خطبه های 21 اسفند 1394 شهر کرج:

متولیان فرهنگی که کار به دست آنهاست به فکر امور زیربنایی نیستند

فضای مجازی ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت‌الله حسینی همدانی

در تاریخ ۲۱/۱۲/۹۴

جمعیت جمعه (10)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین و الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

ایها المومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. در خطبه قبل عرض کردیم که اهل تقوا و متقین با قرآن و آیات قرآن کریم مأنوس هستند و به همین مناسبت به بعضی از ویژگی‌های قرآن کریم اشاره کردیم.

در بیانی است رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند ” ان اردتم عیش السعداء” اگر می‌خواهید سعادتمند زندگی کنید ” و موت الشهداء ” و مثل شهیدان از دنیا بروید ” و النجاه یوم الحسره ” و در روز حسرت از نجات یافتگان باشید ” و ظل یوم الحرور ” در روز گرمای سخت برای خودتان سایبانی داشته باشید ” و الهدی یوم الضلاله ” در روز گمراهی راه راست را پیدا کرده باشید و در راه راست قدم بردارید ” فادرسوا القرآن فانه کلام الرحمن ” قرآن را بخوانید و بیاموزید که کلام رحمن است ” و حرز من الشیطان ” حافظ شما است در مقابل شیطان ” و رحجان فی المیزان ” سبب سنگینی ترازوی اعمال شما خواهد بود در قیامت.

این ویژگی قرآن است. ببینید چند مطلب را بیان کرده. بیشتر مربوط به آخرت بود. البته مسائل دنیای ما را هم تدبیر می‌کند و اداره می‌کند. آثار مهم دنیایی و آخرتی برای قاری قرآن و کسی که مشغول یادگیری آیات الهی است مطرح است.

 در یک بیانی امام صادق علیه‌السلام فرمودند ” ینبغی للمومن ان لا یموت حتی یتعلم القرآن او یکون فی تعلمه ” شایسته است که مسلمان پیش از مرگش قرآن را بیاموزد یا در حال آموختن آن باشد. پس کسی که مسلمان است و مومن است اول باید قرآن خواندن را بلد باشد. بعد در فهم آیات و تدبر در آیات تلاش کند تا بتواند بعد از یادگیری، خوب به این آیات عمل کند. چرا؟ چون قرآن کمترین کاری که می‌کند انسان را به بهشت هدایت می‌کند.

در بیانی است باز رسول مکرم اسلام فرمودند “علیکم بالقرآن فانه من جعله امامه قاده الی الجنه ” بر شما باد به قرآن هر کس قرآن را پیشوای خودش قرار بدهد قران جلو برود و او پشت سر آن برود بالمآل وارد بهشت خواهد شد. متقین در این کار تلاش دارند. تلاششان مضاعف است. خدای تعالی دل همه ما را ظرف معارف قرآن و آیات نورانی قرآن قرار بدهد ان‌شاءالله.

بحثی را که از جلسه گذشته شروع کردیم درباره حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در نهج‌البلاغه بود. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قسمت‌هایی از نهج‌البلاغه راجع به حضرت سخن گفته و آیندگان را هم از وجود امام و غیبت او باخبر کرده. به بعضی از ویژگی‌های آن حضرت و دوران آن حضرت هم پرداخته و خود این که امام علیه‌السلام قبل از ولادت فرزندش اشاره کرده و بیان کرده و خصوصیات را گفته این نکته قابل اهمیتی است.

جلسه قبل به بعضی از مسائل دوران غیبت اشاره کردیم. نکته دیگری که هست یا کلام دیگری که از حضرت هست، مثلاً در خطبه ۹۹ حضرت فرمودند ” اَلا اِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّد صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ کَمَثَل نُجُومِ السَّماءِ اِذا خَوى نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ.” حضرت در این بیان می‌فرمایند: آگاه باشید مَثَل آل پیغمبر مثل ستارگان آسمان است اگر ستاره ای غروب کند ستاره دیگری طلوع خواهد کرد تا زمان ظهور ” فَکَاَنَّکُمْ قَدْ تَکامَلَتْ مِنَ اللّهِ فیکُمُ الصَّنائِعُ، وَ اَراکُمْ ما کُنْتُمْ تَأْمُلُونَ. ” بعد حضرت می‌فرماید گویا می‌بینم در پرتوی خاندان پیغمبر نعمت‌های خدا بر شما تمام شده و شما به آنچه آرزو دارید رسیده اید.

