در شانزدهمین خطبه مکتوب جمعه مطرح شد:

شهید چمران نماد مدیریت جهادی و انقلابی است/ انتقاد امام‌جمعه کرج از عدم اجرای صحیح برنامه‌های فرهنگی استان / بودجه‌های کلان فرهنگی خرج امور سخیف و کم‌ارزش می‌شود/ مسئولین نسبت به مشکلات منطقه محروم حصار اقدام داشته باشند

کارشناس روابط عمومی ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ۰

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب شانزدهمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان فرمودند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، متن شانزدهمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

مدت محرومیت از نماز جمعه و دیدار هفتگی اهل ایمان به هفته هفدهم رسید. خدایا به کَرَم و بزرگیت و به‌حق خوبان درگاهت، بیماری و فقر و گرفتاری و بلا از بلاد مسلمین مرتفع بگردان و با نظر رحمت بر ما نظر فرما. اتفاقات و مناسبت‌های تیرماه فراوان است که بعضی موارد هفته پیش رو را اشاره می‌کنم.

شهید چمران نماد مدیریت جهادی و انقلابی است

۳۱ خرداد سالگشت شهادت یکی از فرماندهان بزرگ سپاه اسلام، سردار رشید دکتر مصطفی چمران است. او که عارف شب بود و شیر بیشه‌ی نبرد در روز. شهید چمران نماد یک مدیر انقلابی و جهادی است که امروز برای اداره امور کشور به چنین افرادی به‌شدت نیاز داریم. یعنی کسانی که مرد عمل هستند و کمتر حرف می‌زنند. او مردی خودساخته و دارای ابعاد گوناگون و بعضاً متضاد بود. تربیت‌شده مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام که هم اهل جنگ و مبارزه بود و هم سیاستمداری باایمان، با درجه بالای علمی که داشت هم به کار تعلیم و تربیت و معلمی می‌پرداخت و هم به حال ایتام و مستمندان رسیدگی می‌کرد. و در تربیت سرباز برای مبارزه با استکبار فعالیت گسترده داشت. مناجات و دل نوشته‌هایش در اوج عرفان است و کم‌نظیر. سیره و روش زندگی او نه‌تنها برای مسئولان بلکه یکی از بهترین الگوها برای جوانان است. شهادت و سعادت مزد رشادت‌ها و اخلاص او بود. دقایقی قبل از شهادتش درباره یکی از فرماندهان گفته بود: خدا رستمی را دوست داشت و بُرد و اگر خدا ما را هم دوست داشته باشد، می‏برد. و امام رحمه‌الله علیه درباره‌اش فرمود: او در پیشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. خدای تعالی با اولیائش محشور بگرداند.

اهمیت تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی 

اول تیرماه سال ۱۳۶۰ حضرت امام فرمان تشکیل سازمان تبلیغات را صادر فرمودند که بعداً این روز را روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی نام‌گذاری کردند. این روز را به همه عزیزانی که مجاهدانه و پیامبرگونه در عرصه تبلیغ دین و ارزش‌های الهی و انقلابی قلم می‌زنند و بیان و عمل می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم. راجع به اهمیت تبلیغ، ابزار تبلیغ، وظائف و رسالت مبلغان در این زمان، بایسته‌های تبلیغ مؤثر در گام دوم انقلاب، فضای مجازی با تهدیدها و فرصت‌هایی که دارد و ده‌ها مورد دیگر وقت موسع می‌طلبد که در فرصت دیگری بیان خواهم کرد ان‌شاءالله.

حضرت معصومه فردِ نمونه جامعه اسلامی است

آغاز دهه کرامت سوم تیر مصادف با اول ذی‌قعده اولین روز از ماه‌های حرام، بانوی باکرامت اهل‌بیت علیهم‌السلام، شفیعه محشر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها متولد شد و به نام روز دختران‏ نام‌گذاری شد. از این روز دهه‌ی پربرکتی که آغازش میلاد مبارک دختر هفتمین امام شیعیان و پایانش میلاد مسعود حضرت علی بن موسی‏الرضا، پسر موسی بن جعفر و در بین هم ولادت احمد بن موسی فرزند دیگر امام کاظم علیه‌السلام است به نام دهه کرامت شروع می‌شود.

بانوى بزرگواری که تحت تعلیم امامت و ولایت از چنان زندگی نورانی و الهی برخوردار شد که به‌عنوان فردِ نمونه جامعه اسلامی که مربوط به گروه و طبقه خاصی نبوده و نسبت به تمام مردم برتری دارد، الگو و اسوه‌ی بانوان و آقایان قرار گرفت. اوج بزرگی و کرامت این بانو را در فرازهای زیارت‌نامه‌اش ملاحظه بفرمائید.

