متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین یکدیگر را به حق و صبر سفارش میکنند؛ و یکی از مفاهیم کاربردی دینی توصیه بهحق و صبر است.
باید توجه داشت که تواصی بهحق مفهومی است گسترده که همه حقوق و همه افراد را در برمیگیرد. هم حقالله هم حقالناس هم فرد هم جامعه. همان مواردی که در رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام برای شما عرض کردم.
در تواصی و یکدیگر را سفارش کردن یعنی ارتباط متقابل داشتن، هیچکدام از طرفین بر دیگری برتری ندارد؛ یعنی همه مؤمنین در برابر هم یکسان هستند و آن چیزی که موجب برتری است تقواست؛ و البته اگر کسی تقوا داشته باشد تواضع هم دارد و خود را با دیگران یکسان میبیند، علو و برتریجوئی ندارد.
بنابراین در جامعه اسلامی همه باهم برابر هستند. همانکه در سیره رسول خدا هست که در بین اصحاب وقتی مینشستند قابلشناسایی نبودند. البته لباس آن دوره همه یکسان بود. امروزه هر کس لباس خاص خودش را دارد. جوان یکجور میانسال یکجور پیر جور دیگر، اقشار مختلف گوناگون میپوشند.
بههرتقدیر عرض ما این است که جایگاههای خاص علمی و اجرائی نباید ایجاد امتیاز بکند و همه یکسان هستند. بله به خاطر نظم اجتماعی بهناچار بعض تعینات درباره بعض افراد وجود دارد اما در بحث تواصی همه یکسان هستند. به تعبیر بزرگان در بحث تواصی کسی معلم دیگری نیست. دو مؤمن و دو خواهر برادر دینی همدیگر را توصیه میکنند. امری در کار نیست بنابراین هیچ برتریطلبی هم در کار نیست.
رسیدیم به این مطلب که بفهمیم چرا تواصی بهحق بین ایمان و صبر قرارگرفته و در توضیح به مواردی از استعمال حق در قرآن پرداختم و معنا کردم و دیدیم که حق استعمال شده ولی معنای حق در همهجا یکی نیست. حق در مقابل کذب، حق در مقابل باطل، حق در بحث ارزشها و باورها مطرح شد. در این نوبت به چند نکته دیگر اشاره میکنم.
بازهم خدمت قرآن کریم میرسیم و از آن بهره میبریم. مواردی در قرآن حق گفتهشده اما مراد مباحث حقوقی است مثلاً در آیه ۱۹ سوره مبارکه ذاریات فرمود: «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» مؤمنان اهل سعادت کسانی هستند که در اموالشان حقی برای سائل و محروم هست؛ یعنی مؤمن نسبت به محرومان جامعه بیتفاوت نیست و برای آنان حقی از اموال خود قائل است؛ یعنی برایش انجام این کار جایزاست که اگر این حق را نداشت و انجام میداد میشد خلاف و گناه.
این حقی که در آیه شریفه مطرح شد، حق در مقابل کذب و یا باطل نیست و حتی به این معنا هم نیست که باید در گفتار و رفتار، حقی را برای مستضعفان در نظر بگیریم. بلکه یک نوع اعتبار است که با مفاهیم حقوقی سازگاری دارد و نتایج عملی هم دارد.
جلسه قبل از باورها و ارزشها گفتم که تکمله آن این میشود که محتوای دین را باورها و ارزشها شکل میدهد. اصول دین، یعنی اعتقاد به اینکه خدا هست و عادل است. انبیاء از طرف او آمدهاند و قیامت در پیش است. همه اینها از سنخ باورهاست. شبیه آنچه در زیارت آل یاسین میخوانیم: «وأن الموت حق وأن ناکرا ونکیرا حق واشهد أن النشر حق والبعث حق وأن الصراط حق …».
