خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۶/۳۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بالتقوا الله

اهل تقوا با استفاده از آموزه‌های اسلامی، تأکیددارند که فرد مسلمان باید اهل کار و تلاش باشد و بیکاری و تنبلی و ترک کوشش بسیار مذمت شده و شخص بیکاری که از دست رنج دیگران بهره می‌برد در فرهنگ اسلامی تحقیرشده است. اولیا الدین به‌عنوان یک اصل اسلامی بر تلاش و کار و کلَ بر دیگران نبودن تأکیددارند و در هر فرصتی که فراهم بوده مردم را تشویق کردند به تلاش کردن و فعالیت داشتن و درست‌کار کردن. فرمودند: «کسی که بار خود را بر گردن دیگران بیندازد، ملعون است.» بار زندگی‌اش را، کار نکند، فعالیت نداشته باشد، دیگران زندگی او را تأمین بکنند، بااینکه خودش توانایی این کار را دارد، ملعون است؛ مورد لعن خداست، یعنی از رحمت خدا دور است.

اگر جامعه تعادل اقتصادی نداشته باشد، می‌رود به سمت بی‌عدالتی و در همین فضا طاغوت اقتصادی به وجود می‌آید که کارشان مکیدن سرمایه‌های مردم و فقیر کردن جامعه و ایجاد اختلاف طبقاتی است. امیرالمومین سلام‌الله‌علیه در نهج‌البلاغه بیانی دارند در جواب کسانی که آمده بودند نزد حضرت و درخواست داشت‌اند که با خلیفه سوم عثمان بن عفان سخن بگوید، خب عثمان در تاریخ خوانده‌اید و شنیده‌اید که بالاخره مشکلاتی برای جامعه اسلامی به وجود آورده آن زمان؛ به‌طوری‌که بالاخره برعلیه او قیام کردند و کشتند او را. آمدند پیش امیرالمؤمنین که او سخن بگوید، برود باعثمان بالاخره مطالب را بیان کند. حضرت آمدند و باعثمان به سخن پرداختند. عثمان به امیرالمؤمنین، یعنی از حضرت این‌طور خواست که از مردم بخواهد که به من مهلتی بدهند تا از بی‌عدالتی‌ها جلوگیری کنم چون وضعیت بی‌عدالتی در زمان عثمان خیلی بالاست. من حالا فرصت بیان آن نیست که چه اتفاقاتی افتاد، خراج یک کشور را مثلاً داد به یکی از بستگانش، تقریباً مثل بعضی از تخلفاتی که الآن صورت می‌گیرد، یک حرکات‌های این‌جوری انجام شد. متأسفانه.

درآمدهای نجومی برای افراد خاصی واقع شد؛ و وضعیت اقتصادی جامعه به هم خورد. امیرالمؤمنین با او سخن گفت، او هم گفت پس از مردم برای من یک‌وقتی بگیر که من جبران بکنم، اما ببینید امیرالمؤمنین چگونه محکم باصلابت و انقلابی جواب دادند. حضرت فرمودند: «آنچه در مدینه است، مهلتی نمی‌خواهد؛ و آنچه بیرون از مدینه است، مهلت به‌اندازه رسیدن دستور تو به آنجاست.» آن‌هایی که در همین شهر مدینه هستند، خب همین الآن اقدام کن. آن‌هایی هم که خارج از مدینه هستند، همین‌که دستورت برسد تمام است دیگر. این جواب بسیار گویا و درس‌آموز است. برای مسئولینی که این وظایف رادارند، قاطع و صریح می‌بینید رهبری، رهبر معظم انقلاب راجع به پیگیری مفاسد اقتصادی دستور صریح دادند. در خطبه نماز عید فطر دو سال قبل راجع به مباحث درآمدهای نجومی و امثال ذالک نکاتی را فرمودند. اخیراً باز تأکید کردند به دستگاه قضایی، به دستگاه‌های دیگر.

خب می‌بینید که تعلل می‌شود؛ و در مسائل بیَن و روشن بازمی‌گویند هنوز وقتش نرسیده یا باید سر فرصت بررسی کنیم، ببینیم چگونه است. فرصت سوزی می‌کنند، متأسفانه.

و این‌گونه سخن گفتن‌هایی که افراد دارند برخلاف شیوه امیرالمونین سلام‌الله‌علیه است؛ اما علیهم‌السلام می‌فرماید: «حق ندارید بی‌عدالتی مالی را تأخیر بیندازید.» جامعه آسیب می‌بیند، می‌بینید ما هم الآن مبتلاییم دیگر.

