نماینده ولیفقیه در استان البرز در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهر کرج، ضمن توصیه خود و همگان به رعایت تقوای الهی، به استهزا و تمسخر بهعنوان یکی از بیماریهای روحی و آفات زبان اشارهکرده و بیان داشت: طبق بیان خداوند متال در آیات مبارکه سوره توبه، اگر کسی خدا و رسول را مورد استهزا قرار دهد دچار کفر گردیده است.
آیتالله سید محمدمهدی حسینی همدانی، استهزا مؤمنین و دینداران بهواسطه رعایت آداب و دستورات دینی را نیز در راستای استهزای خدا و رسول او دانسته و خاطرنشان ساخت: تمسخر مؤمنین نیز حکمی مشابه موارد مذکور در قرآن کریم دارد و هرچند این اعمال تأثیری بر دینداران ندارند، ولی عقاب و کیفر سنگین الهی در دنیا و آخرت را در پی خواهند داشت.
وی تصریح کرد: طبق دستور قرآن کریم، حضور مویدانه و منفعلانه در مجلس تمسخر و استهزای مؤمنین نیز جایز نیست و در صورت عدم توان اصلاح، باید این جلسات را ترک کرد، خواه این مجالس واقعی و یا مجازی باشند.
امامجمعه کرج افزود: طبق بیان پروردگار متعال در آیات قرآن کریم، مؤمنان باید از منافقان، مشرکان و اهل کتابی که دین را به استهزا میگیرند دوری بجویند.
آیتالله حسینی همدانی در خطبه دوم نماز با اشاره به حدیثی از امیر مؤمنان (ع) بیان داشت: تکبر، نشانهی اشرار است، غضب، موجب سبک عقلی شخص دانا میگردد و طمع، صیدگاه اهل معرفت و عالمان است که امیرالمؤمنین (ع)، مردم را از این سه خصیصه بر حذر داشتهاند.
وی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه رمضان، اظهار داشت: صفت کرامت، درواقع مجموعهای از صفات ممتاز است که برای جایگاه خاص استفاده میشود و خدای کریم، قرآن کریم، رمضان الکریم نمونههای آن هستند و استفاده از این لقب برای امام حسن مجتبی، خود نشاندهندهی ابعاد وجودی آن حضرت است.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به نامگذاری روز ولادت امام حسن (ع) به نام روز اکرام، خاطرنشان ساخت: این وظیفه، بر عهدهی هر انسانی هست و اهمیت والای آن را میتوان در وصیت امیرالمؤمنین (ع) به فرزندانش دریافت که فرمود: “الله الله فی الایتام”.
آیتالله حسینی همدانی تأکید کرد: مبادا وضعیت ایتام و مساکین در جامعهی اسلامی مورد غفلت واقع شود و این توجه باید همهی جهات از خوراک و پوشاک تا مسائل فکری و فرهنگی و درسی را شامل شود که شایسته است مجموعههایی تمام همت خود را صرف این موضوع کنند.
وی افزود: به فضل پروردگار و در سایه عنایات حقتعالی، طی سه سال گذشته، قریب به ۱۸۰ خانواده تحت پوشش دفتر نمایندگی ولیفقیه در استان البرز قرارگرفتهاند که اگر حمایتهای مردمی از این فعالیت صورت گیرد، توسعهی بهتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.
امامجمعه کرج بیان داشت: اگر اشراف و تجمل و اسراف و تنوعطلبی در جامعه عادی شود، اختلاف طبقاتی و فقر بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: از سوی دیگر مشکلاتی چون “حرص و طمع” را در برخی تشدید خواهد کرد که حد ایستایی هم ندارد و همین اختلاسهایی که به شکل میلیاردی از بیتالمال و حقوق مردم انجام میشود، گواه روشنی بر این ادعا و نمونهی آشکار این سیریناپذیری است.
آیتالله حسینی همدانی تأکید کرد: صاحبان تریبونها، منابر، دستگاههای مسئول و صداوسیما، باید در تشویق به مصرف صحیح منابع و قناعت در زندگی، بهطور گسترده و فراگیر اقدام کنند تا روح قناعت در جامعه احیا شود، نه اینکه در فیلمها و سریالها به آفت تجمل دامن زده شود.
