متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا خودم و شما را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا در همه زمینهها دست رد به سینه شیطان میزنند.
مرحوم شیخ صدوق ره در کتاب خصال از امام صادق علیهالسلام نقل فرمود: که شیطان میگوید من راجع به پنج نفر کاری نمیتوانم انجام دهم و سلطهای ندارم و اما بقیه مردم در دست من هستند، یعنی بر آنان مسلط هستم. «قَالَ إِبْلِیسُ خَمْسَهٌ لَیْسَ لِی فِیهِنَّ حِیلَهٌ وَ سَائِرُ النَّاسِ فِی قَبْضَتِی».
اولین گروه را گفت، «مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِیَّهٍ صَادِقَهٍ وَ اتَّکَلَ عَلَیْهِ فِی جَمِیعِ أُمُورِهِ». هر کس با نیت پاکى به خداوند توسل جوید و در همه کارها به او توکل داشته باشد.
توکل به خدا مقامی است که باید بدست آورد یعنی انسان بفهمد که هیچ مخلوقی نه میتواند به انسان زیان برساند و نه میتواند جلوی خیر را بگیرد. یعنی چشم امید از مخلوق بکند.
اینکه انسان در همه امور تکیهگاهش خدا باشد نشانه یقین بالای شخص است و این صفت او را از هر بدی و دشمنی حفظ میکند. امیرالمومنین علیهالسلام فرمود ایمان چهار رکن دارد اول توکل به خدا را فرمود. لقمان به فرزندش نصیحت کرد که فرزندم: به خداوند عز و جل اعتماد کن و آنگاه در میان مردم پرس و جو کن ببین آیا کسی هست که به خدا اعتماد کرده باشد و خداوند او را نجات نداده باشد؟
بحث ما توکل نیست فقط روایت را کمی توضیح دادم و برای کامل شدن این بخش عرض میکنم عدم اعتماد به خداوند هم پیامدهای بدی دارد فقط به این روایت توجه فرمائید که رسول خدا فرمود: خداوند عزوجل میفرماید: هیچ مخلوقی نیست که به جای من به مخلوقی چنگ زند مگر اینکه درهای آسمانها و زمین را به روی او ببندم، پس، چون مرا بخواند جوابش ندهم و چون از من بخواهد، به او عطا نکنم. میبینید که چه پیامد بدی دارد.
گروه دوم: «وَ مَنْ کَثُرَ تَسْبِیحُهُ فِی لَیْلِهِ وَ نَهَارِهِ». هر کس در شب و یا روز تسبیح خداوند را زیاد بگوید. یعنی کسانیکه اهل یاد خدا هستند. کسی که به یاد خداست، غفلت ندارد. و شخص ذاکر غیر غافل هرگز در دام صیادی چون شیطان لعین نمیافتد. اسیر نفس و هواهای آن نمیشود. غفلت گمراهی است.
امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: با پیوسته به یاد خدا بودن است که پرده غفلت کنار میرود. و امام باقر علیهالسلام فرمود: هر مومنی که به نمازهای واجب اهمیت دهد و آنها را به وقتش بخواند از غافلان نیست.
در روایات فراوان توصیه شده که به یاد خدا باشید و همچنین تشویق کردهاند که ذکر، دوام داشته باشد. یعنی انسان در همه حال خدا را فراموش نکند نه اینکه تسبیح بگوید و در همان حال خدا را از یاد برده باشد و طبق عادت تسبیح میچرخاند. رسول خدا فرمود همه تشنه میمیرند مگر ذاکر خدا.
گروه سوم که شیطان بر آنها تسلط ندارد: «وَ مَنْ رَضِیَ لِاَخِیهِ الْمُؤْمِنِ مَا یَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ». کسى که براى برادر مؤمن خود بخواهد آنچه را براى خود مىخواهد. این هم از مواردی است که اولیاء دین به صور مختلف از ما خواستهاند.
اولاً مومنین با هم برادرند. امام صادق علیهالسلام فرمود: مومن برادر مومن است، چشم او و راهنمای اوست. به او خیانت نمیکند به او ستم نمیکند کلاه سرش نمیگذارد و به او وعدهای نمیدهد که بدان عمل نکند.
