خطبه های 5 تیر 1394 شهر کرج

هدف اصلی آمریکا در مذاکرات، نابودی صنعت هسته‌ای کشور است

روابط عمومی ۰۶ تیر ۱۳۹۴ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۴/۴/۵
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله . اگر انسان دائماً متوجه این معنا باشد که روزی در مقابل خدای تعالی به حساب و کتاب می‌ایستد رفتار خودش را و روش زندگی خودش را متناسب با پاسخی که خواهد داد تنظیم می‌کند . بسیاری از آیات قرآن کریم ما را متوجه قیامت و صحنه قیامت و مسائل مربوط به سؤال و کتاب و حشر و نشر و تتایر کتب و امثال ذلک میکند . اگر یادتان باشد که هست در خطبه اول و دوم بحث تقوا را می‌پردازیم به معنای برخی از اسامی قیامت . یکی از نام‌های قیامت ” یوم الساعه ” است . از قیامت تعبیر به ساعت شده است . در ایاتی از آیات قرآن کریم اشاره دارد ” و یوم تقوم الساعه یبلس المجرمون ” آیه ۱۲ از سوره مبارکه روم . یعنی آن روزی که قیامت برپا می‌شود مجرمین  در غم و اندوه و ناامیدی به سر می‌برند ” و یوم تقوم الساعه یومئذ یتفرقون ” آیه ۱۴ از سوره مبارکه روم . آن روزی که قیامت برپا می‌شود ساعت اینجا به معنای قیامت است مردم از هم جدا می‌شوند روزی که ساعت قیامت فرا می‌رسد مجرمان سراسیمه می‌شوند ساعت به‌معنای قطعه ای از زمان است در حالت عادی که بحث می‌کنیم و آیاتی از قرآن کریم به آن اشاره دارد . مثلاً ” اقتربت الساعه ” آیه یک از سوره مبارکه قمر . ” لعل الساعه تکون قریبا ” آیه ۶۳ از سوره مبارکه احزاب . ” یسئلونک عن الساعه ” آیه ۱۸۷ از سوره مبارکه اعراف . ” عنده علم الساعه ” آیه ۳۴ از سوره مبارکه لقمان . این ها قسمتی از آیات بودند که خدمت شما گفتم . این روز که ساعت نامیده می‌شود بدکاران و مجرمان قسم می‌خورند که در دنیا و قبر لحظه‌ای بیشتر نبودند ساعتی بیشتر نبودند در آیه ۵۵ از سوره مبارکه روم ” و یوم یقوم الساعه یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعه ” تمام مدتی که در قبر بودیم لحظه‌ای بیش نبود . به هر تقدیر یاد ساعت یعنی یاد قیامت بودن یک خط‌کش و معیاری است انسان را صاف می‌کند قواره می‌کند شکیل می‌کند و به مقصد می‌رساند و متقین کسانی هستند که دائماً به یاد مرگ و قیامت هستند و رفتار خودشان را بر اساس آن تنظیم میکنند که در یوم الساعه مغبون نباشند یا کمتر مغبون باشند . خدای تعالی همه ما را از اهل تقوا و تقوا پیشه گان قرار بدهد ان‌شاءالله .

بحث ولایت فقیه خیلی مختصر با مقدمه و متن و بعضا بعضی از سؤالات مطرح شد و آن بحث را در جلسه قبل به پایان بردیم بنا داریم که ان‌شاءالله بحث جدیدی را به صورت سلسله شروع کنیم هنوز به تصمیمی به آن معنا نرسیدیم تا ان‌شاءالله ببینیم چه بحثی را مناسب است مطرح کنیم اما با توجه به چند روز قبل که خدمت رهبری معظم انقلاب بودیم ایشان نکته ای را در بیاناتشان فرمودند به نظرم رسید که یکی دو جلسه‌ای درباره آن عرض کنم مطالبی را . راجع به صرفه‌جویی و اقتصاد مقاومتی  که امروز نکته ای را و جلسه بعد  ان‌شاءالله زنده بودیم نکته دیگری را عرض کنم . اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که به کمک مردم و مسئولان شکوفا می‌شود آن چیزی که در بیان ایشان هست و تنظیم کردن و راهکارها و اهداف و چشم‌انداز آن را بیان کردند محقق نمی‌شود مگر اینکه مردم به کمک مسئولان بیایند هر دو با هم این هدف را پیش ببرند همکاری هر دو را طلب می‌کند نتیجه‌اش هم این است که ملت قوی می‌شود اقتدار ملی به وجود می‌آید  خوب است که یک بار دیگر بیان ایشان را با این جمع‌بندی که بنده خدمت شما عرض می‌کنم و خلاصه گیری می‌کنم به آن توجه کنید .

