متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
ایهاالمومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا پیرو سبک زندگیای هستند که اهلبیت علیهمالسلام برای آنان ترسیم کردهاند. بحث درباره فرزند آوری و تکثیر نسل بود که مهمترین نقش را در تقویت قدرت سیاسی و اقتصادی جوامع بخصوص جهان اسلام بر عهده دارد؛ و در جهان هم یکی از شاخصهای توسعه را رشد جمعیت میدانند.
دستورات دینی و سفارش اولیاء الهی و مهمتر از همه توصیه قرآن کریم هم تکثیر نسل و جمعیت اهل ایمان است؛ و البته دشمنان مکتب اهلبیت، مخالف فرزند آوری و تکثیر نسلِ اهل ایمان هستند. در یکی از پروتکلهای یهود آمده است: ما حیات خانواده را در بین ملتها از بین میبریم… و اهمیت تربیتی و اخلاقی آن را نابود میکنیم؛ یعنی نمیگذاریم خانواده در دنیا تحقق خارجی پیدا کند. چون تربیت و اخلاق در خانواده رشد میکند.
میبینید که بیگانگان، جمعیت جوان کشورهای مسلمان بخصوص شیعی را برای خود خطر جدی میدانند. لذا با تهاجم فرهنگی مسئله کنترل نسل را با انواع دستاویز به دست گرفته و نظام خانواده و تربیت فرزند را نابود کردهاند. برای اینکه جمعیت را کنترل کنند بهدروغ بیماریها و سرطانهایی را برای بانوان شایع میکنند که از بچهدار شدن بترسند و اقدامی نداشته باشند بااینکه آمار خودشان جور دیگری میگوید.
اگر در کنار جمعیت زیاد یک مدیریت اقتصادی کارآمد قرار گیرد یک فرصت بینظیر به وجود میآورد. امروز جمعیت چین با اقتصادی که دارد اقتصاد آمریکا را دچار تزلزل جدی کرده است. خلاصه همانطور که عرض شد جمعیت زیاد در اقتدار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی تأثیر مستقیم دارد و نباید غفلت کرد.
لذا اسلام توصیه به تکثیر نسل دارد اگر تعدد زوجات را اجازه داد یک جنبهی آن تکثیر نسل است و الا تشویق به شهوترانی و نعوذبالله عیاشی که نبوده.
یا در آن آیه که فرمود از فقر نترسید و ازدواج کنید، آیه ۳۲ سوره نور، چون کثرت اولاد مستلزم مخارجی است، میترسند ازدواج کنند، آیه شریفه تشویق میکند به ازدواج و ناظر به فراوانی فرزندان است و الا هر مردی ولو تنبل و بیحال باشد از پسِ مخارج همسرش برمیآید.
اسلام زندگی مجردی را نمیپسندد و نهی میکند. اگر مطلوب بود انبیاء الهی و انسانهای باایمان از خداوند درخواست فرزند نمیکردند؛ که آیاتی به همین مطلب اشاره داشت. اینها که عرض میکنم و در قرآن آمده همگی دلالت بر فراوانی فرزند دارد.
حتی گاهی آیاتی که به دلالت مطابقی یا التزامی بیان میکنند اعمال انسان بر روی آفرینش تأثیر میگذارد، به مسئله اولاد اشاره کردهاند. اگرچه اهل انکار و تمسخر و کسانی که آیات الهی را مسخره میکنند این حرفها را نمیپذیرند و به گوینده آن ناسزا میگویند اما بیان قرآن کریم است که در سوره مبارکه نوح آیات ده به بعد فرموده است از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. «فقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیکُمْ مِدْرَارً» تا بارانهای پربرکت آسمان را پیدرپی بر شما فرستد. «وَیمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیجْعَلْ لَکُمْ» و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد. حضرت نوح میفرماید اگر شما استغفار کنید، یعنی از گناه پاک بشوید، عالم آفرینش نیز با شما هماهنگ میشود؛ یعنی پاکی جامعه در طبیعت اثر میگذارد البته این روابط را همهکس درک نمیکند.
خلاصه آیه شریفه یکی از نعمتها را بنین و فرزندان میداند. روایات هم از شیعه و سنی دراینباره بیان کردیم. حتی مسئله جنین و حفظ آن و حرمت سقط آن را هم عرض کردم که اسلام برای جنین انسان در مراحل مختلف حقوقی قائل است و احکامی وضع کرده است. اولین حکم دیه است که از بیست دینار شروع و تا میرسد به هزار دینار؛ و این دیه جنبه احترام دارد. اسلام ازآنجهت که همه مسائل را در نظر دارد در اینجا میگوید اگر این جنینی که در شکم مادر است، پدرش بمیرد باید سهمالارث او را کنار بگذارند. بعد از تولد بپردازند اگر پسر بود دو سهم و اگر دختر بود یک سهم میبرد. بعض فقها میگویند دو سهم پسر کنار بگذارند که اگر دوقلو بود و معلوم شد هر دو پسرند حقی ضایع نشود. غرض اینکه اجازه سقط داده نمیشود.
