بسمالله الرحمن الرحیم
متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
شهرستان کرج توسط آیتالله حسینی همدانی
در تاریخ ۲۷/۹/۹۴
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله. یکی از وظایف اهل تقوا مردمشناسی است. در قرآن کریم در آیه ۱۳ از سوره مبارکه حجرات فرمود ” یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر او انثی و جعلناکم شعوبا و قبائلا لتعارفوا ان اکرمکم عندلله اتقاکم ان الله علیم خبیر ” این آیه میفرماید شما را از قبیله ها و گروهها و مردم متعدد و مختلف خلق کردیم تا یکدیگر را بشناسید. گروه گروه شدهاید دستهدسته شدهاید رنگ و چهره و قیافه ظاهری تان مختلف شده برای این که قابل شناسایی باشید. این مطلب ظاهری کلمه است اما شناخت بالاتر از این هم لازم است. فقط به همین مقدار که معلوم شود از کدام قبیله و گروه است به تنهایی ثمرهای ندارد. نوع رفتار و عملکرد افراد روشها و افکار و عقاید آنها را هم باید شناخت. اگر کسی بخواهد با دیگری ارتباط داشته باشد باید شناخت از طرف مقابل را داشته باشد. شناخت کاملی را داشته باشد. مولای ما امیرالمومنین فرمودند به فرزند بزرگوارشان که” فرزندم شخص عاقل ناگزیر باید در کار خود بیندیشد و زبان خود را نگه دارد و مردم زمان خود را بشناسد “. این شناخت مردم زمان، اینکه رنگش چطور باشد و اهل کدام قبیله است کوتاه یا بلند است، این نیست. نوع رفتار و عقیده است. اگر نشناسیم در ارتباطگیری و تعامل با اطرافیان دچار مشکل خواهیم شد. انسان باید بشناسد تا بتواند براساس آن مقتضیات که هست ارتباط برقرار کند. رابطهها و معاشرت هایش را با دیگران تنظیم کند. امام رضا علیهالسلام در آن دستورالعملهایی که به خاندان آل داود داده شده در آنجا یک روایتی است که حضرت رضا نقل میکند که ” ینبغی للمسلم ان یکون عارفا باهل زمانه ” چند مسئله دارد یک قسمتش این است. مردمان زمانه خودش را باید خوب بشناسد. لذا اهل تقوا در پیروی از دستورات الهی و دستورات اهلبیت مقدم هستند و بهتر عمل میکنند.
اگر یادتان باشد که انشاءالله هست، بحث ما در عدالت از منظر امیرالمومنین علیهالسلام در نهجالبلاغه بود. شرایط اجرای عدالت را عرض میکردیم. یکی از شرایط اجرای عدالت سختکوشی است. آن کسی که مجری عدالت است باید انسان توانمندی باشد. اهل کار و فعالیت باشد. بیکار و شل و حالا ببینیم چطور میشود و باری به هر جهت بودن اینها با اجرای عدالت نمیسازد. مولا امیرالمومنین در نامه ۵۹ که به فرمانده لشگر خودشان در منطقه حلوان که همین سرپل ذهاب فعلی میشود در اینجا این بیان را نوشتند. دستورالعملهایی را برای مسئولیت فرماندهی آن منطقه بیان کردند منجمله تذکر دادند در قسمتی که ” از جمله حقی که بر توست آن است که نگهبان خودت باشی و به اندازه توان در امور مردم تلاش کنی ” اهل تلاش برای مردم باشی. در جای دیگری از همین نامه تذکر بالاتری دادند که ” دنیا سرای آزمایش است و دنیاپرست لحظهای در آن آسایش ندارد” یک عدهای تلاش دارند کوشش میکنند اما برای رسیدن به مطامع دنیایی، جز آنکه در روز قیامت افسوس خواهند خورد که چرا آن زمانی را که در اختیار آنها بود و میتوانستند کار مفیدی انجام دهند، در یک مسیر دیگری سختکوشی داشتند؛ بنابراین نباید فرصتها را از دست داد. باید مشغول کار و فعالیت و خدمترسانی بود؛ که اینها همه زمینهساز اجرای عدالت خواهد بود. عدالت اگر اجرا شد، حق و حقوق افراد ضایع نمیشود و اگر شخص خدماتی هم نسبت به جامعه داشته باشد و نیت خودش را درست کرده باشد همه اینها برای او حسنه نوشته میشود و از مردم هم انتظاری نخواهد داشت چون کارش را برای خدا انجام میدهد.
