بسم الله الرحمن الرحیم
متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی
در تاریخ ۱۴/۱۲/۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . متقین مقید به انجام اعمالی هستند که آثار آن اعمال در زندگی آنها مشهود است. مثلاً نسبت به قرائت قرآن و تلاوت قرآن و تدبر در آیات قرآنی اهتمام دارند. او را یکی از وظایف خودشان میدانند. اولاً فضیلت بالای قرآن و آیات و سورههای او برای آنها کاملاً مشهود است و به این بیانات نورانی از اهل بیت و رسول خدا توجه دارند. در یک بیانی رسول مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: قرآن از همه چیز جز خدا برتر است پس هر کس قران را پاس دارد خدا را پاس داشته و هر کس قران را پاس ندارد احترام خدا را سبک شمرده.
این جایگاه قران است که چقدر سفارش شده است به حفظ او و نگهداری او و تلاوت او . حفظ , فقط نگهداری در سینه نیست . حفظ یعنی انسان با عمل به آیات او قران را نگه دارد .اما خود همین تلاوت و قرائت هم از آثاری برخوردار است. من به بعضی از آثار آن در این خطبه و خطبه دیگر انشاءالله اشاره میکنم. در بیانی است از رسول خدا که فرمود ” و لتالی آیه کتاب الله خیر من تحت العرش الی تخوم الارض السفلی ” به درستی آن کسی که خواننده آیه ای از کتاب خداست این کار بهتر است از آنچه زیر عرش است تا پایینترین قسمتهای زمین. یعنی هر چه که فاصله این دو تا خیر است تلاوت و قرائت قرآن از آن بالاتر است.
از خواص تلاوت قرآن این است که بلاهای آخرتی را از انسان دور میکند . در بیانی است که رسول خدا فرمودند ” یدفع عن تالی القرآن بلوی الآخره ” از خواننده و قاری قرآن بلاهای آخرتی دفع میشود. سعی کنید همیشه قرانی همراهتان باشد. در آن فرصتهایی که فراهم میشود از آیات قرآن بهره ببرید. الان هم که خیلی راحت میشود همراه داشت. هم قران را هم تفاسیر قرآن را.
خدا رحمت کند مرحوم آقای خزعلی را. ایشان در سن ۶۲ سالگی تا ۶۴ سالگی به فاصله دو سال ایشان در بین راه, در مسیرهایی که از این جلسه به آن جلسه میرفت حافظ کل قرآن شد. و در سن ۶۴ سالگی تا ۶۶ سالگی حافظ کل نهجالبلاغه شد. یعنی اگر در سنین بالا هم کسی اراده کند میتواند اگر استعدادش باشد. او هم اگر نشد این فاصلهها را انسان از دست ندهد فرصتها را غنیمت بشمارد و لااقل مشغول تلاوت قرآن باشد, در آیات تأمل کنید. خدای تعالی همه ما را از اهل تقوا و متقین قرار دهد انشاءالله .
یکی از موضوعاتی که میشود در کلام امیرالمومنین علیهالسلام به طور عام و در نهجالبلاغه به طور خاص به آن پرداخت مسئله مهدویت و امام زمان علیهالسلام است . بنابراین به توفیق الهی چند کلامی دراینباره سخن بگوییم .چون عرض کردیم که در خطبه اول انشاءالله از محوریت نهجالبلاغه و قرآن خارج نمیشویم. همانطوری که توجه دارید همه امتها در انتظار ظهور حضرت هستند. او مهدی الامم است. فقط مربوط به شیعه یا اسلام نیست. امتهای دیگر هم منتظر او هستند .
عصاره عالم وجود است. بقیهالله الاعظم که همه انبیای الهی و اولیای خدا به او وعده دادهاند. او واسطه فیض تکوینی و تشریعی حضرت حق جل و اعلی است. اوصاف او, نامهای او, القاب او و مقدمات ظهور او, اصحاب و یاران او, نوع زندگی او, نوع پوشش و خوراک او و این که منتظران چگونه باید زندگی کنند, در عصر غیبت همه آنها مطرح شده و حتماً ملاحظه کردهاید. که هرکس هم که البته دیدهاید سخن میگوید با حسرت و با اشتیاق بیان میکند. اهل بیت هم وقتی که نام حضرت میآید یک هیجانی در آنها و یک اشتیاق دیداری در آنها هست .که امام صادق علیهالسلام وقتی نام حضرت را شنید با اینکه فرزند اوست و در آینده به دنیا خواهد آمد دستشان را روی سرشان گذاشتند ,تمام قد ایستادند و فرمودند اگر زمان او را درک کنم خدمتگزار او خواهم بود.