حتی احترامی بالاتر از این هم هست. اگر مادری که باردار است مرتکب جنایتی شد، مثلاً کسی را کشت و محکوم به قصاص شد، باید صبر کنند تا وضع حمل کند. بعد اگر اولیای دم خواستند میتوانند او را قصاص کنند. بحث توجه به جنین مفصل است چون میخواهم بحث را تمام کنم فقط خواستم اشارهای کرده باشم.
تذکر پایانی هم اینکه از نیرنگ و حیله دشمنانمان نباید غافل باشیم. بروید تاریخ ورود کنترل جمعیت به ایران را بخوانید تا با دستورات استکباری و استعماری بیشتر آشنا شوید. بعض کتب هم مطالعه شود بد نیست. خواندم شیخ حسنین مخلوف مفتی مصری که فوت هم کرده گفته بود من یک نامهای را از سازمان دینی مسیحیت به دست آوردم که برای پزشکان مسیحی ساکن در مصر نوشته بودند، مبادا شما نسبت به فرزندان خود تحدید نسل کنید، حتماً بر کثرت نسل خود تأکید کنید، ولی درعینحال مسلمانان را تشویق کنید که آنان تحدید نسل پیدا کنند و در مورد آنان اجرا کنید تا عدد آنها کاهش پیدا کند. یک آمار هم بدهم و آن اینکه در نیمه قرن ۱۸ میلادی جمعیت آمریکای شمالی یکمیلیون نفر بوده صدسال بعد ۲۶ میلیون نفر و امروز نزدیک ۳۵۰ میلیون نفر است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین از شرک بری هستند و به هیچ قسم از اقسام شرک مبتلا نیستند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۴۴ از حکم نهجالبلاغه ۲۰ مورد را اشاره کردهاند که خداوند واجب کرده است و من در هر نوبت به تعدادی اشاره میکنم.
فرمودند: «وَ الزَّکَاهَ تَسْبِیباً لِلرِّزْقِ»؛ و زکات را سبب روزى، واجب کرده است. زکات، ازجمله هدفهای وجوب آن را سبب روزى بودن ذکر کرده است، زیرا روزى مستمندان، تهیدستان و کسانى که شریعت، حقّى براى آنان معیّن کرده است، از راه زکات است.
«وَ الصِّیَامَ ابْتِلاءً لاخْلاصِ الْخَلْقِ» روزه، چون ازجمله سختیهای دشوار براى بدنهای آدمیان است، امام (ع) در خصوص روزه فرموده است که هدف آن است که خداوند اخلاص بندگان خود را بیازماید. هرچند که این هدف در تمامى عبادتها وجود دارد. خداوند تقوا را در همه ما بیشتر بگرداند.
یکی از احکام الهی احیاء شده توسط حضرت امام ره نماز جمعه است که بعد از انقلاب در ۵ مرداد ۱۳۵۸ آیتالله طالقانی ره در تهران اقامه کردند که چه شور و هیجانی داشت من کاملاً یادم هست و چه برکاتی از آن تاریخ تا امروز نمازهای جمعه برای کشور و انقلاب داشته است.
در اینجا من از همه عزیزانی که به خدمتگزاری در این عرصه مشغول هستند خسته نباشید و خدا قوت عرض میکنم. از اعضای ستاد نماز جمعه، برادران و خواهران بسیج و انتظامات. صداوسیما و اصحاب رسانه، راهنمایی رانندگی، نیروی انتظامی، آتشنشانی، اورژانس، قاریها، مجریها، مکبرها، سخنرانهای قبل از خطبهها، خدام و واحد خواهران و روابط عمومی دفتر و همه شما نمازگزاران بزرگواری که باعث رونق و شکوه نماز جمعه میشوید از نوجوانان و جوانان که شورونشاط نماز جمعه را مضاعف میکنند تشکر و قدردانی میکنم؛ و از خدای تعالی توفیق روزافزون برای همه شما و تأثیرگذاری بیشتر این قرارگاه ایمان و بصیرت و تقوا را از خداوند خواهانم.
