مراسم روضه و مرثیهخوانی روز شهادت صدیقهی طاهره (سلامالله علیها) با حضور روحانیون، مردم، شخصیتهای استانی و مسئولین، در محل حسینیه امام خمینی (ره) دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعهی شهر کرج برگزار شد.
در این مراسم، استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)، در سخنانی با عنوان “نشانههای اثرگذاری قیام فاطمی در هویتسازی شیعه” به بیان شرایط و وضعیت جامعهی اسلامی و عوامل قیام فاطمی و نشانههای تأثیر این قیام در تعریف هویت تشیع در طول تاریخ پرداخت.
حجتالاسلاموالمسلمین حامد کاشانی با اشاره به خفقان حاکم در دوران خلفای سهگانه و نبود جرئت بیان مسائل و اختلافات در مردم، گفت: در دورانی که تعداد شیعیان واقعی ناچیز بود، برای جامعهی اسلامی بلایی بزرگ بود که ولی خدا، ۲۵ سال از وظیفهی اصلی خود چنین دور بشود که بهجای ادارهی جامعه اسلامی و سیر آن بهسوی رستگاری، به حفر چاه و کشاورزی بپردازد.
وی با اشاره به حساسیت حضرت علی (ع) در خطوط قرمز خود و انتخاب نشدن حضرت (ع) بهعنوان خلیفهی سوم به علت همین پافشاری بر حدود الهی، خاطرنشان ساخت: در حکومت حضرت (ع) نیز اکثریت افراد از دوستداران و ارادتمندان به خلفا بودند و وقتی شریح قاضی که مشهور به ناصبی گری بود و منصوب خلفا، از مقام خود عزل شد، موجب اعتراضات فراوان به امام (ع) شد که نشانهی میزان فرمانبرداری جامعه از امام (ع) و قلیل بودن شیعیان واقعی است.
حجتالاسلام کاشانی، اشاره به واقعهی فدک و قیام فاطمی در مواقع مختلف، توسط امیرالمؤمنین (ع) و سایر ائمه (ع) را نشان از اهمیت این مسئله دانسته و گفت: فدک جایگاه مهمی داشت؛ ولی در مقایسه با سایر اموال حضرت امیر (ع) ارزش مادی چشمگیری نداشت و ذکر این مسئله توسط ائمه معصومین (ع) که هیچگاه به دنبال مسائل دنیایی نبودند، نشان از تلاش آنان برای تبیین چهرهی واقعی غاصبان و دشمنان ولایت است.
وی مقابله شدید دشمنان با قیام فاطمی را نشان از تأثیرگذاری این قیام در تاریخ دانسته و گفت: قهر، سخن نگفتن، شرکت نکردن در نماز جماعت و درنهایت تدفین شبانه فاطمهی زهرا (سلامالله علیها)، باعث روشن شدن چهرهی این افراد گردید و کثرت و تعدد روشهای آنان برای مقابله با این قیام نشاندهندهی ناتوانی آنان در کنترل این قیام است.
استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق (ع) افزود: یکی از جریاناتی که توسط مخالفین برای مقابله با این حرکت صورت پذیرفت، جعل احادیثی در کتمان این وقایع و بهنوعی تلاش برای نشان دادن یک آشتی دروغین بود؛ جریان دیگر تدفین جمعی از معاریف و چهرههای شناختهشده در شب بود تا به این وسیله اهمیت تدفین شبانهی پیکر حضرت را کم کنند، ولی شواهد تاریخی نشان میدهد که در این زمینه هم ناموفق بودهاند.
وی اظهار داشت: مطرح نمودن نام “عایشه” همسر پیامبر و “زینب” دخترخواندهی پیامبر برای فراموششدن نام صدیقهی طاهره از اذهان جامعه یکی دیگر از اقدامات دشمنان برای مقابله با این قیام بود و تشکیل مجالسی از طرف حکومتها برای فشار بر خطبا و گویندگان برای توسعهی این مطالب تا سالها ادامه داشت.
حجتالاسلام کاشانی افزود: این مقابله تا بهجایی پیش رفت که بعضی از بزرگان با نوعی حرکت انتحارگونه سعی کردند نسبت جنون و نابخردی به سیده زنان عالم بدهند و با این بهانه خود را از فشار جامعه نجات دهند که تمام این تلاشها نشان از تأثیرگذاری این حرکت در سالهای متمادی در بین جامعه اسلامی و جهان تشیع دارد.