- متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۴/۶/۶
- استان البرز شهرستان کرج
- توسط ایت الله حسینی همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . چون خدای تعالی فرمود کریمترین شما نزد خدای تعالی با تقواترین شماست و این تقوا با عمل از روی اخلاص به دست میآید. یعنی ابتدا انسان باید عامل به دانستههایش باشد هرچه که میدانیم به هر مقدار که میتوانیم عمل کنیم و به همان مقدار بالا برویم . چون نزد خدای تعالی تفاوت درجات مردم به اعمال آنها بستگی دارد نزد خدا هر کسی که عمل بیشتری از روی اخلاص دارد درجه اش بیشتر است . در ایه ۱۳۲ سوره مبارکه انعام فرمود برای هر یک از آنها از روی کاری که کردهاند درجاتی است و خدای تو از آنچه میکنند غافل نیست ” و لکل درجات ” برای هر کسی درجه ای هست . اما ” مما عملوا و ما ربک بغافل عما یعملون ” خدا غافل از آن کارهایی که میکنید نیست . معلوم میشود معیار اندازهگیری , عمل انسانها است . مولای ما امیرالمؤمنین سلامالله علیه فرمودند انسان با گفتارش سنجیده میشود و با کردارش قیمت گذاری. به این عبارات دقت کنید که چقدر پرمحتوا و معنادار است که انسان با گفتارش سنجیده میشود و با کردارش قیمتگذاری پس چیزی بگو که وزن آن بیشتر و کاری کن که قیمت آن افزونتر است . در این حدیث هم اگر دقت کنید باز هم به ارزش عمل اشاره شده است . به هر جهت متقین در همه حالاتشان مواظب هستند که اعمالشان خارج از قاعدهای که خدای تعالی برای او ترسیم کرده نباشد .
بحث ما در بایدها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی بود با استفاده از قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت . اتفاقاً در هفتهای که گذشت در روز چهارشنبه هیئت دولت محترم خدمت رهبر معظم انقلاب بودند ایشان نکاتی را درباره اقتصاد بیان کردند البته بحث ما به صورت مرتب درباره اقتصاد مقاومتی بود اما نکتهای را که ایشان هفته گذشته بیان کردند چون در همین راستا و محور بحث بود همان را امروز اشارهای اجمالی به آن دارم انشاءالله توجه میکنید. فرمودند باید مراقب بود در حرکت اقتصادی فاصله طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند . اگر به معارف اسلامی آیات و روایات اهل بیت عصمت و طهارت مراجعه داشته باشید و توجه کرده باشید در بحث جامعه نظام مالی و اقتصادی اسلام, با مواضع و مباحثی مواجه میشوید که همگی آنها برای برقراری عدالت اقتصادی در جامعه طراحی شده است که اگر به خوبی رعایت شود فاصله طبقاتی که غیر معقول باشد در جامعه به وجود نمیآید. اینکه عرض میکنم غیر معقول چون بالاخره استعداد افراد تواناییهای افراد سطوح افراد جامعه از نظر علم و دانش و توانایی, مختلف است و هر کدام از اینها در بهرهمند شدن نقش دارند قهراً فاصله طبقاتی بوجود خواهد آمد . فاصله فاصلهای است معقول و مورد توجه اما اگر آن قدر زیاد باشد که عدهای له شوند و یک عدهای بهرهمند بیش از حد معمول باشند این قطعاً مذموم است و خلافی صورت گرفته است که این را از آیات و بخصوص روایات به دست میآوریم. اسلام نهیب میزند و با شدت هشدار میدهد به کسانی که دسترنج دیگران را مورد بهرهبرداری قرار میدهند و اموال مردم را به یغما میبرند بحث ربا ,بحث احتکار, ظلم در قیمتگذاری, کمفروشی مقاطعه نکردن, طی نکردن, خوردن مال یتیم و پرداخت نکردن حقوق کارگران و مسائلی از این دست .