آیت‌الله حسینی همدانی در بیست و پنجمین خطبه مکتوب جمعه:

کربلا و عاشورا یک مکتب است / به‌هیچ‌وجه عزاداری نباید ترک شود / شهر را یکپارچه سیاه‌پوش و عزادار کنید / دولت از انتقاد بجا و مؤثر منتقدین و دلسوزان ناراحت نباشد / انتقاد امام‌جمعه کرج به برخی انتصابات مسئله‌دار در استان/ نماینده عالی دولت بداند نزد خدای تعالی و شهداء گران‌قدر عذری ندارد

کارشناس روابط عمومی ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب بیست و پنجمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان فرمودند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، متن بیست و پنجمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ

بیست و ششمین هفته محرومیت از نماز جمعه مصادف است با آغاز ماه محرم‌الحرام سال ۱۴۴۲ قمری. غربت روی غربت آمد و دل محزون‌تر شد. خدایا اکنون‌که به ایام شهادت کسی که در خاک قبر او شفا قراردادی و دعای تحت قبّه او را مستجاب می‌کنی و وقتی او را واسطه قرار می‌دهیم اجابت می‌کنی. خواسته‌ی امت جدش و شیعیان پدرش و محبانش را اجابت فرما و بقیه دوران امتحان و ابتلا را بر ما ببخش. چند جمله مکتوب به مناسبت ایام عرض می‌کنم.

امربه‌معروف و نهی از منکر مهم‌ترین هدف قیام عاشورا بود / کربلا و عاشورا یک مکتب است

امروز جمعه اول ماه محرم‌الحرام است و چون یکی از اهداف و بلکه مهم‌ترین هدف امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر بود، از همین روز هفته امربه‌معروف و نهی از منکر شروع می‌شود.

در ایام شهادت امام حسین علیه‌السلام حماسه کربلا و ابعاد مختلفی که دارد بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد و علماء و دانشمندان با گرایش‌های مختلف اعتقادی و اخلاقی و عرفانی و امثال‌ذلک به بررسی این انقلاب عظیم می‌پردازند و بهره می‌برند.

یکی از آن مقوله‌ها بحث امربه‌معروف و نهی از منکر است که از شریف‌ترین و مهم‌ترین واجبات الهی بود که بقیه فرائض در مقابل آن کوچک شمرده‌شده است. فریضه‌ای که از جهات مختلف مورد دقت است تا جایی که اگر مردم در این واجب مشارکت داشته باشند جامعه از همه جهت سالم خواهد ماند.

اگر نظام اسلامی بتواند همه شهروندان را در مبارزه با فساد و بزهکاری مشارکت دهد به یکی از وظائفش که پیشگیری از معصیت و بزهکاری است دست پیداکرده است. مسئولان به خاطر نفوذ و تأثیری که بر افراد جامعه دارند، در این زمینه وظیفه بیشتری هم بر عهده‌دارند و اساساً تحقق این دو واجب در حد کلان ابتدائاً حاکمیتی است.

در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج فرمود: الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ، این گروه که در زمین مکنت و قدرت فرمان دادن دارند مسئولین هستند. این‌ها بعد از قدرت پیدا کردن چندوظیفه مهم دارند یک: أَقَامُوا الصَّلَاهَ. دو: آتَوُا الزَّکَاهَ. سه: أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ. چهار: نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ… هنر مسئول در اینجا باید این باشد که از استعدادهای مردمی در مقابله با کجی‌ها و بزهکاری‌ها استفاده کند. این کار مراقبت عمومی به وجود آورده، آرام‌آرام ارزش‌های معنوی و اخلاقی را تقویت و هنجارهای اجتماعی را تثبیت و موجب رشد فرهنگی جامعه می‌شود بعلاوه رابطه بین مردم و دستگاه‌های مجری مبارزه با فساد هم تقویت می‌شود. و هیچ هزینه‌ای هم ندارد.

