متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ
عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوی مواظب مجاری ادراکی خود که یکی از آنها گوش است، هستند و همه حقوق آن را رعایت میکنند. حق چهارمی که امام سجاد علیهالسلام در رساله حقوق به آن پرداختهاند حق گوش است که فرمودند: «وَ أَمَّا حَقُّ السَّمْعِ فَتَنْزِیهُهُ عَنْ أَنْ تَجْعَلَهُ طَرِیقاً إِلَى قَلْبِکَ إِلَّا لِفَوهَهٍ کَرِیمَهٍ تُحْدِثُ فِی قَلْبِکَ خَیْراً أَوْ تَکْسِبُ خُلُقاً کَرِیماً فَإِنَّهُ بَابُ الْکَلَامِ إِلَى الْقَلْبِ یُؤَدِّی إِلَیْهِ ضُرُوبُ الْمَعَانِی عَلَى مَا فِیهَا مِنْ خَیْرٍ أَوْ شَرٍّ وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ». حق گوش پاک داشتن او است از اینکه راه دلت باشد مگر براى خبر خوبى که در دلت خیر به وجود آورد، یا خُلق کریمی نصیب تو کند، زیرا گوش دروازه دل است هر نوع معنى خوب یا بدى را به آن میرساند؛ و لا قوه الا باللَّه العلى العظیم.
همه میدانیم که یکی از راههای ورودی قوه درک ما گوش است و قسمتی از خوراک دل و قلب ما توسط گوش تهیه میشود. پس باید بهخوبی آن را حفظ و صیانت کرد که دچار کجی و انحراف از طریق شنیدهها نشویم. امام سجاد علیهالسلام فرمودند: گوش دروازه قلب است. باید نگهبانی این دروازه را جدی گرفت و الا ضرر آن به خاطر اینکه روی فکر و عقاید اثر میگذارد بسیار است. بحثهای مختلفی راجع به گوش میتوان طرح کرد. یکی از آنها خوب گوش دادن است. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «مَنْ أَحْسَنَ الِاسْتِمَاعَ تَعَجَّلَ الِانْتِفَاع». هر کس خوب گوش کند زودتر بهرهمند میشود. یا در عبارت دیگری فرمودند: «عَوِّدْ أُذُنَکَ حُسْنَ الِاسْتِمَاعِ وَ لَا تَصْغِ إِلَى مَا لَا یَزِیدُ فِی صَلَاحِکَ اسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِکَ یُصْدِی الْقُلُوبَ وَ یُوجِبُ الْمَذَام». به گوش خودت عادت بده نیکوئى شنیدن را و چیزی که برای حال تو شنیدن آن مفید نیست گوش نده، پس بهدرستی که (اگر این کار را نکنی) قلب را زنگدار میکند. (صفای دل را از بین میبرد مثل آهن زنگزده تیره و سیاه میشود) و موجبات مذمت را فراهم میکند.
باید این راه ورودی را از هر رهزن و گردنهگیری حفظ کرد. گمرکی آن را سخت گرفت. تذکرههای ورودی را با دقت چک کرد که تروریست انتحاریِ فکر و عقیده و اخلاق وارد مملکت دل نشود. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: خداوند بر گوش این وظیفه را قرارداد که با آن به معاصی گوش ندهی. بلکه به خیر و ادب و تربیت و صلاح و قرآن و علوم و مطالب خوب و موعظه و امثال ذالک باید گوش داد. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «أَلَا إِنَّ أَسْمَعَ الْأَسْمَاعِ مَنْ وَعَى التَّذْکِیرَ وَ قَبِلَه». بدانید شنواترین گوشها گوشی است که پند و اندرز را بشنود و پذیرا باشد. البته این شنیدن شرطی دارد و آن اینکه با غفلت همراه نباشد، چون موعظه و تذکر، وقتی با گوش دل شنیده شود اثرگذار است و الا ثمرهای ندارد. امیرالمؤمنین فرمودند: «سَمْعُ الْأُذُنِ لَا یَنْفَعُ مَعَ غَفْلَهِ الْقَلْب». شنیدن گوش سود نمىدهد با غفلت دل. خوب است