همه اینها تلاش دارد که افراد نظام اقتصادی و رابطه کار و کارفرما به حقوق خودشان توجه داشته باشند و حقوق دیگران را لگدکوب نکنند و برای مطامع و سودجویی بیشتر حق دیگران را ضایع نکنند اینکه در برنامهریزیهای اقتصادی باید طوری عمل کرد که فقرا حقوقشان پایمال نشود که دستور رهبری هم بود این دستور اسلام است بیان قرآن کریم در این باره است آیه ۱۶۱ از سوره مبارکه نساء در قسمتی از آیه فرمود ” و اکلهم اموال الناس بالباطل ” یعنی یک عده مردم هستند که حق مردم و اموال مردم را به ناحق میخورند نتیجهاش فقر در جامعه است. یا در ایه ۱۰از سوره مبارکه نساء ” ان الذین یاکلون اموال الیتامی ذو المن انما یاکلون فی بطونهم نارا ” کسانی که اموال یتیم را میخورند . اموال یتیمان نمونه و مثال است برای خوردن مال ذو المن . تصرف کردن اموال دیگران به ناحق. اینها میخورند در حالی که در شکم آتش دارند این مربوط به قیامت نیست خیلیها فکر میکنند این ایه جهنم و قیامت را میگوید نه , این ایه آیهای است که هر کسی لقمه حرام در دهان گذاشت آن لقمه حرام آتش است اما چون حجاب دنیا هست نمیبیند .عالم برزخ که واقع شد آن موقع حقیقت این لقمه برای او مکشوف میشود .آن کسانی که چشم برزخی آنها در دنیا باز است میبینند که افراد آتش میخورند ایه قرآن به صراحت میگوید “یاکلون ” اینها میخورند این ثمره مال حرام خوردن است .آنچه از روایات به دست میآید علت فقر عده ای از افراد جامعه, اغنیا و توانگران هستند این از روایات به دست میآید مولای ما امیرالمومنین س لام الله علیه فرمودند ” ان الله سبحانه فرض فی اموال الاغنیا اقوات الفقرا فما جاء فقیر الا بما منع غنیّ ” خدای تعالی در اموال اغنیا رزق و روزی فقرا را قرار داده است اگر شما دیدید که فقیری گرسنه است بدانید که آن غنی کار خودش را درست انجام نداده است. انحراف از مالکیت سالم, دستدرازی در اموال دیگران, به دنبال اتراف و اسراف بودن, تقویت روحیه اشرافیگری, زمینههای فقر را فراهم میکند وقتی مسرف چیزی را تصرف میکند و دستاندازی میکند تا آن اندازه که حق تصرف نداشت بهرهبرداری کند به همان اندازه فقر را در جامعه توسعه میدهد خدای تعالی در قرآن کریم فرمود همه نیازهای بشر به اندازه بشر در اختیار بشر قرار داده شده است ” و جعلنا لکم فیها معایش ” آیه دهم از سوره مبارکه اعراف . اما عدهای بر دیگران ستم میکنند زیاده روی میکنند زیاده خواهی میکنند دیگران را مبتلا به فقر میکنند البته مواردی که موجب فقر میشود فراوان است مثلاً در آن عهد نامهای که امیرالمؤمنین به مالکاشتر نوشتند که یک دستورالعمل قوی و جامع هست در آنجا اگر دقت کنید حضرت فرمودند که از آن بپرهیز که چیزی را که همه مردم در آن سهیم هستند به خود یا کسان خود اختصاص دهی . یا به کسانی که مورد نظر خودت هستند اختصاص بدهی و در اختیار آنها بگذاری . این یعنی چه ؟ یعنی رانتخواری یعنی ویژه خواری موجب فقر خواهد شد اینها چراغ راه ماست اینها دستورات اسلامی است تا وقتی که جامعه ما معروف به جامعه اسلامی باشد اما آیات و روایات در کنج کتابخانه باشد هرگز عدالت اقتصادی که مورد نظر اسلام است در جامعه بوجود نخواهد آمد امام باقر سلام الله علیه در این روایت نقل میکند از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم که حضرت فرمودند: پنج کس را من و هر پیغمبر مستجاب الدعوه ای لعنت کردیم البته همه انبیا مستجاب الدعوه هستند یعنی همه انبیا این پنج گروه را لعنت کرده اند . کسی که به کتاب خدا چیزی اضافه کند در محتوای روایت دقت کنید کسی که سنت من را ترک کند کسی که به تقدیر الهی دروغ ببندد یعنی بگوید که مقدرات الهی کذب است کسی که خون خاندان من را حلال بداند یا حق آنان را غصب کند و پنجم کسی که غنیمت جنگی یا اموال عمومی را برای خودش حلال بداند بیتالمال را بگوید مال خودم است در نوع تصرف در بیتالمال هرگونه که دلش خواست عمل کند این را آورد در کنار اضافهکردن کتاب خدا قرار داد خیلی مسئله مهم است اگر در مفاد حدیث دقت کنید میگوید کسی که در بیتالمال دستاندازی کند با کسی که آیه ای به آیات قرآن اضافهای کند این دو یکسان هستند و مورد لعن ۱۲۴ هزار پیغمبر خدا هستند .اموال عمومی را حلال دانستن. بعضیها فکر میکنند ملک خودشان است خودشان و خاندانشان مصرف میکنند اگر هم با آنها برخورد شود دادشان بلند میشود که چرا و چرا . این فقر در جامعه را توسعه خواهد داد بیان آخر من در این خطبه روایتی است از امام رضا علیهالسلام در معرفی کسانی که سنت رسول خدا را تغییر دادند حضرت در آنجا فرمودند مفصل است که من قسمتی از آن را میخوانم: اموال را در اختیار مشتی ثروتمند قرار دادند تا میان آنان دستبهدست گردد اینها سنت رسول خدا را تغییر دادند. این هم یک نکته اساسی است که معلوم میشود ریشههایی که باعث میشود فاصله طبقاتی در جامعه بوجود بیاید و فقرا در جامعه زیاد شوند و حقوقشان ضایع شود از کجاست .
بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همه شما اعزه و بزرگواران و نمازگزاران جمعه همه را به رعایت تقوا تقویت و تسدید تقوا الهی دعوت میکنم عرض کردیم که تقوا باعث میشود که اعمال ما که با اخلاص است باعث رشد و رتبت ما هم در این عالم و هم در قیامت شود اگر خلوص در عمل نباشد یعنی فقط برای خدا نباشد آن عمل هیچ ارزشی ندارد لذا همیشه هر وقت میخواهید کاری را شروع کنید و دست به کاری بزنید از همان اول سعی کنید که کار را خالصانه انجام دهید همان آیه ای که در آیه ۸۰ سوره مبارکه اسرا هست به آن دائم انسان توجه داشته باشد یعنی از خدا این را بخواهد ” رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطانه نصیرا” این را در هر کاری که میخواهید داخل شوید از خدا بخواهید که در آن اخلاص باشد که باعث تقویت تقوا خواهد شد . اخلاص و خالصسازی عمل از خود عمل سختتر است این را مولایمان امیرالمؤمنین فرمود عملرا انسان انجام میدهد ولی بعد به گرفتاریهایی مبتلا میشود. میخواهد آن را بگوید. در آن ریا داخل میشود در آن تبختر و فخرفروشی مخلوط میشود در آن تکبر و عجب می اید . لذا خالصسازی عمل از خود عمل سختتر است و تا پایان عمل این اخلاص را انسان بخواهد نگهداری کند از خود عمل کار سختتر