بی‌عدالتی مالی و اقتصادی اگر تأخیر درش واقعه بشود، جامعه آسیب می‌بیند. روایات متعددی دارد که حتماً بعضی وقت‌ها اقدام به قیام می‌کنند. خب این باید این آقایان که کار دستشان است، مواظب این حرف‌ها باشند و دقت داشته باشند. باید اقدام انقلابی و محکم داشت تا مسائل اقتصادی اصلاح شود؛ و الا ظالمان و طاغوتان اقتصادی که نفوذ در دستگاه‌ها دارند نمی‌گذارند که کاری پیش برود. باید محکم ایستاد و ریشه‌شان را خشک کرد.

هر کس راضی باشد که ظالمی که ظلم اقتصادی می‌کند، ظلم مالی می‌کند، دست‌درازی در بیت‌المال دارد و اموال عمومی را دست‌درازی می‌کند، مشغول کار باشد و دستش در این امور باشد، مشمول روایت امام صادق علیه‌السلام است؛ که حضرت فرمودند: «هر کس دوست بدارد که ستمگران در سرکار باشند، دوست دارد که مردم خدا را معصیت کنند.» خیلی حرفی عجیبی است. اگر یک کسی که دست‌درازی اقتصادی دارد، در جامعه مسئولیتی داشته باشد و او را عذلش نکنند، کنارش نگذارند هرکسی که او را سرکار گذاشته دوست دارد که در جامعه معصیت مستقر بشود؛ و معصیت گسترده بشود.

در بحث معیشت و مسائل تولید و اشتغال رسیدیم به صنعت. دو جلسه قبل رسیدیم به بحث صنعت که در اقتصاد فرد و جامعه مؤثر است. عرض شد در قرآن و روایات هم به این مسئله اشاره‌شده و برای بهتر شدن و بهره‌برداری بهتر از صنعت دستوراتی از اهل‌بیت به ما رسیده است. مثلاً برای اینکه استفاده صحیح از صنایع برده بشود، لازم است افرادی که ورود می‌کنند، آگاهی لازم و دانش کافی در آن کاری را که وارد می‌شوند را داشته باشند. رسول خدا صلی‌الله و علیه و آله و سلم فرمودند: «هر کس بدون علم به کاری، حالا یا مهارت و تخصصی هر چیزی که هست، کاری انجام دهد، بدون اینکه علم آن کار را داشته باشد، وارد آن کار شود، بیش از آن‌که آباد کند، خراب می‌کند.» چه حرف بلند و حکیمانه‌ای است! کسی که کاری را بلد نیست، واردش شود، به‌جایی این‌که درست کند، خراب می‌کند. بدون مهارت لازم وارد عرصه صنعت مثلاً کسی بشود که بخواهد کار صنعتی انجام دهد، هم خودش ضرر می‌کند، هم به جامعه ضرر می‌زند، سرمایه‌های مادی و معنوی را از بین می‌برد. خب بعضی از این چیزهایی که ساخته می‌شود، بیرون می‌آید، می‌بینید از استحکام و دوام لازم برخوردار نیست.

معلوم می‌شود که خواسته همین‌طوری یک‌چیزی درست بکند و در اختیار قرار دهد، هم تضعیف سرمایه‌هاست، هم تضعیف شخصی است. رسول خدا فرمودند: «هرگاه می‌خواهی کارکنی، آن را بادانش، یعنی اطلاع، مهارت و خردمندی انجام بده.»

خب ازآنجایی‌که تولیدات، تولیدات صنعتگران و هر تولیدکننده‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، این مصرف‌کنندگان بعضی هاشان داخلی‌اند، بعضی هاشان خارجی‌اند. لازم است که از استحکام و دوام لازم برخوردار باشد.

اگر جنسی که ساخته می‌شود، چه در داخل آن قوام لازم را داشته باشد، خب بازار را می‌گیرد. تولیدش بالا می‌رود. فروشش بیشتر می‌شود. مورد اقبال و توجه قرار می‌گیرد. توسعه پیدا می‌کند. نتیجه‌اش رشد اقتصادی است؛ هم برای خود آن شخص و هم برای جامعه و کشور.

صنعتگر مسلمان باید با استفاده از آموزه‌های دینی بهترین تولید و باکیفیت‌ترین محصول را ارائه کند تا تولیدات مسلمین جهانی باشد. چرا ما باید از یک کشور، خیلی واقعاً بعضی وقت‌های دیدید، تسبیح را از چین می‌آورند. تسبیح از چین می‌آید! بعضی از این تولیداتی که باید مربوط به جهان اسلام باشد، یعنی خود جامعه اسلام باید تولید کند، از کشورهای کفر، کشورهایی که اصلاً دین هم ندارند؛ برای ما ترتیب می‌دهند، درست می‌کنند. این‌ها ظلم است. این‌ها را باید بهش بیشتر توجه کرد. ببینید امام صادق علیه‌السلام برای بهتر شدن اوضاع تولید چه تذکری داده است؟

حضرت فرمودند: «کل ذی صناعه مضطر إلى ثلاث خلال یجتلب بها المکسب.» هر صنعتگری برای اینکه کار خودش را توسعه بدهد، رشد بدهد و بتواند مشتری جذب بکند و جلب بکند و این کارها توسعه پیدا کند به سه چیز احتیاج دارد؛ و هو أن یکون حاذقا بعمله، مستمیلا لمن استعمله. خیلی این کوتاه است ولی پر مفهوم است. اولاً اینکه در کارش مهارت داشته باشد. حاذق به عمل. به عملی که انجام می‌دهد و آن کاری که می‌خواهد بکند، مسلط بر آن کار، علم لازم به آن کار را داشته باشد. توانایی لازم را داشته باشد. حاذق باشد. توانایی کامل داشته باشد. این اولاً.