در بخش دستورات دینی مثلاینکه باید نماز خواند، باید روزه گرفت، باید عدالت داشت و امثال اینها همه از سنخ ارزشهاست. حالا میبینیم گاهی در قرآن کریم حق بهعنوان صفت برای دین استعمال شده است؛ مثلاً در آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه فرمود: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ». این دین الحق یعنی دینی که هم باورهایش حق است و وجود عینی خارجی دارد و هم ارزشهایش حق است.
البته در اینجا بحثهایی مطرح است که فرصت بیان ندارم. با این مقدمات که عرض کردم حالا سؤال این است که تواصوا بالحق یعنی چه؟ تواصوا بالصبر روشن است چون صبر مصدر است و بهنوعی از رفتار انسان برمیگردد یعنی به یکدیگر سفارش میکنند که صبر کنید؛ اما چگونه باید بهحق سفارش کرد؟ چون حق که عمل من نیست تا بتوانم به آن سفارش کنم.
علماء بزرگوار ما فرمودند در اینجا کلمه لزوم در تقدیر است؛ یعنی افراد یکدیگر را به ملازم حق بودن سفارش میکنند. یکدیگر را سفارش میکنند که حق را رعایت کنند. حالا در اینجا باید بلافاصله در ذهن شریف شما این سؤال بیاید که تا حالا چند حق بیان شد، منظور از ملازمت با حق، کدام حق است؟
به کتب تفسیر که مراجعه میکنیم در بعضی از آنها گفتهاند حق اطلاق دارد هم ارزشها را میگیرد هم باورها را. اینگونه میگویند: ملازمت حق در باورها به این معناست که بکوشید اعتقاداتتان حق باشد و به امر باطل و بی واقعیت معتقد نشوید. اگر شما اعتقادات حق را کنار گذاشتید و به چیزهایی معتقد شدید که واقعیت ندارد، ملازم حق نیستید و از بخشی از دین که مربوط به اعتقادات است، از دین حق جداشدهاید. ملازم بودن با حق در ارزشها هم به این معناست که کارهایی که انجام میدهید ارزش واقعی داشته باشد. میبینید که یک دستور قرآنی که انسان را از خسران نجات میدهد چقدر اهمیت دارد و باید آن را خوب فهمید تا نتیجه گرفت. تا همینجا فعلاً بس باشد تا بحث را با قید حیات در جلسات آتی ادامه دهیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا محاسبهگر نفس خود هستند و از همه مسائل پیرامونی خود عبرت میگیرند. مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۱۹۹ از حکم نهجالبلاغه فرمود: «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ».
امام علیهالسلام در ضمن این جملات تذکرات مهمی را یادآور شدهاند. اول) هر کس خود بهحساب خویشتن رسید، سود برد و هر کس غافل ماند، زیان برد. اساساً کسانیکه حساب دخلوخرج خودشان را دارند تلاش میکنند تا سود بیشتری ببرند حالا اگر همین محاسبه را در سود و زیان آخرتی بکار ببندد باز طوری زندگی و عمل میکنند تا سود بیشتری در آخرت ببرند. لذا کار خلاف و انحرافی انجام نمیدهند که باعث زیان باشد.
دوم) و هر کس از خدا ترسید، آسوده است. یعنى طوری عمل میکند که مبتلابه عذاب نشود.
سوم) و هر کس از دنیا پند آموخت، بینا شد و هر که بینا شد دریافت و هر کس دریافت دانا شد. یعنى هر کس به موارد پند، با چشم عبرت نگاه کند راه حق را میشناسد و میفهمد که چگونه باید مسیر را طی کند.
۹ تیر مصادف با ۳۰ ذیقعده سالگشت شهادت امام جواد علیهالسلام در سال ۲۲۰ قمری است. در جلد یک کتاب شریف کافی روایتی را از قول امام رضا علیهالسلام در توصیف شخصیت ملکوتی امام جواد علیهالسلام نقل میکند که حضرت فرمود: این فرزندى است که هیچ فرزندى در اسلام بابرکتتر از او براى شیعیان ما زاده نشده است. «هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِی لَمْ یولَدْ فِی الْإِسْلَامِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَکَهً عَلَى شِیعَتِنَا مِنْهُ».
