به علت شیوع ویروس کرونا و توصیههای اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیتالله حسینی همدانی در قالب بیست و سومین خطبه مکتوب جمعه توصیهها و تذکراتی را بیان فرمودند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، متن بیست و سومین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امامجمعه کرج به شرح زیر است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.
سلامعلیکم و رحمهالله و برکاته.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.
در ایام پر خیروبرکت دهه امامت و ولایت هستیم و متأسفانه به خاطر مخاطراتی که ویروس کرونا برای اجتماعات ایجاد میکند بیستوچهار هفته است که نتوانستیم نماز جمعه کرج را برگزار کنیم. لذا مطالب را بهصورت مکتوب ارائه میکنم و از خدای تعالی در این روز جمعه و ایام مبارک طلب میکنم که از خطاهای ما چشمپوشی کند و بهحق اولیائش نواقص و کمبودها و ندانمکاریهای ما را ببخشد و بلا را مرتفع بگرداند.
واقعه غدیر یکی از مهمترین حوادث تاریخ اسلام است / همه خوبیها در سایهسار ولایت تحقق پیدا میکند / مسئله غدیر را باید زنده نگهداریم اما نهفقط با جشن و شیرینی
یکى از روزهاى بسیار مهم و حماسی، بلکه مهمترین پدیده و حادثه در تاریخ اسلام؛ واقعه غدیر خم است. که رسول خدا صلیالله علیه و آله امیرالمؤمنین علیهالسلام را رسماً جانشین خود قرار داد و کفار را در امواج یأس و ناامیدی فروبرد. و قرآن فرمود: «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم.»
رسول خدا فرمودند: «روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد برادرم علی بن ابیطالب را بهعنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را بهعنوان دین براى آنان پسندید.»
اگر ابعاد گوناگون این رخداد بهخوبی معرفی شود، مسیر همه افراد بشر برای ادامه حیات مادی و معنوی تا رسیدن به مقصد نهائی مشخص خواهد شد. زیرا کرامت و بزرگواری، عدالت و برابری، اخوت و برادری، طهارت نفس و مکارم اخلاق و همه خوبیها در سایهسار ولایت تحقق پیدا میکند.
از مباحث مهمی که باید در ایام غدیر به آن پرداخت و بسیار سرنوشتساز است بحث ولایت و رهبرى جامعه و فلسفه حکومت است. بحث اینکه چه کسى صلاحیت حکومت بر مسلمانان را دارد بحث ضرورت وجود امام و ولیّ در جامعه اسلامی، بحث ویژگىهاى امام و رهبر در جامعه دینى، مباحثی است که مربوط به امروز و فردا نیست. باید توجه داشت که مسألهى غدیر بحث حکومت اسلامى است نهفقط مسألهى امامت.
حضرت امام (ره) دربیانی فرمودند: «ولایتى که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است نه به معنای مقام معنوى… مسأله مسأله حکومت است. مسأله مسأله سیاست است. خداى تبارکوتعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند. چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت.» بنابراین باید دهه ولایت را دهه روشنگری و تبیین واقعه غدیر و تقویت و تحکیم مبانی حکومت دینى و اثبات بطلان نظریه جدایى دین از سیاست دانست.
خدای تعالی بهعنوان تنها قانونگذاری که با شناخت کامل از مخلوق خودش یعنی انسان دارد، پیامبران الهى را فرستاد تا برنامههاى سعادتبخش (دین) را به آنان ابلاغ نماید، براى ادامه این مسیر توسط پیامبرش افرادی را بهعنوان امام انتخاب فرمود تا بعد از رسول خدا رهبرى جامعه را از جهات گوناگون به عهده بگیرند.
هیچ انسانی اهمیت زندگى اجتماعى و ضرورت قانون براى اداره جامعه را انکار نمیکند. اما آنچه موجب اختلاف و انحراف جوامع بشری شده، اصلِ قانونگذارى براى اداره جامعه است. بشر با فتور و نقصی که دارد و میداند توان قانونگذاری کامل و جامع را ندارد اما با پیروی از هوا و هوس و خودخواهیهایی که دارد به گمان رسیدن به سعادت بدون شناخت دقیق از ابعاد گوناگونی که دارد برای خوشبختی دنیا و آخرت خود برنامه ریخته و البته در مسیر انحراف قدم برداشته و خود را نابود کرده است. لذا غیر از خدا کسی نمیتواند قانونی بریزد که به همه ابعاد بشر آگاه باشد و نیازهای او را هم بداند.
