خطبه های 20 فروردین 1395 شهر کرج:

هنرمند ارزشی هویت دارد

روابط عمومی ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۲۰/۱/۹۵

خطبه جمعه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله . شخص باتقوا از صفات و ویژگی‌هایی برخوردار است که خدای تعالی در قرآن کریم به آن صفات سفارش و توصیه کرده است و از اهل ایمان مکرر آن خصوصیات را خواسته است. اتفاقاً بعضی از این صفات مربوط به خداست, بعضی‌ها مربوط به خود قرآن است, بعضی  مربوط به رسول خداست . که فرموده صفتی که خدا دارد مؤمنین هم باید داشته باشند. آن صفتی که قرآن دارد که اهل ایمان هم باید داشته باشند مثلاً عزت و عزتمندی از دستورات قرآن کریم است.

همان طور که خود قرآن عزیز است, خدای تعالی عزیز است, مؤمنین و رسول خدا عزیز هستند. امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه فرمودند : کتاب خدا در میان شما همچون سخن‌گویی است که زبانش خسته نمی‌شود ,خانه‌ای است که پایه‌هایش فرو نمی‌ریزد و عزتی است که یاوران آن  شکست نمی‌خورند. قرآن را با صفت عزیز توصیف کرد .در یک جای دیگری در نهج‌البلاغه فرمودند : سپس قرآن را بر پیامبر همچون نوری فرو فرستاد و همچون عزتی که یاران آن دچار شکست نمی‌شوند و همچون حقی که یاوران آن بی پشت و پناه نمی‌مانند.

 قرآن این‌گونه است که باز می‌بینید که اینجا به عزیز بودن قرآن اشاره شده و بیان شده. لذا همان‌طور که خدای تعالی عزیز است, عزیز به معنای غیرقابل نفوذ است. سنگ سختی که چیزی در آن نفوذ نمی‌کند, باران از روی او عبور می‌کند, میخ در آن فرو نمی‌رود و بسیار سخت و محکم است به او عزیز گفته می‌شود. عزیز یعنی غیرقابل نفوذ. برخلاف آن چیزی که در فارسی ما به آدم دوست‌داشتنی عزیز میگوییم. اما اصل معنای لغوی کلمه عزیز به این معناست. خدای تعالی عزیز و غیر قابل نفوذ است.

آیه ۴۰ در سوره مبارکه توبه فرمود ” و کلمه الله هی العلیا والله عزیز حکیم ”  این یک آیه که خدا را به صفت عزیز بودن این جا ستوده است. یا در قسمتی از آیه ۱۳۹ فرمود ” فان العزه لله جمیعا ” همه عزت مال خداست. هر کسی هر عزتی در هر جایی, مکانی, منصبی, قدرتی دارد همه این‌ها مال خداست و به مخاطبان خودش دستور می‌دهد و می‌خواهد که همه اهل ایمان مثل خدا و رسولش عزیز باشند. که در قسمتی از آیه ۸ از سوره مبارکه منافقون فرمود ” و لله العزه و لرسوله و للمومنین ” آن عزتی که اصالتاً برای خداست  خدای تعالی به رسولش و به اهل ایمان واگذار کرده و آنها هم بهره‌مند هستند. این هدایت‌ها هدایتهایی است که قرآن کریم دارد و البته اهل تقوا و متقین از این هدایتها بهره‌مند هستند که خدای تعالی را قسم می‌دهیم که بحق انبیا و اولیائش که همه ما از متقین باشیم .

بحث ما درباره حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه با بیان امیر بیان امیرالمومنین در نهج‌البلاغه است. نکاتی عرض شد همان‌طور که می‌دانید سراسر عالم وجود منتظر ظهور آن عدل گستر هستند .چرا؟ چون به تعبیر روایات انواع عدالت در آن زمان از بین خواهد رفت و شئون مختلف عدالت خاموش می‌شود .ظلم و تعدی و تجاوز به اشکال گوناگون خودش ,در جامعه سیطره پیدا می‌کند. بدعت‌ها و خرافات و آداب و رسوم غلط گسترش پیدا می‌کند. آن موقع جهان منتظر است که آن عدل گستر بیاید.

