خطبه های 28 اسفند 1394 شهر کرج:

تنها تفکر غالب که مدافع انقلاب است تفکر انقلابی است

فضای مجازی ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت‌الله حسینی همدانی

در تاریخ ۲۸/۱۲/۹۴

جمعیت جمعه (7)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین و الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه‌الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

عباد الرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عرض کردیم که اهل تقوا انس دائمی با آیات قرآن دارند و از دستورات قرآن در زمینه‌های مختلف زندگی، مسائل فردی و اجتماعی بهره‌مند هستند. مثلاً اگر کسی دنبال اخلاق باشد و دنبال استاد اخلاق باشد آیات اخلاقی قرآن کریم او را هدایت می‌کند، به درجات عالیه انسانی و مقامات عالیه انسانی. اگرچه قرآن کریم فقط کتاب اخلاق نیست اما همه زمینه‌های رشد اخلاقی و ارشادات مهم اخلاقی در آن هست و برای تخلق به اخلاق الهی و انسانی تذکراتی را بیان کرده. قرآن کریم کتاب موعظه است اگر کسی دنبال پند واعظی باشد که بهره بگیرد و درمان شود این کتاب کتاب موعظه و کتاب درمان است و شفا پیدا می‌کند اگر کسی امراض خودش را به او عرضه کند.

به همین مطلب در ضمن آیاتی اشاره‌شده مثلاً در آیه ۵۷ از سوره مبارکه یونس فرمود ” یا ایهاالناس جائتکم موعظه من ربکم و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمه للمومنین ” ای مردم پندی از پروردگارتان برای شما آمد که شفای درد ها است و هدایت و رحمت برای مؤمنان است. شبیه همین در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۸ فرمود ” هذا بیان للناس و هدی و موعظه للمتقین ” یا در سوره نور آیه ۳۴ فرمود به اینکه “و لقد انزلنا الیکم آیات مبینات و مثلا من الذین خلوا من قبلکم و موعظه للمتقین ” ما بر شما آیاتی را فرستادیم که حقایق فراوانی را برای شما تبیین می‌کند. اخباری از کسانی که پیش از شما بودند و موعظه و اندرزی است برای متقین و پرهیزکاران.

این چند آیه را به عنوان نمونه عرض کردم برای اینکه قرآن کریم خودش خودش را موعظه می‌داند لذا اگر کسی دنبال پندگیری از آیات است این آیات برای او کارساز و نتیجه‌بخش خواهد بود. خدای تعالی به همه ما توفیق این را عنایت کند که از مواعظ قرآن بهره‌مند باشیم ان‌شاءالله.

بحث ما درباره حضرت حجت سلام الله علیه در نهج‌البلاغه بود. به مسئله دوران غیبت آن حضرت اشاره کردیم از نهج‌البلاغه. مواردی را که امیرالمومنین بیان فرموده بودند را ذکر کردیم. یکی دیگر از مواردی که در نهج‌البلاغه مطرح شده و در کتب شیعه و اهل سنت به آن پرداخته شده و با صراحت هم بیان شده این است که خلفا و جانشینان پیغمبر اکرم تعدادشان ۱۲ نفر است که بحث مفصل، هم تاریخی و هم حدیثی و هم کلامی دارد که باید در جای خودش بحث شود. به این که سلسله امامت تا زمان حضرت حجت و ظهور آن حضرت ادامه دارد این بیان شده.

نکته دیگری که اینجا در این نوبت بحث می‌کنیم این است که هیچ زمانی از زمان‌ها زمین خالی از حجت قرار داده نشده است و همیشه امامی به عنوان واسطه فیض الهی انجام وظیفه کرده؛ و همین مطلب را امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در حکمت ۱۳۹ آنجایی که کمیل را صدا زد و با او سخن گفت در آنجا مطرح شده. من قسمتی از آن را برای شما می‌خوانم امیرالمؤمنین فرمودند ” اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّهٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَیِّنَاتُهُ أُولَئِکَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِى أَرْضِهِ وَ الدُّعَاهُ إِلَى دِینِهِ آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْیَتِهِمْ انْصَرِفْ یَا کُمَیْلُ إِذَا شِئْتَ “کلام امیرالمومنین مفصل است من یک قسمتی از آن را خواندم.

