بسم الله الرحمن الرحیم
متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی
در تاریخ ۳۰/۱۱/۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله . اهل تقوا در همه مراحل زندگیشان از هدایتهای قرآن بهرهمند هستند و تلاش آنها این است که از راهنماییهای آن استفاده کنند ” ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین” از هدایتهای قرآن برای زندگیشان به نحو احسن بهره میبرند. این کتاب کتاب هدایت است , برای اهل تقوا , بدون شک و شبهه است , هیچ ریبی در آن نیست.
هدایت است برای اهل تقوا , چرا ؟ برای اینکه هیچ باطلی و هیچ اختلافی در این کتاب وجود ندارد. لذا ائمه معصومین علیهمالسلام به ما دستور دادند که از این آیات بهره ببریم .در یک بیانی است نورانی از امیرالمؤمنین علیهالسلام که فرمودند ” علیکم بکتاب الله ” بر شما باد که به کتاب خدا چنگ بزنید که ریسمان محکم خداست, کج نمیشود تا آن را راست کنند ,از حق انصراف حاصل نمیکند تا بخواهند او را به حق برگردانند, هرچه مورد نیاز دنیا و آخرت انسان است در آن مطرح است.
این وضعیت قران است. لذا مثل هوا میماند همه به او احتیاج دارند .همه از آیات او برای زندگیشان دنیایشان و آخرتشان و مراحل مختلف باید بهره ببرند. هر کس در خدمت قرآن قرار گرفت از هدایتهای او بهرهمند خواهد شد .امام سجاد علیهالسلام در دعای ۴۲ در قالب دعا به خدای تعالی عرض میکند: قرآن ترازوی درستی است که زبانه اش از حق منحرف نمیشود و نور هدایتی است که فروغ آن از چشم نگاه کنندگان محو نمیگردد .این قرآن است که اهل تقوا دائماً با قرآن انس دارند با قرآن مأنوس هستند . از خدای تعالی طلب میکنیم که همه ما را از متقین قرار دهد انشاءالله.
بحث ما در عدالت است و آن هم از منظر مولا امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهجالبلاغه . تعریف , شرایط و موانع او را مطرح کردیم .مسائل مختلفی در این زمینه مطرح شد. آخرین بحثی را که در عدالت مطرح کردیم در بخش عدالت اجتماعی مسئله تجملگرایی ,اشرافیگری ,اتراف و اسراف و از این قبیل مسائل بود. نکاتی در این موارد بیان شد .تطبیق با خطبهها و نامهها و کلمات امیرالمؤمنین سلامالله علیه شد. تتمه آن بحث را امروز بیان می کنیم و پایان بخش این قسمت از مباحث نهجالبلاغه باشد.
آن چیزی که از قرآن کریم و آیات الهی به دست میآید یکی از مهمترین هدفهای اجتماعی و انسانی انبیای الهی از آوردن شرایع و قوانین الهی این است که انسانها قسط و عدل بر پا کنند .در آن کریمه معروف ” لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط ” ما پیامبران خودمان را با آیات و بینات آشکار فرستادیم و به آنها این وظیفه را دادیم تا مردمان عدالت را برپا کنند, وقتی انسان میتواند اساس عدالت را برپا کند و براساس عدالت عمل کند و زندگیاش را برپایه قسط و عدل بر پا کند که نظام زندگی او یک نظام معتدلی باشد, از یک اعتدالی در زندگی برخوردار باشد, امکانات معیشتی و مالی در جامعه به صورت عادلانه چرخش داشته باشد.
که اگر این مطلب درست شود باید در جامعه توازن و تعادل معیشتی برقرار باشد والّا تکاثر به جان جامعه میافتد و اگر این بلیه به جان جامعه بیفتد رشدی نخواهد داشت . در مسیر قهقرا و حضیض حرکت میکند و هلاکت جامعه قطعی است. یکی از حالتهایی که به وجود میآید تظاهر و به رخ کشیدن داراییها به مردم است. افراد مبتلا میشوند به این که داراییهای خودشان را به رخ هم بکشند و در این مسیر مسابقه بگذارند. افراد تلاشهای چند برابری انجام میدهند که به دست بیاورند که بتوانند تهیه کنند , که به رخ بکشند. این مسیر مسیر حضیض است, نه عزیز. ذلت است, نه عزت.
امیرالمؤمنین سلامالله علیه در حکمت ۳۵۵ درباره بعضی از کارگزاران خودش که یک خانه باشکوهی را ساخته بود و یک خانه مجللی را برای خودش تهیه کرده بود فرمودند ” سکههای طلا و نقره سر برآورده و خود را آشکار کردند داراییها در قالب این ساختمان دارد خودش را نشان میدهد. همانا ساختمان مجلل , بینیازی و ثروتمندی تو را میرساند” یعنی داری به رخ میکشی. بیشتر از آنچه که مورد نیاز هست وبال انسان خواهد بود .جامعه را از بین میبرد .روابط اجتماعی را سست میکند .اخوت و برادری اسلامی را از بین میبرد .اختلاف طبقاتی ایجاد میکند و انسانها نسبت به همدیگر حالت بدبینی پیدا میکنند . به علاوه اینکه حد یَقِف هم ندارد .