البته زیارت جامعه همه ائمه معصومین علیهمالسلام را «وَ مَسَاکِنِ بَرَکَهِ اللَّه» مسکنهای برکت خداوند میداند که ما باید یاد بگیریم چگونه از این انوار الهی بهرهمند شویم؛ و چقدر جفاکار بودند مردمی که این برکت الهی را در سن ۲۴ سال و چند ماه به شهادت رساندند.
راجع به زمان امامت حضرت قبلاً نکاتی به عرض رسیده است. امروز این مطلب را میگویم که در صلوات خاصه حضرت میخوانیم: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ…» او را بهعنوان معدن وفا نام میبرد. درجاهای دیگر هم روی وفا و وفاداری حضرت بهعنوان یکی از فضائل ناب الهی و انسانی تأکید شده است. مثلاً در زیارت حضرت دارد: «امام الوَفِی» و یا دارد «البَرُّ الوَفِی».
و البته اگر زندگی این امام بزرگوار و جوانمان را بررسی کنیم میبینیم معدن الوفاء بودن در حق ایشان جلوه بیشتری دارد. وفادار کسی است که به عهد و پیمان خود درهرحال عمل میکند.
قرآن کریم یکی از ویژگیهای اهل ایمان را وفای به عهد میداند و درآیات متعددی به آن تأکید میکند. در آیه ۱۷۷ سوره مبارکه بقره فرمود: «الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا» نیکوکاران کسانی هستند که به عهد خود هنگامیکه عهد بستند، وفا میکنند.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه ۴۱ نهجالبلاغه فرمودند: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّهً أَوْقَی مِنْهُ». ای مردم وفا همراه راستی است، که سپری محکمتر و نگهدارندهتر از آن سراغ ندارم.
مأمون یک سال بعد از شهادت امام رضا علیهالسلام در یک رفتار کاملاً سیاسی و برای نجات یافتن از فشارهایی که در اطرافش بود به بهانه وابستگی به خاندان پیامبر، دختر خودش را به عقد امام درآورد. تا به این وسیله خودش را پدربزرگ فرزندی از نسل پیامبر معرفی کند و بهرههای سیاسی خود را ببرد اما ام الفضل هرگز بچهدار نشد.
وجود این زن در خانه که عامل نفوذی بود تا مانع حضرت از وظائف امامت باشد اما امام با عهدی که با خدا داشت برای پیشبرد اهداف اسلام وفا کرد. با همین زن هم با تمام وفا و صمیمیت رفتار کرد و البته او جفا کرد. طبق نقل با تحریک معتصم عباسی انگور رازقی را مسموم کرد و به امام تعارف کرد و امام را به شهادت رساند. خداوند همه ما را از شیعیان و موالیان حضرات معصومین قرار دهد.
در روزهای هفته قضائی قرار داریم که هرساله به مناسبت شهادت مرحوم دکتر بهشتی از خدمات ارزشمند و امیدآفرین دستگاه قضا قدردانی میشود. قبل از خطبهها هم از بیانات برادر بزرگوار جناب آقای دکتر فاضلی ریاست محترم دادگستری استان بهره بردید. بنده بهنوبه خودم به همه عزیزان شاغل در دستگاه قضائی استان تبریک و خدا قوت عرض میکنم.
در سالهای ابتدائی انقلاب تقریباً ده سال اول، قوه قضائیه توسط شورای عالی قضائی اداره میشد؛ که بعد از اصلاح قانون اساسی شورا برداشته شد و یک نفر مجتهد، عادل، آگاه به امور قضایى، مدیر و مدبّر بهعنوان رئیس قوه قضائیه، با تشخیص رهبر انقلاب تصدی مسئولیتهای خطیر و فراوان مربوط به این قوه در کلیه امور قضایى، ادارى و اجرایى را به عهده میگیرد.