به این نکته هم توجه داشته باشید که مقصود از شنیدن گاهی همان معنایی است که در بین مردم رایج است که کسی به دیگری میگوید فلان مطلب را شنیدی؟ یا او میگوید شنیدم فلانی چنین میگفت؛ اما گاهی وقتی گفته میشود شنیدم، یعنی ترتیب اثر میدهم و طبق گفته عمل میکنم؛ و وقتی بر طبق آن عمل نکردم یعنی گوش شنوا نداشتم. همانکه اهل دوزخ اقرار میکنند و میگویند که گوش شنوا نداشتیم. در آیه ۱۰ سوره مبارکه ملک فرمود: «وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی أَصْحابِ السَّعیر»؛ و میگویند: اگر ما شنیده بودیم یا تعقل کرده بودیم در میان اهل آتش سوزان نبودیم؛ و در مقابل اهل ایمان میشنوند و ترتیب اثر میدهند. در آیه ۲۸۵ بقره فرمود: «وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا»؛ و وقتی به خدای تعالی عرض میکنیم انک سمیع الدعا. شما دعا را میشنوی و به اجابت میرسانی، یعنی ترتیب اثر میدهی؛ و گاهی شنیدن در امور تکوینی مطرح میشود مثل شنیدن تسبیح موجودات عالم. قسمتی از آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء فرمود: «… وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ…». بههرتقدیر باید گوش را از شنیدن انواع سخنان بیهوده و لغو غیبت و دروغ و امثال اینها حفظ کرد. اگر حق این عضو را رعایت نکنیم عواقب دنیایی و آخرتی برای ما خواهد داشت.
در بیان دیگری از رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام فرمودند: «وَ حَقُّ السَّمْعِ تَنْزِیهُهُ عَنْ سَمَاعِ الْغِیبَهِ وَ سَمَاعِ مَا لَا یَحِلُّ سَمَاعُه». حق گوش، نگهداری او از شنیدن غیبت است و شنیدن چیزی که شنیدنش حلال نیست. قطعاً میدانید و بر این موضوع هم مواظبت دارید که شنیدن غیبت هم مثل غیبت کردن است و فرقی باهم در حرام بودن ندارند. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «السَّامِعُ لِلْغِیبَهِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْن». شنونده غیبت یکی از دو غیبت کننده است؛ و رسول خدا فرمودند: مجلسى با غیبت آماده نشود جز که دین در آن ویران گردد، گوش خود را از شنیدن غیبت پاک دارید که گوینده و شنوندهاش شریک در گناهاند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا در همه کارهای خود ائمه را الگو قرار داده با او حرکت میکنند و از او جلوتر نیفتاده، عقب هم نمیمانند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۱۰۶ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «نَحْنُ النُّمْرُقَهُ الْوُسْطَى بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی وَ إِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی». نمرقه: بالش کوچک/ ما (پشتی) تکیهگاهى میانه هستیم، آنکه عقب ماند خود را به آن برساند و آنکه پیشى گرفته (غلو کرده) بهسوی آن بازگشت نماید. ازآنجاکه امام علیهالسلام بهعنوان الگوی فرد و جامعه مطرح است، در همه امور معتدل هستند تا اگر کسی از آنها عقب ماند و در کارها و امورش کوتاهی داشت توانائی رسیدن به امام را داشته باشد؛ و اگر کسی هم اهل افراط و تندروی بود بتواند برگردد و همراه امام حرکت کند؛ بنابراین اگر در هر امری از امور دنیا و آخرت همراه اهلبیت حرکت کردیم به مقصد میرسیم. درجاهای دیگر هم شبیه این مطلب گفته شد. در زیارت جامعه کبیره داریم که روگردان از شما خارج از دین است. «فالراغبُ عنکم مارق» و ملازمتان ملحق شونده «واللازم لکم لاحق» و کوتاهی کننده در حقتان در شرف نابودی است. «و المقصِّرُ فی حقِّکم زاهق»؛ و حق همراه شما و در شما و از شما و بهسوی شماست. «و الحق معکم و فیکم و منکم و الیکم». خدای تعالی توفیق همراهی با اهلبیت علیهمالسلام را نصیب همه ما بگرداند.