یا در قسمتی از نامه ۴۵ امیرالمؤمنین فرمودند ” طوبی لنفس عدت الی ربها فارضها “این عبارات را عزیزان خوب تحویل بگیرید انشاءالله؛ و بعد خطبهها و نامه ها که من گوشههایی از آنها را عرض میکنم مراجعه کنید به نهجالبلاغه و دنبال کنید. این قسمتی از نامه ۴۵ هست حضرت فرمودند ” خوشا به حال کسی که مسئولیتهای واجب را در پیشگاه پروردگارش به انجام میرساند و در راه او هرگونه تلخی و سختی را به جان میکشد “. بعضی وقتها برای اجرای کار تلخیها و ناگواری هایی هست مشکلاتی برای انسان هست اینها را تحمل میکند در مسیر هر کاری که شخص قدم برمیدارد معمولاً مشکلاتی هست باید این مشکلات را به آنها اهمیت داده و توجه کرد و به جان خرید.
یکی دیگر از شرایط اجرای عدالت قاطعیت است. کسی که میخواهد عادلانه رفتار کند و عدالت را برقرار کند لازم است که برّندگی لازم و قاطعیت لازم را در کارش داشته باشد. با استدعا میکنم و خواهش میکنم بیایید این کار را انجام دهید، مال مردم را خوردهاید حالا کاری است که شده لطف کنید سر جایش بگذارید، با این جملهها نمیشود. باید گوش طرف را گرفت و از او گرفت. محکم و با قاطعیت. در بحث امر به معروف و نهی از منکر وقتی اینجا عرض کردم امر است و نهی است یعنی آن آمر باید آمرانه امر کند. اینکه میگویند لطیف بگو و شرایط را رعایت کن برای موعظه است در موعظه واعظ باید متعظ باشد؛ اما در امر آمرانه باید بگوید. نحوه گفتن آمرانه میتواند با یک مهربانی همراه باشد عیبی ندارد اما نباید از امر کم گذاشت. در اینجا هم همین است. اجرای عدالت قاطعیت میخواهد.
حضرت در خطبه ۱۵ فرمودهاند ” به خدا سوگند که اگر اموال به تاراج رفته از بیتالمال را به آنها دست پیدا کنم حتی اگر مهریه زنان قرار گرفته شده باشد و یا به کار خرید کنیزان رفته باشد با قاطعیت همه را به بیتالمال برمیگردانم چرا که عدل پهنهای گسترده است و کسی که عدالت بر او تنگ آید بیتردید تحمل ستم او را سختتر باشد “. عبارت خیلی عبارت قشنگی است؛ یعنی کسی که تحمل عدالت را ندارد دچار ستم میشود و کسی که دچار ستم شد برای او سختتر خواهد گذشت. حالا ببینید که بعضیها با بیتالمال چگونه رفتار میکنند. فکر میکنند ملک شخصی خودشان است که البته این افراد با ملک شخصی خودشان هم این طور رفتار نمیکنند که با بیتالمال رفتار میکنند. قصههایی در اینجا درباره بیتالمال به یادم میافتد انشاءالله در جای دیگر با مناسبت بیان خواهم کرد که امیرالمومنین چگونه عمل کرد مواردی را که امام علیهالسلام در نهجالبلاغه بیان کردند و همه آنها حکایت از قاطعیت حضرت در اجرای عدالت دارد و مواردش هم زیاد است من اینها را به عنوان نمونه عرض میکنم در رابطه با عدالت من نزدیک ۲۰ مورد یا بیشتر در کلمات امیرالمومنین در نهجالبلاغه پیدا کردم اما در اینجا یکی دو تا را برای شما نمونه آوردم.
