خطبه های 1 آبان 1394 شهر کرج:

این تذهبون ؟! فرهنگ را دارید به کدام سمت میبرید؟

فضای مجازی ۰۱ آبان ۱۳۹۴ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت‌الله حسینی همدانی

در تاریخ ۱/۸/۹۴

salat-Jome

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه‌الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته اهل تقوا ارتباط محکم و قوی با خدای تعالی دارند و به همین خاطر در طمأنینه و آرامش خاطر از جمیع جهات به سر می‌برند در رفتارشان در زندگی‌شان در مسائل اجتماعی‌شان خانوادگی‌شان دارای آرامش و طمأنینه هستند خدای تعالی در آیه ۲۸ از سوره مبارکه رعد فرمود : الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب ” کسانی که ایمان آوردند و دل‌هایشان با نام خدا آرام می‌شود بدانید که دل‌ها به نام خدا آرام می‌گیرد . این آرامش را خدای تعالی در دل اهل ایمان قرار می‌دهد یعنی اول ایمان به دست می‌آید شخصی که ایمان داشت  خدای تعالی در دل او یک آرامشی را قرار میدهد. در آیه چهارم از سوره مبارکه فتح فرمود ” هو الذی انزل السکینه فی قلوب المومنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم ” خدا آن آرامش را در دل اهل ایمان قرار می‌دهد  بنابراین هرگاه انسان ارتباط خودش را با خدا محکم کرد و انیس و مونس خدا شد بداند که از چیزی وحشت ندارد  و آرام است که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم  فرمودند ” لا یستوحش من کان الله انیسه ” کسی که خدای تعالی انیس اوست و انس او با خداست تنها نمی‌ماند و به وحشت نمی‌افتد خدای تعالی تقوای خودش را در دل همه ما محکم بگرداند ان‌شاءالله .

بحثی را که به حول و قوه الهی ان‌شاءالله از این هفته شروع خواهیم کرد که محور بحث نهج‌البلاغه است عدالت در نهج‌البلاغه است این بحث زوایای مختلفی دارد سعی می‌کنم هر کدام را به اندازه وسع و حوصله و فرصتی که هست اشاره کنم و ان‌شاءالله زوایای مختلف را برای شما ترسیم کنم. عدل یعنی میانه روی. در مقابلش جور است .عدل و جور, یعنی ستم .هر کسی که با معارف اسلامی آشنایی داشته باشد و اهل مطالعه باشد و مسائل مختلف الهی و دینی را و اسلامی را دنبال کرده باشد با لفظ عدالت در معارف ما برخورد می‌کند .معانی مختلفی که برای عدالت گفته شده را با آن مواجه می‌شود. گاهی در فقه از عدالت بحث می‌شود گاهی در اخلاق و گاهی در حقوق و گاهی در سیاست در موارد مختلف به عدالت برخورد می‌کند .عدل از اصول دین است و این کاملاً بیان شده و ما از بچگی با این عنوان آشنایی داریم. مثلاً در تعریف فقهی عدل گفته شده آن نیرویی است که شخص از ارتکاب گناه و معاصی بازداشته می‌شود .کسی عادل است که عمدا و متعمدا به سمت گناه حرکت نمی‌کند این از نظر فقهی. البته سعی می‌کنیم به ترتیب به هر کدام از این موارد  اشاره کنیم. معنای کلی او به‌معنای برابری است و میانه‌روی است و تساوی است و پایداری است و مساوات است اینها معانیی است که به کار می‌رود. تعادل هم یعنی دو چیز که هم‌وزن هم می‌شوند و در یک راستا قرار می‌گیرند به آن تعادل گفته می‌شود. کلمه عدل در مفرد و جمع و مذکر و مؤنث یک طور استفاده می‌شود. رجل عدل, امرأه عدل, رجال عدل ,نساء عدل, البته عدلان به معناب تثنیه و عدول به معنای جمع هم می آید اما معمولاً استعمالش در همه جا یکسان است. آن معنایی که مشترک است و می‌شود از آن گرفت قرار دادن هر چیزی در جای خودش و انجام دادن هر کاری به نحو احسن و نیکو, به آن عدل گفته می‌شود. انجام دادن هر کاری و قرار دادن هر چیزی در جای مخصوص خودش آن عدل است. و هر کاری را که به شما سپرده‌اند اگر به نحو احسن انجام دهید و به نیکوترین وجه انجام دهید آن عدل است. این را از بیانات امیرالمومنین استفاده می‌کنیم مولای ما علی علیه‌السلام در کلمه قصار ۴۲۹ از حکمت‌های نهج‌البلاغه در آنجا فرمودند ” العدل یضع الامور مواضعها ” عدل  قراردادن چیزها در جای خودش است .این معنایی است که حضرت از عدل دادند .عدل کنترل‌کننده آن حالت افراط و تفریط در انسان است. عدالت حالت وسط بین افراط و تفریط است. مولا امیرالمومنین در حکمت ۲۲۳ در آن جا که آیه شریفه ۹۰ سوره مبارکه نحل را توضیح می‌دهند که ” ان الله یامر بالعدل و الاحسان ” فرمودند ” العدل الانصاف و الاحسان التفضل ” عدل این است که حق مردم را شما به آنها برسانید به اندازه هر چیزی که هست در اختیارش قرار بدهید آنچه را که لازم است. احسان چیز بیشتری است بر آن اضافه کنید که به آن تفضل گفته می‌شود. خب این‌ها را دارم آرام‌آرام می‌گویم چون اصل بحث و مباحث ان‌شاءالله از جلسات بعد خواهد بود اینها مقدمه است توجه داشته باشید که عدالت با تساوی هم فرق می‌کند. عدالت در همه جا با ارزش است اما تساوی همه جا ارزش ندارد .مثلاً یک معلمی بگوید من می‌خواهم به همه نمره‌ای یکسان بدهم یک پزشکی برنامه‌اش این باشد که هر کسی آمد این دارو را به او می‌دهم می‌خواهم به عدالت رفتار کنم این تساوی است و این تساوی چیز خوبی نیست .عدالت یعنی هر کس را بنا بر آن استعدادی که دارد در اختیارشان چیز لازم را قرار دهیم. به هر تقدیر اگر دقت کرده باشید عدل معنای وسیعی دارد و شامل خواهد بود موارد متعددی را. در همه شئون مطرح است در عقاید مطرح است در رفتار شخصی مطرح است در مسائل اجتماعی و مسائل حکومتی تا جایی که رسول خدا فرمودند: علت ایستادگی و ماندگاری عالم به عدل است ” بالعدل قامت السماوات و الارض ” که این بُعد تکوین عالم را بیان می‌کند .یعنی در نظام تکوین عدل جایگاه رفیعی دارد از آنجایی که انسان و مسائلی که مربوط به انسان است گوشه‌ای از جهان تکوین است عدل در همه امور انسان هم جاری و ساری است.

