به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، آیتالله سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، در جلسه کرسی جزخوانی قرآن که در بیست و دومین روز ماه مبارک رمضان در مصلی کرج برگزار شد، به تفسیر آیات سوره مبارکه احزاب پرداختند. ایشان در تفسیر خود به نکات ارزندهای درباره استقامت مؤمنان بر عهد الهی، وقایع جنگ احزاب، و فلسفه حجاب اشاره کردند.
وی با بیان آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، اظهار داشت: این آیه به مؤمنانی اشاره دارد که صادقانه بر سر وعده و پیمان الهی ایستادهاند؛ برخی از آنها به شهادت رسیدهاند و برخی دیگر همچنان منتظر هستند، بدون اینکه در مسیر عهد خود کمترین تغییر و انحرافی ایجاد کنند. وی افزود: «این آیه هم شهیدان و هم مؤمنانی که منتظر شهادت هستند را شامل میشود و بهنوعی روحیه استقامت در برابر سختیها و ایستادگی بر عهد الهی را به تصویر میکشد.»
ایشان تأکید کردند که در روایات بسیاری، این آیه مصادیق خاصی نیز دارد. حاکم نیشابوری از امیرالمؤمنین (ع) روایت کرده است که ایشان خود را مصداق «منتظر» در این آیه دانسته و فرمودهاند: «به خدا قسم، من هیچگاه در مسیر خود تغییری ایجاد نکردم و همواره بر عهد الهی استوار ماندم.» علاوهبراین، این آیه درباره شهدای اسلام تا قیامت نیز صدق میکند. ایشان افزودند: «نمونهای از این آیه را میتوان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشاهده کرد. شهدای بزرگی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی نیز از مصادیق این آیه هستند که بر عهد الهی ایستادند و در مسیر الهی به شهادت رسیدند.»
وی در ادامه به رویداد مهم جنگ احزاب اشاره کرد و با بیان تأثیرات این واقعه بر تاریخ اسلام گفت: «جنگ احزاب یکی از نقاط عطف در تاریخ اسلام بود که هدف اصلی آن نابودی کامل دین الهی بود. این جنگ با اتحاد قبایل مختلفی از مشرکان قریش، یهودیان بنیقریظه، و منافقان مدینه شکل گرفت و مسلمانان با تعداد کم خود در یک شرایط بحرانی قرار گرفتند. اما تدبیر پیامبر اکرم (ص) و پیشنهاد خردمندانه سلمان فارسی برای حفر خندق بهعنوان یک تاکتیک نظامی جدید، نهتنها مانع عبور دشمن شد، بلکه روحیه مؤمنان را نیز تقویت کرد. این کار به نوعی نمایانگر قدرت ایمان و هماهنگی در جامعه اسلامی بود.»
آیتالله حسینی همدانی در ادامه با اشاره به نقش امیرالمؤمنین (ع) در جنگ احزاب گفت: «یکی از وقایع بزرگ این جنگ، مبارزه امیرالمؤمنین (ع) با عمرو بن عبدود، پهلوان مشهور عرب بود. شکست عمرو بن عبدود به دست امام علی (ع)، ضربهای سنگین به روحیه و انسجام دشمن وارد کرد و باعث تفرقه میان آنها شد. ادعاهایی مبنی بر توقف مبارزه امام علی (ع) به دلیل خشم، کاملاً بیاساس است و هیچ گزارش معتبر تاریخی چنین ادعایی را تأیید نکرده است.»
ایشان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آیه ۵۹ سوره احزاب («یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ») فلسفه حجاب را حفظ امنیت روانی جامعه و دوری از آزار و اذیت دانستند. وی اظهار داشت: «حجاب، علاوه بر اینکه یک دستور الهی است، یک مسئولیت اجتماعی و انتخاب عقلانی به شمار میآید که به کرامت و امنیت زنان و مردان کمک میکند و زمینه را برای جلوگیری از فساد و مشکلات اجتماعی فراهم میآورد. این آیه، هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد و رعایت آن باعث شکلگیری جامعهای سالم میشود.»
این جلسه تفسیری با حضور جمع کثیری از علاقهمندان برگزار شد و نکات ارزندهای از مفاهیم دینی و اجتماعی به بحث گذاشته شد.