مثلاً در خطبه ۳۷ که بعد از فتنه سال ۳۸ قمری یعنی فتنه و جنگ نهروان و شورش نهروان واقع شد حضرت به خطابه بلند شد و در آنجا فرمود حتماً آن را ملاحظه کنید خطبه سی و هفتم را ” آن گاه که همه از ترس سست شدند و کنار کشیدند من قیام کردم، آن وقتی که همه پنهان کردند خودشان را من آشکارا به میدان آمدم، آن زمانی که همه لب فرو بستند من به سخن آمدم، همینطور میفرمایند تا کسی نمیتوانست عیبی در من بیابد و سخن چین نمیتوانست از من عیب جویی کند، خوارترین مردم نزد من عزیز است تا حق او را بگیرم و نیرومندترین مردم در نزد من پستترین و ناتوان است تا حق او را باز ستانم “. این امیرالمومنین است این شیوه امام ماست اگر پیرو او هستیم، بسمالله. آقای مسئول تو هم باید اینگونه عمل کنی و الّا شیعه بودنت حرف زیادی است. همه میگوییم که شیعه هستیم. با قاطعیت در عدالت رفتار کن با قاطعیت در رابطه با اطرافیانت رفتار کن با همسرت و فرزندانت در سر کلاس درس پشت میز اداره در مغازه در همه شئونی که برای هر کدام از ما هست قاطعانه عمل کنیم و برّنده عمل کنیم در رابطه با اجرای عدالت تا بشود بگوییم که شیعه هستیم. شیعه یعنی پا جای پای امام گذاشتن و الا همه اش حرف خواهد بود.
باز در قسمتی از خطبه ۱۲۶ حضرت فرمودند ” آیا به من دستور میدهید که برای پیروزی خودم از جور و ستم درباره آمدن امتم که بر آنها ولایت دارم استفاده کنم. به خدا سوگند تا عمر دارم و شب و روز برقرار است و ستارگان از پی هم در طلوع و غروب هستند هرگز چنین کاری نخواهم کرد، بعد ادامه دادند که آگاه باشید بخشیدن مالی به آنها که استحقاق ندارند زیادهروی است اسراف است “. ممکن است در دنیا مقام بخشندگی او را بالا ببرد یک پولی داشته به کسی داده پول بیتالمال را بیهوده و بیجهت به کسی داده حضرت میفرماید” شاید مقام و جایگاهش را در بین مردم بالا ببرد گرامی بدارند او را اما در آخرت پست خواهد بود “. ممکن است در بین مردم او را گرامی داشته باشند و اما در پیشگاه خدا خوار و ذلیل خواهد بود. ببینید که این کلمات چه قدر آموزنده است. بعضی وقتها دیده میشود برای یک کاری یک مسئولی یک مقداری کمک میکند بعد کمکش را هم در بوق و کرنا میکند بررسی که میکنید میبینید برای خودش نبوده است که داده از مال خودش یک قران هم نمیدهد ولی مال بیتالمال را میدهد. حضرت میفرماید این آدم خوار است در آخرت. آخرت مهم است. درود و مرگ دنیا را زیاد اهمیت ندهید. آن چیزی که مهم است خداست. همین مقدار فعلاً بس باشد تا بقیه را در فرصتی دیگر انشاءالله عرض کنم.
بسمالله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و شما نمازگزاران محترم ومحترمه را به رعایت تقوا تقویت و تسدید او دعوت میکنم. عرض کردیم که وقتی مردم را شناختیم که دارای چه خصوصیاتی هستند و چه ویژگیهایی دارند نحوه تعامل ما و معاشرت ما با آنها فرق خواهد کرد و اهل تقوا مواظبت بر این امر دارند که با مردم چگونه رفتار کنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام ما را به یک جهتی سوق میدهند و در این رابطه دستورالعمل میدهند که مردم را شما امتحان کنید. آزمایششان کنید تا آنها را بشناسید. با هر کسی که انسان دست نمیدهد. فرمود ” لا یعرف الناس الا بالاختبار ” شما آدمها را نمیشناسید مگر اینکه آنها را آزمایش کنید. باید با افراد بود مدتی زندگی کرد معاشرت داشت در مواقع خاص او را دید تصمیمهایی که میگیرد را بررسی کرد محک زد بعد اگر دیدیم که در قاعده و نصاب هست روابطمان را با او گسترش میدهیم و بر اساس شناختی که نسبت به افراد پیدا میکنیم روابط خودمان را تنظیم میکنیم. در همین رابطه امام حسن مجتبی علیه السلام به فرزندشان فرمودند ” فرزندم پیش از آنکه از چگونگی ورود و خروج کسی در کارها آگاه شوی دست برادری با او نده.” اینجا برای اینکه حالا یک حرفی زده باشند که امام حسن علیه السلام این را نگفتند. امام مجتبی دارد ما را تربیت میکند. در مقام بیان به فرزندش. ما باید ادب بشویم. میفرماید قبل از اینکه از کار او سر در نیاوردی به او دست نده؛ یعنی رفاقتت را با او عمیق نکن. پس هر وقت کسی را آزمایش کردی و معاشرت با او را پسندیدی با او دست برادری بده. خاصیت این دوستی چه خواهد بود؟ که بعد از اختبار شما با طرف دوست شدید و رفاقتتان را برقرار کردید این دوستی مانا است پایدار خواهد بود. به همین مطلب هم باز امیرالمومنین اشاره میفرمایند ” هر کس کسی را پس از آزمایش به برادری برگزیند همنشینی با او دوام دارد و دوستی با او مستحکم خواهد شد”. این درسی بود که امروز به عنوان تقوا از بیانات اهل بیت عصمت و طهارت و کریمه قرآن که در خطبه اول بیان شد آموختیم که دوستیهای ما چگونه باشد.