چه دستورات نابی است که اگر همه توجه کنیم و به اینها عمل کنیم خیلی از روابط بهتر و زندگیها آرامتر خواهد شد. اما متاسفانه بعضیها طوری عمل میکنند که زندگی و اخوت اسلامی شکل نگیرد. ما در روایات داریم کاری کنید که بر تعداد برادرانتان افزوده شود و آنها را دوست داشته باشید که نشانه دینداری است. رسول خدا فرمود: بر شمار برادران خود بیافزائید زیرا در روز قیامت هر مومنی را شفاعتی هست.
بحث برادری و رابطهای که برادران باید با هم داشته باشند خیلی گسترده است. شاید در همین خطبهها به آن بپردازم. اما مسئله مهم که باعث ماندگاری برادری میشود همین دستوری است که امام صادق فرمود و شیطان را نگران میکند. هرچه برای خودت میخواهی برای برادر مومن خود بخواه.
و اما گروه چهارم: «وَ مَنْ لَمْ یَجْزَعْ عَلَى الْمُصِیبَهِ حَتَّى تُصِیبَهُ». کسى که در مصیبت بىتابى نکند. یعنی اهل صبر کمر شیطان را میشکنند. صبر اساس ایمان است.
حضرت عیسی علیهالسلام فرمود: شما به آنچه دوست دارید نخواهید رسید مگر با صبر در برابر آنچه ناخوش میدارید.
اگر کسی به دنبال کمالات عالی باشد راهش صبر است. امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: با شکیبائی است که مقامات بلند بدست میآید. خلاصه کسی که اهل صبر است قطعاً پیروز میشود و شیطان از همین مسئله ناراحت است.
صبر مصیبت را آسان میکند. گذشته از اینکه باعث آرامش روحی است خودِ صبر کردن ثواب هم دارد. امام صادق علیهالسلام فرمودند: هر یک از شیعیان ما که گرفتار شود و شکیبائی ورزد، اجر هزار شهید دارد.
و اما گروه پنجم: «وَ مَنْ رَضِیَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ لَمْ یَهْتَمَّ لِرِزْقِه». کسى که به آن چه خدا داده قانع باشد و براى بدست آوردن روزى خود را به زحمت نیندازد. اولاً باور کنیم «اِنَّ اللهَ هو الرَّزَّاقُ ذُو القُوَّهِ المتینُ». ذاریات/۵۸
روزی رسان خداست، کم و زیاد شدنش هم دست اوست. پس باید به هرچه او داده قانع بود چون بر اساس حکمت و مصلحت میدهد. قطعاً در کم و زیاد بودن آن برای افراد حکمتی وجود دارد باید راضی و شاکر بود تا تغییر بوجود بیاید. بعد باید دنبال این روزی رفت، همینجوری در اختیار کسی قرار نمیگیرد لذا امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: روزی را بجوئید زیرا روزی برای جوینده آن ضمانت شده است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا مواظبت دارند که در دام شیطان و هوای نفس گرفتار نشوند.
در حکمت ۳۱۵ از حکم نهجالبلاغه به این مطلب اشاره دارد که امام علیهالسلام در روز نهروان بر کشتههای خوارج گذشت و فرمود: بدا به حالتان که به شما زیان رساند آن که شما را فریب داد. پرسیدند یا امیر المؤمنین چه کسى آنها را فریب داد؟ فرمود: «الشَّیْطَانُ الْمُضِلُّ»، شیطان گمراه کننده، «وَ الْاَنْفُسُ الْاَمَّارَهُ بِالسُّوءِ»، و نفسهاى وادارنده به بدى، «غَرَّتْهُمْ بِالْاَمَانِیِّ»، آنان را به وسیله آرزوها گول زدند، «وَ فَسَحَتْ لَهُمْ بِالْمَعَاصِی»، راه سرکشیها را به روى آنها گشودند، «وَ وَعَدَتْهُمُ الْإِظْهَارَ»، و وعده پیروزى به آنها دادند، «فَاقْتَحَمَتْ بِهِمُ النَّارَ». و آنها را در آتش دوزخ افکندند.
اقتحام استعاره براى سرعت وارد ساختن به جهنم است. عبارت کاملاً روشن و گویاست و توضیح زیادی نمیخواهد. حضرت در این عبارت انذار دادهاند که مواظب شیطان و ابزارهای اغواگری او باشید که گاهی از خودتان برای از بین بردن خودتان استفاده میکند. خدای تعالی تقوا را در همه ما بیشتر بگرداند.