این خطبه اشاره به ۱۲ امام دارد. البته فرصت شرح و توضیح مفصل نیست و آوردن شواهد و قراین دیگر. این که یکی پس از دیگری خواهند آمد و مأموریت خودشان را انجام خواهند داد اشاره به همین نکته دارد. تعبیر هم تعبیر قشنگی است. امیرالمؤمنین اهل‌بیت را و امامان را به نجم تعبیر کرده. نجم یعنی ستاره پرفروغ. خودش زیبایی دارد روشنایی دارد و راه را روشن می‌کند. اگر این ستاره غروب کرد ستاره دیگری طلوع می‌کند؛ یعنی این که هدایت هرگز خاموش نمی‌شود و هرگز متوقف نمی‌شود.

در همین رابطه امیرالمومنین در خطبه ۱۳۸ به دوران غیبت حضرت اشاره می‌کند و این عبارت را دارند: تا اینکه خدای تعالی آشکار گرداند کسی را که شما را گرد آورد و از پراکندگی برهاند. ابن ابی‌الحدید که از علمای اهل سنت است و معتزلی است، مثل دیگر شارحان نهج‌البلاغه این خطبه را پیشگویی امیرالمؤمنین بیان می‌کند.

 و آنجا می‌نویسد: این خطبه را امام در سومین جمعه بعد از زمامداریش برای مردم به عنوان خطبه جمعه ایراد کرده است؛ و در ضمن آن از آمدن حضرت حجت خبر داده و آن را توصیف کرده. بعد می‌گوید: شخصی را که خدا برمی‌انگیزد آن شخص از اهل بیت است؛ و این سخنش هم اشاره به حضرت حجت و آخرین حجت خدای تعالی دارد که در نزد ما اهل سنت هنوز موجود نیست و بعدا متولد می‌شود. این را ابی‌الحدید می‌گوید: و به عقیده امامیه به دنیا آمده و زنده است و هم‌اکنون هم امورات عالم را رسیدگی می‌کند.

 درباره ویژگی‌های حضرت حجت سلام الله علیه در همین خطبه ۱۳۸ باز مولا امیرالمومنین فرمودند: وقتی امام از پس پرده غیبت بیرون بیاید هوای نفس را به هدایت و رستگاری برمی‌گرداند، زمانی که مردم هدایت را به هوای نفس تبدیل کرده باشند. رأی را به قرآن برمی‌گرداند، وقتی که مردم قرآن را به فکر و اندیشه و رأی خود تبدیل کرده باشند؛ یعنی در زمان غیبت حضرت حجت سلام الله علیه وضعیت این طوری است که قرآن کنار رفته هر کس به نظر نادرست خودش عمل می‌کند. افراد صاحب‌نظر و خودرأی عمل می‌کنند. این یعنی امام علیه‌السلام دین و سنت پیغمبر را که تغییر کرده است یا قسمت‌هایی از آن عمل نمی‌شود را به صراط اصلی خودش برمی‌گرداند. آن اصول تغییر یافته را اصلاح می‌کند و در حقیقت دین و کتاب خدا و سنت رسول خدا را زنده می‌کند.

و در بیان می‌فرماید ” و یحیی میت الکتاب و السنه ” یعنی آن کتاب خدا و سنت پیغمبر که تا آن روز متروک مانده زنده می‌کند. باز در اینجا همین عالم سنی مطلب دیگری را بیان می‌کند. می‌گوید: این کلام اشاره به امامی است که خداوند او را در آخر زمان به وجود می‌آورد. این باز اشاره به همان دیدگاه خودشان دارد که عده‌ای از اهل سنت نظرشان این است که حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه متولد نشده است. این را بر اساس همان دیدگاه می‌گوید: و این شخص همان است که در روایات اخبار به او نوید داده شده بعد به مواردی از اشتباهات اهل سنت اشاره می‌کند و روش صحیح که عمل طبق قرآن است را تذکر می‌دهد.