ازنظر اسلام، منصب قضا یکی از ظریفترین، حساسترین و درعینحال پرخطرترین مسئولیتهاى اجتماعى در جامعه است. حضرت امام در شرایطی ویژه در آن زمان بالاترین مقام اجرایى در قوه قضاییه را به دست شهید بهشتى سپرد. تا آن زمان هیچ روحانی در دستگاههای دولتی مسئولیت نداشت.
مردم از دستگاه قضا انتظار دارند امنیت و سلامت اجتماعی به همراه عدالت در همهجا برقرار باشد. اجرای عدالت و برقراری امنیت مقدمه هر تحول و اقدام مثبت در جامعه است. دستگاه قضا در عین استقلال باید قدرتمند، کارآمد، بهروز و در برخورد با مجرمان قاطع و بدون ملاحظه باشد تا امید مظلومان در پس گرفتن حقشان از ظالمان باشد. مثل کودکی که وقتی کسی به او ظلم میکند میگوید به پدرم میگویم. به کسی که ستم شد وقتی گفت اگر حق من را پس ندهی به قاضی شکایت میکنم لرزه بر اندام ستمگر بیفتد؛ یعنی باید ملجأ ستمدیدگان باشد.
دستگاه قضا باید در اجرای عدالت کاملاً بیطرف باشد. برای قاضی خط فکری و جناح سیاسی و امثال اینها فرق نکند و گرایش به طرفین دعوا نداشته، فقط به مدد الهی بدون ترس از اشخاص و غرضورزیها و جوسازیها و شایعهسازی و غوغا سالاری رسانهای باقدرت و مستحکم بر اساس ادله حکم لازم را انشاء کند.
آنچه باعث قوت دستگاه قضاست سرعت در رسیدگی و اجرای حکم است. گاهی مجازات آنقدر طول میکشد که اثر مثبت خودش را از دست میدهد و تنفری که مردم از مجرم داشتند تبدیل به ترحم میشود. نباید احقاق حق در کام مردم تلخ شود.
البته دولت باید کمک کند تا دستگاه قضا توانمندیهای لازم ازنظر نیروی انسانی و تجهیزات کافی را فراهم کند و مجلس محترم هم در تصویب قوانین بازدارنده باید به قوه قضاییه کمک کند.
خلاصه اینکه هفته قوه قضاییه فرصت مناسبى است تا تشکیلات قضایى و تلاشهای مستمر و طاقتفرسایی که دارند به جامعه معرفی بشود. نقشی که در تحقق شعار سال دارند، نقشی که در مبارزه با مفاسد بانکی و تصرفات غیرقانونی اشخاص و دستگاهها دارند، نقشی که در برقراری امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرمدارند، نقشی که در احقاق حقوق و منافع ملی در عرصه بینالمللی دارند و دهها مسئله مهم دیگر را بیان کنند که همه اینها امیدآفرین است و مردم را نسبت به احقاق حقوقشان دلگرم میکند.
یکی از آن مواردی که حضرت آقا فرمودند این است که امیدآفرینی کنید که در همین جلسه اخیر که با عشایر داشتن ملاحظه فرمودید؛ مطالب خیلی مهمی هم حضرت آقا در بیان با عشایر داشتند و دستورالعملهایی دادند که باید نصب العین همه قرار بگیرد. یکی همین امیدآفرینی است. بیان خدماتی که دارد به جامعه میشود خودش امیدآفرین است و مردم را دلگرم میکند.
نکتهای که تأکید میکنم پیگیریهای بینالمللی در احقاق حقوق مردم است نسبت به تعدیهایی که میشود خصوصاً سایبری و امثال آنکه کشورهای متجاوز نسبت به ایران داشتهاند.
