مشروح خطبه‌های نماز جمعه 23 آذرماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

زمینه‌سازی ظهور نمی‌شود مگر با تربیت نیروهای حماسه‌آفرین

کارشناس روابط عمومی ۲۳ آذر ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۹/۲۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته. اهل تقوا در کمال مهربانی و برادری به هم در مسائل مختلف کمک می‌کنند. برخلاف منافق که در ظاهر چیزی می‌گوید و در عمل برخلاف گفته عمل می‌کند.

این مطلب را همه به‌خوبی می‌دانیم که در زندگی اجتماعی افراد از جهات مختلف به هم نیاز دارند و به یکدیگر در جهت رفع نیازهایی که وجود دارد کمک می‌کنند. لذا اصل کمک خواستن از دیگران امر قبیحی نیست اما اینکه از چه کسی کمک خواسته شود و چه چیزی خواسته شود مهم است. مثلاً امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: باید نیاز به مردم و بی‌نیازی از آن‌ها هر دو در دلت جمع باشد. نیازت به آن‌ها در نرم‌گوئی و خوش‌روئی تو باشد و بی نیازیت از آن‌ها در حفظ آبرو و نگهداری عزت و سربلندی‌ات.

در اخلاق اسلامی یکی از مواردی که زیاد تأکید شده و خود اهل‌بیت به آن عنایت داشتند و بعد از انجام واجبات آن را وسیله قرب به خداوند متعال معرفی کرده‌اند همین حس تعاون و کمک به مردم و به‌خصوص خدمت به اهل ایمان و انسان‌های صالح هست. زندگی اولیاء خدا را ملاحظه بفرمائید، همیشه در حال خدمت به مردم بودند و خودشان مباشرتاً در موارد فراوان اقدام به خدمت‌رسانی می‌کردند.

از رسول خدا پرسیدند: محبوب‌ترین مردم کیست؟ فرمود: آن‌کس که وجودش برای مردم سودمندتر باشد، مردم عائله و جیره‌خواران خداوندند. محبوب‌ترین آن‌ها نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانواده‌ای را خوشحال کند.

نکته‌ای عرض کنم و آن اینکه اگر با دستورات اسلام انس داشته باشید دیده‌اید که اسلام به ما یاد داده تا می‌توانید از دیگران چیزی نخواهید و فقط از خداوند متعال طلب کنید. چون ابراز نیاز به دیگران از جایگاه انسان کم می‌کند، گاهی شخص را خوار کرده به آبروی او آسیب می‌زند.

مولانا امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام‌ فرمود: «التَّقَرُّبُ إلی اللّهِ تعالی بمَسألَتِهِ و إلی الناسِ بتَرکِها». مقرب شدن نزد خداوند متعال با درخواست کردن از اوست و مقرب شدن نزد مردم، با ترک درخواست از آنان است.

یا دربیانی امام سجاد علیه‌السلام ‌فرمودند: طلب حاجت از دیگران کردن چند چیز از انسان را از بین می‌برد. اول اینکه انسان را ذلیل می‌کند. دوم اینکه حیا را از بین می‌برد؛ و سوم اینکه وقار انسان را می‌گیرد و این شخص در همان حال فقیر است.

بعد اگر این حالت در انسان پیدا شد که از دیگران درخواست نکند چنین شخصی سعی می‌کند تا ضرورتی و یا مانعی پیش نیامده تمام کارهایش را خودش انجام دهد. خوب توجه داشته باشید که چگونه باید مطلب را جمع کنید چون از طرف دیگر یکی از دستورات دینی ما این است که اگر کسی از شما درخواستی کرد، حتماً به او کمک کنید؛ یعنی اسلام به درخواست‌کننده می‌گوید خودت کارهایت را انجام بده و به درخواست شونده می‌گوید تا می‌توانی به او خدمت کن.

آنچه را باید مواظبت کنیم این است که دچار افراط‌وتفریط نشویم. اسلام دین اجتماعی و توصیه به باهم بودن می‌کند؛ و لازمه زندگی اجتماعی کمک و مساعدت به یکدیگر و رفع نیازهاست. افراد در امور مختلف به یکدیگر نیاز دارند. والا باید همه انسان‌ها در همه زمینه‌ها متخصص باشند.