این جایگاه عظیم امام عصر علیهالسلام است که بنده با توجه به وقت و فرصتی که هست فقط از بیان نهجالبلاغه راجع به حضرت حجت سلام الله علیه کلماتی را عرض میکنم. یکی از آن مواردی که در نهجالبلاغه مطرح است خبر از غیبت امام است که امام غایب خواهد شد. که این از خبرهای غیبی است که امیرالمؤمنین سلامالله علیه بیان کردند. در خطبه ۱۵۰ حضرت به مسائلی که در آینده بعد از خودشان پیش میآید اشاره کردند. من جمله به دوران غیبت هم تذکری دادند.
فرمودند ” أَلاَ وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَکَهَا مِنَّا یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیرٍ وَ یَحْذُو فِیهَا عَلَى مِثَالِ اَلصَّالِحِینَ لِیَحُلَّ فِیهَا رِبْقاً وَ یُعْتِقَ فِیهَا رِقّاً وَ یَصْدَعَ شَعْباً وَ یَشْعَبَ صَدْعاً فِی سُتْرَهٍ عَنِ اَلنَّاسِ ” مفصل است قسمتی از خطبه ۱۵۰ را من اشاره میکنم که حضرت فرمود آگاه باشید کسی که از ما, یعنی حضرت حجت را بیان میکند, آن فتنهها را دریابد در تاریکی آن فسادها با چراغی روشن در مسیر امامت و ولایت سیر میکند و به رویه نیکان رفتار میکند تا در آن گرفتاریها بندی را بگشاید و اسیری را از قید جهل و نادانی آزاد کند .جمعیتهای گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمعآوری کند.
بعد بیان میکند که حضرت حجت سالهای طولانی در پنهانی از مردم به سر میبرد. اشاره به غیبت امام است .چنانکه اثر شناسان اثر قدمش را نمیشناسند گرچه در یافتن اثر و نشانهها تلاش فراوان کنند. سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنهها آماده میگردند .مثل آهنگر که شمشیر را صیقلی میکند. دیدههایشان با قرآن روشنایی گیرد و در گوشهایش تفسیر قرآن طنینافکند و در صبحگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر میکشد.
باید به این بیان خوب توجه داشت. اگر دقت کرده باشید با صراحت در این بیان از دوران غیبت و سختیهای این دوران خبر دادند و اینکه افرادی در آن دوران به درد خور هستند که اهل قرآن باشند. اهل تلاوت قرآن باشند .اهل تدبر قران باشند. اهل آشنایی با تفسیر و حکمت و علم باشند. یعنی منتظر امام در دوران غیبت باید با معارف قرآن انس داشته باشد. در خطبه ۱۸۱ در آن قسمتی که فرمود ” قد لبس للحکمه جنتها ” یعنی زره دانش بر تن دارد. در آنجا هم این را ادامه میدهد .
این جا که میفرماید ” فهو مغترب اذا اغترب للاسلام و ضرب بعسیب ذنبه و ألصق الارض بجرانه ، بقیه من بقایا حجه خلیفه من خلائف أنبیائه ” همین طور ادامه میدهد .اینجا هم اشاره به دوران غیبت است.” فهو مغترب ” یعنی حضرت غایب خواهد بود واز مردمان مخفی است و هرگاه که از ایشان غایب شود کم شود عمل کردن به اسلام و تسلط پیدا کنند مخالفان, در آن هنگام که اسلام غروب میکند و چنان شتری در راه مانده, دُم خود را به حرکت درآورده, گردن به زمین میچسباند. او پنهان خواهد شد. هم غیبت کبری را میگوید هم غیبت صغری را. او باقیمانده حجت های الهی و آخرین جانشین از جانشینان پیامبران است.
اینها را امیرالمؤمنین قبل از ولادت حضرت حجت در ضمن خطبه هایی که خوانده بیان کرده. باز اینجا اگر دقت کنید با صراحت به دوران غیبت اشاره شده . عبارت “ضرب بعسیب ذنبه “در بین عربها یک اصطلاح است. حیواناتی که دم آویزان دارند وقتی حشرات آنها را اذیت میکنند با این دم محکم آنها را از خودشان دور میکنند . با شدت حشرات را دور میکنند. این را امیرالمؤمنین اینجا شاهد میآورد.” ضرب بعسیب ذنبه ” یعنی سختیها چنان فشار میآورد که تلاش برای دفع آنها هست. اشاره به سختیهای آن دوران است.
همین مقدار برای این نوبت بس باشد دو خطبه را اشاره کردیم , تا کلمات دیگری که از امیرالمومنین در این رابطه هست را انشاءالله اگر زنده بودیم و خدای تعالی اجازه داد در جلسات بعد بیان کنیم.
بسماللهالرحمنالرحیم
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همه شما نمازگزاران محترم جمعه , مومنین و مومنات را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. در خطبه قبل درباره فضیلت تلاوت و قرائت قرآن کریم اشاره کردم. از آثار قرائت این است که قاری قرآن مورد رحمت الهی واقع میشود. روایتی از رسول خدا است که حضرت فرمودند ” یا سلمان علیک بقرائه القرآن فان قرائته کفاره الذنوب ” به سلمان اشاره میکند که سلمان بر تو باد که قرآن را قرائت کنی. چرا؟! چون قرائت قرآن کفاره گناهان است. ” و ستره من النار ” حجابی است از آتش که تو را از آتش حفظ خواهد کرد ” و امان من العذاب ” ایمنی بخش تو از عذاب خواهد بود ” و یکتب له بقرائه کل آیه ثواب مأه شهید ” و مینویسد.
خدای تعالی برای هر یک آیهای که تلاوت میکنی ثواب صد شهید را ” و یعطی بکل سوره ثواب نبی مرسل ” هر کسی سورهای از سورههای قرآن را بخواند ثواب پیغمبر و رسولی را دارد ” و تنزل علی صاحبه الرحمه ” در آن زمانی که قرآن تلاوت میشود خدا رحمت را بر آن قاری نازل میکند ” و تستغفر له الملائکه ” ملائک برای او طلب مغفرت میکنند ” و اشتاقت الیه الجنه ” بهشت مشتاق اوست ” و رضی عنه مولاه ” و مولای او از او راضی خواهد بود که خدای تبارک و تعالی است. ” ان المومن اذا قرأ القرآن نظر الله الیه بالرحم ” مومن وقتی که قرآن میخواند خدای تعالی با رحمت به او نگاه میکند, مورد رحمت الهی واقع میشود.
البته غیر از تلاوت قرآن, شنیدن آیات قرآن هم این خاصیت را دارد. مثلاً امیرالمومنین فرمودند ” من استمع آیه من القرآن خیر له من ثبیر ذهب ” کسی که یک آیه از آیات قرآن را بشنود خدای تعالی به او ثبیر ذهب پاداش میدهد. اسم یک کوه بزرگی است در یمن به نام ثبیر. به آن مقدار خدای تعالی به کسی که آیهای از آیههای قرآن را میشنود پاداش میدهد از طلا. طلایی که در بهشت به درد او میخورد.
در روایت دیگری دارد درباره خاصیت یک حرف از قرآن. اگر کسی یک حرف از قرآن را بشنود چطور خواهد شد؟ امام صادق علیهالسلام فرمودند ” من استمع حرفا من کتاب الله من غیر قرائه ” بدون اینکه خودش قرائت کند. چون ما قرائت میکنیم خودمان هم میشنویم. دیگری قرائت کند و ما بشنویم, او خاصیتش چه خواهد بود ؟ ” کتب الله له حسنه ” خدا برای او یک حسنه مینویسد ” و محی عنه سیئه ” و از او یک گناه و سیئه را پاک میکند ” و رفع له درجه ” و یک درجه هم به درجات او اضافه میکند.
لذا هم نشستن در جلسات قرائت قرآن و هم این که انسان خودش قرائت قرآن داشته باشد بسیار فضیلت دارد و برای انسان آثاری را به همراه دارد .همه این فضیلتها و آثار ,مربوط به کسانی است که انس با قرآن داشته باشند و این متقین هستند که با قرآن انس دارند. از خدای تعالی طلب میکنیم که همه ما را از متقین و مأنوسین که به قران قرار دهد انشاءالله.