حضرت فرمودند بله خداوند زمین را خالی از حجت در هیچ زمانی قرار نداد (اشاره به همین سلسله و دوده‌ای که بعد از پیغمبر اکرم تا قیامت اتصال خواهد داشت) که برای خدا با برهان روشن قیام می‌کنند یا آشکار و شناخته شده است یا بیمناک و پنهان است تا حجت خدا باطل نشود و نشانه‌هایش از میان نرود تعدادشان چه‌قدر و کجا هستند، به خدا سوگند تعدادشان اندک ولی نزد خدا بزرگ مقدار هستند. قسمت‌هایی را حذف می‌کنم چون مفصل است.

بعد فرمودند به این که آنان جانشینان خدا در روی زمین هستند و دعوت‌کنندگان مردم به دین خدا هستند و فرمودند ” آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْیَتِهِمْ ” چقدر من سخت مشتاق دیدار آنها هستم و اشتیاق دارم که آن‌ها را ببینم. بعد هم در حالتی قرار گرفتند که به کمیل گفتند اگر می‌خواهی برو من دیگر با تو کاری ندارم. چون کمیل را آورده بود که راجع به یک مطالبی که ارزنده است و عرشیبا او صحبت کند باید به همین کلام مراجعه کنید. حکمت ۱۳۹ در آنجا اصل مطلب را ببینید یک قسمت از آن درباره حضرت حجت و اینکه این سلسله ادامه خواهد داشت بود.

درباره نزدیکی ظهور در قسمتی از خطبه ۱۵۰ این‌گونه فرمودند ” وَ أَخَذُوا یَمِیناً وَ شِمَالاً ظَعْناً فِی مَسَالِکِ اَلْغَیِّ وَ تَرْکاً لِمَذَاهِبِ اَلرُّشْدِ ” این هم قسمتی از آن است ادامه میدهند مفصل است بعد میفرمایند ” وَ مَا أَقْرَبَ اَلْیَوْمَ مِنْ تَبَاشِیرِ غَدٍ یَا قَوْمِ هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ کُلِّ مَوْعُودٍ وَ دُنُوٌّ مِنْ طَلْعَهِ مَا لاَ تَعْرِفُونَ أَلاَ وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَکَهَا مِنَّا یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیرٍ وَ یَحْذُو فِیهَا عَلَى مِثَالِ اَلصَّالِحِینَ لِیَحُلَّ فِیهَا رِبْقاً ” این آدرس‌هایی که می‌دهم دوستان خودشان مراجعه کنند و دنبال کنند. عرض کردیم نهج‌البلاغه کتابی است که لااقل سالی یک مرتبه یک بار از اول تا آخر یک ساله بخوانید. یک سال آرام آرام آن را دوره کنید.

 حضرت فرمودند به راه‌های چپ و راست رفتند و راه ضلالت و گمراهی پیمودند و راه روشن هدایت را گذاشتند (یک عده‌ای این‌طور حضرت سابقه آنها را می‌گوید) بعد می‌فرماید که شتاب نکنید و چگونه عمل کنید تا می‌رسد به این جا که می‌فرماید و چه نزدیک است امروز ما به فردایی که سپیده آن آشکار شد ای گروه مردم، در این وقت، زمان آمدن وعده‌های داده شده است و زمان نزدیک شدن به فتنه‌هایی که از آن آگاه نیستید. آگاه باشید کسی که از ما (منظور حضرت حجت سلام الله علیه است) کسی که از ما آن فتنه‌ها را دریابد در تاریکی آن فسادها با چراغی روشن (با نور امامت و ولایت) سیر می‌کند و بر رویه نیکان رفتار می‌نماید تا در آن گرفتاری‌ها بندی را بگشاید.

این بیان حضرت بشارت به آینده است بشارت به نزدیکی ظهور است. این کلامی است که در سخنان امیرالمؤمنین در آن زمان برای این دوران و بعد از این دوران گفته شده. لذا از امام علیه‌السلام روایات فراوانی در فضیلت انتظار فرج در غیر نهج‌البلاغه آمده که خود انتظار کشیدن خودش ثواب دارد؛ و فضیلت دارد انسان واقعاً منتظر باشد. مثلاً مرحوم شیخ صدوق رضوان‌الله علیه در کتاب خصال که از کتب معتبر ماست از اصول اربعه حدیثی را نقل می‌کند از امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه که حضرت فرمودند ” انتظروا الفرج و لا تیئسوا من روح الله فان احب الاعمال الی الله عزوجل انتظار الفرج ” منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید زیرا بهترین اعمال شما در نزد خدای تعالی انتظار فرج است.

