آیت‌الله حسینی همدانی:

امروز تبیین و روشنگری جزو وظایف اساسی فرهیختگان و اندیشمندان جامعه است

فضای مجازی ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ ۰

مسئولین هیات های اندیشه ورز بانوان البرز، با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه شهر کرج با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی ضمن تسلیت شهادت جمعی از جان‌برکفان آتش‌نشان در حادثه اخیر آتش‌سوزی در تهران بیان داشت: حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از فرزندان ایران اسلامی در این فاجعه به علت ضعف ساختارهای پیشگیرانه‌ی ایمنی در این ساختمان، هشدار و زنگ خطر دوباره‌ای برای مسئولین است تا اصلاح نقاط ضعف را جدی‌تر و محکم‌تر پیگیری کنند.

وی با گرامیداشت ایام مبارک ماه بهمن و دهه پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان ساخت: بحمدالله مردم ما همیشه درصحنه حاضر بوده و خدمت کرده‌اند و انشالله همین‌طور نیز خواهند بود.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه عملکردهای بعضی از مسئولین، مانند سو مدیریت‌ها و حقوق‌های نجومی و مفاسد اقتصادی، عاملی برای آسیب رساندن به چهره‌ی حقیقی انقلاب هستند، ولی جامعه در شرایطی است که سره را از ناسره تشخیص داده و واقعیت‌ها را درک می‌کنند.

وی با اشاره به مراتب مختلف جهاد در فرهنگ اسلامی اظهار داشت: جهاد یکی از فروع امربه‌معروف و نهی از منکر است و حوزه‌ی وسیعی از میدان فرهنگ و اندیشه تا عرصه‌ی جنگ سخت را در برمی‌گیرد.

وی افزود: موفقیت در جهاد اصغر عامل آزادی مناطق جغرافیایی است و در صورت پیروزی در جهاد با نفس، ملکه تقوی و انسانیت در فرد شکل می‌گیرد و او به کمالات می‌رسد و درواقع موفقیت در جهاد اکبر نیز عامل رهایی جغرافیای جان و روح انسان است.

امام‌جمعه کرج، با اشاره به نگاه عارفان به جهاد اکبر و تعریف خاص آنان بیان داشت: وسعت دید و افق نگاه افرادی چون امام (ره)، باعث می‌شود که آنچه در نگاه ما به “جهاد اکبر” معروف است، “جهاد اوسط” بدانند.

وی تصریح کرد: در نگاه عرفایی چون امام (ره) حرکت در مسیر خودسازی و عدالت و تقوا و رهایی از نفس گام نهایی در مسیر تکامل انسان نیست و جهاد اکبر درواقع رهایی از دایره‌ی محدودیت‌های عقلانی، غل و زنجیر استدلال و محاسبه، و قدم گذاشتن به وادی محبت و عشق الهی است.

وی افزود: اگر انسان همیشه در مسیر عقل حرکت کند، او فردی عاقل است ولی نمی‌توان او را فردی محب دانست و این دو، در شرایط مختلف، عملکردهای مختلفی خواهند داشت.

این استاد اخلاق با بیان اینکه عرفان و محبت مقامی ورای عقل است، گفت: حرکت در مسیر محبت، سختی‌های راه را آسان می‌سازد، تلخی‌ها را قابل‌تحمل، و نیش‌ها را نوش می‌کند؛ کسی که در مسیر حقیقی عرفان گام برمی‌دارد از نبود یار و یاور و همراه آزرده و بیمناک نمی‌شود و از پای نمی‌نشیند؛ عارف بالله، به وظیفه‌اش عمل می‌کند و بی‌توجه به‌سختی و مشکلات مسیر به‌سوی هدف خود حرکت می‌کند که نمونه‌ی مشهور آن را در حرکت امام حسین (علیه‌السلام) در قیام کربلا شاهد هستیم.