ظلم اقتصادی از بزرگترین مظالم و خطرناکترین ظلمها است .همین ظلم است که گروههای ویژه, تجمل پرستان ,اسراف کاران, اهل اتراف و اشراف را به وجود میآورد. بعد تلاش آنها برای این است که بیشتر به دست بیاورند و بیشتر مصرف کنند و این را هم عرض میکنم که حد یقف ندارد و حرص آنها تمامی ندارد. نمونههای زیادی در تاریخ مطرح است اگر مراجعه کنید و مطالعه کنید میبینید کسانی که مبتلا شدهاند به این بلیه چه فجایعی را درست کردند و چه ظلمهایی را نسبت به دیگران روا داشتند , تا کاخ خودشان برپا شود .جرجی زیدان در کتاب تاریخ تمدن خودش مطالب زیادی را مطرح کرده و نمونههای فراوانی را آورده .من یکی دو تای آن را به عنوان نمونه بگویم ببینید که حرص برای تجمع و زیادهخواهی در دل کسی بیفتد تا کجا پیش میرود, تمامی ندارد.
درباره یکی از افسران و فرماندهان نظامی بنیعباس اینطور مینویسد که آن شخص ,اسمش را هم میگوید, ۵۰۰ صندوق لباس داشت. ۱۰۰ میخ طلا که هر کدام از این میخها ده مثقال طلا داشت . در هر اتاقی ده میخ ده میخ کوبیده بود و روی هر کدام از این ها پارچههایی از حریر انداخته بود .خلفای بنیامیه هم همینطور مبتلا بودند .مثلاً درباره لباسهای هشام بن عبدالملک که چهره او در تاریخ برای شما مشخص است مینویسد ۱۲ هزار دست لباس حریر داشت ۱۰ هزار بند زیر جامه حریر داشت. آن موقع بند تمبان به آن میگفتند. الان کمربند است. ۱۰ هزار تا . وقتی که به مکه میخواست برود ۷۰۰ شتر فقط صندوقهای لباسهای او را با خودشان حمل میکردند .
ببینید این اتراف و اسراف و تجملگرایی و اشرافیگری اگر بیفتد به جان کسی دیگر تمام نمیشود. این که گفتم یکی دو نمونه بود .در خوراک شان بود , در جواهرات شان بود , در منزل هایی که داشتند. ویژگیهایی از ین دست فراوان گفته شده .وقتی انسان میخواند تعجب میکند .فضا فضایی است که حتی اگر نمونه هم برای شما بگویم ممکن نیست. از بدی این گروه این است که تلاش بیوقفه میکنند, تلاش مستمر دارند که خودشان را در حاکمیت نفوذ بدهند .در مجاری امور قرار بگیرند. در مسند های قدرت واقع بشوند و اگر هستند , تلاش میکنند که آن مسند را از دست ندهند. در همان جا ماندگار باشند تا بتوانند امیال خودشان را مدیریت کنند .
در کلمات رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره شده .بعضیها را جلسه قبل عرض کردم یکی دو مورد را هم این جلسه بگویم : اسراف در جامعه لازمه اشرافیگری و تقسیم ناعادلانه ثروت , مایه تضییع اموال عمومی و نعمت الهی است. کسی که به تجمل و اشرافیگری میرسد از اسراف میرسد. آرام آرام به فصل گرما نزدیک میشویم میبینید که هوا با اینکه زمستان است دارد تغییر میکند .مصرف را باید کنترل کرد , آب و منابع را حتی اگر تابستان هم نباشد. در همه عرصهها و زمانها مسلمان و مؤمن بنایش بر قناعت است . در مصرف کاملاً مواظبت کنید. خدای نکرده دچار اسراف نشویم .اسراف مقدمه تجمل و بعد هم اشرافیگری است. آن ۱۰ هزار بند زیر جامه از اسراف شروع میشود والا یک مرتبه که این طوری نیست .شیطان آرام آرام برای ما تزیین میکند .یاد میگیریم عادت میکنیم. وقتی که عادت کردیم دیگر به تجمل و اشرافیگری می افتیم.
فرمودند : افزونطلبی برای مسئولان ممنوع است و فرمودند از جمله چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کند میکند نمود اشرافیگری در مسئولان بالای کشور است. و درس است , کسی که یک مسئولیتی در جامعه دارد اینها باید خیلی مواظب باشند .روحیه آنها روحیه تبرج و نشان دادن داراییها و ثروتشان به دیگران نباشد. که تعادل روانی جامعه را به هم میزند و این در نزد دین و اولیای دین مذموم است. امیرالمؤمنین سلامالله علیه میفرمایند ” خدای تعالی بر پیشوایان عدل واجب کرده که خود را با مردم ناتوان و بیبضاعت همسو کنند و تا فقر و نداری, انسان تنگ دست را به اعتراض و طغیان نکشاند که اگر این طور عمل نکنند ثبات و تعادل نظام سیاسی به هم خواهد خورد “
اگر هزینه این اشرافیگری خدای نکرده از بیتالمال باشد در آن صورت باید پاسخگوی همه مردم باشند. چرا که بیتالمال مخصوص همه مردم است .همین اشرافیگری را ببینید که جامعه را به کجا میکشاند. تجمل و زیادهخواهی یکی از آثارش این است که ازدواج را برای جوانها سخت میکند. جوانی که از همان اول باید همه مقدورات زندگی برایش فراهم باشد تن به این کار نمیدهد .قدیمها این طور نبود. آرامآرام تهیه میشد و درست میشد. اما الان ما طوری بار اورده ایم که دو نفر باید بروند سر یک زندگی آماده بنشینند .بعد هم با آن چیزهایی که نشان داده میشود انتظارات و توقعاتی که ایجاد میشود کار را سخت میکند.
رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت هیچ وقت دچار تجمل و اتراف و اسراف و اشرافیگری نبودند .همین رسول خدا را ببینید دختر بزرگوارش که بهترین موجود عالم است و بالاترین و برترین شخصیت انسانی در روی زمین است وقتی میخواهد او را به خانه شوهر بفرستد مهریه او چقدر است ؟ درس است . به ما این را آموزش میدهد که سرمشق شما این باشد , این مهریه بهترین زنان عالم است. البته در روایات علاوه بر آن مهریه مادی مهریه دیگری هم برای حضرت صدیقه طاهره که آرامآرام به ایام شهادت او نزدیک میشویم مطرح است که دیگر جنبه مادی ندارد, جنبه معنوی دارد.
در روایتی میخوانیم که صدیقه طاهره از پدر بزرگوارشان تقاضا کردند که مهریه بیشتری برای او خدای تعالی قرار بدهد. سؤال شد که چه باشد, گفتند به اینکه شفاعت از مسلمانان گنهکار قرار بده. رسول خدا این خواسته را از خدای تعالی طلب کرد .خواسته به اجابت رسید. لذا حضرت شفیع و واسطه بخشش گناه گناهکاران از شیعیان خواهند بود. اگر با توجه به حق و مراتب اهلبیت استغاثه و توجه داشته باشیم این آثار را خواهد داشت .
یکی از راههای برون رفت از مشکلات عدیده اقتصادی , بیکاری و رکود و مسائل اینچنینی در جامعه سبک زندگی است. اگر سبک زندگی ما علوی و نبوی و فاطمی باشد قطعاً زندگی راحتتر و مشکلات کمتر خواهد بود.
بسماللهالرحمنالرحیم
قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همه شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. یکی از مسائل مهم مورد نظر اسلام بحث حب و بغض و محبت است, که ابعاد مختلفی دارد. هم اهل تقوا خدا را دوست دارند, هم خدا آنها را دوست دارد. در قرآن کریم آیات فراوانی به این مطلب اشاره دارد. مثلاً آنجایی که خدا آنها را دوست دارد ” ان الله یحب المحسنین ” خدا محسنین را دوست دارد” ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین ” خدا اهل توبه را دوست دارد ” ان الله یحب المتوکلین ” خدا اهل توکل را دوست دارد. هر کدام از اینها البته توضیح و شرح خودش را دارد” ان الله یحب المقسطین ” خدای تعالی عدالت پیشه گان را دوست دارد” ان الله یحب المتقین ” خدا اهل تقوا را دوست دارد” ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص ” خدای تعالی اهل جهاد و مبارزه و مقاتله در راه خودش را دوست دارد.
از آن طرف عدهای , اهل تقوا و مؤمنین هم خدا را دوست دارند. آیات فراوانی هم در آن رابطه داریم. به عنوان نمونه ” والذین آمنوا اشد حبا لله ” البته آیات دیگری هم داریم. این به دست نمیآید مگر با بندگیِ درست کردن, اهل تقوا بودن, رعایت حلال و حرام را کردن, برای خود حریم داشتن , مواظب باشیم که هر چیزی را نبینیم, هر چیزی را نگوییم ,هر چیزی را نخوریم, سر هر سفرهای ننشینیم, با هر کسی همکلام نشویم. اگر این مواظبتها را کردیم اهل این محبتها خواهیم بود. خدا را قسم میدهیم به حق اولیائش که همه ما را از متقین قرار دهد انشاءالله.
اما مناسبتها. طبق بعضی از روایات, روایت ۷۵ روز, روز ۱۳ جمادی الاولی روز شهادت صدیقه طاهره شهیده است. زهرای اطهر سلامالله علیها زندگی او در دنیا کوتاه بود, اما برای بشریت الگو است. روش زندگی او, همسرداری او, تربیت فرزندان او, مشی سیاسی و موضعگیریهای او, رعایت مسائل اقتصادی او, روش علمی و بیان احکام الهی او, همگی الگوست. هر بعدی از ابعاد زندگی او را که نگاه کنیم درسی است برای همه انسانها, اعم از زنان و مردان. فقط فرصت بیان نیست. همین مشی سیاسی صدیقه طاهره را یک بررسی کنید که در برخورد با اطرافیان چگونه بود. حساب شده حساب شده عمل میکرد. گاهی اعتراض بود ,گاهی بیاعتنایی بود, گاهی به محاکمه و استیضاح میکشید. گاهی هم که چارهای نداشت اقدام به گریستن کرد .گریه گریه سیاسی است. تا به وسیله این گریه روشنگری کند. ذهن به خواب رفته مردم را به این وسیله بیدار کند .
