خطبه های 1 آذر 1392 شهر کرج:

حق غنی سازی چیزی نیست که بشود آن را نادیده گرفت

فضای مجازی ۰۱ آذر ۱۳۹۲ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت‌الله حسینی همدانی

در تاریخ ۰۱/۰۹/۱۳۹۲

جمعیت جمعه (12)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین و الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

خودم و همه شما را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. تقوی همان ملکه‌ی حفظ نفس است از گناه، لازم است این ملکه در همه‌ی ما موجود باشد و اگر هست تقویت شود. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۰۳ نهج البلاغه فرمودند: «مردم از خدایی پروا کنید که اگر چیزی بگویید می‌شنود و اگر چیزی را پنهان کنید می‌داند». این بیان امیرالمؤمنین خیلی روشن و شفاف راه کنترل نفس و دقت در رفتار و پیمودن صراط مستقیم را به ما یاد می‌دهد که ایها الناسُ اتَّقُوا اللهَ الذی اِن قُلتُم سَمِعَ وَ اِن اَضمَرتُم عَلِمَ. تمام انبیا الهی کار اصلی خود را در این می‌دانستند که مردم را طوری تربیت کنند که با تقوی باشند اهل کنترل و مواظبت بر نفس و اعضا و جوارح خود باشند امیرالمؤمنین در بیان دیگری فرمودند (نهج البلاغه خطبه ۱۸۳ بند ۱۰): «از خدایی بترسید که شما در مقابل دیدگان او هستید فَاتقوا الله الذی انتم بِعَینه، زمام شما به دست او و حرکات شما در قبضه‌ی قدرت اوست وَ نَواصِیکُم بِیدهِ وَ تَقَلُّبُکُم فِی قَبضَتِهِ. اگر چیزی را کتمان کنید می‌داند و اگر آشکار کنید می نویسد اِن اَسرَرتُم عَلِمَهُ وَ اِن اَعلَنتُم کَتَبَهُ».

بحث در دو رفتار فرد دیگری از رفتار‌های انسان بود توبه و استغفار. راجع به استغفار نکاتی بیان شد. آثاری هم برای استغفار بیان کردیم که در توبه نبود توبه عملی فردی است که هر کس برای خود دارد و آن عبارت است از آن حالت ندم و پشیمانی قلبی نسبت به خطایی پیدا می‌کند و تصمیم جدی می‌گیرد که آن کار را تکرار نکند. در توبه شخص تائب قطعاً از کرده خود پشیمان است حالتی است برنامه ریزی شده که از گذشته‌اش پشیمان است و قصد جدی دارد که در آینده مرتکب اشتباه گذشته نشود. اگر تائب با خلوص نیت به سمت خدای تعالی برگردد خدا را تواب رحیم میابد. او بسیار توبه پذیر است. اِستَغفِرُوا رَبَّکُم وَ تُوبُوا الیه. (سوره هود آیه ۵۲) از گذشته استغفار کنید و برای آینده توبه کنید. حالات انسان با خدا متفاوت است، جلوه‌های خدا برای بندگانش متفاوت است. هر مقدار انسان با خدا ارتباط داشت به همان اندازه جلوه‌ای از خدا برایش روشن می‌شود. گاهی عبد مستغفر است و تائب، خدای تعالی هم غافر است و غفار و تواب هر اسمی از اسامی خدا لطافتی دارد که با دیگری فرق می‌کند. اسم غفار با غافر، غافر با غفور فرق می‌کند. با دقت در این اسامی لطافت آن‌ها را بدست آورید. در آیه‌ی ۱۰ سوره نوح فرمود: «فَقُلتُ استَغفِرُوا رَبَّکُم اِنَّه کان غَفّاراً». در آیات کریم امر به توبه آمده، «توبوا» یعین بر مکلفین واجب است توبه کردن. اگر مکلفی خطا و معصیتی کرد بر او توبه واجب است. اگر قائل شویم صیغه‌ی امر دلالت بر وجوب می‌کند و حتی فوریت هم از او فهمیده می‌شود که واجب است فوراً اقدام به جبران کند و فوراً توبه کند. البته در جای خودش بحث کرده‌ایم که امر به توبه امر مولدی نیست و ارشادی است لذا در صورت ترک توبه شخص دو عقاب ندارد.

در آیات شریفه‌ی قرآن توبه را عملی خیر و پسندیده شمارش کرده قسمتی از آیه ۳ سوره توبه: «فَاِن تُبتُم فَهُو خیرٌ لَکُم» آیه‌ی ۷۴ سوره …: «و اگر کسی توبه نکرد ظالم است» و آیه‌ی ۱۱ سوره حجرات: وَ مَن لم یَتُب فَاوُلئِکَ هُم الظَّالمِوُنَ.

