خطبه های 2 اسفند 1392 شهر کرج:

یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی سپردن کارهای اقتصادی به دست مردم است

فضای مجازی ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت‌الله حسینی همدانی

در تاریخ ۰۲/۱۲/۱۳۹۲

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین و الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه‌الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

 

مولی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در خطبه ۱۸۴ نهج‌البلاغه در وصف اهل تقوی فرموده‌اند: حاجاتُهم خَفیفه و اَنفُسَهُم عفیفه، صبروا ایاماً قصیرهً اعقَبَتهُم راحَهً طَویلَهً – درخواست هایشان کم و عفیف و پاکدامن هستند. در روزگار کوتاه دنیا صبر کرده تا آسایش جاودانه قیامت را به دست آورند. درخواست آن ها به اندازه نیازشان است. نفس اماره را در کنترل دارند تا به زشتی گناه مبتلا نشوند. لذا به حداقل نیاز اکتفاء می‌کنند. سعادتی که به دست می آورند بهشت جاوادان است که خدای تعالی فرمود: «جَزاهُم بما صَبَرُوا جَنَّهً و حریراً (سوره انسان آیه ۱۲)». خلاصه اهل تقوی خوشی های دنیا را با لذات آخرت معاوضه کرده اند و آخرت را برگزیده اند.

یکی از مباحث مهم و اساسی در بحث رفتار های خانوادگی موضوع سقط جنین است که ریشه در بی اعتمادی و رزاقیت خدای تعالی دارد. یکی از آداب جاهلیت کهن فرزند کشی بود که با انگیزه های مختلف به انجام می رسید که خدای تعالی در قرآن کریم به سه انیگزه کلی اشاره فرموده است:

۱- عده ای برای نذر و تبرک، فرزندان رابرای بُت ها قربانی می کردند؛ و کذلک زُیّن لِکثیر مِن المشرکینَ قَتل اولادِهِم… (سوره انعام آیه ی ۱۳۷) این کشتن جهتش فقر نبود حتی گاهی ثروتمند هم بودند.

۲- عده ای فرزند دختررا ننگ می دانستند و می کشتند که قرآن کریم می فرماید: «وقتی به آن ها خبر می دادند دختر دار شده رنگش سیاه می شد و به خشم می آمد.» و از قوم خودش فاصله می گرفت و نمی دانست چه کند بچه را دفن کنند یا نگه دارد. وَ اِذا بُشِّرَ اَحَدُهُم بالاُنثی ظَلَّ وَجهُهُ مُسوّداً و هو کظیم. یَتواری مِن القَومِ مِن سُوءِ ما بُشِّرَ به ایُمسِکُهُ علی هُونٍ ام یَدُسُّهُ فی التُّراب (سوره نحل آیات ۵۸ و ۵۹).

۳- فشار اقتصادی باعث کشتن فرزند بود و فرقی هم بین پسر و دختر نبود. ولاتَقتُلُوا اَولادَکُم مِن اِملاقٍ نَحنُ نَرزُقُکُم و ایِّاهُم (آیه ی ۱۵۱ سوره مبارکه انعام) املاق به معنای افلاس و نداشتن مال و هزینه ی زندگی است، شاید هم ریشه اش مَلَقَ باشد چون فقیر معمولاً تملق می گوید. این ها مربوط به جاهلیت کهن است؛ اما بعد از ۱۴۰۰ سال در این جاهلیت مدرن هم قسمتی از آن حرف ها و حرف های دیگر که مربوط به این زمان است و نشان از عدم توحید و باور به خداست زده می شود و فرزندان کشته می شوند.

اسلام با خودکشی و همچنین با دگر کشی بدون دلیل مخالف است. (قصاص را باید با مقدمه به آن پرداخت) خیلی از مردم خیال می کنند خودشان رازق هستند و با تلاش خودشان وفهم خودشان و توان خودشان توانسته اند مال به دست بیاورند. این غلط است رازق خداست اگر روح توحید از بین رفت انسان برخلاف عقل و دین کار می کند تا جایی که به خاطر ترس از گرسنگی حاضر است فرزند کشی کند. کاری که در همه ی ادیان نهی شده. البته الآن فرزند کشی در این دوران پیشرفت کرده، بعد هم کلمات و مسائل قابل قبول برای عده ای گفته می شود که قبول کنند. باید جمعیت کشور را بالا برد. عواملی را به خورد ما داده اند که ناخواسته تولید نسل کم شود. با طراحی از بیرون ودرون این کار صورت می گیرد. نوع خوراک و پوشاک و مصرف باعث ناباروری می شود. از سال ۷۱ باید قانون تحدید نسل برداشته می شد. مجلس و نمایندگان مجلس به داد این قانون برسید.

انسان موحد خدا را مالک خزائن عالم می داند. او را مدیر و مدبر عالم می داند او را بخیل و خسیس نمی داند و می داند هر چه ببخشد از دارایی او کم نمی شود و می داند به هر کس به اندازه ی قابلیتش می بخشد. پس راحت است و دغدغه ای ندارد و به وظیفه عمل می کند. فرزند کشی به هیچ وجه مورد تأیید نیست.

بحث نکاتی دارد، تحدید نسل و عواقبی که از نظر اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی برای کشور دارد باید بیان شود.

ایشان در خطبه دوم فرمودند: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در قسمتی از نامه ی ۲۷ فرمودند: «وَاعلَمُوا عِبادَ الله اَنَّ المتقِینَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنیا وَ آجِلِ الآخِرَهِ فَشارَکُوا اَهلَ الدُّنیا فِی دُنیاهُم وَلَم یُشارِکهُم اَهلُ الدُّنیا فی آخِرَتِهم» بدانید ای بندگان خدا، پرهیزکاران از دنیای زودگذر به سلامت گذشتند و آخرتِ جاودانه را گرفتند. بامردم دنیا در دنیاشان شریک شدند اما مردم دنیا در آخرت آن ها شرکت نکردند. این حال اهل تقوی است. خودم و همگی شما مؤمنین و مؤمنات را به رعایت و تقویت تقوی توصیه می کنم.

در هفته گذشته رهبر معظم انقلاب مطالب بلند و مهمی بیان فرمودند که تأکیدی بود بر دشمن شناسی و بصیرت آحاد ملت و مسئولین و همچنین بیان راه های مقابله و مبارزه با دشمنی ها که بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک اشترگونه را می خواهد بعد به یکی از مهم ترین اجزاء استقلال سیاسی کشور که بحث اقتصاد است پرداختند و طی سندی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند که دولت و مجلس هم تحویل گرفتند تا مسیر خودش را طی کند؛ اما لازم است نکاتی راجع به اقتصاد مقاومتی بیان شود تا برای همه ی ما روشن تر شود که منظور چیست. واژه ای که قبلاً بیان کردن و در این دو سال اخیر و بخصوص امسال بیشتر تأکید کردند.

خدای تعالی در قرآن کریم مال را عامل قیام و استقامت می داند. وَلا تُؤتُوا اسُّفَهاءَ اَموالَکُمُ التی جَعَلَ اللهُ لکم قیاماً… (آیه ۵ از سوره نساء) بعد از اعتقادات، اقتصاد نقش تعیین کننده در برپا ایستادن ملت دارد. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که باعث ایستادن و ایستادگی ملت باشد. چه کسی می تواند بایستد؟ آن کسی که ستون فقراتش سالم است و الّا فقیر است و فقیر به معنای ندار نیست بلکه به کسی که ستون فقرات او شکسته باشد و قدرت قیام نداشته باشد فقیر می گویند. اگر ستون فقرات ملتی که دین اوست شکست، او قدرت مقاومت هم ندارد، نه قیام دارد نه استقامت. اقتصاد مقاومتی مربوط به کسانی است که دین دارند با دین ستون اصلی را حفظ می کنند و با اقتصاد ستون فرعی را.

فساد، ارتشاء، دزدی و اختلاس ستون مقاومت را می شکند. خدای تعالی در این آیه فرموده است اگر می خواهید سرپا بایستید و قیام داشته باشید مال را دست سفیهان ندهید، مال را به دست عقلا جامعه بدهید تا آن ها با برنامه ریزی صحیح بتوانند باعث قیام باشند. دست عقلاء متدین بدهید، باید با درایت اسلامی کارکرد. باید بین درآمد و سرمایه فرق گذاشت. نفت سرمایه است باید به سرمایه ی دیگر تبدیل شود و بعد از آن سرمایه کسب درآمد کرد. با سرمایه فروشی نمی شود قیام داشت. بعضی از کشورهای نفت خیز اقتصادشان به ۲۵% نفت وابسته است. یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی سپردن کارهای اقتصادی به دست مردم است. مردم متدین کار بلد.