خطبه تاریخی آن حضرت را حتماً ملاحظه کنید. گویندگان بزرگوار در روزهایی که به منبر تشریف میبرند و برای مردم خطابه میکنند, روزهایی را به ترجمه و شرح محتوای بلند این خطبه اختصاص بدهند و مردم را با معارف بلندی که در این خطبه قراردارد آشنا کنند. خطبهای که در آن راه مبارزه با طاغوت, کفر و فساد را بیان کرده است. به احکام و فلسفه احکام پرداخته. به عقاید و مبانی کلام اسلامی دقت دارد. هم توصیه به اخلاق کرده و هم راه متخلق شدن را بیان کرده . چهرهای از اسلام در این خطبه مطرح است و ترسیم شده است .
او حتی جنازه خودش را هم ابزاری برای رسوایی دشمنان تا قیامت قرارداد. این سیاسی است. وقتی که نوبت به وصیت میرسد وصیتش را سیاسی انجام میدهد , که مرا شبانه غسل بدهید, شبانه کفن کنید, شبانه نماز بخوانید و شبانه دفن کنید و احدی را هم خبر نکنید. با این کار خواست مظلومیت خودش را تا قیامت, مظلومیت خاندانش را خاندان رسالت را تا ابد جاودانه کند .
حضرت به خاطر مقابله با انحرافی که در رهبری جامعه اسلامی بهوجودآمده بود از هیچ فعالیتی دریغ نکرد و تا آخرین لحظه مثل سپری محکم از امامت و ولایت دفاع کرد. خیلی صحنههای رنجآور و دردناک برای انسان وقتی که مطالعه میکند واقع میشود . بعضی از عبارات در تاریخ شکننده است. انسان را متأثر میکند. آن عبارتی که دارد وقتی که بین در و دیوار قرار گرفت صدیقه طاهره, در عبارت “عَصِرَ” دارد, یعنی از حضرت زهرا بین در و دیوار عصاره گیری کردند. همه اینها به خاطر دفاع و حمایت از ولایت و امامت بود. مظلومیت به تاراج رفته یک زن. در مقابل طاغوت قیام کرد.
وقتی زنان مهاجر و انصار برای عذرخواهی به عیادت آن حضرت آمدند حضرت نه تنها از آنها تشکر نکرد بلکه در جواب احوالپرسی آنها اینگونه فرمود : آگاه باشید این حکومتی که پدید آورده اند تازه آبستن شده, پس صبر کنید تا ببینید چه نتیجهای به بار آورد .آن گاه از آن به جای شیر, خون تازه و سم کشنده بدوشید. اینجاست که کسانی که به راه باطل رفتند زیان خود را ملاحظه خواهند کرد و زیان کار میشوند و آیندگان عاقبت آن چه را که گذشتگان تأسیس کردهاند خواهند دید و همینطور از آینده بدی که برای خود ترسیم کردند سخن خواهند گفت. این قسمتی از بیان صدیقه طاهره است که اعلام میکند, بد کاری کردید, بد روشی را رفتید, خوب از امام تان استقبال نکردید, از کلمات پیغمبر خوب تبعیت نکردید, نتیجهای که بر شما خواهد بود نکبت است. نتیجهای که بر شما خواهد بود خذلان است .استیلای طاغوت بر شماست.
خطبه صدیقه طاهره را حتماً ملاحظه کنید آثاری که در آن هست را ببینید این کلمات باید برای ما در امروز هم درس باشد و بیاموزیم که اگر از احقاق حق به خاطر امیال و خواستههایمان بگذریم حق را ببینیم اما به خاطر حزب و دسته و گروه به خاطر بعضی از خواستهها حق را زیر پا بگذاریم کلام صدیقه طاهره زنده است. خذلان و بدبختی, بی عزتی گریبان ما را خواهد گرفت. دچار خسران خواهیم بود. همین الان در همین دوره چقدر ما فرمانبر ولی خودمان هستیم؟! چقدر تبعیت میکنیم از رهبریِ رهبری الهی, رهبری فرزانه و حکیم؟! که کلماتی که میگوید برگرفته از آیات قرآن و دستورات اهلبیت است. به خاطر بینش و بینایی است که نسبت به مسائل جهان دارد. تذکرات لازم را میدهد. او دیدهبان است. با گرایی که از دشمن به ما میدهد مسائلی را گوشزد میکند که اگر به آنها عمل نشود خسارت آن قطعی است و جبرانناپذیر است. باید تبعیت را یاد بگیریم. از تاریخ درس بگیریم .عبرت بگیریم و در مسیری که دیگران رفتند حرکت نکنیم.
سخنرانی ایشان را در دیدار با مردم تبریز به مناسبت بیست و نهم بهمن دیدید. دربردارنده مطالب مهمی بود. یکی از موارد مورد تأکید را دوباره تأکید کردند و آن درباره شورای نگهبان بود و اینکه دشمن برای تخریب او و از بین بردن نقش و جایگاه او جریان سازی میکند .حملهکنندگان به شورای نگهبان کسانی هستند که از آرمانهای انقلاب فاصله گرفتهاند. این جزء بدیهیات است. یکی از نشانههای فاصله گرفتن از انقلاب این است که افراد شعارهای اصلی انقلاب را پشت سر بگذارند. زیر پایشان بگذارند و البته خود این هم یک ملاکی برای ارزشگذاری در انتخاب افراد که برای انتخابات نامزد شدهاند است. این خود این میتواند یک ملاک باشد.
