زیارت عاشورا، نقشه راه حرکت جامعه اسلامی به‌سوی کمال

فضای مجازی ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ۰

محرم - حسینی همدانی (5) (1024x576)

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در اولین شب عزای اباعبدالله الحسین (ع) که در مصلی کرج برگزار شد به بازخوانی عوامل وقوع حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) و تحلیل آن پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی با اشاره به اینکه قیام عاشورا ابعاد متفاوتی دارد، بیان داشتند: دو بعد شاخص این قیام، ابعاد حماسی و عاطفی آن هستند که بسیاری از گویندگان و مخاطبان نیز در فضای این دو بعد به بیان این واقعه می‌پردازند؛ اما قیام عاشورا با توجه به فراگیر بودن خود، جنبه‌های مختلف حیات انسان را احیا و زنده می‌کند.

ایشان با اشاره به حوادثی که بعد از رسول خدا (ص) در ارکان جامعه صورت پذیرفت، اظهار داشتند: پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) همه‌ی ابعاد فکری و فرهنگی و اجتماعی جامعه دچار یک نفوذ و هجمه‌ی شدید شدند و خلافت الهی به سلطنت پادشاهی تبدیل شد.

امام‌جمعه شهر کرج ابراز داشتند: در تاریخ اسلام نمونه‌های فراوانی از انحرافات به وجود آمده درنتیجه همین نفوذها دیده می‌شود؛ یکی از این انحرافات فرقه سازی و یا حمایت از فرقه‌های انحرافی توسط حاکمان بود که با نیت دفاع این فرقه‌ها از حاکمیت و نظام انجام می‌شد.

ایشان ادامه دادند: “مرجعه” یکی از این فرقه‌ها بودند که از امویان پشتیبانی می‌کردند و می‌گفتند ظلم و ستم و جنایت‌ها فقط در نزد خدا محاسبه و جزا می‌شوند و در دنیا نباید اعتراضی به این اعمال صورت پذیرد و یا معصیت‌ها را عامل آسیب به ایمان شخص نمی‌دانستند؛ لذا قیام حسینی (ع) قیامی برای اصلاح امت اسلامی در همه جهات بود.

آیت‌الله حسینی همدانی یکی از مهم‌ترین اقدامات حضرت در این قیام را تربیت نیروی انقلابی دانسته و بیان داشتند: در تمام بیانات حضرت در مسیر مدینه به مکه و کربلا که همه ثبت گردیده‌اند راهکارهای نیرو سازی را می‌بینیم که مطالعه این صحبت‌ها بسیار ارزشمند است.

ایشان زیارت عاشورا را نقشه راه پیمودن عقبه‌های سنگین جامعه اسلامی دانسته و عنوان داشتند: این زیارت یک دوره کامل تفسیر قرآن و اصول حاکمیت اسلامی است؛ این زیارت نشان می‌دهد که ضربه‌های نیروهای معاند داخلی و مسلمانان کج‌فهم بر پیکر اسلام و نیروهای اسلامی به‌مراتب سنگین‌تر از دشمن خارجی و یهود است.

ایشان ادامه دادند: زیارت عاشورا ترازوی اعمال و اعتقادات شیعه در مسائل فردی و اجتماعی است و نشان می‌دهد که توطئه‌های فکری و فرهنگی چطور شروع می‌شوند و ادامه می‌یابند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، نفوذ اندیشه‌های منحرف در سطح مدیریت جامعه و جایگاه اصلی و کلان حکومت اسلامی و تصمیمات غلط آن‌ها را عامل از بین رفتن جامعه اسلامی دانستند و خاطرنشان ساختند: زیارت عاشورا به ما می‌گوید که چهره‌های مهم جامعه می‌توانند به خاطر دنیاطلبی ضربه‌های غیرقابل جبرانی را به وجود آورند؛ شخصیت‌هایی که صفاتی چون حرص مقام، محافظه‌کاری و حفظ منافع شخصی و گروهی دارند می‌توانند بلایی مانند واقعه کربلا بر سر اسلام بیاورند و حجت خدا را به مقتل شهادت بکشانند.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: شرح و فهم این زیارت مانند خطبه غدیر و مسئله مباهله بسیار مهم است و درواقع باید این سه موضوع را به‌عنوان یک بسته‌ی واحد مطالعه و تحلیل کرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.