است و تا وقتی که ما کاری را انجام میدهیم این را به عنوان یک دستورالعمل یادتان باشد تا زمانی که ما کاری را انجام میدهیم و دوست داریم به خاطر کاری که انجام دادیم از ما تعریف کنند بدانید که آن عمل را خالصانه انجام نداده ایم . اگر انسان در مقام عمل دوست داشته باشد که از او تقدیر کنند و تعریف کنند, آن عمل خالصانه نیست بله اگر از انسان تقدیر کردند ما عمل را برای خدا انجام دادیم اما دیگران تقدیر کردند و ما خوشمان آمد عیبی ندارد با اخلاص منافاتی ندارد. این که ابتدائا انسان کاری را انجام دهد که از او تعریف کنند این کار خالصانه نیست و به مرحله اخلاص نرسیده است. خدایا همه ما را از متقین و عاملان با اخلاص قرار بده . مناسبتهای این هفته را که نگاه کردم برای بیان کردن دیدم که قسمت مهم آن دشمنیهای استکبار جهانی است در حق ملتهای مظلوم دنیا , مثل آدمربایی ترور و جنایت و کشتار. مثلاً نهم شهریور سال ۵۷ امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در لیبی توسط استکبار ربوده شد و تا الان هم از این شخصیت بزرگ انقلابی و مجاهد و مبارز و روشنفکر و روشن ضمیر خبری نیست در هفتم شهریور سال ۸۲ شهید آیتالله سیدمحمدباقر صدر در حرم امیرالمؤمنین سلامالله علیه ترور شد به همراه عده ای از شیعیان که کنار آن بزرگوار بودند این هم یک حمله تروریستی و جنایتکارانه بود که توسط استکبار انجام شد و در حق ملت ما این ظلم مکرر در مکرر اتفاق افتاد و به اصطلاح ما قربانی ترور هستیم تعداد ۱۷٬۰۰۰ شهید ترور در کشور اسلامیمان مهمترین شاهد است که مردم ایران این پدیده شوم و ضد بشری را کاملاً لمس کردند حصر فیزیکی نیروهای کارآمد چه کاسب باشد چه دانشمند هستهای, یکی از آن راههایی بود که دشمن برای سلطه انتخاب کرد کسانی که مدعی رعایت حقوق بشر در دنیا هستند خودشان پرورشدهنده و پشتیبانیکننده از جهت مالی و سیاسی و تبلیغاتی و بعد صادرکننده به اطراف عالم هستند و به این وسیله سلطه خودشان را گسترده و تقویت میکنند و جالب این است که ایرانی که خود قربانی تروریست است او را متهم به تروریست یا مدافع ان میکنند .شروع انقلاب بود پیروزی انقلاب شد ,و مردم جانانه وارد عرصه شدند نمیتوانستند این حرکت مردمی را ببینند و تحمل کنند دست به ترور مردم عادی زدند و بعد که کشور رشد پیدا کرد جامعه استقرار پیدا کرد حاکمیت مستقر شده و شروع به رشد کرد رشد علمی کشور را نتوانستند ببینند دست به ترور دانشمندان زدند عناصر مخلص و کارآمد را شناسایی کردند و به شهادت رساندند هشتم شهریور روز مبارزه با تروریسم است مرحوم شهید رجایی و شهید باهنر دو نفر از این افراد هستند که شهادتشان ضایعه ای بود برای نظام اسلامی این دو بزرگوار که درباره آنها قبلاً صحبت کردیم هفته گذشته هم اشاره کردیم اما همین شهادتها در تحکیم و استقرار نظام مؤثر بود .هنوز در هفته دولت هستیم و از مساعی و تلاشهای دولتمردان رئیسجمهور محترم در عرصههای مختلف اداره کشور تشکر و قدردانی میکنیم .