امام باقر علیه‌السلام در بیانی فرمودند ” و لا تترک بدعه الا اضالها و لا سنه الا اقالها ” در آن زمان زمانی است که هیچ بدعتی نیست مگر اینکه آن بدعت توسط ولی عصر ارواحنا فداه از بین می‌رود و هیچ سنت متروکی نیست مگر اینکه احیا می‌شود و دوباره زنده می‌شود. در یک بیانی است باز رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند که, فرزند دوازدهم از فرزندان من ” ان اثنا عشر من ولدی ” غایب می‌شود به طوری که کسی او را نمی‌بیند و زمانی خواهد آمد که ” لا یبقی من الاسلام الا اسمه ” از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند مگر اسمش ” و لا من القرآن الا رسمه ” از قرآن چیزی باقی نمی‌ماند الا همین حروف و کلمات او. در این هنگام خدای تعالی اذن می‌دهد به این فرزند دوازدهم که خروج کند و قیام کند.

لذا آن چیزی که تمام عالم منتظر آن هستند و آرزوی آن را می‌کشند که عدالت است توسط حضرت حجت سلام الله علیه برقرار خواهد شد و عدالت گسترش پیدا می‌کند. این مطلب را امیرالمؤمنین در قسمتی از خطبه ۱۳۸ فرمودند ” فیریکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه ” او روشش روش عادلانه است در حکومت, و آن روش عادلانه در حکومت‌داری را که حق است و حقیقت این را به شما نشان خواهد داد و کتاب خدا و سنت پیغمبر که تا آن روز متروک ماندند آن را هم زنده خواهد کرد. در یک چنین فضایی که قرآن و سنت احیا شدند زمینه تحقق عدالت اجتماعی با همه شقوقش در همه زمینه‌ها فراهم می‌شود. دست فاسدان و متجاوزان به منابع عمومی قطع می‌شود. افراد ستمگر و ظالم متفرق می‌شوند. اهل ایمان دور هم جمع می‌شوند.

 به این بیان, امیرالمومنین در قسمتی از خطبه ۱۵۰ اشاره می‌کند” و یصدع شعبا و یشعب صدعا ” جمعیت گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده, جمع می‌شوند. آنهایی که فاسق و فاجر و فاسد بودند فرار می‌کنند متفرق می‌شوند در عوض اهل ایمان و اهل تقوا و مؤمنین جمع می‌شوند. در قسمتی از خطبه ۱۰۰ از خطبه‌های نهج‌البلاغه فرمود ” و اراکم ما کنتم تاملون ”  و نشان می‌دهد که به آرزوهایتان خواهید رسید. یعنی وضعیت جوری خواهد شد و عدالت ‌جوری گسترش پیدا خواهد کرد زمینه‌های ظلم و فساد جوری ریشه‌کن خواهد شد که ” اراکم ما کنتم تاملون ” آن چیزی را که آرزوی آن را می‌کشیدید آن چیزی که آرزوی آن را داشتند و دنبال می‌کردند در آن روز کاملاً خودش را نشان خواهد داد. آرزوهای بشر, عدالت اجتماعی ,رفع تبعیض‌ها, ستم‌ها, برقراری امنیت, صلح و برادری و رفاقت و مودت و امثال ذلک در بین افراد مردم بود, همه این آرزوها در آن زمان واقع خواهد شد.

 به همین مطلب هم در یک بیانی خارج از نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین مطرح شده که روزی امیرالمؤمنین در اندیشه بودند نشسته بودند فکر می‌کردند شخصی سؤال کرد که آقا به چه چیزی فکر می‌کنید چه شده که به اندیشه فرو رفته‌اید و در حال تفکر هستید حضرت فرمودند ” تفکرت فی مولود یکون من ظهری ” دارم درباره آن فرزندی که از من در آینده به دنیا خواهد آمد که ” الحادی عشر من ولدی ” فرزند یازدهم من هست ” و هو المهدی ” یملأها عدلا کما ملئت جورا و ظلما ” بازی اینجا اشاره می‌کند به این که فرزند من در آینده عدالت را برقرار خواهد کرد و فرزند یازدهم من در آن روزی که ظهور می‌کند جور و ستم را پاک خواهد کرد و عدالت را گسترش خواهد داد و جهان را لبریز از عدالت می‌کند.

