امام جمعه کرج:

تفکر بسیجی تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است

فضای مجازی ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ۰

تفکر بسیجی

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه شهر کرج در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته، ضمن گرامیداشت هفته بسیج، بیان داشتند: تفکر بسیجی ریشه در تاریخ بشر دارد و محدود به زمان و مکان خاصی نیست؛ هفته بسیج فرصتی است تا این تفکر متعالی و سختی‌ها و مرارت‌های بسیجیان، مرور و بازخوانی شود.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، با اشاره به اینکه بسیج و تفکر بسیجی ابعاد مختلفی دارد، خاطرنشان ساختند: در کشور ما با ظهور جنگ هشت‌ساله و دفاع مقدس، تفکر بسیجی در قالبی خاص بروز کرد و اکثر مردم برای آن یک وجهه‌ی نظامی قائل‌اند؛ درصورتی‌که این تمام بسیج نیست.

ایشان ادامه دادند: بسیجی کسی است که درباره‌ی مسائل پیرامونی خود احساس مسئولیت می‌کند و چون این مسئولیت‌پذیری و انجام‌وظیفه برگرفته از مبانی فطری و اعتقادی است، محدود به مسلمانان نیست و فقط اهل ایمان را شامل نمی‌شود، بلکه راجع به سرنوشت همه‌ی انسان‌ها، مخلوقات خداوند – حتی مسائلی مانند محیط‌زیست – و به‌طورکلی حیات تمام بشریت را در بر می‌گیرد.

ایشان افزودند: با این تعریف، بسیج به عده‌ای خاص و در قالبی خاص محدود نمی‌شود و هر کس، در هر پست و مسئولیتی که هست و مسئولیت خود را به‌خوبی تشخیص داده و به آن عمل کرد، او یک بسیجی است؛ ولو اینکه به شکل اصطلاحی عضو بسیج هم نباشد.

امام‌جمعه کرج بصیرت را شاخصه‌ی مهم دیگر بسیجی دانسته و اظهار داشتند: زمان‌شناسی، موقعیت‌شناسی و دشمن‌شناسی که در مجموع تحت عنوان بصیرت قرار می‌گیرند، باعث می‌شوند شخص به‌موقع و در زمان لازم به وظیفه‌ی الهی خود عمل می‌کند.

ایشان ادامه دادند: اگر این بصیرت نباشد، شخص یا فتنه درست می‌کند، یا کمک فتنه می‌شود یا در روش خود طوری عمل می‌کند که فتنه گران از او سوءاستفاده می‌کنند؛ امکان دارد اگر فرد احساس مسئولیت هم بکند و بداند که نیاز به اقدام او هست ولی با بصیرت عمل نکند، در مقام اقدام کاری می‌کنند که نتیجه‌ی عکس از عمل او حاصل می‌شود.

ایشان با اشاره به شهادت عمار یاسر در نهم صفر سال ۳۷ قمری و در جریان جنگ صفین، او را یک بسیجی با تمام شاخصه‌های لازم، در زمان حضرت علی (ع) دانسته و بیان داشتند: ولایت‌پذیری، زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی، غبارزدایی و شبهه زدایی از اطرافیان و روشنگری در جریانات وقایع، از خصوصیات بارز عمار یاسر بودند؛ او هرگز جزو افرادی که به خاطر مصلحت‌های شخصی در وقایع سکوت می‌کردند، نبود و با صراحت مواضع اصیل اسلامی را بیان می‌کرد تا جایی که حضور او در جمعی، نشانه‌ی بر حق بودن آن گروه به شمار می‌رفت.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به بیان “این عمار؟!” رهبر معظم انقلاب، تأکید کردند: این اشاره خطاب به مسئولین و دانشجویان و طلاب و علماء علوم دینی و به‌طورکلی خواص جامعه بود که شما به‌عنوان افرادی که در خط مقدم جنگ نرم با دشمن قرار دارید، باید درجاهایی که تشخیص برای عوام مشکل است مانند عمار شبهه زدایی کنید، سکوت نکنید، گاهی سکوت کردن از دشمنی که علناً در مقابل انسان جبهه گرفته است، خطرناک‌تر و آسیب‌زننده‌تر است.