اقتصاد مقاومتی چیست؟ در بیان ایشان است که اقتصاد مقاومتی عدالت‌محور است یعنی تقسیم فقر نمی‌کند عدالت‌محور است فقر را در جامعه تقسیم نمی‌کند بلکه تولید ملی و ثروت ملی را افزایش می‌دهد تا آن عدالت اقتصادی به وجود بیاید تلاش می‌کند سلامت روانی جامعه بالا برود . این چه زمانی محقق می‌شود ؟ وقتی که فرد و جامعه هر دو همت بالا و عالی داشته باشد . که در روایات ما هم به این نکته تأکید شده که انسان به این جایگاه نمی‌رسد مگر اینکه دارای همت بلندی باشد هم آحاد مردم هم اجتماع . عزت و شرف هر ملتی در گرو همت‌های عالی آن‌هاست مولای ما امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند شرافت در سایه همت‌های بلند به دست می‌آید و بعد در یک بیانی ادامه می‌دهند کار زیبا نمایانگر همت بلند است و علو همت است  تا جایی که فرمودند به این که ارزش هر مرد اندازه همت اوست . خودت را می‌خواهی اندازه‌گیری کنی و ببینی که چقدر ارزش داری ببین همتت در چه کاری است . چه کاری می‌خواهی انجام دهی هدفت و آمال و آرزوهای تو کجاست ؟ اینها ما را تشویق می‌کند که اولاً باید همت داشته باشیم ثانیاً این همت را باید در تولید مصرف کنیم تا جایی که به تعبیر بزرگان ما در مصرف قانع باشیم و در تولید تا آن جایی که می‌توانیم حریص باشیم . در مصرف قانع و در تولید حریص. آن کسی که همت دارد همتش را در تولید صرف می‌کند نه این که همتش را در مصرف صرف کند . چون قناعت در مصرف هم مثل همت در تولید موجب عزت و شرف و رشد خواهد بود . رشد هم برای فرد است هم جامعه .

در روایتی دارد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اینکه هر کس به آنچه خدای تعالی روزی او کرده قانع باشد از بی نیازترین مردم است آن شرافت و عزتش در سایه قناعت به دست می‌آید مولای ما امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند ” بالقناعه تکون العز ” با قناعت عزت به دست می‌آید . مصرف‌گرایی تجمل ریخت و پاش باری به هر جهت بودن حساب و کتاب نداشتن در مصرف آفت بزرگ هر ملتی است  هر فرد که جای خودش را دارد . متأسفانه بعد از جنگ و دفاع مقدس هشت ساله با هیاهوی دوران سازندگی و با آن هیجان کاذبی که در جامعه به وجود آمد و مدیریت جهادی که از عوامل پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف بود کم‌کم آن مدیریت رنگ خودش را از دست داد  . و مدیریت بومی و اسلامی جای خودش را داد به یک مدیریتی که غیربومی است مبتنی بر علوم انسانی وارداتی است ریشه‌های غربی او ریشه‌های اومانیستی او لیبرالیستی او آمد جامعه را گرفت و آن نگاه اندیشمندانه و اسلامی را از بین برد در شیوه مدیریتی کشور یک همچین بلیه ای به‌وجودآورد که هنوزم که هنوز است قسمت زیادی از آموزش عالی در کشور بر اساس آموزه‌های مدیریت غربی مدیر تربیت میکند . و آن می‌آید در عرصه جامعه مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرد فکر فکر تکنوکراتی است فکر فکر اومانیستی است مسیر را به طرف دیگری می‌برد و متأسفانه بعد از جنگ این قضیه شدت گرفت نتیجه‌اش و همین که می‌بینیم بعضا ثروت‌های آن چنانی از آن طرف هم فقر و گرفتاری‌هایی که برای جامعه امروز ما به وجود آمده قسمت اعظم ریشه آن مربوط به همین تفکر بوده . اگر به جای قناعت در مصرف قناعت در تولید داشتیم مسلماً تنبلی و مصرف زدگی و بعد از آن فرسودگی و هلاکت اقتصادی گریبان‌گیر جامعه ما خواهد شد لازمه‌اش این است که همت کنیم این دستورالعملی را که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند و شاید قریب به بیش از ۱۰۰ بار در چند وقت اخیر تکرار می‌کنند اقتصاد مقاومتی با نگاه به درون نسخه شفابخش بلیه ای است که به جامعه اقتصادی ما وارد شده است ما در دعاهای قرآنیمان می‌خوانیم ” ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار ” این ” آتنا فی الدنیا حسنه ” حسنه دنیا چیست ؟ همین زندگی راحت و آسوده با قناعت ولی با توسعه در رزق . توسعه در رزق با تجمل فرق دارد  فرق دارد با ریخت و پاش فرق دارد با مصرف‌گرایی توسعه در رزق در روایات تعریف شده است اتفاقاً در ذیل همین آیه شریفه از امام صادق علیه‌السلام سوال شد این آیه به چه معنا است ؟ حضرت فرمودند ” فی الآخره ” به‌معنای رضوان و بهشت خدا است و توسعه در روزی حلال و معیشت است و حسن خلق حسنه دنیاست . یعنی امام صادق علیه‌السلام وقتی می‌خواهد حسنه دنیا را تطبیق کند با رزق حلال و وسعت رزق و گشایش رزق تطبیق میکند . این با تلاش و کوشش به دست می اید و با همت بلند داشتن به دست می اید که اقتصاد مقاومتی به تعبیر رهبری مردم بنیاد است . دولتی نیست . دولت مسئولیت دارد نظارت میکند اما اساس کار دست مردم است و باید حتما به گفتمان تبدیل شود . و امیدواریم که ان شاء الله این مسیر طی بشود .