جایگاه ویژه دختران در فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی

در طول سال توجه به دختران جامعه باید خیلی بیشتر از این باشد. در فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی دختران جایگاه ویژه‌ای دارند، چون در آینده مادران جامعه خواهند بود و نقش مهم همسری را به عهده خواهند داشت و دراین‌بین می‌توانند خواهری مؤثر در رشد فکری و اخلاقی برادران خود که مردان جامعه هستند داشته باشند. لذا استکبار برای از بین بردن نقش‌های مهمی که دختران در تربیت، اصلاح و رشد جامعه دارند، نقشه‌های پیچیده و ترکیبی کشیده است. او مرحله‌به‌مرحله با اجرایی کردن نقشه‌هایش تلاش می‌کند تا جوامع اسلامی را که خانواده محور هستند و رکن خانواده بانوی خانه است که قبلاً دختری از دختران جامعه بوده است را به انحطاط عقیدتی و رفتاری بکشاند. باید برای دختران از بدو تولد بلکه قبل از آن برنامه داشت.

اگر کسی امروز، هدف تهاجم فرهنگ غرب در فضای اجتماعی جامعه و تخریب جایگاه سترگ بانوان در فرهنگ اسلامی توسط غرب، به بهانه‌ی احساسی، پوچ و غیر کارشناسانه پایین بودن جایگاه بانوان را نبیند، قطعاً مغرض است. آیا در قسمت عمده‌ی دنیای غرب غیر از نگاه ابزاری و جنسیتی به دختران و زنان نگاه متعالی وجود دارد؟ متأسفانه در سطح جامعه در بین دختران و بانوان ناهنجاری‌هایی دیده می‌شود که ریشه‌ی این آسیب‌های رفتاری به طرز تفکر و اندیشه‌ی شخص برمی‌گردد، و لذا اگر بخواهد کار اساسی صورت بگیرد باید به سراغ اصلاح فکر و عقیده دختران و بانوان جوان رفت، شبهات را پاسخ داد و آنچه را که اسلام برای رشد و تعالی بانوان خواسته است، خوب تبیین کرد.

انتقاد امام‌جمعه کرج از عدم اجرای صحیح برنامه‌های فرهنگی استان/ بودجه‌های کلان فرهنگی خرج امور سخیف و کم‌ارزش می‌شود

باید کار فرهنگی حساب‌شده و با برنامه انجام داد. که متأسفانه بعضاً امور فرهنگی در اختیار کسانی است که آشنایی و تخصص لازم را ندارند. مثلاً در شهرها بودجه و امکانات فرهنگی در اختیار متخصصان فرهنگی نیست و حتی مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان هم به خاطر اینکه بیشتر مواقع و در مقام اجرا در مسیر غلطی قرار می‌گیرد به سرانجام درستی ختم نمی‌شود. متأسفانه بودجه‌های کلان فرهنگی خرج امور سخیف و کم‌ارزش و غیر کارشناسی شده می‌شود و البته برای یک عده‌ای آب‌ونان فراوان دارد و همین‌ها با هوچی گری شبکه‌ای نمی‌گذارند کار به‌جای درستش برگردد.

فرهنگ حوزه‌ای کاملاً تخصصی است

سال‌هاست راجع به آمایش فرهنگی استان و نقشه جامع و اطلس فرهنگی استان گفته و از دستگاه‌های مربوطه، اقدام خواسته‌ایم و متأسفانه عده زیادی توجه نکرده‌اند و کار به نتیجه نرسیده است مگر همان قسمتی که خود اقدام کرده‌ایم. حوزه فرهنگ، حوزه تخصصی است این‌طور نیست حالا کسی مثلاً در شورای شهر و امثال آن رأی آورد شد عنصر فرهنگی و می‌تواند نظر بدهد و اجراء کند و پول مردم را خرج خزعبلات کند!!!!! مکرر عرض کردیم باید با کارگروه‌های تخصصیِ دغدغه مند و اولویت شناس امور بررسی شود و در شورای فرهنگ عمومی به رأی و نظر گذاشته شود و برای نحوه اجراء به شوراهای شهر و دیگر دستگاه‌ها ابلاغ شود و آن‌ها با همان اولویت‌ها و توجهاتِ کارشناسی شده اقدام کنند.

مصیبتی که امروز استان ما به آن مبتلاست عمده‌اش همین است که حتی گزارش کار خودشان در امر فرهنگ را هم نمی‌توانند بدهند. مکرر عرض شد طرح‌های اقتصادی و اجتماعی که در استان قصد اجرا و بهره‌برداری دارد مثل باغ لاله کندر و امثال‌ذلک حتماً پیوست‌های فرهنگی آن به‌دقت دیده شود و حتی در شورای فرهنگ بررسی شود و بعد مجوز اجراء بگیرد تا آسیب نداشته باشد.