ایشان ادامه دادند: بسیجی در هر شرایط و زمانی آماده انجام‌وظیفه‌ی خود در هرزمانی و چون به مسئولیت‌های اجتماعی خود واقف است، در کوشش و تلاش برای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی در محدوده‌ی توانایی خود است.

بسیجی

ایشان با اشاره به تأکیدات رهبری در مسئله نفوذ و اقتصاد مقاومتی، حضور تفکر بسیجی در این میدان را لازم و ضروری دانسته و بیان داشتند: تفکر بسیجی است که می‌تواند در همه‌ی عرصه‌ها مانع نفوذ دشمن شده و با آن مقابله کند و همین تفکر مردمی است که توانایی مقابله با فساد و فحشا و بی‌بندوباری و اعتیاد موجود در جوامع را دارد و این تفکر تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور است.

استاد اخلاق حوزه‌ی علمیه شهر کرج، اخلاق محور بودن را خصوصیت دیگر تفکر بسیجی دانسته و افزودند: بسیجی باید یک الگوی اخلاقی باشد و همان‌طور که امام (ره) بسیج را الگوی همه‌ی مستضعفان عالم عنوان کردند و الآن این الگو گیری را در بنیان‌های حزب‌الله لبنان یا مقاومت سوریه و یمن می‌بینیم که چطور در نحوه‌ی مقابله و مقاومت خود از بسیج الگو گرفته‌اند.

ایشان با اشاره به محوریت تفکر بسیجی، تأکید کردند: قسمتی از این تفکر در قالب سازمان بسیج به شکلی منسجم و سازمان‌یافته درآمده است ولی اساس این تفکر که فعالیت‌های بخش عظیمی از آحاد جامعه را نیز شامل می‌شود نیازمند کار فکری و تبیین و تقویت است.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود، ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست توسط رهبر معظم انقلاب را حاکی از اهمیت این موضوع دانسته و عنوان داشتند: این مسئله ‌یک مسئله‌ی ملی و کشوری نیست بلکه یک مسئله‌ی بشری و جهانی است و هر دستگاهی باید وظایف خود را از این منشور به دست آورده و انجام دهد.

ایشان ادامه دادند: مسئله‌ی محیط‌زیست مسئله‌ی دسته و جناح خاصی نیست و نباید با آن به شکل سیاسی و حزبی برخورد کرد و باید این مسئله بدون به حاشیه رانده شدن و به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد.

ایشان افزودند: در استان هم معضلاتی راجع به محیط‌زیست داریم و تصرفات غیرقانونی‌ای که بعضاً هم با پوشش‌های قانونی انجام می‌گیرد به ضرر جامعه است و باید جلوی این‌ها گرفته شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به حملات تروریستی منسوب به گروهک داعش در فرانسه، خاطرنشان ساختند: این حرکت که به‌احتمال‌قوی مانند حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر، عامل اصلی و مدیریت آن توسط خود آن‌ها انجام‌شده است، قطعاً در آینده وسیله‌ای برای دخالت‌های بیشتر این کشورها در منطقه و گسترش دامنه‌ی ناامنی‌ها در کشورهای اسلامی خواهد گردید.

ایشان ادامه دادند: استکبار تمام تلاش خود را برای عدم انسجام ظرفیت موجود در بین مسلمانان و تبدیل نشدن آن به یک قدرت جهانی به کار بسته است و با ایجاد اختلاف در بین جوامع مسلمان و تخریب چهره‌ی اسلام نزد سایر کشورها به دنبال این هدف هستند.