در استان هم الحمدالله دستگاه قضا با یک آرامش و طمأنینهای در چند بخش کارها را دنبال میکنند که جای تقدیر دارد. هم ساختاری کار میکند که ترمیم و تقویت سازمان در استان است؛ بالاخره استان ما نوپاست و احتیاج به ترمیم ساختار دارد که دارد انجام میشود. یکی هم رسیدگی به مسائل مردم که تمام تلاش برای رضایت مردم صورت میگیرد.
حضور رئیسکل محترم به همراه معاونین در محلات و مساجد بهطور منظم و شنیدن مشکلات مردم و دنبال کردن حقوق عامه توسط دادستان محترم و برخورد با مسئولانی که ترک فعل و کمکاری دارند اینها جای تقدیر و تشکر دارد.
البته ممکن است در بخشهایی نقصی هم باشد که در همه دستگاهها هست باید جبران شود تا خسارت کمتر شود؛ اما تلاش آقایان برای رشد و بهبود اوضاع امنیت و عدالت استان است.
انتخاب روسای جوان برای ادارات استان خودش نشاط در کار میآورد. به من گزارش دادند و گفتند در بعض مناطق که اسم نمیبرم در مدت کوتاهی ۱۷ روستا را رئیس دستگاه قضا بازدید داشتهاند.
مدیرکل محترم خلاقیتهایی دارند، ابتکارهای ارزنده مدیریتی داشتند، ایجاد قرارگاههای مختلف برای کم کردن جرم و بزه در استان، فعال شدن معاونت پیشگیری که خود این مسئله اهمیت ویژه دارد که اگر این نقطه تقویت شود هزینههای دادگستری و تخلفات پایین خواهد آمد، همه قابلتقدیر و تشکر است. من معمولاً کمتر اینطور تشکر میکنم اما چون میبینم واقعاً دارند کار میکنند لازم بود که تشکر کنم.
برای سلامتی خانواده دستگاه قضا در استان که با همین قوه و سرعت کار کنند که البته ضعفها را کنار بگذارند و تبدیل به قوت کنند، صلوات بفرستید.
هفته دستگاه قضایی با شخصیت شهید بهشتی شکل گرفت. من عمدا هرسال نکتهای از شهید بهشتی عرض میکنم. گذشته از ویژگیهای ایشان در کار تشکیلاتی و نیرو سازی و کادر سازی ویژگیهای فردی خود ایشان هم منحصربهفرد است و کمتر افرادی هستند که مثل ایشان باشند و ما باید این را بهعنوان الگو در خودمان توسعه بدهیم. یکی مسئله توجه به وقت و زمان و دقت در زمان و مدیریت زمان است. ایشان خیلی مقید به وقت و زمان بود. اینها برای ما درس است و باید دوستان به آن توجه کنند. ما هم در کار تشکیلاتی و کادر سازی ضعف داریم و باید احیا بشود و درست بشود و ترمیم بشود، هم مسئولین ما نسبت به وقت باید دقت و اهتمام داشته باشند. از جوانی هم باید شروع کرد و این مسئله را یاد گرفت. ملاحظه احدی را در این مطلب ایشان نداشت.
در خاطرات یکی از دوستانش دارد که با شهید بهشتی کاری داشتم. برایم زمان ملاقاتی در تقویم کوچک جیبیاش نوشت. فردا نُه صبح. صبح هر چه سعی کردم با بیست دقیقه تأخیر رسیدم. با لبخند استقبال کرد و گفت: از وقت شما ده دقیقه مانده که آنهم با احوالپرسی و خوردن یک چای تمام خواهد شد. برای نوبت دیگر اقدام کردم. گفت: هفته بعد چهارشنبه بعد از نماز صبح. این بار قبل از نماز صبح در خانهشان رسیدم. در آغوشم گرفت و صحبت کردیم. بعد از نماز گفت: آقا جواد! من نظم و انضباط را از نماز آموختهام.
