- متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱۰/۱
- استان البرز، شهرستان کرج
- توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
تحیّر نتیجه گمراهی
ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عرض کردیم اهل تقوا از اینکه به گونهای رفتار کنند
که دیگران را در عقیده و اخلاق در مسائل فقهی و شرعی گمراه کنند که به او اضلال گفته میشود که یکی از گناهان و لغزشهای زبان است دور هستند.
وقتی با ایجاد شک و شبهه در عقیده و اخلاق درست کسی انحراف ایجاد شود
به طوری که با معلوم بودن هدف و مقصد شخص راه را گم کند و حیران و متحیر شود این کار را اضلال میگویند.
نتیجه گمراهی تحیر و سرگردانی است. این را اشاره کردم و عرض کردم.
در زیارت اربعین مربوط به حسین علیه السلام در آن زیارتنامه معارف بلندی بیان شده است.
در قسمت ابتدایی این زیارتنامه آمده است که «و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالهِ وَ حَیرَهِ الضـَلاله»
در اینجا ضلالت و گمراهی را با تحیر بیان میکند. حسین علیهالسلام بذل جان کرد تا مردم از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات پیدا کنند.
گمراه کردن با بیان فکرهای جذاب
کسانی که شبهه ایجاد میکنند و بدعت میسازند، چیزهایی که در دین نیست و به اسم دین بیان میکنند،
با بیان فکرهای جذاب اما بی پایه افراد را به سمت خودشان میخوانند، همه اینها از موارد اضلال است و امروز در جامعه ما موارد اضلال زیاد است.
لازم نیست آن کسی که گمراه میکند حتماً یک شخصیت منحرفی باشد به معنای خاص کلمه در ذهن شما.
بعضی وقتها میبینید که شخصیتهایی مورد توجه افراد هستند، به خوبی هم شناخته میشوند،
افراد خوبی هم هستند از جهاتی، گاهی مبتلا به اضلال و گمراه کردن دیگران میشوند.
عرض کردم در اضلال مقصد معلوم است. افراد را نمیتوانند از مقصد منحرف کنند.
چون معلوم است که میخواهیم کجا برویم اما مسیر رسیدن به آن را جور دیگری معرفی میکنند که انسان به آنجا نمیرسد.
گناه بعضی از این کارها به قدری بزرگ است و مخرب که سبب این میشود که شخص اضلال کننده مخلد در آتش و دوزخ باشد.
بدعت و اضلال
امام صادق علیهالسلام فرمودند «إیّاکَ و خَصلَتَینِ ففِیهِما هَلَکَ مَن هَلَکَ: إیّاکَ أن تُفتیَ النّاسَ برَأیِکَ، أو تَدینَ بِما لا تَعلَمُ»
از دو خصلت برحذر باش که در آنها نابودی و هلاکت و نابودی هلاک شونده وجود دارد.
برحذر باش از این که مردم را به ذوق و سلیقه خودت فتوا بدهی (بگوید به نظر من این طور است و باید اینطور باشد)
یا به آنچه نمیدانی معتقد شوی نتیجه هر دو اضلال است، گمراه کردن است.
همیشه در ادیان الهی بدعت گذارانی بودند که موجب انحراف افراد شدند.
کسانی که ادعای نبوت کردند کم نیستند. تاریخ را ورق بزنید به تعداد تمام انبیای الهی ما متنبی داریم؛
یعنی کسی که ادعای پیغمبری کرده است. در زمان خود پیغمبر اکرم افرادی را داشتیم که ادعای پیغمبری کردند.
بعد از او باز هم داریم. الان هم کسانی ادعا میکنند. با اینکه صریح قرآن کریم است که او خاتمالانبیا است.
خاتم النبیین بودن او در سوره احزاب آمده است. ولی با این حال باز میبینیم که هست. برگشت اینها به اضلال است.
فرقههای متعددی که در ادیان مختلف به وجود آمدند که من اسم آنها را نمیخواهم ببرم همه اینها از باب اضلال است.
چون راه راست و راه حقیقت یک راه بیشتر که نیست، حکم خدا که یک چیز بیشتر نیست.
فرقههای ضال و مضل که حرفهایی را هم میزنند. این فرقهها اضلال در عقیده درست میکنند که آثار بسیار بدی هم دارد.
آثار فردی دارد آثار اجتماعی دارد. آثار دنیایی و آخرتی دارد.
فرقه های گمراه کننده
امام باقر علیهالسلام فرمودند: همانا بعد از موسی علیهالسلام یهود ۷۱ فرقه شدند که یکی از آنها در بهشت و ۷۰ فرقه آنها در دوزخ هستند
و نصاری پس از عیسی علیهالسلام ۷۲ فرقه شدند که یک فرقه در بهشت و ۷۱ فرقه دیگر در دوزخ هستند
و این امت پس از پیامبرشان ۷۳ فرقه شدند یک فرقه اهل نجات و بهشت و دیگران اهل دوزخند؛
یعنی ۷۲ فرقه دیگر اهل دوزخ هستند. در خود شیعه فرق مختلف داریم. در بین اهل سنت هم همین طور.
بحث ما فقط بحث فِرَق نیست؛ که بگوییم هر کدام از اینها چه اشتباهاتی دارند.
حتی بعضیهای آنها با مبانی خود دین مغایرت دارد. مجسمه گروهی هستند که قائل به تجسیم خدا هستند.
میگویند شبهای جمعه روی پشتبام خانه خودتان یک مقدار کاه و یونجه بگذارید نعوذبالله که خدا با الاغش میآید
الاغ حواسش به کاه و یونجه برود به خانه شما هم یک سری بزند. تا این مقدار انحراف وجود دارد.
خودش را مسلمان هم میداند. بدعت اگر آمد اضلال اگر آمد خیلی گرفتاری درست میکند.
بالاتر از قتل نفس
امام سجاد علیهالسلام در ذیل آیه ۱۷۹ سوره مبارکه بقره که فرمود «لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»
فرمودند بندگان خدا این قصاص در مقابل کسی است که در دنیا کشته شده است و روح او گرفته شده است و فانی شده است.
شما کسی را کشته اید در مقابلش باید قصاص شوید. جان گرفتید جانتان را میگیرند.
بعد حضرت فرمود آیا شما را از بالاتر از این و آن چه خداوند بر قاتلش لازم میکند و بالاتر از آن قصاص است خبر بدهم؟
این قصاص جان است، اما چیزی است که بالاتر از این است. یک کشتن هم هست که بالاتر است. از او خبر بدهم؟
عرض کردند بلی یا بن رسولالله. حضرت فرمودند: بالاتر از این قتل که شما کسی را بکشید در مقابلش کشته شوید قتلی است که جبران نشود
و بعد از قتل هیچ وقت آن شخص زنده نشود. عرض کردند یابن رسولالله آن چیست؟
فرمود گمراه کردن مردم از رسالت محمد صلیالله علیه واله وسلم و گمراه کردن مردم از ولایت علیبنابیطالب
و قرار دادن او در راهی غیر از راه خدا و فریب دادن او به پیروی از راه دشمنان علیبنابیطالب و عقیده به امامت آنان
و دفع علی علیه السلام از حقش و انکار فضلش. پس این قتلی است که جاودان کردن این مقتول در آتش دوزخ است.
پس مجازات این قتل مثل مجازات مقتول جاودانه و همیشگی در آتش دوزخ خواهد بود.
بحث عقیده است. بعضیها اضلال در عقیده درست میکنند. مقصد معلوم است اما مسیر را میگوید از انجا نروید، از اینجا بروید.
علت حرمت و دوزخ و آتش بر این گناه کاملاً روشن است که چرا باید دوزخ باشد.
نمیدانید بگویید نمیدانم
یکی از موارد اضلال که فراگیر هم هست و خیلی از افراد بدون توجه به بزرگی اشتباهی که میکنند به او مبتلا هستند
اظهارنظر کردن درباره چیزهایی است که نمیدانند. این خیلی مهم است.
مثلاً بدون اطلاع کافی سؤالات اعتقادی و شرعی مردم را جواب میدهند. نظر میدهند.