در قسمت دیگری و بیان دیگری فرمودند طاقت کندن کوهها آسان‌تر است؛ یعنی شما بروید کوهی را شروع کنید بکنید خیلی راحت‌تر است از انتظار دولتی که ظهورش به تأخیر افتاده؛ یعنی تحمل غیبت و دوران انتظار و منتظر بودن خیلی سخت است. شما حالات مختلف انتظار را خودتان داشته‌اید. منتظر کسی بودید فرصتی بود که می‌خواستید کسی را ببینید همه چیز را آماده کردید که او را ببینید مدتی معطل بودید این نگرانی را چند برابر کنید در ما باید باشد. چقدر سخت است. از خداوند مدد بخواهید و صبر پیشه سازید که خداوند زمین خود را به بنده شایسته خود می‌سپارد و عاقبت نیک از آن پرهیزکاران است.

 در قسمتی در بیان دیگری در اهمیت انتظار و ثواب آن فرمودند ” المُنتَظِرُ لأِمرِنا کَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فی سَبیلِ اللّه ” آن کسی که منتظر ظهور حضرت حجت سلام‌الله علیه است مثل شهیدی است که در راه خدا در خون خودش غوطه‌ور شده این حالت انتظار است. البته منتظرین و کسانی که در حالت انتظار برای آن منتظَر به سر می‌برند شرایطی دارند، وظایفی دارند، حالاتی دارند. اینکه انسان به زبان بگوید که ما منتظر هستیم در دعا تعجیل فرج را طلب کند فقط کفایت نمی‌کند. روش زندگی او نوع زندگی او معاملات او سکون او حرکت او سخن گفتن او تعاملات سیاسی و اجتماعی او همه باید متأثر از حالت انتظار او باشد. تعریفی که برای او شده وظایفی که دارد اینها را باید همه را توجه کند تا مثل کسی باشد که در خون خودش غوطه ور است در هر لحظه.

کلمه قصار ۲۰۰ از کلمات مولا امیرالمومنین در آنجا فرمودند دنیا بر ما آل‌محمد بازگردد مدتی از ما گرفته می‌شود در ظاهر مشکلات و گرفتاری‌ها هست اما بر ما بازگردد و مهربانی نماید مانند بازگشت شتر بدخو و گازگیر به بچه خویش (بعضی وقت‌ها شتر همچین حالتی را دارد اما بعد بر می‌گردد و بچه را در بغل می‌گیرد) بعد حضرت آیه پنج سوره مبارکه قصص را تلاوت کردند که ” نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّه و نجعلهم الوارثین ” به این آیه اشاره کردند که به هر جهت انسان‌های تحت ستم قرار داده شده توسط مستکبرین، النهایه وارث زمین خواهند بود و حاکمیت در اختیار اولیای خدا قرار خواهد گرفت.

 اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه و اتباعه و شیعته و موالیه والمستشهدین بین یدیه خدای تعالی همه ما را از اعوان و انصار و شیعیان و موالیان آن حضرت قرار بدهد ان‌شاءالله.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. عرض کردیم قرآن کریم کتاب موعظه است. اگر کسی به مواعظ قرآن گوش کند و عمل کند اگر بیماری اخلاقی هم داشته باشد ان‌شاءالله شفا خواهد یافت. لذا قران علاوه بر توصیه و موعظه درمانگر هم هست. شفا هم هست. همان طور که خود قرآن در ضمن آیاتی به این نکته اشاره فرمود. غیر از آیه ۵۷ سوره مبارکه یونس که در خطبه قبل اشاره شد آیه ۸۲ از سوره مبارکه اسرا فرمود ” و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لا یزید الظالمین الا خسارا “

 قرآن شفا و رحمت برای مؤمنین است. نه اینکه دارو است، شفا است. یک وقتی شما دارو را به بیمار می‌دهید می‌خورد خوب می‌شود یا خوب نمی‌شود؛ اما قرآن شفا است. به محض اینکه کسی استفاده کرد بیماری او برطرف می‌شود. با این عنایت و توجه و دقت قرآن می‌گوید غیبت نکنید. اگر کسی مبتلا به غیبت است از قرآن بهره بگیرد. دروغ نگویید صفات بد را تذکر می‌دهد ۵۰ صفت را در انسان تذکر می‌دهد. انسان مبتلا به این صفات است. این صفات را از خودتان دور کنید. هلوء بودن منوع بودن جزوع بود حسود بودن این صفات بسیار بدی است.