جا دارد همین اول خطبه , گذشته از مردم ایران اسلامی عموما , و مردم شریف و ولایت مدار استان خصوصاً, که با شور و شعف در انتخابات شرکت کردند و حماسهای دشمن خردکن به وجود آوردند, از همه کسانی که تلاش کردند تا انتخابات در استان به آرامی انجام شود, از مسئولین کشوری, استانداری و فرمانداری, دستگاههای نظارتی, دستگاههای اجرایی, همه عزیزان که جلسه قبل هم مختصری اشاره کردم ,از همه اینها به خصوص از کسانی که از اقشار مختلف پای صندوقهای رأی بودند و در شمارش آرا تلاش طاقتفرسا داشتند تشکر کنم.
کار سختی است. کسی هم اینها را معمولاً نمیبیند. باید از همه آنها تشکر کرد. امانتداری اولیه را آنها انجام میدهند که خدای تعالی همه را مأجور کند. عزیزانی هم که رأی آوردند بدانند که مسئولیت سنگینی برای آنها رقم خورد. گذشته از پاسخگویی به درگاه الهی نسبت به انجام وظایف محوله باید جوابگوی موکلین خودشان هم, یعنی همان کسانی که این فرصت را برای آنها فراهم کردند باشند. بعضی از نامزدهای انتخاب شده هم اعتراضاتی داشتند که قانونگذار برای از بین رفتن حق افراد راههایش را مشخص کرده و از طریق خودش باید مسیر را طی کنند. اگر نتیجه داشت که فبها برای آنها, و اگر هم نداشت باید تسلیم قانون باشند.
همه باید سعی کنیم که آنطوری که دشمن میخواهد عمل نکنیم و تابع قانون باشیم .درباره خود بنده هم چون سؤال میکنند که چرا شرکت نکردید یا نیمه رها کردید, وعده هم داده بودم که بعدا این را عرض کنم, اما باز هم صلاح نمیدانم که به آن بپردازم. فقط بدانید که ما سرباز هستیم و گاهی ممکن است برای دفاع از انقلاب و جلوگیری از نفوذ دشمن لازم باشد که انسان روی مین هم برود .بیشتر از این چون باید از خودم تعریف کنم و بعضی از مثبتات را بگویم عذرخواهی میکنم. اما بدانید کاری که صورت گرفته قطعاً به نفع نظام بوده.
یکی از مناسبتهای هفته, بیستم اسفند است. روز ملی راهیان نور . دوران دفاع مقدس یکی از افتخارات ملت بزرگ ایران است. همه ما وظیفه داریم در تکریم و بزرگداشت آن تلاش کنیم. رفتن مردم و از نزدیک مشاهده کردن آن مناطق, آثار و برکات فراوان معنوی را به همراه خواهد داشت. کار فرهنگی است که باید جدی گرفته شود. رشد خوبی هم در طول مدت ۱۰ سال اخیر داشته است. جمعیتی که از ۴۰۰ هزار نفر الان به ۵ میلیون نفر در این سالها رسید این تلاش تلاش مقدسی است .
الان در زمینه کار فرهنگی مثل زمان دفاع مقدس افراد باید کار کنند .یعنی جهادی و پرتلاش بیوقفه و بدون توقع , خستگیناپذیر تا گفتمان انقلاب اسلامی حفظ شود و توسعه پیدا کند. غیر از راهیان نور چه کار بزرگ و اثرگذار دیگری را در کشور شما ملاحظه کردید که انجام شده باشد؟! تا به وسیله آن بشود فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت را به نسل بعد منتقل کرد. کار آنچنانی انجام نشده. ما درباره دفاع مقدس زمینههای کاری فراوانی داریم که متأسفانه انجام نگرفته .آنهایی هم که انجام گرفته تعدادش خیلی کم است. تبلیغ درستی هم درباره کارهای انجام گرفته صورت نمیگیرد.
