خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ شهر کرج

فضای مجازی ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱/۲۵

 استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عرض کردیم اهل تقوا دائماً تلاش می‌کنند تا فضایل و مکارم اخلاقی خودشان را بیشتر کنند و تقویت کنند و تکمیل کنند. در جلسه قبل از کتاب شریف بحار الانوار مرحوم مجلسی از جلد ۶۴ صفحه ۳۱۰ که بعضی از دوستان آدرس را خواستند نشانی آن روایت اینجاست به روایتی از رسول خدا اشاره کردند که حضرت فرمودند: مؤمن ایمان او تکمیل نمی‌شود مگر این‌که ۱۰۳ خصلت و ویژگی در او محقق شود.۱۸ خصلت او را جلسه قبل اشاره کردم در این خطبه و خطبه بعد هم به تعداد دیگری از او اشاره می‌کنم.

حضرت فرمودند کَثِیرَ الْعَطَاءِ، مؤمن این‌طور است که باید به مردم سود برساند. سودمند باشد بخشنده باشد. من فقط فهرست می‌کنم توضیح و شرح طولانی در خطبه فرصتش نیست. فقط نام می‌برم. قَلِیلَ الْأَذَى، آزارش به کسی نرسد اگر هم یک‌وقت آزاری داشته باشد از روی غفلت بوده و عمدی نبوده. عَوْناً لِلْغَرِیبِ، غریبان را یاری و دلجویی می‌کنند. وَ أَباً لِلْیتِیمِ، برای یتیمان پدری دارد دست تکریم و لطف بر سر آن‌ها می‌کشد. چه یتیم عرفی باشد چه یتیم علمی باشد. به آن‌هایی که نیازمند علم هستند علم می‌دهد به کسانی که مال می‌خواهند مال در اختیارشان می‌گذارد.

بُشْرُهُ فِی وَجْهِهِ، چهره اش شادمان و بشاش است. وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ، حزن و اندوه او درد دل است و در دل نگه می‌دارد که می‌داند این حزن را در دل نگه‌داشتن موجب پاداش فراوان خواهد بود. مُسْتَبْشِراً بِفَقْرِهِ، فقر و نداری را از روی خوش‌حالی می‌پذیرد. خودش را فقیر درگاه الهی می‌داند. هر دو بعد فقر را عرض می‌کنم. أَحْلَى مِنَ الشَّهْدِ، محضر او شیرین‌تر از شهد عسل خواهد بود. چون شوخ‌طبع است مزاح است یا به خاطر رشد معنوی که کرده است مظهر اسمی از اسامی الهی شده است. درنتیجه محضر او و در کنار او بودن گوارا است.

وَ أَصْلَدَ مِنَ الصَّلْدِ، محکم‌تر از سنگ خارا باشد. در مقابل دشمن غیر قابل نفوذ است. اهل ایمان و مؤمنین در مقابل جهل و دشمنان نفوذ ناپذیرند. لَا یکْشِفُ سِرّاً، راز کسی را فاش نمی‌کند. این باایمان منافات دارد که شما مطلبی را به کسی بگویید و بگویید که به دیگری نگو او هم به هر کسی می‌گوید می‌گوید به دیگری نگو بعد از مدتی همه می‌فهمند این باایمان منافات دارد. هرگز باید گفته نشود. وَ لَا یهْتِکُ سِتْراً، پرده‌ای را نمی‌درد. ستر و پوشش و آن عیوبی که افراد مخفی دارند آنها را برملا نمی‌کند. مظهر ستاریت خداست. این ۱۱ صفت در این نوبت خدای تعالی تقوی ما را زیادتر از پیش بگرداند ان‌شاءالله.

بحثمان در توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی است که قرآن کریم به آنها اشاره دارد و به آنها تذکر داده. سه مورد را در جلسات قبل اشاره کردیم. یکی از توطئه‌های دشمن که ما سالیان سال بعد از پیروزی انقلاب با او مواجه بودیم بلکه از صدر اول تا الان با همین حربه برای زمین‌گیر کردن جبهه حق مستکبرین استفاده کردند مسئله حصر اقتصادی است که از آیات متعددی از قرآن کریم به دست می‌آید.

یکی از آن آیات به عنوان نمونه آیه ۷ سوره مبارکه منافقون است که فرمود “هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لا یَفْقَهُونَ” این آیه شریفه به نکته‌ای اشاره می‌کند که مسئله حصر اقتصادی را از آن به دست می‌آوریم. آنها کسانی هستند که می‌گویند به افرادی که نزد رسول خدا قرار دارند و حول رسول خدا را گرفتند و کمک می‌کنند انفاق نکنید و کمک مالی نکنید تا از دور رسول‌خدا پراکنده شوند غافل از اینکه خزائن آسمان‌ها و زمین در نزد خدای تعالی است ولی منافقین این را نمی‌فهمند. این معنای تحت اللفظی آیه.

یکی از کلماتی که به معنای شکستن و پراکنده شدن اجتماع و مجتمع مردم به کار رفته ” یَنْفَضُّوا ” است. شما این کلمه را زیاد شنیده‌اید. در آیه ۱۱ سوره مبارکه جمعه هست. در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران هست که به رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید که اگر سخت‌گیری داشته باشی و غلیظ القلب باشی مردم از حول تو و پیرامون تو پراکنده می‌شوند. “وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ ” قسمتی از آیه است. وقتی به منابع اسلامی نگاه می‌کنیم به موارد فراوانی برخورد می‌کنیم که فرمودند، اعتقاد و ایمان و اخلاق فرد و خانواده‌ها را تهیدستی و مشکلات اقتصادی تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد و تهدید جدی برای آنها درست می‌کند. ایمان را از بین می‌برد. اخلاق را از بین می‌برد. فرد و اجتماع را از بین می‌برد. ریشه قسمتی از آسیب‌های اجتماعی فقر است.

امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین در حکمت ۳۱۹ از حکمت‌های نهج‌البلاغه به محمد بن حنفیه فرزندشان این‌گونه فرمودند ” یَا بُنَیَّ، إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکَ الْفَقْرَ” فرزندم من از فقر بر تو می‌ترسم ” فَاستَعِذْ بِاللّه ِ مِنهُ ” از فقر به خدا پناه ببر” فَإِنَّ اَلْفَقْرَ مَنْقَصَهٌ لِلدِّینِ مَدْهَشَهٌ لِلْعَقْلِ دَاعِیَهٌ لِلْمَقْتِ ” خیلی این بیان بیان عمیقی است. فرصت تبیین و شرح او نیست؛ اما با اشاره و عبوری به ترجمه آن دقت کنید. بر تو از فقر می‌ترسم. چون فقر دین را زیان می‌رساند. به دین آسیب می‌زند. عقل و خرد را سرگردان می‌کند و دشمنی به وجود می‌آورد. این فقر فردی است مربوط به یک انسانی است که خودش مبتلا به فقر شده است. با محدوده تخریبی مشخص و محدود. یک نفر فقیر چقدر تخریب ایجاد می‌کند!

اما اگر این فقر به جامعه سرایت کرد، جامعه مسلمین فقیر شد، آثار تخریبی او فراوان است. در ابعاد گوناگون این تخریب وارد می‌شود که گاهی نظام‌های حکومتی را دچار چالش می‌کند. نتیجه او تغییر حکومت‌ها شد. ایجاد انقلاب‌ها شده در دنیا. شما تاریخ را مطالعه کنید. لذا شما بررسی کنید در طول تاریخ بشر از اول خلقت تا الان هر جا که سخن از توحید بود، سخن از خدا بود، سخن از اجرای احکام الهی و دستورات خدای تعالی و انبیا بود، دشمنان این معارف برای مقابله با این معارف از حربه تحت فشار و تنگنای مالی قرار دادن و محاصره اقتصادی استفاده کردند.

همان ابتدای کار رسول خدا همان سه سال اول را شما ملاحظه کنید که در شعب ابی‌طالب چه سختی‌ها و مشکلاتی را تحمل کردند. آن تعداد مسلمانی که شروع کردند به عنوان توحید و پذیرش توحید و تازه مسلمان بودند قسمت‌هایی از او ثبت شده است و در تاریخ مسطور است. البته دائماً در جنگ اقتصادی قرار داشتند تا پایان. بعد از او هم نظام اسلامی هر وقت شکل گرفته این فشارها بود. لذا قرآن کریم در ضمن آیات تأکید کرده در بیانات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام هم فراوان است که برای استحکام بنیه اقتصادی و زمینه‌های استقلال و خودکفایی نظام حاکمیتی خودتان قیام و اقدام داشته باشید.

