خطبه های 7 خرداد 1395 شهر کرج:

مدعیان همراهی با امام، خود دست به تحریف می زنند

روابط عمومی ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۷/۳/۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته. اهل تقوا عامل به همه واجبات الهی هستند و در انجام وظایف خودشان کوتاهی ندارند و به اندازه وسعشان به ترویج احکام الهی و امور دینی می‌پردازند و تا آنجایی که می‌توانند از خلاف و بدی‌ها جلوگیری می‌کنند و تلاش در برقراری معروفات دارند . لذا هرگز از امربه‌معروف و نهی از منکر که یکی از پایه‌های اساسی دین اسلام است و حتی به تعبیر بعضی از روایات ضامن انجام واجبات دیگر است فاصله نمی‌گیرند .

گاهی شیطان برای اینکه افراد اقدام به این عمل نکنند و از این واجب فاصله بگیرند طوری القا می‌کند که مثلاً اگر اهل امر به معروف و نهی از منکر باشی رزقت کم می‌شود,  مشتری‌هایت کم می‌شوند ,به تو آفت می‌خورد, مرگ تو نزدیک می‌شود و از این جور مسائل. در حالی که قضیه کاملاً برعکس است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در یک روایتی می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک می‌کند و نه روزی را کم می‌کند. بلکه ثواب را دوچندان و پاداش را بزرگ می‌کند. این قسمتی از یک روایت بود .

در بیانی است از رسول مکرم اسلام حضرت فرمودند: هر کس امربه‌معروف و نهی از منکر کند جانشین خدای تعالی در زمین و جانشین رسول خدا خواهد بود. یعنی انجام این واجب او را در جایگاه رسول‌خدا قرار می‌دهد. در بیان دیگری است از خدای تعالی در سوره آل عمران آیه ۱۰۴ در آنجا خدای تعالی این گونه بیان می‌کند, عصاره آیه این است که : جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر در او زنده باشد رستگار خواهد بود. لذا می‌بینید که مسئله بسیار مهمی است. امربه‌معروف واجبی است که البته فراموش شده. باید به او پرداخت,  احیا کرد. و به مناسبت بنده بعضی از روایات که مربوط به این مهم هست را در جلسات مختلف بیان می‌کنم .

موضوع بحث دعا در نهج‌البلاغه است. به فلسفه دعا از منظر امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه اشاره کردیم. نمونه‌هایی ذکر شده.نمونه دیگری را اشاره می‌کنم. اینکه امام علیه‌السلام در حکمت ۱۳۰ و شبیه آن را در حکمت ۴۲۷ راجع به تضمین استجابت دعا فرمودند. این که ما دعا می‌کنیم اجابتش تضمین شده است. این روایت روایت قشنگی است, دقت بفرمایید .

حضرت فرمودند ” مَنْ أُعْطِیَ أَرْبَعاً لَمْ یُحْرَمْ أَرْبَعاً  ”  کسی را که چهار چیز به او دادند از چهار چیز محرومش نمی‌کنند  ” مَنْ أُعْطِیَ اَلدُّعَاءَ لَمْ یُحْرَمِ اَلْإِجَابَهَ ”  کسی را که به او اجازه دادند دعا کند هرگز از اجابت دعا او را محروم نمیکنند.  کسی که این اجازه را داد خداست. وقتی خدا به شما اجازه داد که بیایید و دعا کنید اجابتش هم از خود اوست. ” مَنْ أُعْطِیَ اَلتَّوْبَهَ لَمْ یُحْرَمِ اَلْقَبُولَ” کسی که به او اجازه دادند بیاید و توبه کند قبول توبه را دریغ نمی‌کنند. از قبول توبه محرومش نمی‌کنند. والا گزاف خواهد بود. کار عبثی خواهد بود که به او بگویند خطا کردی بیا توبه کن, برای توبه که رفت بگویند ما نمی‌پذیریم.  این طور نیست . ” مَنْ أُعْطِیَ اَلاِسْتِغْفَارَ لَمْ یُحْرَمِ اَلْمَغْفِرَهَ ” کسی که به او اجازه دادند که طلب مغفرت کند او را از مغفرت محروم نمی‌کنند ” وَ مَنْ أُعْطِیَ اَلشُّکْرَ لَمْ یُحْرَمِ اَلزِّیَادَهَ ” و کسی که به او اجازه دادند نعمت که به دستش آمد تشکر کند او را از  زیاد شدن نعمت محروم نمی‌کنند.

مرحوم سید رضی این روایت را که معنا می‌کند برای هر کدام از بندهای آن آیه‌ای از آیات قرآن را به عنوان شاهد مثال می‌آورد. خوب است که به بیان مرحوم سید رضی مراجعه کنید. حکمت ۴۲۷ در نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام.

 توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که دعا یک فرصت است . از طرف خدای تعالی به بندگانش این فرصت داده شده که در آن زمانی که اجازه پیدا کردند یا خودشان اقدام می کنند برای دعا کردن,  بررسی مجددی کنند و برای بهبود وضعیت خودشان اقدام داشته باشند. مثلاً نگاه می‌کند و می‌بیند که باید توبه کند دست به توبه و انابه بردارد .از خدا طلب مغفرت کند.

در حقیقت وقت دعا مثل یک وقت خصوصی و ویژه ای است که شما خدمت یک بزرگی می رسید با او یک کار خاص و خصوصی دارید. از او یک وقت اختصاصی می‌گیرید که مطالب مورد نظر خودتان را در آن زمان مخصوص با او در میان بگذارید .دعا یک چنین حالتی دارد. فقط فرقش این است که آن زمان را خود شما تعیین می‌کنید . شما با هر بزرگی که بخواهید تماس بگیرید باید او برای شما وقت مشخص کند. اما با خدای تعالی که می‌خواهید وقت خصوصی بگیرید وقتش را خودتان تعیین می کنید. صبح جمعه, شب جمعه, هر وقت که حال دارید, هر زمان که میل شما کشید ,  توانش بود,  لذا این وقت را که خدا در اختیار ما گذاشت که اجازه داریم دعا کنیم غنیمت بشماریم.

در خطبه ۲۲۱ تقریباً ما را به همین نکته متوجه می‌کند. حضرت در آنجا فرمودند ” واعملوا ” عمل کنید به قیامت و آخرتتان بپردازید. برای آن اقدام کنید ” والعمل یُرفع ” این در حالی است که عمل بالا می‌رود ” والتوبه تنفع ” طلب مغفرت و توبه برای شما سودبخش خواهد بود ” والدعاء یسمع ” دعا مورد شنیدن واقع می‌شود. اقدام کنید و عمل کنید. دعا کنید که دعای شما شنیده می‌شود .وقت دعا در اختیار شماست . به عبادت و بندگی خدا بشتابید .

در برابر عمری که تغییر می‌کند یا بیماری و دردی که مانع می‌شود, یا مرگی که شما را می‌گیرد. واقعاً این فرصتی که در اختیار هست را باید غنیمت شمرد .الان خیلی از شماها که در این جمع نشسته‌اید دوست دارید روزه ماه شعبان را بگیرید, نمی‌توانید. دیگر فرصتش نیست,حالش نیست, توانش نیست. آن زمانی که فرصت بود از دست رفت. عمل کنید. وقت عمل الان است. اگر یک مقداری غفلت شود وقت می‌گذرد. بعد افسوسش می‌ماند . مرگ در پیش رو است. فرصت‌ها کم است. مرض و بیماری و گرفتاری‌ها مانع می‌شود. هر کسی در زمانی که در آن قرار گرفته است آن مقداری که توان دارد به عمل بپردازد.

در نامه ۲۷ هشدار می‌دهد که اهل دوزخ و جهنم دعا کردن از آنها گرفته شده. این فرصت از آن‌ها گرفته شده. ما برای دعا فرصت داریم اما اهل دوزخ این فرصت را ندارند. آنها از دعا محرومند  ” فاحذروا نارا قعرها بعید و حرها شدید، و عذابها جدید”  بترسید از آن آتشی که گرمی او و گودی او بی اندازه است .عذاب و گرفتاری او تازه است ” دار لیس فیها رحمه ” خانه‌ای است که در آن رحمت نیست. ” و لا تسمع فیها دعوه ” دعا و سخن گفتن در آنجا شنیده نمی‌شود. به کسی توجه نمی‌کند ”   و لاتفرج فیها کربه ” غم و اندوه انسان در آن خانه برطرف نمی‌شود.

 نکته دیگری که عرض می‌کنیم این است که ما برای استجابت دعا و به نتیجه رسیدن دعا خوب است که در کنار دعا یک شفیعی ببریم. توسل کنیم به یک چیزی که نزد خدای تعالی قرب بیشتری دارد. یکی از چیزهایی که به عنوان شفیع در دعا به آن متوسل می‌شویم قرآن کریم است. این را مولای ما امیرالمومنین در نهج‌البلاغه به ما یاد داد. یکی از شفعا و چیزهایی که به او توسل می‌کنیم و از خدای تعالی طلب می‌کنیم, میگوییم” اللهم بهذا القران” قران را در دستمان میگیریم  و از خدا طلب می‌کنیم.