اگر قسمتی از سرمایه کشور که مربوط به مسائل فرهنگی میشود, خرج تبیین معارف دفاع مقدس بشود, این کار بزرگی است. در واکسینه کردن کشور مقابل ویروسهای خطرناکی مثل نفوذ, شبیخون فرهنگی ,تحریف انقلاب اسلامی, یکی از راههای مقابله با جنگ نرم دشمن پرداختن به ارزشهایی است که در دفاع مقدس هشت ساله نهفته است. باید در مقابل آن فکر خیانت پیشهای که میخواهد این مسائل دفاع مقدس, آن ارزشها, شجاعت ها, ایثار ها , ازخودگذشتگی ها ,به ظهور رسیدن اخلاق اسلامی و معارف الهی در آن دوران کمرنگ شود و به فراموشی سپرده شود, ایستاد . نمیشود اینها را نادیده گرفت .زبان هنر در این میدان باید تلاش بیشتری داشته باشد. لااقل مسئولین و دستگاههای استانی با وجود چهرههای پیشکسوت دوران دفاع مقدس در این استان از قابلیتهای استانی استفاده بیشتری ببرند.
مطلب دیگری که عرض میکنم درباره مصلی است. همین مصلی که در آن هر جمعه نماز میخوانیم. البته عرض کردم که برنامهها و مسائل متعددی برای مصلی در نظر داریم. انشاءالله آرامآرام به فضل پروردگار آن را انجام خواهیم داد و چهره و وجهه این مرکز عبادی سیاسی را از اینی که هست تغییر خواهیم داد انشاءالله. اینجا به تعبیر رهبری قرارگاه فرهنگی شهر, مرکز تربیت و تعلیم افراد شهر هست. محل بصیرت افزایی است. محل زیاد کردن ایمان است. محل بیان اخلاق و تقوا است. قلب فرهنگی شهر است.
اصلاً پذیرفته نیست که ساخت و ساز آن با این حجمی که دارد این همه مدت طول کشیده باشد. برای شهر و مسئولین شهری هم این مسئله خوب نیست. مهمترین مرکز فرهنگی شهر که چشم شهر است ,نماد فرهنگی شهر است, مصلی است. باید خیلی زودتر از اینها تمام شده باشد. بزرگتر از این فضا با سرعت بیشتری تمام شده .مبلغ اتمام این پروژه همین الان شاید یک ششم ساخت یک پل در شهر باشد. شاید هم کمتر باشد, با محاسباتی که انجام شده. لذا از شهردار محترم همانطوری که الحمدالله در امور دیگر شهر سرعت دارند در این مهم هم میخواهیم با سرعت بیشتری اقدام کنند.
لایحهای را به شورای محترم شهر بدهند. عزیزان در شورا هم که الان مشغول بودجه ریزی هستند نماد شهر را و مرکز عزت شهر را فراموش نکنند. اهمیت بدهند و اتمام این کار را در سابقه کاری خود در این دوره, هم برای شهردار هم برای شورای شهر تثبیت کنند انشاءالله. که خبر دارم البته عزیزان هم دغدغه این کار را دارند و مشغول تبیین و تسریع در این کار هستند, که آن هزینهای را که میخواهند در فاصله ۱۰ سال بدهند .یک مرتبه اگر بدهند, هم هزینهها کمتر خواهد شد هم کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. البته توجه دارید بعضی شاید به ذهنشان بیاید که, این امور را با مسائل کشوری و دولتی قاطی نکنید. دین مردم را با مسائل حکومتی قاطی نکنید. این حرف کاملی نیست.
اولاً جدای از جنبه مردمی بودن نماز جمعه که خود مردم اداره میکنند, اساس کار نمازجمعه را مردم اداره میکنند. این طور نیست که دستگاههای دولتی بخواهند مسائل را انجام بدهند. اما اگر این هم باشد, نماز جمعه جهت حاکمیتی دارد. یک بُعد حکومتی دارد و در نتیجه لازم است که دستگاهها اندازه خودشان در رشد این جایگاه کمک کنند. به علاوه گذشته از اینکه جنبه حاکمیتی و حکومتی دارد کمکهایی هم که شهر و شهرداری ,شورای شهر میکنند و خودش نوعی مدیریت کمکهای مردم است .اگر مسائل شهر با بودجه خاصی انجام میشود عوارض و پولهایی است که از مردم گرفته میشود. در حقیقت برگشت پولهای مردم است به این جایگاه. البته مصلای شهر هم از همین موارد خواهد بود.