۲۵ دیماه مصادف با ۱۳ رجب اولین روز از ایام البیض و ولادت با سعادت اخ النبی یعسوب الدین امیرالمومنین علی علیهالسلام و روز پدر است. بر همه شما و دیگر مسلمین به خصوص پدران حال و پدران آینده مبارک باشد. و خدای تعالی همه پدارن از دنیا رفته بویژه پدرانی که شهید شدند را رحمت کرده مهمان امیرالمومنین بگرداند.
نکتهای در این نوبت عرض میکنم. حاکم حَسْکانی، که یکی از دانشمندان برجسته اهل سنت است در کتاب معروف خودش، شواهد التنزیل از ابن عباس نقل میکند: در قرآن کریم هر آیهاى با عنوان «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ذکر شده است، على علیهالسلام، امیر آن مؤمنان و شریفترین آن صالحان است. و از اصحاب محمد صلىاللَّهعلیهوآله کسىنیست که مورد عتاب خداى سبحان قرار نگرفته باشد، و على بن ابى طالب علیهالسلام همیشه به خیر و نیکویى توصیف شده است.
همچنین در کتاب تاریخ دمشق ابن عباس تصریح دارد: در مورد على علیهالسلام، سیصد آیه نازل شده است. یعنی اگر خواستید امیرالمومنین را بشناسید از طریق قرآن اقدام کنید.
در سوره مبارکه اسراء آیه ۹ فرمود: «إنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ». قرآن به بهترین راهها ما را هدایت میکند. مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی در ذیل آیه شریفه روایت میکند: «یَهْدِی إِلَی الْإِمَامِ». و در تفسیر عیاشی گفته: «یَهْدِی إِلَی الْوَلَایَه». که اولین مصداق آن امیرالمومنین علیهالسلام است.
در فرصت خطبه از حضرت چه میشود گفت؟ شمارش اوصاف و ویژگیهای را هم نمیشود فهرست کرد. در این نوبت یک نقل تاریخی عرض کنم. در جنگ احد امیرالمومنین به مبارزه با پرچمدار لشکر قریش به نام طلحه بن ابی طلحه رفت تا مقابل او قرار گرفت او گفت ای قضیم میدانستم غیر تو کسی جسارت مقابله با من را ندارد. حضرت را قضیم صدا کرد.
در کتاب تفسیر قمی نقل کرده که از امام صادق علیهالسلام پرسیدند: معنى قضیم چیست؟ حضرت فرمود: خلاصه بیان امام صادق این است که با توجه به موقعیت رسول خدا و حمایتهاى ابوطالب از ایشان، بزرگان مکه نمیتوانستند مستقیماً به پیامبر جسارت کنند لذا کودکان را با وعده و وعید فریب میدادند و یا تشویق میکردند که به رسول خدا بی ادبی کنند. مثلاً وقتی رسول خدا از منزل بیرون مىآمد، کودکان با سنگپرانى و پاشیدن خاک بر سرو صورت حضرت باعث اذیت میشدند. بعد امیرالمومنین با حضرت بیرون میآمد و چون حضرت هم سن و سال بچهها بود وقتى شروع به اذیت میکردند به سراغشان میرفت و گوش آنان را میپیچاند و مانع مزاحمتشان میشد. این بچهها که توسط حضرت گوشمالى شده بودند با گریه میرفتند منزل و میگفتند «قَضَمَنَا عَلِی قَضَمَنَا عَلِی». على گوشمالیمان داد… به همین دلیل طلحه حضرت را قضیم خطاب کرده است.
و البته تا آخرین لحظه هرجا که بود اجازه نداد کسی به رسول خدا اسائهای داشته باشد و اگر لازم بود گوشمالی میداد. جوری حضرت در طول تاریخ حیاتش مخالفین را گوشمالی داده که بعد از ۱۴۰۰ سال امروز اون یهودی صهیونیست که به شیعیان ضربه میزند برای شادی دل خودش میگوید داریم انتقام خیبر را میگیریم. اما نمیدانند خیبر دیگری در پیش دارند که بعد از آن فرصتی برای جبران ندارند.