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و شما نمازگزاران محترم را و محترمه را به رعایت تقوا و تقویت و تسدید آن دعوت می‌کنم . عرض کردیم چیزهایی که انسان را در رعایت و تقویت تقوا کمک می‌کند یاد مرگ و قیامت است یکی از اسامی قیامت درهم کوبنده است ” یوم القارعه ” یعنی در آن روز جهان طبیعت در هم کوبیده می‌شود کوهها متلاشی می‌شوند مردم مثل مور و ملخ به هر سو پراکنده می‌شوند هر کدام ” این المفر ” میکنند . اوضاع عالم کاملاً به هم می‌ریزد آیات و سوره‌های پایانی قرآن کریم که بیشتر هم مکی هستند و بیشتر درباره معاد سخن می‌گویند به آنها توجه دارید . این وضعیت عمومی است البته یک عده‌ای کسانی که میزان اعمالشان در اثر داشتن حق و عمل کردن درست این میزان را سنگین کردند و وزین کردند این‌ها قطعاً در جایگاهی قرار دارند که جهنمی ها قرار ندارند  در بهشت خواهند  بود در آسایش تمام از نعم بهشتی  بهره‌مند هستند و متنعم به نعم الهی هستند . تقوای الهی ما را در رسیدن و قرار گرفتن دراین جایگاه کمک می‌کند که خدای تعالی توفیق این که از متقین باشیم را نصیب همه ما بگرداند .

ششم تیر یا دهم ماه مبارک سه سال قبل از هجرت حضرت خدیجه کبری ام المومنین علیهاالسلام از دنیا رفت بانویی که به فرموده رسول خدا و آن چیزی که در جوامع روایی ما از شیعه و سنی وارد شده یکی از بهترین زنان و زنان بهشتی است یکی از آن چهار زن بهشتی است ویژگی‌های منحصر به فردی داشت یار باوفا و همدم رسول خدا در همه عرصه‌های زندگی تا پایان عمرش بود تمام ثروت و مال خودش را در راه اسلام هزینه کرد لحظه‌ای از بذل مال و هستی خودش در راه اسلام و خدا و رسول خدا کوتاهی نکرد ۲۵ سال با رسول خدا زندگی کرد بعضی از اقوال این است که در سن چهل‌سالگی به عقد و نکاح رسول خدا درآمد اما آن چیزی که به نظر می‌رسد و شاید درست‌تر باشد ۲۷ یا ۲۸ ساله بود و ازدواج هم نکرده بود معروف است که دو شوهر قبل از رسول خدا کرده بود و رسول خدا شوهر سوم او بود این هم به نظر درست نمی‌رسد  استدلالی داریم برای این قضیه اینجا جای بیانش نیست اما به نظر ما ۲۷ و ۲۸ ساله بود و ازدواج هم نکرده بود  در خدمت رسول خدا قرار گرفت و در کنار حضرت رسول قرار گرفت مدت ۲۵ سال هم جان‌فشانی کرد و از همه هستی خودش گذشت و ثمره این ازدواج هم شش فرزند بود عبدالله و قاسم که قبل از بعثت از دنیا رفتند و ام کلثوم و زینب و رقیه و همچنین حضرت صدیقه طاهره که بعد از بعثت متولد شدند و خدای تعالی بر درجات و رفعت او افزوده کند در آن سال از دنیا رفت سه سال قبل از هجرت در شعب ابی‌طالب بعد هم در قبرستان ابو طالب  در کنار ابوطالب و عبدالمطلب و عبد مناف دفن کردند که قبر شریف این بانوی مکرمه در آنجاست محبت رسول خدا هم به او تا آخر عمر بود و تا زمان حیات او هم همسر دیگری اختیار نکرد . پانزدهم رمضان المبارک ۱۱ تیر ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام است جا دارد دوستان و عزیزان زندگی امام حسن مجتبی را یکبار دیگر مرور کنند بسیار عبرت‌آموز است این مقطع تاریخ اسلام البته همه مقاطع عبرت خودش را دارد احتیاج به مطالعه دقیق دارد این مقطع که چه شد و چرا امام مظلوم و معصوم ما تن به صلح داد و آن قرارداد را امضا کرد و با معاویه طاغوت آن زمان ناچار به صلح شد . وضعیت جامعه آن روز مردم سران جامعه خواص چگونه بود کجا بودند اوضاع سیاسی چگونه بود که امام مجبور شد صلح کند  اگر بخواهیم اشاره کنیم و عبور کنیم باید این را بگویم که امام مجتبی پنجمین خلیفه بعد از رسول خدا بود.  