حاکمیت اسلامی اگر وابستگی اقتصادی به نظام سلطه داشته باشد هرگز نمی‌تواند به آن اهداف بلند و الهی خودش برسد و مردم را از حیات طیبه بهره‌مند کند. باید دارای بنیه قوی اقتصادی برای اداره شئون مختلف جامعه باشد و برای این مهم شریعت مقدس، خمس، زکات، انفال، مالیات و مجموعه‌ای از این مسائل مالی را تشکیل داد که به او بیت‌المال می‌گویند. برای برطرف کردن قسمت‌هایی از نیاز مالی کشور بیت‌المال تعریف شده است. در همین دوران خودمان دوران انقلاب اسلامی به خوبی این توطئه‌ها را و این هشدار قرآنی را ما لمس کردیم که چگونه قدرت‌های استکباری با حصر اقتصادی و بلوکه کردن اموال و دارایی‌ها ممانعت از تجارت با کشورها و امثال ذلک عرصه را بر ملت ما تنگ کردند و تلاش می‌کنند که ما را وادار به عقب‌نشینی کنند.

راه نجات هم چیزی جز اعتماد به داشته‌های خدادادی، قدرت علمی و فنی متخصصان و جوان‌های کشور ما نیست. راه چاره همین است که توجه کنیم به نکاتی که رهبری در بیانات اقتصادی خودشان تبیین کردند. آنقدر این مسئله در این زمان مهم است و مهم است که در این سال‌های اخیر لااقل هشت سال اخیر شما اگر دقت کنید نام‌گذاری سال‌ها را پیرامون همین موضوع قرار دادند که همگی شما مستحضر هستید تکرار نمی‌کنم. این نام‌گذاری های مکرر و پشت سرهم پیام را می‌رساند که تلاش دشمن برای ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور جدی است و ما باید تلاش مان بیش از پیش باشد.

و اساساً یکی از ابزارهای دشمن این است که ما را زمین‌گیر کند به وسیله اقتصاد و ما باید با او مقابله جدی داشته باشیم. آقا در یک بیانی این را فرمودند که تحریم تنها ابزار دشمن است. این را بدانند تنها ابزار دشمن برای مقابله با ملت ایران امروز عبارت است از تحریم. همین محاصره اقتصادی و مسائل این‌گونه. اگر ما درست عمل کنیم و با تدبیر عمل کنیم تحریم می‌تواند بی اثر شود.

لذا این اشاره به همان نکته قرآنی دارد. قرآن از قبل به اهل ایمان و به کسانی که حکومت تشکیل می‌دهند به کسانی که نظام بر پا می‌کنند تذکر می‌دهد، شما غافل از توطئه دشمن در این بعد نباشید. این چهارمین توطئه‌ای بود که از قرآن ما استفاده کردیم و جالب است که هر چهار تای آن متوجه نظام اسلامی در طول این مدت بوده. موارد دیگری هم هست که در نوبت بعد ان‌شاءالله به عرض می‌رسد.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. در تکمیل صفات مؤمن که اهل تقوا از او غفلت ندارند ادامه روایت رسول خدا را عرض کنم که حضرت فرمودند: لَطِیفَ الْحَرَکَاتِ، مؤمن با آرامش و حساب شده حرکت می‌کند. هم حرکت ظاهری را می‌گوید هم روش را می‌گوید. در مسائل عجول نیست. کسانی که عجول هستند باید یک مقداری در مراحل و تکمیل ایمان خودشان تلاش کنند. بعضی‌ها در حرکات ظاهری هم عجول هستند. حُلْوَ الْمُشَاهَدَهِ، دیدن این انسان مؤمن مسرت بخش و شیرین است. انسان دوست دارد دائماً به دیدن او برود این نشانه کمال ایمان است.

کَثِیرَ الْعِبَادَهِ، خداوند را زیاد عبادت می‌کند. عبادت زیاد دارد نسبت به خدا. حَسَنَ الْوَقَارِ، متانت و وقار او نیکوست. لَینَ الْجَانِبِ، با مردم به نرمی رفتار می‌کند. به راحتی می‌شود با او تماس گرفت و نزدیک بود. طَوِیلَ الصَّمْتِ، همواره ساکت است. سکوت نگهدارنده انسان از گناه است. کسانی که زیاد حرف می‌زنند در معرض گناه هستند. کسی که سکوت دارد حکمت در او به جوشش درمی‌آید و طبق بعضی از روایات اول عبادت سکوت است. روی این سکوت خوب کار کنید. حَلِیماً إِذَا جُهِلَ عَلَیهِ، اگر کسی به او اسائه ادب کرد بردباری از خودش نشان می‌دهد. در روایت دارد اگر کسی در برخورد با جاهل صبوری کند روز قیامت خسران زده نیست. روایت را نقل به معنا کردم.

