مشروح خطبه‌های نماز جمعه 12 مهرماه 1392 شهر کرج /

امام‌جمعه؛ زبان گویای همه اقشار

روابط عمومی (۲) ۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۲/۰۷/۱۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایهاالمومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته. خودم و شمارا به تقوای الهی توصیه می‌کنم. تقوا دوای دردهای روحی ما است. اعمال و افعال اهل تقوا موردقبول خدای تعالی واقع می‌شود که خدای تعالی فرمودند «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» در آیه ۲۷ از سوره مبارکه مائده مسئله تقوا یک مسئله امروزی نیست. از اول خلقت بحث تقوا مطرح بوده. قابیل که هابیل را به شهادت رساند براثر بی‌تقوایی بود. تا زمانی که ظلم و ظالم و مظلوم و منظلم در عالم وجود دارد بحث تقوا مطرح است. البته خدای تعالی آگاهی از تقوا را در نهاد همه بشر قرار داده و همه به الهام الهی از مسائل تقوا و مباحث پیرامون او مطلع هستند که فرمود «فَأَلْهَمَهَا فجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» تقوا آن‌قدر اهمیت دارد که به مسائل فردی فقط بسنده نمی‌شود، بلکه مسائل اجتماعی و تقوای جمعی را هم در برمی‌گیرد و مربوط به تکالیف اجتماع هم خواهد بود. درنهایت خدای تعالی اهل تقوا را پیروز در عرصه‌های مختلف می‌داند که در آیه ۱۲۸ از سوره مبارکه اعراف یا آیه ۴۹ از سوره مبارکه هود فرمود «الْعَاقِبَهَللْمُتَّقِینَ» و این متقین در روز قیامت از بهشت خدای تعالی بهره‌مند هستند که بهشت برای پرهیزکاران و اهل تقوا نزدیک شده «وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقِینَ» که آیه ۹۰ از سوره مبارکه شعرا است.

مباحثی را به حول قوه الهی در نظر دارم که در خطبه اول مطرح کنم که بعدی از ابعاد مهم و اساسی در سبک زندگی ما است. البته محور این بحث‌ها را انشاء الله به حول الهی صحیفه سجادیه مولانا سجاد سلام‌الله‌علیه قرار خواهم دارد. بحث مفصل و گسترده انسان‌شناسی که البته این را در ۴ فصل قابل‌ارائه میدانیم. مسئله تبارشناسی، شناخت‌شناسی و برنامه شناسی در انسان و در پایان، رفتارشناسی انسان؛ اما با توجه به اهمیت و ضرورت بیشتری که احساس می‌کنیم در بحث رفتارشناسی مباحث مربوط به رفتارشناسی را ابتداً مطرح می‌کنیم. رفتار فردی، رفتار اجتماعی، رفتار سیاسی، رفتار عبادی، رفتار خانوادگی و مباحثی ازاین‌دست را ان‌شاءالله از ذخیره و گنجینه بزرگ تعلیمی و تربیتی امام سجاد سلام‌الله‌علیه و روایات اهل‌بیت و آیات کریمه قرآن بهره خواهیم گرفت و بحث خواهیم کرد که هم هجر زدایی از صحیفه سجادیه باشد و هم تنوع مباحث بیشتر است.

بنیادگذار دانشگاه و پی‌ریز دانشگاهی که امام باقر سلام‌الله‌علیه و امام سجاد علیه‌السلام و امام صادق سلام‌الله‌علیه داشتند آن شالوده و پی اصلی‌اش را به نظر ما امام سجاد سلام‌الله‌علیه ریختند و در دورانی زندگی می‌کرد ایشان که صد درصد دوران اختناق و خفقان بود. دورانی بود که حتی نه‌تنها معارف اهل‌بیت اجازه نشر و گسترش نداشت، دشمن قرآن و اهل‌بیت تلاش کردند که حتی حذف فیزیکی بکنند و پسر پیغمبر خدا را آن‌چنان در واقعه تف و روز عاشورا به شهادت رساندند که حتی جسم امام معصوم هم‌روی زمین نباشد. امام سجاد سلام‌الله‌علیه در یک چنین دورانی وظیفه پیدا کرد که دین را و قرآن را زنده کند و هدایت کند. لذا شما در صحیفه سجادیه می‌بینید یکی از مهم‌ترین بخش‌های صحیفه سجادیه ذکر درود بر پیغمبر و آل پیغمبر است که در جای‌جای این صحیفه آمده است. مثلاً در دعاهای دیگر که از معصومین رسیده نیست ولی در صحیفه به این نکته اشاره‌شده عمده‌اش همین است که حضرت یک مبارزه‌ای را آغاز کرد که در آن مبارزه می‌خواست نام پیغمبر و نام آل پیغمبر برگردد. در قالب دعا این مطالب را مطرح کرد که حالا من دیگر تطویل ندهم. خوب این بحث را ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد. خدای تعالی موفق کند همه ما را که از این کتاب ارزنده بهره‌مند باشیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