بر اساس آن چیزی که مطرح می‌شود پنجمین خلیفه بود به امام مجتبی که رسید که خلیفه پنجم بود سه خلیفه را قبل از او کشته بودند جامعه یک جامعه هرج‌ومرجی بود مدیریت جامعه از هم گسسته بود مردم به سامان نبودند وضعیت وضعیت خوبی نبود مردم نمی‌دانستند باید چه کار کنند خسته شده بودند جنگ‌های متعدد زمان امیرالمؤمنین علیه السلام کمتر از پنج سال سه جنگ عظیم سه جنگ مهم که تعداد زیادی کشته از جامعه اسلامی بر جای گذاشت وضعیت وضعیت خوبی نبود این از نظر مردم . سران لشگر و کسانی که قرار بود کمک امام حسن مجتبی کنند کسانی بودند که کوتاهی کردند و وظیفه خودشان را خوب انجام ندادند و تقریباً می‌شود گفت خیانت‌هایی هم در حق امام مجتبی توسط سران لشگر حضرت واقع شد و وقتی این دو نتوانستند کار خودشان را درست انجام بدهند یعنی حمایت مردمی و فهم و استقامت خواص در نتیجه امام ناچار به صلح شد به هر تقدیر اوضاع آن زمان بررسی دقیقی را می‌طلبد روز ولادت آن بزرگوار را که ملقب به کریم اهل بیت است روز اکرام نامیدند آن هم در روز ماه مبارک رمضان که ماه کرامت است ماه رمضان چیزهای زیادی را به ما یاد می‌دهد یکی از اموری که در این ماه زیاد توصیه شده و در دعاهای این ماه مطرح است و در روایات هم تأکید شده توجه به مستمندان و ایتام و نیازمندان و ضعفای جامعه است نکند خدای نکرده به واسطه رشد روحیه مصرف‌گرایی تجمل‌گرایی و بی‌بندوباری اقتصادی روحیه خدمت به دیگران و رسیدگی به مستمندان جامعه کم شود نباید بگذاریم سنت‌های اسلامی در جامعه ما کم‌رنگ شود از افتخارات اسلام و جامعه اسلامی مواسات و اخوت است و رسیدگی به همدیگر است مطلع بودن از حال یکدیگر این جزو دستورات دینی ماست از حال هم دیگر باخبر باشیم اگرچه متأسفانه و متأسفانه به سمتی می‌رویم که از حال همدیگر باخبر نباشیم و این را هم فضیلت می‌دانیم یک وقت عرض کردم گفت الحمدالله همسایه خوبی داریم چون یک سال است که از او خبر نداریم اصلا صدایش درنمی‌آید نه ما می‌دانیم او چه می‌کند نه او می‌داند که ماچه می‌کنیم این اسلامی نیست که ندانیم همسایه ما کجاست و چه می‌کند  و کی هست . الان این را به عنوان فضیلت می‌دانیم  می‌گوییم خیلی همسایه خوبی است اصلاً در این یکسال ندیدیمش . این بد است انقدر درباره همسایه و همسایه داری در روایات برای ما مطلب گفتند و در اسلام این روابط و تعامل داشتن با هم جزء دستورات است خیلی از کدورت‌ها و مسائل با دید و بازدید و رفت و آمد حل خواهد شد از این وظیفه اسلامی نباید غفلت داشته باشیم  نباید بگذاریم اینها از بین برود هر کس اندازه خودش اقدامی داشته باشد یا خودتان اقدام کنید و رفع محرومیت در اطراف خودتان کنید یا چند نفری با همدیگر اقدام کنید بعضی وقت‌ها نیازمندی است که به فرش احتیاج دارد یخچال احتیاج دارد یک نفری نمی‌توانید جمع شوید با هم این کار را بکنید .  چه اشکالی دارد بعضی وقت‌ها به ما مراجعه می‌کردند در تهران که فلان مشکل را داریم می‌پرسیدیم مشکل کجاست می‌گفتند مثلاً سقف خانه خراب شده کارگر و مامور می فرستادیم خانه را درست می‌کردند بعد اجرت او را می‌دادیم حتی این طور هم می‌شود بعضی وقت‌ها کار کرد تعدادی که کارهای متعددی را بلدند لوله‌کشی و بنا و سنگ کار یک قسمتی از کار خودتان را زکات کنید زکات بدهید صدقه بدهید اینها جزو مستحبات است چند نفری کار را بکنید اگر می‌شود وقف کنید وقف برای مستمندان خیلی آثار زیادی دارد ۱۰ نفر و ۲۰ نفر بشوید در محله ای جایی را در اختیار بگیرید وقف یک عده کنید مخارج و درآمد آن را هزینه کنید برای مستمندان بسیار مطلوب است شهید این ماه مولای ما امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه افضل صلوات المصلین در وصیتش به امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام فرمود الله الله فی الایتام . خدا را خدا را شما را قسم می‌دهم به یتیمان نکند که یتیمان در بین شما گرسنه بمانند و در حضور شما در مانده باشندو از میان بروند این دستور امام ماست باید به آن توجه کنیم پیروی امیرالمومنین در این زمینه ها برای ما رشد معنوی خواهد داشت اثر