هفته دولت بهانهای است برای مرور عملکردها که خود عزیزان میآیند و گزارش میدهند و این گزارشها البته باعث امیدواری و شادی و خوشحال شدن مردم خواهد شد که میبینند مسئولینشان در آن قسمتهایی که موظفند عمل میکنند و کار خودشان را انجام میدهند که امروز هم برادر عزیزمان جناب آقای دکتر واعظی بخشی از فعالیتهای انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری را مطرح کردند که از همه عزیزان و رئیسجمهور محترم و وزیر بزرگوار که امروز مهمان ما هستند تشکر میکنیم همین طور از بدنه دولت در استان یعنی استاندار محترم فرمانداران معاونین بزرگوار ایشان و بقیه عزیزانی که سرشان خیلی شلوغ بود به خاطر افتتاح طرحها و پروژهها که در دست داشتند همه را قدردانی و تشکر میکنیم و اتفاقاً این هفته فرصت خوبی است که کاستیها هم دیده شود تذکر داده شود و چون ارتباط مردمی برقرار است مطالبه گری هم صورت بگیرد الحمدالله زمینه این امور هم فراهم است که همان طور که ملاحظه کردید رهبر معظم انقلاب هم تشکر کردند از رئیسجمهور از وزرای محترم قدردانی کردند و هم تذکر دادند تذکرهای لازم در زمینههای مختلف را بیان کردند و هم مطالبات را مطرح کردند چه بسیار مهم بود اولویتها را هم ایشان در بیانشان آوردند هم در بعد اقتصاد مقاومتی هم در شتاب علمی کشور هم در فرهنگ و مسائل مختلف بحث هستهای و اینها مطرح کردند. ایشان روی چند مورد تأکید داشتند که من به بعضی از آنها اشاره میکنم. به هر جهت بیان ایشان هم باید تبیین شود و هم به صورت مطالبه دربیاید و خواسته بشود خوب دقت کنید به بعضی از نکاتی را که عرض میکنم. فرمودند مواظب باشیم در داخل نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیریم. این حرف خیلی حرف اساسی است خطاب به همه مردم به خصوص عناصر دلسوز انقلاب. فرمودند همان مسئولیت دولتمردان در این زمینه بیشتر است در مقابل دشمنی که وجود دارد و بنای دشمنی دارد باید محکم بود مواضع صریح داشت خجالت و ترس و رودربایستی را کنار گذاشت اینها به ضرر نظام و ملت و آینده کشور است عزت و استقلال کشور را اگر خدای نکرده ترسی داشته باشیم رودربایستی داشته باشیم از بین خواهیم برد دشمن دشمنی اش کم نشده است اگر اینطور بود که دشمن نبود ولی سعی میکند که روش خودش را در دشمنی تغییر دهد الان دیگر مستقیماً قشون جمع نمیکند برود وارد کشور شود با یک جریانات دیگری کار خودش را پیش میبرد سبک زندگی را تغییر میدهد جنگ نیابتی راه میاندازد تا بتواند سلطه پیدا کند این کار را خواهد کرد فرمودند هدف او الان رخنه و نفوذ است این را ما باید متوجه باشیم چرا باید کاری کنیم و حرفی بزنیم که فرصت پیدا کند دشمن رخنه کند ؟ گاهی اوقات حرفهای نسنجیده و کارهای ناپخته زمینه را برای بوجود آمدن یک جریان بزرگ فراهم میکند که ضررش به ملت و نظام برمیگردد. زیر سؤال بردن دستگاههای اصلی در ارکان نظام کار صحیحی نیست .عدهای در این کشور زمانی تلاش کردند جامعه دوقطبی شود دستور را هم دشمنان خارجی داده بودند و در داخل هم یک عدهای گوش به فرمان انجام میدادند برای عملیاتی کردن کار خودشان تا تحصن در مجلس و خروج از حاکمیت و دعوت رهبری به خوردن جام زهر هم پیش رفتند حالا اینها بخواهند با اسم جدید تغییر چهره بدهند وارد عرصه بشوند وارد جایگاههای اساسی نظام شوند وارد مجلس شوند و کسی اعتراض نکند بگوییم شورای نگهبان ناظر است نه