ثانیاً مؤدیا للامانه فیه. امانت دارد باشد. سرمایه را امانت بداند، وقت را امانت بداند، مردم را امانت بداند، کار را امانت بداند. کسی که امانت‌دار است، دزدی نمی‌کند. بعضی از کارها که می‌آید بیرون، انسان می‌بیند، می‌بیند که دزدی شده توش، امانت‌داری نشده. حق مطلب ادانشده. باید محکم می‌کرده، محکم نکرده.

این سه چیز را اگر هر صنعت گری رعایت بکند کارش رشد می‌کند. یک، انسان‌های باتجربه بر سرکار باشند؛ عالم. دو، امانت‌داری داشته باشد؛ و سوم مستمی لا لمن استعمله. مراجع کننده را بهش توجه بکند؛ یعنی مشتری مدار باشد. حواسش به مشتری‌هایش باشد. اگر این سه مورد رعایت بشود، جهشی در تولید و صنعت به وجود خواهد آمد.

مولای ما امیرالمؤمنین علیه افضل و صلوات المسلین می‌فرمایند: «خردمند یعنی عاقل، خردمند کسی است که ساخته‌های خود را نیکو بسازد؛ و کوشش خود را درجاهایی که لازم است به کار اندازد.» تلاش می‌کند یک‌چیزی درستی باکیفیت تمام، بعضی وقت‌ها هم باکیفیت ساخته می‌شود، برای یک مرحله مشتری‌اش را که جلب کرد، آرام‌آرام ازش چه‌کار می‌کند؟ می‌دزدد. آرام‌آرام ازش کم می‌کند. این می‌شود آن ضد امانت. امانت‌داری را از دست بدهد مشتری‌اش را از دست می‌دهد.

پس جامعه زنده و فعال در حال رشد و توسعه دائماً به تقویت صنایع و تشویق صنعتگران نیازمند است. باید از کارشناسان و متخصصان متعهد استفاده کرد، با فنون جدید آشنا شد، تولیدات نو و تازه را عرضه کرد و هرگز نسبت با آینده تردید نداشت و خسته نشد که آینده در اختیار جامعه اسلامی و مسلمین خواهد بود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ (۳) وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ(۴)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم به همه شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا در مرض و بیماری و سلامتی در فقر و قنا، در سختی و راحتی و هر چه از رفاه و سختی بگیریم در هر دو بعدش که به انسان می‌رسد، همه را از طرف خدا می‌دانند و شاکرند. چون می‌دانند هرکدام از این‌ها در سازندگی روح انسان نقش دارد، مولای ما امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در حمکت چهلم از حکم نهج‌البلاغه به یکی از یارانشان که در حال بیماری بودند، مطلبی را فرمودند. من فقط ترجمه می‌کنم چون روایت طولانی است، دیگر شرح زیادی نمی‌دهم. حضرت فرمودند: «جعل الله ما کان من شکوات حتی لسیعاتک و انا المرضا لااجرا فی ولاکنهو یهد السیعات و یهد و ها حتی الاوراق و انما الاجرو فی القول بالسان و العمل بالایدی باقدام و ان الله سبحان یتفلو بصدقنی و صدیق السارهه من یشا من عباده الجنه.» عبارت، عبارت زیبا، کلام چهلم. شرح این فقره طولانی است، مفصل است، یک جلسه مختص به خودش می‌خواهد، اما خلاصه‌اش این است که خدا تعالی رنج تو را باعث برطرف شدن گناهانت قرار داده. به آن شخصی که بیمار بود، حضرت این‌رو گفت. گفت بیماری که داری، در بستر افتادی، این زجری که می‌کشی، دردی که می‌کشی، این‌ها را قرارداد تا گناهانت را ببخشد. البته خود بیماری پاداشی ندارد ولی اثر او این است که گناهان را می‌بخشد. گناهان را از بین می‌برد؛ و آن‌ها را مانند برگ درختان می‌ریزد. بعد حضرت توضیح دادند پاداش درگرو گفتار زبان و کردار دست‌وپاست، یعنی باید عمل داشته باشی. اهل بندگی و اهل عبادت خدا باشی تا خدا به تو پاداش دهد؛ اما گناهانت با همین تب کردن، شما وقتی تب می‌کنید این تب را غنیمت بشمارید، زود زد تب نخورید، یک‌دو سه ساعت ببارید تب در بدنتان بماند، این تب نعمتی از نعمت‌های خداست، اقلش این است که گناهان انسان را ذوب می‌کند. اگر کسی گناهی نداشته باشد، البته به او درجاتی داده خواهد شد. ولی خود این تب کردن خواص معنوی دارد.