دارد سفره افطار را برای محرومان بیندازید برای فامیل و بستگان می‌اندازید یک سفره هم برای محرومان بیندازید یک تعدادی را دعوت کنید بیایند بنشینند استفاده کنند نیازهایشان را برطرف کنید این وظیفه الهی ماست تلاش کنیم اندازه خودمان فقر را کم کنیم اثر روزه و روزه‌داری را در جامعه آشکار کنیم یکی از آثار او از بین بردن فقر است در جامعه . اساساً هر کاری که مردم در آن وارد شوند و دخالت کنند و در آن اثر داشته باشند آثار آن کار ماندگارتر است مردم در هر کاری وارد شدند کارهای ماندنی انجام دادند در همه امور چه مسائل اقتصادی باشد چه مسائل فرهنگی باشد  حتی سیاسی باشد در امور خیر در هر امری وقتی مردم وارد شدند دیده‌اید که چه کارهایی انجام شده است یکی از خیرهایی که باید خیلی به آن توجه کرد که جامعه ما مبتلاست و تا مردم کمک نکنند این معضل در جامعه از بین نمی‌رود مواد مخدر است من امروز روی این نکته می‌خواهم تأکیدی داشته باشم امروز پنجم تیر است روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بلیه خانمان‌سوزی که ریشه مفاسد دیگر است و خودش از مفسده های دیگر به دست آمده است مفاسدی باعث می‌شود طرف مبتلا به مخدر شود وقتی مبتلا شد خود این ریشه ی خیلی از گرفتاری‌ها است امروزه یکی از بحران‌های جهانی مسئله مواد مخدر است که کشور ما هم با آن مواجه است که متأسفانه منطقه ما و استان ما از سطح عمومی جامعه ما سطحش بالاتر است  در کل کشور استان البرز متأسفانه در این زمینه در صد بالاتری را دارد من آمار و ارقام را نمی‌گویم به خاطر اینکه نگرانی برای شما بوجود نیاید ولی بدانید که مسئله در استان البرز نسبت به کل کشور جدی است این معضل اصلی استان ماست در این بُعد . حتی وقتی آمار طلاق را بررسی می‌کنیم در منطقه البرز می‌بینیم که یکی از علل اصلی و مهم‌ترین علت مواد مخدر است الان من نمی‌توانم در این خطبه تحلیل جهانی این مسئله را بکنم که جایگاه مواد مخدر در جهان و روشی که دارد به کار می‌رود و حرکت‌های سیاسی و اقتصادی که در این زمینه هست و مافیایی که پشت سر آن است و سودهای کلانی که می‌برند اینها را نمی‌توانم اینجا برای شما تبیین کنم همه اینها هست آمار ارقام ۱۲۰۰ کیلومتر, ما با یکی از همسایگانمان مرز داریم که استعمار در آنجا سرمایه‌گذاری کرده و ترانزیت این ماده خانمان‌سوز و کل جهان است که سرریز می‌شود در کشورما تعداد زندانی‌هایی که داریم و به تبع خانواده‌هایی که درگیر این بلیه هستند همه اینها آمارش موجود است اما ان چیزی که مهم است این است که همه ما باید با هم و با همفکری هم برای این خطر بالفعل فکری کنیم تلاش کنیم دستگاه‌های ذی‌ربط را کمک کنیم این کار فقط دستگاهی نباید باشد که بگوییم به ما چه ربطی دارد نیروی انتظامی داریم قوه قضاییه داریم آنها کارشان را می‌کنند من رفتم زندان‌ها سرزدم از این بخش هم از نزدیک دیدن کردم . بحث فقط بحث حاکمیتی نیست مردم باید وارد قضیه شوند تا این معضلات لااقل در منطقه خودمان برچیده شود خیرینی در این رابطه شروع‌کنند به کارکردن  وارد عرصه بشوند . محلات ظرفیت‌های خودشان را بالا ببرند مساجد و کانون‌ها, بسیج ,بسیج شوند در این زمینه دستگاه‌های بازدارنده کار خودشان را دارند انجام می‌دهند با قدرت هم انجام می‌دهند و با توانی که در اختیارشان هست باصلابت دارند این کار را انجام می‌دهند اما مهم‌تر از آن خود خانواده‌ها هستند پدران و مادران مواظب باشند برنامه‌ریزی برای خانواده داشته باشید خانواده یک مسئله اساسی است نمی‌شود آن را رها کرد و هر جور که دلشان خواست بار بیایند . بچه‌ها و فرزندان باید همه با هم پدر و مادر خانواده باید مدیریت شود برنامه بگذارید اگر دیدید جوان و نوجوان شما یک وقتی هست بزرگ است سن و سال دارد شاغل است  او نه. اما بچه محصل دبیرستانی شما ساعت دیر وقت به منزل می‌آید