همان طور که البته در نظام تشریع و قانون‌گذاری هم باز مسئله عدل مطرح است عدالت از بالاترین صفات انسانی است از بزرگ‌ترین ملکات نفسانی و اخلاقی برای انسان است. در تشریعیات بحث عدل مطرح است ببینید مثلاً در حکم حاکم, قاضی با دو شاهد عادل در اثبات موضوعات حکم میکند. حتی در مثل طهارت و نجاست عدالت مطرح است. در قبله شناسی و وقت‌شناسی در رویت هلال و تعیین قیم و مسائل مختلف فقهی که بحث تشریعیات است مسئله عدالت و عدل در آنجا مطرح است به عالم هستی هم اگر نگاه کنید و ببینید که می‌بینید که همان طور که در تعریف عدل گفتیم همه چیز در جای خودش قرار گرفته عدل در نظام تکوین ساری و گسترده است که اگر خوب ببینیم این را نه تنها عدل می‌بینیم بلکه عدل گستر را هم خواهیم دید اگر دید ما با توجه باشد یک نگاه دقیق به خودمان بکنیم به اعضا و جوارح و شئوناتی که ما را اداره می‌کند نگاه کنید می‌بینید که عدل در همه این شئونات ما جاریست. همه اجزا با دقت خاص و نظم خاص مشغول فعالیت هستند و اگر کمی دست‌کاری شوند نظامش به هم می‌خورد و از آن کاری که باید انجام بدهند می‌افتند و بیماری تولید می‌کنند و مشکلاتی را برای انسان بوجود می‌آورند توجه دیگری که می‌دهم این است که گاهی عدل استعمال می‌شود که آن مورد حسن است یعنی در هیچ زمان و مکان این عدل مورد مذمت نیست همیشه آن را در همه فرقه‌ها اگر دین هم نداشته باشد انسان می‌فهمد که این چیز خوبی است همه همین را می‌فهمند مثلاً کسی احسانی به  کسی می‌کند به شما احسان می‌شود و شما جواب احسان را می‌دهید این احسان کردن و احسان دیدن و انفاق کردن و عدالت امثال ذلک اینها عدل است و پسندیده است این در هر دینی باشد و در هر جایی باشد و در هر عصری باشد اینها فرقی ندارد و همه می‌گویند که کار خوبی است.

