متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۴/۰۱/۸
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا در مسیر اهداف انبیا که اقامه عدل است حرکت میکنند. در ادامه طرح زندگی با آیهها امروز به جز بیست و هفتم رسیدیم که قسمتی از آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید مورد بحث است؛ که «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ» همانا فرستادگان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان را همراه کردیم تا مردم به دادگری برخیزند. و آهن را فرو فرستادیم.
در این آیه شریفه به یکی از اهداف میانی انبیا الهی اشاره شده است که البته عدهای از مفسرین این را هدف اصلی میدانند اما به نظر هدف میانی میآید یعنی برقراری عدل و عدالت در جامعه هدف وسط است هدف نهایی چیز دیگری است.
میفرماید ما رسولان خود را با دلایل روشن مثل معجزه و برهان عقلی و امثال اینها فرستادیم و همراه آنها کتاب بود که منظور همان کتب آسمانی است و چون روح همه کتب انبیا به یک چیز برمیگردد فرمود کتاب. منظور از کتاب هم همان وحی است که میتواند نوشته شود و به صورت کتاب در بیاید نه اینکه خداوند کتاب را از آسمان فرستاده باشد.
خداوند همراه انبیا میزان هم فرستاد. میزان وسیلهای است که با آن اجناس را وزن میکنند. البته اینجا منظور ترازویی که در مغازهها هست نیست؛ بلکه آن مورد نظر چیز دیگری است. یعنی معیار وزن کردن خوبیها و بدیها.
پس آیه شریفه میفرماید به انبیای الهی مسئولیت دادیم و ابزار کار را هم در اختیارشان گذاشتیم آنها به سه وسیله مجهز بودند دلایل روشن کتب آسمانی و معیار سنجش حق از باطل خوب از بد. به منطقه ماموریتی خودشان اعزام میشدند تا زمینه را جوری فراهم کنند که جوامع طوری رشد کنند که خودشان انگیزه اجرای عدالت را پیدا کنند. و بتوانند قسط و عدل را برپا کنند.
اگر به قرآن که همراه رسول خدا بود توجه کنید خود رسول خدا هم معجزه است هم دلیل روشن است قرآن هم که همراهش هست. یعنی هم کتاب است هم تبیین کننده احکام است. البته رسول خدا وظیفه خواندن و تعلیم و تبیین آیات را برای مردم دارد که آموزش حکمت هم داشت تزکیه کردن را هم وظیفه داشت موارد دیگری هم در قرآن به پیغمبر خدا وظیفه قرار داده شده.
در آیه ۲ سوره مبارکه جمعه اشاره شد که «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ» که البته در آیات دیگری هم برای پیغمبر اکرم وظایف دیگری بیان شده مثل آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف از بین بردن زنجیرههای اسارت جاهلی یکی دیگر از وظایف پیغمبر خداست. یا خود حضرت فرمودند من برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شدم.
پس میبینید که انبیای الهی که صاحب کتاب هستند؛ یعنی پیامبران اولوالعزم دارای اهداف مختلف در زمینههای گوناگون فرهنگی اجتماعی اخلاقی و سیاسی بودند.
امیرالمومنین علیه السلام درباره عدالت فرمود: عدالت است که مردم را سامان میدهد. به واسطه عدالت است که برکتها دوچندان میشود. با هیچ چیز مانند عدالت شهرها آباد نمیگردد. امام صادق علیه السلام فرمودند عدالت از عسل شیرینتر و از خامه نرمتر و از مشک خوشبوتر است.
بعد آیه کریمه وظیفه مردم را بیان میکند که باید حکومت داشته باشند تا بتوانند قسط و عدل را برقرار کنند و جلوی تعدی و تجاوز را بگیرند. عدالتی که مورد نظر قرآن است و قابلیت اجرا دارد عدالتی است که زیر سایه قوانین الهی باشد چون لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ بدون تشکیلات و برنامه نمیشود. بدون قانون نمیشود. باید حتماً زمینهای برای اجرای عدالت باشد.
خب کدام قانون؟ قانون خدا. آیه شریفه اینکه میفرماید اجرای قانون و اقامه قسط عمومی وظیفه همه مردم میداند. بزنگاه آیه همین است که باید مجری قسط و عدل خود مردم باشند. هدف انبیا وادار کردن مردم به ادامه قسط نبوده؛ «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» بلکه خود مردم باید به این باور برسند که اقامه قسط و عدل کنند.