در این هفته مطالبی را داریم که بیان کنیم. هشتم ربیعالاول که مصادف است با ۲۹ آذر شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیهالسلام در سال ۲۶۰ قمری است؛ که بعد از تحمل سختیها و رنجها و زندانها و مرارت هایی که آن حضرت تحمل کردند با نیرنگ معتمد عباسی علیه اللعنه در سن ۲۸ یا ۲۹ سالگی به شهادت رسیدند. دوران خلافت بنیعباس از دوران بنیامیه به شدت بدتر بود و سختتر بود. سفاکانه و جلادانه بود. اینها با شعار حمایت از خاندان نبوی چون عباسی بودند و میگفتند منسوب به پیغمبر هستیم آمدند ولی شش امام شیعه را اینها به شهادت رساندند. از امام صادق تا امام عسکری علیهمالسلام. دوران امام عسکری بسیار پرتنش و پرزحمت و سخت بود. از جهات مختلف سیاسی و اجتماعی. پیچیدگیهای خودش را دارد. الان مقام بیان نیست باید جلساتی را به تفسیر دوران سیاسی اجتماعی و فرهنگی آن زمان گذراند. دولت عباسی با این که به شدت ضعیف شده بود قیامها و شورشهایی بر ضد او برپا شده بود و حکومت آنها را متزلزل میکرد اما هرگز غافل از امام نبودند. ترکان در دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تصمیمگیری میکردند خلیفه را تحت نفوذ خودشان قرار داده بودند تا جایی که زمان معتز بود ریختند و خلیفه را کشتند. بعد از او مهتدی بالله حاکم شد که چهاردهمین خلیفه عباسی است. قریب ۱۴ سال اینها مبتلا به ترکان و زنگیها و اینها بودند که این هم با زنگیها درگیر بود که تحمل نکردند و ریختند او را هم کشتند.
نوبت به معتمد بالله رسید که این سه نفر معاصر با امام عسکری بودند. معتمد هم آدم مفسد و فاسد و عیاش و پلیدی بود. دائماً مست بود شد خلیفه. او هم با این حال از امام غافل نبود و علت هم داشت که از امام غافل نبود. چون طبق احادیث متواتر از رسول خدا شنیده بودند امام دوازدهم فرزند امام یازدهم است. اینها بر امام عسکری سخت میگرفتند تحت مراقبت شدید بود که امام دوازدهم متولد نشود. حتی تلاش فراوانی کردند که حضرت ازدواج نکند که اولاد دار نشود. میبینید که وضعیت امام خیلی سخت بود. وظایف امامت هم قطعاً سختتر میشود. در این فضا بخواهد کار خودش را انجام دهد گرفتاریهای فراوانی را باید تحمل میکرد. امام هم باید شیعه را برای دوران غیبت آماده میکرد و آن وظایف عام امامت خودشان را هم باید انجام میداد. این مهم تقریباً از زمان امام صادق علیهالسلام شروع شده بود. دوران غیبت یک مجموعه به راه افتاده بود به نام شبکه وکلا. از زمان امام صادق آرامآرام وکلا شروع به کار کردند که زمینه آماده شود برای شیعیان که ارتباطشان با امامشان آرام آرام قطع میشود که آماده شوند برای زمان غیبت؛ و خود امام عسکری هم ارتباطش با شیعیان در حد نادر بود. بعضی از شیعیان خاص هم که به خدمت امام میرسیدند حضرت از پشت پرده آنها را ملاقات میکرد. تقیه بود خیلی وضعیت وضعیت سختی بود. با این حال امام وظایف خودش را انجام داد بحث در این رابطه زیاد است. معتمد عباسی هم تحمل نکرد و امام را در سن جوانی به سم مسموم کرد و به شهادت رساند. خدای تعالی همگی ما را از شیعیان و موالیان و محبان حضرات معصومین سلامالله علیهماجمعین قرار بدهد انشاءالله.