۱۲ ربیعالاول به روایت اهل سنت و هفدهم ربیع به روایت شیعه، ولادت پر از خیروبرکت اشرف مخلوقات رسول مکرم اسلام محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و سلم است. این روز را به همه شما تبریک و تهنیت عرض میکنم و امیدوارم که همه ما از پیروان مکتب نجاتبخش نبوی باشیم انشاءالله. یکی از راهبردیترین ابتکارات حضرت امام رضوانالله علیه که نقشههای شوم مستکبرین را برای همیشه بیتأثیر کرد، اعلام هفته وحدت بود که فاصله بین دوازدهم و هفدهم را بهعنوان هفته وحدت اعلام کردند و در ایران و جهان یک جریان سرنوشتساز را به وجود آوردند که در این زمان و شرایط پیچیده و حساس، جهان اسلام را به آن توجه دادند و اگر این توجه کامل شود قطعاً هیچ دشمنی نمیتواند به اسلام و مسلمین صدمه بزند. راهبرد وحدت مسلمین دست متجاوز به منابع و منافع مسلمین را قطع و جریان حق را به منزل مقصود میرساند. وحدت جهان اسلام خواسته و منطق رسول خدا و اولیای دین است. جریان مقابل جبهه حق تلاش میکند تا اصل اسلام و هویت او را از بین ببرد. هویت اسلام به همین وحدت اوست. طرح موضوع وحدت در ایام ولادت رسول مکرم اسلام بهعنوان محور وحدت امت اسلامی در زمان امام و بعد از امام تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، این ترفند دشمن را که میخواهد هویت را از بین ببرد ناکارآمد کرد. لذا یکی از محوریترین عنصر وحدتبخش این است که مسلمین بازمان شناسی کامل و بصیرت کامل دشمن را و ترفندهای دشمنی او را بشناسند و مسیر مقابله را با وحدت کامل طی کنند. رهبر معظم انقلاب در یک بیانی فرمودند: «وحدت مسلمانان یک شعار درست و ضروری است. آن را یک مسئله استراتژیک میدانم. ما با این انگیزه صحیح وحدت مسلمانان را در جمهوری اسلامی یک مسئله اساسی قراردادیم، لذا همه باید در این مسیر قدم بردارند». روایات متعددی هم هست که فرصت بیان محتوای روایی این بحث نیست. روش رسول خدا هم این بود که با به کار بردن استراتژی و تدابیر اساسی، حکومت دینی را تأسیس کرد، تحکیم بخشید و توسعه داد و ریشه این حرکت، ایجاد وحدت و وفاق اجتماعی و به وجود آوردن محیطی امن و آرام در مدینه جدیدی بود که طراحی کرده بود. آن چیزی که بسیار اهمیت دارد و نیاز جامعه مسلمین در این روزها هست مسئله امت واحده و وحدت اسلامی است که باید به نقش و سیره رسول خدا در اداره جامعه اسلامی و ایجاد وحدت بهعنوان الگو قرآن کریم هم به آن اشارهکرده توجه تام داشت. البته باید این سیره را با زوایای مختلفی که دارد به کاربست تا بشود نظام ولایت اجتماعی الهی را در سطح جهان با حفظ ویژگیها و سازوکارهای خاصی که دارد عملیاتی کرد تا رسید به «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» (انبیاء/۹۲) همان حرفی که حضرت امام رضوانالله علیه زدند که اسلام آمده است تا تمام ملل دنیا را از عرب و عجم و ترک و فارس باهم متحد کند و یک امت بزرگ به نام امت اسلام در دنیا برقرار کند و البته تا این مهم واقع نشود کشورهای استکباری اجازه آرامش به کشورهای دیگر نمیدهند. شما الآن وضعیت فلسطین و سوریه و عراق و لبنان و نیجریه و بقیه ملل اسلامی را میبینید که دوای درد همه اینها در مقابل استکبار و این جرثومههای فساد وحدت است و تا این وحدت محقق و برقرار نشود، جهان اسلام آرامش به روی خودش نمیبیند. طوری هم القا میکنند بعضی وقتها که قسمتی از جهان اسلام علیه قسمت دیگرش باشد تا آنها به منافع خودشان برسند. کشورهای اسلامی را به جزایر کوچک و کوچکی تبدیل کردند و هرکدام از آنها با خودشان در حال درگیری هستند و آنها هم منافع و منابع را تاراج میکنند. این وحدت باید برگردد. خدای تعالی بهزودی همه ما را شاهد این وحدت در جهان اسلام بگرداند انشاءالله.