خب حالا گذشته از این‌که نشان‌دهنده یک بیماری است در یک‌قسمتی از بدن، ولی بلافاصله اقدام به سرکوبش نکنید. بگذارید باشد. خودش باعث از بین بردن گناهان می‌شود. البته عمل را انسان باید با…

پاداش را خداوند متعال با عمل می‌دهد که اینجا حضرت فرمودند، به گفتار زبان و کردار دست‌وپا. بعد فرمودند خدای سبحان هرکدام از بندگانش را که بخواهد به دلیل شایستگی و پاک‌دلی وارد بهشت می‌کند. بالاخره اراده الهی است که چه کسی بهشتی شود.

پاداش خداوند همیشه مقابل کار نیک است که انسان انجام دهد. امام علیه‌السلام بای صحابی خودش که در بستر بیماری بود دعا کردند از بین رفتن گناهان را به‌وسیله بیماری از خدا طلب کردند؛ یعنی بیماری را وسیله قراردادند برای از بین رفتن گناهان؛ اما برای اجر و مزد از خدا به خاطر بیماری از خدا چیزی نخواستند. عمل پاداش دارد و آن را باید انسان با عبادت و بندگی و عمل نیک‌انجام دهد.

البته اگر انسان زجری که می‌کشد که در بیماری به‌حساب خدا بگذارد، بگوید خدایا تو این را از من قبول کن و به‌حساب خدا بگذارد، زمینه‌ساز پاداش و اجر هم خواهد بود. خدا انشالله همه ما را از متقین قرار بدهد. انشالله.

قبل از اینکه به مناسبت‌ها اشاره‌کنم، عرض می‌کنم، توجه داشتید که از چند ماه گذشته عده‌ای در فضاهای مختلف، فضای مجازی و غیرمجازی، با شهره افکنی، یاوه‌گویی، بی‌احترامی، بددهنی به ساحت مقدس اباعبدالله و خاندان عصمت و طعاره فشار روانی را بر جامعه شیعه وارد کردند. بر عزاداران، بر هیئت داران، مسجدی‌ها، سیاه پوشان، در سراسر عالم، فضا را پر کردند. تلاش داشتند که این حرکت عظیم، کم‌رنگ شود، منحرف شود و به نسل کنونی نرسد، این نسل جدید به چالش بیفتد که به فضل پروردگار خب، پرشورتر از سال‌های گذشته، پرمحتواتر و به‌خصوص حضور چشم‌گیر جوانان در همه مراسم در سراسر عالم، شما مثلاً ترکیه را نشان داد، انگلیس را نشان داد، ایتالیا را نشان داد، فرانسه را نشان داد، آمریکا را نشان داد. دسته‌های طولانی و جمعیت‌های عظیم و کثیری که در اقصا نقاط بلاد اسلامی و به‌خصوص در ایران در اقصا نقاط ایران واقع شد، در شهرهای بزرگ، در خود استان خود ما، البته در استان ما متأسفانه همگرایی کم است و این‌یک ضعفِ. باید دوستان بیشتر روی این قصه کار بکنند، اجتماع باید عظیم باشد، چه چندساعته باشد، همه باید بیایند، نه اینکه هرکسی یک‌گوشه‌ای، یک تعدادی را جمع کند، جلسات متکثر خوب است اما آن روزی که بنا می‌شود یک اجتماع عظیم باشد، باید همه بیایند، همه منت‌ها را کنار بگذارند، هیئتشان را، هیئت من و هیئت تو و این‌ها را کنار بگذارند، بیایند و یک جمعیت عظیم، این شعار ماست و من یعظم شعاعر الله فی انها من تقوا القلوب. این تقوای اجتماعی ما را می‌رساند، حالا امسال که گذشت انشالله برای سال‌های آینده باید یک برنامه‌ریزی دقیقی شود که اجتماع، اجتماع عظیم و دشمن‌شکنی باشد. می‌بینید که چگونه هجمه آورند این سرمایه را بگیرند، البته مردم ما گفت من غم و مهر حسین با شیراز مادر گرفتنم، این‌ها که نمی‌توانند به این سادگی‌ها از ما محبت حسینی را خارج بکنند، یرید الله لیطفا الله به افائن، این‌ها می‌خواهند با فوت این نورافکن عظیم الهی را خاموش کنند. خودشان می‌سوزند. مگر به این سادگی‌هاست. دیدید که چگونه پرشور در جلسات مختلف امید خناصان ناامید شد و انشالله دنیا شاهد قیام عظیم مردمی از سراسر جهان در اربعین امسال خواهد بود و نقشه های شوم عربی، عبری و غربی باطل خواهد شد.

امروز یازدهم محرم است، یکی از بدترین جنایات تاریخ به اسارت بردن خاندان وحی و نبوت بود که از امروز شروع شد، کاروان اسرا را به سمت کوفه حرکت دادند و همین این حرکت و این جریان نقش همراهان امام حسین که روایت گری حادثه کربلا وزنده نگه‌داشتن واقعه عاشورا بود با همین حرکت این کاروان شروع شد. اگر زینب کبری و امام سجاد سلام‌الله‌علیه ما نبودند که بنا بر نقدی دوازدهم محرم سال گشت شهادت امام زین‌العابدین هم هست، روشنگری‌ها و خطبه‌های این دو بزرگوار نبود، خبری از واقعه کربلا در تاریخ نمی‌ماند. این را مسلم بدانید، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود. نقش زینب نقش بسیار بسیار اساسی است، چهره منفور امویان و ماهیت پلید آن‌ها را تا قیامت برملا کردند؛ و در حقیقت قیام امام حسین علیه السلام را به شکل دیگری ادامه دادند. اجر اسرا کمتر از شهدا نیست. پاداشی که برای آن‌ها هست کمتر از پاداش شهدا نیست. سال‌های سخت اسارت را فرزندان این سرزمین با تعصی به خاندان نبوت تحمل کردند و از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب دست نکشیدند و باعزت تمام بدون هیچ تضلضلی تا آخر از اسلام و انقلاب دفاع کردند. در زندان‌های مخوف صدام اسرا ما چگونه تاب آوردند و توان خودشان را مصرف کردند. با تعصی بر خاندان عصمت و طهارت.

لذا به جهت یادآوری رشادت‌ها و بیان مظلومیت‌های آزادگان جنگ تحمیلی، روز یازدهم محرم را روز تجلیل از آزادگان و مفقودان نام‌گذاری کردند. خدای تعالی به همه‌کسانی که درراه اعتلای کلمه‌الله تلاش و ایثار کردند و می کنند، پاداش جزیر عنایت بفرماید.

خب همه این سختی‌ها و حرکت‌هایی که امام حسین علیه‌السلام داشتند، برای از بین بردن بدعت‌ها و کجی‌ها بوده، نکنِ که خدایی نکرده خود ما با دست خودمان مناسک سازی بکنیم، بدعت سازی بکینم. در طول تاریخ هرکسی بادل خودش، یک فکری کرده خواسته یک خدمتی بکند، یک‌چیزی اضافه کرده، نمی‌داند که حالا احکام الهی، دعاها، اذکار، این‌ها همه توقیفی است. شما در روایات دارید حتی به دعا نمی‌توانید یک کلمه اضافه کنید. مقلب‌القلوب و الابصار مثلاً در آن دعا داره. حضرت فرمود بله خدا مقلب‌القلوب و الابصار هم هست اما من گفتم مقلب‌القلوب، ابصار را نباید اینجا بگوییم. در این دعا ابصار ندارد که حالا یعنی حضرت می‌خواهد بگوید که هر چیزی را که ما می‌گوییم و دستور است باید آن‌طور انجام شود.

یک سری از کارها بدعت است و بی‌توجهی. علم کشی مثلاً ما در اسلام به آن معنا نداریم، در شیعه نداریم. متأسفانه بعضی روزها یک‌دفعه می‌بینید، علم‌ها را می‌آورند در خیابان. چه جوری ست این استفاده‌های بد هم ازش می‌شود. آن چیزی که در اسلام هست، علم است. علم یعنی پرچم. تا می‌توانید پرچم بلند کنید. تمام دسته‌های عزاداری مجهز به پرچم باشند. ده هزار نفر، پنج هزار نفر پرچم به دست در خیابان وقتی بیایند، ببینید چه انکثار و چه حزنی به وجود می‌آید. در روایت هم داریم این کار را بکنیم.

ولی به‌جایش یک‌چیزی دیگر دادند دستتان، آن‌هم که دیگر با چرخ و ماشین می‌برند. قدیم باز می‌رفتند زیر علم، بعضی‌ها یک قوه‌ای هم داشتند، الآن همان قوه را هم ندارند. نه همین پرچم‌های کوچک بگیرند دستشان، بیایند در خیابان، ببینید چه عظمتی درست می‌شود. مناسک سازی، بدعت سازی خدایی نکرده باعث نشود که این حرکت امام حسین که شما سیاه پوشیدید برای مبارزه با این بدعت‌ها خلاصه از بین برود. از طرف خودتان چیزی اضافه نکنید، چیزی کم نکنید. بعضی وقت‌ها آدم چیزهایی می‌شوند که این‌ها نمی‌تواند تأکید بکند این کارها را که حالا من دیگر وارد آن نمی‌شوم. به خاطر خیرخواهی هم هست؛ مثلاً کم بکنند نسلی را نجات بدهند اما نمی‌دانند که خدایی نکرده مبتلابه چه حرکتی اشتباهی می‌شوند.

خب، صلواتی بفرستید.

سی و یکم شهریورماه، سال گشت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است. اینجا حرف برای گفتن زیاد است. فرصت ما هم کم است. چرا اساساً ابرقدرت‌ها به سرکردگی صدام به ایران حمله کردند؟ خود همین را بخواهید جواب بدهیم، یک‌وقت مفصلی را می‌خواهد. ریشه‌اش ترس بود که از آرمان‌های اسلام و انقلاب در دل آن‌ها افتاده بود، می‌خواستند زودتر ریشه انقلاب را بکنند تا توسعه پیدا نکند. اتفاقاً نقش مؤثر و اساسی در به وجود آمدن این روحیه در مردم هم همین محرم و عاشورا و کربلا و نهضت حسینی بود.

اما اراده خدا چیز دیگری بود. به همین جنگ، با همه تلخی‌هایی که داشت، باعث شد انقلاب ایران به دنیا بیشتر شناسانده شود. صادر شد مقدمات بیداری اسلامی و جهانی را فراهم کرد. از طرف دیگر برای داخل هم دستاوردهای فراوانی را به همراه داشت. موجب تحولات گسترده فنی و مهندسی و اقتصادی درزمینهٔ های مختلف در کشور شد. روحیه انقلابی و مقاومت جوان‌ها را تقویت کرد و در آن‌ها شوق و انگیزه بیشتری ایجاد کرد.

ضمن اینکه که سانتی از کشور را به دشمن ندادند و جانانه از تمامیت عرضی کشور دفاع کردند، توانستند بسیاری از کمبودهای کشور را در عرصه‌های مختلفی که موردنیاز بود، در همین دوران بدون کمک خارجی زیرسازی بکنند.

همان‌که امروز با همه ترفندهایی که بلدند، همان‌ها دشمنانی که داشتیم و داریم، همه آن‌ها تلاش می‌کنند این روحیه را از مردم و جوانان ما بگیرند و آن‌ها را نسبت به اسلام و انقلاب و آینده ناامید و بی تفوات کنند؛ اما به فضل پروردگار ملت بزرگ ایران با مقاومت و ایستادگی خود بر سر آرمان هاش به‌زودی طعم ناامیدی و ناکامی را به این قدرت‌ها خواهد چشاند.

امروز، هم در جنگ اقتصادی همه‌جانبه‌ای که برعلیه ما راه انداختند، هم جنگ اقتصادی هم جنگ رسانه‌ای. در آن جلسه، جلسه قبل عرض کردم خدمتتان، جنگ رسانه‌ای‌شان از جنگ اقتصادی‌شان خطرناک‌تر است. این را مواظب باشند دوستان. خوب دقت بکنید راجع به جنگ تبلیغاتی، ما غافل از جنگ تبلیغاتی‌شان هستیم. از آن جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای‌شان قوی‌تر دارد عمل می‌کند. اگر بخواهیم پیروز و موفق شویم در همین مسائل اقتصادی باید مثل دوران دفاع مقدس عمل کنیمف باید فرماندهان اقتصادی خودمان را باور و مجاهد در این عرصه باروحیه این‌که ما می‌توانیم وارد کر و زار بشوند تا موفقیت به دست بیاید؛ هرگز نباید مقابل دشمن اظهار ضعف و ناتوانی کرد؛ محکم و پرتوان داشته‌هایمان را باید به رخ بکشیم و در مسیری که رهبری برای خارج شد نزا مشکلات اقتصادی ترسیم کردند، حرکت بکنیم تا به نتیجه برسیم.

دولت محترم هم انتقادهایی را که انجام می‌شود بهش انگ سیاسی بودن نزند و به این وسیله انتقادها را تخریب نکند. زودتر نسبت به کمبودهایی که هست که بیشتر مدیریتی هم هست تا داشته‌هایی که کمبود داشته باشیم، اقدام لازم را داشته باشد. نکند خدایی نکرده به هر جهت اتفاقی که نباید بیفتد، بیفتد. حالا نکته‌ای را یادداشت کرده بودم که بگویم که حالا دیگر صلاح نمی‌دانم آن نکته را عرض کنم. باید مواظب باشیم که خدایی نکرده در آن مسیری که دشمن طراحی کرده قدم برنداریم.

