مودب بودن به آداب اسلامی، باعث رشد و تعالی انسان

فضای مجازی ۰۱ آبان ۱۳۹۴ ۰

محرم 1394 - حسینی همدانی

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در مراسم هفتمین شب عزای اباعبدالله الحسین (ع) که در مصلی کرج برگزار شد به طرح بحث سبک زندگی امام حسین (ع) در واقعه عاشورا پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی با بیان اینکه ظرافت و زیبایی یک رفتار را ادب می نامند، این مفهوم را مربوط به مسایل ظاهری و در مقابل مفهوم اخلاق که مربوط به مسایل باطنی و درونی است، دانسته و اظهار داشتند: زیبایی جان اخلاق و زیبایی ظاهر ادب است؛ در عین حال ادب ظرف ظهور اخلاق است، یعنی امکان دارد شخص بی ادب متخلق به اخلاقی مانند دروغ نگفتن باشد ولی آن شخص بی ادب نیست٬ بد ادب است. لذا در موارد مرتبط با ادب میتواند بگوید نمیدانم اما در اخلاق نه. زیرا اخلاق با زبان فطرت سخن میگوید و این در همه امت ها یکسان است.

ایشان افزودند: آداب میتواند فردی و اجتماعی باشد و آداب اسلامی نماد ظاهر اسلام است و اینکه مسلمان بودن با هرگونه رفتاری نمی سازد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان فرمودند: رفتار ظاهری انسان بیانگر تفکرات و علایق انسان میباشد و رفتار حاصل تفکر و تفکر حاصل باور میباشد و رفتار در انسان خود را نشان می دهد.

ایشان خاطرنشان ساختند: این پیراهن سیاه عزا که تن ما می باشد علاقه ما به سیدالشهدا و خاندان رسول خدا را می رساند و روحیات و خلق ما را نسبت به این خاندان نشان می دهد.

آیت الله حسینی همدانی فرمودند: هرچه نمادهای یک فرهنگ در جامعه بیشتر شود باور های آن ملت به آن نیز بیشتر می شود و این نکته را دشمن در نظرگرفته است و در صدد گسترش نمادهای خود هستند و می خواهند نمادهای سایر فرهنگ ها را محو کنند و بدین ترتیب بدون جنگ و خونریزی ملت ها را تسخیر میکنند.

امام جمعه کرج با قرائت حدیث نبوی ادامه دادند: خود را با فرهنگ یهود سازگار نکنید.

ایشان خاطرنشان ساختند: مودب بودن به آداب اسلامی باعث رشد انسان می شود.

ایشان اظهار داشتند: سبک زندگی اسلامی که منشعب از آداب اسلامی می باشد باعث میشود انسان در زندگی روزمره خود مسیر درستی را پیش برود.

ایشان خاطر نشان ساختند: در طول تاریخ انسان بی ادب نداریم یعنی کسی را نداریم که به روش و آیینی پایبند نباشد.

ایشان افزودند: اگر انسان تحت تعلیم و تربیت از آداب خوب قرارگرفت با ادب است و اگر قرار نگرفت او بد است،یعنی بد شخصیت است و در طول تاریخ از این موارد زیاد است.

امام جمعه کرج افزودند: کسی که خدا و رسیدن به خدا و در کنار خدا بودن هدف اوست تمام جزئیات زندگی او بر صبغه الهی است.

ایشان افزودند: مسلمان فقط در مسجد مسلمان نیست بلکه در همه عرصه ها مسلمان است؛ حتی بزرگان ما هم در خلوت هم رفتارشان فرق نمی کرد و رضای خدا و تربیت صفت بندگی در انسان ملاک رفتار های انسان خداجو میباشد.

ایشان افزودند: تمام زندگی یک مسلمان باید بسترساز عبودت او باشد؛ ایشان با ذکر حدیث نبوی ادامه دادند وای بر هر مسلمانی که از این جمعه تا جمعه آینده را به مسائل دینی اش اختصاص ندهد.

ایشان افزودند: یکی از این باورهایی که زندگی مارا می سازد و اساس زندگی ما می باشد توحید است.

ایشان خاطر نشان ساختند: توحید نقشه راه یک مسلمان است و اعتقاد به توحید، نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی ما را درست میکند و اینکه مردم حرف هایی را می زنند که نباید بزنند و کارهایی را انجام می دهند که نباید انجام دهند به بخاطر عدم وجود توحید است.

ایشان افزودند: کسی که خدا را ناظر بر رفتارش بداند،رفتارش فرق میکند.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه بحث به توحید در زندگی سیدالشهدا پرداختند و خاطرنشان ساختند: دعای عرفه سرشار از توحید است و نشان میدهد توحید چه نقشی در زندگی ما و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه جهانی دارد.

ایشان افراد سکولار و قائل به جدایی دین از سیاست را به خواندن صحیفه سجادیه و خواندن دعا توصیه فرمودند. ایشان افزودند: صحیفه سجادیه دارای یک دوره کامل حکومت اسلامی است.

ایشان ادامه دادند: آن چیزی که به کارهای سیدالشهدا قوام میدهد، توحید است.

ایشان افزودند: سیدالشهدا در بیاناتی در که در مسیر دارند، با فضل ترین واجب ها را شناخت خدا و اقرار به عبودیت او می دانند.

ایشان تاکید کردند: وقتی توحید باشد تمام حرکات ما اصلاح می شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.