مسئله دیگری که عرض میکنیم بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت سیزدهم آبان بود که ملاحظه فرمودید. معمولاً سخنان مهمشان را راجع به آمریکا جز از اینکه در طول سال بیان میکنند، در روز ۱۳ آبان در اجتماع دانش آموزان و نوجوانان بیشتر در آنجا مطرح میکنند. قبل از یادآوری نکات بیان ایشان باید از حضور پرشور مردم بخصوص دانش آموزان و جوانان و نوجوانان عزیز البرزی در راهپیمایی حماسی و استکبارستیز ۱۳ آبان امسال تشکر کنم که در اقصی نقاط این استان با شور و هیجان و اهتمام همه این عزیزان وارد شدند و مراسم خوبی برگزار شد. با این حضور اعلام کردید که از آرمانهای انقلاب حمایت میکنید و در مقابل دشمنیهای مستکبران کوتاه نمیآیید و اهل مذاکره و پذیرش ذلت هم نیستید. این پیام محکم و قوی این حضور بود که نهتنها در البرز بلکه در اقصی نقاط کشور بهخوبی مخابره شد.
در بیان رهبر معظم انقلاب گذشته از تبیین سابقه طولانی دشمنی آمریکا با ملت ایران، تحریف واقعیتها و ضعف شدید آمریکا در این روزها و اینکه آمریکا را به گوشه رینگ بردیم، دو نکته مهم دیگر را هم ایشان فرمودند؛ اما آنها چون تکرار شده بود عرض نمیکنم. به این دو مورد یک توجهی داشته باشیم. اولاً که ایشان آمریکا را تعبیر به گرگ کردند. امام شیطان بزرگ گفته بودند و تعبیرات دیگری که خود حضرت آقا هم تعبیراتی دارند؛ اما این بار تعبیر گرگ داشتند. برای روشن شدن این عبارت باید ببینیم که گرگ چه صفتی دارد. صفات پلید گرگ را باید خوب شناخت تا وقتیکه این تعبیر به کار میرود بهدرستی این تعبیر پی ببریم. گرگ یک موجود خونآشام و بیرحم و قسی است. معمولاً شکارش را مشغول میکند تا از آن ناحیه که احتمال نمیدهد او را بگیرد. گرگ وقتی حمله میکند به همه گله میزند. به هرکه که دستش رسید نابود میکند. بهاندازه نیازش از بین نمیبرد. سایر حیوانات اینگونه هستند. مثلاً شیر یکگوشه مینشیند، کمین میکند، یک آهوی پیری را یا یک حیوان ناقصی را در نظر میگیرد و حمله میکند. بهاندازه نیاز هفته و ماهش شکار را از پا درمیآورد؛ اما گرگ اینگونه نیست. همه گله را نابود میکند و یکی از آنها را برمیدارد و میبرد. ازاینجهت خونآشامترین حیوان است. به نوع خودش هم حمله میکند. گرگها رو به هم میخوابند. بقیه حیوانات رو به دشمن میخوابند. اینها رو به رویهم میخوابند که اگر یکی از آنها پلک زد حمله کند و او را بگیرد. خیلی موجود عجیبی است. لذا در تعبیرات روایات هم بعضی از اشخاص را میخواهند مثال بزنند به گرگ تعبیر میکنند. در روایات دارد اگر دو گرگ خونخوار را در آغل گوسفندان بیندازند، گرگی که در فضای باز به گله حمله کند باز بعضی از گوسفندان فرار میکنند؛ اما شما فرض کنید دو گرگ خونخوار را در یک محیط بسته و در آغل گوسفندان بیندازند. ذئبان ضاریان شب تا صبح هم در این آغل بمانند. چه چیزی از گوسفندان میماند؟ در روایات هست که حب ریاست بلایی که بر سر اشخاص میآورد بیشتر از آن است که آن دو گرگ خونخوار بر سر گوسفندان میآورند. اینکه میبینید بعضیها چه جنایاتی را مرتکب میشوند به خاطر صفت گرگی است که درون آنهاست. گرگ به همه به دید طعمه نگاه میکند. گرگها به شکارشان حربه میزنند اما درعینحال همه حواسشان به خودشان هست که دیگری پیروز میدان نشود. از خودشان هم نمیگذرند. در طول تاریخ آمریکا بررسی کنید آیا چیزی غیرازاین صفات دیدهاید؟ حملاتی که کردند، کشت و کشتاری که داشتند در طول تاریخ با همین انقلاب خود ما.