 در بحث مهدویت و عدالت با انواع مختلفی که عدالت دارد,عدالت سیاسی ,عدالت اجتماعی, عدالت اخلاقی, عدالت اعتقادی و انواع عدالتهایی که هست  همه اینها با بحث مهدویت عجین است .عدالت اقتصادی, توزیع عادلانه ثروت, بهره‌مندی عادلانه از مواهب طبیعی و اصلاح امور اقتصادی و امثال ذلک که اینها به مرور در مباحث مطرح می‌شود. تقریباً می‌شود گفت تمام مواردی را که مولا امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه راجع به مسئله مهدویت و حضرت حجت سلام الله علیه بیان فرموده بودند را من به طور مختصر و اشاره عرض کردم از جلسه بعد نکات دیگری را خدمت شما بیان خواهیم کرد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

اذا جاء نصر الله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما عزیزان بزرگوار نمازگزاران محترم و محترمه در روز جمعه در این مصلای نورانی را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم . قرآن کریم برای همه بشر در همه زمینه‌ها دستورالعمل دارد و البته متقین از دستورات قرآن بهترین و بیشترین بهره را می‌برند. یکی از مواردی را که تذکر داده مسائل اقتصادی است. عدالت اقتصادی بهره‌مندی از اموال که باید چگونه باشد قرآن مفصل به آن پرداخته و البته عرض می‌کنم که اهل ایمان و اهل تقوا از این دستورات بهره بیشتری می‌برند. در ایه ۱۰ سوره مبارکه اعراف فرمود : هر آینه شما را در زمین جایگزین ساختیم وسایل زندگی شما را هم در آن قرار دادیم. یعنی معیشت و اقتصاد شما در آنجاست ” و لقد مکناکم فی الارض و جعلنا لکم فیها معایش “

یا در آیه ۱۹ و ۲۰ از سوره مبارکه حجر فرمود ” و الارض مددناها و القینا فیها رواسی و انبتنا فیها من کل شیء موزون و جعلنا لکم فیها معایش ” شبیه همان‌ ایه  است که زمین را گسترش دادیم کوههای بلند را برقرار کردیم از هر چیزی سنجیده و متعادل و اندازه در آن رویاندیم و برای شما در این زمین اسباب زندگی را فراهم کردیم. بنای ما فقط بر اشاره بود. عرضم این است که  در قرآن کریم همه مسائل اشاره شده. یکی از آن مسائل بحث اقتصادی است که در مسائل اقتصادی اگر کسی براساس قرآن کریم و موازین الهی قدم بردارد مشکلی برای اقتصاد او چه فردی و چه اجتماعی بوجود نخواهد آمد. اما اگر برخلاف مسیر قرآن و دستورات قرآن بخواهد عمل کند البته مشکلات اقتصادی فراوان خواهد بود. آیات دیگری هم در این زمینه هست . فقط عرضم اشاره بود که اهل قرآن و البته اهل تقوا بیشتر از آیات نورانی قرآن بهره‌مند خواهند شد.

 مناسبت‌هایی که داریم  ,هفتمین ماه از ماه‌های قمری, ماه رجب است با جلالت قدری که دارد سه ماه حرام دیگر در کنار هم هستند اما ماه رجب به تنهایی  ماه حرام است .رسول خدا فرمودند رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت به پای این ماه نمی‌رسد. بعد مواردی را درباره ماه رجب فرمودند در ادامه فرمودند اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‌گردد .حالا کسانی که توان دارند جوان‌تر هستند و قوه دارند روزه بگیرند فضیلت فراوانی دارد. امام صادق فرمودند که رسول خدا فرموده که ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه طلب آمرزش کنید. خدای تعالی آمرزنده و مهربان است.

رجب را اصبّ گویند چرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌شود. پس بسیار بگویید استغفرالله و اسئله التوبه .استغفار در این ماه خواصی دارد چون خطبه است و فرصت تبیین و توسعه بحث را ندارم فقط بدانید که زبانتان مترنم به استغفار باشد لااقل ۷۰ مرتبه در روز استغفار دارد خصوصاً بعد از نماز عصر این را به صورت مرتب در طول سال دارید. اما در ماه رجب استغفارتان بیشتر باشد. گذشته از اینکه گناهان را پاک می‌کند آثار دیگری هم دارد. از ویژگی‌های استغفار این است که برای دیگری هم می‌توان استغفار کرد و طلب مغفرت کرد .توبه شخصی است و مربوط به خود ماست اما استغفار را می‌توان برای دیگری هم کرد. به هر تقدیر بهار معنویت است ماه رجب و فرصت رجب را تا می‌توانید از دست ندهید. ماه تطهیر و پاک سازی است. ماهی است که مقدمه درک ماه رمضان و لیالی قدر است ان‌شاءالله همه ما از این روزها و لحظاتی که در آینده برای ما تقدیر شده بهره‌مند باشیم.