حال او حال خوبی نیست  اینها را باید مواظبت کرد اصولی را در منزل برقرار کرد مقرراتی را برقرار کرد و محکم در این قضیه ایستاد  و کوتاه هم نیایید . خانواده قسمت مهم کار است من وقتی اندازه‌گیری کردم مقدار زمانی که بچه‌ها در آموزش و پرورش و خارج از خانه هستند به مراتب کمتر از آن مقداری است که در خانه هستند در خانه بیشتر نقش می‌گیرند پدر و مادر بسیار مؤثرند در این زمینه شما باید مواظبت کنید بعد هم جامعه باید وظایف خودشان را نسبت به این معضل انجام دهد به نظر می‌رسد که خود ما باید شروع کنیم برنامه‌ریزی شود طراحی شود کمک کنیم به دستگاه‌هایی که هست که سال دیگر، که آمار میگیریم نسبت به این قضیه واقعاً تقلیل پیدا کرده باشد و عددی باشد که خداپسندانه باشد خداپسندانه اش این است که صفر و زیر صفر باشد ان‌شاءالله روز ششم ماه مبارک رمضان عده‌ای از مسئولین و کارگزاران نظام مهمان مقام معظم رهبری بودند که ملاحظه فرمودید و ایشان هم بسیار شفاف و صریح مباحثی را راجع به اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون و برای برون رفت از معضلات اقتصادی و  اینکه مردم اهل ایستادگی هستند  و تنها راه پیشرفت کشور ایستادگی و پافشاری بر مبانی و اصول است این‌ها را بیان کردند نکات بسیار عمیق و دقیق را مطرح کردند اول بنا بود درباره سه موضوع بحث کنند وقت کم شد بیش از یک ساعت ایشان صحبت کردند یکنواخت و بدون خستگی اما خب وقت کم شد به افطار خورد و صحبت را درباره مسائل جهانی نیمه گذاشتند . ایشان به پافشاری و ایستادگی بر اصول تأکید داشتند  یکی از آن مسائل مهم جامعه امروز ما عده‌ای تلاش می‌کنند که ما را از مبانی و اصول مان منحرف کنند ما را کم‌رنگ کنند چشمان ما را خمار کنند چشممان بیراهه برود کج راه برود دو دید شود نابینا شود باید مواظب بود فرمودند چالش بزرگ کشور در عمل و ساده و سطحی نگری به مسائل است مسائل را باید عمیق دید . ژورنالیستی نباید نگاه کرد نباید نگاه ما نگاه عوامانه باشد فقط چشم عوام را پر کنیم بگوییم این کار شد شعاری نباید عمل کرد  این مسئله اساسی است که انسان می‌بیند در بعضی از کارها متأسفانه شعارزدگی وجود دارد بعد هم درباره مسئله هسته‌ای چند نکته مهم داشتند علاوه بر تکرار مسائل گذشته تأکید کردند بر این که سخنانشان در جمع عمومی و خصوصی  فرقی نمی‌کند و این نکته مهمی که شیاطین بعضا کسانی که وسوسه ایجاد می‌کنند نغمه‌هایی را داشتند می‌گفتند که ایشان مطالب دیگری را در مسائل خصوصی مطرح می‌کند که ایشان شفاف این را بیان کردند حمایت از تیم مذاکره‌کننده نقطه اتکا و سخن ایشان در رابطه با مسائل هسته‌ای بود که با صراحت تأکید کردند تیم مذاکره‌کننده مورد عنایت ایشان است و مورد توجه همه مردم و ملت است البته از دشمن هم نباید غافل بود و بعد توصیه ای هم به منتقدان داشتند و تذکری دادند که منتقدان هم  رعایت اصول انتقاد را داشته باشند که آن هم قابل توجه و عنایت بود و این که هدف اصلی آمریکا در مذاکرات نابودی صنعت هسته‌ای کشور است این مهم‌ترین نکته بیان ایشان در مسئله هسته‌ای بود که آمریکا تمام این مسیری را که طی کرده است بنایش بر این است که ما صنعت هسته‌ای نداشته باشیم  و اوباما هم در صحبت‌هایش گفته بود در جاهای دیگر هم بیان شده اگر بتوانند پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ما را از بین ببرند این کار را خواهند کرد ایشان همچنین تذکر به دشمنی آمریکا با ملت ایران دادند تذکر ایشان دائماً برای اینکه دشمنی با آمریکا را فراموش نکنیم برای اینکه ریشه انقلاب ماست ظلم‌ستیزی زیر بار استکبار نرفتن توجه به مظلومین در عالم داشتن مستضعفین عالم را توجه داشتن اینها جزو اصول اولیه انقلاب ماست حضرت امام رضوان‌الله علیه در ابتدای کار قبل از شروع نهضت در طول نهضت و بعد از پیروزی انقلاب تا لحظات