مجری . کس دیگری بگوید پای منبر علما یاد گرفتیم اصل بر برائت افراد است ما نمیتوانیم همه را مجرم بدانیم باید راه باز شود هر کسی دلش خواست بیاید. خب عرض میکنیم آن موقع که شما پای منبر علما نشستهاید یا داشتید با بغل دستیتان صحبت میکردید یا چرت میزدید . آنجا مطلب را درست و دقیق نشنیدی که آن جایی که بیان میشود بحث جرم و جنایت است که اصل بر برائت است نه درباره صلاحیت افراد برای تصدی و پذیرش مسئولیتهای کشور .آنجا دیگر اصل بر برائت نیست آنجا باید جستجو کرد پشت قضیه را بررسی کرد تا صلاحیت طرف برای گرفتن آن مسئولیت در حد و اندازه خودش احراز بشود .باید خیلی بصیر باشیم تذکر تمام دلسوزان این است که جامعه دوقطبی نشود گاهی با یک مجوز نادرست دادن به افرادی که سوابق منحوس و پلیدی دارند فضا را آلوده میکنید وظیفه شورای نگهبان حراست از احکام اسلامی است صیانت از قانون اساسی است اصول قانون اساسی را مطالعه کنید مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان است نظارت بر انتخابات در همه مراحل به عهده اوست این مطالب مکرر در مکرر در طول این ۳۶ سال گفته شده نظارت , نظارت استصوابی است , نه استطلاعی . نظارت استطلاعی به درد نمیخورد نظارت نیست اصلاً فایدهای بر او مترتب نیست برای حفظ نظام. ایجاد تردید در افکار عمومی تبعات جبرانناپذیری را به همراه دارد نظارت استصوابی نظارت جامع و تأثیرگذار بر سرنوشت انتخابات است اینکه اصلی از اصول قانون اساسی را مورد خدشه قرار بدهیم یا بخواهیم دوره ای از مجلس یا غیر او که وضعیت مشخص دارد یا گروه خاصی را تعریف کنیم تا به این وسیله شخصیت امام یا اصلی از اصول انقلاب و نظام را تحریف کنیم این بسیار کار خطرناکی است این تذکر جدی است تحریف امام تحریف انقلاب است تحریف انقلاب یعنی اینکه استقلال و عزت و مردانگی و مقاومت ما همه زیر سؤال برود .مردم انقلابی و حزبالله همیشه در صحنه و دوستداران ایران و همه کسانی که دلشان برای ایران و جمهوریت نظام میسوزد از شورای نگهبان حمایت کرده درخواست دارند برای حفظ سلامت انتخابات و ضایع نشدن رأی مردم محکم و مستحکم تا آخر در مواضع خود باقی بمانند .ما هنوز نمیدانیم چرا درست در این زمان حساس و فرصت قابل توجه و زمان قابل دقت که نزدیک انتخابات و مسائل این چنینی هستیم جاسوس خانه انگلیس باید راهاندازی شود! یکی از مناسبتهای این هفته ۱۲ شهریور است یعنی روز مبارزه با استعمار انگلیس روز شهادت آن شخصیت بزرگوار شخصیت انقلابی شخصیتی شجاع که در جنوب کشور در مقابل انگلیس ایستاد در سن ۳۰ و چهارسالگی به شهادت رسید و پیکر او را به نجف اشرف بردند و در آنجا دفن کردند سردار رشید اسلام رئیسعلی دلواری . روز شهادت او را روز مبارزه با استعمار پیر قرار دادند . مگر کشور کم ضربه خورده از این روباه پیر ؟! آیا راهاندازی سفارتخانه به دنبال همان که رهبری فرمودند نیست که قصد نفوذ دارند ؟ آیا مواضع خصمانه آنها تغییر کرده ؟ آیا این فرصت بیشتری برای شیطنت نیست که به آنها داده میشود ؟ سخنان تحقیر آمیز وزیر خارجه انگلیس را حتماً توجه کردهاید اختلافافکنی که انگلیس در جهان اسلام داشته هرگز فراموش شدنی نیست. همین الان مدیریت شیعه لندنی در اختیار اوست برای ضربه زدن و ریشهکن کردن اصل شیعه . سفارتخانه انگلیس و امثال او در تمام دنیا مراکز جاسوسی بود آقا فرمودند در بیان استکبارستیزی خود , رودربایستی نداشته باشید. اتفاقاً مردم انقلابی بحمدالله هیچ رودربایستی ندارند این عده از مسئولین ترسو و وا داده هستند که کعبه آمال آنها غرب است و کشورهای غربی . آنها اینگونه هستند و الا مردم از شعارهایشان میشود فهمید که چگونه هستند آنهایی که نمیشنوند و نشنیدهاند الان بشوند که مردم البرز راجع به انگلیس چه میگویند ” مـــــــــرگ بـر انگلیس ” . از اولویتهایی که فرمودند فرهنگ بود و تولیدات فرهنگی سالم البته کارهای خوبی در طول این سالها شده است اما کم است همین الان فیلمی که ۱۲ سال زندگی رسول خدا را ساختند و بر پرده سینماها هست یکی از کارهای خوب است این فیلم را بروید و ببینید ۲۰ دقیقه از این فیلم را من موفق شدم در یک جلسهای ببینم به نظرم از آن فیلمهایی است که قابل دیدن است اهمیت بدهید تقویت کنید و تشویق کنید که همین تقویت و تشویق باعث رشد این کارهای ارزشی خواهد شد .مسئولین باید با جدیت جلوی تولیدات مضر را بگیرند واقعا این ننگ را چگونه باید پاک کنیم که ولی فقیه چندین سال است فریاد میزند دلسوزان تکرار میکنند دنبال میکنند اما به علت مسامحه و کم کاری و بیکاری هوسرانی و شهوترانی و شهوت پرستی یک عدهای, باید کاری بشود که ولیّ ما خوابش نبرد. در همین استان مکرر عرض شد در شورای فرهنگ عمومی در شورای امر به معروف و نهی از منکر بعضی از مسائل تذکر داده شده اما کمتوجهی میشود چیز زیادی هم نخواستیم .عرض کردیم که قوانین رعایت شود مظاهر فساد علنی مغازهها و فروشگاهها را کنترل کنید و امثال ذلک نتیجه آن برای کل جامعه خواهد بود آرامش روانی جامعه خواهد بود متأسفانه فساد گسترش پیدا کرده و یک عدهای عمداً و متعمدا چشم خودشان را میبندند . و فشار هم میآورند که آن کسانی که سخن میگویند سخن نگویند نیروی انتظامی و دادگستری بحمدلله پای کار هستند کمک میکنند اما بعضی کوتاهیهای فاحش دارند که پذیرفته نیست ببینید بیان رهبری چیست که فرمودند هر کشوری اصولی دارد که این اصول باید مراقبت شود و دستگاههای حاکمیتی باید آن اصول را رعایت کنند رودربایستی ندارد اگر میبینید الان تئاتر و فلان فیلم و فلان کتاب فلان نشریه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است جلویش را بگیرید با آن برخورد کنید بعضیها میگویند نمیشود برخورد کرد. چرا نمیشود ؟ ! با جرم باید برخورد کرد مکرر عرض کردیم حجاب مقوله فرهنگی است باید کار ایجابی کرد اما بیحجابی ضد فرهنگ است جرم است باید با آن مقابله کرد نمیشود با آن کار ایجابی کرد کار ایجابی را باید در اصلش انجام داد نه در وقتی که جرم را مرتکب میشود. الان در خیابانهای البرز و کرج شما ببینید علناً و با پررویی تمام مفاسدی را انجام میدهند چگونه برخورد کنید ؟!