صَبُوراً عَلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَیهِ، در برابر بدکاران شکیبایی دارد. اقدام به انتقام نمی‌کند. یجِلُّ الْکَبِیرَ، بزرگ را احترام می‌گذارد. می‌گوید بزرگ مثل پیغمبر در امتش می‌ماند. روایت دارد که پیرمردها در خانواده مثل پیغمبران هستند. در آن خانه احترام پیرمرد را باید داشت. تجلیل از پیران تجلیل از خدای تعالی است. در بعضی از روایات دارد می‌خواهی به خدا احترام بگذاری به پدر پیر، پدربزرگ پیر، مادر پیر که در منزل هست احترام بگذارید. وَ یرْحَمُ الصَّغِیر و به کوچک‌ ترحم ‌کند. این قسمت دیگری از این روایت بود تا جلسه دیگر به قید حیات ادامه بدهیم. خدایا بین ما و تقوا فاصله نینداز.

مهم‌ترین مناسبت هفته ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی است که به فاصله دو ماه بعد از پیروزی انقلاب به ابتکار حضرت امام نام‌گذاری صورت گرفت؛ که به این وسیله تأیید وفاداری ارتش به آرمان‌های انقلابی شود. حضرت امام با این وسیله این کار را انجام داد. خیلی کوتاه علت نام‌گذاری روز ارتش را برای دوستان جوان‌ترم که شاید مطلع نباشند تذکر و توضیحی می‌دهم.

ارتشی ها خیلی با سرعت به انقلاب و آرمان‌های انقلاب پیوستند و بعد از پیروزی یعنی همان روزهای اول کار خودشان را برای دفاع از ارزش‌های انقلابی شروع کردند. اولین درگیری و ناآرامی در منطقه ترکمن صحرا در نزدیکی‌های مرز ایران و شوروی سابق در آن زمان توسط گروهک‌های چپ و مزدوران استکبار که به عنوان خودمختاری می‌خواستند آن منطقه را برای خودشان تصرف کنند درگیری بوجود آمد. اولین اعزام نیروهای ارتشی که داوطلبانه تعدادی از نیروها به آنجا رفتند و دشمن را سرکوب کردند این اولین حرکت بعد از انقلاب بود.

بعد ارتش وارد قسمت‌های دیگری شد. بحث آذربایجان غربی کردستان و ناآرامی‌هایی که در این مناطق بود به عهده ارتش گذاشته شد در همان روزهای اولیه. به هر تقدیر وارد عمل شد؛ یعنی انقلاب را پذیرفت و شروع کرد به دفاع. اینجا بود که جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاد. سعی می‌کرد این جنگ روانی و این دشمن، ارتش را یک نیروی ضد مردمی و عامل امپریالیسم معرفی بکند که هنوز دست از سرکوب مردم بر نداشته است. همان طور که قبل از انقلاب تعدادی از آن‌ها مردم را سرکوب می‌کردند هنوز هم این‌ها دارند همان مسیر را طی می‌کنند. این ارتش باید منحل شود و به جای او یک ارتش خلقی بی‌طبقه توحیدی با این شعارهایی که آن روزها داده می‌شد باید جایگزین این ارتش شود.

جو را هم خیلی بالا بردند متشنج کردند تا جایی که شهید سپهبد ولی‌الله قرنی رضوان‌الله علیه اولین رئیس ستاد مشترک ارتش عرصه بر او تنگ شد. در همان روزهای اول فروردین سال ۵۸ یک نامه به امام نوشت این نامه دردمندانه است. از روی درد دل و اینها نوشته شده است. اگر نامه را داشتید بخوانید متن نامه جالب است. فرصت بیان آن نیست که وقایع را توضیح می‌دهد و شرح می‌کند که چه اتفاقاتی افتاده است و درد دل می‌کند و استعفا می‌دهد. یک ماه بعد هم منافقین شهید قرنی را ترور کردند و آن بزرگوار به شهادت رسید. از همان اول این ترورهای منافقین بود. حالا این روزها جریاناتی را دارند مطرح می‌کنند که باید در یک فرصت کاملاً تبیین کنیم همان زمان را از زمان سال ۶۰ به این طرف را که ببینید چه جنایاتی اینها مرتکب شدند و چه ظلم‌هایی را در حق ملت انجام دادند.