از آن طرف به صفات خوب و عالی، اگر انسان متحلی به این حلیه ها باشد آراسته باشد به این زیورها دنیا و آخرت او آباد است به آنها هم تذکر می‌دهد. اهل صبور بودن اهل کمال بودن اهل فضایل اخلاقی و انسانی بودن همه در قرآن هست لذا شفا است. در قسمتی از آیه ۴۴ از سوره مبارکه فصلت فرمود ” قل هو للذین آمنوا هدی و شفاء ” قرآن هم هدایت است هم شفا است. باز به شفا دادن قرآن اشاره شد. در همین رابطه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند ” علیکم بالقرآن فانه شفاء النافع و دواء المبارک “بر شما باد بر قران که این قرآن شفایی است که نفع می‌بخشد و دارویی است که مبارک است.

 یعنی نتیجه استفاده از این دارو سلامتی و شفا است. علی‌بن‌ابی‌طالب سلام الله علیه فرمودند “قرآن شفایی است که ناخوشی در پی نخواهد داشت”.

 ان‌شاءالله همه ما از برکات قرآن و درماندگی قرآن بهره‌مند باشیم.

اما مناسبت‌هایی که در این هفته است به بعضی از آن‌ها اشاره کنم. سیزدهم جمادی‌الثانی چهارم فروردین ماه روز بزرگداشت و تکریم مادران و همسران شهدا نام گذاری شده. چرا که در این روز سالروز وفات مادری و همسری کم‌نظیر در عالم است. ارتحال بانوی مکرمه مادر عباس بن علی اسوه ایثار و فداکاری و مواسات و همسر فداکار امیرالمومنین بانوی بزرگوار، حضرت ام‌البنین. شما نحوه انتخاب شدن این بانوی مکرمه را به همسری علی‌بن‌ابی‌طالب شنیده‌اید. آن چیزی که امام علیه‌السلام روی آن تأکید داشتند علاوه بر پاک‌دامنی و تقوای این بانوی مکرمه مسئله شجاعت و رزم آوری او بود.

یادم است سال گذشته به مناسبت، بعضی از ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار را مطرح کردم که تکرار نمی‌کنم. او مادری بود که دارای صفات پسندیده و سجایای اخلاقی بود. این را امیرالمؤمنین طلب کرد چرا که می‌خواست فرزندانش این صفات را بگیرند. فرزندانی که از آن خانم به دنیا می‌آیند دارای این صفات باشند. الان مادران شهدا و همسران شهدا در بین ما زندگی می‌کنند. می‌بینید که الگوی مجاهدت و صبر و ایثار و ایستادگی و اخلاص هستند. مادر شجاع، بصیر صبور و با اخلاص می‌تواند انسانی با این خصوصیات تربیت کند و این تربیت سرمایه جامعه ماست است.

 و می‌بینید که با انواع ترفندها می‌خواهند این سرمایه از ما گرفته شود خوب دقت کنید. لذا برای دختران که مادران و همسران آینده کشور هستند برنامه‌ریزی دقیق کردند. با انواع حیل سعی در نابودی فکر و عقیده و عمل آنها دارند؛ که اگر این قشر عظیم منحرف شود جامعه آینده ما دچار خسران و خلل خواهد شد. فریاد دلسوزان هم در این زمینه بلند است و گفته می‌شود اما متأسفانه به جایی نمی‌رسد. چرا که عده‌ای از متولیان مسائل فرهنگی یا خواب هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند. عده‌ای هم که رسماً می‌گویند به ما ربطی ندارد. ما که مسئول بهشت و جهنم کسی نیستیم.

 احترام به مادر و همسر شهید تکریم همه خوبی‌هاست. ترویج احترام به مادر و همسر شهید، ترویج جهاد و ایثار و شهادت است. دفاع از حریم ولایت و امامت است. تبلیغ صلح و آرامش و محبت است؛ و از همه اینها مهم‌تر ارائه الگو است. الگویی که چگونه تربیت می‌تواند مؤثر باشد. مادری که خود تربیت شده چگونه می‌تواند تربیت او در نسل آینده تأثیرگذار باشد و عرصه‌های مختلف را تحت پوشش خودش قرار بدهد. وجود خانواده شهدا به جامعه هویت و آبرو می‌دهد. مشوق دیگران است. لذا بر همه ما رفتن و سر زدن و رسیدگی کردن در حد توان لازم است.