مطلب دیگر اینکه فرمودند، نباید به آمریکای رو به افول تنفس مصنوعی داد و مذاکره تنفس مصنوعی است. گرگی که دارد میمیرد را که نباید زنده کنید و به جان خودتان بیندازید. اصرار آمریکا برای مذاکره به جهت منافعی است که میبرد، غیر از جنبه تبلیغی و انتخاباتی که برای رئیسجمهور آمریکا دارد. اگر ایران تن به مذاکره بدهد جبهه مقاومت فرومیریزد. عزت و اقتدار ایران در نگاه بینالمللی از بین میرود. بوق به دستشان میگیرند که ببینید فشار حداکثری بر ایران اثر کرد و این شکستی است که ایران هرگز تن به این شکست نخواهد داد.
آقایان به نصیحتهای مشفقانه رهبر معظم انقلاب گوش بدهید. از تاریخ پند بگیرید. همه شاهد بودید و دیدید که کوبا بعد از ۵۰ سال تحریم، همین چند وقت قبل همه شنیدید بعد از ۵۰ سال تحریمی که آمریکا شدیدترین تحریمها را نسبت به کوبا داشت، آنقدر رفتند و آمدند حاضر به مذاکره با آمریکا شد؛ اما غیر از چند عکس تبلیغاتی و یادگاری چه چیزی نصیب کوبا شد؟ تمام شد. هیبت و هیمنه کوبا هم از بین رفت. بیایید بین سازش و مذاکره و توافق فرق بگذارید. در مذاکره بهطرف مقابل امتیازاتی داده میشود که بعدازآن انسان پیروز میدان شود، جلو برود و به نفع خودش باشد، نه اینکه امتیاز بدهیم و بدتر و بیشتر خود را تحت سلطه قرار دهیم. عدهای اینگونه عمل میکنند. ببینید این گام چهارم هستهای که برداشته شد باز جبهه استکباری را به تلاطم انداخت. شروع کردند به حرفهای بیربط زدن که نشان میدهد مسیر، ولو دیر اقدام شده اما درست انتخابشده است که باید جلوی مستکبر ایستاد. میبینید که هر حرکت عزتمندانه از روی صلابت را تحمل نمیکنند، لذا باید با قاطعیت تمام در مقابل آنها ایستاد و تا حصول نتیجه کامل از حقوق ملت دفاع کرد.
همانطور که حضرت آقا در دیدار با دانش آموزان فرمودند باید تولید داخل را رونق داد. با واردات کالاهای تولید داخل مبارزه کرد. کالاهایی که در داخل تولید میشوند را اجازه نداد که وارد شوند؛ و در دفاع از آینده جوانان هشدار دادند که باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود. اگر بخواهیم این حرف را در جامعه تبدیل به فرهنگ کنیم و مصرف کالاهای خارجی ضد ارزش تلقی شود باید همه باهم اقدام کنیم، گفتمان سازی کنیم و رسانهها به کمک بیایند و این مهم را به مخاطب بهخوبی القا کنیم که یعنی همه این کار را بکنند که به مخاطبین و عامه مردم اینگونه القا شود که واردات کالای خارجی یعنی از دست رفتن یک فرصت شغلی در داخل کشور؛ و به تعبیر رهبری این کار حرام شرعی و قانونی است. وقتی در شرایط انواع تحریمهای بانکی و نفتی و غیره قرار داریم تا واردات کنترل شود به نتیجه نخواهیم رسید و اقتصاد درست نخواهد شد. آمار گمرک درباره کالاهای لوکس و غیر لوکس و غیرضروری را وقتی مطالعه میکنیم نگرانکننده است. در همین چند ماه اخیر باید جلوی اینها گرفته شود. باید دستگاههای مربوطه و نظارتی زمان برطرف کردن موانع با جدیت تمام، تولید داخلی را ازنظر کیفیت مرغوبیت کنترل کنند تا سطح کالاهای باکیفیت و مرغوب بالاتر رود؛ و بعد خوبها را باید تشویق کرد و بدها را باید تنبیه کرد. اگر نقص قانونی هم وجود دارد مجلس باید ورود کند و به این مهم بپردازد. اقتصاد مقاومتی بدون حمایت از تولید داخلی معنا ندارد. برای کمک به اقتصاد مردم و بهنظام و انقلاب لازم است که هزینههای مالیاتی تولیدات داخلی کم شود. اینها قوانینی است که اگر درست شود خیلی از این مسائل حل خواهد شد. در کنار آن جلوی واردات غیرضروری هم باید گرفته شود.