وی ادامه داد: درعینحال عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و الزامات او هم بهمنظور تحقق عدالت در استفاده از منابع تولیدی و ریشهکنی فقر در کشور در دستور کار قرار گیرد.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در بخش دیگری از خطبههای نماز با اشاره به ۲ دیدار مهم رهبر انقلاب با عموم مردم و نخبگان دانشگاهی، بیان داشت: در این بیانات، کلیدواژههای مهمی ارائه شد که باید موردتوجه و تأمل دقیق همه قرار گیرد.
وی گفت: یکی از اشارات رهبری در این دیدارها، به ایجاد تقابل بیمعنای “انقلابی گری در مقابل عقلانیت” است که بعضیها تلاش میکنند بگویند، “انقلابی، افراطی و تندرو است و عقلانی عمل نمیکند” و با این فضاسازی، جامعه را بهسوی دیگری بکشانند و فکرها را عوض کنند.
وی ادامه داد: برای درک مفهوم این دو به بیان امیرالمؤمنین (ع) تمسک میجوییم که فرمود “هر چیز را با ضد آن بشناسید”؛ عقل در مقابل جهل قرار دارد، قرآن کریم بهروشنی جهل و جهالت را به ما معرفی میکند و با استناد به همین تعاریف میتوان تعریف عقلانیت اسلامی را فهمید که طبعاً با تعریف لیبرال دمکراسی غربی از عقلانیت تفاوت دارد.
استاد خارج حوزه علمیه استان البرز بیان داشت: قرآن کریم در آیه ۱۵۴ سوره مبارکه آلعمران، کسی که در مقابل خدای تعالی و اعتقادات حق، میایستد و دیدگاه دیگری را تبلیغ و ترسیم میکند جاهل میداند و خودمحوری و رفاهطلبی، دنیازدگی و تبرج و خودنمایی را از مصادیق این باورهای غلط دانسته و از آنها تعبیر به “جاهلیت اولی” میکند.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز میبینیم که دقیقاً برخلاف این مسائل، به نام آزادی و با الفاظ منحرفکننده چون ازدواج سفید و چهارشنبه چه و چه، همین جاهلیت اولی را ترویج میکنند تا ولنگاری فرهنگی را تشدید کنند.
امامجمعه کرج، تعصبات کور را یکی دیگر از مصادیق جهل از نگاه قرآن عنوان کرده و گفت: جاهلان زمان پیامبر کودک کشی میکردند و امروز با ادعای عقلانیت و به نام بهداشت و کنترل جمعیت و امثالذلک، سقطجنین را ترویج میکنند که درواقع همان قانون جاهلی در لباسی مدرن است.
وی با اشاره به آیه ۶۰ سوره مبارکه قصص، اظهار داشت: حتی قرآن اخلاق جاهلی را نیز در مقابل اخلاق عقلانی معرفی میکند و تأکید میکند که عاقلان، آخرتگرا بوده و به عاقبت امور خود توجه دارند.
آیتالله حسینی همدانی گفت: حتی امروز میبینیم که مدعیان عقلانیت، نهضت ماندگار حسین بن علی (ع) را که حقیقت او، چیزی جز عقلانیت نبود را “تندروی و خشونت” میدانند.
وی به شاخصههای عقلانیت سکولار اشاره نموده و گفت: در مقابل عقلانیت الهی، عقلانیت سکولار قرار دارد که میگوید، جامعه با مدیریت فقهی اداره نمیشود؛ حال کسی که چنین باوری در مسند امور قرار دارد، چگونه میتواند احکام الهی را در سطح جامعه پیاده کند؟!
نماینده ولیفقیه در استان البرز به جداسازی عقل و شرع در امور حکومتی بهعنوان یکی دیگر از شاخصههای عقلانیت غربی اشارهکرده و خاطرنشان ساخت: اینکه شخصی بگوید حکومت به فرهنگ جامعه و بهشت و جهنم مردم کاری ندارد، ریشه در همین باور خطرناک دارد و بیان اینکه برای اقتصاد، چارهای نیست مگر اینکه عدهای از مردم زیر چرخهای توسعه له بشوند، از همین تفکر نشات میگیرد.
وی گفت: گفتمانی که امروز به نام “عقلانیت”، در مقابل انقلابی گری ایستاده است و انقلابیون را تندرو و افراطی میداند، همان “جاهلیت مدرن” امروز است که قرآن در آیات متعددی نشان میدهد.