ائمه علیهم‌السلام هم در امور اجتماعی از افراد برای کارهایی که داشتند درخواست کمک می‌کردند. در روایت دارد که روزی یکی از اصحاب رسول خدا در حضور حضرت دعا کرد و گفت: خدایا، مرا محتاج هیچ آفریده‌اى نکن. حضرت فرمودند: این‌طور نگو، این دعا مستجاب نمی‌شود، مگر مى‌شود که یک انسان، محتاج دیگران نباشد؟ یعنی این حرف تو برخلاف سنت الهی و نظامی است که خلق کرده است. آن فرد، عرض کرد: یا رسول‌الله، پس چگونه دعا کنم؟ حضرت فرمود: بگو: خدایا، مرا محتاج اشرار از بندگان خود مکن.

در ارشاد القلوب روایت دارد که از امیرالمؤمنین علیه‌السلام سؤال کردند: سنگین‌تر از آسمان چیست؟ حضرت فرمودند: بهتان و تهمت بر بی‌گناه زدن. غنی‌تر از دریا چیست؟ دل آدم قانع؛ و سخت‌تر از سنگ چیست؟ دل منافق. وسیع‌تر از زمین چیست؟ حق و حقیقت. گرم‌تر از آتش چیست؟ سینه آدم حریص. سرد‌تر از برف چیست؟ حاجت خواستن از انسان لئیم؛ و تلخ‌تر از زهر کدام است؟ صبر بر شدائد و سختی‌ها و حوادث و پیش‌آمدهای ناگوار.

خب حالا به قرآن که مراجعه می‌کنیم، تصریح دارد که هرگز از کافران استمداد و استعانت نکنید؛ یعنی در هیچ زمینه‌ای چه سیاسی چه اقتصادی چه فرهنگی که بدترین آن سیاسی و بعد اقتصادی است.

آیه ۱۵۰ سوره آل‌عمران: «بل الله مولاکم و هو خیر الناصرین». خداوند یار و سرپرست شماست و او بهترین یاری‌دهندگان است. آیه ۸۹ سوره مبارکه نساء «… و لا تتخذوا منهم ولیا و لا نصیرا»؛ و از آنان هیچ دوست و یاوری نگیرید. «یا ایها الذین امنوا لا تتولوا قوما غضب الله علیهم…» ای کسانی که ایمان آوردید با قومی که خداوند بر آنان خشم گرفته دوستی نکنید… ۱۲ / ممتحنه.

دستور رسمی قرآن در حیات اجتماعی اسلام این است که نه از کافران استعانت کنید و نه از آنان اطاعت کنید. «یا ایها الذین آمنوا ان تطیعوا الذین کفروا یردوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین». ای کسانی که ایمان آورده‌اید اگر از کسانی که کافر شده‌اند فرمان برید شمارا به عقب‌هایتان (ارتداد و آداب کفر) بازمی‌گردانند پس زیانکار می‌گردید. ۱۴۹/آل‌عمران.

«یا ایها النبی اتق الله و لا تطع الکافرین و المنافقین…» ای پیامبر از خدا پروا کن و از کافران و منافقان فرمان مبر… ۱ / احزاب.

«و لا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا و اتبع هواه…» ۲۸/ کهف. چون پیروی از کافران مستلزم بازگشت به جاهلیت فکری و کفر اعتقادی است.

بعد شاخص‌ترین گروه دوزخیان کافران و منافقان هستند که آیات فراوانی هم دراین‌باره هست. «… ان الله جامع المنافقین و الکافرین فی جهنم جمیعا». ۱۴۰/ نساء. «وعد الله المنافقین و المنافقات و الکفار نار جهنم خالدین فیه هی حسبهم و لعنهم الله و لهم عذاب مقیم». ۶۸/توبه. کمک خواستن از منافق ممنوع است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا با کار و تلاش، سعی می‌کنند به‌اندازه امرارمعاش رزق داشته باشند تا به مشکلات تنگدستی مبتلا نشوند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۳۱۱ از حکم نهج‌البلاغه به فرزندش محمد حنفیه فرمود: «یَا بُنَیَّ إِنِّی اَخَافُ عَلَیْکَ مِنَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَهٌ لِلدِّینِ، مَدْهَشَهٌ لِلْعَقْلِ دَاعِیَهٌ لِلْمَقْتِ». پسرم از تنگدستى تو مى‏ترسم، از دست آن به خدا پناه ببر که تنگدستى باعث شکست و کاستى در دین و سرگردانى عقل و خرد و انگیزه دشمنى است.