من یادم است که این جا روایتی را برای شما مطرح کردم که در روایت دارد اگر کسی آتش به خانه کسی بیندازد او را باید اعدام کرد. این متن روایات ما است. روایات متعددی داریم که کسانی که اخافه ناس می‌کنند می ترسانند قمه می‌کشند شمشیر می‌کشند ولو کسی را نکشند حکمشان اعدام است. مردم را بترسانند حرکتی است که شائبه محاربه دارد و بحث‌های فقهی خودش را دارد که من وارد نمی شوم. به هر تقدیر این شهید بزرگوار را به شهادت رساندند. وضع متشنج بود. وضعیت جوری شد که فرماندهان وقت از امام خواستند که فرماندهی خودش را بر کل قوای نیروهای مسلح مجدداً اعلام کند تا با استفاده از این حکم حکومتی یک قوام و انضباطی در ارتش حاصل شود.

حضرت امام هم این پیام تاریخی را صادر کردند. در ۲۹ فروردین سال ۵۸ و سنگ بنای روز ارتش آن روز گذاشته شد. متن آن پیام هم قشنگ است. فرصت کردید نگاه کنید. ما این روز را به همه دلاورمردان ارتش نیروی زمینی همه مرزداران و پاسداران آرمان‌های انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنیم و برای شهدای آنها علو درجه و رفعت مقام و از خدای تعالی طلب می‌کنیم شادی روح شهدا مرزبانان اسلام و قرآن و اهل بیت صلوات ختم کنید.

هفته گذشته در همین دیدارهای نوروزی که رهبر معظم انقلاب دارند و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح خدمت آقا رسیدند نکات مهمی را رهبری بیان فرمودند تأکید مجدد ایشان بر اینکه جبهه بزرگی از دشمنان خبیث در مقابل نظام قرار دارند که هدف همگی آنها نابودی یا از درون تهی کردن نظام اسلامی است می‌خواهند کاری کنند از درون، نظام از بین برود. دائماً تلاش دارند به مسئولین القا کنند که نمی‌شود و نمی‌توانید. ایشان آن را بیان فرمودند. با اینکه ما هم می‌گوییم می‌شود و می‌توانیم به خاطر بعضی از مشکلات اقتصادی که قسمتی از آنها هم توطئه خود آن‌هاست. اینها این القا را می‌کنند مشکلات اقتصادی هم که مربوط به خودمان نبود با توطئه و طراحی برای ما بوجود آوردند و الا ما که می‌توانستیم.

لذا آن چیزی که عرض می‌کنیم این است اما مردم ما در این ۴۰ ساله انقلاب با همه کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها که خناسان داخلی و بیگانگان به خصوص آمریکای جنایتکار در حق ملت به کار گرفتند که شاید بتوانند ایران را به زانو درآورند نشان دادند که در عرصه‌های مختلف هم می‌شود و هم می‌توانیم، توطئه می‌کنند و تضعیف می‌کنند، تحریم می‌کنند، محاصره اقتصادی می‌کنند، تهدید به حمله نظامی می‌کنند تا ملت را به عقب‌نشینی وادار کنند؛ اما شعار ملت بیدار ما همیشه برای آمریکا یک چیز است که مرگ بر آمریکا. البته طبق قاعده هرگز اسرائیل را فراموش نمی‌کنیم که مرگ بر اسرائیل، اخیراً این آل پلید هم به او اضافه شده که مرگ بر آل سعود.

این قسمتی از بیان ایشان بعد هم رهبری به مواردی از توانایی‌ها اشاره کردند که جالب است آن را ملاحظه کنید که در این بین باید به این نکته توجه کرد که شعار ما می‌توانیم و می‌شود در قسمت مردمی اش معمولاً خوب انجام می‌شود. مردم وارد عرصه می‌شوند کار را انجام می‌دهند به نتیجه می‌رسانند؛ اما در قسمت مسئولین با یک کاستی‌هایی روبه‌رو هستند؛ که باید با سر کار آمدن مدیریت انقلابی پرتحرک و پرکار و خستگی‌ناپذیر و جهادی به جای مدیریت کهنسالان و زمین گیران و پیرمردان این کمبودها ان‌شاءالله در آینده جبران شود.

نکته ای هم راجع به این دو انتخاب مهم پیش رو عرض کنم. به نظرم باید دوستان و صاحب‌نظران در سه زمینه بیشتر کار کنند و در این سه بخش هر کسی به اندازه خودش کار را انجام دهد. همه هم مسئول هستند که این‌گونه عمل کنند. اولاً در مورد حضور حداکثری، همه به شرکت دعوت کنید. هر کسی در هر جایی که هست تا حضوری دشمن‌شکن و مقتدرانه و عزتمند داشته باشیم که خود این باعث تقویت نظام اسلامی می‌شود. نقشه دشمنان را هم خنثی می‌کند. دشمنان قصد دارد تا افکار عمومی را مدیریت کند تا جایی که می‌تواند تعارض و تنش ایجاد کند تا این وسط به منافع خودش برسد. دشمن تلاش می‌کند بین مردم و نظام شکاف ایجاد کند. سعی می‌کند تا می‌تواند مشارکت مردم را کم کند تا بعد بیاید بگوید که مشروعیت مردمی نظام کم شده است. پس بنابراین ما باید تلاش کنیم بر حضور حداکثری این اولاً.