مناسبت دیگر این روزها ۲۲ دی مصادف با ۱۰ رجب ولادت پرسرور امام جواد علیهالسلام است در سال ۹۵ قمری که به همه شما تبریک عرض میکنم.
نکتهای هم اینجا عرض کنم. و آن بخش دیگری است از روایتی که امام رضا علیهالسلام از قول رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله راجع به آثار پذیرش نقش ولائی ائمه علیهمالسلام در زندگی ظاهری و باطنی انسان نقل کردهاند.
فرمود: «مَنْ اَحَبَّ اَنْ یلْقَى اللَّهَ وَ قَدْ رُفِعَتْ دَرَجَاتُهُ»، کسیکه دوست دارد خدا را در حالی ملاقات کند که دارای درجات رفیعی باشد، «وَ بُدِّلَتْ سَیئَاتُهُ حَسَنَاتٍ»، و سیئات او تبدیل به حسنه شده باشد، «فَلْیَتَوَالَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْجَوَادَ»، باید محمدبنعلی جواد را ولی خود قرار دهد.
روایت پر محتوائی است. قبلاً هم عرض کردم هر کدام از اسماء الهی مظهری دارد اولاً امام جواد علیهالسلام مظهر اسم رفیع الدرجات، خداوند متعال است. (غافر: ۱۵) قرآن کریم تصریح میکند ایمان و علم مقام انسان را نزد خدا بالا میبرد. در آیه ۱۱ سوره مبارکه مجادله فرمود: «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ».
خب چه کنیم تا از این نعمت برخوردار باشیم؟ خود را ذیل ولایت امام جواد علیهالسلام قرار بدهیم. تا با ولایت و راهبری حضرت جوادالائمه درجات انسان ما متعالی شود. اعتقاد خالص و معرفتی که مرتبه وجودی انسان را بالا میبرد با ولایت امام جواد بدست میآید. در زیارت جامعه فرمود: «بِمُوالاتِکُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دینِنا و أصْلَحَ ما کانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیانا».
و ثانیاً حضرت مظهر اسم مبدل خداست که تبدیلات بواسطه امام جواد به سرعت و راحتی انجام میگیرد. در آیه ۷۰ سوره مبارکه فرقان فرمود: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَاُوْلئِکَ یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ…» اگر کسی تصمیم جدی دارد سیئه را به حسنه تبدیل کند و بر این حال تا زمان مرگ باقی بماند اما توان لازم را ندارد و نمیتواند بر تصمیم خودش استوار باشد، خود را تحت ولایت امام جواد قرار دهد، تا بتواند در وجودش غفلت را به حضور دائم، جهل را تبدیل به علم، عُجب را تبدیل به عبودیت، کبر را تبدیل به تواضع و امثال اینها کند.
۲۷ دی مصادف با ۱۵ رجب است و سالگشت وفات حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها، همینجا ضمن تسلیت به همه شما، عرض ادبی به ایشان داشته باشم.
این بانوئی که از جهات مختلف برای جامعه بشری نقش الگو را دارد. او الگوی روزگاران سخت است. برای شناخت ابعاد وجودی این بانوی مجلله باید از امام معصوم کمک گرفت.
امام سجادعلیهالسلام عبارتی را راجع به ایشان فرمودهاند که کلید معرفت شخصیت غرق در نور ایشان است. فرمودند: «یا عَمَّهِ اَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَهٌ غَیرُ مُعَلَّمَهٍ فَهِمَهٌ غَیرُ مُفَهَّمَه». کلام معروفی است که تکرار میشود اما زینب شناسی را برای ما همین جمله فراهم میکند.
امام علیهالسلام در اینجا تصریح به علم لدنی کردهاند. چگونه علم برای انسان فراهم میشود و به دست میآید؟ همه میگویند شخص باید نزد استاد برود و زحمت بکشد و درس بخواند تا به علومی دسترسی پیدا کند. این راه معمولی است اما آن راهی را که قرآن فرمود و انبیاء الهی توصیه میکنند غیر از این راه روش دیگری است و آن رعایت تقواست.