ایشان با اشاره به بیان امام در صحیفه‌ی ایشان مبنی بر اینکه “خطر آمریکا به حدی است که اگر کوچک‌ترین غفلتی از او بکنید نابود می‌شوید”، افزودند: ما باید مراقب باشیم که از دشمن اصلی خود غافل نشویم و بنیان دروغ صحبت‌های گزافی که بعضی افراد درباره‌ی عدم رضایت امام از شعار “مرگ بر آمریکا” بیان می‌کنند، با همین وصیت‌نامه امام و بیانات مکرر ایشان مبنی بر دشمنی آمریکا با ملت ایران، به‌وضوح روشن می‌گردد.

رییس شورای فرهنگ استان البرز، بابیان اینکه برپاداشتن نماز و زکات و امربه‌معروف و نهی از منکر از وظایف حکومت اسلامی است، اظهار داشتند: دستگاه‌های دولتی باید مسئله‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر را در تمام شئون جدی بگیرند؛ امربه‌معروف شئون مختلفی دارد که قسمتی از آن به عهده‌ی حکومت است

ایشان با گلایه از عدم اهتمام دولت به اجرای قانون عفاف و حجاب که به امضای رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، بیان داشتند: بعد از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی، به علت مخالفت دولت با آن، به شورای حل اختلاف رفت و پس از تأیید این شورا و نظر رهبر معظم انقلاب، اکنون این قانون به‌طور کامل لازم‌الاجراست.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان داشتند: باوجود سیر قانونی فوق بسیار ناراحت‌کننده است که معاون رییس‌جمهور بیان می‌کند که “دولت معتقد است برخی بندهای قانون حمایت از آمران به معروف تعارضاتی با قانون اساسی دارد”؛ این مطلب اصلاً به شما ربطی ندارد، تأیید یا رد یک قانون بر عهده‌ی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی و سیر قانونی تعریف‌شده‌ی آن است و در مقام اجرا شما باید زودتر این قانون را اجرایی و عملیاتی کنید و اظهارنظر در این زمینه‌ها به افرادی در این سطح مربوط نیست که این‌گونه سخن بگویند.

ایشان افزودند: یکی از مواردی که جامعه را نجات می‌دهد مسئله‌ی اجرایی شدن امربه‌معروف و نهی از منکر در سطوح مختلف جامعه است؛ بیکاری‌ها و بداخلاقی‌ها در دستگاه‌های اجرایی و مسائلی ازاین‌دست همه منکر است و باید با آن‌ها به شکل صحیح برخورد شود.

خطیب جمعه کرج با اشاره به بیان رهبری مبنی بر حفظ و صیانت علم و عالم و دانشجو دانشگاه، بیان داشتند: در دانشگاه‌ها نیروهایی تلاش می‌کنند این جریان علمی را منحرف کنند و با طرح مسائلی مانند اختلاط‌ها و برنامه‌های انحرافی در قالب فعالیت‌های فرهنگی، به دنبال نیل به این اهداف هستند.

ایشان ادامه دادند: ریاست محترم جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور دادند با مبانی این حرکت‌ها در فضای دانشگاه مقابله شود و درست چند روز بعد از ان در یک دانشگاه شوی لباس مختلط یا اردوهای مختلط و مفسده انگیز انجام می‌شود؛ رییس آن دانشگاه با کدام چراغ سبز این مجوز را صادر کرده است؟ مقابله با این نفوذ پلید، خواسته‌ی مردم انقلابی و مؤمن و بالاتر از همه دستور رسمی رهبر انقلاب است.

ایشان خاطرنشان ساختند: در تلویزیون حرفی زده شد به این بهانه قسمتی از کشور به‌هم‌ریخته شد ولی در این عرصه‌ی حساس حیات اجتماعی و آینده‌ی کشور، چنین حرکت مخاطره‌آمیزی صورت می‌گیرد و هیچ‌کس عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و باید پیگیری لازم در این زمینه انجام بگیرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.