منشی ایشان میگوید: درزمانی که منشی شهید بهشتی بودم اگر زنگی چیزی زده میشد میبایست بروم ببینم چه کی هست. یکبار زنگ زدند و رفتم دم درب دیدم یکی از آشنایان خیلی نزدیک آقا هستند آمدم به آقا گفتم آقای باهنر آمده، گفتند به ایشان بگویید که من الان برنامهای با شما ندارم. به آقا گفتم: آقا چه طوری بهشان بگویم، اجازه میدهید بگویم نیستید؟ آقا گفتند یعنی دروغ بگویی؟! ابداً نه بگوئید هستند ولی الآن برنامهای دیگری دارد.
حالا ماها اصلاً رویمان نمیشود که اینطور بگوییم ولی باید بشود. اینها تربیت است. بعد دیدهاید، وقتهایشان هم توسعه دارد. ولی ما چقدر وقت کم میآوریم. ریشهاش همین بینظمیهاست. وقت خودتان را با نماز تنظیم کنید ببینید چقدر وقتتان اضافه میآید.
روزهای ماه تیر پر است از حوادثی که دشمنانمان بخصوص آمریکا برای ما تهیه دیدند. هفته حقوق بشر آمریکائی نامگذاری شد تا بیشتر با خوی استکباری و ددمنشی شیطان بزرگ آشنا شویم.
ششم تیر حضرت آقا را ترور کردند که حکمت الهی بر این بود که این شخصیت فرزانه و حکیم زنده بماند و این کشتی انقلاب را در طول نزدیک این ۳۰ سال مدیریت و اداره کند و بعد همینطور اتفاقات دیگری که افتاد.
یکوقتی آمریکا به ایران گفته بود وحشی و حضرت امام موضع گرفتند و خیلی زیبا وحشی را معنا کردند در قسمتی از بیانشان این است: «آنکسی که از آن (طرف) دنیا میآید به این (طرف) دنیا و تهدید میکند که من چه میکنم و چه میکنم. این وحشى است یا آنکه میگوید: بابا، بگذارید ما سر جاى خودمان، در کشور خودمان آزادباشیم؟ در منطق آنها، وحشى این است که رام آنها نباشد، چنانچه تروریسم هم آن است که تابع آنها نباشد. لهذا دیدید که عراق را تا آنوقتی که رام نبود براى آمریکا، در (ردیف) تروریستها حساب کردند. همچو که رام شد، او را (از لیست تروریستها خارج کردند)».
همین وحشیگریها را شما ببینید در تاریخ خیلی عجیب نوشتهشده است. کتابی را خانمی که یک نویسنده آلمانی است چاپ کرده است به نام «وقتی سربازان آمدند». در آنجا از جنایاتی گفته که آمریکا در جنگ جهانی دوم فقط در آلمان مرتکب شده که ۱۹۰ هزار دختر و زن و دختربچه را هتک حیثیت کردند؛ وحشیگری یعنی همین.
امروز وضعیت گروههای تروریستی بخصوص منافقین برای تمام دنیا روشن است اما به آنها کمک میکنند حمایت میکنند و جلسه میگذارند و تروریست نمیدانند اما سپاه پاسداران که نیروی مسلح رسمی است و وظیفهاش دفاع و حفظ کیان کشور است را تروریست میدانند و تحریم میکنند حزبالله لبنان را که در مقابل زیادهخواهی آنان و نوچههایشان ایستاده را تروریست میدانند. یمن مظلوم را ببینید که چگونه با حمایت همین مدافعان حقوق بشر هرروز سرکوب میشود متأسفانه حقوق بشر که ریشه در وحی الهی دارد را به ابزار سلطه گری بر کشورها و ملتها قرار دادهاند؛ و البته مردم آمریکا از این حقوق بشری که دولتمردان آمریکا میگویند بیشترین لطمه را خوردهاند.