به این معنا که شما وقتی میبینید کسانی و یا عدهای این چنین به شورای نگهبان میتازند , کسی که کاندیدای مجلسین است اینکه میگوییم مجلسین, ممکن است کاندیدای مجلس خبرگان باشد و یکی کاندیدای مجلس شورای اسلامی باشد فرقی نمیکند , یک شخص آمده یک حرفی زده حالا این آقا به جای اینکه برائت بجوید از این جریان, هیچ حرفی نمیزند. این معلوم میشود که دل در گرو این جریان دارد. قطعاً رأی دادن به چنین کسانی مورد رضایت نیست .
آقا آمده هر چه دلش خواسته درباره شورای نگهبان گفته, نظام را زیر سؤال برده, دستگاه قانون یک کشور را متهم کرده, آن وقت به آن کسی که خودش را نامزد برای انتخابات کرده برای هر کدام از مجلسین, گفته میشود از این آقا اعلام برائت کن. بگو من با او ارتباط ندارم , با او حرفی ندارم, دفاعی ندارم , چیزی نمیگوید. خب چرا نمیگویی؟ میگوید چون ایشان خدماتی داشته چون خدماتی داشته چیزی نمیگوییم. از او برائت نمیجوییم. این جواب خطرناک است. این نشانه محبت داشتن به کسانی است که با نظام زاویه پیدا کردند .این ابتدای نفوذ است .خیلی خب ,آقا خدماتی داشته از خدماتش دفاع کن اما خلاف او را هم که اعلام کنید. از خلاف او برائت بجویید.
به نظر من در این مقطع رأی دادن به کسی که کوچکترین زاویه را با نظام داشته و در مقاطع مهم که باید حرف میزده و دفاع میکرده نه تنها دفاع نکرده سکوت هم کرده الان هم اعلام انزجار و تبری نمیکند, با بودن کسانی که این مشکلات را ندارند افراد برای رأی دادن به یک چنین افرادی معذور نیستند. ولو اینکه این افراد از فیلتر شورای نگهبان هم رد شده باشند. ما نمیتوانیم به کسانی که اینگونه هستند رأی بدهیم , با دیدن مشی و روشی که دارند. انتخابات پیش رو از جهات مختلف اهمیت دارد. هم در مسائل داخلی هم در امور خارجی.
برنامههایی که استکبار برای مهار ایران در صحنه جهانی و منطقهای در نظر دارد بسیار گسترده و پیچیده است .آمریکاییها به دنبال برقراری نظم و آرامش مورد نظر خودشان در منطقه هستند. برای این امر مهم احتیاج به اموری دارند که توافق هستهای با ایران تنها یک بخش از برنامه کلان آنهاست. از اهداف مشخص این آرامش تأمین امنیت برای رژیم غاصب است که در سایه این امنیت انرژی منطقه را تصاحب کنند. منتقل کنند. به جای آن لیبرالیسم را توسعه دهند. سبک زندگی غیرالهی را رواج بدهند. فرهنگ غربی را در کشور توسعه دهند.
نظریهپردازان آمریکایی قائلاند چنانچه غرب بتواند عناصری از خودش را در درون هیئت حاکمه و نهادهای اصلی نظام اسلامی نفوذ بدهد جمهوری اسلامی را مهار کرده است و منافع خودش را هم تأمین کرده است .لذا برای انتخابات برنامه دارد. کمترین هدف او درست کردن گرفتاریهای داخلی برای از دست رفتن فرصتها و توقف رشد علمی و توسعه همهجانبه کشور است. لذا باید بصیر بود که به چه کسی رأی میدهیم .جوانب مختلف را خوب رصد کنید و بررسی کنید. الان مهمترین خطری که جلوی ماست جریانهای غربگرا و وابسته هستند. کسانی که خودشان را آرمانگرا میدانند. ملتزم به آرمانهای اسلامی میدانند. اصولگرا میدانند اما در حقیقت اینگونه نیستند. کسانی که به کانونهای قدرت و ثروت وابسته هستند اینها تلاش جدی دارند که جریان اصیل و ناب انقلابی را از میدان به در کنند. آن را خاموش کنند.
به تذکرات رهبری خوب گوش کنید. مواردی را که ایشان بیان میکند و کدهایی را که میدهد خوب در نظر بگیرید. اینها را در زندگی خودتان و در آن مراحلی که باید تصمیم بگیرید که انتخابات یکی از آن موارد است به کار ببندید. فرمودند اگر مجلسی درست شود که مرعوب غرب و آمریکا باشد و به دنبال حاکمیت اشرافیگری باشد مملکت را بدبخت میکند. خب مگر اینها از شورای نگهبان عبور نکردند؟ چرا کردند .مگر ما به اینها رأی بدهیم احتمال این که ما را بدبخت کنند هست؟ بله هست. با این بیان هست. یعنی باید دقت کنیم .مگر در مجلس ششم اینها از فیلتر عبور نکرده بودند؟! کرده بودند. اما تا آنجایی پیش رفتند که خواستند اصل ولایت فقیه را از قانون اساسی حذف بکنند. جام زهر به رهبری بخورانند و امثال ذلک. آن نامه ای که نوشتند برای همه شما مشهود است. در خاطر شریف تان هست. یعنی مواظب باشید به چه کسی رأی میدهید.
