متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۱۱/۱۲
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله
اهل تقوا هرچه را برای خود نمیپسندند برای دوست خود هم نمیپسندند. بحث راجع به شاخصهای دوستی بود. دوستی یعنی یاری، محبت، آشنایی همراه با مهر. دوست داشتن و رفاقت کردن با افراد، گرایش طبیعی و نیازی است که در وجود انسان قرار داده شده تا بتواند با ارتباط برقرار کردن با دیگران، زندگی متعادل خود را به سمت کمال ادامه دهد. در دوستیها معمولاً انسان به دنبال کسی میگردد تا بتواند نیازهای روحی و احساسی او را پر کند و پاسخگو باشد.
قرآن کریم هم به همین نکته توجه داده است که انسان به دوستِ دلسوزی که بتواند نیازهای عاطفی شخص را برآورده سازد و برای قیامت او هم مفید باشد نیاز دارد. صدیقِ حمیم در آیه ۱۰۱ سوره شعرا به همین اشاره دارد. دوستی که حمیم است.
ستمکاران ازاین نوع دوستیمحروم هستند. آیه ۱۸ سوره مبارکه غافر فرمود: «… ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع». حمیم به دوستیِ گرمی که هیچ وقت سرد نمیشود میگویند؛ دوستی صمیمی. به سنگی که پر و محکم باشد صخره صمّاء گفته میشود. صمیم به شیء درون پر گفته میشود. اگر انسان چیزی را اراده کرد و بر انجام آن مصمم بود و درون ارادهاش پر بود و خللی نداشت تصمیم میگیرد و اما اگر با کوچکترین اتفاقی از آن برگشت به آن تصمیم نمیگویند. به انسان ناشنوا که گوش او پر است و صدائی را نمیشنود اصمّ میگویند. اگر در دوستی و محبت، خللی نباشد به آن دوست صمیمی میگویند.
بعد خداوند متعال در قرآن کریم در آیه ۱۱۸ سوره آل عمران، به اهل ایمان سفارش میکند که با کسانیکه اهل فساد هستند و خلل در کار شما ایجاد میکنند و بر دین شما نیستند و دوست دارند شما در رنج باشید دوست صمیمی نشوید. حتی تاکید میکند با دشمنان ارتباط صمیمی برقرار نکنید تا اسرار مردم و حکومت فاش نشود. حالا بعضیها میروند رسماً اسرار را میگویند.
خدای تعالی در آیه ۱ از سوره مبارکه ممتحنه فرمود: ای کسانیکه ایمان آوردید، دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید. «یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ اَوْلِیاءَ». شما به آنان اظهار محبت میکنید، در حالی که آنها به آنچه از حق برای شما آمده، کافر شدهاند. «تُلْقُونَ إِلَیهِمْ بِالْمَوَدَّهِ وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءَکُمْ مِنْ الْحَقِّ».
یا در جای دیگر به اهل ایمان سفارش میکند با افرادی که دین شما را مسخره میکنند رابطه دوستی برقرار نکنید. دارد که گروهی از یهود و نصارا وقتی صدای اذان را میشنیدند و یا مسلمین را در حال نماز میدیدند مسخره میکردند، فرمان آمد با این گروه دوستی نداشته باشید.
امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: از همنشینی با افراد فاسق و فاجر و متظاهر به معاصی خدا، دوری کن. از دوستی با جاهل دوری کنید. چون دوستِ آدم نادان در رنج و سختی است. از دوستی و مصاحبت با فاسقان دوری کن زیرا بدی به بدی میپیوندد.
امیرالمومنین علیهالسلام در وصیت به امام مجتبی علیهالسلام فرمود: فرزندم، از دوستی با احمق بپرهیز، زیرا او میخواهد به تو سود رساند اما زیان میزند.
و امام سجاد علیهالسلام به امام باقر توصیه فرمودند: برحذر باش از مصاحبت با کسی که از خویشان خود میبُرد، زیرا من چنین کسی را در سه جای کتاب خداوند عزوجل لعنت شده یافتم.