بله ممکن است که افرادی زیر بار قسط و عدل نروند گردنکشی کنند و برای گسترش عدالت و یا اجرای عدالت مانع تراشی کنند یعنی با قلدری در برابر بینات تسلیم نشوند در برابر کتب آسمانی سر خم نکنند ارزشی قائل نباشند و زیر بار معیار ارزشی نروند. اینجا چارهای جز حدید و آهن نیست. باید با قوه قاهره وارد شد و جلوی مخل اجرای قانون و عدالت را گرفت. لذا فرمود «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ» یعنی ما آهن را که همان قوت شدید است خلق کردیم و در اختیار گذاشتیم.
این آهن را بعضی از مفسرین به معنی وسایل جنگی گرفتند یعنی میشود ضمانت اجرا. بحث جهاد هم همین جا مطرح میشود. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند خداوند جهاد را واجب کرد و آن را بزرگ شمرد و آن را یار و یاورش قرار داده به خدا سوگند نه دنیا و نه دین جز با جهاد اصلاح نمیشود.
خوب اگر به آیات قرآن توجه کنید میبینید کسانی که بر اساس قانون خدا حکم نمیکنند سخت نکوهش میکند. به عنوان نمونه سه آیه پشت سر هم در سوره مبارکه مائده آمده که اشاره به همین بعد انجام ندادن احکام الهی و قانون خدا دارد قسمتی از آیه ۴۴ از سوره مبارکه مائده فرمود «وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ» آن کسانی که به آنچه خدا نازل کرده طبق آن حکم نمیکنند نسبت به حقیقت کافر هستند. در قسمتی از آیه ۴۵ مائده فرمود «وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» آن کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمیکنند اینها ظالم هستند. و در قسمتی از آیه ۴۷ سوره مبارکه مائده فرمود: «وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» آن کسانی که به آنچه خدا حکم کرده عمل نمیکنند و آن را انجام نمیدهند اینها فاسق هستند.
اگر بخواهیم خلاصهگیری کنیم کسی که زیر بار قانون الهی نرود و آن چیزی که انبیای الهی فرستادند به آن تن ندهد و اجرا نکند بنابر قرآن کریم کافر است ظالم است و فاسق است.
خلاصه آیه امروز که مورد بحث بود این است که خدای تعالی انبیای خودش را فرستاده و ابزار کار را هم در اختیار آنها قرار داده تا در جامعه قسط و عدالت را برقرار شود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
اهل تقوا آخرتگرا هستند و لحظهای از مرگ و قیامت و آخرت غفلت ندارند. مولانا امیرالمومنین سلام الله علیه در حکمت ۳۲۸ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «لَوْ رَأَى الْعَبْدُ الْأَجَلَ وَ مَصِیرَهُ، لَأَبْغَضَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَه» اگر بنده مدت عمر و گذشتن آن را بنگرد هر آینه آرزو و فریب آن را دشمن میدارد. حضرت با به کار بردن استعاره تذکری دادند که عمر کوتاه است نباید فریب دشمن عمر را خورد. دشمن عمر آرزوهای طولانیست. میفرماید یعنی اگر انسان اجل را به صورت یک موجود زنده فرض کند که دارد حرکت میکند و راه رفتن او را به طرف مرگ به چشم خودش ببیند و پایان آن را درک کند آرزوهای دنیاییاش از بین میرود.
چه زود رسیدیم به جمعه آخر ماه مبارک رمضان. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند چه زود میگذرد ساعات روز و روزهای ماه و ماههای سال و سالهای عمر. واقعا ببینی چه زود به روزهای پایانی ماه پربرکت رمضان رسیدیم. سفره ضیافت الهی که یک ماه پهن بود در حال جمع شدن است. البته بدانید درهای رحمت الهی تا آخرین لحظه باز است. لذا شبهای باقیمانده به خصوص شب عید فطر را از دست ندهیم. اگر کمبودی بوده حتی المقدور در ساعات پایانی و روزهای پایانی جبران کنیم. توجه ویژه هم به روز عید فطر داشته باشید در این روز کأن تمام گناهان انسان پاک شده و به فطرت اولیه اش باز میگردد. مثل کسی که تازه متولد شده. روایتی را مرحوم شیخ صدوق در امالی خودش از امیرالمومنین علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمودند ای بندگان خدا بدانید که کوچکترین چیزی که برای مردان و زنان روزهدار است این است که فرشتهای در روز آخر ماه مبارک رمضان به آنها ندا میدهد ای بندگان خدا بشارتتان باد که خداوند متعال تمام گناهان گذشته شما را آمرزید پس بنگرید که بعد از این چگونه عمل خواهید کرد. خلاصه اگر غفلتی و حجابی بین انسان و خداوند بوده به برکت عید فطر برداشته میشود.