حضرت در خطبه ۱۷۵ به همین نکته اشاره فرمودند ” فَاسأَلُوا اللّهَ بِهِ ” از خدا که درخواست می‌کنید به واسطه قرآن از خدا بخواهید  ” وَ تَوَجَّهُوا اِلَیهِ بِحُبِّهِ” با دوستی به قرآن متوجه خدا بشوید و به خدا رو بیاورید ” وَ لا تَسألُوا بِهِ خَلقَهُ” و قرآن را وسیله خواهش بندگان قرار ندهید. می‌گوید به این قرآن قسم می‌دهم به من مقداری پول بده .مثلاً کارم را درست کن. قرآن را باید پیش خدا برد, نه پیش خلق خدا. قرآن را واسطه خودت و خدا قرار بده نه بین خلق خدا ” اِنَّهُ مَا تَوَجَّهَ العبادُ الَی اللّه تعالی بِمِثلِهِ” بندگان به مثل قرآن به خدا روی نیاورند. یعنی بندگان خدا همیشه به وسیله قرآن به سمت خدا توجه می‌کنند  ” وَ اعلَمُوا أَنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ” بدانید قرآن شفاعت کننده‌ای است که شفاعتش پذیرفته شده است ” وَ قَائِلٌ مُصَدَّقٌ” راست‌گویی است که گفتارش تصدیق می‌شود ” وَ أَنَّهُ مَن شَفَعَ لَهُ القُرآنُ یَومَ القِیَامَهِ شُفِّعَ فِیهِ” کسی را که قرآن روز قیامت شفاعت کرد شفاعت قران درباره او پذیرفته می‌شود ” وَ مَن مَحَلَ بِهِ القُرآنُ یَومَ القِیامَهِ صُدِّقَ عَلَیهِ ” و اگر روز قیامت قرآن رویش را برگرداند و گفتار آن شخص را زشت دانست آن ‌گفتار به زیان آن شخص توسط قرآن تصدیق می‌شود .

پس باید به قرآن توجه کنیم. حرمت قرآن را نگه داریم. بعضی‌ها روی زبانشان دائم قسم به قرآن است . به قرآن قسم , به قرآن قسم. اصلاً این کار جایز نیست. خلاف ادب است. قرآن خواندن آدابی دارد .قرآن داشتن آداب دارد. با قرآن انس داشته باشید. اینها جزو وظایف ماست .ماه مبارک رمضان در پیش است بهار قرآن است ماه شعبان و ماه رمضان را توجه داشته باشید. لااقل روزی ۵۰ آیه قرآن عهدی است که ما با خدا بسته ایم که لااقل روزی ۵۰ آیه بخوانیم. اینها عهدهایی است که فراموش می‌کنیم  متأسفانه. باید توجه کنیم.

البته خدای تعالی هرگز کسی را ناامید از خانه اش برنگردانده است. در خطبه ۲۱۳ اشاره می‌فرماید ” لکل باب رغبه الی الله منهم ید قارعه یسالون من لا تضیق لدیه المنادح و لا یخیب علیه الراغبون” برای هر دری که رغبت و توجه به سوی خداست ان در یک دستی دارد که ان در را بکوبد .سؤال و درخواست از کسی می‌کند که گشایش ها پیش او تنگ نیست. تمام خزانه ها دست خداست. از او بخواهید. خواستاران از او ناامید نمی‌شوند و البته راهی را هم که حضرت به ما یاد می‌دهد ان را هم باید یاد بگیریم که چه کاری کنیم که به سرعت به اجابت برسیم. این را هم امیرالمومنین به ما یاد داد این مسیری را که من دارم طی می‌کنم ان‌شاءالله با من می آیید . در بحث دعا نکاتی که دارد عرض می‌شود اینها را پشت سر هم توجه دارید.

در مسیر اجابت و استجابت دعا که خدا ناامید نمی‌کند. حضرت یک راهی را هم به ما یاد دادند که چگونه دعا به اجابت نزدیک شود و  سریع اجابت شود. این را هم شنیده‌اید ولی حالا با زبان امیرالمؤمنین در حکمت ۳۵۳ ” اذا کان لک الی الله سبحانه حاجه فابدا بمسئله الصلاه علی رسول الله ثم سل حاجتک فان الله اکرم من ان یسال حاجتین فیقضی احداهما و یمنع الاخری”  اگر در نزد خدای تعالی حاجت و سوالی  داشتی قبل از اینکه خواسته ات را مطرح کنی و طلب کنی اول بر پیغمبر و آل او درود بفرست. بعد حاجتت را از  خدا بخواه. خدا کریم تر از آن است که کسی از او دو حاجت طلب کند که یکی از آنها را اجابت کند اما دیگری را اجابت نکند. لذا در تسریع و سرعت بخشیدن به دعا  همیشه یادتان باشد که خواسته تان را محفوف کنید و بپیچید به درود بر پیغمبر و آل پیغمبر  .