باید از ارزش‌های دفاع مقدس تا آنجایی که می‌توانیم حمایت کنیم، توسعه بدهیم، به جوانان منتقل بکنیم. به فضل پروردگار در همین هفته‌ها و این روزها در سراسر استان کنگره شهدای دفاع مقدس که پنج هزار و دویست و پنجاه شهید والامقام که در این استان به شهادت رسیدند، کنگره‌هایشان تخصصی، فنی و عمومی در حال برگزاری است که انشالله در این جلسات شرکت می‌کنید و جلسه اساسی او در روز ششم مهر به نظرم می‌رسد که طراحی‌شده که اشنالله در آن روز هم برقرار شود و برگزار شود و دوستان شرکت کنند و منطقه عملیاتی را دوستان سپاه ترسیم کردند و طراحی کردند که برنامه خوب و مفیدی خواهد بود. دوستان با سال‌های گذشته فرق دارد و یک رویکرد دیگری درش در نظر گرفته‌شده است. انشالله پرتلاش و بالنده در این جلسات شرکت خواهید کرد و روح و زمینه شهدا و شهید و دوران دفاع مقدس را در استان انشالله زنده خواهیم کرد. صلواتی ختم کنید.

دو تا نکته دیگر عرض می‌کنم، نکته مهم خطبه این هفته من این مسئله‌ای است که الآن عرض می‌کنم که قبلاً هم به مناسبت‌هایی بیان کردم و می‌توان گفت جزو اولین کسانی بودم که نسبت به این موضوع، موضع گرفتم؛ و آن لوایح مربوط به A.T.F بود که قدرت فرا منطقه‌ای ایران را نشانه رفته است. لوایح چهارگانه‌ای که قبلاً هم بهش اشاره کردم، برای اینکه یک‌بار در ذهنتان تکرار شود، چهار لایحه است که آمده و دنبال می‌کنند این مسئله را. یک، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی. لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم. لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی که همان پالرمو هست؛ و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم که T.F گفته می‌شود.

خب که چون بعد از قبولی برجام روابط بانکی برخلاف وعده‌هایی که داده بودند، درست نشد، وزیر اقتصاد وقت، وزیر اقتصاد دارایی بدون مجوز قانونی و بدون اطلاع مجلس با تعهد سطح بالا F.A.T.F را پذیرفت و رفت آنجا تعهد داد. این‌یک خلاف بزرگی بود که انجام شد.

بحث در اینجا زیاد است، فرصت تفسیر هم نیست که دولت و مجلس چه تخلفاتی کردند، هر دو باهم. قبلاً من این را اشاره کردم، مفصل در یک جلسه خطبه یادم هست، قبل از سفر به حج توضیح دادم که بعضی‌ها هم خوششان نیامد، پیام‌هایی را فرستادند اما وظیفه بنده روشن گریست و بیان مطلب حقیقت چون آقایان همه‌چیز را محرمانه می‌دانند، تمام چیزهایی که مربوط به داخل است را محرمانه می‌دانند، حساب‌های بانکی ما و گردش مالی‌مان را برای غربی‌ها گفتن محرمانه نمی‌دانند. این ظلم نیست به‌نظام و کشور؟

باید این‌ها را برای مردم گفت. خیلی از این مسائلی که انجام‌گرفته، محرمانه انجام‌گرفته و مردم مطلع نیستند.

خب همین‌که مطرح شد، در خطبه‌ها گفته شد، درجاهای دیگر مطرح شد، یک جریانی به وجود آمد که تأخیر افتاد، دو ماه آن را عقب انداختند که بعدازاین دهه محرم دوباره بناست برود در میدان‌ها. قبلاً من اشاره کردم آنچه نوبت عرض می‌کنم این است که مشکل لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی ترورسیم اصل مشکلش چیست؟ به‌اصطلاح T.F.T بخش می‌گویند. تا F.T. به‌شدت دنبال این موضوع هستند که ما این را قبول بکنیم یعنی کشورهای اروپایی و غربی می‌خواهند این را ما قبول بکنیم و متأسفانه در داخل یک عده‌ای به‌شدت تلاش دارند که این را به ما بماسانند و بقولونند. بااینکه از قبل، شورای نگهبان، از شورای نگهبان تشخیص مصلحت نظام مخالفت کرد، به‌صراحت آمد شورای امنیت باز یک عده‌ای در مجلس بلند شدند این‌طرف و آن‌طرف درجاهای دیگر، دارند دست‌وپا می‌زنند که این بشود. قسمت هاییش البته موردپذیرش قرارگرفته اما همه‌اش این‌جوری نبوده که قبول بشود. این قسمتش T.F اش، F.T اش مهم‌تر است C.F.T اش.

خب عمده‌اش این است چون حالا فرصتمان هم گذشت نیم توانم زیاد توضیح دهم، تعریف تروریسم بسیار گسترده است. دربندهایی بود که حالا بندهایش هم یادداشت کرده بودیم که براتان بگوییم، جوری تعریف‌شده که فرقی بین اقدامات مشروع نهضت آزادی‌بخش و گروه‌های مقاومت با گروه هیا تروریستی نشده؛ یعنی اگر فلسطین دارد برای دفاع از خودش می‌جنگد، با داعش تعریفشان یک‌چیز است. شبیه این.