عمروبن معدی کرب، سلحشوری که شمشیری به نام صمصامه داشت و در جنگ ها پیروز بود. خلیفه وقت شمشیر را خواست او هم داد اما آنچنان که می گفتند نبود، نامه نوشت که شمشیرت آنچنان هم که می گفتند برّان نیست. او جواب داد شمیشر دادم، بازو که ندادم، آن شمشیر با بازوی من برّان است. ایران بدون اسلام شمشیر بدون معدی کرب است. کاری از دستش بر نمی آید و تلاش برای اسلام زدایی از ایران از خیلی قبل شروع شد.

ایران به واسطه ی داشتن فرهنگ قوی و قدرت سیاسی اجتماعی و روحانیون به عنوان مدافع حریم هویت اسلام و ایران، این ها مانع بود که استعمار مستقیماً و علنی ایران را مستعمره کند لذا کار را به دست عوامل و دست نشاندگان سپرد و غیر مستقیم شروع کرد به از بین بردن مبانی دینی و اسلامی تا بتواند استقلال را بگیرد. دشمن کارش دشمنی است. کارش، کار شکنی است خیانت است، او باید فشار بیاورد باید تهدید بکند، باید تبلیغ بکند باید جلوی راه ما خار بیاندازد اما ما به قدرت لایزال الهی و توجهات اهل بیت عصمت و ولی عصر (روحی فداه) با بازوان توامند و فکر وزین جوانان و دانشمندان کشور برای ایران آینده ای درخشان تر خواهیم ساخت. یکی از شفاف ترین کارهایی که صورت گرفت کودتای بود که در ۳ اسفند سال ۱۲۹۹ قوای قزاق به فرماندهی رضاخان انجام گرفت و تهران تصرف کردند و از همان زمان حامی منافع انگلستان و تحت حمایت آن ها تا به پادشاهی رسید و باعث تأثیرات فراوان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شد و گرفتاری هایی برای ایران و اسلام به‌وجود آورد که شمارش و شرح آن ها زمان زیادی می برد. خیانت هایی که سالیان سال ایران را عقب برد. بخشیدن ارتفاعات آرارات به ترکیه، قسمت هایی از شرق به افغانستان و شط العرب (اروند رود) به عراق. کشف حجاب، بی احترامی به عاشورا و علماء و سرکوب مردم مشهد، استبداد و فرهنگ ستیزی و دین ستیزی و امثال ذلک اما آنچه باز در این جریان کشور فروشی و استقلال سوزی نمایان است صلابت و مبارزه راد مردی از خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، روحانی بصیر و انقلابی و خدا ترسی چون مدرس که جلو آمد و جلوگیری کرد از انحرافات. نطق های مدرس موجود است. تاریخ ایران و اسلام پر است از این شجاعت ها و رشادت ها، اگر روحانیت نبود اسلام نبود و اگر اسلام نباشد عامل قیام و استقامت نیست. باید این سلسله و این دوده ادامه داشته باشد که به تشویق شما و ترغیب شما نیاز است. فرزندان و نزدیکان خودتان را تشویق کنید تا ۲۵ اسفند فرصت است برای ثبت نام. ما اگر پزشک و دانشمند هوافضا هم نداشته باشیم عیب ندارد از خارج وارد می‌کنیم اما بدانید مطهری را نمی توانیم وارد کنیم. باهنر و شهید بهشتی نمی توانیم وارد کنیم.

وَ مَن اَحسَنُ قَولاً مِمَّن دعا اِلیَ اللهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قال اِنَّنی مِنَ المسلمینَ (آیه ی ۳۳ سوره مبارکه فصلت) ما شهید غلامرضا سلطانی این روحانی مجاهد، عابد، مبارز، اهل تقوی، اهل درس که از طرف امام (ره) امام جمعه ی اشتهارد شد و بعد حاکم شرع دادگاه انقلاب کرج شد و همه ی شما او را می شناسید را نمی توانیم وارد کنیم. این شخصیتی که تلاش فراوانی انجام داد برای وحدت حوزه و دانشگاه و ناتمام مشاغلی که داشت از علم و فرهنگ، فاصله نگرفت و کتبی را تألیف کرد و در پایان در ۱/۱۲/۶۴ به همراه شهید محلاتی در سانحه هوایی به شهادت رسید خدای تعالی بردرجات تمامی شهدا ایران و انقلاب و اسلام بیفزاید.

انفجار لبنان در نزدیکی مرکز ایرانی، باز جلوه ای دیگر از روحیه ی ارحاب و ترور در طرف مقامل ماست که نه توان سیاسی دارد و نه توان نظامی لازم برای مقابله.

سعی کردم خیلی کوتاه نکاتی را راجع به اقتصاد مقاومتی بیان کنم و در ضمن به مناسبت های هفته هم اشاره شد.

 

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.