وی ادامه داد: امام حسین (ع)، با قیام خود تعریف جهاد اکبر در بیان اهل عرفان را به عینیت مبدل ساخت و مسیری را طی کرد که عقلا از درک آن عاجزند؛ همان‌طور که عاقلان و خردمندان در همان زمان نیز امام (ع) را از این کار بازمی‌داشتند و به تقیه و صبر دعوت می‌کردند و در ذهن خود نیز، این دیدگاه را صحیح و عاقلانه می‌دانستند.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: بلکه عرفانی که انسان را از حرکت بازدارد که اصلاً معرفتی در آن نیست، عرفان است که جرئت می‌کند بگوید “در شرایط امروز، تقیه حرام است” و در دوران معاصر نیز، عرفان به معنای واقعی کلمه‌ی امام (ره) و یاران ایشان عامل حرکت و انقلاب اسلامی ایران شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، حرکت در مسیر جهاد کبیر و تبیین و اشاعه‌ی این اصل قرآنی را از مهم‌ترین وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز دانسته و گفت: بحث جهاد کبیر که از آیه ۵۲ سوره‌ی مبارکه فرقان به دست می‌آید، یکی از اصول نو در حیطه فکر و فرهنگ و جزء راهبردهای مورد تأکید رهبر انقلاب در موضوع نحوه‌ی ارتباط و برخورد با نظام‌های سیاسی موجود و یا دشمنان نظام اسلامی است.

وی گفت: آیات جهاد در قرآن کریم همگی مدنی هستند و آیات مرتبط با جهاد کبیر در سوره‌ی مبارکه فرقان که مکی هستند جهاد فیزیکی و نظامی را مدنظر ندارند، بلکه صراحتاً بر تبعیت نکردن از کافران در تمام حوزه‌های فکری و مدنی تأکیددارند که مفهوم این نوع جهاد را برای ما به‌روشنی بیان می‌کند.

وی تأکید کرد: جهاد کبیر به ما می‌گوید که باید در مقابل دشمن ایستادگی کرد، مقاومت نمود و از او تبعیت نکرد؛ دشمنی که تلاش می‌کند تا به‌وسیله‌ی منافقین داخلی یا افراد ناآگاه، نفوذ فرهنگی، فشار اقتصادی و تلاش سیاسی بر کشور داشته باشد و هرگز برای ما دل نخواهد سوزاند.

امام‌جمعه کرج افزود: این دشمنی هم معطوف به ایران نیست؛ انقلاب اسلامی با آمدن خود، مروج یک نظام سیاسی خاص در دنیا شد که با تمام نظام‌های موجود تفاوت داشت؛ رهبران این انقلاب برخلاف رهبران دیگر، با هر وسیله‌ای در پی رسیدن به هدف خود نیستند، بلکه وظیفه مدار بوده و هستند و برنامه‌ریزی‌هایشان بر مبنای تکالیف الهی است.

وی گفت: آیات جهاد کبیر در ابتدای عصر انقلاب اسلامی پیامبر نازل‌شده است و اکنون نیز شاهد همچنان شرایطی هستیم؛ امروز نیز جنگ احزاب‌ها را داریم و بر اساس بیان رهبر انقلاب، امروز باید جهاد کبیر داشته باشیم و باید خرمشهرهایی را هم آزاد کنیم که سخت‌تر از گذشته نیز خواهند بود.

وی تصریح کرد: این سختی در کار هم به دلیل تغییر روش‌ها و ترفندهای دشمنان در میدان جنگ امروز است که فضای مجازی و وضعیت آن، گواه روشن این مدعاست.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی حرکتی داخلی نبود؛ عرصه‌های مختلفی را به روی بشر باز کرد و نشان داد که می‌توان حاکمیتی بدون ظلم و استبداد به وجود آورد و این فکر و نگاه، محدود به نظریه و ایده پردازی نیست.

وی خاطرنشان ساخت: امام، در نگاه و سخن خود، پهنه‌ی انقلاب را محدود به ایران نمی‌کرد و آن را نقطه‌ی شروعی برای انقلاب جهانی اسلام به رهبری حضرت صاحب‌الامر (عج) معرفی می‌کرد و کسانی که این وسعت دید را درک می‌کنند، باید آن را برای دیگران نیز تبیین کنند.