این هفته همه اش سخن از وحدت است. جمعه یعنی همین امروز مصادف است با ۲۷ آذر روز شهادت آن عالم ربانی و مجاهد نستوه حضرت آیتالله دکتر مفتح که از منادیان و بنیانگذاران وحدت حوزه و دانشگاه بود. پایان هفته دوازدهم ربیع است که آغاز هفته وحدت است. در بین امروز جمعه تا پنجشنبه که ولادت رسول خداست امامت امام زمان سلام الله علیه را داریم که در آن روز فضا را باید جوری عمل کرد که خدای نکرده مخل وحدت نباشد و به اسم شادی و محبت اهل بیت مرتکب معصیت نشویم و خدای نکرده کاری که وحدت را مورد خدشه قرار دهد انجام ندهیم.
اما آن چیزی که درباره وحدت حوزه و دانشگاه لازم است عرض کنم این است که قطعاً همگی توجه دارید که مراد از وحدت وحدت ساختاری نیست بلکه این است که نخبگان جامعه به یک آرمان مشترک و کلی برسند و طبق آن عمل کنند لذا اگر جایگاه هر کدام از این قشر معلوم شود سیر وحدت و مسیر وحدت هموارتر خواهد بود. توصیه میکنم که دوستان آن بخش از وصیتنامه حضرت امام که درباره وحدت حوزه و دانشگاه بیان کردند آن را مورد توجه قرار دهید و مطالعه کنید. عرض میکنم اگر مسیر ما این است که باید به سمت تشکیل تمدن بزرگ اسلامی حرکت کنیم لازمهاش این است که این دو قشر در کنار هم باشند. در کنار هم بودن این دو مغز متفکر جامعه لازم است و آن هم در راستای همان وحدت حوزه و دانشگاه محقق میشود. اگر جایگاه حوزه به عنوان مربی جامعه و هدایتگر جامعه به سمت خیر و صلاح و مبارزه با ظلم و مبارزه با ارتجاع و عقبماندگی اگر این جایگاه خوب تبیین شود از آن طرف جایگاه دانشگاه به عنوان تولیدکننده روشنفکرانی که از سطح جامعه در افق بالاتری از اندیشه قرار دارند این کاملاً روشن شود آن وقت معلوم میشود که چرا دشمنان سعی میکنند این دو قشر در کنار هم نباشند. روحانیت منزوی باشد و دانشگاهی غربزده و تمایل به غرب داشته باشد. کمترین اثر وحدت بین این دو قشر ثبات کشور و مستقل بودن کشور خواهد بود؛ که این دو در کنار هم باشند به این مهم دست پیدا میکنیم. لذا لازم است دلسوزان هر دو نهاد بیشتر به فکر باشند و در استان خودمان استان البرز بحمدالله هم دانشگاه داریم هم حوزه داریم؛ اما تعامل کم است. تعامل باید بیشتر از اینی که هست باشد. من سال گذشته پیشنهاد داده بودم که یک دبیرخانه دائمی جهت این مهم تشکیل شود بعضی از عزیزان هم قبول کردند تشکیل شد اما گزارشی تا حالا از عملکرد به دست من نرسیده. این جلسه هم توصیه میکنم که یک دفتر یا کمیتهای با عنوان کمیته هم کاری حوزه و دانشگاه تشکیل شود و با دستور کار مشخص تا انشاءالله برکاتش بر این استان جاری و ساری باشد.