پایانی عمر شریفشان دشمن اصلی و دشمن اولیه ما را آمریکا می‌دانست بعد از حضرت امام مقام معظم رهبری او هم مستمراً بر این نکته تأکید داشته است به اضافه اینکه همه مردم ایران همه ملت ایران یکپارچه و یک دست دشمن اصلی خودشان را آمریکا و استکبار جهانی می‌دانند آمریکای جنایتکار و خبیث به همراه اذنابش از بدو پیروزی انقلاب تمام تلاش خودش را برای سقوط نظام یا استحاله و منحرف کردن او از آرمان‌ها و ارزش‌هایش داشته است در مقاطع مختلف در هر فرصتی دست به هر کاری و اقدامی علیه ایران زده و منافع ملی ما را به خطر انداخته که لیست جنایات او خودش کتاب مفصلی است دراین‌میان حادثه شش تیر سال ۶۰ که رهبر معظم انقلاب مورد سوءقصد قرار گرفتند یکی از آن حرکت‌ها بود که خدای تعالی این ودیعه الهی را اراده‌اش بر این تعلق گرفت که حفظ شود  هفتم تیر ماه در سال ۶۰ فردای آن روز دفتر حزب جمهوری اسلامی منفجر شد ۷۲ تن از یاران انقلاب افراد مؤثر و کارا به شهادت رسیدند شهید بهشتی قافله سالار و سر قافله بود این شخصیت بی‌نظیر خدمات ارزنده‌ای که او به انقلاب اسلامی کرد از مهم‌ترین آنها تدوین قانون اساسی ارائه نظرات دقیق اداره و مدیریت خبرگان قانون اساسی مجلس خبرگان قانون اساسی را ایشان خیلی دقیق اداره کرد . بندبند قانون اساسی را جلو آمد و همه را به تصویب رساند شخصیت بی‌نظیر متفکر عمیق سیاست‌مدار آرمان‌گرا که روحیه تشکیلاتی داشت روحیه نیرو سازی داشت روحیه‌ای که امروز ما به آن خیلی نیاز داریم مدیریت قدرتمندی داشت مدیریت او تشکیلات سازی او یکی از آن همین حزب جمهوری اسلامی بود که تشکیلات مهمی در اوایل انقلاب بود و یکی دیگر آن جامعه روحانیت مبارز که آثار آن تا امروز هم  هست لذاست که امام فرمودند بهشتی مثل یک ملت بود برای ملتمان در زمینه‌های مختلف جاهای مختلف کارهای فراوانی انجام داد اینها دشمنی‌هایی بود که آمریکا نسبت به ما داشته و به این سادگی هم دست از سر ما برنمی‌دارد . خدای تعالی درجات شهید بهشتی و یاران همراه او را متعالی بگرداند  این که آمریکا دست از سر ما برنمی‌دارد همین چند وقت قبل مشاور سابق رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در یک یادداشتی نوشته بود مهار منطقه‌ای ایران ایران را مهارش کنیم و تشویق و تغییر سیاسی در این کشور  که نظام مضمحل شود و از بین بروداصلی‌ترین آرزو و هدف آمریکا است یعنی بنای او بر این است که ایران نباشد اگر هست یک  عامل باشد دست نشانده باشد تنها کاری که می‌توانیم در مقابل آمریکا کنیم هوشیاری مردم و مسئولان است هر دو باید هوشیار باشند باید دشمن را شناخت قرآن کریم به ما دستور می‌دهد که دشمنت را بشناس فرمود هرگز دشمن را از یاد نبر دشمن هرگز راضی نمی‌شود از تو . سعی می‌کند که از او تبعیت کنید تسلیم او شوید این صراحت قرآن کریم است در جای دیگر فرمود به اینکه سست نشوید غمگین نشوید شما برترید از دشمن اگر ایمان داشته باشید  ” و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین ” آیه  ۱۳۹ از سوره مبارکه آل عمران . در جای دیگر فرمود به اینکه سست نشوید و دنبال دشمن باشید و تعقیب او را کنید و هرگز در این تعقیب سست نشوید آیه ۱۰۴ از سوره مبارکه نساء در آیه ۳۵از سوره مبارکه محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمود ” فلا تهنوا و تدعوا الی السلم  و انتم الاعلون والله معکم ” یک وقت سست نشوید هرگز سست نشوید و دشمن را به صلح دعوت نکنید یا اینکه دعوت سازش او را نپذیرید در حالی که شما برترید  و خدا با شماست اینها را باید بفهمیم بخوانیم و یاد بگیریم توجه به آنها داشته باشیم دشمن ما اوست قرآن برای ما تعریف می‌کند دشمن را . در مقابل این دشمن باید محکم و با صلابت باعزت و با اقتدار  ایستاد و از داشته‌ها دفاع کرد این وضعیت ما است که به فضل پروردگار با تکیه بر