با تقارنی که امسال با ایام نوروز هم دارد و شروع سال معنوی با شروع طبیعی یکی شده است از خدای تعالی بخواهیم که این اتصال و ارتباط با خدا و قرآن و اهل بیت از دست ما نرود.
این روزها عید در عید هم هست. در همین ایام عید که قرار داریم عید ۱۲ فروردین هم هست. که خدا قدرت خودش را در آن روز بیشتر آشکار کرد و شد یکی از ایام الله. کلمه ایام الله دوبار در قرآن به کار رفته است یک وقت برای آن زمان که قوم موسی از دست فرعونیان نجات پیدا کردند که در سوره ابراهیم آیه ۵ آمده است «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» و دومی هم در سوره مبارکه جاثیه است آیه ۱۴ به کسانی که ایمان آوردند امر میکند که از کسانی که به ایام الله امید ندارند در گذرند تا اینکه خدا هر قومی را به سبب آن چیزی که انجام دادند مجازات کند؛ «قُلْ لِلَّذِینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذِینَ لَا یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ».
در روایات از قیام حضرت حجت، روز رجعت، روز قیامت روز عاشورا به عنوان ایام الله یاد شده است. ما در تاریخ انقلاب اسلامی مواردی را داریم که قطعاً از ایام الله است. یکی از آن روزها ۱۲ فروردین است که چون در ایام عید و تعطیلات قرار گرفته حق آن به درستی ادا نمیشود باید بیشتر راجع به این روز و آثار و برکاتی که داشته صحبت شود. روز استقرار جمهوری اسلامی است با همه اهداف بلندی که داشته باید مکرر تکرار شود که اتفاق بزرگی که افتاده فراموش نشود.
قدرتمندترین رژیم سلطنتی در آن منطقه مهم و حساس جنوب غرب آسیا با حمایت قدرتهای جهانی و داشتن قدرت نظامی و اقتصادی مطلوب در آن موقع که پنج سازمان اطلاعاتی مسائل ایران را رصد و بررسی میکردند اما نفهمیدند در ایران چه خبر شده است. شما تصور کنید سازمان سیا ۵ ماه قبل از وقوع انقلاب اسلامی به این جمعبندی رسیده بود که ایران نه در یک موقعیت انقلابی و نه حتی در یک وضعیت پیش از انقلاب است. بعد در ۸ شهریور سال ۵۷ سازمان اطلاعاتی وزارت دفاع پیش بینی کرد که شاه فعالانه برای ۱۰ سال آینده هم در راس قدرت باقی خواهد ماند. در رصدهایشان به این نتیجه رسیده بودند و بعد از ۵ ماه رژیم تا دندان مسلح پهلوی سقوط کرد و ۵۰ روز بعد جمهوری اسلامی با رای قاطع مردم مستقر شد. حضرت امام رضوان خدا بر او فرمود جمهوری اسلامی ایران این هنر را کرده که بتهای عظیم تخیلی را شکسته و رعب و وحشت را از دل مظلومان برداشته و در دل ستمگران گذاشته. این خود از یک ملت بی عِده و عُده کافی معجزهای است که به ید قدرت الهی تحقق یافته. لذا مصداق ایام الله است این روز.
جمهوری اسلامی به مجاهدت غیورمردان و برکت خون شهدا مستقر شده و تا امروز به اصول و ارزشهایی که اعلام کرده پایبند بوده و برای حفظ آنها هم هزینههایی را پرداخت کرده. حضرت آقا در بیانیه گام دوم فرمودند جمهوری اسلامی متحجر و در برابر پدیدهها و موقعیتهای نو به نو فاقد احساس و ادراک نیست. اما به اصول خود به شدت پایبند است. به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است. هرگز بیمبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.
حضرت امام رضوان خدا بر او با نگاه توحیدی که داشتند به مردم و نقش آنها در پیشبرد اهداف انقلاب اعتماد کامل داشت و با همین اعتماد و باور به همراهی همه اقشار و طبقات و همه گرایشها بزرگترین انقلاب مردمی دوران معاصر را پیش برد تا به پیروزی رسید و همین اولین قدم برقراری مردم سالاری دینی بود. بعد به همراه همین مردم یوم الله ۱۲ فروردین را خلق کرد تا آینده انقلاب اسلامیت و جمهوریت نظام تعیین و تضمین شود.