غیر از وحدت حوزه و دانشگاه که زیاد مطرح است اقشار دیگر هم نباید غافل از وحدت باشند. خود وحدت یک دستور قرآنی است که گروههای فکری نحلههای اجتماعی نباید با هم نزاع داشته باشند. آیه قرآن است که اینها اقتدارشان را از دست میدهند. صلابتشان را از دست میدهند. اهل دعوا و بگومگو نباشند. نتیجهاش تضعیف آنها خواهد بود. این مربوط به همه مجموعههای انسانی است. لذا یکی از دستورات مهم سیاسی قرآن کریم حفظ وحدت است و این هم سطوح مختلفی دارد. یک وقت وحدت امت اسلامی است. یک وقت وحدت جامعه اسلامی است. اینها با هم قابل جمع است. البته همه این موارد هم مورد طمع دشمن است و به انحا مختلف تلاش میکند که این وحدت را از بین ببرد انقلاب اسلامی منشأ بیداری اسلامی در منطقه شد. روش جدیدی از حاکمیت را که مردم در آن نقش اساسی دارند به دنیا عرضه کرد. الگویی که مبتنی بر ارزشهای الهی و انسانی است و لازمهاش عمل عادلانه و ظلم ستیزی و زیر بار زور نرفتن و امثال ذلک است. این الگویی بود که انقلاب اسلامی به جهان داد. استکبار در مواجهه با این نگرش برای کنترل و بعد از بین بردن آن و این فکر ترفند اسلامهراسی به ویژه شیعه هراسی را در جهان راه انداخت. خوب دقت بفرمایید چه عرض میکنم. چهره غیرمعقول و خشن آدمکش بیرحم و دور از اسلام را در اذهان مردم جهان ترسیم کرد. با طراحی و ایجاد و تربیت با اسامی مختلف گروههای تروریستی را توسعه دادند و بعد آنها را به کشورهای دنیا صادر کردند. خشونت و افراطیگری را در اقصی نقاط عالم راه انداختند. بعد هم با بوقهای تبلیغاتی خودشان شروع کردند که ببینید شیعه چه غوغایی دارد میکند! ببینید چه اتفاقی دارد میافتد! شروع کردند به شیعه ستیزی و شیعه هراسی.
اتفاقاً امروز روز جمعه روز بیست و هفتم، روز ملی مبارزه با خشونت و افراطیگری هم هست. جالب است که به اسم مبارزه با تروریسم خشونتطلبی را در دنیا قانونی کردند؛ و قانونی میکنند. هر چه جنگ در عالم راه افتاده هرچه سلاح مخرب و نابودکننده در جهان وجود دارد و تولید میشود اینها را بررسی کنید ریشهاش در آمریکا و اسرائیل است. آن وقت همین ها ائتلاف درست میکنند برای مبارزه با تروریسم و خشونت. بعد هم مسلمانها را متهم میکنند به خشونت طلبی. معرف مسلمان قران است. کجای قرآن کجای روش پیغمبر اکرم دعوت به خشونت داشته. پیامبر مظهر رحمت الهی است. او رحمهللعالمین است. تمام پیروان خودش را هم دعوت به رحمت کرده. بعد برای اینکه بتوانند کار را از منظر دیگری پیش ببرند شروع کردند به تفرقه انداختن بین مذاهب مختلف و آن را مدیریت میکنند. امروز دیگر خودشان مستقیماً دست به اسلحه نمیبرند که مسلمان کشی کنند خود مسلمانها را به جان هم میاندازند. اول تبلیغ میکنند بعد اسلحه را در اختیار میگذارند. آنها که شروع کردند هم دیگر را کشتند اینها شروع میکنند به جمع کردن منافع و سودهای خودشان. الان ترکیه را ببینید، عربستان قطر و برخی کشورهای دیگر اسلامی را ببینید، آلت دست استکبار هستند. ببینید که چگونه آنها برای اربابان خودشان دم تکان میدهند. فقط عربستان ۱۰۰ شبکه ماهوارهای برای تبلیغ شیعه هراسی و تقویت تکفیر راهاندازی کردند و تبلیغ میکنند. در همین چند ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار نفر مظلوم با حمایت آل سعود به خاک و خون کشیده شدند. همین روزها میبینیم کشتار دهها تن از شیعیان نیجریه توسط ارتش آن کشور قلب هر انسان آزاده ای را آزرده خاطر میکند. کشوری که ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد در آفریقا ۶۰ درصد این جمعیت مسلمان هستند و بیش از هفت درصد آن شیعه هستند. شیعیان در یک گوشهای مشغول کار و ذکر خودشان هستند حمله میکنند و میکشند ضربوشتم میکنند بازداشت میکنند.