خدای متعال در مقابل دشمن از هر نوعش که باشد آمریکایی باشد صهیونیستی باشد و اقشار دیگرش باشد اندازه سر سوزنی عقب‌نشینی نخواهیم کردهمه باید با وحدت و یکپارچگی پشت سر علم‌دار حرکت کنیم تا آسیبی به این کشور انشالله نرسد . نکته پایانی که لازم است تذکر بدهم البته شهادت آیت‌الله صدوقی چهارمین شهید محراب در سال ۶۱ توسط منافقین بحث روز صنعت و معدن روز مبارزه با سلاح شیمیایی میکروبی روز آزادسازی مهران و دو سه تا مناسبت دیگر هست که فرصت بیان آن نیست تذکر این نکته را بگویم که ما بر سر بعضی از اصول یعنی همه اصول آن چیزهایی که به عنوان اصل قائل  هستیم محکمیم هستیم و با کسی هم اصول خودمان را معامله نمی‌کنیم و کوتاه نمی‌آییم آن باورهایی را که از انقلاب به دست آوردیم بر سر آن‌ها هستیم و کوتاه نمی‌آییم این نکته را توجه داشته باشید لذا بعضی مواقع برای پیشبرد کارها در سطح جامعه دلسوزان و مسئولین و دیگران تذکر می‌دهند  انتقاداتی می‌کنند این انتقادات به جا است باید باشد اگر انتقاد نباشد رشدی صورت نمی‌گیرد اما این انتقاد برای چیست برای تعالی است برای رشد است نه خدای نکرده برای مچ‌گیری. نه برای ضایع کردن طرف مقابل که له کنیم دیگری را . همه ما در این نظام به فکر خدمت‌رسانی هستیم به فکر رشد جامعه مان هستیم می‌خواهیم کار خوب و بهترین کار را انجام دهیم البته هر کسی سلیقه‌ای دارد مسیری را طی می‌کند یک وقت انتقاد در نحوه عملکرد و بهبود کارها است که آن سلیقه است که سلیقه کسی می‌گیرد سلیقه دیگری نمیگیرد . یک وقت در اصول و مبانی آن است که طرف مقابل باید اصول و مبانی را بپذیرد و بر سر آن هم دعوایی نداریم  اما خدای نکرده بحث‌هایی که بعضاً می‌شود از تریبون به بعضی از دوستان و بعضی از  دستگاه‌ها ایرادی گرفته می‌شود نشود وسیله سوءاستفاده نشود وسیله تسویه‌حساب‌های شخصی گروه یا حزبی و جناحی. بنده در این جایگاه وقتی که انتقاد می‌کنم دارم کل استان را می‌بینم کل مجموعه این منطقه را می‌بینم و آن نقطه حساسی که ایراد به آن وارد شده دارم نگاه می‌کنم قبلاً هم تذکر و مسائلی که باید باشد را می‌دهم اگر نشد به عنوان انتقادی که کاربرد داشته باشد و راهکار داشته باشد و اساسی باشد از تریبون اعلام می‌کنم و عزیزان و دوستانی هم که متوجه آن‌ها می‌شود این انتقاد می‌پذیرند و عمل می‌کنند بحمدالله ولی بعضی وقت‌ها بعضی حرکت‌ها می‌شود که مناسب جامعه اسلامی ما نیست من توصیه می‌کنم به دستگاه‌ها و رسانه‌ها که خودشان مواظب خودشان باشند وقتی می‌بینید که بیگانه و شیطان می‌افتد وسط کاری را انجام می‌دهد که آن هدف اصلی و آن فکر اصلی و آن مآل اصلی که مدنظر است او هم از بین می‌رود آن حرف حقی هم که باید زده شود آن وسط از بین می‌رود توجه داشته باشید که انتقاد باید باشد در اصول اگر مطلبی را گفتیم کوتاه نمی‌آییم و محکم بر سر آن هستیم. در بحث اجرا و اداره بعضی وقت‌ها سلیقه‌ ای است سلیقه‌ها سر جای خودش هست کج راه و بیراه و مفاسد را می‌گوییم اگر فسادی در جامعه باشد که آن فساد دارد اجتماع را از بین می‌برد و تذکر می‌دهیم آن تذکر آن را جمع نمی‌کند آن را اعلام می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم کمک کنند برای ریشه‌کن کردن آن فساد اما این‌ها همه‌اش برای اصلاح است اگر انتقادی خودش افساد درست کند و مفسده درست کند دیگر به درد نمی‌خورد این نقادی کردن برای جراحی است برای پاک سازی و اصلاح است والا باید انجام نشود این را هم تذکر دادند که یک وقت بیگانگان نیایند ما را مدیریت کنند به خاطر بی‌توجه بودن به بعضی از مسائل . خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی مراجع تقلید رهبر معظم انقلاب نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام امام زمان مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.