آیتالله حسینی همدانی گفت: آیا اینکه نباید از دشمن ترسید، خشونتطلبی است؟ آیا اینکه برای حفظ انقلاب از بذل جان و مال دریغ نکنیم خشونتطلبی است؟ اینکه برای دفاع از نظام اسلامی، کیلومترها دور از خانه از حریم اهلبیت (علیهمالسلام) و امنیت کشور دفاع کنیم، افراطیگری است؟!
وی ادامه داد: اینکه گفته شود برای نجات از تنگناهای اقتصادی که دشمنان به وجود آوردهاند، بهجای دست به دامان سلطه گران شدن، به داخل توجه کنید افراطیگری است؟ اینکه نباید در عرصهی ارتباط جهانی و دیپلماسی بینالمللی منفعل بود و ضمن رابطهی مؤثر عزت و اقتدار کشور را حفظ نمود، افراطیگری است؟!
امامجمعه کرج گفت: اینکه میگوییم افرادی به کار گرفته شوند که جوان و کارا بوده و مجدانه پیگیر نیازهای جامعه باشند، تندروی است؟ یا اینکه سندهایی که مخرب بنیان دینی خانواده و اجتماع هستند، به امضا و تعهد دولتمردان نرسد تندروی است؟!
وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی مسیری خارج از عقلانیت طی نمیکند و عدهای که میخواهند به بهانه عقلانیت، اسلامیت را از ما بگیرند، بدانند که این کشور، کشور اهلبیت (علیهمالسلام) است و انشاءلله ما نیز در مقابل استکبار و اذناب او انقلابی خواهیم بود و انقلابی عمل میکنیم.
آیتالله حسینی همدانی اظهار داشتند: همه بدانند که این حرفها از هر حلقوم و حنجرهای که خارج میشود، همه برای دشمنی با اصل مترقی ولایتفقیه بهعنوان یکی از اصول محوری قانون اساسی است که از ابتدا با آن مخالفت داشتند؛ مسیری که دشمن طی میکند تضعیف این جایگاه اساسی است و با حرفهای مختلف این هدف را دنبال میکنند.
وی افزود: مظلومیتهای دهه شصت و جابجایی شهید و جلاد یکی دیگر از مسائل مورد تأکید رهبر انقلاب بود؛ ۱۷۰۰۰ نفر شهید در ترورهای آن سالها تقدیم انقلاب شد؛ اگر امیرالمؤمنین (ع) بود با اینان که مانند خوارج در آن دوران بودند چه گونه برخورد کرد؟!
وی گفت: البته بعضی از آقایان، همین امروز اگر جرئت میکردند به امیرالمؤمنین (ع) نیز انتقاد میکردند که چرا ۴۰۰۰ خوارج بهظاهر نماز شب خوان را در آن دوران قصاص کرد.
استاد خارج فقه حوزه علمیه استان البرز اظهار داشت: اگر کسی تنها آتش در خانه مؤمنی بیندازد و حتی نفسی را هم از میان نبرده باشد، طبق حدیث علوی (ع) مستوجب قصاص است درحالیکه منافقین در سالهای دهه شصت، جمع کثیری را به شهادت رسانده و در زندان هم به مسیر باطل خود اصرار داشتند.
وی گفت: شهادت جمعی از هموطنان در خانهی ملت، توسط اذناب کوردل داعشی را نیز به محضر ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و خانوادههای ایشان عرض تسلیت داریم و انشاءلله خداوند به علو درجات ایشان افزوده و شر دشمنان را از سر مملکت کوتاه نماید.
امامجمعه کرج در پایان خطبههای نماز اظهار داشت: مراقب باشید که دستور “آتش به اختیار” رهبری با درست معنا نشدن دستاویز عدهای قرار نگیرد، اولاً این بیان در رابطه با تشکلها بوده و هر کس نمیتواند هر طور خواست وارد عمل شود؛
وی افزود: در ثانی این حکم بهشرط نبود فرماندهی است و جایی که قرارگاهی هست و فرمانده مشغول مدیریت است، عدهای نباید با بهانهی آتش به اختیار بودن، هرگونه خواستند اقدام کنند.