در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکُمُ اللَّه» و یا در آیه ۲۹ سوره مبارکه انفال دارد: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکُمْ فُرْقانا». رسول خدا فرمودند: «اتَّقِ اللَّهَ تَکُن أعلَمَ النّاسِ». از خدا بترس تا اعلم انسانها شوی. یا فرمود: اگر از خدا چنان که سزاوار است مىترسیدید، علمى به شما آموخته مىشد که جهل و نادانى با آن همراه نیست.
و جالب است بدانید هر وقت انسان بیتقوائی کند یک بخشی از دانستهها و ابزار دانستن را از دست میدهد در روایت دارد: «مَن فَقَد تقویً فَقَدْ فَقَدَ عِلمَاً»، اگر کسی تقوا را از دست داد، علم خاصی را از دست میدهد.
حالا اینجا امام سجاد شهادت میدهد که زینب کبری سلاماللهعلیها بدون رفتن به مدرسه و استاد دیدن از علم برخوردار است. اگر ما هم دنبال علم لدنی میگردیم باید صفات زینبی را در خود احیاء کنیم. او از نظر تقوا و طهارت نفس و صافی دل و بخصوص اخلاص در اوج بوده است. چون در روایت دارد کسی که چهل روز برای خدا اخلاص داشته باشد چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود.
زینب کبری اهل انواع جهاد بود بخصوص مجاهده قلبی و محاسبه نفس که همین هم باز یکی دیگر از مواردی است که شخص را عالم میکند. در آیه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت فرمود: «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا».
یکی دیگر از اموری که به انسان علم داده میشود که زینب سلاماللهعلیها رعایت میکرده است عمل به دانستههاست. امام باقر علیهالسلام فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا یعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَمْ». اگر علمی را که یاد گرفتیم عمل کردیم علم دیگر به ما میدهند.
زینب کبری در این دنیا زاهدانه زندگی میکرد و رغبتی نداشت و همین هم یک شاخص دیگر بدست آوردن علم لدنی است. رسول خدا فرمود: هر که دل از دنیا برکند آرزویش کوتاه گشته، خداوند او را بدون آموزش، دانش عطا میفرماید.
و البته آنچه امروز از حضرت زینب سلاماللهعلیها میآموزیم گذشته از صبر و استقامت و بقیه صفات عالی که دارد این است که او الگوی جهاد تبیین است. بخشی از حماسه حسینی را او حفظ کرد. او الگوی امیدآفرینی و امید بخشی به نسلهای آینده است. او الگوی از بین بردن نقشههای جنگ شناختی و ادراکی دشمن است.
خواستند باور به امامت را و حاکمیت اهل بیت را تغییر دهند اما زینب سلاماللهعلیها با هوشیاری تمام مقابله کرد، تبیین کرد و صحنه را تغییر داد. همان کاری که امروز رهبر معظم انقلاب از همه ما میخواهند که در سخنرانی برای مردم قم دو روز قبل فرمودند. بخصوص درباره دشمن متوهم که پرده توهم اقتدار دشمن باید پاره شود.
به تعبیر ایشان تبیین باید آگاهی بخش و امید آفرین باشد و ایجاد حرکت کند. فرمودند: «مبارزه کنید با هراسافکنی دشمن (یکی از کارهای مهم دشمن، ترساندن است، هراسافکنی است)، میتوانید مقابله کنید با اختلافافکنی دشمن، میتوانید مقابله کنید با یأسآفرینی دشمن. ببینید! اینهایی که عرض میکنم، هر کدام یک عنصر اساسی است».
شما نگاه کنید، دشمن قطعاً اراده کرده، اراده ما را ضعیف کند. و رهبر حکیم ما فرمودند: «جنگهای امروز دنیا، در واقع جنگ ارادهها است… در عرصههای گوناگون جهانی، درگیریها غالباً جنگ ارادهها است؛ هر طرفی که ارادهاش زودتر ضعیف شود، شکست خواهد خورد».
خودشان قبلاً بر اساس اسناد امنیتی آمریکا میگفتند سه کشور به ترتیب برای آمریکا تهدید هستند چین، روسیه و ایران اما اخیرا با برآورد جدید میگویند اگر بتوانند تهدید ایران را از میان بردارند، تهدیدات چین و روسیه قابل مهار است.
دشمنان ایران چون دچار اختلال محاسباتی و توهم درباره ایران هستند در این تحولات اخیر که در منطقه واقع شده خیال کردند دست و بال ایران را قطع کردهاند و اقتدار و توان دفاعی ایران از بین رفته است. لذا هر کدام حرفهائی میزنند. ۲۴ ساعته از طرح این مردک قمارباز علیه برنامههای صلح آمیز هستهای ایران میگویند. چون در میدان ضعیف شدند و توان لازم را ندارند میخواهند با فشار روانی خواستههای خود را تحمیل کنند.
اتفاقاً هر سال رزمایشهای اقتدار نیروهای مسلح برای آمادگی دفاعی و به روز کردن توانمندیهای نظامی و عملیاتی انجام میشد. مصادف شد با حرفهای اینها در این روزهائی کهرزمایش پیامبر اعظم ۱۹ که یکی از بی سابقهترین رزمایشها به جهت تنوع سلاحهای بکار رفته هست اجراء میشود.
رزمایش اقتدار پیامهای فراوانی را همراه خود دارد. توهمات دشمن و محاسبات او را بهم میریزد. روحیه مردم را تقویت میکند و برای آنان ایجاد امید میکند. نشان میدهد که درمقابل تهدید دشمن همه با هم اتحاد و انسجام دارند.
خلاصه این رزمایش به دشمنان ایران میگوید فهم خود را نسبت به قدرت و اراده و عزم ملت ایران به روز کنید و بدانید هرگونه ماجراجوئی بازخورد پشیمان کنندهای برای شما خواهد داشت.
متاسفانه برخی از رسانههای داخلی درست مسیر دشمن را طی میکنند و حرفهای آنان را برای خالی کردن دل مردم تکرار میکنند. آقای رسانه چقدر این رزمایشهای اقتدار را که امید آفرین است را تبلیغ و تبیین کردید تا دل مردم محکم شود؟ چقدر فعالیتهای دولت را تبلیغ کردید تا امید مردم بیشتر شود؟ چرا اعتماد مردم را از بین میبرید؟ همهاش دروغ پراکنی و شایعه سازی و تخریب چهرهها و امثال اینها، بشکند قلمهائی که دل مردم را میلرزاند و امید را از آنان میگیرد و دشمن را شاد میکند.
مطلب دیگر اینکه مدتی است عدهای روی مذاکره با کشورهای استکباری تاکید دارند و مسیری را طی میکنند تا دوقطبیهائی در این باره درست کنند. رهبرمعظم انقلاب درباره اصل مذاکره همیشه نگرشی مثبت داشتهاند اما تذکراتی را دادهاند که باید مد نظر باشد.
من برای یادآوری خودم و شما و همه مسئولین و کسانیکه این روزها صحبتهائی دارند عنوان بیانات چند سال گذشته حضرت آقا را فقط میخوانم متن بیان را خودتان دنبال کنید بعد ببینید آیا واقعاً کسانی که الان دم از مذاکره میزنند دوستدار انقلاب و دلسوز ایران هستند؟
فرمودند: «آمریکا به تعهد عمل نمیکند. آمریکا باج میخواهد. غرب و آمریکا قابل اعتماد نیستند. آمریکا نقض عهد میکند. آمریکا دنبال استمرار سلطه است. آمریکا زورگو و تحمیل کننده است. مذاکره با آمریکا نتیجه ندارد. مسئله آمریکا مسائل حیاتی ایران است. آمریکا دنبال نفوذ دوباره است. مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل نمیکند. مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواستههای آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران. مذاکره یعنی نمایشِ موفقیتِ سیاستِ فشارِ حداکثری از سوی آمریکا. مذاکره برای امریکا مکمل فشار است. آمریکا نقاط قوت ایران را نمیخواهد. آمریکا نگران عمق راهبردی ایران است. آمریکا در مذاکرات دبه میکند و از اهداف اصلیاش یک قدم عقب نمینشیند. مذاکره در نگاه امریکا وسیلهای برای اعمال دشمنی است. آمریکا در مذاکره امتیار نقد میخواهد و وعده دروغ میدهد. نمونه مذاکره با آمریکا، تجربه تلخ مذاکرت برجام. خصومت و اخلال رویکرد همیشگی آمریکا در برابر ایران. سهل و ساده اندیشی در مذاکره با آمریکا. مبارزه با نظام سلطه و استکبار تعطیل پذیر نیست. هیچ وقت به مذاکره با امریکا خوش بین نبودم».