حرف از حمایت تولیدات داخل شد، خوب است که اینجا اشارهکنم از تولیدات فرهنگی ارزشی که در داخل تولید میشود باید خوب حمایت کرد. متأسفانه این قسمت مغفول میماند و یا کمبها میماند. ولی مردم اگر خوب وارد عمل شوند و تشویق و ترغیب کنند این تولیدات بیشتر خواهد شد/ باید کمک کنیم و حمایت کنیم تا تولیدکنندگان آثار فرهنگی فاخر بتوانند تولیداتشان را بیشتر کنند و اثرگذاری آنها در جامعه بیشتر شود. توصیه میکنم عزیزان فیلمی را که جدید اکران میشود با عنوان «منطقه پروازممنوع» بروید ببینید و با دیدن خودتان از این اثر حمایت کنید و انشا الله کارهای فاخر دیگر را هم دنبال خواهید کرد.
ازآنجاییکه رهبر معظم انقلاب چند بار در جلسات مختلف تذکر دادند که اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی قرار بگیرد و توجه نشد و اخیراً هم ابراز ناراحتی کردند، بنده از این هفته در نماز جمعه چندهفتهای نکتههایی را از اسناد لانه جاسوسی برای شما بیان میکنم تا این قسمت لااقل از طرف ما دنبال شده باشد و حرف در این مقطع به زمین نمانده باشد. آمریکا از هر فرصتی استفاده میکند تا به اسلام و نظام اسلامی و مسلمین و انقلاب ضربه بزند. برای نمونه یکی از این اسناد را من برای شما میخوانم که در یک جشن مذهبی ببینید چگونه ورود میکند و چگونه میخواهد برداشت کند. از هیچ روزنهای که میبیند میتواند ضربه به اسلام بزند غافل نیست. سندی را که میخوانم برای سال ۵۸ است؛ یعنی برای اول انقلاب. از چهل سال نگذشته است؛ یعنی از همان روز اول منافقانه عمل کردند. آن موقع عده زیادی باورشان نمیشد که آمریکا دشمن است. امروز همه میدانند که آمریکا دشمن است؛ اما نمیدانیم باز چرا بعضیها سنگ آمریکا را به سینه میزنند. مطلب این است: «از سفارت آمریکا در تهران به کمیته داخلی دولت آمریکا در آسیا واشنگتن دی سی. موضوع: جشن هجرت در ایالاتمتحده (هجرت پیغمبر) ۱٫ آیتالله خمینی امروز به شورای انقلاب و دولت موقت ایران دستور داد که با برنامههای انقلابی به استقبال آغاز پانزدهمین قرن هجرت بروند تا عظمت و فرخندگی این موقعیت را بنمایاند. (این مأمور آمریکایی دارد گزارش میدهد که امام چنین دستوری داده است) ۲٫ فوراً اطلاعات موردنیاز درزمینهٔ طرحهای ایالاتمتحده بهمنظور بزرگداشت هجرت را بهنحویکه با جشنهای ایران مرتبط باشد پست نمایید (که میخواهیم برنامهریزی کنیم ما هم جشن بگیریم؛ یعنی اینها از جشن هجرت هم غافل نیستند) ۳٫ اگر ایالاتمتحده در نظر دارد جشنهای هجرت را با شرکت بعضی از ایرانیان برگزار نماید جزئیات لازم را بفرستید. لینگن کاردار سفارت آمریکا در تهران»؛ یعنی برای جشن هجرت پیغمبر اکرم که بهعنوان پانزدهمین قرن در ایران گرفته میشود گزارش دادهشده است که حتماً بروید و ببینید که چگونه است تا ما هم در آمریکا و در ایران بتوانیم جشنی برگزار کنیم. در اوایل انقلاب روششان همینطور منافقانه بود. اخیراً که دیگر خیلی شفاف کارشان را انجام میدهند.