مطلب بعدی ۱۴ اسفند است .که سالروز تأسیس کمیته امداد و آغاز هفته نیکوکاری است. این هفته و این روزها فرصتهایی است که خدای تعالی به انسان داده و توسط او روح ایمان و نسیم رحمت الهی را در جامعه گسترش داده,برای ریشه کن شدن فقر در جامعه و برقراری عدالت اجتماعی. تلاش مردم و مسئولین باید با هم باشد. تا زمانی که افرادی هستند که دستاندازی به حقوق دیگران میکنند, به سود خودشان بهناحق ثروتی را در اختیار میگیرند ,دستگاههای مربوطه در این زمینه کوتاهی دارند, عدالت اجتماعی به طور کامل محقق نمیشود . و فقر از جامعه ریشهکن نخواهد شد.
اما وظیفه انسانی و دینی ما هر کدام سر جای خودش محفوظ است. و هر کدام به اندازه سعه ای که داریم باید به حال ضعیفان و فقرا بپردازیم. تهیه امکانات آنها را به عهده بگیریم .خودش حسناتی است که پاداشهای فراوانی برای او مطرح شده. آنقدر این مسئله مهم بود ,۲۲ روز بعد از تأسیس انقلاب اسلامی حضرت امام رضوانالله علیه دستور تأسیس کمیته امداد را صادر کردند. شما در کدام تجارتخانه ای اینطور سود میبرید که در انفاق کردن سود میبرید؟!
من یکی دو آیه برای شما بخوانم . خدای تعالی به همه عهدها و وعدههایش عمل میکند. مثل ما نیست خدای تعالی به وعده عمل میکند. بلکه بهتر عمل میکند. در آیه ۸۹ از سوره مبارکه نمل فرمود ” من جاء بالحسنه فله خیر منها ” یعنی شما کاری کنید من بهتر پاداش میدهم .بلکه در بعضی جاها فرمود ” من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ” آیه ۱۶۰ از سوره مبارکه انعام یا ۷۰۰ برابر. شما یک کمک میکنید اما ۷۰۰ برابر برمیگردد .
در آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره فرمود ” مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله ” مَثَل کسانی که در داخل زمین گندم میکارد, مَثَل کسی است که یکدانه را کاشته ” کمثل حبه انبتت سبع سنابل ” هفت سنبل از او بیرون میآید ” فی کل سنبله مائه حبه” هر کدام از این خوشهها در آن صد دانه هست .یکدانه کاشتهاید ۷۰۰ برابر میشود .بعد خدای تعالی ادامه میدهد ” ولله یضاعف لمن یشاء ” این اضافه کردن, یعنی دو برابر شدن. خدا دو برابر هم میکند. یعنی ۱۴۰۰ برابر. یکدانه را خدا ۱۴۰۰ برابر میکند. بعد در ادامه میفرماید: پاداش خدا آمار بردار نیست .پاداش خدا با رحمت واسعه او سنجیده میشود. از خزانه غیبش داده میشود. میفرماید ” والله واسع علیم ” اصلاً حساب نکنید .خدا هر چه بخواهد به آن مقداری که شما کمک کردهاید پرداخت خواهد کرد.
نباید فرصتهای این چنینی را از دست داد. اینها باعث ایجاد روحیه مواسات در ما میشود. پیوند اجتماعی را محکمتر میکند. این کار روحیه افزونطلبی و زیادهخواهی و اسراف گرایی را در انسان تعدیل میکند. روح اشرافیگری و تجمل پرستی را از انسان میگیرد. خصوصاً در این دوران سخت اقتصادی باید بیشتر تشویق به قناعت و مصرف کمتر و اکتفا به ضرورت ها کرد , نه تشویق به زیادهخواهی و تجمل. که متأسفانه در بعضی از این برنامههای تلویزیونی, فیلمها, دیده میشود که به این امور تشویق میشود. دو نفر کنار یک میز نشستند به اندازه یک قشون سر سفره غذا گذاشتند بعد هم دعوایشان میشود نمیخورند و میروند. این تبلیغ اسراف گرایی و تجملگرایی است. اینها را باید توجه داشت.