یکی از عوامل رشد و پیشرفت انسان همنشین و دوست خوب است. مثلاً دوستی با عالم. قرآن کریم پیروی از غیر علم را جایز نمیداند. امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: اگر با دانشمندان مجالست داشته باشی به سعادت میرسی. فرمود: با دانشمندان بنشین تا بر دانشت افزوده گردد و ادبت نیکو شود و تزکیه نفس یابی.
لقمان به فرزندش گفت: فرزندم با دانشمندان نشست و برخاست کن و زانو به زانوی آنها بنشین زیرا خداوند دلها را با نور حکمت زنده میگرداند همچنان که زمین را با بارش آسمان زندگی میبخشد.
البته توجه دارید پیش هر عالم و دانشمندی هم نمیشود نشست. او هم باید ویژگیهایی داشته باشد. رسول خدا فرمود: «لا تجلسوا الا عند کل عالم یدعوکم من خمس الی خمس». تنها در محضر دانشمندانی بنشینید که شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا میخوانند: «من الشک الی الیقین»، از دو دلی به یقین، «و من الریاء الی الاخلاص»، از ریا به اخلاص، «و من الرغبه الی الرهبه»، از دنیا خواهی به دنیاگریزی، «و من الکبر الی التواضع»، از تکبر به فروتنی، «و من الغش الی النصیحه». و از ناخالصی به خلوص.
بنابراین باید توجه داشته باشید که دل به چه عالمی بسپارید. حضرت عیسی علیهالسلام فرمود: چگونه در شمار اهل علم باشد کسی که دنیای خود را بر آخرتش ترجیح میدهد و به دنیا رو آورده است. علت هم معلوم است؛ چون تخریب در این صورت شدید است. امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: لغزش عالم مانند شکسته شدن کشتی است که سرنشینان خود را غرق میکند و خودش هم غرق میشود. همانطور که مواظب غذا خوردن خود هستید مواظب باشید که غذای روح خود را از کجا تهیه میکنید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین مواظبت بر نفس دارند و با ظلم و گناه، پیروزی بر دشمن را دنبال نمیکنند. مولانا امیرالمومنین علیهالسلام در حکمت ۳۱۹ از حکم نهجالبلاغه فرمود: «مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الْإِثْمُ بِهِ، وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ». آن که گناه بر او چیره شود، پیروز نیست و آن که به وسیله بدى چیرگى یابد، شکست خورده است.
امام علیهالسلام در این استعاره و عبارت معیاری برای پیروزی و شکست دادهاند و در ضمن فرمودند که چگونه باید از ظلم و تجاوز دور بود. اگر با کسی دشمنی هم داریم نباید از مسیر عدالت خارج شویم و ستمگری کنیم. و الا در پیشگاه خدای تعالی مقهور گناه و ظلمی که کردهایم خواهیم بود ولو در ظاهر پیروز شده باشیم اما باطن این پیروزی شکست است. همانطور که اگر کسی نتواند در مقابل گناه خود را حفظ کند و آن را مرتکب شود شکست خورده است. خدای تعالی بین ما و گناه فاصله بیندازد. همه ما اهل عمل به دستورات الهی و کسب رضایت الهی باشیم.
ماه شعبان المعظم و اعیاد پیش رو را به همه شما نمازگزاران و مردم خوب استان تبریک عرض میکنم. امیدوارم همه ما در این ماه استغفار آمادگی لازم برای درک ماه مبارک رمضان را پیدا کنیم.
شعبان به معنای شعبه شعبه شدن، طریق، متفرع شدن، تقسیم و… آمده است. لذا رسول خدا فرمود: ماه شعبان، شعبان نامیده شده است زیرا در آن روزیهای مومنین تقسیم میشود؛ و از این ماه خیر زیادی به رمضان سرازیر میشود.
عظمت این ماه به انتسابش به رسول خداست. حضرت فرمود: شعبان ماه من است، خدا بیامرزد کسیکه مرا به ماه من اعانت کند. انسان در این ماه به برکت رحمت الله الواسعه محفوف به رحمت الهی است. در ماه رسول خدا بهترین فرصت را داریم که کسب معیت و همراهی با حضرت کنیم. دعاهای این ماه بر همین مصاحبت با رسول خدا تاکید دارند. حضرت فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که مرا در ماه من اعانت کند.
چگونه باید حضرت را کمک و نصرت و یاری رساند؟ خود حضرت در بیانی فرمودند: «اَشْبَهُکُم بِی اَحْسَنُکُم خُلقاً». یعنی اصل اعانت در این است که در اخلاق مثل من بشوید. خب راه متخلق شدن به اخلاق رسول خدا چیست؟ این را امام صادق علیهالسلام فرمود: «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ خُلُقُهُ الْقُرْآنَ». یعنی صفاتی را که قرآن دستور داده و از اهل ایمان میخواهد مواظبت کنیم و انجام دهیم.
ما دائم شهادت میدهیم که رسول خدا عبد خداست؛ یعنی عبدالرحمان است؛ لذا اگر شما فقط سوره فرقان آیات ۶۳ تا ۷۴ که اوصاف عبادالرحمن بیان شده را در خود تکمیل کنید قطعاً با مصداق اتم بنده خدا که رسول خداست معیت پیدا خواهید کرد.
یکی از اذکاری که معیت با رسول خدا را تقویت میکند صلوات است. این ذکر ما را همراه پیامبر و آلش میکند و در نتیجه تنهائی و غربت نخواهیم داشت؛ هیچ کمبودی در خود حس نمیکنیم و با داشتن آنها دلی شاد داریم. شخصی خدمت امام صادق علیهالسلام رسید و عرض کرد: درود خدا بر شما و اهل بیت شما. حضرت فرمود: شما بر ما تنگ گرفتی اینگونه صلوات نفرست. شخص پرسید پس چگونه صلوات بفرستم؟ حضرت فرمود: بگو «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ».
بعد حضرت فرمودند: شما شیعیان آل محمد هستید. یعنی وقتی ما بر آل، درود میفرستیم خودمان را هم داخل کردهایم و وقتی از آل پیامبر شدیم باید اخلاق خود را بررسی و اصلاح کنیم. خلاصه ماه رجب که گذشت؛ این ماه را از دست ندهیم. از مناجات شعبانیه غافل نشویم که نفس را خوب تکان میدهد؛ و خالی میکند. ارتباط ما را با خدا عاشقانه برقرار میکند. و رحمت خدا را به سوی بنده جلب میکند. عبارات آن خیلی زیباست. مناجی به خدا عرض میکند «هَرَبْتُ إِلَیْکَ». خدایا من از خودم، از همه فرار کردم، آمدم پیش تو به سمت تو فرار کردم. خدایا تو همه حالات من را تا آخر عمر میدانی به باطن و ظاهر من آگاهی، «فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی». همه چیز هم به دست توست، «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی». خلاصه غافل نباشیم و برای همدیگر هم دعا کنیم.
همین ابتدای ماه شعبان سه عید و سه سرور برای اهل ایمان هست. ولادت امام حسین علیهالسلام و روز پاسدار که بر همه پاسداران حریم دین و قرآن و انقلاب در هر لباسی که هستند و به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبارک گرداند.
فقط یک کلمه عرض کنم و آن اینکه حضرت امام پاسداران را معرفی کردند و من بیان ایشان را فقط بگویم. فرمودند: «شما سپاهیان آینه مجسم مظلومیتها و رشادتهای این ملت بزرگ در صحنه نبرد، و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشور هستید». چه تعبیر بلندی دارد! من هرچه بخواهم توضیح دهم و شرح کنم قشنگتر از این نمیتوانم تعریف کنم بعد یک عبارت بلندی ایشان دارد کلام عجیبی است که اینجا برادران پاسدار ما باید خیلی قدر و جایگاه خودشان را بدانند و آن این است که ایشان فرمودند: «پاسدارانی که برای خدا خدمت میکنند ارزش آنها از نماز هم بیشتر است». خیلی عبارت بلندی است.
همه ما شاهد هستیم که در طول این سالها چه خدمات ارزشمندی را سپاه به مردم در زمانهای مختلف و در عرصههای گوناگون داشته؛ غیر از پاسداری از کیان انقلاب و امنیت کشور. به همه این عزیزان این روز را تبریک میگویم.
ولادت امام سجاد علیهالسلام و روز صحیفه سجادیه بر همه شما مبارک باشد. یک جمله عرض کنم و آن اینکه مقطع تاریخی حیات امام سجاد علیه السلام بسیار خاص بود. میتوانیم بگوییم که تاریخ اسلام در حال عبور از مرحلهای به مقطع دیگر بود و امام ماموریت داشت که تحریفها را از بین ببرد و معارف دینی و مکتب اهل بیت را بازنشر کند و شیعیان را منسجم کند و تعالیم لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
نقش امام سجاد مثل نقش حضرت نوح بعد از حضرت آدم است. بعد از طوفان نوح که همه آدمها از بین رفتند نوح شد آدم دوم. اینجا هم امام سجاد دوباره ساخت و ساز کرد. ساخت و ساز اسلام را شروع کرد. شخصیت اسلام دوباره از آنجا کار خودش را آغاز کرد. بنیانها را ترمیم کرد. مجدد اسلام است.
به تعبیر بعضی سه قطره، مکتب را حفظ کرد: قطره خونی که سیدالشهدا داد، قطره جوهری که امام باقر و امام صادق سلام الله علیهما در مسیر هدایت مردم جاری کردند؛ و قطره اشکی که امام سجاد علیه السلام برای هدایت مردم ریخت. البته همین اشک به تنهایی زمینه علم آموزی و بعد هم دفاع از ارزشها را در جان انسان نهادینه میکند.
ولادت سوم ولادت ابوالفضائل قمر العشیره عباس بن علی علیهماالسلام است؛ و روز جانباز که به همه جانبازان و ایثارگران بزرگوار این روز را تبریک میگویم؛ و از خدای تعالی میخواهم که همه رشادتهای شما را به احسن وجه قبول فرماید.
کوتاه عرض ادبی کنم به این قله ادب و بزرگواری. وقتی فاسدترین قوم تاریخ یعنی سدوم به خانه حضرت لوط نبی علیهالسلام حمله کردند و حضرت مظلومانه برای اینکه قومش متعرض مهمانان او نشوند فرمود: «یا قَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتِی هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ…» و در نهایت وقتی دید نمیتواند اقدام موثری داشته باشد تمنائی کرد که آیه ۸۰ سوره مبارکه هود است «لَوْ اَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً اَوْ آوِی إِلَى رُکْنٍ شَدِیدٍ»؛ کاش برای مبارزه با شما، قدرت و نیرویی داشتم یا به پناهگاهی استوار پناه میبردم.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: حضرت لوط منظورش از رکن شدید آرزوی قدرت و توانائی یاران حضرت حجت را داشته است که هر کدام از اصحاب حضرت به اندازه ۴۰ مرد قوی قدرت دارند؛ و قلب هرکدام از آنها از آهن محکمتراست. و در روایت دیگری دارد منظور از رکن شدید، سیصد وسیزده تن یاران حضرت میباشند. نقشی که حضرت عباس علیهالسلام برای امام حسین علیهالسلام داشت همین نقش رکن شدید بود با آن حماسهها که خلق کرد و جانباز شد و اسوه ادب و ایثار و جوانمردی و وفا قرار گرفت.
امروز روز ۱۲ بهمن و سالگشت ورود حضرت امام بعد از سالها تبعید به ایران است در سال ۵۷ که روزهای الهی دهه فجر انقلاب اسلامی و جشنها هم با شعار حضور تا ظهور از امروز شروع میشود؛ انشاءالله مردم پایه و با نشاط و تبیینی و بصیرت افزا، با بیان دستاوردها و امثال اینها برگزار شود. امسال با توجه به شرایط منطقه حضور مردم چشم دشمنان را انشاءالله کور میکند. جلوه فرامرزی انقلاب اسلامی در قامت مقاومت دیده میشود این روزها.
ایام الله آثار بزرگی بر زندگی حال و آینده ما داشته و انسان قدرتنمائی خدای تعالی را در این روزها میبیند. به تعبیر حضرت آقا این روزها تاریخ ساز هستند. این روزها آنقدر اهمیت دارند که جریان باطل تمام سعی خود را میکند تا این منارههای روشن و روشنی بخش را خاموش کند و اگر نتوانست نقش هدایتی آن را تحریف کند.