من سال گذشته به تعدادی از جنایات آمریکا نسبت به کشور خودمان مطالبی را عرض کردم اما امسال به تعدادی از جنایات که به کشور خودشان دارند را عرض میکنم تا ببینید این جرثومه فساد که به خودشان هم رحم نمیکند چگونه به دیگران وعدههای حقوق بشری میدهد.
برای اینکه منافع سرمایهداران صهیونیستی در صنعت تولید سلاح و حفظ تراز بالای سهام کارخانههای اسلحهسازی در بازار بورس حفظ شود قانون آزادی حمل سلاح را تصویب کردهاند تا حق حیات انسانها را نقض کنند. میدانید نزدیک نود درصد از کشتارهایی که با سلاح گرم صورت میگیرند، در ایالاتمتحده رخ میدهند.
سلاح گرم دومین عامل مرگ در کودکان و نوجوانان آمریکایی و اولین دلیل مرگ کودکان و نوجوانان سیاهپوست در این کشور است. سالانه نزدیک به ۱۶۰۰ کودک و نوجوان با اسلحه به قتل میرسند.
دوم خشونت پلیس است طبق آماری که دادهاند پلیس آمریکا در یک سال فقط ۱۴ روز خشونت علیه مردم نداشته.
دستگاه قضائی جمهوری اسلامی را موردانتقاد قرار میدهند که چرا شریعت اسلام را اجرا میکنی و در مواردی حکم اعدام داری اما خودشان با روشهایی خشن مثل تزریق مرگبار و یا صندلی اعدام الکتریکی و امثال اینها اعدام دارند.
نقض حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی بخصوص مسلمانان که کمتر از یک درصد جمعیت شهروندی رادارند. تبعیض نژادی سیاهپوستان که ۱۳ درصد از کل جمعیت آمریکا هستند. نقض حقوق زنان و انواع خشونتها که بر آنان وارد میشود که آمار ندهم بسیار فضاحتبار است.
فقط عرض کنم که آمریکا در بین ۱۰ کشورِ نخستِ ناامن برای زنان قرار دارد؛ رتبهای که در حداقل یک دهه بدون تغییر باقیمانده است. نقض حقوق پناهجویان. نقض حریم خصوصی. نقض حقوق مطبوعات و رسانهها و دهها مورد دیگر کارنامه حقوق بشری داخلی آمریکاست.
خب در عرصه بینالمللی وضعیت وخیمتری دارد؛ که جلسه مستقلی میخواهد تا لیست کنیم جنایات آمریکا را. یکی از دردناکترین اتفاقات این است که بزرگترین ناقض حقوق بشر در دنیا، بلکه در تاریخ بشر، مدعی حقوق بشر است.
قرآن کریم بالصراحه این گروه دشمنان سرسخت بشریت میداند و بهعنوان «ألَدُّ الْخِصَامِ» در سوره بقره آیه ۲٠۴ نام میبرد. و از برنامههای راهبردیشان این است که هرگاه باقدرت میرسند، با فساد انگیزی و رواج تباهی در زمین، شاهرگهای حیاتی ملتها را به نابودی میکشانند «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ» (بقره/۲۰۵) یعنی هم کشاورزی را بهعنوان زیرساخت اصلی اقتصاد جامعه، محو میکنند هم نسل را با انحراف نابود میکنند.
شاید مراد از «حرث»، بر اساس آیه «نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ» (بقره/ ۲۲۳) بانوان باشند که ریشه خانواده هستند؛ و مراد از «نسل» نیز فرزندان باشند. یعنى شیاطین نظام خانواده و تربیت فرزندان را نشانه رفتهاند و میبینید که چگونه در رفتار ظاهری و اعتقادات باطنی افراد کار میکنند. اینها هرکجا که وارد شدند اولین کاری که کردند از بین بردن خانواده بود، از بین بردن جامعه و اجتماع بود که الآن میبینید در کشور ما هم متأسفانه با انواع حیل و با روشهای مختلف خانواده مورد هجوم قرارگرفته و نسل را دارند تحدید میکنند.