روز ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است. این هم مطلب مهمی است. باید به فضای سبز اهمیت داد و آن را مهم دانست. گذشته از تاکیدات اهلبیت علیهمالسلام عقل هم همین را میگوید. برای زنده ماندن به هوای سالم احتیاج داریم .پس در پاکیزگی هوا بکوش هم برای نسل خودت و هم برای نسلهای بعد. این طور نباشد که ما فقط مصرفکننده باشیم. درباره درختکاری و ایجاد فضاهای سبز بروید روایات را ببینید. الی ماشاءالله روایت داریم. میگوید اگر یک شاخه در دستت بود بعد دیدی که ملک الموت هم ان جا حاضر است اول شاخه را بکار, بعد بمیر. یعنی نگو حالا که میخواهیم بمیریم کنار بگذاریم. روایت جور دیگری است من تعبیر کردم.
در یک روایتی است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که میفرماید: کشت کنید, درخت بنشانید, به خدا قسم آدمیان کاری بهتر و پاکتر از این نکردند . در بیان دیگری فرمودند :هر کس نهالی بکارد ,هم درباره درختان مثمر هم غیر مثمر روایات داریم ,هر کس درختی بکارد خداوند به مقدار میوهای که از آن درخت به دست میآید درنامه عمل او پاداش مینویسند. درخت سیب ۳۵ الی ۴۰ سال عمر میکند. در این ۴۰ سال هر تعداد سیبی که میدهد برای شما یک حسنه مینویسند. لذا همه ما این تصمیم را بگیریم که به اندازه وسع خودمان فضایی را سبز کنیم یا سبز نگه داریم.
از قطع درختان جلوگیری کنیم. وجود درخت همواره همراه با برکت است .همه کمک کنیم تا کارخانههای تولید اکسیژن در اطراف ما زیاد شود .منطقه ما هم از اهمیت ویژهای برخوردار است. که باید در حفاظت از محیط هم مردم و هم مسئولین بیشتر تلاش کنند. حفظ حریم رودخانهها, سدهایی که در استان هست, بسترش حفظ شود .کوهها و مناطق پر درختی که داریم باید با قاطعیت اینها حفظ شود. و به خاطر تفریح و تفرج یک عدهای که خاص هستند منابع عمومی از بین نرود. که بحمدالله مسئولین استان مواظبت این قضیه را دارند. دادستان محترم و دیگر مسئولان کارهای ارزندهای را داشتند که اینجا تشکر میکنیم.
۱۸ اسفند هم روز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد است .یکی از دستگاههایی که در کنار دیگر نهادها که در مساجد فعالیت میکنند و معین امام مسجد هستند و خدماتی را در مسائل فرهنگی تربیت اخلاقی هنری ارائه میدهند هم به نمازگزاران هم به عموم مردم کانونهای فرهنگی هستند. که از فعالیتهای این عزیزان هم در استان تشکر میکنیم.
نکته ای را عرض میکنم که این را باید توجه کرد. یکی از معاونین محترم رئیسجمهور چند روز مانده بود به انتخابات در یکی از مناطق حساس کشور یک سخنرانی کردند و مطالبی را گفتند که انتظار داریم رئیسجمهور محترم تجدیدنظری در به کارگیری معاونین این چنینی لااقل داشته باشند. چرا باید یک سخنان نسنجیده ای که باعث جنگ رسانهیی علیه خودمان است درست کنیم؟! چون در آن سطح معمولاً حرفها بدون مطالعه زده نمیشود. کنار آن و زوایای آن و جوانب آن حرف, دیده میشود.
مطلبی گفته میشود که همه مسئولین آن منطقه تکذیب میکنند. اذهان عمومی به چالش کشیده میشود. فضای عمومی ملتهب میشود. از همه بدتر بوقهای دشمن که شروع میکنند بر علیه نظام لجن پراکنی میکنند. چرا در زمین دشمن باید بازی کرد. وقتی بنا دارند بعد از مسائل هستهای به اسم حقوق بشر ما را در تنگنا قرار بدهند و عرصه را بر ما تنگ کنند. چرا حرفی زده میشود که آنها را درباره آن موضوع تحریک کنیم. بگوییم یک روستایی کلاً مردانشان را اعدام کردند و بعد زنانشان دچار خریدوفروش مواد مخدر هستند. که بعد از آن طرف آنها شروع کنند به جنجال درست کردن بر علیه نظام.