تاریخ نماز جمعه از زمان تشریع یعنی قبل از هجرت رسول خدا به مدینه تا امروز فرازوفرودهای زیاد داشته است. در مکه که امکان اقامه نبود لذا حضرت به مُصعب بن عمیر فرمان داد تا براى نخستین بار در مدینه، نماز جمعه را برپا کند. بعد از هجرت، خود حضرت همیشه اقامه کرد. بعد در دوران خلفا نماز جمعه برپا میشد و امیرالمؤمنین هم به خاطر اینکه مخالفت سیاسی نکرده باشد شرکت میکرد. بعد هم خود امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهماالسلام اقامه میکردند، اما بقیه ائمه نتوانستند نماز جمعه را شخصاً اقامه کنند اما به خاطر حفظ وحدت مسلمین بیشتر اوقات در نماز مخالفین شرکت میکردند و سفارش هم میکردند شیعیان ترک نکنند.
قبل از انقلاب هم بعضی از بزرگواران در بعضی از مناطق نماز جمعه را میخواندند؛ مثلاً در قم مرحوم آیتاللهالعظمی اراکی میخواند، در بعضی از شهرستانها مثل جهرم خبر داشتم که میخواندند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دشمنیهایی که نسبت به مردم انقلاب کردند تا انقلاب را ساقط کنند و نتوانستند؛ شروع کردند به تهاجم فرهنگی و تحریم اقتصادی و براندازی از درون و امثالذلک که محور همه دشمنیها مقابله با ارزشهای اسلامی و انقلابی بود.
یکی از عوامل مهم بازدارنده و درعینحال وحدتبخش مساجد و مصلاها و نمازهای جمعه بوده است. اینها عامل وحدت بودند، عامل خنثی کردن توطئههایی بودند که در چهلوچند سال در کشور توسط ایادی دشمن واقع شده است؛ لذا درباره مصلا و نماز جمعه و ائمه جمعه و دفاترشان و حوزههای علمیه شیطنت میکنند.
در طول این سالها در کنار توصیه به تقوا و بیان مواعظ سودمند، تحلیل مستند و منطقی و اقناعی مسائل موردنیاز و همچنین معارف دینی و مسائل سیاسی و تبیین گفتمان رهبری به نمازگزاران ارائه شده و ائمه جمعه همه تلاش خود را کردهاند تا فراجناحی و پدرانه تولید نشاط اجتماعی کنند و با امیدآفرینی روحیه حماسی مردم را زنده نگهداشته و با قدرت و عزت درصحنه حاضر باشند.
نماز جمعه با نمایش ارکان اقتدار اسلام نشان میدهد که چگونه باید جبهه حق و عدالت را تقویت کرد، نماز جمعه، بروز اسلام اجتماعی، پشتوانه نظام اسلامی و نشاندهنده پیوند جمهوریت و اسلامیت است و زیاد کننده تقوا و بصیرت و اخلاق است و شبیه به حج. لذا دشمنان اسلام همیشه از نماز جمعهای که از جهات مختلف تراز باشد میترسند و تلاش میکنند بیرونق باشد.
بههرتقدیر نماز جمعه در روز جمعه و بقیه هفته باید منشأ آثار باشد برای مردم و آن منطقه. مصلی فرصتهای فراوان فرهنگی دارد عزیزان ما در همین مصلی مشغول فعالیت هستند کارهای فراوانی را دارند انجام میدهند که البته باید اطلاعرسانی کنند.
این روایت جالب که در منابع اهل سنت آمده است را توجه کنید که امیرالمؤمنین روزی بر منبر کوفه یادآور شدند: هرگاه روز جمعه شود، شیاطین صبح زود با پرچمهایشان به بازارها میروند و بهطرف مردم موانعی میافکنند و آنان را از آمدن به نماز جمعه بازمیدارند. به بهانههای مختلف نماز جمعه را افراد ترک میکنند. متأسفانه به بهانههای مختلف افراد نماز جمعه را ترک میکنند؛ نباید اینگونه باشد.
من چون قبلاً مفصل راجع به جایگاه نماز جمعه و امامجمعه و نقش امام گفتم دیگر تکرار نمیکنم؛ اما خود عزیزان این محفل نورانی را گرم کنید. به مسئولین ستاد نماز جمعه کمک کنید ایده و نظری اگر دارید برای بهتر شدن وضع موجود ارائه بدهید.