بعد از قانونگذاری، مجریِ قانون هم باید کسی باشد که کاملاً بر آن قانون و بر تمایلات خودش مسلط باشد. تا با جلوگیری از تخلفات، بتواند با حسن تدبیر، شجاعانه جامعه را مدیریت کند. که ازنظر شیعه رسول خدا و امامان معصوم بعد از او این وظیفه خطیر را دارند. و وقتی معصوم به دلایل مختلف غائب است، دینشناسان باتقوا این مسؤولیت گرانسنگ را بر عهدهدارند.
مسئله غدیر بسیار مهم است و باید آن را زنده نگهداریم اما نهفقط با جشن و شیرینی. ببینید امام (ره) دراینباره چه فرمودند: «زنده نگهداشتن این عید نه براى این است که چراغانى بشود و قصیده خوانی بشود و مداحى بشود، اینها خوب است اما مسأله این نیست. مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى که حضرت امیر در این حکومت پیشگرفته است باید روش ملتها و دستاندرکاران باشد. قضیه غدیر قضیه جعل حکومت است، این است که قابلنصب است و الا مقامات معنوى قابلنصب نیست، یکچیزی نیست که با نصب، آن مقام پیدا بشود لکن آن مقامات معنوى که بوده است و آن جامعیتى که براى آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند و لهذا مىبینیم که در عرض صوم و صلوه و امثال اینها مىآورد، ولایت مجرى اینهاست.»
غدیر را با خطبه غدیر میشناسیم. خطبه غدیر، یادگار واقعه غدیر است. این خطبه گنج بیپایانی از علم و معرفت و حکمت است که متأسفانه مهجور مانده و کمتر به آن اهمیت داده میشود. و بر همه ما لازم است به هر وسیله که میتوانیم آن را از غربت درآوریم.
در آن روز جمعیت کمنظیری که بالغبر ۱۲۰ هزار نفر میشدند، شنونده کلمات رسول خدا و شاهد نصب امیرالمؤمنین علیهالسلام بودند، اما چه شد که این جمعیت، بعد از ۷۰ روز ولیّ خدا را تنها گذاشتند؟ بحث دقیقی است که باید با دقت ابعاد آن بررسی شود، وضعیت فکری و رفتاری مردم آن دوره و آن منطقه را باید دقت کرد.
گروهی از مردم، اعراب تازهمسلمان شدهای بودند که از سنتهای گذشته خود هنوز فاصله چندانی نگرفته بودند. و اساساً چیزی به اسم رسالت و نبوت و جانشینی شخص معصوم را متوجه نمیشدند و فقط ریاستهای ظاهری و قدرتطلبی را درک میکردند، لذا بلافاصله بعد از ارتحال رسول خدا، مساله خلافت را در مسیر دیگری انداختند.
گروه دیگر، منافقان بودند که با ظاهری آراسته در دل کینههای عمیق با مولا داشتند، لذا هرگز با او بیعت نمیکردند. دسته دیگر عدهی کمی بودند که به دفاع از ولایت باقی ماندند. بحث مفصل است انشاءالله خود عزیزان دنبال کنند.
بار دیگر این روز عظیم را تبریک گفته و از خدای تعالی طلب میکنم که بهزودی همه ما شاهد تحقق ثمره غدیر که دولت حقه مهدوی ارواحنا فداه است باشیم. انشاءالله.
فلسفه تشکیل حکومت اسلامی اجرای حدود و برقراری عدالت است / با رویکرد جدید دستگاه قضاء امیدواریم اشتباهات گذشته جبران شود
بعد از غصب امامت و انحراف غدیر یکی از وظائفی که اهلبیت علیهمالسلام در زمانهای مختلف و در دوران امامت خودشان بهروشهای گوناگون دنبال میکردند بحث برگرداندن خلافت پیامبر و امامت به جایگاه اصلی و تشکیل حکومت اسلامی بود که بحث مفصلی دارد و ما در مناسبتها به گوشههایی اشارهکردهایم. چون ۲۰ ذیالحجه سال ۱۲۸ قمری ولادت مولانا امام کاظم علیهالسلام واقع شد و آنچنان برای امام صادق علیهالسلام خوشآیند و شادیبخش بود که سه روز مردم مدینه را اطعام دادند.
مشهورترین لقب امام؛ صابر و کاظم و معروفترین کنیه حضرت ابوالحسن و نقش نگین انگشترىاش حسبى الله بود. مکارم اخلاق همراه با علم و حلم بسیار او را محبوب قلوب کرده بود. انسانی کاملی که بدکرداران و بداندیشان را با عفو و گذشت بیکران خود تربیت میفرمود.