من فقط برای اینکه تقدیر به ذهن شود، یا اگر ما حرکتی می‌کنیم می‌رویم از حذب الله لبنان به خاطر حرکتی که در مقابل اسرائیل دارد دفاع می‌کند و این جزو قانون اساسی ماست، جزو مبانی انقلاب ماست، رسماً به دنیا اعلام کردیم که از همه مظلومان عالم دفاع می‌کنیم، ما را با داعش یکی می‌داند.

خب این در آن تعریف است؛ و هرگونه فعالیتی را جرم تلقی می‌کنند و برای کشور مشکل درست می‌کنند؛ و لذا الحاق ایران به کنوانسیون C.F.T ،ناقض اصول سه و صد و پنجاه‌وچهار قانون اساسی که این دو اصل مبنی بر حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در  هر نقطه از جهان به‌عنوان یکی از اصول انقلاب است.

خب این‌که ایران برای خودش شرط تعفض بگذارد، این هم ازنظر حقوقی پذیرفته نیست. ایران چون الآن آقایان، دولت، مجلس بعضاً بعضی‌ها می‌گویند، آقا ما برای خود شرط تعفض گذاشتیم، گفتیم ما با آن تعریفی که از تروریسم می‌کنیم، خب این را باید او قبول بکند، شما که بگویید که به درد نمی‌خورد.

از همه اگر توجه بکنید، در خود معاهده محدودشده و اساساً محدود کردن با خود معاهده تعارض دارد که بیایم بگوییم ما این مقدارش را می‌پذیریم، این مقدارش را نمی‌پذیریم. در خود معاهده، این را گفتند قبول نیست. ماده شش کنوانسیون را شما مطالعه بکنید، مفصل آنجا گفته‌شده که نمی‌شود. لذا اگر بیاید دولت، مجلس بیاید بگوید آقا با این مقدار را قبول می‌کنیم، آن‌طرف قبول نمی‌کند.

از همه این‌ها گذشته، رهبر معظم انقلاب، به‌صراحت این را رد کرده. فرمودند مجلس خودش قانون بریزد، خب چرا آقایان تعهد اضافه برای کشور درست می‌کنند؟ گرفتاری درست می‌کنند. لذا از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در هفته‌ای که این لایحه و کنوانسیون مطرح می‌شود، نقش تاریخی خودشان را فراموش نکنند و برای ملت بیش‌ازپیش گرفتاری درست نکند. خدایا تو هم شاهد باش که بنده در این روز جمعه آن چیزی که لازم بود خیرخواهانه برای مردم و دیگران بیان کردم.

این هم یک نکته، آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها را به همه مدیران و معلمان و اساتید و دانش آموزان و دانشجویان تبریک عرض می‌کنیم. امیدواریم سال تحصیلی پرتحرک و شادابی را از جهت تعلیم و تربیت داشته باشیم. مسئولین محترم آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها اهتمام ویژه خودشان را به تربیت نیروهای مؤمن و متعهد و متخصص معطوف بکنند که ریشه رشد همه‌جانبه کشور خواهد بود.

در ضمن اینجا هم لازم است این را هم بگویم، همه هم دیگر را تشویق بکنیم، تواسعو بالحق ما این باشد که از کالای ایرانی خریداری کنیم شما ببینید خیل عظیم نزدیک به بیست دانشجو و دانش‌آموز که یک‌چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، این‌ها بخواهند لوازم‌التحریر بخرند اگر تولید داخل بخرند ببینید چه انقلاب اقتصادی عظیمی به وجود خواهد آمد. لذا همه سعی بکیم هم دیگر را تشویق بکنیم به خرید کالای ایرانی.

یاد شهیدان عملیات ثامن‌الائمه یعنی عملیات شکستن حصر آبادان را هم که یکی از عملیات‌های ویژه و کلیدی دوران دفاع مقدس بود را گرامی می‌داریم.

خدایا دین ما مملکت ما، نوامیس ما، قرآن ما، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، دانشگاهیان، دانشجویان، نیروهای نظامی، انتظامی، سربازان گمنام حضرت حجت سلام‌الله‌علیه، رهبر معظم انقلاب در پناه خود مصحوم و محفوظ بدار. قلب ولیه حجه ابن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان. فرجش نزدیک بگردان. بیماران و معلولان و جانبازان شفای عاجز کرامت بفرما. شهدا امام، شهدا گذشتگان این جمع قریق رحمت بیکران بگردان. شر اشرار و دشمنان را به خودشان برگردان. بر توفیقات رهبری برافزای.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.