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم جمعه را به رعایت و تقویت و تحکیم تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا به دستور الهی به هنگام سخن گفتن با مردم نیکو سخن می‌گویند و در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره فرمود ” و قولوا للناس حسنا ” دقت دارید که در آیه شریفه کلمه ناس آمده .وقتی کلمه ناس آمد این آیه دیگر آیه معمولی نیست .آیه , آیه بین‌المللی است .دستور, دستور جهانی است . یک وقت می‌گوید ایها المومنون , ایها المسلمون , یک وقت ناس گفته می‌شود .هر وقت به خطابات قرآن کلمه ناس آمد خطاب خطاب عمومی است و برای همه مردم است .

 مصادیق سخن نیکو گفتن بسیار است. یکی از مصادیق آن امربه‌معروف و نهی از منکر است.این که فرمود” قولوا للناس حسنا”یعنی اهل امربه‌معروف و نهی از منکر باشید. چون منظور از سخن نیکو گفتن این نیست که یک جوری سخن بگویید که مردم خوششان بیاید. منبر رفتید هر کاری خواستی بکنید حرفی بزنید طوری حرف بزنید که مردم خوششان بیاید. معنای آیه این نیست. بلکه مراد آن است که محتوای سخن شما به درد مردم بخورد و خوشایند مردم باشد. حرفی که می‌زنید به دردشان بخورد. ولو در آن مقطع حرف شما را به خاطر امیالی که دارد و خواسته‌هایی که دارد نپسندند ولی آن حرف مفید به حال آن جامعه است.

 وقتی انبیا سخن می‌گفتند عده زیادی نمی‌پسندیدند. ولی در مقام بیان و گفتن البته باید نیکو سخن گفت و این ” قولوا ” هم که آمده این قول در برابر فعل  به آن معنا نیست. بلکه “قولوا للناس حسنا” یعنی عملکرد شما . نه فقط سخن گفتن شما نوع عملکرد شما  نیکو باشد. از این خطابات در قرآن داریم که باید تعبیرات را یاد بگیریم. مثلاً در قرآن دارد که مال مردم را نخورید بدون اذن آنها. این یعنی چه؟ فقط اموال است ؟ غذای آنها را نخورید ؟ هر آنچه که خوردن است نخورید ؟ منظور این است که تصرف بدون اذن نکنید. اگر اذنی در تصرف ندارید در مال مردم تصرف نکنید .

اینجا هم همین‌طور است ” قولوا للناس حسنا” اهل نیکو سخن گفتن باشید .این سخن یعنی هر کاری که انجام می‌دهید نیکو باشد و معروف باشد. لذا در مقام امربه‌معروف و نهی از منکر هم باید موازین شرعی را رعایت کرد و طبق شرایط و احکام امر به معروف و نهی از منکر عمل کرد. اگر بخواهیم عبارت دیگری را به کار ببریم باید بگوییم که به نحو معروف نهی از منکر و امر به معروف کنیم. و لو نهی از منکر برسد به مرحله جهاد فی سبیل‌الله که یکی از مراحل نهی از منکر جهاد است. آن هم باید با شرایطش باشد. از محدوده معروف نباید خارج شود. این طور نیست که یکی می‌خواهد امر و نهی کند رعایت موازین را نکند. این کار تقواست. خدای تعالی ما را از متقین قرار دهد ان‌شاءالله .

شخص متقی وظیفه‌شناس است .شخص متقی زمان‌شناس و دشمن‌شناس است .سخنان چند روز اخیر رهبر معظم انقلاب را شنیدید و دنبال کردید .مطالب مهم و راهبردی که معظم‌له به مناسبت‌های مختلف بیان کردند و چه در جمع دانشجویان و فرماندهان دانشگاه امام حسین علیه السلام چه در جمع نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری و چه در دیدارهایی که با سران کشورهای افغانستان و هندوستان داشتند. از مجموع این بیانات و تکرار این سخنان در زمان‌های مختلف چنین به دست می‌آید که در مقابل دشمن ظالم و ستمگر کاری که با انواع حیل و با تمام قوا ولو با نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌گیر, نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌ساز, تغییر باورها و تغییر سبک زندگی با همه این ترفندهایی که دارد قصد دارد ما را نابود کند, باید مقتدر و غیرقابل نفوذ بود. باید انقلابی بود.