حقوقی که اسلام برای زن قائل است در هیچ مکتبی دیده نمی‌شود

بگذریم حقوقی که اسلام برای خانم‌ها قائل است در هیچ مکتبی دیده نمی‌شود. و اگر گاهی رفتاری غلط در بعضی از کشورهای اسلامی نسبت به خانم‌ها مطرح می‌شود همه آن‌ها مورد نکوهش و انتقاد اسلام است. فقط به‌عنوان نمونه، سفارش‌ها و رفتار اولیاء دین را با دختران نگاه کنید. روش و سیره خود پیامبر اکرم با دختر مکرمشان را که همه میدانیم.

دربیانی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که دو دختر، یا دو خواهر، یا دو عمه، یا دو خاله را سرپرستی کند، سرپرستی آن دو او را از آتش جهنم حفظ می‏کند. یا در روایتی دارد: شخصی به مردی که نزد رسول خدا نشسته بود خبر داد همسرت دختر آورد، رنگ آن مرد تغییر کرد، رسول خدا فرمود: چه شده؟ عرضه داشت: خیر است، فرمود: بگو چه اتفاقی افتاده. گفت: از خانه بیرون آمدم درحالی‌که همسرم درد زائیدن داشت، این مرد به من خبر داد دختردار شده‏ام. حضرت فرمود: زمین حمل‏کننده او، آسمان سایه سرش و خداوند روزی دهنده اوست، دختر دسته گیاه خوشبویی است که آن را می‌بویی… رسول خدا فرمودند: خداوند به دختر مهربان‌تر از پسر است، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می‏کند. و فرمودند: بهترین فرزندان شما دختران هستند.

اربعین موسوی بهترین زمان برای آغاز چله گرفتن

تذکر این نکته هم در اینجا خالی از لطف نیست کسانی که مراقبت از نفس و توجهات معنوی دارند یکی از زمان‌های پسندیده برای چهله گرفتن، از اولین روز ماه ذی‌قعده که حضرت موسی چهل روز به کوه طور رفت می‌باشد که معروف به اربعین موسوی است.

تبریک امام‌جمعه کرج به مناسبت هفته قوه قضائیه

دهه قوه قضائیه هم در این روزها شروع می‌شود ضمن تبریک ایام به همه عزیزان دستگاه قضا به خاطر فرصت کم ان‌شاءالله در نوبت دیگر مطالبی را عرض می‌کنم.

مسئولین نسبت به مشکلات منطقه محروم حصار اقدام داشته باشند / خدمات و فعالیت‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود

نکته استانی: طبق برنامه‌ای که دارم و به مناطق مختلف استان سرکشی می‌کنم، فرصتی شد بر اساس شکایتی که شده بود به منطقه محروم حصار و کمتر موردتوجه سری بزنم. لازم است مسئولین مربوطه متوجه مشکلات عدیده‌ای که منطقه خط چهار حصار دارد باشند و با سرعت بیشتری نسبت به مالکیت عرصه‌ی املاک، تصفیه‌خانه لوکال، جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهری که معضلات زیست‌محیطی و بهداشتی برای خانواده‌ها و به‌خصوص کودکان به وجود آورده و می‌آورد اقدام داشته باشند. و از انجام کارهای صورت گرفته گزارشی به مردم و رسانه‌ها جهت انعکاس داشته باشند.

مالکان هوای مستأجران را داشته باشند

در این روزها که همه به کمک هم احتیاج داریم بدانید شیطان هم بیکار نمی‌نشیند و فرصت برای منحرف کردن و به‌اشتباه انداختن را از دست نمی‌دهد. نکند عده‌ای بی‌توجهی کنند و به خاطر مطامع زودگذر دنیایی به دیگران اجحاف و ظلم کنند. امروز روز معامله باخدای تعالی است. مالکان خانه‌ها و مغازه‌ها هوای مستاجرین را داشته باشند. گاهی زیاد کردن مبلغ اجاره، شمارا ثروتمند نمی‌کند اما زندگی خانواده‌ای را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهد. با بی‌توجهی به محاسبات دنیاگرایانه، روح خودتان را تعالی ببخشید.

دعای پایانی

خداوندا فرج مولایمان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از اعوان‌وانصار و شیعیان و محبان و موالیان حضرتش قرار بده. ما را مشمول دعای آن حضرت قرار بده. بیماری و بلا از مردم عالم مرتفع بگردان. مجروحان و معلولان عافیت ببخش، شهدا و گذشتگانمان را غریق رحمتت بگردان، رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خود محفوظ بدار.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.