جالب است که بدانید همین عالم سنی در یک جای دیگر در همین کتاب خودش که شرح نهج‌البلاغه است اول عقیده شیعه راجع به امام عصر ارواحنا فداه را رد می‌کند و می‌گوید اینها قائل هستند که هزار و چند صد سال قبل به دنیا آمده و زندگی می‌کند اما بعد از مدتی عبارتش این می‌شود، می‌گوید: جایز است که خداوند چنین امامی را در آخرالزمان بیافریند و مدتی در پنهان او را نگه دارد و مبلغین و نمایندگانی داشته باشد که دستورات او را به اجرا درآورند و بعد از مدتی ظهور نماید و زمام امور را به دست گیرد و حکومت‌ها را زیر سلطه خود درآورد و جهان را مسخر خود گرداند.

این همان حرف شیعه است. یک قسمتی از آن را قبول نکردند؛ اما بقیه اش را قبول کردند. فقط شیعه می‌گوید تاریخ ولادت ۲۵۵ و ۲۵۶ قمری است و بر ادعای خودش شیعه ده‌ها حدیث و روایت شاهد دارد. حتی نزدیک به ۱۰۰ عالم از علما و مورخین و محدثین و دانشمندان اهل سنت هم ولادت حضرت حجت س را در سال ۲۵۵ و ۲۵۶ قمری مطرح کردند که همگی در کتاب‌ها موجود است. این دو سه خطبه که اشاره به غیبت حضرت حجت سلام الله علیه داشت همین مقدار کافی باشد تا ویژگی‌های دیگری که امیرالمومنین بیان کردند در جلسه دیگری به عرض برسانیم.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما عزیزان نمازگزار را به رعایت و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم. امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب سلام الله علیه درباره اهل تقوا و متقین فرمود ” قد امکن کتاب من زمامه فهو قائده و امامه یحل حیث حل ثقله و ینزل حیث کان منزله. ” قرآن زمام او را به دست گرفته (اهل تقوا را) و رهبر و پیشوای او شده است. آنجا فرود می‌آید که قرآن بار خودش را فرود آورده باشد و آنجا منزل می‌کند که قرآن آنجا منزل گرفته باشد؛ یعنی قرآن کتاب عمل اهل تقوا است. دستشان است، مسیر زندگی‌شان، سکوت و سکون و حرکتشان، موضع‌گیری شان، نشست و برخاستشان، همه‌اش از قرآن است.

 لذا رسول مکرم اسلام می‌فرماید: خانه خودتان را با تلاوت قرآن منور کنید ” نوروا بیوتکم بتلاوت القرآن فان البیت اذا کثر فیه تلاوت القرآن کثر خیره ” خانه‌ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود خیر آن خانه و خیر ان بیت زیاد است ” و تسع اهله ” گشایش در کارهای اهل خانه فراهم خواهد شد ” و اضائه لاهل السماء کما تضیء نجو السماء لاهل الدنیا ” آن خانه به اهل آسمان نور میدهد، همان طور که ستاره‌ها به اهل زمین نور می‌دهند. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار بدهد.

مناسبت‌هایی که داریم، اولین آنها که مهم است سالروز شهادت صدیقه طاهره زهرای اطهر سلام الله علیها است؛ که شهادت این بانوی بزرگ عالم خلقت را به شما نمازگزاران محترم عرض تسلیت دارم؛ و البته می‌دانید راجع به شخصیت این بانوی بزرگ سخن گفتن کار دشواری است و کار همچو منی نیست. گوشه ای از جهات علمی و بینشی حضرت زهرای اطهر در عرصه‌های گوناگون در خطبه فدکیه ایشان خودش را نشان داده؛ و همان کلمات را وقتی انسان می‌خواند تسلیم فضایل و مناقب وجودی آن حضرت می‌شود. کسی که اهل بیت عصمت و طهارت او را به عنوان الگوی خودشان معرفی می‌کنند.

در دورانی که تلاش می‌کردند و کردند تا معصوم را از حاکمیت کنار بگذارند، بصیرت بخشی او، توجه دادن مردم به ریشه‌های انحراف کار بزرگی بود که زهرای اطهر انجام داد. خیلی‌ها فکر می‌کنند علت سخنرانی و ایراد خطبه فدکیه حضرت برای بازپس گرفتن فدک است. مسائل مالی و ارث و میراث و مسائل این‌گونه بوده. جنبه‌های مادی داشته. ولی اگر کسی با دقت فرازهای این خطابه قراء را مطالعه کند متوجه می‌شود که حضرت قصد دارد تهدید دشمن را که برای جامعه آن روز طراحی شده بود که البته ابعاد آن دامنه دار بود سالیان بعد را هم می‌گرفت آنها را برملا کند.