امام علیه‌السلام به سه مورد اشاره فرموده‌اند که ریشه‌اش فقر است. اول، فقر و تنگدستی فکر را مشغول کرده، نیروی لازم برای عبادت و بندگی را می‌گیرد. درنتیجه شخص حیران شده موجب سرگردانى عقل شده و دل‌تنگی‌اش زیاد می‌شود؛ و سوم اینکه فقر و تنگدستى باعث دشمنى شخص با مردم مى‏شود. از شر فقر به خداوند متعال پناه می‌بریم.

۲۵ آذر مصادف با ۱۳ جمادی‌الثانی سالگشت وفات حضرت ‌ام‌البنین سلام‌الله‌علیها مادر ابوالفضائل قمر بنی‌هاشم سلام‌الله‌علیه و روز تکریم مادران و همسران شهدا است که این روز را به خانواده شهدا و مادران و همسران گرامی آنان و همه شما اعزه بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم همگی ما در مسیر اهداف بلند شهدا قدم برداریم و در پایان به آنان ملحق شویم.

چندجمله‌ای دراین‌باره عرض کنم. چون در هفته بزرگداشت قرآن و عترت و نماز هستیم بحث را با بهره‌گیری از قرآن کریم مطرح می‌کنم.

خدای تعالی در تعریف دنیا می‌فرماید: دنیا بازاری است که گروهی در آن سود می‌برند و گروهی زیان می‌بینند. بعد در ضمن آیاتی به انواع تجارت‌ها اشاره می‌فرماید که به‌طور خلاصه فقط اشاره می‌کنم. ۱٫ تجارت بد: «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا به ‌اَنْفُسَهُمْ». (بقره: ۹۰).

  1. تجارت بدون سود: «فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ». (بقره: ۱۶).
  2. تجارت کم سود: «مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ». (نساء: ۷۷).
  3. تجارت زیان‌بار: «إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا اَنْفُسَهُمْ». (زمر: ۱۵).
  4. تجارت بسیار زیان‌بار: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ». (عصر: ۲).
  5. تجارت رسوا: «الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ». (حج: ۱۱).
  6. تجارت راکد: «تِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا». (توبه: ۲۴).
  7. مستمرّ و بادوام: «تِجَارَهً لَنْ تَبُورَ». (فاطر: ۲۹).

و البته در بین انواع این تجارت‌ها خدای تعالی به تجارت دیگری هم اشاره فرموده است که برای اهل ایمان بسیار باارزش است و آن آیات ۱۰ و ۱۱ سوره مبارکه صف هست که فرمود: «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ اَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَهٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ اَلِیمٍ». آیا می‌خواهید تجارتی سودمند را که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات می‌دهد به‌ شما یاد بدهم؟ بعد به دو مورد اساسی اشاره فرمود: ایمان به خداوند و جهاد مالی و جانی درراه خدا. «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِاَمْوَالِکُمْ وَ اَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ».

و در آیه ۱۱۱ سوره مبارکه توبه هم خود را مشتری این تجارت پرسود معرفی کرد که: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اَنْفُسَهُمْ وَاَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ… فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ به‌وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ». خداوند از مؤمنانی که اهل جنگیدن درراه خدا هستند جان‌ها و اموالشان را درازای بهشت خریداری می‌کند… پس بشارت باد بر شما به دادوستدی که با خدا کرده‌اید و این همان پیروزی بزرگ برای شما است.

راجع به اموال هم دو آیه داریم که فقط به نکته موردنظر اشاره می‌کنم. خود دوستان مراجعه بفرمائید یکی آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره است که فرمود: «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ اَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ اَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ…» مثل کسانی که اموال خود را درراه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند… بعد در آیه ۲۶۵ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ اَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِیتًا مِنْ اَنْفُسِهِمْ…» کار کسانی که اموال خود را برای خشنودی خدا و تثبیت ملکات انسانی در روح خود، انفاق می‌کنند…

یکی فی سبیل الله است و دیگری مرضات الله است. هر دو الهی است اما ممکن است عملی فی سبیل الله باشد ولی مرضی خدا نباشد که من گاهی به دوستان عرض کردم دو تا روستا نزدیک هم غسالخانه درست کنند، با اینکه یکی کافی است هزینه دیگری را مدرسه و چیز اولویت‌دار موردنیاز باید ساخت. باید هر کاری که برای خدا انجام می‌شود مرضی خدا هم باشد تا اثر لازم را داشته باشد.