وی گفت: در عصر حاضر که به‌رغم وجود شبکه‌های رسانه‌ای گوناگون و ابزار اطلاعاتی مختلف، بشر در خفقان بینش و دانایی به سر می‌برد؛ تبیین و روشنگری جزو اساسی‌ترین وظایف فرهیختگان و اندیشمندان جامعه است.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان داشت: یکی از مسائلی که نباید مغفول بماند، آگاه‌سازی و تربیت و تعلیم نیروهای قوی و با افکار پخته و کامل است، چرا که وقتی شخص وارد کارهای اجرایی شد، از تقویت فکری خود بازمی‌ماند لذا مجموعه‌های اندیشه‌ورز وجهه‌ی همت خود را بر نیروسازی و تعلیم و تربیت صاحبان اندیشه قرار دهند.

وی حفظ شعارهای انقلاب اسلامی را یکی دیگر از موارد مهم در عرصه‌ی جهاد کبیر دانسته و گفت: دشمن برای تخریب شعارهای انقلاب، تحریف مبانی انقلاب و پایه‌گذار آن یعنی امام (ره) را در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: می‌بینید که به دنبال تطهیر خاندان پهلوی هستند و در این راه حق و باطل را به هم می‌آمیزند؛ حتی اگر مطالعه‌ای روی خاطرات شاه و اطرافیان او داشته باشید متوجه می‌شوید در همین سریالی هم که این شب‌ها با همین موضوع پخش می‌شود، شاه را به‌صورت حقیقی و با تمام چهره‌ی پلید و ضعیف خود به تصویر نکشیده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: از سوی دیگر اسلام رحمانی را مطرح می‌کنند؛ وقتی در آن دقت می‌کنید می‌بینید ده رکن دارد کهنه رکن آن طبیعی است ولی رکن دهم یعنی جدایی دین از سیاست در آن، کل آن را به معنایی مخرب و انحرافی تبدیل می‌کند و بسیاری هم شاید متوجه این موضوع نشوند.

وی ادامه داد: هدف دیگری که دشمنان برای آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌اند، کودک و نوجوان است؛ لذا جهاد کبیر نیز توجه ویژه‌ای به حفظ و حراست از این قشر در مقابل تهاجم دشمنان دارد؛ باید ابتدا کودک و نوجوان را خوب شناخت و ثانیاً برای نیازهایش برنامه‌ریزی کرد و ثالثاً اوقات فراغت و بیکاری آن‌ها را به نحو مناسب مدیریت کرد و بهترین سنین این کار هم دوران پیش از دبستان و خردسالی است.

امام‌جمعه کرج اشاره به تأکید رهبری بر انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن و انقلابی ماندن، تصریح کرد: جهاد کبیر یعنی ما باید دشمن را بشناسیم، راه‌های نفوذ او را بدانیم و روش مقابله مناسب را طراحی کنیم؛ یکی از اصول جهاد کبیر تبعیت نکردن از کفار است و انقلابی نیز کسی است که از کفار تبعیت ندارد؛ لذا شخص انقلابی است که اهل جهاد کبیر است.

وی تصریح کرد: انقلابی التزام عملی به اسلام ناب، مرزبندی با دشمن، بصیرت دینی و سیاسی، تقوای فردی و جمعی، ولایت مداری و تبعیت از ولی‌فقیه، عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم، مردم‌گرایی و دفاع از مظلومان، پایبندی به اصول و شاخصه‌های مکتب امام؛ دفاع غیورانه از اصل ولی‌فقیه و مبارزه با استبداد و استکبار شاخصه‌های یک فرد انقلابی‌اند و چنین شخصی سعی می‌کند که اهداف انقلاب گم نشود و اسلامیت و جمهوریت نظام از بین نرود.

برای مشاهده تصاویر این دیدار اینجا کلیک کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.