البته موارد دیگری هم درباره بانوان این معاون محترمه داشتند که با مبانی دینی نمیسازد. لازم است تذکر جدی به این بزرگوار داده شود که مِن بعد برای نظام هزینهای درست نشود. بعضی از این حرفها بوی همراهی با دشمن را میدهد. قابل تحمل برای مردم بیش از این نیست که خدای نکرده طوری عمل شود که آثار بدی برای جامعه ما داشته باشد .باید بصیر بود و گوش به تذکرات دیدهبان بدهید همه, و بدهیم.
رهبر معظم انقلاب دیده بان امت اسلامی است. دیده بان تمام سختیها را به جان خودش میخرد. جلوتر از خط مقدم واقع میشود. رصد دقیق میکند. با چشم بصیر و بینای خودش حرکات دشمن را زیر نظر میگیرد. عِده و عُده دشمن را رصد میکند و بعد بیان میکند و خبر به آن عقبه توپخانه میدهد که توپخانه با توجه به گفته او و گرایی که او از دشمن میدهد توپخانه عمل کند. حالا اگر توپچی که در جایگاه خودش نشسته حرفهایی را که دیدهبان میزند به میل خودش تفسیر کند, او گفته در سمت, چند درجه, در برد چند درجه, این دستگاه را بچرخان ولی او برعکس بچرخاند کمتر یا زیادتر بچرخاند گلوله توپ جای دیگری میخورد. خمپاره جای دیگری اصابت میکند.
همه ما موظفیم به حرف دیده بان گوش بدهیم. نکند خدای نکرده به میل خودمان هر طور دلمان خواست سخنان رهبری را تفسیر کنیم. مولای ما امیرالمؤمنین سلامالله علیه در آن زمانی که در بین مردم واقع شد وضعیتی به وجود آمد که حضرت تنها ماند. تنهایی امیرالمومنین را بخوانید. چقدر سنگین بود. حضرت میآمد برای مردم خطبه میخواند ” قد افسدتم رأیی ” رأی من را فاسد کردید. نظر من را از بین بردید. ” لا رأی لمن لا یطاع ” کسی که اطاعت نشود رأی و نظر او نظر نیست و بعد تنها میماند ” .یا اشباه الرجال و لا رجال ” ای مرد چهره ها که مرد نیستید. حضرت به جایی میرسید که اینگونه سخن میگفت.
خطبه شقشقیه را مطالعه کنید. من چند شب قبل برای دوستان در درس اخلاق این را اشاره کردم. یک وقتی هوا گرد و خاک میشود یک شن کوچکی بین چشم شما و پلک شما فاصله میاندازد. این چشم چقدر اذیت میشود! به خاطر یک غبار کوچک. نه پلکت را میتوانی ببندی نه میتوانی باز کنی. و اشک از چشمت میآید یا باید بشویید یا به پزشک مراجعه کنید .شما فکر کنید یک خار, خاری که پاره کننده عضو ضعیفی مثل چشم است, حضرت میگوید ۲۵ سال در چشم من خار بود. در گلوی من استخوان بود. کار کمی نبود. اگر گوش به حرف دیده بان ندهیم به تعبیر امیرالمومنین زیر چکمه دشمن باید از خواب بیدار شویم . نکند مسیری را طی کنیم که مرضی خدای تعالی نباشد و در مقابل شهدای انقلاب عندالله سرافکنده و روسیاه باشیم.
نکته دیگری که پایانی عرض میکنم و التماس دعا دارم این است که استکبار جهانی و رژیم غاصب تمام تلاش خودشان را میکنند که به وسیله دولتهای دستنشانده که مورد حمایت خودشان هم هستند در منطقه مقاومت اسلامی را از کار بیندازند و زمین گیر کنند .لذا در این اقدام اخیر که روز چهارشنبه ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس حزبالله لبنان را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دادند, این مسئله نشان میدهد که آمریکا به شدت به دنبال ایجاد شکاف بین فرق مسلمین,و شکاف بین شیعه و سنی را میخواهد توسعه دهد. با این کار قصد دارند که حزبالله را که در کنار ارتش سوریه با مخالفان سوریه میجنگد محدودکنند و به این وسیله به رژیم صهیونیستی کمک کنند. که البته بیشتر تلاش آنها این است که اثر و نفوذ حضور موثر ایران را در منطقه کم کنند. که البته همان طور که مکرر بیان شده ایران برای دفاع از اسلام عزیز و مظلومان عالم در هر کجای دنیا دست از مبارزه با آمریکا و اسرائیل نخواهد کشید.
خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزههای علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.