این وضعیت آمریکای رو به افول است که حالا رئیسجمهور فراموشکارش که ظاهراً آلزایمر دارد، سفرهایی را دارد میرود که کشورهایی را علیه ایران متحد کند تا ایران را تحتفشار قرار دهند. خب تا حالا این کارهایی که کردید چه شده؟ بیش از ۴۰ سال سختی دادید و پول خرج کردید و ثمرهاش را دیدهاید. خودتان هم که اذعان کردهاید شکستخوردهاید. کرک و پر شما در منطقه توسط خط مقاومت با هدایت ایران ریخته بهتر است برگردید به خودتان برسید. اگر گوش شنوا داشته باشید امروز تمام مظلومان عالم از هر قوم و ملتی وقتی نام آمریکا میآید یک شعار میدهند.
چند ماهی است رژیم صهیونیستی هم علیه محور مقاومت و بهخصوص ایران لجن پراکنی و بعضاً اقدام میکند. ایران هراسی راه انداخته. ایران چون اعلام کرده به خاطر ترورهای صورت گرفته انتقام میگیرد و میدانند که ایران به وعدههایش عمل میکند، وحشت به جان رژیم صهیونیستی افتاده است، سعی میکنند به هر وسیلهای شده جلوی اقدام ایران را بگیرند.
حتی همانطور که مسبوق به سابق هم هست بعید نیست با بعضی از حرکات خودزنی کنند در بعضی از کشورها و بگویند کار ایران بوده که قبلاً هم این کارها را کردند که پروژه ایران هراسی را تکمیل کنند و یک ترسی را ایجاد میکنند که اخیراً هم دیدید.
اخیراً صهیونیستها به شهروندان خود گفتند به کشورهای اطراف ایران نروید احتمال سوءقصد ایران هست؛ اما این رژیم جعلی خوب میداند که ایران با مردم عادی کاری ندارد و اگر اراده انتقام داشته باشد، قطعاً قلب اسرائیل مورد هدف خواهد بود. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که تلآویو مرکز انتقام است.
۲۵ ذیالقعده، روز دحوالارض است که آداب و اعمالی دارد که ان شاء الله فراموش نمیکنید. این روز، روز خلقت خشکی در روی زمین است. در این روز وقایعی هم رخداده که در روایات آمده.
دعاهایی هم دارد این روز که دریکی از دعاها که در مصباح المتهجد مرحوم شیخ طوسی نقل میکند، هست که «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَهِ وَ فَالِقَ الْحَبَّهِ… اللَّهُمَّ… وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیَائِکَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِکَ وَ اصْطِفَائِکَ»؛ که راجع به اجتباء و اصطفاء باید وقتی برای شما عرض کنم که در این روز ما دعا میکنیم برای حضرت حجه که توفیق داشتیم باشیم در تحقق ظهور حضرت و ایجاد تمدن اسلامی قدم برداریم.
به مردم داغدیده افغانستان به خاطر زلزله اخیر که واقع شد و تعداد زیادی از مسلمانها در آنجا از دنیا رفتند تسلیت عرض میکنیم و از خدای تعالی طلب مغفرت برای درگذشتگان میکنیم و طلب صبر برای بازماندگان و اینکه مجروحین و صدمهدیدهها را خدای تعالی بهزودی شفای عاجل عنایت کند.
باز در همینجا هم آمریکا نمیگذارد که مردم کمک کنند و کشورها، هم آمریکا و هم کشورهای غربی خدماتشان را به مردم ستمدیده افغانستان برسانند که جا دارد جامعه جهانی و حقوق بشر اگر راست میگویند به کمک مردم آسیبدیده بشتابند.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