البته بیشتر برای خود ما خوب است. فایده معنوی برای خود ما دارد سرزدن به خانواده شهدا. دیدن و تکریم و احترام کردند اینها فایده‌های معنوی دارد. حرکت آفرین است. ایام نوروز هم فرصت مناسبی است برای دیدن و سرکشی کردن به خانواده محترم شهدا از این فرصت هم ان‌شاءالله استفاده کنیم. در این ظهر جمعه آخر سال از این مکان مقدس از خدای تعالی طلب می‌کنیم همه مادران و همسران شهدا و ایثارگران که از دنیا رفتند مورد مغفرت و آمرزش و علو درجات قرار بدهد انشالله و برای آنهایی هم که زنده هستند از خدای تعالی طلب می‌کنیم طول عمر و سلامتی و موفقیت عطا بفرماید.

 ضمنا این ایام یادآور رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در عملیات فتح‌المبین است. دوم فروردین سال ۱۳۶۱ دو هزار و دویست کیلومتر از اراضی اشغال شده ما توسط فرزندان مجاهد و مبارز این سرزمین از دست دشمن بعثی آزاد شد. به طوری که در همان زمان امام یک پیام زیبایی دادند. آقا فرمودند به این که اینجانب از دور دست و بازوی شما را که دست خدا بالای آن است میبوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم. شما دین خود را به اسلام عزیز و میهن شریف ادا کردید و طمع ابرقدرت‌ها و مزدوران را از کشور خود بریدید. این کار بزرگی بود که رزمندگان عملیات فتح‌المبین انجام داده است. خدای تعالی بر علو درجات شهدای آن عملیات بیفزاید.

 ۲۹ اسفند در سال ۱۳۲۹ روز ملی شدن صنعت نفت ایران نامیده شد. راجع به آن تاریخ و مسائلی که مربوط به آن است زیاد گفته شده تکرار نمی‌کنیم اما می‌بینید بعد از گذشت نزدیک به ۷۰ سال از این قانون هنوز هم راضی به استقلال ایران نیستند. هنوز هم تلاش می‌کنند که ایران تحت سلطه باشد. از فشارهایی که آنها می‌آورند هنوز چیزی کم نشده. بعد از قریب به ۷۰ سال. البته تلاش آنها برایشان ثمری نداشته. نزدیک به ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت الان در داخل تولید می‌شود و این از برکاتی است که بیشتر این اتفاقات یعنی قسمت اعظم آن در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده.

اما اینکه دشمنان ما همیشه می‌خواستند به وسیله نفت بر ما سلطه داشته باشند این یک اصل است برای آنها و می‌خواهند به عنوان اهرم فشار استفاده کنند تا بتوانند در مسائل سیاسی هم بر ما مطالبی که مورد نظرشان هست را تحمیل کنند. اینجا بیان رهبری خودش را نشان می‌دهد که باید به وسیله اقتصاد مقاومتی کاری کنیم که وابستگی ما به نفت کم شود. با کم و زیاد شدن قیمت نفت برای ما مشکل درست نشود. آنها بنایشان بر همین است. از نفت به عنوان اهرم استفاده می‌کنند. در همین سال اخیر دیدید بلافاصله بعد از پذیرفتن برجام از آن طرف نفت را قیمتش را پایین آوردند آن قدر پایین آوردند که آن کشورهایی هم که تلاش کردند کم شود در آن دام گرفتار شدند.

امیدواریم برسیم به روزی که بودجه کشور تکیه به نفت نداشته باشد. البته قراردادهای نفتی هم که این ماه‌های اخیر بسته شد من در همین خطبه موضعی را گرفتم و ایرادی را وارد کردیم هنوز مسئله آن حل نشده جای سؤال باقی است و هنوز دولتمردان جواب درستی در رابطه با قراردادهای نفتی ندادند. قراردادهایی که به ضرر آینده کشور خواهد بود ظاهر این قرارداد را وقتی انسان می‌بیند مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

مناسبت دیگر هفته آغاز سال ۹۵ خورشیدی است؛ که مقارن با ولادت صدیقه طاهره سلام الله علیه است. لذا عید امسال هم عید فاطمی است و امیدواریم همه ما از برکات این سال به برکت صدیقه طاهره بهره‌مند باشیم ان‌شاءالله. پیشاپیش فرا رسیدن این ایام را و این روزها را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم و سالی پرخیر و برکت را برای همه آرزومندیم ان‌شاءالله. ایام نوروز ایام تحول در جهان خلقت است. روزهای بیداری است از خواب طولانی زمستانی. همه اینها هم درس است. اگر انسان خوب نگاه کند و بصیر باشد درس است. سعی کنیم چشممان چشم عبرت بین و عبرت گیر باشد. از هر چیزی به سادگی عبور نکنید.