ثانیاً شاخص‌ها و ملاک‌ها و ویژگی‌های شخص منتخب شونده را دائماً بیان کنیم. یک سری ارزش‌ها و ملاکات است که افرادی که می‌خواهند انتخاب شوند چه در ریاست جمهوری چه در شوراها، این‌ها باید تکرار شود که غفلت نکنیم و فراموش نکنیم و بازگو شود و بعد افراد را براساس آن ملاک‌ها انتخاب کنیم که قسمت اعظمش هم در بیانات رهبری و حضرت امام رضوان‌الله علیه هست.

ثالثاً عملکردها را مطرح کنیم و نقد کنیم که برای روشنگری و هدایت به سمت انتخاب اصلح یکی از چیزهایی که کمک می‌کند این است که بنشینیم دستگاه‌هایی که دارند کارشان را انجام می‌دهند بررسی کنیم. به افراد که برسیم تعارض پیش می‌آید. تنش به وجود می‌آید. ما هرگز با افراد کاری نداریم. راجع به شخص حرف نمی‌زنیم. راجع به عملکرد آن مجموعه و آن دستگاه حرف میزنیم. دستگاه دولت دستگاه شوراها. این‌ها باید بررسی شود طرح شود نقد شود این‌ها هم به هدایت و انتخاب افراد اصلح ما را کمک می‌کند. هرگز وارد عملکرد شخصی افراد نشوید. البته بعضی وقت‌ها دستگاه را که وارد می‌شویم معلوم می‌شود که بعداً باید چه کسی را انتخاب کنیم؛ اما می‌خواهم آن تعارض به وجود نیاید.

شما در بحث اقتصاد، بحث تورم، رکود و اشتغال در سیاست خارجی جایگاه بین‌المللی در مسائل فرهنگی بخش‌های دیگر باید توضیح داده شود کارهایی که صورت گرفته کارهایی که می‌شد صورت بگیرد و نگرفته، تخلفاتی که بوده است هم باید بیان شود، هم خواسته و مطالبه شود و بازگو کنند که چه کار کردند؛ و هرگز از این نکته هم غافل نباشید که رأی دادن شما آثار فراوان دنیایی و آخرتی برای شما و دیگران دارد. این را بدانید که هر رأیی که خواهید داد آثاری بر آن مترتب است. پس بسیار دقت کنید چه در بحث ریاست جمهوری چه در بحث شوراها معیارها را در افراد جستجو کنید.

از افراد مطلع سؤال کنید بخصوص در شوراهای شهر و روستا خیلی مهم است. دقت کنید فامیل بازی همشهری بازی مثل اینها ملاک رأی دادن شما خدای نکرده نباشد. اشخاص خوش‌نام و مشهور به خوش‌نامی با عملکرد شفاف و با برنامه افراد این گونه را انتخاب کنید. شخصی که باری به هر جهت است، حالا ببینیم چه می‌شود، به درد شورای شهر نمی‌خورد. باید برنامه داشته باشد. شجاع باشد و قدرت مقابله با زر اندوزان و زورگویان را داشته باشد. به بعضی از آقایان بعضی وقت‌ها خودم عرض کردم که چرا فلان مصوبه را در فلان جلسه رأی دادید شما لااقل اعتراض می‌کردید مثلاً به من جواب داده که تحت فشار یا تهدید بودم. به درد نمی‌خورد.

بعضی‌ها وامدار صاحبان قدرت هستند. چنین کسی جرئت سؤال کردن و استیضاح ندارد. در نتیجه منافع مردم را به خطر می‌اندازد. خوب دقت کنید در انتخابات شوراهای اسلامی هم آنجا هم بنده این را عرض کردم خرج‌های انتخاباتی برای شما ملاک باشد. از کجا این همه پول را آورده است که دارد خرج می‌کند. ۱ میلیون نفر را شام دادند این مسئله است و باید بررسی شود. چه کسی به او چنین پولی را داده است. اگر نداشته و گفته گرفتم، او که داده است چه کسی بوده است. چه کسی برای او دارد خرج می‌کند.