شعارهای انقلاب را که علامت‌ها و نشانه‌های مسیر و راه هستند تا رسیدن به مقصد ما را راهنمایی کنند باید اینها را خوب درک کرد و خوب حفظ کرد  و آنها را برای دیگران تبیین کرد. آنها را برای دیگران باید روشن کرد. اگر دقت کرده باشید گاهی دشمن با صراحت به همین شعارها توجه می‌کند .گاهی با دقت وارد می‌شود و این شعارها را مورد تعرض قرار می‌دهد. مثلاً نجات فلسطین و رهایی قدس شریف که یکی از ارزش‌های ماست آن را مورد توجه قرار می‌دهد مورد هدف قرار می‌دهد و می‌خواهد آن را از ما بگیرد و ما را در این ارزش سست کند .اگر اصل ولایت فقیه و وجود شورای نگهبان برای صیانت از انقلاب ضروری است همین‌ها را مورد اهانت و دشمنی قرار می‌دهد .

در فتنه ۸۸ ندیدید که عده‌ای دل‌باخته به دشمن چگونه به همین شعارها تاختند و در مسیری که استکبار برای آنها ترسیم کرده بود حرکت کردند. هر لحظه که فرصت کند اینها را می‌گیرد .چرا؟ چون این شعار نشان دهنده مسیری است که در آن مسیر داریم حرکت می‌کنیم .اگر در جاده یک تابلوی گردش به چپی را راهنمایی و رانندگی قرار داده باشد اما آن را عوض کرده باشند و گردش به راست قرار بدهند در مسیری که باید به چپ بچرخیم, چه اتفاقی خواهد افتاد ؟نتیجه چه خواهد بود؟

شعارهای انقلاب کدگذاری مسیر انقلاب است و رسیدن به مقصد. یکی از آن مواردی که با ما دشمنی می‌کنند و از ما ناراحت هستند که چرا این‌گونه است , استکبارستیزی است که مردم ایران دارند. با استکبار ستیزی بد هستند. سعی دارند این را از مردم بگیرند. کم‌رنگ کنند یا بی‌خاصیت کنند .بخصوص دشمنی با آمریکا و انگلیس را .اینکه ملت ایران زیر بار زور نمی‌رود و از دشمن مستکبر تبعیت نمی‌کند اینها جزو تعلیمات قرآن و تعلیماتی است که ما از اهل بیت عصمت و طهارت گرفته‌ایم. تلاش گسترده جبهه استکبار این است که نسل امروز ما از این شعارها و باورها فاصله بگیرند و آرام‌آرام استحاله شوند. و از دست دشمن تبعیت کنند و بعد بتوانند سلطه خودشان را   دوباره برقرار کنند .

این وظیفه‌ای است که آنها برای خودشان ترسیم کردند و راهی است که مرحله به مرحله و لحظه به لحظه اقدام می‌کنند. اما نمی‌دانند که به تعلیم قرآن و اولیای دین سازش‌ناپذیری و استکبارستیزی اعماق وجود ما را پر کرده و اینجا عرض می‌کنیم که آمریکا ! خواست حقیقی مردم درباره خودت را که از اعماق وجودشان بلند است را بشنو ” مرگ بر آمریکا ” . بعضی‌ها فکر نکنند که ما سگ زرد را هم فراموش کردیم. نه , بلکه نظر ما راجع به رژیم غاصب پلید کودک کش هم همین است ” مرگ بر اسرائیل “

جبهه استکبار و عناصر داخلی او در این روزها  با انتخاب معنادار آیت‌الله جنتی به عنوان رئیس خبرگان سیلی محکمی از منتخبین مردم در مجلس خبرگان رهبری خورد .این انتخاب کام نفوذگران را تلخ و خواب دلدادگان استکبار را پریشان کرده .رهبری در پایان سال گذشته مهم‌ترین وظیفه خبرگان را این دانستند که  انقلابی بمانند و انقلابی فکر کنند و انقلابی عمل کنند و با این انتخاب تلاش‌ها و جنگ روانی و دخالت‌های چندماهه انگلیس برای از بین بردن هویت انقلابی و تلاش برای برقراری ارتباط بین ایران و استکبار از بین رفت و باعث عصبانیت دشمنان خارجی و عناصر داخلی آنها شد , نشان داد که خبرگان انقلابی است و این مصداق همان جهاد کبیری است که قرآن کریم فرموده و رهبر معظم انقلاب چند روز پیش شرح کردند . یعنی اطاعت نکردن از دشمن در همه زمینه‌ها.