من خیلی تأسف خوردم که مسئولین کشور عکسالعمل درستی از خودشان نشان ندادند لازمهاش این بود که بلافاصله مثل بعضی دیگر از جاهای عالم که اتفاقی افتاد و پیامی دادند بلافاصله پیام داده میشد از مظلوم دفاع میشد از استکبار اعلام برائت میشد. شد اما دیر شد. بعضی از کارها در زمان و در وقت فضیلتش باید انجام شود. اگر از آن زمان بگذرد ثمرهای ندارد. کنایه از بیتوجهی است. تحمیلی بودن است. فشار افکار عمومی است. حمله به رهبر بزرگوار و انقلابی و روشنضمیر شیعیان نیجریه که پدر چهار شهید است ۳ پسر او را در روز قدس سال گذشته به شهادت رساندند و آخرین پسر و همسر او را هم در همین روزها به شهادت رساندند این پیام ندارد؟ نباید اعلام موضع کرد؟ جناب شیخ ابراهیم زکزاکی که خدای تعالی آن بزرگوار را حفظش کند و سلامتش بدارد که الان در پنجه دشمن اسیر است اینها یک نمونه از شیعه هراسی است. آیا همین کشتار مردم نارداران کشتار شیعیان پاراچنار کشتار شیعیان سوریه و نقاط دیگر عالم آنها را به چه عنوان میکشند؟ اول شیعه هراسی راه میاندازند. اول یک خوف ایجاد میکنند. کلب مُعَلَّم آن سگهای تعلیم دیده که به اسم اسلام و قرآن حرکاتی را در جامعه نشر میدهند اول خوف و هراس را آنها ایجاد میکنند و بعد میگویند برای دفاع از خودمان باید این کار را بکنیم. با همین شعار شیعه هراسی این جنایات را انجام میدهند.
چرا؟ چون سبک زندگی شیعه برگرفته از دستورات اهلبیت عصمت و طهارت هست. بر گرفته از دستورات حسینبنعلی است. حسین است که زنده میکند و بعد به حرکت وامی دارد. کسی که در مکتب او بزرگ شده آرمان دارد. دشمن ستیز است. تلاش میکنند همه این حرکتها را خاموش کنند و به هر وسیلهای که شده آن را نابود کنند؛ اما امام شیعه اصولی را به ما آموزش داد. مطالبی را به ما یاد داد. اقتدار آنها هرگز از دل ما و از صفحه ضمیر ما پاک نخواهد شد و او این است که هر مسلمانی در هر نقطه از عالم هر شیعهای در هر گوشه ای از عالم زندگی میکند با ظلم و ستم مبارزه میکند و هرگز زیر بار ظلم نخواهد رفت. مصداق بارز مبارزه با ظالم مبارزه با فساد مبارزه با جنایت مبارزه با خونریزی مبارزه با پلیدی امروز آمریکا و صهیونیسم و سگ تعلیم دیده آنها آل سعود است؛ که ما هرگز اینها را فراموش نمیکنیم و هر جمعه تبرکا الیالله مرگی را نثار آمریکا میکنیم. مثلث شوم آمریکا و صهیونیسم و وهابیت مدیریت این فجایع را امروز به عهده گرفتند. هر کدام مأموریت خودشان را عمل میکنند برای خودشان قسمتی از کار را به عهده گرفتند و عمل میکنند. امروز شیعه انگلیسی یا همان اسلام آمریکایی اندازه وهابیت برای جهان اسلام خطرناک است. اینها هفته وحدت را که مورد نظر اسلام است و از ابتکارات امام فقید سعید امام روحالله رضوانالله علیه هست را این هفته وحدت را اینها هفته برائت اعلام کردند. این چه خطر بزرگی است برای جهان اسلام!