من مطلع هستم بعضی‌ها خرج‌های کلان می‌کنند تا فلان کس در فلان مسند بماند. چرا؟ بررسی می‌کنیم می‌بینیم تا خرخره تخلف دارد و وقتی که آن آقا سر کار است در حاشیه امن به سر می‌برد. خب تلاش می‌کند که آن آقا بماند. از آن طرف تلاش می‌کنند تا می‌توانند فلان کس در فلان مسند نباشد. چون مزاحم است. ای اُف بر شما و بر دنیایتان که حاضرید برای چریدن در دنیا حقوق انسان‌ها را نادیده بگیرید و ظلم کنید.

امیرالمؤمنین نشسته بود کسی جلوی او آه کشید. حضرت بلافاصله به او گفت این آهی که کشیدی برای آخرت بود یا برای دنیا بود. اگر برای آخرت بود که خوش به حالت؛ اما اگر برای دنیا بود من دنیا را برای تو ترسیم کنم. حضرت شش مطلب را آنجا می‌گوید که دنیا یعنی این. من دوتای آن را برای شما می‌گویم فرصت می‌گذرد. حضرت فرمودند به این‌که بهترین خوراکی‌های دنیا بهترین چیزهایی که افراد تلاش می‌کنند به آن برسند خوردنی است و پوشیدنی است و لذات است و چه و چه شش مورد را گفتند؛ اما بهترین پوشیدنی ها ابریشم است. پارچه پرنیان است. لطیف است و قیمتی؛ و بهترین خوردنی‌ها عسل مصفا است. عسلی که دوای تمام دردها است. دنیا را خلاصه کنیم در همین چیزهاست؛ و این دو مدفوع دو حشره است. یکی کرم ابریشم و دیگری زنبور عسل. آه می‌کشی که به مدفوع دو حشره برسی؟ این حقیقت دنیاست که امیرالمومنین برای افراد ترسیم میکند.

هرگز به شخص دروغگو اعتماد نکنید. بعضی ها رسما دروغ می‌گویند. کسی که دائماً دروغ می‌گوید فاسق است. به فاسق نمی‌شود اعتماد کرد. اولویت‌های حوزه انتخابیه را آن شخص باید بشناسد. کسانی که می‌خواهید به آنها رأی بدهید برای مردم وقت بگذارد. مردم شهر باید به راحتی بتوانند با او تماس داشته باشند. بتوانند ارتباط بگیرند. بعضی‌ها را من سراغ دارم در طول سال نمی‌شود آن‌ها را دید وقت نمی‌دهند. در مجموعه مدیریتی خودشان هم کارکنان خودش هم نمی‌توانند او را ببینند.

بعضی‌ها به خود من این اعتراض را می‌کنند می‌گویند حاج‌آقا شما را هم نمی‌توانیم ببینیم. البته حرف بی‌انصافی است. بنده ظهرها نماز ظهر غیر از روزهای دوشنبه هر روز در دفتر حاضر هستم. بعد از نماز ظهر یک ربع ۲۰ دقیقه افراد را می‌بینیم. اگر هم وقت بگیرند بیشتر می‌توانیم ببینیم. چهارشنبه‌ها صبح تا ظهر ملاقات عمومی است تا ساعت دو و سه. چهارشنبه‌ها بعد از درس اخلاق بعضی وقت‌ها تا ساعت ۱۱ و نیم ۱۲ بنده آن جا می‌نشینم جواب می‌دهم. بعد از نماز جمعه در خدمت دوستان و آقایان هستیم. وقتمان را قرار دادیم. بعضی‌ها بی‌انصافی نکنند.

در موضوع آسیب‌های اجتماعی معضلات فرهنگی سبک زندگی اسلامی رسیدگی به محرومان و امثال ذلک دغدغه مند باشند. اولویت‌های برنامه‌هایشان اینها باشد. طرح داشته باشند. درباره همین سبک زندگی آقا در همین ملاقات نوروزی شان این طور فرمودند: در نظام اسلامی باید احکام و سبک زندگی اسلامی پیاده شود و فرهنگ جامعه در همه ابعاد منطبق بر آموزه‌های قرآنی باشد.

این را دقت کنند تازگی‌ها دارد آمار هم داده می‌شود. این روزها آمار زیاد خواهند داد. چه در بحث ریاست جمهوری چه در بحث شوراها و عملکردها. اولاً همه را راستی‌آزمایی کنید. خودش ملاک خوبی است برای رأی دادن. ثانیاً بررسی کنید یا بپرسید ببینید واقعاً این فعالیتی که انجام شده و آمارش داده می‌شود منافعش برای چه کسانی بوده است. آن وقت معلوم می‌شود که منفعت طلبان و دزدان از بیت‌المال را باید کنار بگذارید و به آنها رأی ندهید.