در زنده شدن عالم طبیعت خیلی درس است؛ یعنی عید واقعی آن است که ما هم از خواب غفلت بیدار شویم. بتوانیم در خود تحول ایجاد کنیم. بتوانیم به گونه‌ای برای آینده مان و برنامه‌های آینده طرح‌ریزی داشته باشیم که نتیجه آن در پایان کار کسب رضای الهی باشد. اگر این طور شد آن وقت عید می‌شود. عید یعنی عود به فطرت. عید فطر را هم که عید فطر می‌گویند از همین باب است. برگشت به فطرت الهی خودمان است. فطرت پاک اولیه. یادمان باشد که ما بهار زندگی را می‌بینیم. فصل شکوفه و فصل طراوت آن را می‌بینیم. همه ما چه آن کسی که ۵۰ سال زندگی می‌کند چه آن کسی که ۱۰۰ سال زندگی می‌کند هرگز تابستان عمر خودش را نمی‌بیند. تابستان عمر که زمان برداشت آن چیزهایی است که کاشته است در آخرت خواهد دید. در دنیا همه‌اش برای افراد بهار است. لذا در قرآن کریم از زهره الحیاه صحبت کرده زهره یعنی شکوفه و بهار؛ یعنی این چیزهایی که در دنیا می‌بینیم همه این فراز و فرودش میوه اش نیست. انسان میوه اش را در آخرت می‌چیند که فصل چیدن در دنیا نیستیم. همه ما برای تابستان کار می‌کنیم، به شرط اینکه بهار خوبی داشته باشیم.

به غفلت نگذرانید ضمن این که تفرج دارید تفریح دارید و دید و بازدید دارید مواظب باشید که به گناه مبتلا نشوید. مبتلا به لغو و لهو و لعب نباشید. رسیدگی به وضع اطرافیان را داشته باشید. همین سرکشی را سرپلی قرار بدهید برای رسیدگی کردن. از مجالس گناه اجتناب کنید. یاد گذشتگانتان را هم داشته باشید.

اما نکته‌ای را عرض کنم راجع به دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب که در آستانه سالگرد فاجعه خونین حمله به مدرسه فیضیه توسط عوامل ساواک در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ واقع شد که آن روز روز شهادت امام صادق علیه‌السلام هم بود و شد نقطه عطفی و آغازی برای حرکت انقلابی به رهبری مرجعیت و روحانیت. پیروزی انقلاب اسلامی معادلات تنظیم شده توسط قدرت‌های بزرگ در جهان را به هم زد. به خصوص ایران که در منطقه تأثیرگذار بود. این تأثیرگذاری او بعد از انقلاب بیشتر شد. لذا تمام تلاش نظام سلطه و اولویت کاری او در طول این نزدیک به ۴۰ سال این است که این تأثیرگذاری را با تغییر ماهیت انقلاب اسلامی کم کند.

خوب این نکته را دقت کنید که من چه عرض می‌کنم. اگر دقت فرموده باشید رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند که مسائل را اصلی و فرعی کنید. به مسائل اصلی بپردازید مسائل فرعی را کنار بگذارید. ما برای اینکه بفهمیم کدام مسئله اصلی است و کدام مسئله فرعی است به بیانات خود ایشان و تکرار کلمات ایشان اگر توجه کنیم مسائل اصلی و مهم را می‌فهمیم. مثلاً در این سال‌های اخیر، اقتصاد مقاومتی، خطر نفوذ، استکبار ستیزی، مباحث فرهنگی، اسلام رحمانی، اعتدال و امثال ذلک را فراوان تکرار کردند. اخیراً هم تأکید بر روی انقلابی بودن، انقلابی فکرکردن، انقلابی ماندن، انقلابی عمل کردن دارند؛ که در یک سال گذشته این نکته را فراوان تکرار کردند راجع به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن.