دختر رسول خدا با مهارت تمام اهمیت انحراف حکومت و جامعه بدون معصوم را در این خطبه بیان کردند. خیلی با ظرافت و زیبایی خطاب به مردم فرمودند، ای مردم اگر از ما اطاعت کنید شیرازه دینتان حفظ می‌شود و تفرقه از بین می‌رود. ما خانواده‌ای هستیم که خداوند به ما لطفی کرده است برای شما “و طاعتنا نظاما للمله و امامتنا امانا للفرقه” زیر بار امامت ما و ولایت ما بروید.

این عبارت درست شبیه همان بیانی است که در زیارت جامعه کبیره شما مکرر آن را خوانده‌اید در مشاهد مشرفه که ” بموالاتکم تمت الکلمه و عظمت النعمه و ائتلفت الفرقه ” این ولایت و موالات شماست که نظام به جامعه می‌دهد. تفرقه را از بین می‌برد. وحدت ایجاد می‌کند. کاستی‌های جامعه از بین می‌رود. فضایل جامعه بروز خواهد کرد. با ولایت پذیری از شما خاندان عصمت کلمه امت تمام می‌شود. نعمت آنها بزرگ و اختلاف آنها به ائتلاف تبدیل می‌شود. این عبارت زیارت جامعه است.

این‌ها چون حبل‌الله هستند، وحدت آفرین هستند؛ یعنی خدای تعالی وجود مقدسی را مشخص کرده که اگر به او تمسک بجویید دچار هرج‌ومرج نخواهید شد. این را حضرت صدیقه طاهره آنجا بیان می‌کنند. می‌گوید این گرفتاری‌هایی که شما امروز پیدا کردید و در آینده جامعه اسلامی پیدا خواهد کرد برای این است که آن تدبیری که خدای تعالی داشت آن را کنار زدید. حالا که کنار زدید یعنی کنار زدن اسلام تأثیرگذار و گم کردن هدف و از بین رفتن فرصت‌ها و غلبه پیدا کردن افکار ضد اسلام و افتادن حاکمیت به دست نااهلان. همین‌طور هم ادامه داشت و دارد و دارد.

بیان حضرت صدیقه طاهره بسیار بیان عمیق و انیق و دقیقی است. بار دیگر توصیه می‌کنم همه دوستان مراجعه کنند و آن را بخوانند. خصوصاً برادران بزرگوار خودم از روحانیون معظم در جلسات وعظ و خطابه و سخنرانی که در این روزها دارند به قسمتی از آن خطبه قسمتی از منبر خودشان را اختصاص بدهند؛ که بسیار مفید و آگاهی‌بخش خواهد بود. صدیقه طاهره سلام‌الله علیها تا پای جان از ارزش‌های الهی از امامت و ولایت دفاع کرد و شد الگو. الگوی کسانی که برای دفاع از همان ارزش‌ها جانانه دفاع کردند و می‌کنند و نقد جان را در این مسیر تقدیم کردند و می‌کنند.

شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای هسته‌ای، شهدای مدافع حرم که استان در این روزهای پایانی سال معطر به عطر حضور این عزیزان است. همه در یک مسیر حرکت می‌کنند؛ و خانواده‌های شهدا و معلولین و مجروحین هم همه همین‌طور هستند. نشان دادند که هرگز اجازه نمی‌دهند استعمار و استکبار دست‌اندازی بر مقدرات کشور داشته باشد؛ و همین روزها یعنی ۲۲ اسفند را شاهد هستیم که به نام روز شهدا نامیدند؛ که نامشان از خاطره‌ها محو نشود. یکی از ویژگی‌های امام راحل رضوان‌الله علیه آینده‌نگری ایشان بود. در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۵۸ براساس فرمان ۱۰ ماده‌ای خطاب به شورای انقلاب و دولت موقت بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد. با مأموریت رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شهدا و رسیدگی به امور معلولین و آسیب‌دیدگان انقلاب اسلامی؛ که این کار مسائلی را به دنبال داشت.