اول ماه رجب در سال ۵۷ قمری ولادت با سعادت امام باقر علیه‌السلام واقع شد. دوران ائمه علیهم‌السلام هر کدام شرایط خاص خودش را داشت. دوران امام باقر انحرافات سیاسی جلوه‌گری می‌کرد. انحرافات سیاسی خودش را در قالب فکر و اندیشه و عقاید موهوم فرقه و فرقه‌گرایی نشان داده بود .گستره جغرافیایی اسلام در آن زمان توسعه پیدا کرده بود. شرق و غرب عالم در تصرف اسلام قرار گرفته بود .فتوحاتی لشکر اسلام کرده بود اما مرجعیت فکری در آن دوران در اختیار امام معصوم و اهل بیت نبود. اجازه این کار را نمی‌دادند .

حاکمان جوری سلطه پیدا کرده بودند که امام آنجا نقشی نداشت اما امام در هر زمانی وظیفه خودش را انجام خواهد داد . مبارزه با افکار باطل را دستور کار خودش قرار داد .فقه و فرهنگ اصیل اسلامی را حفظ کرد .مقدمات آن دانشگاه بزرگ اسلامی را فراهم کرد. در مقابل انحرافات امام باقر علیه‌السلام موضع تند و شدیدی داشت و سازش‌ناپذیر که اگر در این دوران بود قطعا به امام باقر می‌گفتند افراطی است. می‌گفتند تندرو است. برای مردم ان زمان انحراف عقیده منحرفین را تبیین کرد و توسعه داد و مبانی درست را گسترش داد و نجات داد .

سوم رجب شهادت امام هادی علیه‌السلام است. در سال ۲۵۴ قمری انسان کاملی که ویژگی‌های منحصری داشت .از نظر اخلاقی بسیار بالا بود. ابن شهرآشوب درباره‌اش این‌گونه گفته, می‌نویسد امام هادی خوشخوترین و راست‌گوترین مردم بود. یک شخصیت دیگری از علما که در کتابش می‌نویسد هیچ فضیلتی نیست که به او پایان نیابد. شما هر فضیلتی را دنبال کنید می‌رسید به امام هادی .هر کار نیکی با او رونق یافته. آرامش, پاکی, پاکیزگی, بر اساس روش نبوی و خلق نیکوی علوی در او آراسته است. هیچ فردی از آفریدگان خدا بسان او نیست و هیچ کس به پای او نمی‌رسد و امید رسیدن به او را هم ندارد. می‌خواهد رفعت مقام و بلندی جایگاه معنوی امام را برساند .

بررسی ابعاد وجودی حضرت امام هادی از جهات مختلف انسان را در مقابل او به کرنش وامی‌دارد. ساده‌زیستی او عبادت او علم بیکرانش کراماتش  جود و بخشش ,صبوری, سخنوری و ده‌ها فضیلت دیگر که از خدای تعالی درخواست می‌کنیم توفیق تولی و حرکت در مسیر اهل بیت را نصیب همه ما بگرداند.

بیستم فروردین سالروز قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۹و روز ملی فناوری هسته‌ای است  که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به پاس تشکر از تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای کشور در بیستم فروردین سال ۱۳۸۵ که خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه‌اندازی زنجیره کامل غنی سازی در نطنز در رسانه‌های کشور و همچنین در جهان اعلام شد را روز ملی فناوری هسته‌ای نام‌گذاری کردند. جوانان مسلمان و دانشمند ایران توانستند با عملی کردن شعار ما می‌توانیم بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران را به دست بیاورند و بومی شدن صنعت هسته‌ای کشور را درست در همان روزی که آمریکا  ارتباطش را با ایران قطع کرده بود اعلام‌کنند .

این خیلی دستاورد بزرگی بود و می‌دانید که این قطع رابطه هم از طرف آمریکا بود. ایران اقدام به قطع رابطه نکرده بود او خودش بعد از جریان لانه جاسوسی این اقدام را کرد. به هر تقدیر دستاورد بزرگی بود. این یعنی ملت ایران به برکت اسلام و قرآن و اهل بیت زیر بار ذلت مستکبرین نمی‌روند. لذا تکریم و بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای تکریم جهاد و تلاش و صبر و مقاومت است. نمونه اعتماد به توانمندی‌های داخلی است. بیانگر این است که اگر امور کلان کشور چه در اقتصاد و چه در فرهنگ و هر نیازی که کشور دارد که جهادی مدیریت شود به نتیجه می‌رسد و آثار بزرگی را هم از خودش به جا می‌گذارد. این روز بزرگ را ضمن گرامیداشت خاطره شهدای گران‌قدر هسته‌ای و طلب علو درجات برای این عزیزان به مردم عزیزمان هم تبریک می‌گوییم.