اوصیکم به تقوی الله. خودم و شمارا به تقوای الهی توصیه می‌کنم. چراکه کریم‌ترین فرد نزد خدای تعالی باتقواترین آن‌ها است و انسان باتقوا در نزد خداوند تبارک‌وتعالی محبوب است «فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ» تقوا سپری است بین ما و آتش که ما را از آتش حفظ می‌کند. باید تا آنجایی که توان داریم و توان داریم در تقوا بکوشیم و خودمان را باتقوا کنیم که خدای تعالی فرمود «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» تا آنجایی که قدرت دارید اهل تقوا باشید.

جلسه اول هست و آشنایی بابیان و شیوه ما، لذا یک مقداری تا باهم انس بگیریم، شاید یکی دو خطبه طول بکشد. این خطبه یک مقدار از خطبه اول طولانی‌تر است. قاعده‌اش این است که در مباحث روز و مسائل جاری کشور و جهان صحبت شود.

ابتدا عرض می‌کنم که شهادت مظلومانه امام هُمام، حضرت جواد -علیه‌السلام- را به همه شیعیان و موالیان آن حضرت تسلیت میگویم که پس‌فردا روز شهادت آن بزرگوار است؛ و همچنین سالروز ازدواج دو دریای عرفان و معرفت و عبودیت و بندگی، حضرت مولا امیرالمؤمنین و صدیقه طاهره -سلام‌الله علیهما- را تبریک میگویم که «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ». همچنین سالروز هجرت حضرت امام روح‌الله -رضوان‌الله علیه- را گرامی می‌داریم که ۱۳ مهر است. این روزها هم جشن عاطفه‌ها است که یک حرکت پسندیده و الهی است. ان‌شاءالله دوستانی که توانش را دارند باقدرت تمام در این مسئله شرکت کنند. این‌ها نکاتی بود که خواستم ابتداً عرض کنم.

چند مسئله را مطرح می‌کنم. یکی نکته‌ای است که مربوط به استان است. در روزهای گذشته برادر بزرگوارمان جناب آقای سید طاهر طاهری، به‌عنوان استاندار برای استان منصوب شدند که همان‌طور که فرمودند، از مدیران لایق و سابقه‌دار در عرصه‌های مختلف مدیریتی هستند. برای ایشان در مسئولیت جدیدی که به عهده گرفتند آرزوی موفقیت می‌کنیم. ان‌شاءالله فتح بابی باشد و بتوانیم در کنار هم همکاری‌های مفیدی را برای استان داشته باشیم؛ و همچنین از برادر عزیزمان جناب آقای ترکاشوند که ایشان هم جدیداً به‌عنوان شهردار محترم کرج منصوب شدند، از خدای تعالی طلب می‌کنم که در امور محوله موفق باشند.

اما آن چیزی که مربوط به خودم می‌شود. باید تشکر کنم اولاً از خدای تعالی که توفیق خدمتگزاری بیشتر به مردم -که عیال الله و خانواده خدا هستند- را به بنده توفیق داد که بتوانم نصرت و یاری دینش را بکنم و از خودش عاجزانه تقاضا می‌کنم در این روز جمعه و در این ساعات که من را در این مهم یاری کند که وظایف شرعی و الهی خودم را در مقابل این مسئولیت به‌خوبی ایفا کنم.