در حکم اخلاقی و شرعی مذاکره با آمریکا فرمودند: «اما دولتی که تعرض میکند، دولتی که درصدد است از هر بهانهای استفاده کند برای نابودی ملت ایران، برای نابودی جمهوری اسلامی، برای نابودی آرمانهای اسلامی، ملت ایران نمیتواند اغماض کند از او؛ نه حق عقلانی دارد، نه حق شرعی دارد، نه حق وجدانی دارد، نه حق انسانی دارد، حق ندارد در مقابل این دشمن بنشیند و به او به چشم دوست نگاه کند. دست دوستی به طرف او دراز کند، چنین چیزی ممکن نیست. آمریکاییها این[طور] هستند. با همه توان، با همه قوا درصدد این هستند که جمهوری اسلامی را از این راهی که دارد حرکت میکند، باز بدارند، شیوههای مختلف دارند، تبلیغات میکنند، امروز هم کاملاً فعّالند. تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد».
ما هم تا وقتی اوضاع اینگونه است شعارمان همان است که همیشه سر دادهایم. مرگ بر آمریکا.
مردک هنوز سر کار نیامده برای کشورها خط و نشان میکشد. که فلان کشور ملحق به آمریکا شود و الا تحریم میشود گرینلند ملحق شود والا عملیات نظامی و تحریم میشود. کشورشان در همه امور در سراشیبی است اما با جنگ روانی برای خود قدرت گدائی میکنند.
گفته اگر گروگانهای صهیونیست آزاد نشوند غزه را جهنم میکنم. بیش از یک سال و چند ماه است این جهنم را درست کردید. این همه کشتار و ویرانی در این سرما، بیپناه و بی آب و غذا و بی دارو و درمان و دائماً بمب و گلوله اینها بهشت است؟
البته خدای تعالی انتقام میگیرد. تمام مدتی که اینها بمب ریختند در این یک سال و خوردهای تقریباً ۴۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردند در زمینه نظامی و تسلیحاتی و مالی و در همین سه روز ۹۰ میلیارد دلار از بین رفته یعنی دو برابر هم بیشتر.
در خبرها دیدم که آمریکا با هواپیما تجهیزات به عراق میبرد و اشغالگری خودش را تکمیل میکند. حضرت آقا نکاتی در این باره به نخست وزیر عراق فرمودند همه از روی نصح و دلسوزی است توجه جدی شود به خصوص آنچه راجع به حشدالشعبی به عنوان یکی از مولفههای قدرت عراق فرمودند. ایستادگی در برابر اشغالگری آمریکا را تاکید کردند که دولت عراق این کار را بکند. البته نقش مهمی که دولت و مردم عراق در محور مقاومت دارند را نباید غفلت کرد.
از جمله فضیلت ماه رجب آن است که ایام البیض در آن واقع شده یعنی روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف برای خدا و روزه داری، در آموزه های دینی بر آن تأکید و سفارش شده است.
اسلام با رهبانیت و کنارهگیری از مردم را باطل میداند اما اعتکاف یک فرصت بسیار استثنائی برای خودسازی است. بخصوص در این دنیائی که بحرانهاى فراوان مادى و معنوى، افراطها و تفریطها، انسان را احاطه کرده است، نباید این زمانها را برای بازیافت خود از دست داد. بویژه کسانیکه مسئولیت اجتماعی دارند و زمینه سقوط از جایگاه انسانی بیشتر فراهم است اعتکاف پشتوانه معنوی خوبی برای آنان خواهد بود. از مزاحمتهای روزانه فاصله گرفتن و با خدا خلوت کردن و گذشته را ترمیم کردن و برای آینده برنامه ریزی کردن.
البته نباید با برنامههای فراوان این خلوت و عبادت ترکیبی که هم دعا و مناجات دارد هم نماز و روزه و حضور در مسجد را به هم زد اعتکاف است نه اردوی فرهنگی مذهبی، باید اجازه داد هر کس به خودش برسد. این امری رسیدنی است یعنی باید شخص به این باور برسد که احتیاج دارد به خودش رسیدگی کند و الا میآید و خسته میشود و بهره لازم را نمیبرد مزاحم دیگران هم میشود.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