از طرف دیگر در دستورات اسلامی داریم شهروندان وظیفه‌دارند با حفظ نظم عمومی، مراقبت‌های جدّی داشته باشند که زمامداران و مسئولین در مسیر انحراف و لغزش قرار نگیرند و دائماً تذکر داده و مطالبه گری داشته باشند. مگر مواردی که اگر کسی بخواهد اقدام به امربه‌معروف و نهی از منکر کند احتیاج به‌زور و تحکم باشد که اینجا به خاطر از بین نرفتن نظم اجتماعی و ایجاد فتنه‌ها از اختیار مردم خارج و به دستگاه‌های مربوطه اختصاص دارد. با این بیان می‌بینید عده‌ای که تلاش می‌کنند امربه‌معروف و نهی از منکر را در دائره کوچکی از موضوعات قرار دهند، مسیر درستی را طی نکرده و از آیات و روایت بهره دقیقی نبرده‌اند.

بحث در این دو واجب الهی فقط به بعضی از منکرات مشهود در جامعه خلاصه نمی‌شود و بسیار گسترده بوده همه شئون را شامل است. ببینید حضرت امام چه فرمودند: «ما امربه‌معروف و نهی از منکر را در دایره کوچکی قرار داده و به مواردی که ضررش برای خود افرادی است که مرتکب می‏شوند یا ترک می‏کنند، محصور ساخته‏ایم. در اذهان ما فرورفته که «منکرات» فقط همین‌هایی هستند که هرروز می‏بینیم یا می‏شنویم، مثلاً اگر در اتوبوس نشسته‏ایم، موسیقی (گذاشتند) یا فلان قهوه‏خانه، کار خلافی را مرتکب شد یا در وسط بازار کسی روزه خورد، منکرات می‏باشند و باید از آن نهی کرد، ولی به آن منکرات بزرگ توجه نداریم؛ آن مردمی که دارند حیثیت اسلام را از بین می‏برند، حقوق ضعفا را پایمال می‏کنند و…، باید نهی از منکر کرد.»

و بر اساس امربه‌معروف و نهی از منکر و تأسی به قیام امام حسین علیه‌السلام امام راحل عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی را با کمک مردم آغاز کرد و پیش برد و به پیروزی رساند. لذا به تعبیر رهبر معظم انقلاب ایجاد حکومت اسلامی یکی از معروف‌هاست. ایشان در اول فروردین سال ۱۳۹۴ فرمودند: «این معنای مهمّ امربه‌معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل زیر نصاب اهمّیّت منحصر کرد؛ بعضی تصوّر می‏کنند امربه‌معروف و نهی از منکر منحصر می‏شود به این‏که انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‏کند تذکّر بدهد؛ البتّه این‏ها امربه‌معروف و نهی از منکر است امّا مهم‏ترین قلم امربه‌معروف و نهی از منکر نیست. مهم‏ترین قلم امربه‌معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‏ترین معروف‌ها و نهی از بزرگ‏ترین منکرها. بزرگ‏ترین معروف‌ها در درجه‏ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امربه‌معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هرکسی که در این راه تلاش کند، امربه‌معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگ‏ترین معروف است. معروف‌ها این‏ها هستند: اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آماده‏ی برای اعتلای کشور، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فنّاوری، استقرار عدالت قضائی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملّت ایران و ورای آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی؛ مهم‏ترین معروف‌ها این‏ها است و همه موظّفند در راه این معروف‌ها تلاش کنند؛ امر کنند. نقطه‏ی مقابل این‏ها هم عبارت است از منکرها. ابتذال اخلاقی منکر است، کمک به دشمنان اسلام منکر است، تضعیف نظام اسلامی منکر است، تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است، تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فنّاوری منکر است؛ از این منکرها باید نهی کرد.» بیان جامع و کاملی است که باید نصب العین همه قرار داشته باشد.

می‌بیند که کربلا چقدر درس دارد. این حادثه نیست که عده‌ای می‌گویند حادثه کربلا. کربلا و عاشورا یک مکتب است. جریان مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم، یک جریان تاریخی است. از قبل بود و تا قیامت هم ادامه دارد. لذا یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های انقلاب حسینی که برای انقلاب ما هم الگو بود در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی است. که به‌طور روشن در این عبارت امام حسین علیه‌السلام دیده می‌شود که فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ.»