تشکر بعدی من از مقام عظمای ولایت هست. فخر عالم اسلام، فخر شیعه، پیش برنده اهداف عالیه اسلام و قرآن، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای که این کوچک‌ترین را لایق دانستند، اعتماد کردند و ذره‌پروری کردند و در این جایگاه عزت و شرف به جهت خدمتگزاری بیشتر به دین و اسلام و مردم منصوب فرمودند. امیدوارم بتوانم پاسخگوی شایسته‌ای به حسن ظن حضرتشان باشم ان‌شاءالله. بتوانم همچون سربازی که باعث افتخار فرمانده اش هست در این سنگر مهم و حساس، وظایف شرعی و الهی خودم را به احسن وجه انجام بدهم. از مسئول دفتر ایشان جناب آیت‌الله محمدی گلپایگانی هم تشکر می‌کنم که تلاش دائمی در انجام وظایف مهم که مربوط به رهبری هست را به عهده‌دارند و همچون دژبانی بی‌نام و قدرتمند، از مجموعه رهبری حراست می‌کنند و بذل‌توجه فرمودند و در مراسم استقبال تشریف آوردند.

تشکر بعدی من از خدمتگزاران بزرگوار و دلسوز و متعهد شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه است. به‌خصوص از ریاست محترم شورا، حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای تقوی که انصافاً از فضایل و سجایای اخلاقی و حسن تدبیر ایشان، همچنین سعه‌صدر بالا و دلسوزی ویژه‌ای که دارند و سالیانی است تلاش مستمر دارند تا شأن نماز جمعه در کشور حفظ بشود، لحظه‌ای هم درنگ ندارند و نماز جمعه و امور مربوط به جمعه را رسیدگی می‌کنند و دغدغه اولی ایشان در زندگی‌شان هست، از ایشان تشکر می‌کنم.

جا دارد که در اینجا به‌طور ویژه یاد کنم از امام‌جمعه فقید این شهر که در دوران پرفرازونشیب انقلاب و ابتدای تشکیل نماز جمعه، امامت جمعه را به عهده داشتند، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای شریفی که سعی و تلاش ایشان نزد خدای تعالی مأجور است و از عزیز دیگری که بعد از ایشان نماز جمعه را مدیریت کردند تشکر می‌کنم.

و قدردانی به‌خصوص از صدیق معظم و فاضل ارجمند، جناب آیت‌الله دکتر کازرونی که بیش از ۸ سال شما با خطبه‌های ایشان و با مجاهدت‌های علمی و عملی ایشان در این سنگر آشنا بودید و بهره‌مند شدید؛ و ایشان تلاش داشتند که در ارتقای کمی و کیفی مردم و سطح منطقه کارهایی را انجام بدهند و موفق بودند و ان‌شاءالله مردم را هدایت‌گر بودند و بستری را فراهم کردند که ان‌شاءالله الآن بنده بتوانم ادامه دهم و با سرعت بیشتری کارها را پیش ببرم. البته روحانیت شیعه و علما ربانی هرکدام در هرجایی که استقرار داشته باشند، مأمور به انجام وظایف الهی و تکالیفشان هستند و به احسن وجه عمل می‌کنند. لذا از روحانیت معظم و بزرگوار شهر کرج، علما و فضلا و طلاب گرامی که در این اجتماع شرکت کردند و به استقبال آمدند تشکر و قدردانی می‌کنم.

تشکر ویژه من از امت حزب‌الله، مردم انقلابی و ولایت مدار، خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان و مفقود الجسدها که ساکن در این استان و این شهر هستند تشکر ویژه دارم که به استقبال این سرباز کوچک ولایت و مدافع حریم قرآن و اسلام آمدید و خدای تعالی ان‌شاءالله قدم‌های شمارا ثواب جلیل و ارج بدهد.

چون خیلی فرصت را نباید طولانی کرد و وقت هم شاید یک مقداری اجازه ندهد که من مفصل بعضی از نکات را بگویم، چند نکته کوتاه راجع به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در آینده خواهیم داشت بیان خواهم کرد. البته در جلسات دیگر مفصل به نکاتی اشاره خواهم کرد؛ اما در این نوبت به بعضی از سیاست‌هایی که نماز جمعه دارد یک اشاره اجمالی می‌کنم.

