار ما هستند می‌بینیم شما فکر می‌کنید که جانبازان فقط همین‌ها هستند؟ نمی‌توانید یک ساعت به آسایشگاه اعصاب و روان بروید و اینها را ببینید. برای چه اینها شهید شدند ؟

در جلسه‌ای که برای دیدار خانواده جانبازان و شهدا میروم اخیراً رفتم دیدن یکی از مدافعان حرم یکی از دوستانی که همراه ما بود به مادر این بزرگوار گفت : حاج خانوم زنش بده که دیگه منطقه نره. این مادر باصلابت گفت: خوب که شد یک بار دیگه می‌ره , اگر سالم برگشت اون موقع زنش می‌دم . ما یک چنین کسانی را در این استان داریم. ما به شوخی گفتیم اما او بلافاصله این طور جواب داد. اینها در این شهر زندگی می‌کنند. در جامعه ما اینها زندگی می‌کنند .چرا یک عده خلاف‌کاری می‌کنند.

میگویند حاج آقا شما این‌قدر تند صحبت نکن پدرانه با اینها برخورد کن. پدرانه صحبت کن. اولاً که ما چه گناهی کرده‌ایم که این همه بچه ناخلف داریم؟ این یک طرف قضیه. اما بعضی‌ها اول باید فرزندی خودشان را ثابت کنند تا بعد ما گوششان را بگیریم یا با لطافت برخورد کنیم .اول فرزندی خودشان را ثابت کنند   آن کسی که به نفع دشمن فرش قرمز پهن می‌کنند همه چیز ملت به تاراج برود فرزند نیست. ۲ میلیارد اموال این مملکت را می‌خورند به جای اینکه فریاد بزنند پاس کاری می‌کنند.

به هر کسی که اعتقاد دارید قسم می‌دهیم ملت را بیش از این تحقیر نکنید. تا دولت و وزارت خارجه موضع محکم نگیرد روال دشمن همین است . او دزد سر گردنه است. اگر جلوی آن گرفته نشود هر روز جسورتر می‌شود. هر روز باج خواهی می‌کند .چرا کم‌کاری خودتان را به گردن دیگران می‌اندازید؟ درست عمل کنید. فساد اخلاقی را دارند نهادینه می‌کنند آرام آرام قبح کار را بر میدارند. سردر سینماها را ببینید بعضا به اسم اینکه این فیلم خارجی است یا زن خارجی اجرا کرده زن سر لخت را بر سردر سینماها نشان می‌دهند آرام آرام عادی‌سازی کنند .

مرحله بعد مجالس رقص و پای‌کوبی میگیرند. دار المومنین قزوین در همین ایام اعتکاف که مؤمنین در قزوین معتکف بودند نمی‌دانید که به چه ابتزالی  انداختند . نیمه شب دختران و پسران عریان و نیمه عریان مجلس رقص و پای‌کوبی گرفتند به اسم شادی .خدای تعالی در حرام شفا قرار نداد .کسی فکر نکند که با حرام مرضش خوب می شود. از گفتن بعضی از مطالب شرم داریم. به این وزیر و وکیلهایی که داریم و کار خودشان را درست انجام نمی‌دهد باز تذکر می‌دهیم .در سراسر کشور این را عرض می‌کنم حوصله مردم و حزب‌الله  محدود است.

و در همین استان خود ما  دیشب اگر بنده جلویش را نگرفته بودم مشکلاتی به وجود می‌آمد. به دوستان گفتم فعلاً صبر کنید داریم مذاکره می‌کنیم .ما هم مبتلا به مذاکره شدیم. وزیری که در مقام عمل از او می‌پرسند چه کار کنیم می‌گوید باید فیلتر شکن استفاده کنیم بعد هر کاری دلتان میخواهد بکنید این به درد فرهنگ کشور میخورد ؟ دوبار بنده نامه نوشتم از طریق دفتر به ایشان دادم تذکر دادم تهدید کردم نیروهایی را ایشان فرستاده پیش من تا من را راضی کند که کوتاه بیایم. از چه چیزی کوتاه بیایم ؟ از حرام کوتاه بیایم ؟

 آن آقا اول امده با لطائف الحیل و بفرما و خواهش میکنم و بعد دیدم که دارد مرا می‌برد به منطقه‌ای دیگری. من گفتم دعوای شخصی نیست من با کسی دعوای شخصی ندارم .نمی‌شناسم کسی را که بخواهم دعوای شخصی کنم. بحث سر حلال و حرام است. دیگر دیدم خیلی حرف می‌زند گفتم من کوتاه نخواهم آمد.  بَلَغ ما بَلَغ. مسئولی که برای ماندن در پست خودش به جاهای مختلف دروغ می‌گوید برای اینکه بماند کفایت کار را ندارد, صلاحیت کار را ندارد , بعد فرهنگ  این استان را بخواهیم به دست او بسپریم؟

بنده دیگر اتمام حجت کردم. از امروز به بعد شورای فرهنگ عمومی استان را تعطیل اعلام می‌کنم. تا زمانی که این آقا در این شهر وجود دارد و هست و پست و مسئولیت دارد هیچ کار فرهنگی که منسوب به آن دستگاه هست را انجام نخواهم داد و جلویش را می‌گیرم. هر کسی هم که می‌خواهد اعتراض کند به هر کسی که می‌خواهد اعتراض کند, بکند.

اگر نمی‌دانند بدانند استفتا شماره ۶۹ از استفتائات رهبری را بروند مطالعه کنند . سؤال می‌کند که نمایندگان شما نقششان چیست؟ ایشان می‌فرماید تمام وظایف محوله ای را که به عهده آنهاست درخواست کنند و کسی انجام ندهد خلاف شرع است .این را من مکرر اینجا عرض کردم به دستگاه انتظامی تذکر می‌دهیم انجام می‌دهند به دستگاه قضایی میگوییم انجام می‌دهند وزیری را که برایش نامه نوشتیم و گفتیم امت حزب‌الله ۲۰ متر طومار امضا کرده, فرمانده سپاه مصاحبه کرده ,فرمانده نیروی انتظامی مصاحبه کرده ,رئیس سازمان تبلیغات مصاحبه کرده ,رئیس حوزه‌های علمیه مصاحبه کرده ,بسیج دانشگاه‌ها مصاحبه کرده‌اند, امت حزب‌الله پای کار آمدند اقشار مختلف امضا کردند و گفتند این دارد خلاف مرتکب می‌شود به حرف گوش نمی‌دهد.

در زمانی که شخص فرستادند برای مذاکره که صحبت کنند و بنده را راضی کنند دوباره یک کنسرت دیگر راه انداختند .این غیر از دهن‌کجی به مردم است؟ بنده هیچ .غیر از دهن کجی کردن به مردم است؟ دیگر وجود ایشان در این استان به صلاح نیست. اگر چه بنده نباید اصلا وارد این گونه مباحث  شوم اما چون دیگران کارشان را درست انجام نمی‌دهند ناچارم که وارد شوم. چون باید جلوی فساد را بگیرم. با زدوخورد و بگیر و ببند که نمی‌شود طبق قاعده و قانون باید عمل شود .دیشب می‌خواستند این کار را بکنند من جلویشان را گرفتم. قانونش هم همین است که عرض میکنیم. کفایت وقتی نداشت باید برود سر کار خودش .

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.