آنها تلاش داشتند که چهره خبرگان جور دیگری باشد . یا ریاست آن به دست دیگری باشد .این جهاد کبیر بود .عدم تبعیت و عدم اطاعت از آن چیزی که دشمن می‌خواهد. این مصداق حفظ خرمشهر هاست که دشمنان و خط نفاق جدید در پی سقوط این خرمشهر ها هستند .دوستان در این بیان آقا که خرمشهر ها در پیش است نه در میدان جنگ نظامی بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است, خوب دقت کنید. مفهوم دقیق و گسترده‌ای است . مثلاً همین روزها در آستانه چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه هستیم.

تلاشی که برای تحریف شخصیت امام , خط الهی امام , مسیر انقلابی امام می‌شود, آن را دقت کنید . به طور گسترده و پیوسته صورت می‌گیرد. اینها خرمشهری است که باید حفظ شود. مبارزه در این میدان البته سخت‌تر است .چون گاهی افرادی دست به تحریف می زنند که خودشان مدعی همراهی امام هستند. خودشان می‌گویند که خط امام را بهتر فهمیدیم. اصلاً خط امام ما هستیم .مبارزه با آنها و تحریف و رگه های انحراف در آنها را فهمیدن کار سختی است. اگر این خرمشهر و امثال این‌ها سقوط کند بازپس‌گیری آن سخت است. راهی می‌شود برای نفوذ بیگانگان .لذا باید در تبیین انقلاب و ارزش‌های او و آرمان‌های انقلاب همه تلاش کنیم و همه محافظت کنیم. البته ملت هوشیار و همیشه در صحنه از خرمشهرهای نظام اسلامی با جان خود دفاع خواهد کرد .

نکته دیگری که عرض می‌کنم این است که دور جدید مجلس شورای اسلامی ان‌شاءالله از فردا شروع به کار می‌کند .ضمن تبریک به همه نمایندگان این دوره مجلس امیدواریم که این دوره مثل دوره‌های گذشته بلکه بالنده‌تر و باشکوه‌تر و با عظمت بیشتری و منسجم‌تر در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب حرکت کند .فریب ترفندهای دشمن را نخورد .مهم‌ترین وظیفه خودش را عزت و استقلال ملی بداند .در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان و استکبار بایستد .به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم باشد. برای اقتصاد مقاومتی حرف و برنامه داشته باشد و دولت را موظف کند به حرکت در مسیر ترسیم شده  برای پیشرفت علم و فناوری و استقلال کشور. تلاش داشته باشد در بسط عدالت اجتماعی .کوشش کند به دنبال تجملات و اشرافی‌گری نبوده و با این موضوع و موضوعات شبیه این مبارزه کند.

این نکته‌ای که درباره مجلس خواستم بگویم چند نکته را اشاره می‌کنم درباره موضوعات مختلف و رد می‌شوم .دو ماه و نیم تقریباً از سال اقدام و عمل گذشته است .اما خبری نمی‌شنویم .بلکه اخباری را که می‌شنویم اخبار ناگواری است. من چند بیان از بیانات رهبری را تکرار می‌کنم. توجه کنید رهبری فرمودند نبایدهای اقتصاد مقاومتی مهم‌تر است . ایشان در یک فضایی گفتند که بایدها و نبایدها داریم. بعد می‌فرماید که نبایدهای اقتصاد مقاومتی مهم‌تر است. کارهایی را نباید کرد .شناسایی این نبایدها خیلی مهم است و بعد جرئت اقدام این نبایدها خیلی مهم است. امکان دارد آدم نبایدها را بفهمد اما جرئت نکند ترک کند.

الان می‌فهمیم که نباید اجناس خارجی بخریم .لااقل دستگاه‌های دولتی اقدام به خرید اجناس خارجی نکنند. می‌بینید که چه بودجه عظیمی بر می‌گردد به خزانه .همین که ما در اینجا گفتیم لااقل برای کارهای تشکیلاتی و دولتی ,شخصی و خانوادگی را کاری ندارم آن در بخش دیگری است ,در پذیرایی ها موز ندهند. مثلاً چای خارجی مصرف نکنند .الحمدالله این را دنبال کردم دیدم رعایت می‌کنند و خودش خیلی اثرگذار است .خیلی وقت‌ها در جلسات شرکت می‌کنیم اتاق پنجره دارد پرده پنجره‌ها را می‌بندیم و بعد چراغ روشن می‌کنیم بعد می‌نشینیم راجع به اقتصاد مقاومتی بحث می‌کنیم . خیلی وقت‌ها در جلسات این طور است باید پرده‌ها را کشید و از نور استفاده کرد و بعد هزینه برق را ببینید که چطور است. ایشان فرمودند اقتصاد مقاومتی یک کلمه حرف نیست .اینکه گفتیم اقدام و عمل معنای این است که بایستی به یکایک بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی به طور واقعی و حقیقی عمل شود.