فلان پروژه در فلان محل بهره‌برداری شد می‌رویم بررسی می‌کنیم، من بعضی وقت‌ها این صحبت‌ها را می‌کنم به ذائقه عده‌ای خوش نمی‌آید خب نیاید. چون این مفاسد در شهر هست و من وظیفه‌دارم بگویم و شما بتوانید اصلح را انتخاب کنید و اشتباه نکنید. فلان پروژه را می‌رویم بررسی می‌کنیم می‌بینی منافعی برای آن‌کسی که آن پروژه ازآنجا رد شده بعداً خواهد بود. مثلاً در آن مسیر بعداً چه اتفاقاتی می‌افتد. افرادی که متدین هستند درعین‌حال سرشان کلاه نمی‌رود اینها را انتخاب کنید. اینها می‌توانند تا حدودی جلو گیر باشند.

دو نکته دیگر را هم عرض می‌کنم. اول اینکه امام مکرر می‌فرمودند که جوری موضع نگیرید که دشمنان از شما تعریف کنند. خود این تعریف و تمجید ها یا تخریب و تکذیب ها از افراد توسط دشمنان نظام برای تصمیم‌گیری راجع به بسیاری از افراد قابل ملاحظه است. می‌شود ملاحظه کرد که چه کسی دارد از چه کسی تعریف می‌کند. در همین عرصه انتخابات توجه کردید یک شخصی ثبت‌نام می‌کند و بلافاصله بوقها شروع می‌کند به موضع گیری.

شما دقت کنید ببینید از آمدن چه کسی این‌قدر خوشحال می‌شوند. مگر چه خدمتی به آنها کرده یا قصد دارد چه خدمتی کند که این‌قدر باعث شعف و خوشحالی دشمنان نظام گردیده. اینها را بصیر باشید. از زمان قاجار تا الان این گونه بعضی از داشته‌هایمان را توسط عده ای از دست ندادیم. از زمان قاجار بررسی کنید یا اصلاً نداشتیم یا حاکم وابسته بود همه چیز را داد و رفت. ولی الان که داریم چرا پس دادیم؟! این نکته‌ای بود که باید دقت کنید.

یک نکته دیگر اینکه ما در تعالیم اسلامی مان داریم ” فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ ” در قرآن داریم به پدر و مادر تان اف نگویید. اف یعنی چه؟ به قول ما طلبه‌ها اسم فعل است؛ یعنی کاری که می‌دانید اگر انجام بدهید پدرتان و مادرتان ناراحت می‌شوند. آن کار را انجام ندهید. نه اینکه به اف برسانید. نه قبلش را مواظبت کنید. مثلاً پدرتان راضی نیست که به مشهد بروید اصلاً مطرح نکنید که من بروم یا نروم که او بگوید نرو. نرو! اصلاً مطرح نکن! ببینید که چه دارم عرض می‌کنم.

در یک چنین فضایی توجه دارید که ولی فقیه پدر معنوی جامعه است. عملکرد درست و زیبا این است که وقتی از نظر او مطلع هستیم ولو با صراحت هم منع نکرده باشد طبق نظر او عمل کنیم تا در کار دنیایی و آخرتی مان موفق باشیم و عمرمان و کارمان برکت داشته باشد. عملکرد احتمالاً نابخردانه بعضی‌ها پل پیروزی برای دشمنان نظام نشود. مردم بحمدالله با آگاهی و بصیرت به خوبی حرکات را رصد می‌کنند که در زمینی که دشمن طراحی کرده بازی نکنند.

اما خود کاندیداها هم مواظب باشند که برای نظام هزینه سازی نکنند. گاهی هم چنان تخریب می‌کنند که آن محل هم باید به آن توجه شود. ظاهراً هنوز فرماندار فردیس و فرماندار کرج مشخص نشدند. با اینکه بنده چندین مرتبه آن را تذکر دادم چون نقش مؤثری در انتخابات دارند باید دوستان در این زمینه زودتر اقدام کنند تا اشکالی در انتخابات پیش نیاید. ببینید من دارم هشدار می‌دهم. این را در جلسه خصوصی گفتم و در جلسه عمومی هم که اینجا است برای بار دوم است که دارم می‌گویم. بعدش مسائلی را بوجود نیاورند. از الان اقدام لازم را انجام دهند. بحمدالله نیروهای استانی که منطقه و مردم و جریان‌ها را بشناسند کم نداریم. از همین‌ها استفاده کنید زودتر حکم فرماندار در این دو شهر زده شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.