بحث من مرضات الله است. مثل عمل اهل ایمان. گاهی به مرحله‌ای می‌رسند که در راه اسلام و برای خدا و حفظ ارزش‌های الهی جان می‌دهند که مقامی بسیار عالی و بلند است که انسان به شهادت برسد و فدائی اسلام و قرآن شود و شما راجع به این جایگاه و فضیلتی که دارد فراوان شنیده‌اید.

همه عزیزان ما که در جبهه‌های مختلف چه در داخل و چه در مرزهایی جلوتر از مرز جغرافیائی به شهادت رسیده‌اند گذشته از اینکه فی سبیل الله بوده مرضات الله بوده است؛ و همه «عند ربهم یرزقون» هستند ان‌شاءالله.

اما گاهی از این مقام بالاتر می‌رود و آن‌وقتی است که انسان فدائی بدهد و درراه خدا تقدیم کند. مثل حضرت زینب سلام‌الله‌علیها که فدائی داد مثل حضرت ام‌البنین علیهاالسلام که چهار فرزند درراه خدا داد. مادران شهدا و همسران شهدا را که تکریم می‌کنیم از همین باب است.

از همین باب در زیارت‌نامه ائمه مثل زیارت جامعه می‌خوانیم: «بِاَبِی‌ اَنْتُمْ‌ وَ اُمِّی وَ اَهْلِی وَ مَالِی وَ اُسْرَتِی». مقامی است که حاضر است جان عزیزانش را فدای ارزش‌ها و آرمان‌های الهی کند؛ و این از شهادت شهید بالاتر است، شهیدپروری است. مادر شهید، شهیدپرور است.

امروز این روحیه سلحشوری و شجاعتی که در محور مقاومت می‌بینیم که قبلاً در دفاع مقدس و دفاع از حرم در مادران و همسران شهدای ایرانی دیده‌ایم به خاطر مادران شهیدپرور آنان است. مادر شهدا لبنانی را ببینید باآنکه داغی بر دل دارند اما چگونه مثل کوه ایستاده‌اند و از اسلام دفاع می‌کنند و حماسه می‌سازند.

ما در مسیر زمینه‌سازی برای ظهور دولت مهدوی هستیم و این مهم نمی‌شود مگر با تربیت انسان‌هایی که بتوانند زمینه‌سازی کنند و این نمی‌شود مگر از الگوی تربیتی که حماسه‌آفرین تربیت می‌کند بهره بگیریم؛ یعنی در تربیتِ حماسی، فردِ شجاع، غیور، ثابت‌قدم، جوانمرد، عدالت‌خواه، مقاوم درست می‌شود که نسبت به پیرامون خود بی‌تفاوت نیست در برابر ظلم قیام دارد و در همه حال به تکلیف عمل می‌کند.

حضرت ام‌البنین که مربی حماسی است می‌تواند قمر بنی‌هاشم تربیت کند که حماسه‌ساز است. ام الفضائل است که می‌تواند ابوالفضائل تربیت کند، او می‌تواند بشود الگوی مادرانی که تربیت حماسی می‌کنند و حججی و حاج قاسم و سید حسن نصرالله و امثال این‌ها می‌سازند.

ما در عصر غیبت زندگی می‌کنیم که دوران سخت و ابتلائات بزرگ است و در همین دوران است که باید انسان‌های بزرگ تربیت شوند؛ و الگوی این تربیت حماسی ام‌البنین است که می‌تواند افراد حماسه‌ساز تربیت کند.

هرکدام از افراد تربیت‌شده در عرصه‌ای که فعالیت دارد جریان سازی می‌کند. خدا رحمت ‌کند مرحوم‌ شهید آیت‌الله‌ دکتر مفتح ‌را که شخصیتی دانشمند، فرهیخته، مجاهد و متعهد که سالیانی از بزرگان استفاده علمی کرد و خود مجتهدی عالی‌رتبه در حوزه شد و بعد وارد دانشگاه شد و در رشته فلسفه دکترا گرفت.

شهید مفتح با درک درست از شرایط جامعه و شناخت توطئه‌های استعماری برای نفوذ اندیشه‌های غربگرایانه و ضد دینی، وارد عرصه جهاد تبیین و روشنگری و منادی وحدت حوزه و دانشگاه شد. سخنرانی‌های عالمانه برای قشر تحصیل‌کرده، گروه زیادی را به دین‌داری ترغیب کرد.