بیان رهبری این را به ما گوشزد میکند . عملکردها را ببینید. خرج کردنها را ببینید. اینهایی که میخواهند نماینده شوند ارتباطی را که با افراد دیگر دارند اینها را ببینید. در دوران انتخابات احتمال دارد بیایند با خیلی از افراد سروکار داشته باشند اما در طول مدت زندگیشان قبل از اینکه بخواهند کاندیدا شوند با چه کسانی ارتباط داشتند. سر سفره چه کسانی مینشستند. با چه کسانی رفتوآمد داشتند. اینها را بررسی کنید. خرجهایی را که میکنند اینها را دقت کنید. شعارها را هم بررسی کنید. عملکرد گذشته را هم ببینید. دشمن تلاش در نفوذ در دستگاه تصمیمساز دارد. شما هم به تعبیر رهبری مقابل خواست دشمن عمل کنید تا پروژهای را که اینها دارند که پروژه نفوذ بود خنثی شود. قصد آنها این است که به هر وسیلهای که شده در این جایگاهها قرار بگیرند .
افرادی را که به اندازه سر سوزنی با مسائل نظام و آرمانهای نظام و ارزشهای نظام و انقلاب و اسلام زاویهدار هستند را بههیچوجه قبول نکنید. تأکید دوباره بر عدم اعتماد به دشمن که در بیان رهبری در جمع مردم بود هشدار دیگری بود. سخنان بعضی از نامزدها را توجه کنید. میگویند اگر مجلس یکدست باشد پرونده فتنه را به شورای امنیت ملی میبریم. هنوز وارد مجلس نشده برای نظام خط و نشان میکشد. هنوز وارد نشدند. دارند ترغیب میکنند و تشویق میکنند . رادیوهای بیگانه را کلماتشان را بشنوید .چگونه دارند نسخه میپیچند. این یکی از صحنههای امیدوارکننده آنهاست, اگر با بصیرت وارد میدان نشویم. فکر نکنید هر رایی دادید بی اثر است. در آن جلسه عرض کردم قصد قربت کنید و وضو بگیرید به عنوان عبادتی از عبادات با قصد قربت وقتی وارد شوید امر صبغه عبادی پیدا میکند ولو عبادت نیست اما ثواب دار خواهد شد. بروید و این رأی خودتان را با عنایت و توجه با توجه به اینکه اگر روز قیامت از شما سؤال کردند به چه علت به این آقا رای دادید, بتوانید جواب دهید. رأیتان را در صندوق بیندازید .
اینها الان برای نظام و خط و نشان میکشند. چه اتفاقی که وزارت خارجه آمریکا هم این روزها دنبال آزادی سران فتنه است .آنها در داخل نغمه اش را سر میدهند شعرش را درست میکنند او در خارج قافیه میسازد. این هم یک نشانه دیگری است که نمیشود به آمریکا اعتماد کرد. اینکه اینها دلشان برای ملت ما نسوخته. حرکاتشان حرفهایشان صحنه سازیهایی که میکنند مطالبی را که مطالبه میکنند همین حرفهایی که اخیراً زدند, در طول این سالیان زدند, اهداف خودشان را دنبال میکنند. ما باید جواب دهیم. جواب عملی را مردم به فضل پروردگار پای صندوق خواهند داد و شعار همیشگی را هم کوبنده و رسا از مصلای نماز جمعه سر میدهند که مرگ بر آمریکا. اینها مطالب کلی بود.
اما راجع به خود استان هم باید این توجهاتی را که دادیم دوستان همه را دقت داشته باشند تا ضرری متوجه کشور نشود. اینجا هم در این ظهر جمعه من عرض میکنم که خدایا در این ظهر جمعه تو شاهد باش آنچه به صلاح بود در این باره برای مردم عرض کردم و به آن وظیفهای که داشتم عمل کردم. در طول این مدت ملاکها را بیان کردم. به چه کسانی رأی بدهید و به چه کسانی رأی ندهید بعضیها را شفاف شفاف گفتم. فقط اسم نبردم که دیگر خودتان اینها را متوجه باشید. آقا فرمودند از گفتن بیان حقیقت خسته نمیشوند. بدانید که نماینده ایشان در البرز هم انشاءالله و به فضل پروردگار در گفتن و تبیین مواضع خسته نخواهد شد.
انتخابات یعنی جلوه حضور و مشارکت برای تعیین و تأکید بر آرمانها. انشاءالله هفتم اسفند مردم سراسر ایران حماسهای به یادماندنی به جای خواهند گذاشت و بار دیگر علیرغم میل جبهه استکباری و هواداران مزدور داخلی با اقدام خود چشم بدخواهان نظام اسلامی را کور خواهند کرد. نکته دیگر اینکه رعایت اخلاق و قانون , اصل کار است . هم برای رأی دهنده و هم برای رأی گیرنده. افراد در مقام معرفی خودشان تخریب دیگران را نکنند. خود شما هر کسی, دیگری را تخریب کرد این را یک نمره منفی بدهید. دشمن به اندازه کافی برای ما دشمنی میکند. دیگر خودمان چرا برای خودمان این کار را بکنیم. تلاش کنیم که یک فضای آرام ایجاد کنیم . خیلی خوب هم هست الحمدلله فضا خوب است. فضا همین طور آرام پیش برود. سخنانی دوستان بگویند که ایجابی باشد. سخنان سلبی نگویند. طرفداران نامزدها هم رعایت این اصول را بکنند.
تابلوهایی را که شهرداری و زیباسازی زحمت کشیده در شهر نصب کرده که شهر در دوران تبلیغات خراب نشود چهرهاش چهره بدی نباشد همه اینها را در نظر بگیرید. جانمایی شده برای رفاه حال مردم .چون تصرف در اموال دیگران جایز نیست. شما حق ندارید روی دیوار مردم چیزی را بچسبانید یا چیزی را نصب کنید مگر اجازه و اذن داشته باشید. لذا این جاهایی که درست شده سعی کنند تبلیغات همان جا باشد .بعضیها هم میآیند به آنها ضرر میزنند نمیدانم روی چه قاعدهای به بیتالمال این گونه ضرر میزنند. دیدم که بعضیها را پاره کردند و اینها کار درستی نیست. پاره کردن عکس رقیب هم درست نیست که خود آن هم تصرف است و جایز نیست. به علاوه این که وقتی شما عکسی را پاره میکنید بدتر دیده میشود و بعد محبوبتر هم میشود. اگر میخواهید که این کار نباشد اصلاً نباید کاری داشته باشید آرام آرام از بین خواهد رفت.
آقا در بیاناتشان اشاره داشتند که بحث انتخابات شما را از مسائل اقتصادی غافل نکند. ما هم تقریباً هر جلسه یک نکتهای را عرض کردیم. واقعاً مهم است. اگر نمایندگانی که وارد میشوند به وظایف خودشان آشنا باشند مطالبات مردم را دنبال میکنند. بعضی تلاش میکنند که مجلس و دولت یکدست باشد این چیز خوبی نیست. اتفاقاً یک دست نباشد خوب است. تضارب آرا خواهد بود. افکار و انظار مختلف, نظر همدیگر را رد و اصلاح میکنند و به صلاح مردم آن چیزی که هست واقع میشود. و الا چه کسی میخواهد تناقضاتی که در کلام این افراد هست را پاسخ بدهد. یا بخواهد جلویش را بگیرد؟! همین الان شما ببینید وعدههایی که به مردم داده میشود, چه کسی باید این وعدهها را پیگیری کند؟! مجلس اگر فعال باشد آشنا باشد, بالنده باشد, میتواند این کار را بکند. الان بحث اشتغال و تورم, رکود و مسائل اقتصادی بسیار مسائل مهمی است. اگر عملاً آقایان وارد نشوند آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.
من یک نمونه برایتان بگویم ببینید که در یک سال گذشته اینکه میگویم جلوی تناقضات باید گرفته شود .این کار مجلس است. کار بنده در اینجا نیست. من اینجا فقط تبیین میکنم تا شما ذهنتان فعال شود. در یک سال گذشته یک مرور میکنیم که بعضی از مسئولین که اسم نمیبرم در یکم اردیبهشت گفتند: لایحه خروج از رکود در مجلس تصویب شد. پانزدهم شهریور گفتند: ما از رکود عبور کردیم . دوازدهم مهر چهار وزیر طی نامهای به رئیسجمهور گفتند: وجود رکود در آستانه بحران است. اول اردیبهشت ما عبور کردیم در مهر در آستانه بحران قرار گرفتیم ! بیست و یکم مهر در گفتوگوی زنده تلویزیونی از بسته جدید اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود خبر دادند. بیست و یکم مهر گفتند : برخیها نیایند از رکود صحبت کنند. در بیست و نهم دی ماه گفتند: بزرگترین مشکل کشور رکود است . با این حرفها چه کار کنیم ؟! در ششم بهمن گفتند: از رکود خارج شدیم. در سفر به ایتالیا گفتند که معضل رکود حل شد .
این اظهارنظرهای متناقض را شما بفرمایید که ما چگونه توجیه و جمعبندی کنیم؟ با این حرفها جامعه سردرگم میشود. امیدش را از دست میدهد. علامت بیتدبیری است. برگردید به همان دستوری که رهبری فرمودند. اقتصاد مقاومتی را نصب العین کار خودتان قرار بدهید .با همت مضاعف و تلاش مضاعف با کار و تلاش پیگیر و همت مضاعف اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنید. والا فرصت میگذرد و عذری در نزد خدای تعالی ندارید. سه سال از کار گذشت .