همین روزها سالروز شهادت هنرمند متفکر بسیجی شهید سید مرتضی آوینی رحمه الله علیه است که در سال ۷۲ به شهادت رسید و آن روز هم روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شد. این روز را هم گرامی می‌داریم .هنرمند ارزشی هویت دارد .دارای هویت است. بدون اینکه وارد شود در بازی‌های سیاسی و جناحی زد و بندهایی که معمول است با زبان هنر که نعمتی است الهی وظیفه دینی و اجتماعی خودشان را انجام می‌دهند و  به این وسیله به اسلام خدمت می‌کنند. هنر هنرمند اگر در قالب اسلامی ارائه شود ارزشمند خواهد بود والا اگر از مظاهر غربی و فرهنگ‌های بیگانه فاصله نداشته باشد و خودش را با آنها مقایسه کند و سعی کند شبیه آن‌ها باشد هرگز ارزشمند نیست.

تلاش مرحوم شهید آوینی و همچنین مرحوم سلحشور که این روزها هم چهلم درگذشت این بزرگوار هست این بود که نگذارند هنر انقلابی و اسلامی از بین برود و به دام بیگانگان بیفتد .تلاش داشتند سینمای ایران را سینمای دینی قرار بدهند. یعنی دانشگاه باشد. افراد که وارد سینما می‌شوند بر علم و اخلاق شان و معرفت ایشان و منش شان اضافه شود. تلاش داشتند ارزش‌های اسلامی و انقلابی را در قالب هنر ماندگار کنند. اما یکی به شهادت رسید و دیگری هم با مدت طولانی در بستر بیماری بودن لقا حق را لبیک گفت. اما تا زمانی که حیات داشتند هر دو دراین مسیر قدم برداشتند.

و متأسفانه عده‌ای از متولیان فرهنگی کشور در این زمان با این افکار خیلی فاصله دارند .نه اینکه فقط فاصله دارند ,بیش از اندازه فاصله دارند. دیده می‌شود که بیت‌المال را در راه ضددین مصرف می‌کنند .چنگ و دندان دشمن قسم خورده را نمی‌بینند  که چگونه مجانی و ارزان فکر و اندیشه و عقیده و دین همه اقشار را به خصوص جوانان را نشانه رفته‌اند. با این حال بر سر مسائل بی‌ارزش که نقشی در تعالی فکر و فرهنگ ندارد چانه می‌زنند . متولیان دولتی فرهنگ متأسفانه اقبالشان به آنهایی که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی را قبول ندارند بیشتر است و این ضعف این عزیزانی است که این مسئولیت را به عهده گرفتند. به آن طرف بیشتر توجه دارند تا به بچه مسلمان‌ها و انقلابی ها. تولیداتی که می‌شود عموماً دینی و ارزشی نیست. با ناب ترین مسائل ارزشی ما در تضاد است. با حجاب, با سبک زندگی, با تدین ,با ارزش‌های الهی. بعضاً در این تولیدات می‌بینید که چگونه تضاد دارند .چه در حیطه کتاب چه در حیطه فیلم و سینما و موسیقی و امثال ذلک .

وضعیت فرهنگ در استان خودمان هم که معلوم است. با اینکه البرز قابلیت الگو شدن برای کشور را دارد اما تنگ‌نظری‌ها و منیت ها نمی‌گذارد کاری صورت بگیرد. کار را بسپارید دست بچه‌های ارزشی و کاربلد ببینید چگونه پیش می‌رود. اما متأسفانه هزینه‌های میلیونی بعضی مواقع خرج بنر تبلیغ و تبلیغات بی‌ارزش و جلساتی با کیک و ساندیس میشود .   بعضی وقت‌ها من می‌پرسم که بودجه فرهنگی را در کجا صرف کردید ؟لیست آن را بدهید ببینم. لیست را که نگاه می‌کنی  قسمت زیادی از آن بنر بوده و کیک و ساندیس .یادتان باشد شما هر وقت کیک و ساندیس می‌خورید دارید کار فرهنگی می‌کنید . این طور کار پیش نخواهد رفت نکات دیگری در این زمینه دارم که بعدا ان‌شاءالله در فرصتی دیگر بیان می‌کنم.