اگر توجه کرده باشید در این دو سال اخیر در فضای سیاسی کشور مسائلی مطرح می‌شود سخنرانی‌هایی می‌شود رفتارهایی افرادی از خودشان نشان می‌دهند که نشان می‌دهد قصد تغییر ذائقه و تغییر باورهای مردم را دارند. تلاش می‌کنند روحیه استکبارستیزی را تبدیل کنند به یک روش سازش‌کارانه منفعل. حتی بعضی از مکتب عاشورا و صلح امام حسن علیه‌السلام و اصیل‌ترین معارف اسلامی برای اهداف خودشان استفاده می‌کنند تا باطل خودشان را صحیح جلوه دهند. از این مطالب هم دست برنمی‌دارند و نمی‌گذارند. سعی می‌کنند به هر وسیله‌ای که شده در باورها رخنه کنند. برای این کار سعی می‌کنند اصول انقلاب را تحریف کنند. باید افکار عمومی را برسانند به این نتیجه که آمریکا آنقدر هم که گفته می‌شود ترسناک نیست.

 ندیده‌اید که این روزها عده‌ای خائن یا غافل یا ساده‌لوح دائماً از هضم شدن در نظم جهانی می‌گویند. می‌گویند نمی‌شود، باید این مسیر را برویم و برای پیشرفت و داشتن عزت در جهان باید با قدرت‌های استکباری ساخت و الا نمی‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. امثال این خزعبلات را مدتی است افراد دارند به روش‌های مختلف و گویش‌های مختلف در رسانه‌های مختلف در روزنامه‌ها و جاهای دیگر بیان می‌کنند. گویندگان این سخن آن غافلند از اینکه عزت و ذلت دست خداست. کسی با تعامل با کدخدای بی خدا عزتمند نخواهد شد. اگر صددرصد هم تسلیم شوید باز هم او دست بردار نیست. او به غیر از نابودی به چیزی راضی نیست.

در مقابل این حرکت مرموز شما می‌بینید که رهبری، هوشیارانه هشیار می‌دهند. بیان ایشان را ببینید، فرمودند اگر نظام اسلامی در قبال نظم منحط جهانی هویت خودش را از دست داد شکست خواهد خورد. ما هرچه داریم هویت ما انقلابی بودن و استکبارستیز بودن و مسائل این‌چنینی است. هضم در مسائل جهانی بشویم دیگر چیزی از ما باقی نخواهد ماند. لذا ایشان فرمودند از روی عادت نیست اینکه می‌بینید من مسئله استکبار را و آمریکا را تکرار می‌کنم از روی عادت نیست. احساس خطر می‌کنم؛ و این احساس خطری که ایشان می‌کند یک احساس خطر واقعی است. احساس خطر جدی است. کسی که یک توجه مختصر داشته باشد به روش آمریکا و روش استکبار و شیوه‌های رفتاری آنها احساس خطر برای او هست.

 لذا ما عرض می‌کنیم بحمدالله امروز حزب‌الله آماده است. بر اساس مبانی قرآنی دست از مبارزه با استکبار و در رأس آن شیطان بزرگ نخواهد کشید. امروز همین جوانانی که متهم به تندروی و افراطی‌گری هستند با تمام وجودشان از مرزهای ایمان و شرف و استقلال کشور ولو در کشور همسایه و در کشوری غیر از کشور خودمان مشغول دفاع هستند. در کدام صحنه ایثار و شهادت کسانی که اشرافی زندگی کردند و غرب قبله آمال آنها است حضور داشتند؟ شما تاریخ را ببینید. همین تاریخ معاصر خودمان را ببینید. دوران دفاع را ببینید. لذا تلاش می‌کنند با انگ‌های مختلف به این قشر جامعه ضربه بزنند.

 این را خوب فهمیدند که امروز آن تفکری که می‌تواند انقلاب را حفظ کند همین تفکر انقلابی است. تنها تفکر غالب که مدافع انقلاب است تفکر انقلابی است؛ که مبانی آن مشخص است هر کسی نمی‌تواند خودش را انقلابی بخواند. هر کسی نمی‌تواند خودش را انقلابی بداند. مثل اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی و امثال ذلک نیست. شما در همه مباحث دیده‌اید در همین اصلاح‌طلبی تغییرات حاصل شده در اصول‌گرایی حرفهای افراطی و تندروی و از این جور چیزها می‌گویند؛ یعنی معیار ندارد، ملاک ندارد. مگر اینکه با همان معیارهای اصیل اسلامی و انقلابی بشود تعریفش کرد. والا قابل تغییر است.