آقا فرمودند نحوه برخورد کردنتان بحث دیگری است که مربوط به دستگاهها است نگاه کنید ببینید مقرراتتان چه میگوید. جالب است که ما برای همه اینها قانون داریم لکن رودربایستی نکنید و این را صریح بگویید بنده هم الان میخواهم صریح عرض کنم به دستگاههای مربوطه این را عرض میکنم به دستگاه قضایی ارشاد و هر کسی که متصدی این کار است مغازهها ظاهر آنها آموزشگاههای زبان و تقویت دروس تبلیغات شهری اسامی غیر اسلامی مغازههایی که تابلوهایی زدند که اسامی آنها غیر اسلامی است و مناظر غیر اسلامی که در ظاهر شهر موجود است همگی خلاف است از این عزیزان میخواهم با اینکه قبلاً هم گفتم و چند مرتبه آن را تکرار کردم الان خواسته من این است که سریعاً به این موضوع در این استان رسیدگی شود و تعلل در این زمینه نشود انشاءالله . البته بنده برای از بین بردن این جور مسائل راهکارهایی دارم اما فعلاً زمان آن نرسیده است به موقع انشاءالله خواهم گفت بعد میبینند که چگونه آن تطهیر و طهارت لازم در این منطقه واقع خواهد شد اما فعلاً میخواهم که دستگاهها کارهایی را که باید انجام دهند به موقع و درست انجام دهند فعالیت هم میکنند هجمه زیاد است دشمنی زیاد است و از همه طرف است قسمت زیادی از نیروهای استان متوجه این موضوع هستند این را من از نزدیک دیدهام اما اهتمام بیشتری میخواهد. اولویت دیگری را که ایشان مطرح کردند درباره هستهای بود که فرمودند از دغدغههای بنده است که توجه کنید به هدفهای دشمن که چگونه است . سخنان رهبری را توجه کنید گاهی ایشان ملزومات امری را بیان میکنند تا دیگران خوب متوجه بشوند ولو مستقیماً موضوع را اشاره نکنند به جهت مصالحی اگرچه اصل مطلب را هم در جایش بیان میکنند مثلاً ببینید فرمودند نباید توان دفاعی کشور تضعیف شود دو قطبی کردن فضای عمومی جامعه صحیح نیست وضعیت هستهای کشور نباید از بین برود و تضعیف شود پیشرفت علمی کشور نباید کند یا متوقف شود کاری نشود که شکلگیری تمدن بزرگ اسلامی جلوگیری شود خیلی از این موارد را ایشان میگویند و بعد که برمیگردیم و برآیند میگیریم میبینیم در یک عملی که به عنوان توافق هستهای و قطعنامه که کنار او واقع شده لحاظ میشود خیلی از بندهای آن اینها را دارد از بین میبرد و یا خراب میکند و یا تضعیف میکند باید خیلی بصیر بود اینها محورهای توطئه دشمن است که میبینیم با ظرافت تمام در قسمتهای خاص برجام یا قطعنامه همراه او گذاشته شده است. نباید مطالبه کنیم ؟ از مسئولین و از کسانی که الان مشغول بررسی هستند ؟برای اینکه عزت به دست آمده و این حرکت عظیم الهی طول کشید تا این انقلاب به ثمر رسید از بین نرود مطالبه همه مردم این است که همه عزیزان با دقت تمام بررسی کنند . این همان دغدغههایی است که رهبری دارند درباره اقتصاد مقاومتی عدالت اقتصادی کار کشاورزی رکود بانکها بانکداری بدون ربا این هفته اتفاقاً بانکداری اسلامی هم مطرح است فرصت بیان دیگر نشد درباره مهدکودکها که سال گذشته بنده اینجا نکتهای را عرض کردم که ایشان باز اشاره فرمودند و مطالب ازین دست که در فرصت دیگری توفیق باشد بیان کنیم خدایا تو را قسم میدهیم به حق انبیاء و اولیا و شهدا و صلحا و بزرگان درگاهت فرج مولایمان حجت بن الحسن نزدیک بگردان دعاهای آن حضرت در حق ما به هدف اجابت برسان شر دشمنان به خودشان برگردان معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما شهدا و امام شهدا و گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بگردان .