تأسیس بنیاد مسکن به دستور حضرت امام و شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی رضوان‌الله علیه را که در این هفته است گرامی می‌داریم. مناسبت‌های دیگری هم هست اما آن چیزی که می‌خواهم عرض کنم بیانات رهبری است در جمع تعدادی از مسئولین که روز چهارشنبه در خدمت ایشان بودند. که حاوی نکاتی بود .مهم‌ترین آنها اقتصاد مقاومتی بود که باز تأکید کردند بر قرارگاه و گزارش عملکرد و حمایت جدی از تولیدات داخلی .چه در بعد صنعتی و چه کشاورزی .همه اینها در مجموعه کشور مورد نظر هست و در استان ما هم بیشتر. استان ما هم کشاورزی است هم صنعتی است. آن پیشنهادی را هم که دو سه هفته قبل عرض کردیم هنوز سر جایش هست اگر این کار پیش برود ان‌شاءالله آثار خواهد داشت.

و یک نکته مهم که ایشان فرمودند این بود که اقدامات دستگاهی که برخلاف اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند جلویش را باید گرفت. اگر کسی دارد بر خلاف عمل می‌کند, بعضی وقت‌ها در بعضی از جلسات شرکت می‌کنیم سالنی است که دورتادور آن پنجره است پنجره را می‌بندند پرده را می‌کشند و چراغ را روشن می‌کنند در صورتی که پرده باز باشد نور بیرون می‌آید و نیاز به چراغ نیست. از همین‌ها بگیرید تا بروید ببینید که چگونه است که منابع چگونه هدر می‌رود.

عرض می‌کنم که عزیزان مسئول  توجه کنند این مطالبات رهبری فرمان است. وقتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد و بیان شد این دستور و فرمان است. ابلاغ سیاست به عوامل.  فرمانده می‌گوید این کار را بکن و این امر است و دستور است تخلف از آن جایز نیست. نه این که امرش ارشادی باشد, که بله ما چند جور مدل کار داریم یکی از آنها هم اقتصاد مقاومتی است. ببینیم حالا چه کاری می‌توانیم برای شما بکنیم می‌رویم جلو اگر شد انجام می‌دهیم  اگر نشد انجام نمی‌دهیم. این طور نیست هر کس در هر رده ای در عمل به این دستورات کوتاهی و تعلل کند  گذشته از اینکه متخلف است نزد خدای تعالی هم عذری ندارد چون در فرمان ولی تعلل کرده است.

توجه داشته باشید که غیر از عمل به این روش راه دیگری مقبول نیست. اقدام و عمل امر ارشادی نیست امر مولوی است. همه باید وارد میدان شوند. حرف زدن را کنار بگذارند. شعار ولایت فقیه دادن و و گفتن اینکه ما از او اطاعت می‌کنیم ولی در موقع عمل برخلاف آن عمل کردن دیگر فایده‌ای ندارد. با این شعاری که امسال رهبری مقرر کردند یعنی هر کسی حرف زده آبرویش خواهد رفت .باید آخر ماه آخر سال عملکرد خودش را بیان کند و به مردم بگوید و به دستگاه‌ها بگوید و برای خود رهبری هم بفرستد .

اما آخرین مطلبی که عرض می‌کنم با توجه به فرصت و وقتی که داریم این است که در بعضی از جلسات مباحث طرح می‌شود در جلسات رسمی کشور طرح عمومی می‌شود با یک بیان مغالطه آمیز مطالبی به خورد مخاطب داده می‌شود  که او را دچار سردرگمی می‌کند .چون در مسائلی که پیش روی او هست به غلط می‌افتد دیگر نمی‌تواند راه را از بیراهه تشخیص دهد .چاره‌ای نیست جز اینکه این صحبت‌ها تبیین شود. البته بحث مفصل است نمی‌توانم کوتاه به آن بپردازم برای اینکه بخواهم دقیق وارد شوم و توضیح بدهم ناچارم مدتی از زمان را از شما بگیرم که در خطبه این موقعیت فراهم نیست اما به اندازه میسور به یکی دو نکته اشاره می‌کنم.