میگوید به نظر من اینطور است. در صورتی که تخصصی درباره این مسئله ندارد.
گاهی همین پاسخ غلط و راهنمایی بدون اطلاع یک باور غلط در شخص به وجود میآورد که عاقبت به خیری و سعادت او را از او میگیرد.
نمیدانید بگویید نمیدانم. گاهی انسان از روی بیتوجهی به خدای متعال چیزی را نسبت میدهد که کمترین اثر او همین اضلال است.
از امام باقر علیهالسلام پرسیدند که حق خداوند بر بندگان چیست؟
فرمود «أن یقولوا ما یعلمون و یقفوا عند ما لا یعلمون» عبارت خیلی کوتاه ولی پر مغز است.
فقط آن چیزی را که میدانند بگویند و درباره آنچه نمیدانند توقف کنند.
مثل شیر نمی دانم
خدا رحمت کند مرحوم آیت الله عبدالعلی آقای تهرانی را رضوانالله علیه پدر حاجآقا مجتبی و حاجآقا مرتضی تهرانی.
معروف بود از مسجد امام خمینی فعلی که قبلا اسم دیگری داشت رد میشد یکی از تجار و کسبه از او سوالی کرد.
ایشان وجیه بود. شخصیت علمی و اخلاقی بود. چند دقیقه سرشان را پایین انداختند، بالا آوردند و گفتند مثل شیر نمیدانم.
چیزی را که آدم نمیداند باید بگوید نمیدانم. پاسخ ناآگاهانه و از روی جهل انسانها را منحرف میکند.
نباید از گفتن کلمه نمیدانم ترس داشت یا خجالت کشید.
امیرالمؤمنین سلامالله علیه فرمودند: گفتن کلمه نمیدانم از کسی که از او درباره چیزی سوال کنند که نمیداند نباید زشت و ناپسند باشد.
اتفاقاً باید بگوییم که خدا پدرت را بیامرزد که ما را به جهل نینداختی.
جهالت و دفاع از دین
لذا یکی از مواردی که دین اجازه نمیدهد جایی است که انسان آگاهی لازم را ندارد و به دفاع از دین بپردازد.
اینجا هم خیلی بد است. شما که بلد نیستید نمیخواهد از دین دفاع کنید.
این دفاع از دین نتیجهاش جز ضرر برای دین چیز دیگری نیست. هم به دین ضرر میزنی هم به دینداران.
این هم نوعی اضلال است که حرام است و استحقاق عذاب دارد.
باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که بعضی از افراد به خاطر موقعیت اجتماعی که دارند آثار تخریبی کلام آنها بیشتر است.
موجب گمراهی تعداد زیادی از افراد میشود. مثلاً یک دفعه میبینید راجع به یک قصه تاریخی کسی در جایی نظری میدهد یک انحراف بزرگی ایجاد میکند این اضلال است؛
مثلا کلمات معلم در مدرسه ۵۰ یا ۱۰۰ شاگرد دارد استاد دانشگاه و همینطور بیایید بالاتر،
بنده اینجا در جایگاه امامت یک مرتبه یک مطلب باطلی را محکم بیان کنم، ببینید چه اضلالی به وجود می اید.
حالا همینطور بالاتر بروید. یک وقت رئیسجمهور، شخصیتی که تعداد زیادی پای صحبت او مینشینند در جاهای مختلف فرق نمیکند.
خلاف است باید مواظب بود و به همین ترتیب کلمات را با دقت بیان کرد؛
و هرچه مقام بالاتر باشد اثر سوء آن بیشتر و مخرب تر است. علتهایی که انسان دچار اضلال میشود چیست؟
چرا ما به گمراه کردن مردم مبتلا میشویم و مخاطب خودمان؟
و اگر چنین بیماری داریم چگونه این بیماری را در خودمان درمان کنیم؟ این را انشاءالله جلسه بعد بیان میکنیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
فقر و عجز از سخن گفتن
خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات، نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت میکنم.
اهل تقوا بر اثر کمبودهائی که گاهی برای آنان پیش میآید دست از انجام وظیفه نمیکشند و سعی میکنند مشکل را حل و جبران کنند.
اینطور نیست که اگر یک سختی بود رها کنند. در شئون مختلف و جهات مختلف هم مطرح است.
علی علیه السلام در قسمتی از حکمت سوم نهجالبلاغه فرمودند «وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ»
عبارت خیلی کوتاه ولی پر معناست. مختصر عرض میکنم؛
یعنی یکی از چیزهائی که زبان انسان زیرک را در برابر بیان مطالبش گنگ و لال میکند فقر است. چرا؟
چون مردم بنده دنیا هستند و به فقیر به دید حقارت نگاه میکنند و به سخنان او توجه نمیکنند. ولو حق بگوید.
لذا فقر حالت ذلت شدید، بیارزشی و خجالت از دیگران در نفس ایجاد میکند که ثمره آن این است در مشکلات حرفی نزند و از خود دفاع نکند.
فقیر میگوید، فقر باعث شده با همه زیرکی و فهمی که دارم ناتوان باشم و نتوانم مثل دیگران مفید باشم؛
و در من حالت ترس و عجز از سخن گفتن به وجود آورده است. لذا معنای ظاهری عبادت این است که فقر باید از بین برود و ریشه کن شود.
فقر، مرگ بزرگ
در بیان دیگری امیرالمؤمنین علیه السلام راجع به فقر در حکمت ۱۵۴ نهجالبلاغه مرحوم فیض فرمودند «الفقر الموت الأکبر» و فقر را مرگ بزرگ نامیدند،
چون همانطور که مرگ بین ما و خواستههایمان فاصله میاندازد و لذا از مرگ خوشمان نمیآید و باعث ناراحتی عدهای میشود،
فقر هم که بین فقیر و خواستههایش فاصله میاندازد، همینطور است.
تعبیر به موت اکبر هم زیباست و لطافتی در آن است. چون مرگ یک مرتبه واقع میشود
و درد آن یکبار است ولو برخی وقتها هم طول بکشد اما به هر جهت سرعت دارد. اما فقر دائماً هست و گاهی طول زندگی با شخص همراه است.
لذا فقر مرگ بزرگتر نامیده شده است در بیان امیرالمومنین. خدای تعالی تقوای ما را در همه زمینهها زیاد بگرداند.
آمادگی برای غیبت
۸ ربیع الثانی ولادت با سعادت امام عسگری علیهالسلام است که پیشاپیش تبریک عرض میکنم.
راجع به اوضاع سیاسی اجتماعی و نحوه زندگی امام علیهالسلام مطالبی قبلاً به عرض عزیزان رسید.
در این نوبت فقط خیلی خلاصه عرض میکنم. یکی از مهمترین فعالیتهای امام علیهالسلام در زمان حیات شریفشان،
آماده کردن افکار عمومی برای پذیرش غیبت امام عصر ارواحنا فداه بود.
از آنجا که غائب بودن رهبر جامعه، غیر طبیعى است و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات آن براى مردم دشوار است،
باید افکار عمومی آماده شود. از قبل از زمان امام عسکری قسمتی از کار شروع شد و اوج این کار در زمان امام عسکری بود.
لذا امام علیهالسلام با مردم کمتر تماس میگرفتند و جز نوّاب و یاران خاص خود، کسی را به حضور نمیپذیرفتند.
حضرت دستورهای دینی و پیامهای خودشان را بهوسیله نامه، به دست افراد میرساندند.
امام عسکری قصد داشتند مردم را به دوری امام عادت دهند.
به گونه ایکه غیبت امام زمان (عج) برای آنان امر دور از ذهن و غریب و ناممکنی نباشد.
البته این مسیر ادامه پیدا کرد و جا افتاد و تا امروز ادامه دارد که یکی از دعاهای ما پایان ایام هجران است و طالب تعجیل در ظهور حضرتیم.
امامزاده لازم التعظیم
چهارم ربیعالثانی در سال ۱۷۲ قمری حضرت عبدالعظیم حسنی در مدینه متولد شد؛
و نسب ایشان با ۴ واسطه به امام حسن مجتبی علیهالسلام میرسد.
شخصیت جلیلالقدر و امامزاده لازم التعظیم و التکریم و یکی از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث و از معتمدین اهل بیت علیهمالسلام است.
بسیار شخص جلیلالقدری است. دارای کرایم زیادی است.
مرحوم میرزای نوری صاحب مستدرک الوسائل دربارهی او امانت و راستگویی و درستکاری و اهل زهد و عبادت بودن را تأکید می نماید.
و از قول حضرت ابوالحسن الهادی علیهالسّلام پاداش زیارت او را بهشت می داند.
در بعضی از روایات هم هست که ثواب کربلا برای زائر او نوشته میشود.
او در مسیر ترویج مکتب اهل بیت و مبارزه با ظلم و فساد فعالانه مشغول کار فرهنگی و تبلیغی بود.
فعالیت او فعالیت نرم بود و دست به قبضه نداشت؛ و در نهایت از دنیا رفت.
مزار شریف آن بزرگوار در ری است؛ که زیارت او را انشاءالله جزء برنامههای خودتان خواهید داشت.
میلاد مسیح
۴ دی ولادت حضرت عیسی مسیح علی نبینا و آله و علیهالسلام است؛
که ولادت این پیامبر بزرگ الهی را به همه مسلمین و مسیحیان عموماً و مسیحیان استان خصوصاً تبریک عرض میکنم.
راجع به حضرت مسیح علیهالسلام مطالب فراوانی مطرح است که من در سالهای گذشته به بعضی از آنها اشاره کردم.
در قرآن کریم به جایگاه آن حضرت و ویژگیهای ولادت آن حضرت و معجزه بودن آن حضرت و اینکه خودش معجزه است
گذشته از اینکه با خودش معجزه هم اورد اشاره شده. و مسائل مختلف و نکاتی را عرض کردیم.
در قرآن آیات فراوانی را راجع به حضرت مسیح داریم که مراجعه خواهید کرد. به هر تقدیر این ایام را هم تبریک عرض میکنیم.
گزارش عملکرد در سال اقتصاد مقاومتی
فصل جدید سال از امروز شروع میشود؛ و البته آخرین روزهای سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است؛
و مردم هم منتظر عملی شدن وعدهها هستند؛ و خوب است دولتمردان گزارش عملکرد خود را
در قسمتهای مختلف و خدماتی که در حوزههای تولید و اشتغال داشتهاند را به مردم بدهند.
حرفهای قشنگ و فانتزی با شور و حرارت زده میشود اما اثر خارجی این مباحث کجاست؟
گاهی از حقوق بشر گفته میشود و گاهی از حقوق شهروندی که در هردوی اینها خوب است و
باید مواظب بود که در دامن غرب نیفتیم و خواسته و ناخواسته فرهنگ غرب و سبک زندگی غربی را تبلیغ، ترویج و تشویق نکنیم.
امروز شما میبینید به اسم حقوق بشر یمن و مناطق مظلوم جهان مورد هجوم است
و اگر کشوری به دفاع بلند شود ضد حقوق بشر اقدام کرده است. این الفاظ مستمسک دست عده ای است برای اینکه حقوق انسانها را از بین ببرند
و به ناحق عمل کنند. نکند که خدای نکرده به اسم این الفاظ و این حرفها در یک مسیر دیگری حرکت شود.
لزوم توجه به آموزه های اسلامی
در این زمینه باید به آموزه های اسلامی توجه داشت که تدوین کننده ی آن خالق بشر است
و اهل بیت علیهم السلام بیان کرده اند. ببینید راجع به آب سالم و هوای سالم و محیط زیست ائمه علیهم السلام چقدر سخن گفته اند،
این روزها هوا خیلی آلوده شده، هم در استان خودمان و هم در استانهای مجاور وضعیت هوا وضعیت خوبی نیست. توجه جدی و اقدام همه دستگاهها را میخواهد.
آلودگی هوا بر اقتصاد و آموزش و خدمات و شئون مختلف زندگی ما اثر گذاشته
و اینها خسارتها غیر قابل جبران است. وقتی آموزش و پرورش تعطیل میشود،
دانشگاهها تعطیل میشود، کارخانهها تعطیل میشود، جبران آنها سخت است.
اهتمام همه دستگاهها را میخواهد و کار با تعطیلی درست نمیشود. همانطور که یک مرتبه هم هوا خوب نمیشود.
خواسته درستی نیست که بخواهیم هوا یک مرتبه درست شود.
اما آنچه مهم است و مورد مطالبه است که برنامه مدونی برای رفع این معظل دیده نمیشود.
آقایان بیان کنند که چه برنامهای دارند برای اینکه این معضل برطرف شود؟
چه کاری را در دستور کار خودشان قرار دادند که مشکل حل شود؟
اسلام راجع به زندگی آبرومندانه داشتن و با مسالمت با یکدیگر زندگی کردن چه مطالب ارزندهای گفته اند.
حقوق شهروندی در اسلام گفته شده است. حتی حقوق با کشورهای دیگر،
با انسانهای دیگر، با حیوانات، با محیط، اینها را مورد بررسی قرار دادن چیز خوبی است.
تولید و اشتغال دغدغه اصلی مردم
اما آنچه وظیفه فعلی دولتیان است و دغدغه اصلی آحاد مردم است کار و تولید و اشتغال است؛
که عرض میکنم دارد روزهای پایانی سال را میگذراند
و واقعاً یکی از سوالهایی که هر مسئولی با آن مواجه است همین است که چه کاری تا حالا شده است.
دشمن وقتی دید نمیتواند از طریق نظامی سلطه ای داشته باشد
راهکار بیکار کردن جوانان و تعطیل کردن کارخانهها و ضربه زدن به پایههای اقتصاد را در پیش گرفت.
که راه برون رفت را رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و بندهای مفصل آن بیان کردند
و دائماً هم ایشان و هم دلسوزان و دغدغهمندان تکرار میکنند؛
که راه برون رفت از همه مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است.
عملیاتی کردن این روش جهاد گونه است تا نتیجهبخش باشد
و واقعاً باید تاسف خورد که چرا عدهای به خاطر منافع شخصی حاضرند در مسیر دشمن حرکت کنند.
قاچاق کالا یکی از موانع اقتصاد مقاومتی
شما میدانید یکی از موانع اقتصاد مقاومتی قاچاق کالاست.
قاچاق کالا یکی از راههای دشمنان برای ضربه زدن به نظام، اقتصاد، هویت ملی، تضعیف تولید داخلی
و در نهایت از بین رفتن فعالیت اقتصادی سالم است.
عمل خلاف شرع و حرامی که میتواند ضربات مهلکی حتی به ارکان اجتماعی و فرهنگی ما بزند.
کارخانه ها را تعطیل میکند و جوانان را بیکار و بزه اجتماعی را زیاد و خانوادهها را نابود میکند؛
و متاسفانه عدهای حریص، طرح دشمن را در داخل پیاده سازی و هموار میکنند.
یعنی واقعاً نمیشود قاچاق کالا را از این کشور ریشهکن کرد؟
شما دیدید که ما دشمن جرار خونخوار را در کیلومترها آنطرفتر از مرز کشور اجازه نزدیک شدن به مرزها نمیدهیم.
آن وقت نمیتوانیم یک کامیون جنس قاچاق را جلویش را بگیریم؟
غیر از این است که منافع عدهای اجازه نمیدهد؟
مبارزه با قاچاق جزء حقوق شهروندی است
و از همه اینها اسفبارتر اینکه بعض از افرادی که باید جلوی تخلفات را بگیرند
خودشان یا نزدیکانشان فرزندانشان به نحوی در این پدیده شوم نقش دارند.