مطالب دیگری هم هست که به زمان دیگری حواله می‌دهیم که مثلاً توبه نصوح باشد و این که خدا تواب است و پذیرنده‌ی توبه، بلکه پذیرنده است تواب است و رحیم است ان الله هو التواب الرحیم (سوره توبه آیه ۱۱۸) در دعای ۳۱ بند ۱۴ امام سجاد (علیه السلام) به خدای تعالی عرض می‌کند: «اللهم انی اتوب الیک فی مقامی هذا من کبائر» و در دعای ۳۱ بند ۲۸ به خداوند عرض می‌کند: «اللهم ان یکن الندم توبه الیک فانا اندم النادمین».

در خطبه دوم پس از توصیه به تقوی فرمودند: قبلاً هم عرض کردیم تقوی انسان را آزاد می‌کند و شخص را فقط بنده‌ی خدا قرار می‌دهد. چنین بنده‌ای اسیر نان و نام نیست، هیچ چیز نمی‌تواند بر او سوار شود و مالک او بشود نه مقام و جاه و مال و ستایش و یا حتی اعتراض بی مورد دیگران، چون ترس از خدا را دارد از چیزی ترسی ندارد. علی (علیه السلام) فرمود: اَیُها النَّاسُ اعلَمُوا اَنَّه لَیسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَول اِلزُّورِفیهِ وَلا بِحَکِیمٍ مَن رَضِیَ بِثَناءِ الجاهِل عَلیهِ. کسی که با شنیدن تهمت و سَب و لعن برنجد و گوشه گیری کند عاقل نیست و آن‌که از ستایش دیگران خوشحال می‌شود حکیم نیست.

اما قسمتی از مسائل روز و مناسبت‌هایی که فرصت بیان داریم:

  • ۷ آذر ماه روز نیروی دریایی است که به مناسبت رشادت‌های و دلاوری‌هایی که در حفظ و پاسداری از جزایر و بنادر و دریاههای کشور اسلامی در طول دوران دفاع مقدس قبل و بعد از آن تاکنون داشته‌اند. حضرت امام (ره) ۷ آذر را به عنوان روز نیروی دریایی تأیید کردند، روزی که پرسنل ناوچه موشک انداز پیکان حماسه‌ای آفریدند و نام خود را در دینداری و دفاع از حاکمیت اسلام ثبت و ضبط کردند. ۳۴ روز مقاومت تکاوران دریایی در خرمشهر و شرکت در عملیات گوناگون مثل بیت المقدس، بدر، خیبر و حصر آبادان.

اسکورت کشتی‌های نفتی و تجاری گوشه‌ای از رشادت‌های عزیزان نیروی دریایی است. خداوند توفیق بیشتر در خدمت‌گزاری به نظام اسلامی به همه‌ عنایت فرماید.

  • مطلب دیگری که باید بیان کنم بحث مذاکرات هسته‌ای ایران است در ژنو. عرض می‌کنم حق غنی سازی چیزی نیست که بشود آن را نادیده گرفت ملت ایران در آنچه با تلاش و زحمت و شهادت دانشمندانش بدست آورده عقب نشینی نمی‌کند، جالب است که دولت آمریکا که خود تولید کننده و خودش مصرف کننده است و ملت‌های دنیا هم از غربی و غیر غربی از شرارت‌ها و پلیدی‌های او در انواع مختلف آرامش و آسایش ندارند از ملت و دولت نجیب و فهیم و دوستدار صلح و آرامش که تاکنون حسن نیت خودش را هم نشان داده تضمین ۶ ماهه می‌خواهد.

آمریکا می‌داند که ما بمب نمی‌سازیم، اما امید این را دارد که با طولانی شدن تحریم‌ها بتواند مارا وادار به عقب نشینی کند، اما نمی‌داند که فرزندان اسلام قرآن و تربیت شدگان مکتب اهل بیت و درس آموزان و درس آموختگان درس انقلاب و انقلابی گری با استادی امام روح الله و خلف او هرگز منافع ملی خود را نادیده نمی‌گیرند.

دولت آمریکا فرصت بدست آمده را غنیمت بشمارد و بیش از پیش بر طبل بی اعتمادی نکوبد. ما در حال تحریم رشد کرده و می‌کنیم و اگر بنا باشد تحریم‌ها باقی باشد چیزی از دست نمی‌دهیم؛ اما همه دنیا می‌دانند که مذاکره امری دو طرفه است که باید متناسب باشد و تیم مذاکره کننده ما هم با هوشیاری توجه به این نکته دارند که به منافع ظاهری و کوتاه مدت اکتفا نکنند بلکه منافع بلندمدت را نظیر برقراری کامل چرخه سوخت و امثال ذلک را در نظر داشته باشند و در لغو تحریم‌ها هم لغو تحریم بانکی و نفتی را در اولویت داشته باشند.

  • مطلب بعدی سخنان با صلابت و پر اهمیت امام المسلمین با فرماندهان بسیجی کشور بود که همگی ملاحظه کردید و کردیم، در هفته بسیج در بیانات ایشان مطالب مهم و قابل تأمل بسیاری مطرح شدکه باید توجه تام به آن‌ها کرد و در چند محور اساسی‌تر مطالبی را بیان کردند.