نکته استانی این است که کارهای خوبی که میشود وظیفه اصلی دستگاهها است که انجام دهند، تعریف ندارد. بعضیها میگویند که چرا از آن دستگاه تعریف نمیکنید که کارشان را خوب انجام میدهند. کار خوب انجام دادن وظیفه دستگاههاست و تعریف ندارد؛ اما از باب تشویق دیگران به کار خوب باید تذکر داد وبیانش کرد. لذا از همه مدیران و مسئولان و کارمندانی که بهموقع مشغول به کار میشوند و تماموقت در خدمت هستند و درجایی که هستند احساس مسئولیت میکنند و با مراجعهکنندگان بهخوبی برخورد میکنند و در حفظ بیتالمال مواظبت دارند و در نحوه عملکرد طوری عمل میکنند که امید به آینده و بهتر شدن اوضاع را نوید میدهند و بر کارآمدی نظام تأکیددارند، بنده بهنوبه خودم تشکر میکنم. در هفتههای آینده هم اگر لازم شد از دستگاههایی که خوب عمل کردند و کارهای ویژه داشتند یاد خواهم کرد. باید قدردان کارگزار دلسوز بود و تشکر کرد. ما مسئولینی داریم که بهمحض اینکه قبول مسئولیت میکنند برای اینکه بتوانند در منطقه خودشان حضور بیشتری داشته باشند و خدمات بیشتری را انجام دهند خانوادهشان را بلافاصله مستقر میکنند، اگر ساکن این شهر نیستند؛ و متأسفانه یکی از معضلات استان ما این است که تعداد زیادی از مسئولین در سطح بالا غیر از استاندار محترم که خانوادهشان را آوردند و مستقر شدند، تعداد زیادی از مسئولین را میبینیم که نیستند. بنده ساعت ۸ شب زنگ میزنم برای یک کاری در شهرستان، میگویم فلانی هست؟ میگویند نه. چند نفر را نام میبرم میگویند نیستند. ۵/۶ نفر از مسئولین درجهیک استان که باید در آن صحنه حاضر باشند نیستند. کجا هستند؟ در شهرشان. لذا باید اگر کسی میخواهد خدمت کند باید در محل خدمتش مستقر شود. الآن این مطلب را گفتم حالا یک عده لایحه ندهند که چند صد میلیون برای کسانی که خانه ندارند خانه تهیه کنند. منظور من از این مطلبی که گفتم این نبود.
نکته انتخاباتی این است که انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا امروز به دنبال تحقق آرمانهای الهی بوده است و این مهم واقع نمیشود مگر کسانی که اعتقادی به این امور دارند، مسئولیتها را بپذیرند. کسانی که برای انتخابات نمایندگان مجلس نقش قانونگذاری بر اساس همین آرمانها رادارند. باید دقت کرد افرادی باشند که از بدنه مردم برخاسته باشند. مثل همه مردم زندگی کرده باشند و بکنند. اهل ویژه خواری وزندگی تجملی و رفاهزده و رفاهطلب نباشند تا بتوانند در زمان قانونگذاری کار خودشان را درست انجام دهند. امام رضوانالله علیه فرمودند: کسی که انتخاب میکنید طعم تلخ فقر را چشیده باشد. در یک بیان دیگری فرمودند: طرفدار اسلام راحتطلبان و فرصتطلبان نباشند. اینها ملاک است. حواستان باشد کسانی که داوطلب هستند و کاندیدای مجلس هستند بررسی کنید. یکدفعه میبینید مثلاً چند میلیارد تبلیغ میکند. یا کسی که درآمدهای آنچنانی داشته زندگی آنچنانی داشته آیا میتواند قوانینی را وضع کند که به حال مستضعفان و محرومان مفید باشد یا میگوید که ما حقمان را از سفره انقلاب داریم برمیداریم؟ دقتهای لازم را باید داشته باشید. ضمناً دستگاه نظارتی بر تعیین صلاحیتها ماده ۳۰ قانون انتخابات برای داوطلبان هم دقت داشته باشند. یکی از بندهای آن میگوید که متجاهر به فسق نباشد. کسی که میخواهید او را انتخاب کنید برای نمایندگی متجاهر به فسق نباشد. اگر کسی تجاهر به فسق داشته باشد محروم است. موارد تجاهر به فسق در کتب فقهی منظور شده که من نمیخواهم وارد آن شوم. متأسفانه میبینیم در مواردی بعد از ورود به مجلس نماینده مجلس متجاهر به فسق است. حالا یا در گفتار که نمونههایش را شما شنیدهاید و میشنوید یا در ظاهر تجاهر به فسق دارد آن چیزهایی که یک مسلمان مؤمن باید رعایت کند در ظاهرش رعایت نمیکند.
از خدای تعالی برای زلزلهزدگان آذربایجان غربی و شرقی که امروز زلزله واقع شد و شدتش هم ظاهراً زیاد بوده طلب صبر و اجر میکنیم. امیدواریم بهسرعت مشکلات موجود و پیشآمده با کمک مردم و امدادگران برطرف شود انشاء الله.