اگر تاریخ انقلاب را دنبال کنید میبینید که از روز اول پیروزی تا امروز بیکار نبودهاند و به هروسیله که بتوانند میخواهند این ظرفیت بزرگ را از کار بیاندازند. حضرت آقا فرمودند: یک عدهای سعی میکنند این یوم اللههای حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند.
لذا همه عزیزان مومن و انقلابی که بیانی دارند و مخاطبی دارند باید به رسالت قرآنی امروز خود اقدام زیبا و خلاقانه و عاجل داشته باشند که فرمود: «وَ ذَکِّرهُم بِاَیّام الله». تا با توطئه دشمنان یاد آن ایام که سرمایه جبهه حق است و هدایتگر دیگران است از بین نرود. بعلاوه استحکام بیشتری بوجود بیاورد.
یوم الله فقط نسبت تاریخی نیست؛ نقش گستردهتری دارد. زمان جشنهای انقلاب فرصت خوبی است تا به سوالهای نسل جوان و امانتداران انقلاب که در محاصره رسانههای مختلف و تبلیغات وسیع و دقیق بیگانگان قرار دارند و بر علیه آنها حملات پی در پی صورت میگیرد تا ذهن و قلبشان را تحریف کند، دروغ میگوید و بزرگنمایی میکند، تضعیف میکند و ترفندهای رنگارنگی را به کار میبرد تا قلب آنها را تسخیر کند تا بتواند حقایق انقلاب را کتمان کند، اینها بیان شود. امید و آینده را از آنها تلاش میکنند که بگیرند؛ پاسخ منطقی و مستدل باید داده شود. خصوصاً وقتی جوانی با مشکلات عدیده مثل شغل و مسکن و امثال اینها مواجه میشود میگوید اصلاً چرا پدران و مادران ما رفتند انقلاب کردند؟ این بزرگترین انقلاب مردمی جهان را چرا برپا کردند؟
درست در همین ایامی که القاء میکنند دوران ستمشاهی گل و گلاب بوده، بر عزیزانی که آن زمان را درک نکردهاند و اهل مطالعه هم نیستند، روایتهای دشمن آرام آرام تاثیر میکند و به انقلاب و مسئولین بدبین میشوند و نسبت به آینده هم ناامید میشوند. پس واجب است که روشنگری شود. باید عظمت انقلاب را توضیح داد که چرا انفجار نور بود.
لااقل ۵۰ سال قبل از انقلاب را که سیاهترین روزهای ایران و ایرانی بوده را باید بازگو کرد. کشور دچار عقب ماندگی شدید در همه عرصهها بود و شکست خورده بود. بعضی از کارشناسان میگویند اگر انقلاب واقع نشده بود تا سال ۶۷ ایران هویت دینی خود را از دست میداد و کمی بعد هم هویت سرزمینی خود را از دست میداد. سرمایههای کشور را آمریکا میبلعید و در مقابل، سلاح سرکوب میداد.
و از طرف دیگر هم جوری زندگی غربی را ترویج میکردند که القاء میکردند که ایران به تنهائی نمیتواند پیشرفت کند و حتماً باید از غرب تقلید کند تا بتواند زندگی کند و در نهاد افراد نهادینه شده بود که ما نمیتوانیم؛ که رگه هایش را هم امروز بعضا میبینید. انقلاب آمد و همه اینها را بهم زد. دست زیاده خواه آمریکا و اذنابش را هم کوتاه کرد.
همین کشورهایی که خودشان را پیشرفته میدانند آیا میتوانستند بدون تاراج کشورها و مستعمر کردن آنها و تجارت برده و فروش اسلحه و مواد مخدر و تجارت فحشا ثروتمند شوند؟ انقلاب اسلامی مبنای خودش را برای پیشرفت، عزت و استقلال و اقتدار و حفظ اصول ارزشهای الهی و انسانی قرار داده است. البته سختیها هم هست چون نمیخواهد به هر قیمتی ولو دست کشیدن از مبانی ارزشی برای خودش توسعه وابسته و مذموم فراهم کند. خدای تعالی از درون این ظلمت، نور انقلاب را با رهبری حضرت امام بر جهان تاباند «یخرجهم من الظلمات الی النور» شد.