محوری‌ترین کلام ایشان، استکبار و استکبار ستیزی بود و بیان نمونه و شاخص‌های رفتاری نظام استکباری نظیر خود‌برتر بینی حق ناپذیری، جنایت و رفتار منافقانه و امثال ذلک. تأکید ایشان بر استکبار و استکبار ستیزی این توجه را به ما می‌دهد که عده‌ای تلاش دارند این روحیه را از ملت ایران بگیرند و او را در مقابل دشمن خلع سلاح کنند. از مدت‌ها قبل تلاش کرده‌اند که گفتمان را تغییر دهند، اگر یادتان باشد مستضعفین زیاد می‌گفتیم چون مستضعف در مقابلش مستکبر است اما اگر مستضعف را که بار معنوی دارد و یک عنوان اسلامی برای گروه خاص با گفتمان خاص است را معنای دیگری کردیم و به جای آن اقشار آسیب پذیر گذاشتیم آن وقت دیگر این کلمه بار معنایی خودش را از دست می‌دهد. اگر امام را برداشتیم جایش رهبری گذاشتیم بار خودش را از دست می‌دهد. امام، امت می‌خواهد. رابطه‌ی امام و امت همین رابطه‌ای ‌است که می‌بینید رابطه خاصی است از اعماق وجود و از سر ارادت و بینش است، اما اگر گفتیم رهبر، او ملت می‌‌خواهد با یک قاعده‌هایی و شرایطی که در تمام دنیا هم مطرح است هیچ بار عاطفی و الهی ندارد.

یکی دیگر از محورهای بیانات ایشان، فهم صحیح نرمش قهرمانانه بود – عمل کردن به نحوی که دشمن مأیوس شود – به سیاست خارجی کشور اشاره فرمودند و این‌که عقب نشینی نباید کرد و در هر جهادی پشت کردن به دشمن ممنوع است. (خوب یکی از جهادها، جهاد علمی است). فرمودند روحیه‌ی صبر در اولیا خدا از صدق ناشی می‌شود و به جوانان توصیه کردند که به دین و تقوا و علم و نشاط و کار و ورزش بپردازند.

  • در آستانه هفته بسیج قرار داریم که به دستور آن پیر سفر کرده امام روح الله که به نور الهی می‌دید تشکیل شد و برکات تا قیامت در ایران و دیگر کشورها باقی است.

بسیج تداوم دهنده‌ی راه امام و مدافع ولایت و مروج اسلام ناب محمدی است. هر کس که عملاً در پیشرفت نظام اسلامی و بالا بردن و محکم کردن اقتدار حاکمیت اسلامی تلاش می‌کند و سعی دارد شأن ملت حفظ شود، بسیجی است.

بسیج پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه است در همه‌ی ابعاد، لذا فقط یک نهاد و ارگان نظامی که کارکردش فقط در زمان جنگ باشد، نیست. تفکر بسیج و بسیجی تفکر انجام وظیفه است و زمان شناسی و پیروی از ولایت و این تفکر در هرجای عالم حاکم باشد باید بدانید در آنجا خبری از استکبار و جهان خوار و ظالم نیست اگر بخواهم ویژگی‌های بسیج و بسیجی را بگویم احتیاج به چند خطبه‌ی مفصل است که فرصت نیست.

بسیج یعنی عبد خدا. عبد خدا در گروه‌بندی‌ها حزب‌ها و دسته‌ها قرار نمی‌گیرد، مطیع رهبر است و گوش به فرمان ولی خود دارد. او ابراهیمی و اسماعیلی است. شما مکرر دیده‌اید در این کشور هر وقت خواستند یک کار عظیم ملی و همه جانبه انجام دهند بسیج جلودار بود و آن کار را به ثمر رساند. واکسیناسیون فلج اطفال، حوادث طبیعی، سیل و زلزله (سال ۶۹) و کمک به حلال احمر، اهدای خون و امثال ذلک.

امام بسیجیان را فرزند خود می‌دانست و خود را بسیجی و از خدا طلب کرد که در قیامت با آنان محشور باشد. این حرف هم پیام داشت چرا این را می‌گوید چون بسیجی خودش و تمام زندگی و هستی‌اش را وقف اسلام و قرآن و ولایت کرده‌است. لذا اگر مسئولان نظام اسلامی از بسیج و بسیجیان غافل باشند و در تجهیز و تدارک و آموزش و پرورش آن‌ها تلاش نکنند عند الله عذر ندارند.

  • لبنان و انفجارات، عراق و بمب گزاری‌ها همه برای برهم زدن انسجام و وحدت مسلمین است. شهادت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عده‌ای از مردم بی‌گناه لبنان را تسلیت عرض می‌کنیم.
در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.