مطلب پایانی که عرض میکنم, روز اول اسفند سال ۱۳۶۴ مرحوم شهید حجتالاسلاموالمسلمین فضلالله محلاتی نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران به همراه جمعی از نمایندگان و مسئولان قضایی بعد از عملیات والفجر هشت برای دیدن از مناطق جنگی در مسیری که میرفتند هواپیمای آنها در ۲۵ کیلومتری شهر اهواز توسط دو فروند هواپیمای دشمن ساقط شد و به شهادت رسیدند. آن روز را روز روحانیت و دفاع مقدس نام گذاری کردند. در تاریخ معاصر ایران نقش روحانیت کاملاً مشهود است. در عرصههای مختلف تا قبل از انقلاب در دوران انقلاب و بعد هم دفاع مقدس شما دیدهاید که روحانیت شیعه هیچ وقت از جهاد و شهادت فاصله نداشته .همیشه در صف مقدم مبارزه میکرده و اهل مبارزه بوده . در دوران دفاع مقدس تقویت روحیه رزمندگان را به عهده گرفت. البته دوشادوش رزمندگان در خطوط مقدم هم حاضر بودند. و شهدایی را به انقلاب عرضه کردند .
خوب است اینجا من تعداد شهدای روحانی را برایتان بگویم. در طول دفاع هشت ساله ۳۴۱۷ نفر از روحانیون به شهادت رسیدند و این آمار آمار دقیقی است و خیلی جالب است. درواقع در طول جنگ تحمیلی از هر ۱۰۰۰ نفر روحانی, ۴۰ نفر شهید شدند. این نسبت, نسبت به بقیه اقشار هر ۱۰۰۰ نفر ۴ نفر است. بقیه اقشار, دانشجویان کسبه اطبا و پزشکان و مهندسان و چه و چه آنها از هر۱۰۰۰ نفر ۴تا شهید دادند. روحانیت از هر ۱۰۰۰ نفر, ۴۰ شهید دادند و نواخت آن هم جالب است. ۳۶ نفر آنها نماینده مجلس بودند ۲۳۰۹ نفر عملیاتی بودند ۲۰ نفر آنها مسئول در قوه قضاییه بودند ۸۸ نفر آنها بیسیم چی بودند ۴۳ نفر ائمه جمعه بودند ۵۳ نفر امدادگر بودند۷۲ نفر امام جماعت بودند ۵۰ نفر فرمانده بودند ۲۳ نفر در سوانح هوایی به شهادت رسیدند ۱۵ نفر طلبه خواهر بودند ۷۲ نفر شهدای روحانی غواص بودند و ۱۰۴۷ نفر هم شهدای تبلیغی بودند .که خدای تعالی با اولیای خودش همه شهدا را محشور بگرداند.
دو نکته دیگر هم عرض میکنم بحمدالله مردم باصفا و صمیمی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت در استان البرز یکی از شاهکارهای خودشان را انجام دادند و آن ساختن ضریح مطهر حضرت حبیب بن مظاهر بود یا حبیب بن مظهَّر. که در طول این دو سه سال با تلاشها و پیگیریهای که ستاد عتبات عالیات داشتند انجام شد .دورانی را برادر بزرگوارمان حضرت حجتالاسلاموالمسلمین حاج آقای حسینی متولی زحمت کشیدند پای کار بودند شبانه روز دوستانشان را به خط کرده بودند. و از مردم کمکها جمعآوری شد تلاشهای فراوانی شد. قسمتی از آن را بنده در جریان بودم تا یک اثر فاخر اثر زیبای هنری و ماندگار با نام استان البرز انشاءالله در کنار ضریح حضرت حسین علیه السلام و در آن منطقه حائر حسینی علیه السلام قرار بگیرد . در فاصله ۱۰ متری به نام ضریح حضرت حبیب بن مظاهر. امروز این ضریح بدرقه میشود به سمت کربلای معلی. انشاءالله همه شما در این مسیر قدم برخواهید داشت و این بدرقه را انجام میدهید.
مطلب دوم, ما مسائلی را درباره خود مصلی داریم که دو سه هفته است میخواهم فرصتی شود بعضی از نکات را درباره مصلی خدمت شما عرض کنم .فعالیتهایی که مِن بعد در این منطقه یعنی در محله مصلی انجام خواهیم داد با یک روش دیگر و برنامههای مختلف است . چون بنده اینجا را محل ترویج و تبلیغ و تبیین احکام و آیات الهی میدانم در طول هفته به نظر میرسد که باید تعطیل نباشد .فقط این سازه و این فضا به این عظمت روزهای جمعه دو سه ساعت باشد ظلم است .با توجه به اینکه با پول مردم و بیتالمال ساخته میشود. باید از آن بهرهبرداری بیشتری شود. و دیدید رهبر معظم انقلاب آنجا را به عنوان قرارگاه ایمان و تقوا و اخلاق و بصیرت قرار دادند و امام جمعه را هم به عنوان فرمانده این قرارگاه معرفی کردند. وظایف سنگینتر شد. انشاءالله برنامههایی را خواهیم داشت. منجمله وقتی که این ضریح منتقل شود آن فضایی که آزاد میشود من از همان سال اول در ذهنم بود آنجا را مهدی برای اطفال قرار بدهیم. مهد آدینه باشد. روز جمعه مادرها به خاطر بچه داری نکند که نیایند. انشاءالله بیایند اول وقت بچههایشان را تحویل مهد بدهند. آنجا مربیان این بچهها را نگهداری میکنند. بعد از نماز بروند تحویل بگیرند و ببرند. کارهای اینچنینی انشاءالله خواهیم داشت که بعدا بیان خواهم کرد.
خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزههای علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.