- متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱۱/۲۰
- استان البرز، شهرستان کرج
- توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عرض حال
ایهاالمؤمنون و المومنات أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. ای اهل تقوا در نگهداری زبان خود کوشا باشید تا در دنیا آرامش و در آخرت سعادتمند باشید. عرض کردیم یکی از لغزشهای زبان، شکایت مذموم است. شکایت از لغزشهای زبان است که البته یک قسمت آن ممدوح است و قسمت دیگر آن مورد مذمت است. اگر انسان سختیها و ناگواریهائی که برایش پیش میآید را فقط بازگو کند بدون شکایت و گلهمندی از کسی یا چیزی، این را عرض حال میگویند؛ اما اگر با حال ناراحتی اعتراض کرد، میشود شکایت.
نشسته گوشهای بدون اینکه حتی به روزگار هم اعتراض داشته باشد از فقر خودش و گرفتاریهایش میگوید این حال، شکایت نیست. بعضی هم بین عرض حال و شکایت فرقی نگذاشتهاند و گفتهاند هر دو خوب نیست و مورد مذمت است، مگر آنکه به خدا شکایت برده شود؛ که شکایت به سوی خداوند در حقیقت مناجات با خداست و منافات با بعض از مراتب صبر هم ندارد.
شکایت به خدا
مثل اینکه در مشکلات به خدای تعالی شکایت میکنیم: اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّهَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ کَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا اللَّهُمَّ فَافْرِجْ ذَلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ بِصَبْرٍ مِنْکَ تُیَسِّرُهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ رَبَّ الْعَالَمِینَ. یا در دعای فرج عرض میکنیم: اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ السَّمَاءُ وَ انت المستعانُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ الْمُشْتَکَى.
انواع شکایات
مواردی در قرآن کریم داریم که انبیاء الهی به خداوند شکایت کردهاند، مثل حضرت ایوب که از شیطان به خداوند شکایت کرد. گاهی افراد از روزگار شکایت میکنند؛ که در حقیقت شکایت از اهل دنیا و وابستگان به آن است. گاهی مسجد و قرآن و نماز و امثال ذلک از انسان شکایت میکنند. گاهی امور مادی باعث شکایت میشود، فقر و ورشکستگی و بیماری و مرگ دوستان و نزدیکان. گاهی شکایت از امور معنوی است، شکایت از غلبه هوای نفس و تاریک شدن قلب، تربیت نشدن افراد و ناسالم بودن بعض قسمتهای جامعه و امثال ذالک.
در تقسیم بندی دیگر، گاهی شکایت در دل است و در درون معترض است؛ اما آنکه حقیقتاً شکایت است وقتی است که اعتراض به زبان بیاید. وطلب مجازات کند بر کسی که این امور را برای او فراهم کرده و شخص آزار دهنده را مفتضح کند؛ و به این وسیله تشفی خاطری برای خود درست کند. گاهی هم برای تخلیه روح و فرار از فشارهای روحی دست به شکایت میزند. اینها اشاره به بعض موارد و انواع و اقسام شکایت بود.
ریشه های شکایت
اما باید بدانیم شکایتی که مورد مذمت است و یکی از خطاهای زبان به شمار میآید، ریشه در درون دارد و آن هم مربوط به وقتی است که قوه غضبیه از تحت کنترل عقل خارج شود و سرکشی کند. مثلاً گاهی خشم منشاء شکایت مذموم است و گاهی همین خشم موجب شکایت ممدوح است و آن وقتی است که در برابر ظلمِ ظالمی اگر سکوت کند باعث تجری و قویتر شدن او شود لذا بر او اعتراض میکند. گاهی دشمنی و نفرت از کسی داشتن، به صورت شکایت از او و خُرد کردنش نزد دیگران خود را نشان میدهد. بیشتر شکایتهائی که از خوبان میشود ریشه در دشمنی با آنان دارد.
و گاهی هم ریشه در حسد دارد. شخص حسود با شکایتهای متعدد و بی مورد سعی میکند تا منزلت فرد مورد نظرش را از بین ببرد. اینها مواردی است که متاسفانه فراوان هم میبینیم که افراد مبتلا هستند؛ اما اگر بخواهیم ریشه همه این موارد را در یک جمله خلاصهکنیم باید عرض کنیم که منشاء همه این حالات جهل و نادانی نسبت به کمالی است که خدای تعالی برای بندگانش میخواهد؛ یعنی بیشتر مشکلات و سختیهائی که به انسان میرسد و تحمل را کم میکند به طوری که او را وادار به اعتراض و شکایت میکند، این است که نمیداند تمام این مسائل برای غفلت زدائی و بیداری او از خواب و بلند شدن و حرکت کردن و رسیدن به مقصد است.
لذا باید بدانیم اگر این لغزشها را از خود دور نکنیم، مبتلا به پیآمدهای آن خواهیم بود. آثاری نظیر کم شدن رزق و خشم خداوند متعال و سبک شدن نزد مردم. اینکه انسان بنشیند و دائماً از مشکلات و گرفتاریهایش بگوید ولو نزد اهل ایمان هم باشد آرام آرام موجب وهن و سبکی و خواری او خواهد شد. اطرافیان او را شخصی محکم در برابر مشکلات و سختیها نمیبینند و در نتیجه نزد مومنین کوچک میشود. لذا اگر خدای نکرده کسی مبتلا به این بیماری است با تذکر به خود که این مرض چه تبعات بد دنیائی و آخرتی برایش دارد، سریعاً در درمان آن با کسب معرفت و تقویت ایمان به حکمت و قدرت الهی بکوشد.
ضعف توحید
ما در خدا شناسی ضعیف هستیم. ضعف خداشناسی ریشه عمده این گرفتاریهای اخلاقی و رفتاری است که در آحاد جامعه وجود دارد. در سیاسیون وجود دارد. در خانوادهها وجود دارد. در مسائل شخصی و اجتماعی و در همه جا میبینیم که هست. برگشت اینها به ضعف توحید است. وقتی فهمیدیم که خداوند به احدی ستم نمیکند و نسبت به هرکس هرچه که میخواهد به خیر و مصلحت اوست، خدایی که قادر است و خساست هم ندارد دیگر کسی نباید شکایت کند که چرا من این گونه هستم و دیگری اینگونه.
برگشت آنها به عدم معرفت به خدای تعالی است. لذا چیزی که خدا برای هر کسی خواست باید شاکر بود و سپاسگزار بود. هرگز نباید لطف خدا را نسبت به خودمان در مسائل گوناگون فراموش کنیم. اگر خدا را حکیم میدانیم اگر خدا را قادر میدانیم اگر خدا را متعال میدانیم، خدای حکیم قدیر رحیم رئوف به بندگان برای هر کدام از ما مطالبی را در نظر گرفته است لذا باید شاکر باشیم.
درمان شکایت
برای از بین رفتن حالت شکایت به آیات الهی که راجع به صبر و شکیبائی وارد شده توجه کنیم. مثل آیه ۱۵۵ تا ۱۵۷ بقره؛ و توجه به اینکه صبوری کردن و راضی بودن به آنچه خدا برای انسان مقرر کرده راس بندگی و اطاعت از خداوند است. که در روایت دارد از امیرالمؤمنین علیهالسلام و دیگر ائمه که سَرِ بندگی خدا رضای خداست. انسان اگر اهل رضایت باشد در مسیر بندگی قدم برداشته است. خدای تعالی تقوا را در همه ما زیاد بگرداند انشاءالله.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
شکر نعمت قدرت
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. یکی از رفتارهای با فضیلت اهل تقوا، گذشت و فراموش کردن بدیهای دیگران است. به خصوص وقتی بر انجام انتقام قدرت لازم هم دارند. با توجه به سفارشات اکید دین و توصیه عقل، لازم است، هر کس که از نعمتهای الهی بهرهمند است، از هر نعمتی، از منعم تشکر کند. این را هم عقل میگوید هم عرف میگوید هم شرع و دین میگوید که تشکر از ولینعمت لازم است. یعنی هر نعمتی شکر خودش را دارد.
مثلاً کسی که توانایی مالی دارد شکر آن نعمت، کسی که فهم دارد شکر این فهم، کسی که علم دارد شکر علم، نعمتها هر کدام شکر دارند. شکر قدرت عفو است. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت دهم نهجالبلاغه فرمودند: إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَهِ عَلَیْهِ. «هر گاه بر دشمنت مسلّط شدى، عفو و گذشت از او را، شکر و سپاس نعمت قدرتى بدان که نسبت به او یافتهاى».
عفو رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
قصهای از رسول خدا هست که در یکی از جنگها بارندگی شدید شد. بین رسول خدا و یکی از کسانی که با او مقاتله میکرد فاصله افتاد بین آنها و لشکر. دور آنها آب قرار گرفت. آن دو در یک جزیره مانند ماندند. این شخص ماند و رسول خدا. رسول خدا هم بدون شمشیر شد. شمشیر از دستش افتاد. شمشیر را گذاشت زیر گلوی رسول خدا. گفت: مَن یُنجیک؟ الان تو را چه کسی نجات میدهد؟ گفت خدای تعالی.
بارندگی بود یک برق زد. این شخص را خوف گرفت. شمشیر از دستش افتاد. حضرت شمشیر را گذاشت زیر گلوی او و گفت: مَن یُنجیک؟ حالا تو را چه کسی نجات میدهد؟ گفت: عفو تو و بزرگواری تو. حضرت هم فرمود بلند شو و برو تو را بخشیدم. انسان وقتی که قدرت پیدا کرد عفو و بخشش از بهترین کارها برای قدرتمندان است به شرط آنکه دشمن از کرده خود پشیمان شده باشد و این عفو او را جری و گستاخ نکند و عفو موجب جذب او شود.
نفست را نبخش
اینکه انسان بر دشمن مسلط شود نعمتی است که باید از خدا به خاطر آن سپاسگزار بود؛ که لازمه سپاس و تشکر؛ این است که اول انسان دل را نرم کند و آتش خشم را فرو بنشاند و بعد از آن ببخشد؛ و توجه دارید که این مطلب مربوط به دشمن بیرون است؛ و الا نفس که اعدی عدو ماست اگر مورد رحمت ما واقع شود و به او ارفاق کنیم مطالبهگری و دشمنیاش به ما بیشتر خواهد شد. به این دشمن هرگز نباید بخشش داشت. لذا نفس تنها دشمنی است که با احسان رام نمیشود. بلکه سرکشی او بیشتر میشود. اگر نگاه حرام را برای او ارفاق کردی از تو لمس حرام میخواهد و هکذا. خداوند تقوای ما را زیاد بگرداند.
چهلمین سالگرد انقلاب
مهمترین مناسبتی که در پیش رو داریم آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است. طبق تعریفی که برای انقلاب میشود و باید از معیارهای شناخته شده در جهان، تبعیت کند تا به آن دگرگونی که پدید میآید انقلاب بگویند، «مثل تغییر و تحول ریشهدار در نظام سیاسی و حتی تغییر در قدرت سیاسی و امثال ذلک» هیچکدام از آنها به آن ترتیبی که آنها میگویند در این خیزش نورانی، الهی و مردمی که به سرنگونی رژیم فاسد و مفسد شاهشاهی و برپائی نظام سیاسی خاص که مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی است منجر شد وجود ندارد.
انقلاب اسلامی با استفاده از راهنمائیهای دین و اسلام، الگوی جدیدی را، برای استقلال سیاسی و اجتماعی بر اساس اصل نه شرقی و نه غربی به دنیا و آزادی خواهان جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان، معرفی کرد؛ که باعث نگرانی سران کشورهای استکباری شد. چون موفقیت این ایده آثار و تبعات سنگینی برای آنان داشت.
یکی از جامعهشناسان مشهور انگلیسى، با اشاره به جایگاه حاشیهاى دین تا قبل از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در روابط بینالملل و نقش انقلاب اسلامى در تغییر این وضعیت مىنویسد: در گذشته، سه غول فکرى جامعهشناسى؛ یعنى مارکس، دورکیم و ماکس وبر، با کم وبیش اختلافاتى، فرایند عمومى جهان را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین مىدیدند ولى از آغاز دهه هشتاد و با پیروزى انقلاب اسلامى ایران، شاهد تحقق عکس این قضیه هستیم؛ یعنى فرایند عمومى جهان، روند معکوسى را آغاز و به سمت دینى شدن پیش مىرود. این یک دانشمند انگلیسی است که دارد میگوید.
آثار جهانی انقلاب
انقلاب اسلامی چون خاستگاه او دین بود در کل جهان تغییری بهوجودآورد. مسائل داخلی و مسائل سیاسی داخلی را فقط در نظر نگیریم. ببینیم این دستاوردهای بزرگی که انقلاب برای جهان داشته او را در نظر داشته باشیم. از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد در جهان با اینکه قوانین متعددی برای محدود کردن وضع شده، اما می بینیم گرایش زنان به حجاب زیاد شده، ساخت مساجد زیاد شده، یک وقت من آمار مسجد هایی که در آمریکا در طول این سالها ساخته شده است را برای شما گفتم از آماری که در کل ایران ساخته شده است در آنجا بیشتر است. مراکز مذهبى توسعه پیدا کرده، کتب و مطبوعات دینی فراوان شده. حلال خوری و برچسب حلال زدن بر کالاها یک رویه شده و دهها مورد دیگر که همگی از تاثیرات انقلاب است.
البته ایران هزینه های این تفکر را پرداخته و می پردازد، مراحل سخت و موانع پیچیده ای را مردم مؤمن و انقلابی با حضورشان و حمایت های به موقعشان در لحظات سخت و ضروری، پشت سر گذاشتند و با شناخت صحنه و پیروی ازدو رهبر الهی و فرزانه تلاش کردند تا طفل نوپای ضعیف را به قوت چهل سالگی برسانند و هرگز در هیچ لحظهای از تحقق وعدههای الهی نا امید نشدند. بله کاملاً مشهود است که هرچه انقلاب با همراهی مردم بر ارزشها و آرمانهایش پیش رفته، تهدیدات منطقهای و بینالمللی دشمنان هم بیشتر شده و سعی آنان برای استحاله و از بین بردن نظام اسلامی بیشتر شده است.
جبهه استکبار
جبهه استکباری با استفاده از همه رسانه هایش عرضه میکند. جبهه استکباری یعنی یک کشور و دو کشور نیست. یک جبهه در مقابل ما تشکیل شد با همه تشکیلات شان و رسانههایشان. چون رسانههای آنها هم رسانههای خاصی است. بویژه فضای مجازی و هزینه کردن میلیونها دلار، تلاش می کند تا همه داشته های نظام و موفقیت هائی که در عرصه های مختلف داخلی و خارجی داشته را نا چیز و شکست خورده جلوه دهد و مردم را مایوس کند و امید به آینده روشن و مقتدر را در آنان از بین ببرد.
تغییر مطالبات مردمی
از هر فرصتی استفاده می کنند تا ضربه ای بزنند، شواهد آن بسیار است. همین اخیر که مردم «طبق آمارهای رسمی که مسئولین دولتی و دیگران دادند» بیش از هفتاد و پنج درصد مطالبات اقتصادی داشتند خواستند آن را بستری برای شورش و اغتشاش و از بین بردن وحدت و امنیت کشور قرار دهند که مردم با هوشیاری تمام خود را کنار کشیدند و چهره منحوس دشمن و نفاق داخلی را خوب نشان دادند. البته عدهای سعی دارند بگویند مردم مطالباتی غیر اقتصادی داشتند این هم شیطنت است که از خواسته های مهم و اساسی مردم را برداشتهای جناحی داشته باشیم. بیانات دیروز رهبری را راجع به مردم و خواست مردم از مسئولین حتماً بشنوید و یا بخوانید، اگر سمعک و عینک هم لازم بود استفاده کنید که هم بهتر ببینید هم بهتر بشنوید.
حضور حماسی
همیشه حضور پرشور مردم در صحنه های ضروری و مورد توقع، فتنهها و توطئههای داخلی و خارجی را خنثی کرده و جبهه استکباری را وادار به عقب نشینی و پشیمانی کرده است. زمزمههائی از فتنههای جدید و توطئه از ناحیه مستکبرین عالم و رژیم منحوس صهیونیستی بر علیه مردم و نظام اسلامی بگوش میرسد که ۲۲ بهمن امسال، دشمنان جهانی و منطقهای و مزدوران واداده و بزدل داخلی خواهند دید که مردم غیور و انقلابی ایران چه حماسهی عظیمی در سراسر کشور بوجود خواهند آورد.
همیشه اینطور بوده که حضور میلیونی مردم مثل آب بر آتش عمل کرده، یاس و ناکامی را برای دشمنان داخلی و خارجی بهمراه داشته است. همین حضور مردم در عرصههای مختلف بوده است که موجب آسیب ناپذیری انقلاب شده، ویژگی این دوره انقلاب همین است که بعد از پیروزی، مردم و علماء رها نکردند و بروند دنبال کارشان. مثل همان مشکلی که در مشروطه بوجود آمد. انقلاب صورت گرفته و حرکتی شد اما رها کردند. یک عده لیبرال وابسته مسیر را منحرف کردند.
تاریخ استعمار ایران
مردم همیشه در صحنه حاضر بودند و از آسیب جلوگیری کردند. چرا؟ چون قدر هدیهی الهی که بر اثر مجاهدتها و ایثارها به عنوان انقلاب اسلامی به مردم داده شد را می دانند. ایران در تاریخ اخیر که دچار پادشاهان دوره های مختلف بود؛ رنج زیاد کشید و بیشتر وابسته به قدرتهای استعماری بود و کمتر مزه استقلال را چشیده بود که فرصت بیان نیست اما به همین دورههای نزدیک نگاه کنید با معاهداتی که بستند با استقلال و عزت ایران چه کردند؟
یک معاهده گلستان و ترکمن چای بستند و قسمتهائی از ایران را واگذار کردند. با پاریس معاهده بستند و افغانستان را از ایران جدا کردند. قراردادی در سال ۱۹۰۷ و قراردادی در سال ۱۹۱۵ بستند که نتیجهاش تقسیم ایران به دو حوزه نفوذ روسیه و انگلیس شد. انحصار خرید توتون و تنباکو براى انگلیسىها طبق قرارداد رژی بسته شد. طبق قرار داد رویترز منابع رو و زیر زمین برای ۲۵ سال به انگلیس ها واگذار شد. همه اینها بر اثر نداشتن استقلال سیاسی و وابستگی به قدرتهای استعماری و استکباری واقع شد. اینها اشاره بود.
این از استحکام و قوت نظام ماست که در مواجه با دشمنیهای دشمن، کنترل کار دست خود ماست و هرگز مضطرب و منفعل نمی شویم. لذا می بینید که شیپورهای تبلیغاتی آنان در سراسر عالم و بوقهای داخلیاشان دائماً از روگردانی مردم از انقلاب سخن می گویند و تبلیغ ناکارآمدی نظام را می کنند، قصد دارند مردم را نسبت به آینده مایوس کنند و دائم تبلیغ می کنند با زبان های مختلف و انقلاب را تمام شده معرفی می کنند.
تجدید عهد
اما به کوری چشم دشمنان، جهاناستکباری خواهند دید قیامی که براساس عقیده و برای خدا ست، محکم جلو میرود و عقب نشینی ندارد و البته برای خط و نشانهائی که میکشند و خزعبلاتی که میگویند، سیلی محکمی را در روز ۲۲ بهمن از اقتدار ملت خواهند خورد.
در همین جا لازم میدانم از تمام مردم فهیم و انقلابی و دوستدار ایران اسلامی درخواست کنم مثل همیشه در این راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال با صفوف بهم پیوسته یکپارچه و محکم و مستحکم شرکت کنند و عهد و پیمان خودتان را با شهیدان و امام شهیدان و رهبر معظم انقلاب تجدید کنید و با حضور خودتان اعلام کنید که بر اصول و اهداف و آرمانهای انقلاب پایبند هستید و نخواهید گذاشت امنیت و استقلال کشور خدشه دار شود با حضور آگاهانه خودتان قدرت مسئولین کشور را برای اجرای اهداف نظام اسلامی بیشتر کنید و مردم سالاری دینی را تقویت کنید انشاءالله.
دستاوردهای انقلاب
چند چیز را هم نباید غفلت کرد اینکه برای خودمان و نسل نو دائماً تکرار کنیم چه بود و چه اتفاقی افتاد و چرا اتفاق افتاد و چگونه بدست آمد. دستاوردهای علمی و نظامی و صنعتی و هنری و فرهنگی، داخلی، منطقه ای و بین المللی را در عرصه های مختلف بیان کنیم. سعی کنیم شبهاتی که از طریق دشمنان مطرح میشود و القا میشود اینها را پاسخ بدهیم از منافع ملی خوب دفاع کنیم دستاوردها خیلی زیاد است.
این دستاورد نیست؟ که یک روزی نمی شد از اسرائیل سخن گفت، امروز در سراسر عالم، الا قلیلی که حیات حیوانی خودشان را در طرفداری از اسرائیل و دم تکان دادن برای او میدانند، از نابودی اسرائیل حرف میزنند. امروز نابودی اسرائیل و مرگ بر اسرائیل مطالبه عمومی شده. این یک دستاورد است و فکر نکنید که چیز کمی است.
روزی که در این کشور برای سگ آمریکائی مصونیت درست کردند و کسی جرأت نداشت به یک مستشار و یا فرد عادی آمریکائی که به عرض و ناموس مسلمانی تعرض کرده بود بد نگاه کنه، به جائی رسید که نظامی و کماندوی آمریکائی را دستگیر می کنند و او درحالیکه دستانش پشت سرش بسته است در مقابل سرباز ایرانی التماس می کند که به او ترحم کنند. این دستاورد نیست؟ دستاورد بزرگی است.
راه برون رفت از مشکلات
حالا این قدرت و عزت بدست آمده توسط انقلاب را عدهای بیعرضه و وابسته به تفکرات غربی که بواسطه بی توجهی و غفلت در بعض دستگاههای نظام نفوذ کردهاند با انواع حیلهها، من جمله به اسم برون رفت از فشار اقتصادی و امثال ذلک میخواهند از ملت ما بگیرند. راه برونرفت از مشکلات کشور، شناخت و پایبندى به اصول و مبانى انقلاب و اتکا به سرمایههاى داخلى است.
اگر میخواهید مشکلات کشور کم شود باید از بیگانگان قطع امید کنید با مدیریت جهادی و اعتماد به نیروى جوان مؤمن متعهد متخصص به تولید علم بپردازید و اقتصاد را مردمی کنید و در مقابل نفوذ بیگانگان محکم بایستید تا جواب بگیرید و اگر بخواهم همه را در یک کلمه خلاصه کنم: راه برونرفت از مشکلات کشور یک کلمه است و آن پایبندى به راهبردهاى کلان رهبرى و عملیاتی کردن مطالبات ایشان است در بحثهای مختلف اعم از اقتصاد و فرهنگ و فضای مجازی و توان نظامی و روابط بینالمللی؛ و الا دشمن دست برنمیدارد.
شما ببینید الان یک قصه ورزشی پیش می اید زهرشان را چطور میریزند. البته لازم است با اقتدار و با صلابت جوابشان داده شود اگر لازم شد برگردند. اگر لازم شد حرکتهای سیاسی و دیپلماسی داشته باشند؛ اما چهره دشمن را شما ببینید شرکتی که قسمت مهم بازارش هم در ایران است چطور گربه میرقصاند که لازم است تجدید نظری شود در رابطه با این شرکتها. تمام تولیدات آن شرکت را ایرانیها خودشان میتوانند بسازند البته باید یک نظارت بر تولید شود که کیفیت بالا رود. ولی همه تولیداتی که آن شرکت دارند و داخل ایران میشود در داخل ایران ساخته میشود. این را باید دقیق باشید.
مطالبات فرانسه
لازم است اینجا من از موضع رئیسجمهور محترم در بحث موشکی تشکر کنم. مواضع خوب که گرفته میشود همه وظیفه داریم تشکر کنیم و تأیید کنیم. خصوصاً در این موقعیت خاص که چند هفته است که راجع به این مسئله بیان کردم که رئیسجمهور فرانسه میخواهد به ایران بیاید از سال ۱٬۳۵۰ تا الان رئیسجمهور فرانسه به ایران نیامده است. این اولین بار است در این سالها نزدیک به ۵۰ سال نیامده است و میخواهد بیاید. در ظاهر آن طور که در خبرها دیدم سه خواسته از ایران دارد.
یکی از خواستههایش ملاقات با رهبری است. یکی از خواستههایش این است که در پایان سفرش با رئیسجمهور ما بنشینند یک نشست خبری داشته باشند و در آنجا اعلام کند که ایران حاضر است درباره موشکهای بالستیک خودش و موشکهای پیشرفته خودش پشت میز مذاکره بنشیند و مطالبه سومش این است که یک میز مشترک تشکیل شود با حضور آمریکا و ایران و عربستان سهجانبه که به مسائل منطقهای مسئله مقاومت و خط مقاومت مسئله یمن و اینها پرداخته شود؛ یعنی پیش شرط گذاشته است این آقا برای آمدنش به داخل کشور.
فرصت گذشت نمیخواهم وارد تحلیل شوم باید مقدماتی را عرض کنم لذا اینکه عرض میکنیم مهم است در همین زمانهایی که چنین حرکتهایی میشود موضعگیری مسئولان کشور بسیار مهم است. اینجا رئیسجمهور محترم خیلی محکم از داشتههای موشکی ما دفاع کرد و بیان ایشان این طور بود که هم معاندان داخلی و هم دشمنان خارجی را آن بیان مأیوس کند. هرچه که بیشتر این مواضع گرفته شود به نفع کشور است. ما هم همان حرفی که ایشان زده است را بیان میکنیم و خواهان این هستیم که برای دفاع از خودمان و تمامیت ارضی مان و قدرت دفاعی و موشکی مان با هیچ کسی مذاکره نخواهیم کرد.
حکم تاریخی امام
یکی از راههای مبارزه غرب با نظام اسلامی، فعالیت او در زمینههای فرهنگی و تخریب باورهای دینی است که تا کنون به اشکال مختلف خودش را نشان داده جزء به برنامههای کلیدی آنهاست که کوتاه هم نمیآیند و میبینید که چه کار میکنند و تا الان هم به اشکال مختلف این مسئله خودش را نشان داده است که نوشتن کتاب آیات شیطانی و تبلیغات حجیم برای اینکه مردم را متوجه کتاب کنند و چالشی بوجود بیاورند از آن موارد است.
که صدور حکم تاریخى حضرت امام خمینى (ره) مبنى ر ارتداد و اعدام سلمان رشدى، در سال ۱۳۶۷ نقشههای آنان را بر آب کرد که در تاریخ همین بیستوپنجم و بیست و ششم بهمن که در هفته آینده واقع میشود بود. فتوایی دادند و حکمی را صادر کردند مبنی بر ارتداد و اعدام سلمان رشدی با آن حرکتی را که دشمن داشت نقش بر آب کردند. البته آنان سعی کردند مسئله را سیاسی و نقض حقوق بشری اعلام کنند؛ اما حمایت جهان اسلام و نقش بیداری اسلامی نقشههای آنان را خنثی کرد. خدای تعالی به همه ما توفیق بدهد که از ارزشها و آرمانها و مسائل مربوط به انقلاب و نظام و اسلام دفاع داشته باشیم انشاءالله.