 آن چیزی که به انقلاب منسوب می‌شود مشخص است. انقلابی دروغ نمی‌گوید. انقلابی آرمان‌گرا و ارزش مدار است. انقلابی هرگز اشرافی‌گری ندارد. ساده‌زیست است. انقلابی اهل خدمت خالصانه است. انقلابی استکبارستیز است. انقلابی شجاع است و اهل ایثار است. با هر کجی مبارزه می‌کند. انقلابی اهل دفاع از مظلوم است. در هر کجای عالم مظلومی باشد انقلابی به دفاع از او برمی‌خیزد. انقلابی از اصول شرع و دین فاصله نمی‌گیرد. انقلابی اهل امر به معروف و نهی از منکر است و همه اینها را در عمل نشان می‌دهد نه در حرف زدن و نه در شعار دادن.

اینجا معلوم می‌شود که چرا رهبر فرزانه انقلاب می‌گوید من یک انقلابی ام. لذا تنها تفکری که می‌تواند امروز انقلاب را حفظ کند تفکر انقلابی است. ضربه زدن به انقلابیون با عناوین مختلف تندرو و افراطی‌گری و امثال ذلک ضربه زدن به حافظان و مدافعان انقلاب است. برای ضربه زدن گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم عمل می‌کنند گاهی غیرمستقیم با مبانی انقلاب و نظام مخالفت می‌کنند. برای این کار از عوامل داخلی و از عوامل خارجی استفاده می‌کنند. البته از عوامل داخلی بیشتر استفاده می‌کنند. منزوی کردن انقلابیون از یک طرف و تأثیرگذاری بر شخصیت‌ها و نهادهای تأثیرگذار مثل حوزه‌های علمیه از سمت دیگر نتیجه اش نسلی خواهد شد که این امور در او کم‌رنگ است؛ و این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

لذا رهبری با آن تیزبینی و هوشیاریشان تذکراتی را به حوزه‌های علمیه دادند. همان طور که خاستگاه انقلاب حوزه‌های علمیه مرجعیت و روحانیت بودند تلاش می‌کنند فکر غیرانقلابی را در حوزه‌ها گسترش دهند. اگر حوزه‌ها و طلاب و روحانیون این خصوصیت از آنها گرفته شود گرفتاری زیاد خواهد بود. یکی از شیوه‌های غیرمستقیم برای کم‌رنگ کردن و از بین بردن هویت انقلاب مخالفت با مبانی و اصولی است که مورد نظر و تأکید حضرت امام رضوان‌الله علیه بود و اصلا حرکت انقلابی با او شروع شد. لذا اینکه رهبر انقلاب تأکید می‌کنند بر انقلابی ماندن حوزه، چون اگر این مسئله از بین برود انحراف انقلاب قطعی است. نقش حوزه در انقلابی نگه داشتن مردم نقش مسلمی است. باید کمک کرد تا حوزه همچنان یک حوزه انقلابی باقی بماند.

بنا داشتم راجع به روسیه که از سوریه خارج شد نکته‌ای را عرض کنم ولی همین مقدار باشد که کمک‌های ایران ولو با خروج روسیه همچنان به سوریه ادامه خواهد داشت. تا تعیین سرنوشت توسط خود مردم سوریه با او هم‌پیمان هستیم.

یک نکته هم بشارت بدهم چند شب قبل که خدمت حضرت آقا بودیم حفظه‌الله، ایشان یک مرتبه به بنده فرمودند به اینکه مصلی چه شد؟ مصلی تمام شده؟ ما هفته قبل درباره مصلی صحبت کردیم، ایشان چند شب قبل این را فرمودند. گفتیم ان‌شاءالله با کمک مردم بنا داریم که تمام کنیم. یک طرحی داریم که ان‌شاءالله دو سال آینده تمام شود. بعد هم من فرصت را غنیمت شمردم گفتم مردم به من خیلی اصرار دارند که حضرت‌عالی استان‌های تازه تأسیس را تشریف بردید و از برکات وجودی شما استفاده شده اما استان البرز را شما بعد از استان شدن تشریف نیاوردید. فرمودند به این که خودم هم خیلی دلم می‌خواهد که بیایم. حالا قولش را دادند تا ان‌شاءالله مقدماتش فراهم شود که ایشان هم به کرج تشریف بیاورند.

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار. قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.