انقلاب فقط برای ایران شیعی حرف نداشت؛ بلکه نور امید را در دل مستضعفین عالم با هر ملیت و مذهبی روشن کرد و شد الگویی برای آزادیخواهان عالم. اینها که عرض میکنم شعار نیست؛ واقعیتی است چون خودمان در آن قرار گرفتیم کمتر توجه داریم. مثل ماهی میمانیم که در داخل آبیم. عرض میکنم این حرفها را با توجه به سختیها و مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی عرض میکنم.
البته بعد از رهبری حضرت امام در اول کار و رهبر معظم انقلاب در ادامه، نقش اصلی را مردم داشتند و همراه بودن مردم با انقلاب این حرکت الهی را قدرت مضاعف بخشید که بتوانند در مقابل همه ستیزه جویهای داخلی و خارجی بایستند و زیربنای مقاومت اسلامی را برای امروز و فردا طرحریزی و بنیانگذاری کنند.
خدای تعالی در آیه ۶۴ سوره مبارکه انفال به رسول خدا دو مطلب را صریحاً بیان فرمودند: «حَسبُکَ الله و مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُؤمِنین». خدا و مردم مومنی که تو را پیروی میکنند برای تو بس هستند؛ یعنی قوام نظام اسلامی به دو چیز است؛ خدا و حضور مردم در همه صحنهها. نه این که خدا و مردم در عرض هم باشند؛ بلکه مردم سرباز خدا هستند؛ جند الله هستند. باید صلاحیت یاری دین خدا را در خودشان به وجود بیاورند. دچار غرور و دنیازدگی و حیله نشوند تا خدا هم به آنان نصرت برساند. «هُوَ الَّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِهِ وبِالمُؤمِنین». (انفال: ۶۲). و در اینجا هم توجه دارید که خداوند رسولش را از دو راه کمک میکند امداد غیبی و دیگری مومنان. حضور مردم موثر است. مردم تحت هدایت الهی توفیق یاری دین را فراهم میکنند. اصلا بدون مردم نمیشود.
شما امروز مقاومت سرافراز را ببینید. همه را مردم جلو بردند. رژیم پلید را به زانو درآوردند. البته مبارزه هنوز به پایان نرسیده. بعد از تمام شدن مهلت آتش بس در لبنان رژیم خبیث صهیونیستی به واسطه حمایت آمریکا اعلام کرد حاضر به خالی کردن مناطق اشغالی جنوب نیست. چون فکر میکرد با جابجایی قدرت در سوریه پشتیبانی از حزب الله مختل شده و از طرف دیگر حزب الله رهبران خودش را از دست داده و شرایط به کارگیری سلاح و مقابله با رژیم را ندارد؛ ولی از آن طرف صهیونیستها از آمادگی کامل برخوردارند. آمریکا هم که مترصد شروع یک حمله نظامی از طرف حزب الله است تا برای خلع سلاح حزب الله فشار بیاورد. دولت هم که گوش به فرمان آمریکاست. فشار داخلی را بالا میبرد تا دولت لبنان سلاح خودش را تحویل بدهد؛ و سرکرده سوری هم از آن طرف در مرزهای سوریه و بقا آماده است که جبهه جدیدی را باز کند. اینجا باز حزب الله همه محاسبات را به هم زد. مردم را به عنوان بهترین گزینه مقاومت مثل صاعقه وارد عرصه کر؛د و رژیم نتوانست تصمیم بگیرد و عقب رفت.
با مقاومت مردم بر رژیم پلید پیروز میشود شد. ان شاء الله مسئولین سیاسی ما هم محاسبات دشمن را تغییر دهند. روی مقاومت مردم حساب بیشتری باز کنند؛ و در مقابل آمریکای سلطه گر بایستند. مقاومت همیشه نتیجه بخش است نه سازش و تسلیم.
دهه فجر به همه یادآوری میکند که عامل پیروزی مردم بودند. ضامن ادامه مسیر تا رسیدن به اهداف نهایی هم حضور مردم است. دشمنان ما در طول تاریخ انقلاب خواستند مردم را از حاکمیت جدا کنند نتوانستند. در جلساتشان در سال ۸۸ گفتند که باید کاری کنیم بین مردم و نظام فاصله بیفتد؛ حتی گفتند باید کاری کنیم که جانبازان و خانوادههای شهدا با عکس شهیدانشان بیایند وسط خیابان؛ و آنها را از بدنه نظام جدا کنیم.