در همان شلوغیهای اول انقلاب که کشور دچار التهاب و ناامنی داخلی و خارجی بود و هر کسی پرچمی را بلند میکرد تا حرکت الهی مردم را به نفع خودش مصادره کند امام مردم را در صحنه نگه داشت گام به گام بنیان جامعه اسلامی و نظام سیاسی را که مبتنی بر آموزههای دینی و الهی بود بر اساس روش امام و امت پی ریزی و محکم کرد و چون به مردم باور قلبی داشت از روز اول پیروزی نهضت از مردم خواست تا در همه مراحل شکلگیری نظام رای خودشان را اعلام کنند.
در همان دو سال اول انقلاب ۵ انتخابات با حضور پرشکوه مردم برگزار شد اگر همه پرسی ۱۲ فروردین واقع نمیشد انقلاب اسلامی به هیچ کدام از اهداف خودش نمیرسید. شاید در همان سال اول از مسیر منحرف میشد و تمام میشد.
بعد از امام حضرت آقا حفظ الله همین نقش را برای مردم قائل هستند. شما در بیانات و مطالبات ایشان کاملا میبینید به خصوص در مباحث اقتصادی که مکرر فرمودند بدون حضور مردم کاری پیش نمیرود. آن چیزی که مسلم است این است که جمع بین اعتماد به جمهور مردم و اسلام انقلاب تا امروز حفظ شده و ادامه هم خواهد داشت و حفظ خواهد شد.
یکی از روزهای مهم برگرفته از اصول انقلاب که یادگار امام راحل است و تا امروز هم مردم با رهبریهای داهیانه سیدنا القائد محکم آن را پیش بردند و با شیطنتهای داخلی و خارجی کمرنگ نشده بلکه هر سال پررنگ شده روز قدس است. آن چیزی که در دایره روز قدس مهم است این است که ما آن را فقط یک مسئله اسلامی نبینیم. مسئله قدس فقط وجهه دینی ندارد بالاتر از سعه بیشتری دارد.
برادر بزرگوارمان سردار عزیز که مهمان ما بودند نکاتی را فرمودند در ادامه مباحث ایشان چند جملهای را راجع به قدس عرض میکنم. مسئله آزادی فلسطین به تعبیر حضرت آقا یک مسئله انسانی است. البته برای مسلمین اهمیت بیشتری دارد و جنبه شرعی و دینی هم دارد. حضرت امام رضوان خدا بر او فرمودند روز قدس یک روز جهانی است. اینها را عرض میکنم که بدانیم فقط مربوط به مسلمانها نیست. فرمودند روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند. در مقابل ابر قدرتهاست. روزی است که مستضعفین باید مجهز شوند در مقابل مستکبرین. دماغ مستکبرین را به خاک بمالند روز قدس روز اسلام است و روز حیات اسلام است.
میبینید که دایره گفتمانی و عملیاتی را توسعه دادند و جهانی کردند و مسئله را بردند و به جریان حق و باطل متصل کردند. حضرت آقا هم به خصوص بعد از طوفان الاقصی همین نکته انسانی بودن و جهانی بودن را و اینکه فقط به مسلمین اختصاص ندارد را مکرر در بیانشان فرمودند.
آنچه ما امروز داریم میبینیم این است که بعد از جریان طوفان الاقصی یک چهره کریه از این باند تبهکار آشکار شد. اهداف پلیدشان برای مردم جهان آشکار و روشن شد در نتیجه تنفر مردم نسبت به آنها در بین همه ملل گسترش پیدا کرد. مردم آزاده جهان از روی اعتقاد و شدت خشم فریادشان مرگ بر اسرائیل است.
امروز در سراسر دنیا کسانی که برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین اجتماع کردند که خبرهایش را خواهید دید و اینجا هم باید تشکر کنم از مردم بزرگوار غیوررشید و بصیر و حاضر در صحنه استان البرز به خصوص شهر کرج با این حماسهای که امروز خلق کردید شما در سراسر دنیا کسانی که برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین اجتماع کردند و علیه آمریکا و انگلیس و صهیونیستها شعار دادند به این یقین رسیدند که رژیم پلید کودککش قطعاً نابود شده و قدس شریف به زودی توسط مجاهدان جبهه مقاومت آزاد خواهد شد.