در همان سال‌های مبارزه با طاغوت مقاله‌ای با عنوان وحدت مسجد و دانشگاه در سال ۱۳۴۰ در نشریه مکتب اسلام چاپ کرد. حضرت آقا درباره ایشان فرمود: (چون نکته دارد عرض می‌کنم که ما چنین علمایی را می‌خواهیم) «شهید مفتح یکی از مظاهر آن فرهنگی بود که اسلام را در مرحله عمل، به فردها و زاویه‌ها و خلوت‌ها محدود نمی‌کرد و در مرحله معرفت و تحصیل به‌ حوزه‌ها و مسجدها، اسلام را با همان شئون و همه‌جانبه‌گی‌اش در اعتقاد و عمل، در معرفت و تحقق می‌فهمید و به دنبال او تلاش می‌کرد. بنده از وقتی رفتم قم و شهید مفتح را شناختم… کم نمود و کم تظاهر اما پر حضور و پرتحرک. اسمش کمتر برده می‌شد اما آثارش خیلی جاها بود… حضور شهید مفتح در سال‌های تاریک اختناق در پایگاه‌های مقاومت و معرفت و فرهنگ انقلابی یعنی مساجد یک حضور نمایان و کم‌نظیر بود، هر جا او بود پایگاه بود. (این مهم است روحانی کارآمد کارآزموده فهیم و بصیر هرجا باشد باید آنجا را پایگاه کند) همان وقت‌ها مسجد قبا معروف بود، مسجد جاوید معروف بود، که از آثار شهید مفتح بود».

این بزرگوار مصداق یک تربیت حماسی است و جریان سازی که در آن مقطع داشت و تا امروز آثار آن باقی است. خدای تعالی با اولیاء خودش محشور بگرداند.

روز ۲۷ آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است. چه عناوین قشنگی بر روزها می‌گذارند و بعد پشت آن نام زیبا مخفی شده و ضد آن عمل می‌کنند.

در همین ۱۵ سال اخیر چند گروه و جریان تروریستی افراطی خشونت‌طلب را به وجود آوردند و تعلیم دادند و تجهیز کردند و به جان مردم بی‌گناه کشورهای مختلف دنیا بخصوص مسلمین انداختند.

برای براندازی و یا تجزیه و اگر هیچ‌کدام نشد سازش نظام اسلامی در همین سال‌های اخیر با تمام عِده و عُده چه نقشه‌ها که نکشیدند.

چند نمونه را یادآوری کنم. مثلاً برای دولت اسلامی ایران، دولت اسلامی بدل‌سازی کردند مثل دولت ترکیه. یا در مقابل گروه‌های مقاومت که هم‌پیمان با ایران بودند مثل حزب‌الله گروه‌های تکفیری را بدل درست کردند. برای چهره‌های الگو مثل سید حسن نصرالله عناصری مثل بن‌لادن و ابوبکر بغدادی را چهره‌سازی کردند. علیه ایران ائتلاف منطقه‌ای و جهانی ساختند مثل ناتوی عربی و ائتلاف دریایی. سعی کردند بین ایران و هم‌پیمانانش ایجاد تفرقه کنند، درگیری و جنگ راه بیندازند، آذربایجان و ترکیه و عربستان. جنگ نیابتی راه انداختند.

با تحریم‌های فلج کنند فشار حداکثری وارد کردند تا مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهند، فتنه و اغتشاش قومی و مذهبی و اجتماعی راه انداختند و تا توانستند از عناصر غرب‌زده و واداده و جریان نفوذ برای ضربه زدن به توانائی‌های ایران، در دستگاه‌های مختلف جا دادند اما به فضل الهی نتوانستند رفتار مردم و رهبری را درست محاسبه کنند و تا امروز از همه این نقشه‌ها اثر عکس گرفته‌اند؛ و پیروز میدان و قدرتمند میدان تا به امروز ایران بوده و خواهد بود ان‌شاءالله.

ظاهر کار را نبینید باطن همه این جنایات و تحرکات تا امروز نه‌فقط در ایران بلکه در منطقه برای آمریکا و صهیونیسم جهانی جز شکست چیزی نبوده و یقین بدانید آنچه این روزها می‌بینید باطنی دارد زیبا که به‌زودی برای همه نمایان خواهد شد و همه شیرینی آن را درک خواهند کرد.

هفدهم آذر، ۶۱ سال حکومت حزب بعث و ۵۲ سال ریاست اسدِ پدر و پسر بر سوریه تمام شد. تحولات سریع دوازده‌روزه قطعاً عقبه‌ای درس‌آموز و پر عبرت با ابعاد مختلف دارد که در تحلیل آن باید با دقت به همه جوانب و آثاری که داشته و دارد پرداخت.