درضمن این کار ارزش گذاری اسلام و نظام اسلامی شهید و خانواده شهدا را مورد توجه قرار داد؛ که قطعاً شما قبل از خطبه از بیانات سردار بزرگوار سردار انصاری راجع به بنیاد شهید و مسائل مربوط به این دستگاه بهره بردید. من زیاد اطاله نمی‌کنم. لذا بر همه مسئولین و آحاد جامعه به خصوص جوانان و آینده‌سازان لازم است ضمن الگو قرار دادن سیره و روش شهدا و ایثارگران در حفظ این امانت بزرگ تلاش کنند و تمام سعی خودشان را صرف گسترش این مکتب انسان‌ساز قرار بدهند. روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری ملت ما امانت الهی است. باید آن را حفظ کنیم. مایه عزت ماست. هبه الهی است که به اهلش هدیه داده شده و حفظ این روحیه را باید به عنوان یک هدیه حفظ کنیم.

همین روحیه است که باعث می‌شود از هیچ قدرتی غیرخدا نترسیم. این روحیه الان هم در جوانان ما زنده است. این طور نیست که از بین رفته باشد. می‌بینید که به دفاع از حرم اهل بیت الان حرکت می‌کنند و می‌روند در آن منطقه و شهید می‌شوند. تا این روحیه در فردی نباشد حرکتی در او بوجود نمی‌آید. این روحیه در کنار تخصص وقتی قرار می‌گیرد اقتداری درست می‌کند که در اوج تحریم‌های ظالمانه فرزند های شجاع ملت این تربیت‌شدگان مکتب علوی و فاطمی و حسینی می‌گویند اگر دورتادور ما را دیوار هم بکشند باز هم ما می‌توانیم. این روحیه ایثار و روحیه شهادت‌طلبی در کنار تخصص کاری خواهد کرد کارستان.

رزمایشی که این روزها با شعار اقتدار و امنیت پایدار به منظور نشان دادن قدرت بازدارندگی ایران در مقابل تهدیدات دشمن علیه نظام برگزار می‌شود را شما دیدید؛ که انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر ۸۰۰ کیلومتر ۵۰۰ کیلومتر ۳۰۰ کیلومتر، آن هم نقطه زن، نقطه زن که گفته می‌شود یعنی ۷۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر ۲۰۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر طوری تنظیم می‌شود که درست به هدف می‌خورد. حالا با یک دو سه متر اختلاف در اندازه‌گیری؛ یعنی آن انهدام در آن منطقه قطعی است. این هم در تمام نقاط کشور برگزار شد. نه در یک قسمت. از شمالی‌ترین جای کشور به سمت جنوبی ترین جای کشور شلیک شد دقیق.

این رزمایش جان دشمنان اسلام، جان استکبار را، جان رژیم غاصب را به لبشان رسانده. خوف همه وجودشان را گرفته. آنها را برای تلاش و برای فشار بیشتر بر ایران وادار کرده. شروع کردند به لجن پراکنی کردن. برای ایذاء بیشتر مردم شروع کردند حرف‌هایی را می‌زنند. ظاهراً فراموش کردند اما به جهت یادآوری عرض می‌کنیم ملت ایران برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی با تکیه بر خدای تعالی از هیچ قدرتی هراس نداشته و همان‌طور که تاکنون این‌طور بوده باز هم بینی استکبار را و رژیم غاصب و خونریز را اگر حماقتی کند به خاک خواهد مالید.

ما با آن که قصد تجاوز به هیچ کشوری را هیچ وقت نداشتیم و نداریم اما آمادگی خود را برای دفاع از هرگونه تجاوز و دست‌اندازی به منافع اسلام و کشور حفظ می‌کنیم. فقط مسئولین محترم در روش‌های دیپلماتیک خودشان این عقبه محکم مردمی را و این روحیه شهادت‌طلبی را فراموش نکنند؛ و عزتمند و با اقتدار در عرصه‌های بین‌المللی حاضر شوند که پیروزی قطعاً از آن ملت ایران خواهد بود.