این یکی از بیانات ایشان است. یعنی بنشینید عمل کنید .الان فضای استان ما فضای کار و تلاش است. جوان‌های باسواد و نیروهای فعال و پرتلاش و پرانرژی .چرا می‌خواهیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. پنج یا شش کار اصلی را در نظر بگیریم. همه اولویت‌های استان در دست هست. آن را که مهم‌تر است در نظر بگیریم . آن چیزی که باید کلان انجام شود در سطح کلان , بقیه را در سطح بدنه مردم خرد کنیم و قرار دهیم . افراد بیایند وارد کار شوند .

در بند ششم از ۱۰ بند  راه نجات اقتصاد کشور با عنوان احیای بخش‌های اقتصادی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری شده است بیان ایشان این است . من این را که دارم عرض می‌کنم می‌خواهم نکته‌ای را بگویم. ایشان اینطور فرمودند : بعضی از بخش‌ها را ما در گذشته روی آن سرمایه‌گذاری کردیم ,از آنها استفاده شود .مثلاً در زمینه نیروگاه سازی و در زمینه پتروشیمی سرمایه گذاری خوبی کردیم. امروز کشور به نیروگاه احتیاج دارد .کشورهای دیگر هم به نیروگاه ارزانی که ما می‌سازیم احتیاج دارند. ما دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم و وارد کنیم .یا افرادی را بیاوریم که برای ما نیروگاه درست کنند .این بیان ایشان است.

حالا اتفاقاً در استان البرز ما یک کارخانه‌ای داریم و یک شرکت داریم که یکی دو سال قبل رهبری آمدند و بنده هم در محضر ایشان با مجموعه ای از مسئولین استان و کشور آنجا را دیدن کردیم .چه جای عظیم و بزرگی “مپنا ” . این در استان البرز است .در دنیا چند کشور هستند که می‌توانند این توربین‌ها را بسازند و یکی از آن‌ها مپنا است. از صفر تا ۱۰۰ این توربینها در ایران ساخته می‌شود .با تمام تجهیزاتی که داریم .یعنی تمام نیازهای داخلی را می‌تواند تأمین کند. توانش را دارد .به اضافه این که چیزهای جالب و عجیبی داشت که فرصت بیان نیست .

در آنجا هم حضرت آقا یک مطلبی را نوشتند خیلی زیباست ببینید که چه نوشته‌اند .تقریباً چند وقت قبل هم رئیس‌جمهور آمدند آنجا را دیدند حالا با کیفیت آمدن ایشان به آن منطقه و به آن سبکی که آمد اعتراض داریم  که نباید این‌گونه می‌آمدند اما حالا آمده‌اند و تعریف هم کردند و بیان شان هم بیان تعریفی بود که اینجا بی‌بدیل و بی‌نظیر است. این‌ها حرف رهبری و تأکیداتی که رئیس‌جمهور داشتند .در یک چنین فضایی می‌بینیم که اخیراً دفتر یک شرکت نیروگاه سازی کره‌ای در ایران بازگشایی شد , برای احداث نیروگاه حرارتی در ایران.

این را ما نمی‌فهمیم این را به ما جواب بدهند. این یک سوال است که من می‌کنم .نه قصدم تضعیف است نه قصدم زیر سؤال بردن است. به عنوان یک شخصیت حقیقی و یک مسلمان که دارد این مطالب را رصد می‌کند سؤال می‌کنیم .سؤال پیش می‌آید , این بیان رهبری است این هم حرکتی است که دارد انجام می‌گیرد .اخیراً این قرارداد امضا شد. یا چرا هنوز ایتالیایی‌ها برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های نیروگاهی در ایران مشغول رایزنی هستند؟ چرا اصلاً اجازه می‌دهید کسی برای نیروگاه وارد شود ؟

وقتی رهبری صریح گفت راه نجات اقتصاد کشور این ۱۰ بند است یکی از آن چیزهایی است که چیزی را که خودمان داریم از دیگران را وارد نکنیم. حالا واگن سازی و مسائل دیگر سر جایش. این‌ها محل بحث است و سؤال است . باید کسانی که مسئولیت‌های اقتصادی دارند اعتقاد و باور داشته باشند که با توجه به توان داخلی می‌توان به نتیجه رسید . والا وقت می‌گذرد و کاری هم نمی‌شود کرد. راجع به بانک‌ها هم نکته‌ای داریم که ان‌شاءالله در یک فرصت دیگری عرض می‌کنیم.

سالگرد ارتحال مرحوم ابوترابی است . این عالم ربانی ایثارگر و مخلص خدوم و فداکار با ویژگی‌های انحصاری. شخصیت عزیز و جلیل‌القدری که این روزها سالگرد ارتحال اوست. خدای تعالی او را با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.