از شیعه دفاع میکنند این عملیات را که انجام میدهند حرکاتی را که انجام میدهند دفاع از شیعه میدانند. در شبکههای ماهوارهای که با پول سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی اداره میشود دائماً آب به آسیاب دشمن میریزند؛ اما هرگز حاضر نیستند برای دفاع از اسلام دفاع از حریم شیعه یک سرباز به سوریه بفرستند. دم از شیعه میزنند خیلی هم پول خرج میکنند اما سلاح به دست نمیگیرند که با دشمن اهل بیت بجنگند. بصیر باشید. حاضرند پول بدهند و تبلیغات کنند جلسه راه میاندازند که یک عدهای قمه بزنند که این قمه زدن وهن دین است. در این زمان تضعیف شیعه است. از بین بردن معارف بلند شیعه است. برای این پول میدهند تبلیغ میکنند اما حاضر نیستند بروند با دشمن شیعه بجنگند. معلوم است که این شیعه شیعه انگلیسی است. عزیزان بصیر باشید. به اسم دوستی و محبت اهل بیت شما را از مسیر منحرف نکنند. در همین استان هم یک عدهای فعال هستند در هیئتهای مذهبی در مساجد در بعضی جاهای دیگر دارند پول جمع میکنند بنده مطلع هستم که برای همین مسائل هزینه میکنند. البته در این یکی دو سال کاملاً جلوی بعضی از حرکتها گرفته شده. به صورت محسوس و غیرمحسوس؛ اما بالاخره خرج میکنند. امروز هر نغمه ای وحدت جهان اسلام را به هم بزند از گلوی شیطان خارج شده است.
همین روزها و روزهای آینده مواظب باشید شیطنت صورت نگیرد. مراسم شادی دل حضرت زهرا خدای نکرده به اسم شادی حضرت زهرا مراسمی برپا نشود که نسبت به دین و ارزشهای الهی توهین شود. عالم باید جلوی بدعتها را بگیرد همه شما عالم باشید نه اینکه بدعت ایجاد کند. رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت هردو محور وحدت در جامعه بودند و هستند. روی این مباحث باید کار شود. امیرالمومنین در طول ۲۵ سالی که در خانه نشسته بود نماز میخواند یا نمیخواند؟ نماز را فرادی میخواند یا جماعت میخواند؟ به چه کسی اقتدا میکرد؟ چرا به ما گفتند اگر یک رکعت نماز پشت سر مخالفین تان بخوانید انگار که پشت سر رسولخدا خواندید؟! اینها روایت است. این روایتها باید گفته شود. چرا اینطور گفتند؟! بعضی از روایات هست که معادل ۱۵۰ رکعت پشت سر رسول خدا خواندن است. میخواهد وحدت را برساند. غرض مهمی در کار بوده است که اجازه دادند اگر پشت سر مخالفین بود نماز بخوانید. مواظب باشیم که در چرخه دشمن و زمین دشمن بازی نکنیم و سینه نزنیم. بصیر باشید. اهل مطالعه باشید. اهل سؤال باشید. ایام ماه ربیع المولود را که در آن قرار گرفتیم و روزهای شادی ولادت رسول خداست را پیشاپیش تبریک میگویم.
مطلب پایانی که عرض میکنم این است که روز گذشته بحمدالله مقدمات کار انتخابات در استان کلید خورد ستادهای اجرایی و دستگاههای نظارتی کار خودشان را رسماً شروع کردند. ثبتنام خبرگان رهبری از روز گذشته در استان و در بقیه جاهای کشور شروع شده است و از فردا نمایندگان مجلس آن کسانی که کاندیدای مجلس هستند ثبت نامشان را شروع میکنند. مسئله مهمی است این بار باید دقت کنید. بصیرت خودتان را نسبت به افراد بیشتر کنید. مسائل پیرامونی را بیتوجه از آن نگذرید. مثلاً من بعضی وقتها نگاه میکنم میبینم که در جایی ۲۰ روزنامه توزیع میشود از هر نمونه ۵۰ تا ۱۰۰ تا بیشتر یا کمتر میگویم که هر کدام از اینهامثلاً ۱٬۰۰۰ تومان باشد این پول را چه کسی داده برای چه چیزی داده چرا این جا دارد مصرف میکند چه هدف مهمی دارد؟! و بعد روزنامه را که ورق میزنیم میفهمیم چرا. اینها را باید دقت کنید حرکتهایی که افراد دارند رفتوآمدهای که دارند انشاءالله با تمام بصیرت وارد شوید انتخاب کنید. مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی نقش مهمی دارند. خودتان اهل توجه و فکر باشید. خدای نکرده اشتباه عمل نکنید؛ که حالا در آینده من انشاءالله معیارها را خواهم گفت؛ و دستگاههای نظارتی و اجرایی کارهایشان را با دقت انجام دهند که بحمدالله میدهند و این را هم بدانند که امین مردم باید باشند. آراء مردم امانت در دست آنهاست و باید به اهلش برسانند. خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزههای علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار. قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.