 جلسه قبل فرصت بیان نشد ۱۹ اسفند سالروز شهادت یکی از شخصیت‌های بزرگی است که در این منطقه رشد کرده و از افتخارات این منطقه است. مرحوم شهید ملا محمد تقی برغانی. ایشان از علمای زمان فتحعلی شاه است و شاید بشود گفت برای اولین بار ایشان بود که نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند. در مقابل بی‌کفایتی قاجار در آن زمان که در جنگ اول ایران و روس، ایران جنگ را مغلوبه شد و روس غلبه پیدا کرد ایشان مطالبی را مطرح کرد. فتحعلی شاه را به عنوان شاه خلع کردند و مطالب مفصل و مهمی دارد که ان‌شاءالله به تاریخ مراجعه می‌کنید.

 از مهم‌ترین خصوصیات او مبارزه با فرقه‌های ضاله بود. با فرق انحرافی تا پای جان مقابله کرد. یکی از آن فرق شیخیه بود که فتوا به مرتد بودن رهبر این فرقه که شیخ احمد انصاری بود داد و توسط همان فرقه هم به شهادت رسید؛ و معروف شد به شهید ثالث. البته راجع به شهید ثالث بودن ایشان دیگران هم سخنانی دارند. بعضی از افراد دیگر هم شهید ثالث گفته شدند ولی ایشان هم معروف به شهید ثالث هست. خدای تعالی بر درجات آن عالم شیعی که مربوط به این منطقه و منطقه ساوجبلاغ است افزوده بگرداند.

 این‌ها هویت این منطقه هستند که باید کاری جدی در معرفی این بزرگان که در مجموعه استان البرز وجود دارند بشود؛ که . من هنوز از آن سخنی که چند وقت قبل زدم دست نکشیدم. بعضی‌ها فکر نکنند که کنار گذاشتیم. فقط به خاطر انتخابات و مسائل پیرامونی او مدتی سکوت کردیم.

وزیر محترم ارشاد باید پاسخ درخواست‌های امت حزب‌الله، طومار ۲۰ متری که اقشار مختلف مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امضا کردند، تأکید مسئولین شهر من‌جمله فرمانده انتظامی استان، فرمانده سپاه پاسداران استان، سرمربیان حلقات صالحین، مدیرکل سازمان تبلیغات، مدیر حوزه‌های علمیه برادران، ائمه جمعه، بسیج دانشجویی، نمازگزاران محلات و مناطق مختلف و تعداد دیگری که الان بیان همه آنها وقت زیادی را می‌گیرد، باید جواب سوال اینها را بدهند؛ که چرا همین طور رها کرده و پاسخی به او داده نمی‌شود. ما فعلا فرصت بررسی دادیم چون گفتند می‌خواهیم بررسی کنیم. گفتیم خب بررسی کنید. تا ببینیم چه تدبیری می‌کنند.

مسئله فرهنگ بسیار مسئله مهمی است. این همه تأکید که بی‌جا نیست. شما همین دیروز باز دیدید که رهبر معظم انقلاب یکی از سه مسئله مهمی را که مطرح کردند دنبال کردن مسئولین کشور بود که به مسئله فرهنگ اهمیت بدهند. خب ما در این منطقه کارهای فراوانی و روی زمین مانده زیاد داریم؛ اما به خاطر بی‌تدبیری عده‌ای باید وقت خودمان را بگذاریم برای مسائل پیش پا افتاده و جزئی و کارهای مهم و اساسی و زیربنایی همین‌طور بماند، فرصت هم بگذرد. سرمایه‌ها هم هدر برود. من نمی‌خواهم اینجا آمار بدهم و بعضی از منابع مالی که هزینه می‌شود برای مسائل بیهوده و بی‌نتیجه و بی‌ثمر را برای شما بیان کنم. از بیت‌المال به اسم مسائل فرهنگی چه هزینه‌های گزافی می‌شود که هیچ اثری در فرهنگ جامعه و ارتقای معنویت و رشد باورها و ارزش‌ها ندارد. ولی کارهای اصلی و زیربنایی همین طور روی زمین می‌ماند.