شبها در کوچههای مدینه میگشت و به مستمندان کمک میکرد درحالیکه ناشناس بود. کیسههای موسی بن جعفر سلاماللهعلیه که مبالغی در آنها بود که اگر به نیازمندی میرسید بینیاز میشد در مدینه معروف بود. این شیوه امام برای امروز ما که مشغول کمک مؤمنانه و رزمایش مواسات هستیم درس و الگوست. لذتبخشترین و زیباترین لحظات عمر امام زمانی بود که مشغول بندگی و خلوت باخدای تعالی بود.
یادآوری میکنم که موسی بن جعفر هم مثل پدران بزرگوارش یکی از وظائف اصلی خود را تشکیل حکومت اسلامی و اجرای حدود الهی بدون هیچ کموکاست میدانست. اساساً فلسفه تشکیل حکومت اسلامی، اجرای حدود و برقراری عدالت است.
لذا اگر در نظام اسلامی، قوانین نسبت به آحاد مردم بهدقت و سختگیرانه جاری شود اما وقتی نوبت به دانهدرشتها و اصحاب قدرت میرسد با فشار و سیاسی بازی و دهها ترفند و حیله در مجازات تخفیف داده شود و یا تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود قطعاً این روش اسلامی نیست. به حمدالله با رویکرد جدیدی که در دستگاه قضاء در حال پیگیری است، امیدواریم اشتباهات گذشته بهسرعت و دقت و عدالت جبران شود.
امام کاظم علیهالسلام درباره اجرای حدود فرمودند: «منفعت اقامه حد برای خداوند درروی زمین از بارش چهل روز باران بیشتر است. و اینکه در قرآن آمده است: «یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها؛ خداوند زمین مرده را زنده میکند»، منظور زنده کردن بهوسیله قطرات باران نیست، بلکه منظور این است که خداوند مردانی را درروی زمین برمیگزیند تا عدالت را برپا دارند و با اقامه عدل، زمین را زنده کنند.» یا مثلاً دربیانی اسحاق بن عمار میگوید: «از امام موسی بن جعفر در مورد چگونگی و کیفیت اجرای حد بر شخص زناکار پرسیدم، فرمود: شدیدترین نوع تازیانه بر او زده شود.»
خلفای معاصر امام مثل هارون میدانست که امام و پیروانش، وی را غاصب خلافت پیامبر و شخصی ستمگر میدانند و اگر فرصت پیدا کنند در نابودی حکومت او لحظهای درنگ نخواهند کرد. و میدانست که امام قصد تشکیل حکومت دارد و آن را حق خود میداند. لذا در همه حال مواظب امام بودند و دنبال فرصت برای از بین بردن.
در مقابل، حضرت هم از راههای مختلف سعی میکرد تا با گفتمان سازی، فرهنگ تشکیل حکومت اسلامی را در بین مردم رواج دهد. که دریکی از جلسات به گفتگوی هارون و امام علیهالسلام راجع به برگرداندن فدک مطالبی عرض شد.
امام کاظم اسوه مقاومت است/ عظمت شهادت شهید حججی حقانیت گفتمان شیعه در غدیر و عاشوراست / مجاهدت و شهادت مدافعان حرم راه روشن آینده جبهه مقاومت را ترسیم کرد
آنچه امروز از روش امام علیهالسلام در مسیر مبارزه با مستکبران عالم درس میگیریم، روش مقاومت است که بحمدالله بحث مقاومت اسلامی در کشورهای اسلامی جاافتاده و این شیوه جواب داده است. اتفاقاً همین ایام از حسن تقارن روز مقاومت اسلامی نامیده شده است بههرتقدیر امام اسوه مقاومت است.
امروز دنیای اسلام بهخوبی به این مطلب رسیده است که برای رسیدن به اهداف عالیهاش راهی جز مقاومت ندارد. و البته مستکبرین عالم ممانعت میکنند و سرداران و افسران این مسیر را به شهادت میرسانند. شهید بزرگوار سردار سلیمانی که شهید مقاومت است و شهید حججی که ۱۸ مرداد سالگشت شهادت مظلومانه و مقتدرانه اوست، شهید مقاومت است. شهیدی که با آرامش و شجاعت، صلابت و اقتدار، تمام درسهای مکتب علوی و فاطمی و حسینی و کاظمی و اهلبیت را به رخ جهان کشید. با شهادت خود به وادادههای داخلی که از این فرهنگ فاصلهدارند فهماند که گسست نسلها، تراوش ذهن بیمار خودشان است.