 گاهی عدل هست اما این عدل باید شرع آن را بشناساند این طور نیست که در همه جا شناخته شود عدل است اما این عدل شناخته نمی‌شود اینجا شرع وارد می‌شود و توضیح می‌دهد که این مطلب در اینجا باید واقع شود و این عین عدالت است این هم یک نکته دیگری است که آنها را بعدا در بحث عدالت به خصوص مباحث عدالت اجتماعی در آنجا توضیح خواهیم داد خب اینجایی که شرع حتماً باید به ما بشناساند والا نمی‌فهمیم مثل قصاص ” و لکم فی القصاص حیات ” خدای تعالی در قرآن می‌فرماید که قصاص حیات است اما در قصاص برای انسان معلوم نیست که کسی اگر زد دست کسی را قطع کرد باید دست او را قطع کنیم و این عین عدالت است این یعنی چه و این را شرع باید بگوید. این آن‌طور نیست که دیگر همه افراد در همه جا در همه عصرها این را بفهمند دیه ای که در جنایات بسته می‌شود این را خدای تعالی توضیح می‌دهد که عدل در این است که اگر کسی زد دیگری را ناقص کرد یا از بین برد یا جراحتی به او وارد کرد باید این مقدار جرم را بخرد این را چگونه باید انجام داد این را ما از شرع می‌فهمیم که اینها البته همیشگی نیستند ممکن است اینها بعضی وقت‌ها نسخ شود اختیارش دست شارع و قانون‌گذار است که در جایش ان‌شاءالله بحث خواهیم کرد برخی از روایاتی که درباره عدل است را از امیرالمومنین برایتان بگویم حضرت فرمودند ” داو الجور بالعدل ” جور و ستم را با عدل مداوا کنید . ” علیک بالعدل فی الصدیق و العدو ” درباره دوست و دشمن عدالت را رعایت کنید ” بالعدل تتضاعف البرکات ” هرجایی که عدالت آمد برکات آن عمل چند برابر خواهد شد یا اگر جایی عدالت باشد بقیه امور با برکت خواهد شد ” العدل حیاه ” ” العدل انصاف ” ” زین الملک العدل ” زینت عالم یا حکومت عدالت است و رفتار عادلانه است ” العدل راس الایمان ” عدل سر ایمان است و روایت دیگری که فرصت کنید در غرر و درر آمدی که کلمات قصار امیرالمومنین را جمع‌آوری کرده بخش عدل را بزنید مجموعه ای از روایات برای شما خواهد آمد .

بسم‌الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و شما نمازگزاران بزرگوار و محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم متقین متوکلین هستند . اهل توکل هستند تمام تکیه و اعتماد ایشان خدای تعالی است در همه امور زندگی‌شان چه مسائلی که مربوط به دنیاست و آنچه که آخرت آنها را تأمین می‌کند همچنین مسائل فردی آنها و مسائل اجتماعی‌شان به غیر خدا تکیه ندارند و همه توجه آنها خداست  تکیه‌گاه آنها خداست رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند اگر دوست دارید که نیرومندترین مردم باشید بر خدا توکل کنید امام صادق علیه‌السلام از آباء بزرگوار خودشان رسول خدا نقل فرمودند که هرکس دوست دارد پرهیزکارترین مردم باشد باید که بر خدا توکل کند ” من احب ان یکون اتقی الناس فلیتوکل علی الله ” کسی که می‌خواهد با تقوا ترین باشد توکل او باید بیشتر به خدا باشد در سیره و روش بزرگان و اهل بیت و کسانی که مواظبت دارند ببینید توکل در قله است در سیره حسین علیه السلام و کلمات نورانی امام علیه‌السلام از مدینه تا مکه از مکه تا کربلا نگاه کنید که هر جا سخن گفته قسمتی از سخن او درباره توکل است درباره صفات عالی انسانی بخصوص توکل. خدای تعالی در رسیدن به مراحل عالی تقوی همه ما را کمک بفرماید .

نهم محرم یعنی تاسوعا بنا بود که جنگ در این روز واقع بشود امام علیه‌السلام فرصتی را جهت مناجات و قرائت قرآن از طرف مقابل گرفتند به خاطر انس و علاقه‌ای که به قرآن و نماز داشتند این روز را به جهت تکریم عباس بن علی علیه السلام و جایگاه ویژه و شخصیت بی‌نظیرش به او اختصاص دادند . تا مستقلاً از فضایل و مناقب این شخصیت بی‌نظیر عالم اسلام گفته شود و مناقب او یاد شود رفعت مقام او و مکانت بالای حضرت را می‌توان از زیارت نامه‌ای که معصوم در حق او بیان کرده فهمید  همچنین عباراتی که معصومین علیهم‌السلام مثل امام سجاد سلام الله علیه امام صادق علیه‌السلام درباره شخصیت عباس علیه السلام بیان کردند خوب ‌فهمید مثلاً در زیارت‌نامه به مواسات و برادری و وفای ابوالفضایل قمر بنی‌هاشم اشاره شده بهترین لقبی که در بین القاب در کلام معصوم برای او بیان شده امام صادق علیه‌السلام به آن اشاره می‌کنند  عبد صالح است که به واسطه ارتباطش با خدای تعالی و انجام تکالیف الهی و عمل به وظیفه خدایی به این جایگاه رسید که گوهر ذاتش صالح شده . نه این که عمل صالح انجام می‌دهد , نه , جان او صالح  است این وجود صالح شد وجود عبد شد دیگر از کسی که وجود او صالح است عمل غیر صالح صادر نمی‌شود کسانی که عمل صالح دارند ممکن است بعضی وقت‌ها عمل غیر صالح هم داشته باشند خدای تعالی می‌فرماید ” ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات ” ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند اما اگر کسی گوهر وجودیش صالح شد دیگر عمل غیر صالح ندارد او عبد صالح خداست از او چیزی غیر از خیر و صلاح دیده نشده لذا امام معصوم او را به عنوان عبد صالح در زیارت‌نامه ای که دارد یاد کرده .

یکی از امامزاده‌های که زیارت‌نامه دارد حضرت عباس علیه السلام است دو تا از امامزاده‌های ما بیشتر زیارت‌نامه مأثور ندارند یکی قمر بنی‌هاشم است و فاطمه معصومه سلام‌الله علیها این دو بزرگوار هستند که معصوم برای آن‌ها زیارت‌نامه مخصوص انشاء کرده است بقیه امامزاده‌ها یک زیارت‌نامه کلی است که بیان می‌شود اعمال این را به خصوص امام صادق فرمود که به خدمتش رسیدی بگو “السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله “این‌ها مهم است هر کدام از این کلمات چون امام معصوم درباره او گفته محل توجه خواهد بود .عنوان دیگری که خیلی مهم است و درباره او برای حضرت گفته شده حالا فرصت بیان آن قسمت‌های زیارت‌نامه حضرت نیست نکات بسیار بلند و ارزنده‌ای دارد آن قسمتی که خیلی تأکید شده و مهم هم هست در شخصیت حضرت عباس علیه السلام و زندگی او بصیرت او است همه در زیارت‌نامه گفته شده هم در روایاتی مستقلاً گفته شده که نافذ البصیره بود در مسائل گوناگون و در زمان‌های مختلف در طول دوره حیاتش از زمان امیرالمومنین که نوجوان بود و در مسائل شرکت کرد حضور فعال داشت و بعد زمان امام حسن و بعد از آن زمان امام حسین علیه السلام در بین همه کمالات که حضرت عباس علیه السلام دارد کمال بصیرت در او خودنمایی می‌کند و ویژگی خاص دارد نحوه واکنش‌ها تصمیم‌گیری‌ها همگی حاکی از آن بصیرت الهی است که در این شخصیت  جلیل‌القدر وجود داشت شناخت صحیح دین و ولایت و دفاع از این دو تا پایان عمر خیلی مهم است از ولی خدا یک لحظه جدا نشد و حمایتش را از دین و احکام الهی لحظه‌ای قطع نکرد زمانی که دستش قطع شد فریاد زد که حمایت من از دین همیشگی است  . چون امام من نامش همیشه هست و همیشه زنده است من با دفاع از امام همیشه زنده پشتیبانی ابدی دین خدا را خواهم کرد . این ” انی احامی ابدا عن دینی ” نه تا لحظاتی دیگر اینکه شهید خواهم شد از دین حمایت می‌کنم یعنی نام من تا قیامت و تا وقتی که نام حسین هست از حسین دفاع خواهد کرد این ویژگی عباس بن علی است و جایگاه بلندی است که دارد همه کسانی که در کربلا بودند مظلومانه به شهادت رسیدند هیچ کدام از آنها نبودند که مظلوم نباشند از خود حسین بگیرید تا طفل شش ماهه او که در بعضی از تعبیرات دارد که  آنجایی که می‌گوییم الهی بدم المظلوم این دم مظلوم دم علی اصغر حسین است اما با این حال وقتی در زیارت‌نامه عباس علیه السلام نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنجا نوشته است به اینکه  و عرض میکنیم ” اشهد انک قتلت مظلوما ” درباره اوست . راجع به هیچ کدام از کسانی که در کربلا به شهادت رسیدند در زیارت ایشان این عبارت نیست که ما شهادت می‌دهیم که تو مظلومانه به شهادت رسیدی کنایه است از اینکه چگونه او را به شهادت رساندند چون وقتی که حرکت کرد به سمت شریعه بلند فریاد زد که  مردم من دارم می‌روم که برای خیام آب جمع کنم قصد جنگ ندارم قصدم رساندن آب به خیمه است فعلاً برای جنگ با شما نخواهم آمد اما او را محاصره کردند .

یکی از جاهایی که در تاریخ دارد چندین جا افراد حسین علیه السلام را محاصره کردند و با محاصره توانستند غلبه کنند والا مگر می‌شد عباس پسر علی‌بن‌ابی‌طالب را تن به تن با او جنگید او هم یک مأموریت دیگری داشت تمام توجه او به این بود که آب را به خیمه برساند محاصره کردند و خیلی ناجوانمردانه او را به شهادت رساندند در بین نخلستان ها در حالی که عمود آهن بر سر مبارکش آمده بود تیر به سینه نشسته بود و دودست او قطع شده بود از روی اسب بر زمین افتاد تصور کنید چگونه بود که برادرش را صدا زد. حسین علیه السلام چه دید ؟! این همه ظلم و کشته دیده بود چیزی نگفت که وقتی بر بالین برادر حاضر شد ندا کرد ” الان انکسر ظهری ” چیزی هم نگفت آرام به طرف خیمه عباس رفت عمود خیمه عباس را کشید که بدانید که عباس هم به شهادت رسید الا لعنه الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون .

آن چیزی که امروز از حماسه عباس بن علی ما می‌آموزیم که تا آخرین لحظه ایستادگی کرد و پای آن ایستاده بصیرت و حمایتش از ولی‌الله است ما اگر آهی داریم اگر سوزی داریم اگر اشکی داریم اگر سینه می‌زنیم همه‌ش برای فهمیدن مسیر است که مسیر را بفهمیم و درست در آن مسیر قدم برداریم ابوالفضایل قمر بنی‌هاشم آخرین لحظه بصیرت خودش را از دست نداد عنصر مهمی که امروز جامعه اسلامی ما به او بیشتر از قبل احتیاج دارد و در نبرد با دشمن کینه‌توز جرار که با روش‌های مختلف قصد زیر سلطه کشیدن  ما را دارد بصیرت لازم است شناخت رفتارهای دشمن روش‌های نفوذ روش‌های سلطه دشمن‌شناسی. امروز از وظایف مهم آحاد جامعه ماست شما در تاریخ این کشور دیده‌اید درست در زمانی که ایران با آمریکا در دوران ستم‌شاهی روابط خوب و حسنه‌ای داشت خیلی با هم خوب بودند این می‌رفت او می‌آمد مجالس مختلفی داشتند که دوستانی که قدیمی‌تر هستند اینها را خوب یادشان هست جدید ها را هم توصیه می‌کنیم که حتماً آن دوران را مطالعه کنند و بخوانند که چه بر سر این ملت رفت. روابط با آمریکا روابط حسنه‌ای بود در همه شئون کشور دخالت داشتند درست در همان زمان که با ما رابطه حسنه داشتند و باید خیلی دوستانه رفتار می‌کردند و زندگی می‌کردند قانون کاپیتولاسیون بر علیه ایران تصویب کردند.

درست در همان زمان  که ایران را نابود کنند زیر سلطه بکشند منابعش را بیش از آنچه هست از بین ببرند که چهار آبان ۱٬۳۴۳ امام فریاد زد قیام کرد این قانون را برملا کرد این قانون یکی از مصادیق نفوذ و سلطه بر کشورها است که در ایران هم می‌خواستند اجرا کنند. چه زمانی ؟درست در وقتی که حاکم بودند در ایران. همه منابع در اختیار آن‌ها بود ولی چون خوی خوی استکباری است خوی سلطه‌گری است ظالم است با دوستش هم که دست می‌دهد به تعبیر رهبری روی این چنگال خودش و این دست خشن خودش یک پوستی می‌کشد برای گول زدن آن‌هم وقتی که با ما خوب بود و الان که رسماً دشمن قسم خورده ما است الان که رسماً می‌گوید می‌خواهم شما را از پا دربیاورم در همین یک سال اخیر می‌بینید که بدون استثنا هر وقت یکی از مسئولین آمریکا سخن گفتند یک کلمه‌ای در رابطه با دشمنی با ایران گفتند پس لازم است که همه مسئولان همه مردم بصیرت خودشان را بالا نگه دارند از دشمن و دشمن‌شناسی نباید غافل بود امروز بزرگ‌ترین تهدید دشمن نفوذ همه‌جانبه است که ما با تمام قوا در مقابلش ایستاده ایم شگردهای مختلفی را به کار می‌گیرند که از پا در بیاورند مهم‌ترین آن فرهنگ است نفوذ فرهنگی و بعد سیاسی. بسیار مهم است شک و شبهه می‌اندازند در مسلمات دینی شبهه ایجاد می‌کنند عقاید مسلم را زیر سؤال می‌برند بعد از آن آرام آرام ارزش‌ها را بی‌اثر می‌کنند کم‌رنگ می‌کنند بعد سعی می‌کنند افراد را بی‌تفاوت کنند افراد که بی‌تفاوت شدند قسمت زیادی از کار پیشرفت کرده است مرحله بعد مسئولیت‌ها و کارهای مهم را در اختیار افراد ترسو و بزدل و بی اراده و دنیاطلب قرار می‌دهند و نتیجه‌اش استحاله و برگشت است رخنه و نفوذ در دستگاه‌های فرهنگی و سیاسی آثار بدی را به دنبال خواهد داشت در تاریخ امام حسین علیه السلام نقش و نفوذ فرهنگی و سیاسی را کاملاً دیده‌ایم و دیده‌اید.