یکی از جلسات مهمی که رهبری در این سال و روزهای پایانی او داشتند آخرین جلسه با خبرگان دوره چهارم بود که تأکید دوباره ای داشتند بر مسائلی که در این چند سال اخیر بیان کردند و تقریباً می‌شود گفت جمع بندی مسائل بود که همه مسئولین و مردم باید به آن توجه کنند. تشکر از مردم به خاطر شرکت ۶۲ درصدی در انتخابات و تأیید انتخابات، اهمیت خبرگان، جایگاه حساس و ویژه مجلس خبرگان رهبری، بی‌اعتباری حرف فتنه‌گران، مسئله اقتصاد مقاومتی، ادامه پر شتاب حرکت علمی کشور، مصون سازی فرهنگی کشور، هم برای ملت و هم برای جوانان، تأکید بر انقلابی بودن و انقلابی فکرکردن و انقلابی عمل کردن همه، جدی گرفتن مسئله نفوذ به خصوص نفوذ در مسئولان، تأکید بر استقلال و حفظ شعارهای اصلی انقلاب، دل نبستن به دشمن به خصوص غرب. این‌ها مطالب مهمی بود که ایشان بیان کردند.

 مطلبی را هم تأکید کردند که خواسته مردم با ایمان کشور است در اینکه با همه عالم و جهان تعامل داریم اما با آمریکا تا زمانی که آمریکا است و رژیم صهیونیستی هرگز ارتباط نخواهیم داشت. دشمنان استکباری این ملت همه آنها به خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی این را بدانند که نمازگزاران جمعه در سراسر کشور هر جمعه این عبادتی را که وظیفه خودشان می‌دانند فراموش نخواهند کرد و او ذکر مرگ بر آمریکاست.

 نکته دیگری را عرض می‌کنم هنوز هم از باب نصیحت که همه وظیفه داریم این را انجام بدهیم و نصیحت کردن برای همه است بخصوص لائمه المسلمین. برای آن کسانی که مسئولیتی به عهده دارند. این شفقت و مهربانی نسبت به آن مسئول است که گفته بشود. عرض می‌کنیم که مسئولین محترم در حرف زدن‌هایشان دفاع کردن‌هایشان موضع‌گیری‌هایشان مواظب باشند دل خانواده‌های شهدا و مؤمنین را نلرزانند. این حرف‌ها با تدبیر نمی‌سازد. چرا در مقابل چیزی که قانون منع کرده می ایستید. آقا فرمودند به جای حرف زدن زیاد، زیاد عمل کنید. الان وضعیت معیشت و اقتصاد مهم‌ترین مسئله کشور است. مسئله فرهنگ مهم‌ترین مسئله کشور است.

گزارش کف زمین بدهید. برای اقتصاد توضیح بدهید؛ که در این مدت برای اقتصاد چه کرده‌اید؟ برای رشد علمی کشور چه کرده‌اید؟ در این روزهای پایانی سال اینها را پاسخ بدهید. فرهنگ را هم لازم نیست توضیح بدهید، چون می‌بینیم که چه کرده‌اید.

 سالروز ارتحال مرحوم حاج احمدآقا که در این روزها واقع شده. این مشاور صدیق امام و مدافع ولایت و رهبری را گرامی می‌داریم و امیدواریم روش و منش آن بزرگوار برای همه به خصوص وابستگان به امام رضوان‌الله علیه الگو باشد. فرصت بیان ویژگی‌های او نیست فقط همین مقدار عرض می‌کنم او مشاوری امین و مریدی وفادار برای امام، مرادش بود. خدای تعالی او را با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.

مسئله حوادث یمن و این ننگی که جوامع حقوق بشری برای خودشان خریدند باید مطرح بشود که دیگر فرصت نیست. فقط اشاره اجمالی می‌کنم مسئله تجزیه سوریه که مدتی است غرب آرزوی آن را می‌کند که روسیه باید مواظب باشد که در میدان غرب و آمریکا بازی نکند که به نفع رژیم صهیونیستی این قضیه تمام شود. البته ایران در آنجا کاملاً رصد می‌کند مسائل را و دنبال می‌کند.

ارتحال مرحوم آیت‌الله طبسی رضوان‌الله علیه این شخصیت مبارز و انقلابی و ولایی که هفته گذشته واقع شد و با آن شکوه و عظمت مردم او را بدرقه کردند و تولیت جدید با مأموریت‌های جدید مسائلی است که فرصت بیانش نیست.

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار. قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.