آیات قرآن کریم وظیفه مردم را حضور در صحنههای اجتماعی میداند. به فضل خدای متعال مردم بزرگ ایران مثل همیشه انقلاب با همه سختیهایی که تحمل کردند و فشارهایی که امروز از طرف معاندان به آنها تحمیل میشود و تحریم و تهدید میشوند و پالس جنگ و حمله میدهند و همین الان همین پالسها را میفرستند که حمله میکنیم و چه میکنیم، هنوز هم شعارشان در مقابل همه سلطهگران عالم به خصوص آمریکا همان شعار اول انقلاب است که نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا. انقلاب اسلامی مردمی شروع شده و تا امروز هم مردمی اداره شده و مردمی هم پیش خواهد رفت.
یک نکته دیگر هم عرض کنم اینکه بعضیها بیانات رهبر معظم انقلاب در روز مبعث را تحریف میکنند. ایشان هیچ مجوزی برای مذاکره ندادند. خوب به بیان ایشان توجه کنید. فرمودند: «حواسمان باشد با چه کسی مواجهیم؛ با چه کسی معامله میکنیم؛ با چه کسی داریم حرف میزنیم. این را بدانیم انسان وقتی طرف خودش را شناخت ممکن است معامله هم بکند اما میفهمد که باید چه کار کند. باید بشناسیم بدانیم».
بیان ایشان تبیین فضا و شرایط است؛ نه مجوز. صریح گفتند باید طرف خودت را در مذاکره اول بشناسی. متاسفانه کسانی که حامی مذاکره هستند قبلاً کشور را دچار خسارت محض کردند. دولت را هم دولت عبرت کردند. مردم چون در شرایط سختی از نظر اقتصادی هستند و به اندازه تلاشی که میکنند سفرهشان پر نمیشود، لذا حامی مذاکره، مثل گذشته به نفع مذاکره گفتمان سازی میکند و مردم را خیلی ظریف توجیه و در دوگانه قرار میدهد. بعد برای مذاکرات دائم خبرسازی میکنند و در ذهن القا میکنند که همه مشکلات با مذاکره حل میشود.
دوستان این سوال را پاسخ بدهند که مگر دهه ۹۰ که رهبری آن را یک دهه عقب ماندگی فرمودند، همین مسائل نبود؟ مگر مذاکره انجام نشد؟ پس چرا رشد اقتصادی دولت در آن زمان حدود صفر بود؟ بعد شهید رئیسی رحمت الله علیه با استفاده از ظرفیت مردم در طول ۳ سال که همهاش درگیر مسائل حاشیهای بود از کرونا و بحران کالا و امثال اینها، رشد را به بالای ۴ و ۵ درصد برد.
باید با تمام قوا مشغول برنامهریزی باشید که مردم را از سختیهای معیشتی نجات دهید. به مردم اعتماد کنید و کارهای کشور را پیش ببرید. آیا این شناخت از دشمن است که او هر روز ایران را تهدید میکند و شما هر روز دم از مذاکره میزنید؟ بدنه مردم آمریکا را خوب میشناسند. جواب یاوهگوییها را از خود مردم این گونه بشنوید که مرگ بر آمریکا.
اصلاً این آمریکا اصلاح شدنی نیست. از جمعیت مقاوم غزه میترسد. همین روزها مبلغ کلانی را برای وسایل کنترل جمعیت در غزه تصویب کرده. به جای اینکه کامیون بفرستد آنجا کمک کند غذا و دارو بفرستد، این گونه وسایل را فراهم میکند که جمعیت اینها زیاد نشود.
تذکر آخر هم اینکه همه دوستان به خصوص در استان، عمل به قانون را مد نظر داشته باشند؛ همه! تخلف از قوانین از هیچکس از هیچ دستگاه و ارگان و نهادی پذیرفته نیست. سربسته عرض کردم انشاءالله آن کسی که باید بشنود میشنود.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