مهم‌ترین واصلی‌ترین سیاست نماز جمعه و شخص امام‌جمعه، تزریق روحیه وحدت و ایجاد همدلی و تلاش برای یکپارچه کردن آحاد مردم و مأیوس نکردن مردم است. لذا امام‌جمعه متعلق به همه مردم است. به گروه خاصی تعلق ندارد. البته امکان دارد گروهی بهره بیشتری ببرند؛ اما وظیفه ذاتی او این است که برای همه مردم است. زبان گویای همه اقشار مردم باید باشد. لذا امام‌جمعه خودش را خدمتگزار مردم می‌داند و مطالبه کننده حقوق مردم است.

از طرف دیگر از سیاست‌ها و وظایف امام‌جمعه، تبیین و تفسیر بیانات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان است که برداشت‌های غلطی نشود. انحرافی در ممشا و روشی که ایشان در بیان مطالب دارند گاهی سطحی می‌شود. برداشت‌ها، برداشت‌های غلطی می‌شود. او باید تبیین و تفسیر کند. مطالبات را طلب کند و سعی کند که با همدلی و همراهی مردم خواسته‌های رهبری در جامعه عملی شود.

سیاست دیگری که هست، تلاش برای رشد دینی و فرهنگی و بالا بردن سطح دانش اسلامی مردم است. یکی از وظایف امام‌جمعه این است که در این مسیر تلاش کند که همان‌طور که دیگر عزیزان در این مسیر قدم برداشتند ما هم موفق باشیم ان‌شاءالله که به حول و قوه الهی این مهم را انجام دهیم. مطالبی که در این زمینه هست و باید بیان بشود زیاد است. ان‌شاءالله در فرصت دیگری به آن می‌پردازم.

قصد داشتم راجع به بیانات اخیر ریاست محترم جمهور که در اجلاس عمومی سازمان ملل بیان داشتند توضیحی بدهم که بسیار عالی و قابل‌تقدیر بود که از مواضع جمهوری اسلامی و مردم به‌خوبی دفاع شد؛ اما این نکته را لازم است عرض کنم که همه باید توجه داشته باشیم، دشمن‌داریم و این دشمن زیرک است. طراح و برنامه‌ریز است و برای ما هم برنامه‌ریزی کرده و خستگی‌ناپذیر است. از کسانی که پیام‌های رهبری معظم انقلاب را چه در زمان حضرت امام و چه در زمان مقام معظم رهبری گوش می‌دهد دشمن است. یادم هست زمان جنگ امام فرمودند: جنگ در رأس امور است. صدام خیلی انقلابی بود. کامل این حرف‌ها را گوش داد. جنگ را در رأس امورش قرارداد. الآن هم مقام معظم رهبری نکاتی را میگویند. دشمن بلافاصله آن‌ها را به‌عنوان دستورالعمل کارهای خودش قرار می‌دهد. خستگی‌ناپذیر باوجدانی کاری بسیار بالا، باوجدان کاری بسیار بالا توطئه می‌کند و اگر ما غفلت کنیم و توجه نداشته باشیم ضربه‌ای خواهیم خورد که دیگر قابل جبران نباشد. لذا باید خیلی به این دشمن تکلیف گرا توجه داشت. فقط این را عرض می‌کنم که ملت ایران تا حالا در مقابل تمامیت‌خواهی آمریکا ایستاده و هیبت این ابرقدرت را به‌اصطلاح خودش از بین برده و در بین اقشار مختلف مردم از علما و دانشمندان حوزه و دانشگاه گرفته تا مردم عادی، اگر شما بیایید و بپرسید که خودتان در جامعه حضور دارید، همه یک‌سخن میگویند و او این است که اگر رفتار سردمداران آمریکا و اداره‌کنندگان آمریکا طوری نشود که در عمل اعتماد و اطمینان افکار عمومی مردم ایران را جلب کنند، آن چیزی که حاکم بر روابط ایران و آمریکا خواهد بود، همان فریاد اصلی ملت ایران است که «مرگ بر آمریکا»

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.