اما آنچه ما را در این مسیر کمک می‌کند بیانات مهم و روشنگرانه حضرت آقا در روز چهارشنبه است و همه شنیدید که چگونه زیبا، منصفانه، شفاف و صادقانه مسائل منطقه و جریانات مربوطه و آنچه در سوریه اتفاق افتاد و چه مقدمات و مؤخراتی داشت را ترسیم کردند.

بیان ایشان پر از نکته و تذکرات مهم بود که همه باید به آن تذکرات توجه کنیم؛ و اگر چشم عبرت بینی باشد می‌بیند که چگونه رهبر مؤمن بصیر دشمن‌شناس موحد با نور الهی می‌بیند و هشدار می‌دهد و آنان که توجه نمی‌کنند چه سرانجامی دارند.

بیان ایشان سراسر امیدواری واقعی به آینده بود و هشدار دادند که کسی خط را گم نکند و همه بدانند که محور اصلی و صحنه‌گردان اصلی این جریانات آمریکا و سگ دست‌آموزش رژیم منحوس صهیونیستی است.

نشانه آن را هم در همین چند روز همه می‌بینیم که هیچ‌چیزی از سوریه باقی نگذاشتند همه سیستم دفاعی و زیرساخت‌های مهم و حتی دانشمندانی که می‌توانند باز‌آفرینی کنند را از بین بردند.

اساساً ما برای اینکه فراموش نکنیم که همه گرفتاری‌های جهان اسلام بلکه همه مردم دنیا از آمریکاست هر هفته آمریکا را لعن می‌کنیم.

این‌ها نقشه‌ای که برای تکه‌تکه کردن مسلمین کشیده‌اند بی‌اثر است لذا برای اینکه مسیر مبارزه گم نشود و دشمن اصلی فراموش نشود تأکید فرمودند: «جهان اسلام یکپارچه در مقابل استکبار جهانی و بخصوص آمریکا و اسرائیل ایستاده است». اینکه این بیان را تکرار می‌کنند برای این است که مسیر گم نشود. کسانی در این میان کارهایی انجام می‌دهند اما خط اصلی دست این دشمنان اصلی است.

و امروز همه دنیا فهمیده‌اند که چرا اسرائیل از طرف آمریکا حمایت می‌شود و نقش این سگ دست‌آموز در منطقه چیست، لذا مرگ او را طلب می‌کنند.

و باز همه را متوجه این مطلب دقیق کردند که جریان مقاومت فرد محور و دولت‌محور نیست بلکه مکتب و تفکری معنوی و عقلائی است که در دل انسان‌های آزاده جا گرفته و بالنده و پرقدرت تا حصول نتیجه به راه خودش ادامه می‌دهد.

 و البته بابیان این‌که سوریه به دست جوانان سوری آزاد می‌شود فرمان ترمیم و یا تشکیل بسیج مردمی را دادند که راه نجاتشان همین است.

و مطلب مهمی که در داخل باید به آن توجه جدی شود و دستگاه‌های مربوطه بخصوص دستگاه قضا با قاطعیت برخورد کند و کوتاه نیاید برخورد باکسانی که دل مردم را خالی می‌کنند و حرف‌های بی‌ربط و تحلیل‌های غلط می‌کنند که فرمودند این‌ها مجرم‌اند و باید دنبال شوند.

نکته پایانی اینکه در بحث مصرف انرژی دوستان دقت لازم را داشته باشند. رئیس‌جمهور محترم هم دیشب درخواستی کردند از جامعه که همه ان‌شاءالله باید لبیک بگوییم و توجه داشته باشیم که بالاخره با کمبودهایی که وجود دارد همه بتوانند استفاده حداکثری را داشته باشند.

مطلب دیگر اینکه از امروز کمک‌های شما به مصلی کمک به خرید و تهیه فرش برای شبستان جدید باشد. ان‌شاءالله هفته آینده روایت‌هایی را برای شما خواهم خواند که بدانید مشارکت در این کار چقدر ثواب دارد. گاهی افراد می‌خواهند کمک کنند ولی به‌تنهایی نمی‌توانند اما همراه با جمعی ۷، ۸ نفری، ۱۰ نفری باهم مبلغی را بگذارید که آثار خودش را خواهد داشت. شبستان تقریباً ۷۰۰۰ مترمربع فرش می‌خواهد که سفارش آن روزهای آینده داده می‌شود و دو سه ماه هم طول می‌کشد تا بافته شود. ان‌شاءالله همه‌کسانی که کمک می‌کنند مأجور خواهند بود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.