 من این را جلسه قبل تذکر دادم زیارت عاشورا را با این دید بخوانید با این دید که نحوه نفوذ دشمن در ارکان حاکمیت و بعد کشتن حجت خدا که نتیجه آن بود را کاملاً خواهید دید که چگونه عمل کردند جریان معاویه و نفوذ در قدرت و بعد سلطه کامل بر جهان اسلام تاریخ را مطالعه کنید جوری حاکم شد که کسی جرئت نفس کشیدن در مسائل مختلف را نداشت که حسین علیه‌السلام وقتی می‌خواست قیام کند و اقدام کند خیلی از شخصیت‌های رسمی و سیاسی که خودشان باید انقلابی می‌بودند آمدند جلوی امام را گرفتند و گفتند الان وقتش نیست الان وضعیت جور دیگری شده و مواردی را گفتند برای اینکه حسین را منصرف کنند. الان هم می‌بینیم بالاخره این مسائل تکرار می‌شود این نفوذ در فرهنگ انحای مختلفی دارد بعضی وقت‌ها سطحش بسیار پایین است از یک مسئله عادی شروع می‌شود اما بعدا آرام آرام تقویت می‌شود در مسائل کلان و کلان و کلان تر تا جایی که استحاله صورت می‌گیرد .در ایام محرم همین الان همین روزها هفته گذشته در همین دهه اول به اسم عاشورا و کربلا برنامه‌هایی درست شد به روی صحنه رفت که گذشته از اینکه حریم‌شکنی و قداست زدایی است کاملاً خط نفوذ دشمن را نشان می‌دهد که از کجا شروع کردند.

من قبلاً این را عرض کردم ولی تذکر آن مکرراً لازم است به برادران بزرگوارمان در وزارت ارشاد به خود وزیر اشاره می‌کنم و این را تذکر می‌دهم که آقا این مجموعه زیردست خودت را کاملاً رصد کن کاملاً ملاحظه کن قابل قبول نیست در دهه اول محرم تک‌خوانی یک زن بر روی صحنه در مقابل مردم به عنوان عزای حسین علیه السلام. این کجا در شرع پذیرفته است  ؟ اینکه می‌گوییم این تذهبون ؟یک اصل قرآنی است کجا دارید می‌روید ؟فرهنگ را دارید به کدام سمت میبرید؟ این نفوذ است اگر کسی این مطلب را نبیند اگر نگوییم که دارد خیانت می‌کند جاهل و غافل است. شما تصور کنید البته توجیه می‌کنند که داشتند تمرین می‌کردند آنچه را که من دیدم تمرین نبود البته . نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ تا مرد بودند یک خانمی آن وسط ایستاده بود و خیلی قشنگ داشت برای امام حسین میخواند تمرین هم اگر بود خلاف شرع مسلم است و حرام بین است. در دهه اول محرم . این وزارت ارشاد اگر بخواهد این‌گونه عمل کند محدوده و آستانه تحمل حزب‌الله و نیروهای انقلابی و متدین محدود است .

این را جدی تذکر می‌دهیم از این نقطه به همه کسانی که در مسائل فرهنگی کار می‌کنند با احساسات و عواطف و دین مردم بازی نکنید این یک بعد قضیه است رخنه است و رخنه وقتی ایجاد شد شما تصور کنید یک نیروی عظیمی از آب پشت سد است یک سوراخی در سد ایجاد شود سد می‌شکند و آن آبی که راه می‌افتد تمام منزل ها و خانه‌ها و روستاهایی را که پیش رویش است را از بین خواهد برد رخنه و نفوذ وقتی که آمد همه چیز را از بین خواهد برد دشمن با چشم بینا و با دقت تمام دارد رصد می‌کند هم در افراد رصد می‌کند روی شخصیت‌ها دقت می‌کند و تأکید می‌کند که ببیند هر کدام از این‌ها را از چه طریقی می‌تواند منحرف کند و مسیر را از راه خودش کج کند تا آنجایی که بتواند در آن امور و اصول و مسائل اصلی این خدشه وارد کند و مسیر را منحرف می‌کند شما فکر می‌کنید که یک هیئتی دارید در محله خودتان و در آن هیئت سینه‌زنی می‌کنید مداح می‌آید به عنوان عرض ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت مدح و نوحه ای می‌خواند و سینه‌ای می‌زنید اما اگر در همان هم دقت نکنید در آخر دهه در آخر ماه بعد از دو ماه یک انحراف بزرگ در فکر و عقیده افراد به وجود می‌آید .