لذا همانطور که طوفان الاقصی ملل جهان را نسبت به جنایات و وحشیگریهای گرگهای صهیونیستی علیه مردم بی پناه غزه بیدار کرد روز قدس هم به عنوان نماد آرمان فلسطین دائماً انسانها را بیدار نگه میدارد.
این روزها روز جهانی کودک هم هست آیا مجامع بینالمللی که راجع به کودک دغدغه دارند نگاهی به غزه انداختند که چند هزار کودک کشته شد و اساساً چه حرکتی برای کودکان غزه انجام دادند؟ اگر آمریکا از این سگ هارش حمایت نکند او توان کاری ندارد. ما آمریکا را در این روزهای پایانی ماه مبارک از نفرین خودمان بینصیب نمیگذاریم.
روز جهانی قدس نماد مبارزه دائمی با استکبار است در ادامه تاریخ. روز قدس نماد است نماد ایستادگی آزادگی مقاومت علیه استکبار جهانی. روز قدس نماد زیر بار زور نرفتن انسانهای آزاده است. روز قدس اسطوره ساز است. روز قدس روز افشاگری چهرههای در ظاهر متمدن و در باطن حیوان صفتی است که به هیچ اصلی از اصول انسانی پایبند نیست. روز قدس روز نشان دادن چهره واقعی نظام لیبرال دموکراسی غرب به مردم دنیاست. روز قدس میگوید مردم دنیا بیایید و حقوق بشر آمریکایی را تماشا کنید و علیه او قیام کنید. روز قدس میگوید سازمانهای بینالمللی ننگ جامعه بشری هستید. روز قدس برملا میکند که چگونه تروریستهای دولتی با طراحیهای خبیثانه با صدها بمب منطقهای را ویران میکنند تا یک نفر را به شهادت برسانند. روز قدس با صدای بلند شکست سیاستهای آمریکا را اعلام میکند. روز قدس روز نشان دادن قدرت مستضعفان عالم به مستکبران است. روز قدس یعنی آزادههای جهان پشتیبان آرمان فلسطین هستند روز قدس روز رسوا شدن چهره منافقان و وادادههای داخلی است. روز قدس یعنی انقلاب اسلامی صادر شد روز قدس یعنی دستاوردهای انقلاب حفظ شد. خروشی که ملتها در سراسر دنیا در روز قدس دارند یعنی آمریکا و اذنابش هیچ غلطی نمیتوانند بکنند و در یک کلمه روز قدس روز قدس است؛ و روز قدس روز اضمحلال و نابودی و مرگ بر اسرائیل است.
فرصت بیان و تحلیل مسائل این روزهای داخل سرزمین اشغالی را ندارم؛ فقط بدانید که بحرانهای پنهان صهیونیستها که این روزها به آن مبتلا هستند شکافی است که بین نخبگان و رهبرانشان به وجود آمده که زمینه فروپاشی آنها را فراهم کرده. البته چند روزی هم هست که با جنگ روانی در غزه مردم را علیه حماس و پایان جنگ و تحویل اسرا تحریک میکنند شعارهای هم دادند که خباثت دیگریست از غاصب که با این ترفند نقشه خودش را برای بیرون کردن مردم از غزه عملی کند. باید هوشیار باشند و گول نخورند. جبهه مقاومت این جنگ روانی را از سرمردم غزه کنار بزند و آگاهی سازی لازم را بکند.
آخرین مطلب این است که ۱۳ فروردین روز طبیعت است یکی از بهترین هدایای خداوند به بشر طبیعت است که همه وظیفه داریم به عنوان امانت الهی برای امروز و نسلهای آینده از آن نگهداری کنیم و آن را خوب حفظ کنیم. فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت را باید از کودکی آموزش داد روز طبیعت بهترین فرصت برای آموزش است. که چگونه آب و خاک و درخت و سبزه و امثال اینها را باید حفظ کرد. باید به بچهها یاد داد که انسان وقتی بدون ریه نمیتواند زنده بماند درختان هم ریههای تنفس زمین هستند. خلاصه باید عشق به طبیعت را به بچهها آموزش داد تا آینده محیط زیست حفظ شود.
درباره طبیعت و حفظ محیط و درخت و محیط زیست روایت فراوان داریم فقط به عنوان نمونه عرض میکنم که امام کاظم علیه السلام فرمودند: سه چیز به دیده روشنی میبخشد نگاه به سبزه؛ نگاه به آب روان و نگاه به صورت زیبا. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: نگاه کردن به سبزه موجب شادمانی و شادابی است. امام صادق علیه السلام فرمودند: زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و آماده کشاورزی.