تا استکبار به‌عنوان بزرگ‌ترین منکر از بین نرود تمدن اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین معروف، تحقق پیدا نمی‌کند. با استفاده از همین اصل تا امروز و بعدازاین، باتحمل همه فشارها و سختی‌ها در مقابل استکبار ایستاده‌ایم. قدرت بازدارندگی خود را تقویت کرده‌ایم که همین روزها دیدید که جوانان غیور کشور در صنعت موشکی و دفاعی و دیگر تجهیزات برگ زرین دیگری بر این کتاب قطور اضافه کردند و به فضل خدای تعالی به حدی از اقتدار و استحکام رسیده‌ایم که دشمن خائف است از اینکه رودررو به مبارزه بیاید. البته از جنگ‌های نیابتی، نرم، فرهنگی و اقتصادی غافل نیست. و بحمدالله تا امروز جبهه استکباری و در رأس آن‌ها آمریکای جنایت‌کار هرروز خدعه‌ی جدیدی بکار گرفته‌اند تا محور مقاومت و بخصوص ایران را از ادامه مبارزه منصرف کنند، اما نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و هرروز شکست جدیدی را تجربه کرده‌اند.

توکل به خدا، پیروی از هدایت‌های امام جامعه و اعتماد به مردم می‌تواند مدعی ابرقدرتی را منکوب کند

اخیراً هم این شکست راهبردی مفتضحانه‌ای که در سازمان ملل از ایران خوردند را ملاحظه فرمودید. این پیروزی نشان داد، توکل به خدا و پیروی از هدایت‌های امام جامعه و اعتماد به مردم کشور را تبدیل به قدرتی می‌کند که می‌تواند در سازمان ملل اجماع بین‌المللی را به هم بزند و مدعی ابرقدرتی را منکوب کند و پیام قدرتمند بودن خودش را به گوش دیگران برساند. امیدوارم مسئولین محترم این موفقیت را با تصمیم غلط از بین نبرند و توجه داشته باشند که اروپا ولو ممتنع رأی داد اما حقه بازیست که در موقع لزوم و زمان مقرر به نفع منافع غرب و بخصوص آمریکا عمل خواهد کرد همان‌طور که تا حال این‌گونه بوده است.

آیت‌الله حسینی همدانی خطاب به کشورهای مرتجع منطقه: به‌زودی از این اشتباه راهبردی پشیمان خواهید شد

به بعضی کشورهای مرتجع منطقه هم‌عرض می‌کنیم اربابانتان شما را گاو شیرده می‌دانند، بدانید که از خوش‌رقصی‌هایی که برای این جنایتکاران غاصب که شما را گاو هم نمی‌دانند دارید، طرفی نخواهید برد و آرمان فلسطین با این کارها ضربه نمی‌خورد. لااقل می‌گذاشتید این روابط مثل بیست سال گذشته پنهان می‌ماند چرا افشا کردید؟ گمان می‌کنید اگر اسرائیل پلید را به رسمیت بشناسید خاورمیانه جدید محقق می‌شود و جبهه مقاومت دچار تزلزل می‌شود و شکست‌هایی که در عراق و لبنان و یمن خورده‌اند را جبران می‌کنید؟ بدانید به‌زودی از این اشتباه راهبردی که کردید پشیمان خواهید شد. خوب است دوستان به بحث استکبارستیزی در حماسه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام توجه بیشتر و مطالعه دقیق‌تری داشته باشند.

به‌هیچ‌وجه عزاداری نباید ترک شود / شهر را یکپارچه با پرچم و پیام‌های حسینی سیاه‌پوش و عزادار کنید

به‌هرتقدیر امسال به خاطر این ویروس مهاجم و منحوس روش عزاداری فرق کرده اما همه باید این را خوب بدانند که به‌هیچ‌وجه عزاداری نباید ترک شود ولو شده با زدن یک پرچم مشکی جلوی درب مغازه و منزل عشق و ارادت خودتان را به سیدالشهداء نشان دهید.

اگر با بازی درآوردن و هرروز چیزی گفتن می‌خواهند مردم و هیئتی‌ها و مسجدی‌ها را خسته کنند و نگذارند شعائر حسینی توسعه پیدا کند. بیائید همه باهم تظاهرات حسینی را بیش‌ازپیش به رخ بکشید شهر را یکپارچه با پرچم و پیام‌های حسینی سیاه‌پوش و عزادار کنید. در کوچه و خیابان مجالس کوچک عزاداری با حفظ دستورالعمل‌ها و بدون مزاحمت برای دیگران برپا کنید.