دیدم در فضای مجازی این چند روزه یک مراسم سینه‌زنی را پخش می‌کند که نتیجه آن سینه‌زنی چیزی جز سکولاریسم نخواهد بود نتیجه آن سینه‌زنی جز اینکه حسین علیه السلام خانه‌نشین باشد و هرگز قیام نکند چیز دیگری نخواهد بود اولاً مداحی و سینه‌زنی برای حسین علیه السلام با گروه سرود فرق دارد یک وقت می‌خواهند گروه سرودی درست کنند همه ما با همین جا هم‌نوا شویم و یک چیزی بخوانیم یک وقت نه, می‌خواهیم  مدح بخوانیم  مرثیه بخوانیم این مرثیه آه است شعریست که از روی شعور بلند شده بعد از اینکه از آن  جلسه خارج شدید روح حماسه و روح عزت و روح انقلاب و روح مردانگی روح دفاع از مظلوم در ما بوجود بیاید نه این که در آن شعر بخوانیم چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید بگذاریم این کارها را کنار . این انحراف نیست ؟ چند ۱۰۰۰ نفر دارند سینه می‌زنند و با این متن آن کسی که متصدی ان هیئت است دارد خلاف می‌کند حواسش نیست که کس دیگری دارد او را حرکت می‌دهد اینها را مواظب باشید بصیر باشید مسئولین هیئت‌ها سخنرانان محترم مجالس بزرگواران این‌ها را کاملاً رصد کنید یک دینی درست نکنند هیچ خاصیتی نداشته باشد الان دین است که در برابر تمام دنیای مستکبرین ایستاده می‌خواهند این دین را از بین ببرند باید خیلی مواظب بود و همه تمام آن جوانب را با دقت تمام بررسی کنید و نگذارید که خدای نکرده مسیر به یک مسیر دیگری برود. الان نفوذ دشمن توسط ایادی داخل انجام می‌شود می‌گردند یک افراد ترسو و بزدلی را انتخاب می‌کنند شهوت پرست و بی‌خیال واداده به استکبار وا داده به غرب را پیدا می‌کنند  و روی آنها کار می‌کنند البته به برکت اهل بیت عصمت و طهارت راه نفوذ سیاسی فرهنگی اقتصادی استکبار در رأس آن آمریکا در ایران بسته خواهد ماند.

 واقعاً چه نعمت بزرگی است حسین علیه السلام یکسال دشمن کار می‌کند تلاش می‌کند توطئه می‌چیند برنامه می‌چیند بالاخره دسیسه می‌کند یک محرم می‌آید یک اربعین کلش را از بین می‌برد البته اگر همه کارشان را درست انجام دهند نتیجه این محرم و اربعین هم هر سال در ۲۲ بهمن خودش را نشان می‌دهد و این برکت حسین علیه السلام است دشمنی که البته می‌خواهد نفوذ کند از پا نمی‌نشیند همه راه‌ها را امتحان می‌کند اگر یک راه شکست خورد یک راه دیگر ,شکست خورد, راه دیگر. وجدان کاری خوبی دارد این وجدان کاری که گفتند داشته باشید او دارد. حتی یک لحظه هم غفلت نمی‌کند کاملاً زمان جنگ هم همین‌طور بود امام میفرمود به اینکه جنگ در رأس امور است تنها کسی که گوش می‌داد صدام بود .هیچ لباس جنگ را از تن خودش در نیاورد در طول مدت جنگ همیشه با لباس رزم بود. گفت امام گفته که جنگ در رأس امور است به نظرم او در دلش این را می‌گفت آن موقع هم یک عده‌ای باز شیطنت می‌کردند الان هم دارند درباره جنگ یک شیطنت‌هایی می‌کنند یک حرف‌هایی می‌زنند که مسیرش مسیر دیگری است خیلی مواظب باشید دوستان بصیر باشید همه زوایا را خوب نگاه کنید.

 چهارم آبان روز سازمان ملل نامیده شده سازمانی که برای دفاع از حقوق ملت‌ها و آرامش در جهان و شعارهای این گونه تأسیس شده اما الان این سازمان یعنی آمریکا یعنی منویات آمریکا وقتی می‌گوییم سازمان ملل در ذهن همه آمریکا می‌آید سازمانی که باید مستقل باشد با انصاف باشد اما آیا با بودن اعضایی که حق وتو دارند اعضایی که دائماً عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و هر جور که بخواهند رأی می‌دهند می‌شود گفت که این سازمان امید ملت‌های جهان است ؟ کشورهای زورگو از جلسه مجمع جهانی به عنوان ابزار قدرت خودشان استفاده می‌کنند با عناوین زیبا مثل حقوق بشر آزادی دموکراسی و امثال ذلک سلطه خودشان را بیشتر می‌کنند. در همین جریانات اخیر سازمان ملل چگونه عمل کرده؟ چه نقشی داشته ؟در فاجعه انسانی یمن اینکه چند ماه است که همه انسان‌ها دارند می‌بینند که چگونه خانه‌ها نابود می‌شود و زنان و مردان و کودکان از بین می‌روند مراکز و بیمارستان‌ها مجالس عروسی مدارس اینها مورد هجمه قرار می‌گیرند در همین انتفاضه اخیر فلسطین که امید است ان‌شاءالله این نوبت به سرانجام برسد جلوی چشم هزاران نفر در سراسر دنیا و سر خیابان آدم‌کشی می‌کنند کودک کشی می‌کنند  سازمان ملل چه موضعی داشته است در جریان فاجعه عظیم منا که دل مسلمین جهان را به درد آورد؟ این مدعیان حقوق بشر چه کردند ؟