و در این فضا که میشنویم مقام مسئولی به صراحت میگوید برخی از متولیان دولتی نمیخواهند مبارزه جدى باشد و
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملا به تعطیلى کشانده شده تا وقتی این طور است چطور دنبال نتیجه مطلوب هستیم؟
من عمداً این بحث را مطرح کردم که به عزیزان دولتی عرض کنیم رسیدگی به این امور هم از حقوق شهروندان است
و مردم به جدّ از دولت و مسئولین میخواهند که هرچه زودتر نسبت به مسئله قاچاق اقدام داشته
در توسعه شعار سال اقدام عملی چشمگیر داشته باشند.
به یاد خدا و مرگ باشید و تذکرات را و هشدارهای الهی را در نظر داشته باشید.
این تکانه های زمین روح و قلب شما را تکان بدهد. به یاد خدا بیفتید. به خودتان بیایید.
بدانید و بفهمید که فردایی هم خواهید داشت که علی رؤوس الاشهاد
در برابر خدای تعالی، پیغمبر اکرم، اهلبیت، امام زمان، امام امت و شهدا و مردم
باید پاسخ گو باشید. نسبت به مردم بیاعتنا نباشید. کارهایی که برعهده دارید به خوبی انجام دهید.
ایران با مردم آمریکا دشمن نیست
مطلب بعدی اینکه شنیدید که رئیس جمهور آمریکا اول ایران و بعد کره شمالی را به ترتیب
عامل بی ثبات کننده امنیت جهان و تهدید مردم آمریکا و متحدان این کشور نامید؛
و گفت ایران دشمن اصلی آمریکا است. اولا ایران هرگز با مردم آمریکا دشمن نیست
و دائماً اعلام کرده با سیاستهای دولتمردان آمریکا و مستکبرین مخالف است؛
که این سیاستها به انحاء مختلف حتی دخالت در مسائل داخلی
و ترغیب و تشویق به مقابله با نظام و امثال ذالک خودش را نشان میدهد.
گرامیداشت ۹ دی
مثل فتنه سال ۷۸ و سال ۸۸ که مردم با حضور به موقع در صحنه و پشتیبانی از رهبری چشم فتنه کور کردند.
جلوهای از وحدت و همدلی در مقابل دشمنان در نه دی بوجود آوردند که تا ابد در تاریخ ثبت و ضبط شد.
۹ دی را باید همیشه گرامی داشت. از ایام الله است و باید پرشور و با اقتدار برگزار شود.
باید دستاوردهای داخلی و خارجی آن بازگو شود. خیلی مفصل است دستاوردهای خارجی که ۹ دی داشت.
نباید گذاشت عدهای اصل قصه را منحرف کنند و به مسئله انتخابات سال ۸۸ گره بزنند که این جور نیست.
من در نوبتی به آن پرداختم. حتی محصورین هم که الان در حصر هستند
و عدهای تلاش میکنند آنها را تطهیر کنند و تلاش میکنند که حساسیتزدایی از اجتماع و جامعه و مردم بکنند
اصلاً بحث حصر مربوط به انتخابات نیست. چندین ماه بعد از قصه انتخابات در آن بیانیه که دادند
و مردم را دوباره تهییج کردند برای یک مسئلهای او واقع شد؛ که دیگر تکرار نمیکنیم.
نه دی جلوه رحمت الهی به مردم بود.
به هر تقدیر شیطان ابزار و آلات مختلفی دارد و هر روز به رنگی درمی آید و گروهی را با خود همسو میکند.
شیطان وجدان کاریاش خیلی بالاست. تا روزی که قیامت برپا شود یک لحظه آرام نمینشیند.
او عدو مبین است. کار میکند. افراد خوب را هم مورد نظر دارد. افراد بد که خودشان میآیند.
آن کسانی که در جای خاصی قرار گرفتند و مسئولیتی دارند و مورد نظر و توجه هستند
از طریق آنها خیلی راحت میتواند اضلال کند که بحثش را عرض کردم.
حمله به قوّه قضائیه جای تأمّل دارد
شیطان سعی میکند عده ای را در مقابل نظام و مردم قرار بدهد.
در این مواقع باید بسیار هوشیارانه عمل کرد. حمله به قوه قضائیه با شعار عدالت، آن هم از غیر مسیر عادلانه جای تامل دارد.