ادامه طرح همدلی و مواسات و هم‌چنین اقامه عزا را هر شب و روز با توسل به یکی از شهداء کربلا به نیت کادر درمانیِ یکی از بیمارستان‌ها انجام دهید. از کودکان و نوجوانان در امور عزاداری بیشتر استفاده کنید. ترند فضای مجازی را با فراخوان و برنامه‌های سراسری و فراوان به خود اختصاص دهید.

انقلاب اسلامی ولیده ی مساجد است / باید آموزش را به مساجد برگرداند

روز ۳۱ مرداد به مناسبت به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط دژخیمان صهیونیست روز جهانی مساجد نامیده شده است. بحث راجع به مساجد و قدرت نرمی که در پیشبرد اهداف عالی اسلام و انقلاب دارند مفصل است و وقت دیگری را می‌طلبد اما به مناسبت به مواردی اشاره می‌کنم.

حضرت امام در تعریف مسجد فرمودند: «مراکزى که مراکز بسط حقیقت است، بسط فقه اسلام است و آن مساجد است، این‏ها را خالى نگذارید، این یک توطئه است که مى‏خواهند مسجدها را کم‏کم خالى کنند. این مساجد، سنگرهاى اسلام است. … مسجد، مرکز اجتماع سیاسى است. … حفظ مساجد، امروز جزء امورى است که اسلام به او بسته است.»

یکی از توانمندی‌های مسجد که در این روزهایی که مبتلابه کرونا هستیم خودش را به‌خوبی نشان داد، توان مدیریت و مهار آسیب‌های اجتماعی است. مسجد به‌واسطه مردم‌نهاد بودن ظرفیتی دارد که می‌تواند مشارکت‌های مردمی در امور خیر و کم کردن آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کند. لذا یکی از وظائف مسئولین در رده‌های مختلف توانمند کردن مساجد است تا بتوانند نقش محوری خودشان را در محلات به‌خوبی ایفا کنند. وقتی بررسی می‌کنیم که چرا به این‌همه آسیب در جامعه مبتلا شده‌ایم می‌بینیم کارکرد مساجد به ادله مختلف کم شده و آن نقش اثربخشی که داشته از بین رفته است.

انقلاب اسلامی ولیده ی مساجد است و بعد از پیروزی هم حماسه دفاع مقدس را مساجد پشتیبانی کردند و مسئولین درجه‌یک نظام اسلامی در سال‌های اول باآن‌همه خدمات بی‌نظیر همگی مسجدی بودند. بیش از ۹۵ درصد از شهدا، مسجدی بودند. امروز هم مساجد هستند که می‌توانند نقش ایفا کنند اگر متولیان به این باور برسند. خیلی سعی می‌کنند مساجد بی‌رونق و منزوی باشند تا حدی هم موفق شده‌اند و این قطعاً توطئه است.

امام رحمه‌الله علیه دربیانی فرمودند: «امروز، حفظ مساجد از امورى است که اسلام به آن وابسته است. مساجد را حفظ کنید. اگر این مساجد قوى باشد، از فانتومها ترس نداشته باشید؛ از آمریکا ترس نداشته باشید. آن روز باید ترس داشته باشید که به اسلام پشت کنید، به مساجد پشت کنید.»

 متأسفانه دیده می‌شود شهرک‌هایی با جمعیت زیاد ساخته می‌شود اما بااینکه قانون ساخت مسجد را در نظر داشته با بی‌توجهی مسجدی ساخته نشده و با شیطنت کانون مؤثر محلی را از بین برده‌اند. دربیانی حضرت آقا فرمودند: «… شهرک را طراحى کنیم، خیابان‏کشى او را فراموش کنیم؟ شهرک بدون خیابان مى‏شود؟ با این چشم باید به مسجد نگاه کرد. شهرک بدون مسجد معنى ندارد. وقتى انبوه‏سازان ساختمان مى‏خواهند مجوز بگیرند براى انبوه‏سازى و ساختمان بسازند، در نقشه‏اى که ارائه مى‏دهند که مجوز بر اساس او صادر مى‏شود، باید نمازخانه دیده شود. ما باید با نمازخانه این‌جوری برخورد کنیم.»