که همین جا تذکر رهبر معظم انقلاب را به دستگاه دیپلماسی کشور یادآوری می‌کنم که فرمودند محکم و قاطع دنبال کنند و نگذارند که ملت‌ها این قضیه را فراموش کنند کشورهای مدعی را آماج خودشان قرار دهند و دائماً مطالبه کنند این یک مسئله مهم. این است راه نجات ملت‌ها هم جز اتحاد در جهان سوم جز اتحاد در مقابل استکبار جهانی و قوی شدن از جمیع جهات نیست. از مهم‌ترین وقایعی که هفته گذشته واقع شد نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور محترم بود درباره پذیرش برجام که حاوی نکات مهمی بود .من چون زیاد درباره این موضوع صحبت کردم نمی‌خواهم الان وارد تحلیل بشوم و بعضی از مطالب گذشته را مطرح کنم و بخواهم آن را تطبیق بدهم اما عزیزان با دقت در مفاد این نامه دقت کنید با دقت چند مرتبه بخوانید هر بند آن و هر کلام آن نکته‌ای دارد تأیید هایی که کردند تشکرهایی که کردند تذکراتی که دادند همه‌ش پیامی دارد برای کسانی که البته بفهمند و بگیرند که مطلب چه بود این نامه به عنوان سندی مهم در پرونده هسته‌ای ایران و تاریخ ایران و خاطره مردم ثبت و ضبط شد تا دیگران بعدها قضاوت‌کنند آنچه شرط بلاغ بود رهبر فرزانه و بصیر بیان کردند و ابلاغ کردند دیگر هیچ جای شبهه‌ای وجود ندارد کاملاً شفاف نکات بیان شد. نه این که در طول این دو سال نگفتند, گفتند, در این ماه‌های اخیر هم گفتند و مسیر را هم یاد دادند و در پایان هم این نامه را ابلاغ کردند.

 این نعمت خدای تعالی است که باید قدر آن را دانست و شکرگزار بود که رهبری تحت تأثیر گفته‌های این و آن و جوسازی‌های گسترده و فضاسازی‌هایی که در کشور موجود بوده نیستند و نبودند و آن چیزی که حق است را باصلابت و محکم بیان می‌کنند و از کسی و جریانی هم خوف و هراسی ندارند باید شاکر این نعمت بود و دائم خدا را شکر کرد. و همین نعمت ولایت فقیه نشان می‌دهد که در کشور و در جامعه حرف اول و آخر را دیپلماسی نمی‌زند حرف اول و آخر را دولت‌ها نمی‌زنند. یک انسان فقیه عادلی که غیر از خدای تعالی به چیزی توجه ندارد حرف اوست که تأثیرگذار است در سلسله و دوده خلافت اسلامی امامت الهی قرار گرفته البته این نحوه عمل کردن و این گونه عمل کردن مخصوص کسانی است که در مکتب حسین علیه السلام اهل بیت عصمت و طهارت تربیت شدند که در مواقع لزوم و آن گونه عمل کنند که خدای تعالی رضایت دارد . به هر تقدیر متن نامه برای ریاست جمهوری و همه کسانی که دنبال می‌کنند قطعاً مهم است و مورد توجه است البته خواسته رهبری خواسته همه مردم و همه ملت ایران است آن چیزی که مهم است این است که به آن توجه داشته باشید یعنی همه این‌ها حالا گفته شده و حرف‌ها زده شده تمام می‌شود اما چیزی که مهم است این است که دشمنی جمهوری اسلامی با شیطان بزرگ با تمام توان و با قدرت و با صلابت ادامه خواهد داشت.

برای دوستان دنبال کننده برجام تأکیدات رهبری مد نظر و مهم باشد ایشان تذکر دادند در نقاط ابهام ضعف ساختاری و موارد متعددی که اگر دقت نشود زیان‌های سنگینی به ایران وارد می‌کند مواردی را که رهبری نقض برجام دانستند با دقت و توجه و وسواس مد نظر آقایان باشد و در موارد یاد شده رهبری برای مردم شفاف‌سازی کنند اینکه گفته شود ان‌شاءالله انجام می‌دهیم ان‌شاءالله خواهد شد ان‌شاءالله ان‌شاءالله, به تنهایی مورد قبول نیست باید در عمل خودش را نشان بدهد جمعه روز شهادت مرحوم آقا مصطفی ره هست این شخصیت کم‌نظیری که دارای مراتب علمی و عملی بالایی بود هم قوه اجتهاد او هم جهاد او هم هجرت او همه اهل زهد و سیر و سلوک بود هم جامع اضداد بود . ویژگی‌های فراوانی داشت پا به پای امام رضوان‌الله علیه دنبال نهضت بود و مشاور امینی‌ بود و شهادتش نقطه عطفی در مبارزه و حرکت‌های انقلابی شد و شاید همین دلیل هم بود که حضرت امام فرمودند مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی بود که مرگ ایشان باعث شد یک هیجانی در انقلاب به وجود بیاید خدای تعالی با اجداد طاهرینش محشور بگرداند .

راجع به بسته اقتصادی ریاست جمهوری و اتلاف روسیه و ایران و عراق و سوریه قصد داشتم نکاتی و تذکراتی را بدهم فردا روز عاشوراست چند روز دیگر شهادت امام سجاد علیه‌السلام است و مسئله سوم آبان که روز تجلیل اسرا و مفقودین هست که خیلی وقت گذشته عذرخواهی می‌کنم همین مقدار کافی باشد خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.