 دهه نکوداشت مساجد را در پیش داریم. دهه آخر شعبان همه ساله اقدام به تطهیر و تنظیف و نظافت مساجد در این هفته می‌شود. بهینه سازی می‌شود که آماده مهمانی خدا شود. شما که ضیوف الرحمن هستید و مهمان خدا هستید در مسجدها بهتر حاضر شوید. این مهم را اهتمام داشته باشید. روایات فراوانی دارد که یک کاه بلکه کوچک‌تر از کاه شما از مسجد آشغال جمع کنید چه پاداش‌ها که به انسان داده می‌شود. این را مهم بدانید  و به نظافت مسجد کمک کنید. البته مسئله مسجد مهم است .در نظام اسلامی به آن اهمیت داده شده است از زمان پیغمبر تا الان .

در استان البرز هم به فضل پروردگار این مرکزی که تشکیل شده مرکز قانونی و تشکیلات قانونی است. که البته در کل کشور غیر از تهران در البرز تشکیل شد و سامان‌دهی مساجد استان را به عهده دارد. هم از جهت ائمه محترم جماعات هم ائمه محترم مساجد و هم خدام هم هیئات امنا که بحمدالله دارد پیش می‌رود. البته چون کار اصلاحی است قطعاً با کارهایی که نو انجام می‌شود و اساسی صورت می‌گیرد یک عده‌ای مخالفت خواهند کرد. مقابله می‌کنند که طبیعی است. ولی این کار به فضل پروردگار با استحکام و محکم پیش می‌رود و آثار او در جامعه خواهد بود.

 من فرصتی نیست که بگویم چه کار مهم و ساختاری درباره مساجد استان دارد صورت می‌گیرد و چه کارهایی باید می‌شد که نشده و من بعد انجام خواهد شد و ضعف‌هایی که هست باید جبران شود. همین الان در همین کرج بالفعل با توجه به جمعیتی که داریم ۱۰۰ مسجد کم داریم.  یعنی ۱۰۰ مسجد ساخته شود تازه صفر می‌شود. بعد باید برای جمعیت جدید مساجد جدید داشته باشیم. در شهرک‌ها ائمه جماعات باید آن نصاب لازم را داشته باشند. خدام باید آن نصاب لازم را داشته باشند که به مرور انجام می‌شود. مسجد یک نهاد دینی سیاسی اجتماعی است. مهم است باید به او پرداخت. فقط یک عبادتگاه برای خواندن نماز در یک مدت کوتاه نیست .

لذا به ظاهر مسجد هم باید رسید. سه چیز مسجد باید خوب باشد. یکی بو یکی نور و یکی صدا. در بعضی مساجد وقتی آدم وارد می‌شود  جای تأسف دارد. امنای مسجد و مردم محل فرش‌های مسجد را هرچند وقت یکبار بشویند. همیشه مسجد باید خوشبو باشد و مطبوع باشد . نور مسجد همیشه باید مطبوع باشد. تاریک است و بعضی وقت‌ها انسان باید کورمال کورمال برود و بیاید. در نور مسجد اسراف نیست . تعداد چراغ‌های کم مصرف را زیاد بگذارید. داخل مسجد روشن باشد. و یکی هم صدا. هر گوشه مسجد یک صدایی در می‌آید. باید صوت مساجد مطلوب باشد و اذیت کننده نباشد .البته بوقهایی هم که بیرون می‌گذارند مردم را آزار ندهد.

 نکته‌ای را که عرض می‌کنم راجع به فلوجه است و پیروزی‌هایی که در آن منطقه دارد واقع می‌شود. باز هم دولت عراق با تکیه بر مردم توانست یک کار درستی را انجام دهد. آزادسازی مناطق مختلف عراق را شاهد هستیم. نشان می‌دهد که قدرت‌های استکباری به خصوص آمریکا کاری برای مردم نمی‌کند. او اصلاً می‌خواهد که مردم و دولت عراق با هم انسجام نداشته باشند. تلاش می‌کند که کشور مستقل دیگری در منطقه واقع نشود. لذا نباید اعتماد کنند و اطمینان داشته باشند  . خود مردم عراق به کمک دولت عراق می‌توانند این قضیه را حل کنند که دارد به سمت خوبی پیش می‌رود. امیدواریم ان‌شاءالله شر این فکر تکفیری و سلفی و داعشی از نظام عالم برچیده شود ان‌شاءالله. و اسلام و مسلمین از این جرثومه فساد و پلیدی به زودی نجات پیدا کنند. نکته دیگری هم درباره مسائل فرهنگی می‌خواستم عرض کنم که وقت گذشت .

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.