اگر ما هدف انقلاب اسلامی را تحقق تمدن اسلامی می‌دانیم باید به الزامات آن‌هم ملتزم باشیم و قطعاً مساجد با کارکردهاى مختلف سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، تربیتى و… که دارند، محور ساختار تمدن اسلامى هستند. تمدن اسلامی با کشور و شهر و محله و خانواده اسلامی محقق می‌شود که محور همه این‌ها مسجد است. فقط به نقش محوری آموزش و تربیت مساجد اشاره می‌کنم.

در زمان رسول خدا مرکز انواع آموزش‌های موردنیاز بخصوص معارف قرار گرفت. حتی در رشته‌های تخصصی از زمان پیامبر اکرم و بعد، امیرالمؤمنین تا زمان امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام کارهای مهم و بزرگی صورت گرفت. بعد از انقلاب در بعضی دوره‌ها با قدرت گرفتن بعض جریان‌های سکولار، روح دین‌داری تضعیف شد و نقش دین در جامعه پردازی کنار گذاشته شد.

باید تلاش کرد آموزش را به مساجد برگرداند و کرسی‌های مختلف علمی را راه‌اندازی کرد و لااقل مباحث مربوط به علوم انسانی را نشر و گسترش داد. نقش مساجد در تحولات فرهنگی و تربیتی، سیاسی، اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی، مواسات و همدلی، حقوقی و قضائی و ده‌ها موضوع دیگر را نباید نادیده گرفت.

دولت از انتقاد بجا و مؤثر منتقدین و دلسوزان ناراحت نباشد / راه رشد و بالندگی همین است

۲ شهریور آغاز هفته دولت است و یاد و خاطره شهیدان بزرگوار و خادمان ملت رجائی و باهنر را گرامی می‌داریم. و از دولت‌مردان می‌خواهیم تا در این مدت باقی‌مانده سبد خدماتی خود به مردم شریف و عزیز ایران را پرتر کرده با طرح‌های ویژه و فوری در جهت از بین بردن مشکلات اقتصادی و بیرون رفت از رکود و تورم و بیکاری و ایجاد اشتغال و تولید و جهش آن اقدامات مؤثری داشته باشند. از انتقاد بجا و مؤثر منتقدین و دلسوزان ناراحت نباشید که راه رشد و بالندگی همین است.

انتقاد امام‌جمعه کرج به برخی انتصابات مسئله‌دار در استان/ نماینده عالی دولت بداند نزد خدای تعالی و شهداء گران‌قدر عذری ندارد

در استان نماینده عالی دولت بداند که اگر مدیری در هر رده‌ای خطا و تخلف و یا کم‌کاری و سنگ‌اندازی دارد و مردم را نسبت به کارآمدی نظام مأیوس می‌کند بااینکه مکرر تذکر داده‌شده و مسئله هم محرز است باز در مسئولیتش باقیست نزد خدای تعالی و شهداء گران‌قدر عذری ندارد.

بکار گیری اقوام و نزدیکان بدون اینکه سابقه و صلاحیت لازم را داشته باشند که بعضی مدیران به این کار اقدام دارند خلاف است. بکار گیری کسانی که پرونده قضائی دارند در شوراها و شهرداری‌ها و مراکزی که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند خلاف است. آن عده‌ای هم که خیال می‌کنند می‌توانند با جابجا کردن افراد در مسئولیت‌ها و چینش افراد طبق میل خودشان در آینده از مزایایی بهره‌مند باشند سخت در اشتباه هستند.

الحمدالله مردم به‌خوبی هوشیار شده‌اند و خوب می‌فهمند چگونه زر و زور و تزویر به تکاپو افتاده‌اند و بااینکه بعضی بعض دیگر را مدت‌ها ترد می‌کردند چطور امروز باهم یک‌کاسه شده‌اند تا به اهداف سودجویانه خود برسند. ان‌شاءالله و با قید حیات در صورت لزوم در آینده به نکاتی اشاره می‌کنم.

دعای پایانی

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از شیعیان و محبان و موالیان آن حضرت قرار بده. / ما را حسینی قرار بده./ ما را مروج افکار و اهداف امام حسین قرار بده./ ما را حسینی بمیران./ بیماری و بلا را از مردم عالم که در قید بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ قرض قرض داران ادا بگردان/ فقرا بی‌نیاز بگردان/ برهنگان را بپوشان/ غم غم‌زدگان مرتفع بگردان/ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.