توجه داشته باشید به سخنانی که گفته می‌شود از افراد مختلف با دقت توجه کنید. بعضی وقت‌ها تکرار یک حرف غلط در ذهن مخاطب جوری القا خواهد شد که فکر کند این کار درست است بعد فکرش عوض شود باورش عوض شود نوع عملکردش عوض شود اینها را باید دقت کنید. در سخنرانی رسمی از افراط و افراطی‌گری و تندروی سخن گفته می‌شود. آقایان می‌گویند ما می‌گوییم کسانی که تریبون دست انهاست می‌گویند اما باید مواظب باشند. از افراط در اندیشیدن افراط در فکر کردن و امثال ذلک و بعد بر این حرف هم اثر بار می‌کنند .نتیجه هم می‌گیرند برای مردم هم نسخه می‌پیچند.

مثلاً همین دیروز بیان شد که افراطی به ما می‌گوید به هیچ‌کس اعتماد نکنید. افراطی به ما می‌گوید به همسایگان هم اعتماد نکنید .فکر افراطی به ما می‌گوید به دوستان هم اعتماد نکنید .این حرف را ببینید! سؤال من این است که در کشور چه کسی این حرف را می‌زند؟ چرا سر بی‌صاحب می تراشید ؟چرا یک جوّی درست می‌کنید که این جوّ وجود ندارد؟ اگر بناست که همدلی و هم‌زبانی باشد و با تدبیر عمل شود باید مواظب بعضی از سخنانی که باعث شقاق می‌شود بود .چون مطرح شده و باید تبیین شود عرض می‌کنم .بعد هم حواله می‌دهید که عده‌ای معدود می‌خواهند نگذارند که کارتان را انجام دهید .

می‌گویند ما کاری کردیم که ایران‌هراسی را برداشتیم .چند دقیقه تأمل کنید  این جمله را مقداری تبیین کنیم .اولاً مسیری که در دنیای استکباری است که مردم و مسئولان دولت‌ها را از ایران بترسانند این هست و سعی می‌کنند تا می‌توانند در این مسیر قدم بردارند .اتفاقاً رهبری هم در همین باره نکاتی را فرمودند .مثلاً ایشان در یک بیانی فرمودند :امروز در دنیای اسلام برای اینکه دستگاه‌های استکباری به هدف‌های استکباری خودشان برسند برای اینکه مشکلات خودشان را پوشیده و مخفی نگه دارند در میان مسلمانان اختلاف ایجاد می‌کنند شیعه هراسی به وجود می‌آورند ایران‌هراسی به وجود می‌آورند برای اینکه رژیم غاصب صهیونیستی را محفوظ نگه دارند. این بیان .

خب آیا ایران‌هراسی بد است ؟ من سؤال می‌کنم که از کدام ایران می‌ترسند؟ از کدام ایران نباید ترسید؟ چرا بیراهه را راه نشان می‌دهید ؟اعتدال اسلامی که گفته می‌شود کدام است؟ هرگز اسلام تعامل با استکبار را اعتدال نمی‌داند. معتدلترین انسان‌ها اولیای خدا هستند. اهل بیت عصمت و طهارت هستند و اگر بنا بود که تعامل با دشمن اعتدال باشد کربلا به وجود نمی‌آمد .والا اسلام ناب خانه‌نشین نمی‌شد. چرا الان ولی عصر ارواحنا فداه در پس پرده غیبت است؟ آن تبلیغی که آقایان می‌گویند از ایران‌هراسی شده و ایران‌هراسی کردند از کدامین ایران است ؟از کدام ایران دنیا را ترسانده اند ؟از ایران مقتدری که باید روی پای خودش بایستد؟ به علوم روز مسلط باشد ؟به سلاح روز غیر از کشتارجمعی  مسلح باشد؟ از نظر اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی اول باشد ؟آنها این ایران را می‌گویند و از این ایران میترسانند. آن وقت شما هم تکرار می‌کنید.

دشمن میگوید ایران خیلی ترس دارد, چون موشک درست کرده است تا از خودش دفاع کند.آیا ما باید برای این که ایران‌هراسی از او بگیریم صنایع دفاعی خودمان را تعطیل کنیم؟ او می‌گوید ایران در زمینه‌های فناوری نانو و سلول‌های بنیادین به موفقیت‌هایی رسیده است برای ما خیلی بد است و این خیلی ترسناک است. آیا ما برای این که ترس را از آنها برداریم باید علوم را تعطیل کنیم؟ این چه مسیری است که می‌روید؟ این چه حرف‌هایی است که نسنجیده بیان می‌شود؟ لااقل به بیانات رهبری توجه کنید. ایشان در یک بیان فرمودند, من عین عبارت حضرتشان را می‌خوانم : یک مدتی دستگاه‌های تبلیغاتی و سیاسی دشمنان ملت ایران تکیه خودشان را گذاشتند در ایجاد ایران‌هراسی بعضی‌ها اسلام‌هراسی بعضی‌ها ایران‌هراسی .این یک نکته اصلش وجود دارد.

