قیام حسینی؛ جلوه گر صحنه های وفا و جفا

فضای مجازی ۰۱ آبان ۱۳۹۴ ۰

محرم 1394 - حسینی همدانی (4)

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در مراسم شب عاشورای حسینی (ع) که در مصلی کرج برگزار شد به بیان مفاهیم “وفای به عهد” و “مواسات” و جلوه های آنها در قیام حسینی (ع) پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی با اشاره به اینکه رفتار نتیجه ی تفکر و تفکر، محصول باور است، بیان داشتند: وفا برگرفته از باور است و روش و منشی از زندگی انسان است که در تعاملات خود با دوست و همسر و جامعه و نظام عالم چگونه رفتار کند؛ وفا پایبندی به عهد و پیمانی است که با کسی می بندیم و بیانگر فتوّت و مردانگی انسان است.

ایشان با اشاره به اینکه عهد، مراتب مختلفی مانند عهد با خود، عهد با خدا، نذر، عهد با مردم و حتی عهد با دشمنان دارد و در همه ی این موارد رعایت و وفای به آن واجب است، اظهار داشتند: بسیاری از بزرگان برای خود رساله عهد داشتند که عهد هایشان با خدا و خود را در آن نوشته اند و رساله ی عهد بوعلی سینا یکی از نمونه های مشهور و خواندنی آنهاست.

ایشان ادامه دادند: قرآن کریم به وفای عهد دستور داده است و امیرالمومنین (ع)، وفای به عهد را اشرف مخلوقات دانسته اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه البرز با بیان اینکه عاشورا پر از جلوه های وفا و جفای به عهد است، خاطرنشان ساختند: نقطه ضعف بزرگ کوفیان بی وفایی آنها بود که این عاقبت را برای خود و خاندان عصمت –علیهم السلام- رقم زد؛ چرا که نامه های دعوت آنها با بی وفایی همراه شد و حجت خدا و امام زمان (ع) را به مقتل شهادت کشاند.

ایشان ادامه دادند: از برجسته ترین بخش های خطابه های حضرت (ع) در روز عاشورا، شکایت از بی وفایی کوفیان است و در مقابل یادآوری و تحسین وفاداری اصحاب حضرت (ع)، به طوری که فرمود “من یارانی با وفاتر از شما سراغ ندارم”.

آیت الله حسینی همدانی بیان داشتند: امام حسین (ع) در شب عاشورا بیعت را از یاران خود برداشتند و از آنها خواستند که صحنه ی کربلا را ترک کنند ولی یاران ایشان به مقتضای وفا در صحنه ماندند و نقض پیمان نکردند.

ایشان اشارات فراوانی که در زیارت نامه های حضرت اباعبدالله (ع) و یارانشان نسبت به وفای ایشان به عهدی که با خدا بسته اند، شده است را قابل توجه دانسته و تاکید کردند: قرآن کریم از اهل وفا به عنوان صادقان بر عهد الهی نام برده است و این وفای به عهد، ثمره ی تصمیم های درستی هستند که باورهای عمیقی در پس آنها وجود داشته است.

ایشان افزودند: این وفای به عهد نتیجه ی انس با حسین (ع) بود و این همراهی و نزدیکی به قدری تاثیرگذار است که حتی طبق اسناد تاریخی، اسب حضرت (ع) پس از شهادت ایشان خود را به آب فرات انداخت و غرق شد و یا آورده اند که به قدری سر خود را به زمین کوفت تا جان از بدنش خارج شد.

آیت الله حسینی همدانی عنوان داشتند: جلوه ی این وفاداری هنگامی که در طی جنگ حضرت به شریعه ی فرات رسیده اند نیز دیده شد که ذوالجناح در عین تشنگی ناشی از کارزار و زخم هایی که بر بدن داشت، به علت تشنگی امام (ع)، آب نخورد و نشان دهنده ی گستره ی وفا در بین همه ی موجودات است؛ از اینجا معلوم می شود که چه سنگدل بودند دشمنان بی وفای کوفی که واسطه ی فیض الهی را به قتلگاه کشاندند و ذره ای از اعمال قبیح خود شرم نکردند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در ادامه سخنان خود به مفهوم “مواسات” به معنای غمخواری و همدردی با دیگران اشاره کرده و اظهار داشتند: مواسات از ریشه ی اسوه گرفته شده است و شخص مواسی در عین حال که در رنج و غم دیگران شریک می شود، آنها را نیز در جان و مال خود شریک می کند.

ایشان مواسات را یکی از برترین اعمال دانسته و یادآور گردیدند: در بیان امام صادق (ع) یکی از معیارهای شیعه که موجب تقرب به خداست، مواسات است و دعای فرد مواسی مستجاب است؛ امیرالمومنین (ع) نیز مواسات در راه خدا را عامل فزونی رزق دانسته اند.

آیت الله حسینی همدانی با بیان اینکه حماسه کربلا پدیدار کننده ی جلوه های مواسات یاران اباعبدالله (ع)، نسبت به امام (ع) و همدیگر بود، اظهار داشتند: در صحنه های مختلف حماسه کربلا این مواسات دیده می شود، در شب عاشورا امام (ع) بیعت را از یاران خود برداشتند و در عین حال به انها یادآوری کردند که هر کس با جانش “مواسی” ما باشد، با ما وارد بهشت می شود و از غضب خدا در امان است.

ایشان افزودند: در صبح عاشورا، حر نزد امام آمد و توبه کرد و هنگامی که به شهادت رسید، حسین (ع) بر بالین او حاضر شد و گفت “حر حق برادری و مواسات را در حق ما به جا آورد”.

ایشان ادامه دادند: اوج اخوت دینی و برادری در مواسات است و در بیان امام و معصومین –علیهم السلام- حضرت عباس ابن علی (ع) “نعم الاخ المواسی” و “صدیق المواسی” خوانده شده است که قابل توجه و تدبر است.

مراسم اقامه عزای حسینی (ع) از ابتدای ماه محرم و به مدت ده شب با سخنرانی آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج و مداحی و مرثیه ثرایی مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و با جضور جمعی از مسئولین استان البرز و جمع کثیری از دلباختگان اهل بیت (ع) و پیروان فرهنگ حسینی (ع) در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) کرج برگزار شد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.