روایتی برای شما بخوانم؛ وقتی از امام رضا علیهالسلام پرسیدند: چرا برای نماز جمعه خطبه قرار داده شده؟ فرمود: برای اینکه جمعه، روز اجتماع عمومی است و این خود وسیلهای است تا امام اولاً مردم را موعظه کند و به اطاعت خداوند تشویق نماید و آنان را از معصیت و گناه و نافرمانی خدا بترساند و مردم را نسبت به مصالح دین و دنیایشان آگاه سازد. ثانیاً رویدادهایی که در دوردستترین نقاط جهان واقع میشود را به مردم خبر دهد و جریانات و حوادثی که سود و زیان مسلمانان در آن است را به اطلاع آنان برساند.
۵ مرداد سالگشت پیروزی مردم ایران در یک عملیات بینظیر علیه داعش صفتان مزدوری بود که با کمک و پول و امکانات بیگانگان به جان ملت خودشان افتادند و در مرصاد به چنگ عدالت افتادند و فروغ جاویدانشان، غروب جاویدان شد.
منافقین با کمک رژیم بعث عملیات آفتاب در ۷ فروردین و عملیات چلچراغ در ۲۸ خرداد ۱۳۶۷ انجام داده بودند و شکست خورده بودند و لذا عملیات فروغ جاویدان برای آنان بسیار مهم و حیاتی بود. بهطوریکه صدام در ۱۹ تیر ۶۷ در برنامه تلویزیونی گفت: بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق (منافقین) به اعماق خاک خودشان، ایران، نفوذ خواهند کرد و همینطور پیوستن مردم ایران به صفوف آنها را خواهید دید.
لذا ۶ روز بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸، نیروهای عراقی به جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا اذهان را به آنطرف مشغول کنند و منافقین بتوانند از غرب خود را به داخل ایران بکشانند.
با تجهیزات فراوان نظامی و تدارکاتی و به خیال خام همراهیِ مردم در داخل کشور، در ۳ مرداد عملیات فروغ جاویدان را آغاز کردند و چندین کیلومتر هم جلو با یک ستون کشی احمقانه و بدون آرایش جنگی و بدون تاکتیک آمدند تا به سد مقاومت بینظیر مردم برخورد کردند و روحیه خود را باختند.
کسانی که طراحی کرده بودند ۳۳ ساعته باختران و همدان و قزوین و بعد تهران خواهند بود در همان منطقه چهارزبر زمینگیر شدند. تدبیر شهید صیاد شیرازی در بهکارگیری نیروی هوائی و قطع ارتباط ارتش صدام با صحنه جنگ و بمباران ستون جنگی آنها، چنان داغی بر دل منافقین گذاشت که فروغشان دوروزه بیفروغ شد و تمام شد. سالها بعد صیاد را به انتقام، به شهادت رساندند.
این عملیات پر از درس و عبرت است که دوستان بخصوص جوانان عزیز باید دنبال کنند و مطالعه کنند و ببینند عاقبت کسانی را که در مقابل اسلام و انقلاب ایستادند و به مردم خود پشت کردند چگونه شد و تا امروز هم خذلان و نکبتی که گرفتار شدند ادامه دارد. عملیات مرصاد یک الگوست برای همدلی نیروهایی که وظائف مشخصی بر عهده دارند. الگویی که امروز در همه عرصهها بخصوص اقتصادی و فرهنگی به آن احتیاج داریم هم در کلان کشور هم منطقه خودمان استان البرز.
آن روز ارتش و سپاه و بسیج و عشایر و بقیه گروههای مردمی باهم و در کنار هم بودند و پیروز شدند؛ یعنی حضور حماسی مردم همیشه دشمنشکن است، بنبست شکن است، عزت و اقتدار آفرین است. از بین برنده نقشههای دشمن است.
انتخابات پیش رو را دشمن تلاش دارد که مردم حضورشان کمرنگ باشد. از همین امروز همه هر کس به توان خودش برنامهریزی کند برای حضور دشمنشکن در انتخابات.
در عملیات مرصاد حفظ تنگه چهارزبر بسیار مهم و حیاتی بود؛ و ما امروز در داخل کشور در عرصه فرهنگ و اقتصاد و سیاست تنگههای چهارزبری داریم که باید جانانه حفظ کنیم. مسئله عفاف و حجاب تنگه چهار زبری است که مردم ما پایکار هستند؛ اگر مسئولین خوب و بهموقع و قاطع عمل کنند ریشه فساد بهراحتی کنده خواهد شد.