در جای دیگر فرموده‌اند: امروز اقتدار ایران اسلامی را حتی دشمنان هم نمی‌توانند انکار کنند. آنها هم اقرار می‌کنند .البته دشمن با نیت پیشبرد پروژه ایران‌هراسی با این نیت و با این موضع خصمانه قدرت شما و قدرت ملی این کشور و این نظام را فریاد می‌کشد .بخشی از این کار او درست و بخش دیگری غلط و دروغ است. آن بخش که نشان دهنده و گویای قدرت نظام اسلامی است راست است و درست است .اما قسمت دروغ این حرف آن چیزی است که او برای پروژه ایران‌هراسی آن را مطرح می‌کند. این اقتدار ملی عظیم جمهوری اسلامی برای هیچ کس تهدید نیست .برای همسایگان تهدید نیست. این یک فرصت است. بله برای زورگویان عالم تهدید است. برای سیطره جویان عالم برای مداخله گران در کار ملتها تهدید است. برای کسانی که یک‌روز از منابع عظیم طبیعی و انسانی این ملت بیشترین سوءاستفاده را کردند و لگد به حیثیت و شخصیت این ملت زدند و هنوز در آرزوی بازگشت آن روزهای بازنگشتنی هستند تهدید است .اما برای ملت‌ها تهدید نیست .رزمایش‌های ما تهدید نیست .موشک‌های ما تهدید نیست .هواپیما می‌سازیم ناو می‌سازیم جوانان برومندی مثل شما را به میدان می آوریم هیچ کدام از این‌ها تهدید نیست. این بیان ایشان است .

اگر ما آمدیم گفتیم که رفتیم و تعامل کردیم چه کردیم و چه کردیم که ایران‌هراسی برداشته شد  می‌خواهیم در برنامه‌های آینده مان در برجام های دیگر و کارهای دیگر کاری کنیم که دیگر از ما نترسند شیری که دندان‌هایش را بکشید دیگر چیزی نیست. آنچه مسلم است این است که ملت ایران راز موفقیت خودش را فهمیده که تنها راه سربلندی و عزتمندی او ایستادگی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار است. من را تهدید می‌کنند که حاج‌آقا این‌گونه در خطبه‌ها سخن نگو کسی این طور صحبت نمی‌کند .کسی وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد! بنده هم انجام ندهم؟ تهدید می‌کنند که می‌رویم فشار می‌آوریم که شما را تعویض کنند. خب بکنند. توپچی را از ترقه میترسانید ؟

مگر ایران موفقیت هسته ایش را چگونه به دست آورد؟  از چه کسی گرفت ؟در دوران تحریم و بسته بودن درها و زمانی که امکانات هم به ایران برای پیشرفت در مسائل هسته‌ای نمی‌دادند دانشمندان هسته‌ای را هم یکی یکی ترور می‌کردند به همه این موفقیت‌ها رسید. بعضی دستها نمی‌خواهد بگذارد که بعضی کارها انجام شود. صنعت پیشرفته پهباد را شما دیدید  ایران گرفت مهندسی معکوس کرد شبیهش را ساخت قابل تشخیص نیست که کدامش ایرانی است و کدامش آمریکایی است . بعد ایران نمی‌تواند ماشین بسازد؟ نمی‌تواند چیزی کمتر از آن را بسازد ؟پس ما را نباید از تحریم و امثال ذلک ترساند. به دوستان داخل هم عرض می‌کنیم اینکه از داشته‌ها و علم و تکنولوژی که داریم دست برداریم که از ما ترس نداشته باشند این حرف باطلی است.

ایرانی که اسلامش ضعیف شده باشد, ایمان مردمش تحلیل رفته باشد ,از مواضع اسلامی و انقلابی اش دست برداشته باشد که دیگر ترس ندارد. شما می‌خواهید که این‌گونه شود اگر هراسی که دشمن از ایران به خاطر اسلام و انقلاب دارد را می‌خواهید بردارید و به این افتخار می‌کنید بدانید که ملت ایران زیر بار این ذلت ولو به اسم برجام و فرصت به‌دست‌آمده و امثال ذلک نخواهد رفت .

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.