نمیشود با دروغ پراکنی و اتهامزنی و فضا را جنجالی و احساسی کردن عدالتخواهی کرد.
در یک فضای هیجان زده مشوش بخواهیم دنبال عدالت بگردیم.
اگر کسی دلسوز نظام است و حرف حقی دارد به نحوی عمل نمیکند که خوراک برای دشمنان درست کند
و دستگاههای قانونی که روؤسای آن منسوب به رهبری هستند را زیر سئوال ببرد. و انحراف در اذهان ایجاد کند.
این از مصادیق اضلال و گمراه کردن است که در خطبه اول به آن اشاره کردم.
کسی که در مسند قضاوت نیست خود قضاوت میکند و حکم میدهد.
اینها خلاف رفتار اسلامی و شأن انقلابی است. ممکن است دستگاهی ایراداتی داشته باشد که دارد.
دستگاه قضایی هم از آن دستگاهها استثنا نیست و کسی منکر ایراد نیست.
اما فضاسازی و توهین و تشویش اذهان عمومی کردن و انحراف ایجاد کردن و بیخاصیت کردن قوه در نزد مردم
خودش جرم بزرگی است که باید پاسخگو باشند.
به هر تقدیرمردم ما همان مردمند که در مقابل هر فتنه ای ایستادگی کردند
اگر روزی استکبار و شیطان بزرگ قصد شیطنت و فتنه دیگری در لباس جدید داشته باشد،
سیل خروشان مردم ریشه فتنه و فتنهگر را یکجا خواهند کند.
تسلیت رحلت آیت الله حائری شیرازی
چند روز گذشته مرحوم آیتالله حائری شیرازی رضوانالله علیه دعوت حق را لبیک گفت
خدای تعالی این بزرگوار را غرق رحمت واسعهاش بگرداند.
عالم ربانی و عارف حکیمی که با علوم روز آشنا بود. با چند زبان زنده دنیا سخن میگفت.
میدانستم که با چهار زبان زنده دنیا صحبت میکند و در جلساتی دیدم که با افراد مختلف با زبانهای مختلف سخن میگفت.
گویشهای مختلف و لهجههای مختلف را بلد بود. به علوم روز به خوبی آشنا بود.
در تربیت نفوس و افراد بسیار کارآمد بوده و حوصله زیادی در بحث سلوک و تربیت انسانها به سمت مقصد داشت؛
و سالیان سال در این مسیر قدم برداشت. حکمتها و ضربالمثلهای او ضربالمثل بود.
نمیدانم چقدر با ضربالمثلهای ایشان آشنایی داشتید؛ و از بصیرت و تیزبینی برخوردار بود.
سالیانی به اسلام و انقلاب خدمت کرد. مبارزاتش در دوران ستمشاهی هم معروف است.
و در اکنون در جوار رحمت حق آرمیده است. خدای تعالی بر درجات او بفزاید و با اولیاء خود محشور بگرداند.
جامعه روحانیت استان البرز
هفته گذشته در استان این قصه تحقق پیدا کرد.
ما جامعه روحانیت استان را نداشتیم. جامعه روحانیت در شهر کرج داشتیم؛
که به حول و قوه الهی این نهاد مقدس پیریزی شد و شکلگیری مجدد پیدا کرد که در استان به صورت متمرکز است.
شورای مرکزی مجموعه روحانیت استان در یک شورا تشکیل شدند و با اعضای مشخص.
البته هر کدام از شهرها و شهرستانها هم مستقلاً مجموعهای را دارند که تحت نظر این شورای مرکزی عمل خواهند کرد.
البته اینکه جامعه روحانیت گفته میشود جامعه سیاسی در ذهنتان نباشد.
امکان دارد رفتارهای سیاسی هم داشته باشند اما ربطی به آن جامعه روحانیت که معروف است ندارد.
مستقل است. فقط از باب بیان مطلب اینطور گفته میشود.
امیدواریم که بتوانند آن وظیفه ذاتی خودشان را که هدایت مردم
و آحاد جامعه هست را با یک برنامه مدون انشاءالله در این مسیر گامهای بلندی بردارند.