و مهمتر اینکه برای حفظ جهان اسلام ایران تنگه چهارزبر است باید با تمام قدرت حفظ شود. در این پیچ تاریخی که جهان درش قرارگرفته بهخوبی میدانند که اسلام حرف اول را خواهد زد و دراینبین ایران جلودار و پیروز میدان خواهد بود؛ لذا استکبار جهانی و برادر زردش رژیم صهیونیستی هم خودشان اقدام میکنند هم افراد را استخدام میکنند که به اسلام و مقدسات اسلامی توهین کنند، جنگ فرقهای و بین مذهبی به وجود بیاورند، فضا را مهیا میکنند تا قرآن شریف را بسوزانند؛ اما نمیدانند این شعلههایی که برافروختند، آتشی است که بهزودی آنان را نابود خواهد کرد؛ و به فضل الهی محو اسرائیل پلید را خواهیم دید. مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را دستکم نگیرید.
خدا رحمت کند مرحوم آیتالله مشکینی را که میفرمود ثواب مرگ بر آمریکا این گاو شاخدار مست، کمتر از ثواب صلوات نیست.
بههرتقدیر عملیات مرصاد پر از عبرت است. اگر از این عملیات درس گرفتیم که باید مواظب نفوذیها باشیم تا غافلگیر نشویم برنده شدهایم. خوب میدانید تعدادی از منافقین محارب که به مردم آسیب رسانده بودند و جامعه را دچار رعب و وحشت کرده بودند و باید اعدام میشدند، در زندان بودند. گفتند توبه کردهاند که اقدامی علیه نظام اسلامی نداشته باشند اما با آنان در زندان ارتباط گرفته بودند و آنها هم با کفش و لباس، آماده پیوستن به بقیه شده بودند که برسند و ادامه عملیات علیه نظام داشته باشند. در حقیقت ارفاق و رأفت اسلامی را نادیده گرفتند درنتیجه حکمشان را به دستور امام اجرا کردند. این همین جریانی است که توسط آقای منتظری ناجوانمردانه تخطئه شد و خوراکی شد برای دشمنان انقلاب که این سالها با تحریف و دروغ جای شهید و جلاد را عوض کنند.
فتنههایی که منافقین و دیگران فراهم میکنند را ناراحت نباشید. چرا؟ رسول خدا فرمودند: در آخرالزمان فتنه را ناخوش نداشته باشید؛ زیرا آن فتنهها منافقان را نابود میسازد؛ و در بیانی دیگر امام صادق علیهالسلام فرمود: آرزومند فتنه باشید، زیرا فتنه موجب نابودى ستمگران و پاک شدن زمین از لوث وجود فاسقان است.
هیئت مساجد را دوستان پررنگ کنید. در بعضی از مساجد هست که عدهای میخواهند سخنرانی را بشنوند و بروند خانهشان؛ جوانترها بیشتر دوست دارند که بمانند و سینهزنی کنند. آقایان اجازه بدهند که هیئات در مساجدشان توسعه پیدا کند. بگذارید جوانها در مسجد باقی بمانند. حضور جوانها در مسجد پررنگتر باشد. فضا و فرصت بدهید. من دیدم بعضی از مساجد این کار را میکنند که خیلی خوب است. بعدازاینکه نماز مغرب و عشا خوانده میشود بعضیها میخواهند سخنرانی گوش بدهند و روضه و سینهزنی مختصر بعد به منزلشان بروند. یکی دو ساعت بعد جوانها بیایند در همان مسجد؛ سعهصدر داشته باشید و حوصله کنید. البته نظارت هم داشته باشید که کار بهدرستی انجام شود.
به نظر میرسد که دوستان موکبها را در محلهایی بزنند که کمتر هیئت و مسجد دارد که آن محل هم بهره ببرند از این مسائل. مثلاً در محلهای اصلاً هیچچیز وجود ندارد؛ آنجا موکب بزنید تا دیگران هم استفاده کنند. حتماً هم پیوست فرهنگی برایش داشته باشید. فقط چای دادن و آب دادن نباشد. البته خود این کار یک کار فرهنگی است اما در کنارش میشود توسعه داد.
سال گذشته هم برنامهای به نام یوم العباس در تاسوعا در کرج واقع شد. اگرچه بهتر است عزاداری داشته باشیم؛ مثل زنجان که دیدید بالاتفاق همه در یک روز جمع میشوند و شور و هیجان و احساس و عاطفه و مرثیه و حماسه به نمایش درمیآید. اینطور اگر برگزار شود خوب است؛ اما اگر بهصورت موکبی و جریانی که سال گذشته برقرار شد باشد بهتنهایی ثمرهای ندارد؛ باید در کنار او جریانی به وجود بیاید؛ لااقل دستههای عزاداری در آن مسیر شرکت کنند و برسند به امامزاده تا تجمعی شود و روضهخوانی شود و سخنرانی شود و به نماز اگر رسید نماز خوانده شود که بهرهبرداری مضاعف معنوی از این حرکت بشود.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