کمالجوئی و درخواست مکرر امضاء جواز شهادت از امام رضا علیهالسلام که در نامه ایشان موجود است نشانه تکامل عقلی و تجسم حماسه حسینی در جوان نسل سوم انقلاب است. عظمت شهادت شهید حججی، حقانیت گفتمان شیعه در غدیر و عاشوراست و خبر میدهد که بهزودی ریشه تفکر و روش آمریکائی و اساس حکومت پلید صهیونیستی، و ارتجاع تکفیری توسط محور مقاومت کنده و نابود خواهند شد. رشادت، مجاهدت و شهادت مدافعان حرم، راه روشن آینده جبهه مقاومت را ترسیم کرد.
بهرهبرداری سیاسی از فاجعه لبنان نشان از عجز و استیصال جبهه استکبار است
عجز و استیصال جبهه استکباری وقتی معلوم میشود که میبینید چگونه از فاجعه عظیم و مصیبت بزرگی که برای مردم لبنان به وجود آمده (که خدای تعالی به آنها صبر عنایت فرماید) بهرهبرداری سیاسی میکنند و بهجای همدردی و کمک، حزبالله لبنان و محور مقاومت را که در این جریان هیچ نقشی نداشته را میکوبند.
رئیسجمهور فرانسه زودتر از همه خباثت خودش را نشان داد و رسماً در امور لبنان دخالت کرد و زمان قرار داد و بعد هم آمریکا پلیدی خودش را نشان داد و درخواست تعویض دولت همسو با حزبالله شد. همه این شرارتها حکایت از این دارد که مقاومت در مسیر درستی حرکت میکند. خدای تعالی شهداء مقاومت را با اولیاء خودش محشور بگرداند.
واکنش امامجمعه کرج به اتفاقات اخیر شورای شهر فردیس / آیا این حرکت در مسیر خدمترسانی به شهروندان است / اگر دلسوزی دارید نباید بگذارید یک روز هم جایگاه بیمسئولیت بماند
نکته استانی: در این ایام لازم است که همه دستگاهها و مردم با همدلی و همکاری کارها را پیش ببرند، بنابراین اگر کسی و یا کسانی در مسیر دیگری حرکت کنند به خود و جامعه ضرر زدهاند. اینکه شنیده میشود که مثلاً فلان شورای شهر چند ماه است شهردار را به هر دلیل انتخاب نکرده، کار غلطی است. آیا این خدمت به مردم است؟
در ایامی که ابتلاء به ویروس قسمتی از کارها را مختل و خدمترسانی را دشوار کرده، ببینیم شهری با کثرت جمعیت و کارهای فراوان روی زمینمانده شهردار ندارد و عدهای در شورا آبستراکسیون کنند و شورا را از نصاب بیاندازند تا مثلاً فلان کس نشود فلانی بشود. آیا این حرکت در مسیر خدمترسانی به شهروندان است؟
اگر دلسوزی دارید نباید بگذارید یک روز هم جایگاه بیمسئولیت بماند و بعد با نظارت و پیگیری مواظب باشید تخلفی صورت نگیرد، نه اینکه اصل صورتمسئله را پاککنید. قطعاً این امور خلاف و ضمان آور است. لذا لازم است هرچه زودتر در ترمیمم این کمبود اقدام کنید و دستگاههای غیر مرتبط هم دخالتی درروند کار نداشته باشند مگر تخلفی صورت گرفته باشد. خداوند به همه خدمتگزاران صدیق و امین خیر کثیر عنایت فرماید.
دعای پایانی
اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَهَ الرَّشِیدَهَ وَ الْغُرَّهَ الْحَمِیدَهَ وَ اکْحُلْ نَاظِرِی بِنَظْرَهٍ مِنِّی إِلَیْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ وَ أَحْیِ بِهِ عِبَادَکَ فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِیَّکَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِکَ.
وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبَادِکَ وَ نَاصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ نَاصِراً غَیْرَکَ. اَللّـهُمَّ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ.
و ما را از اعوانوانصار و شیعیان و محبان و موالیان حضرتش قرار بده. خدایا ما را مشمول دعاهای آن حضرت قرار بده. دوره امتحان ما را کوتاه بگردان. این بیماری و بلا را از مردم عالم بهخصوص اهل ایمان مرتفع بگردان. مجروحان و معلولان عافیت ببخش، شهدا و گذشتگانمان را غریق رحمتت بگردان، رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خود محفوظ بدار.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته.