مشروح خطبه‌های نماز جمعه 20 مهرماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

یکی از راه‌های مبارزه با رژیم صهیونیستی، نخریدن و استفاده نکردن از کالاهایی است که منسوب به آن‌هاست

کارشناس روابط عمومی ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین سخن بی‌پایه و بی‌اساس نمی‌گویند. بعد از بیان ویژگی‌های گروه مترفین که مرفهین بی درد بودند و مرجفون که شایعه سازان جامعه بودندوجامعه مسلمین را به درد سرهائی مبتلا می‌کردند و می‌کنند.

در این نوبت به گروه خرّاصون اشاره می‌کنم که این گروه اهل ایجاد شک و شبهه در اذهان مردم هستند. یعنی این گروه شبهه‌سازان جامعه هستند. در آیه ۱۰ به بعد از سوره مبارکه ذاریات فرمود: «قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی غَمْرَهٍ ساهُونَ یَسْئَلُونَ أَیَّانَ یَوْمُ الدِّینِ». کشته باد دروغگویان، همانها که در جهل و غفلت فرو رفته‏اند، و پیوسته سؤال مى‏کنند: روز جزا چه موقع است؟

خرص یعنی سخن بدون علم، سخن ازروی گمان واحتمال. معمولاً در این سخنان، مطالب غیر واقع و کذب داخل می‌شود لذا به دروغ‌پردازِ کذاب، خراص می‌گویند. این مقدار بی سروته و بی پایه حرف زدن مذموم است. گوینده‌اش استحقاق مرگ دارد که خداوند در قرآن لعن و نفرین فرموده است این گروه را و بعد آنان را معرفی فرموده که در جهل و غفلت و بی‌خبرى غرق هستند. «الَّذِینَ هُمْ فِی غَمْرَهٍ ساهُونَ». وقتی شخصی را جهالت و نادانی عمیقی احاطه کرده باشد به آن حالت غمره می‌گویند. و ساهون هم به هر سهو و اشتباه و غفلتی می‌گویند. این گروه در غفلت و اشتباه غوطه‌ورند.

درباره اینها  قرآن کریم می‌فرماید اهل ظن و گمان و عمل به همین خیالات خود هستند. در آیه ۱۴۸ سوره مبارکه انعام فرمود: «إِن تَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ اَنتُمْ إَلاَّ تَخْرُصُونَ». شما فقط از پندارهای پوچ پیروی می‌کنید و جز به حدس و گمان تکیه نمی‌کنید. به چه  دلیل هرچه به ذهن‌تان رسید به آن عمل و اعتماد می‌کنید؟ اگر کسی صرفاً به حدس اکتفا ‌کند، از نظر اسلام مردود است و حجیتی نداد. اعتقاد و اعتماد به چیزیکه منشاء عقلائی ندارد نمی‌تواند حجت باشد. لذا فرمود مرگ بر کسانی که بدون دلیل سخن می‌گویند و شبهه درست می‌کنند.

گروه دیگری که برای جامعه به شدت مضرند و دائماً خطر و خسارت درست می‌کنند منافقان هستند. که بحث آن مفصل است که اگر خدا بخواهد نوبت دیگری باید به او پرداخت. اما این نوبت از مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی در اولین حدیث از جلد هشتم، نامه‌ای طولانی را از امام صادق علیه‌السلام به اصحاب‌شان نقل می‌کند که در آن به رابطه انسان با خدا اشاره شده است به همین نامه تا هر مقدار که فرصت هست اشاره می‌کنم.

اول روایت این است: اسماعیل بن جابر روایت کرده که امام صادق علیه‌السلام نامه ذیل را به اصحاب خود مرقوم داشت و به آنها دستور داد که آن را به یکدیگر درس بدهند و در آن نگاه کنند و از یاد نبرند و بدان عمل کنند. اصحاب نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‌هاشان گذارده بودند و چون از نماز فراغت می‌یافتند در آن مى‌نگریستند.

در بخشی از نامه امام صادق علیه‌السلام فرمودند: این است روش و ادب ما که همان روش خدا است، آن را بدست آورید و درک کنید و بفهمید و پشت سر نیندازید، آنچه بر طبق راهنمائى و هدایت شما است آن را دریابید و آنچه موافق خواهش نفسانى شما است آن را بدور افکنید و رفتار نکنید. چون متن نامه طولانی است بیش از ۱۵ صفحه است ترجمه آن را به صورت فهرست و دسته بندی شده بیان می‌کنم.

نامه اینطور شروع می‌شود: بنام خداى بخشاینده مهربان، اما بعد، از پروردگار خود عافیت درخواست کنید، و آرامش و وقار و سکون را از دست ندهید، و شرم و حیا پیشه کنید، و از آنچه مردمان شایسته پیش از شما دورى کردند شما هم دورى کنید… اما دسته بندی که می‌کنیم این است که بخش اول آن به رابطه انسان با خدا پرداخته و فرموده است: عاقبت نیکو و عافیت‌خواهی از پروردگار. اهتمام زیاد به تهلیل و تسبیح و تقدیس خداوند و خاکساری در برابر ذات اقدس خداوند. اهتمام زیاد به دعا که دوبار ذکر فرمودند. رغبت به آن چه خداوند ما را به آن ترغیب کرده است. دوری جستن از انس گرفتن به آن چه خداوند حرام کرده است. پیروی نکردن از هوای و هوس و برداشت‌های شخصی در امر دین و پای‌بندی تمام به حلال و حرام‌های الهی. پیروی از زندگی پیامبر و پیروی نکردن از هوی و هوس و برداشت‌های شخصی در فهم و تفسیر زندگی آن حضرت. یک‌بار دست بلند کردن به هنگام آغاز نماز. اهتمام به ذکر خدا در ساعات مختلف روز و شب. دوبار فرمودند: کوشش فراوان برای فرمان بردن از خدا و بندگی او. اهتمام به حفظ آن چه از رسول خدا و ائمه اهل بیت او باقی مانده است. رضایت داشتن از آن چه خدا ساخته و خواسته است. اهتمام به نمازهای روزانه. دوری جستن از بازداشتن حقوق الهی. ولایت‌پذیری خدا ورسول خدا و مؤمنان و تبری جستن از دشمنان آنها. وفای به عهدی که در برابر خداوند بر گردن دارد مانند ولایت‌پذیری، اقامه نماز، پرداخت زکات و دادن قرض الحسنه. دوری جستن از آن چه خداوند آن را حرام کرده است. توجه به این نکته که اسلام یعنی تسلیم در برابر حق. اطاعت از خدا برای احسان به نفس. دوبار فرمودند: دوری جستن از معصیت و گردن‌فرازی کردن در برابر خداوند. توجه به این که هیچ کس جز خدا غنی‌کننده انسان نیست. کوشش برای برخورداری از شفاعت شفاعت‌کنندگان از طریق به‌دست آوردن رضای خدا. ترک نکردن فرمان خدا و فرمان هر کس که به پیروی از خدا فرا می‌خواند. عاقبت نیکو وعافیت خواستن از خدا. درخواست از خداوند برای جای دادن اسلام در سینه خود و سخن گفتن بر اساس حق. توجه کردن به این نکته که شرط محبوب خدا شدن پیروی از فرامین خدا و اولیای اوست.

بخش دیگر روایت به روابط انسان با دیگران پرداخته است. حفظ آرامش و وقار و سکینه. حفظ حیاء و دوری جستن از هر آن چه صالحان پیش از ما از آنها دوری جسته‌اند. دوبار فرمودند: خوش‌رفتاری با مخالفان و دوری جستن از شدت بخشیدن به مخالفت با آنها. برخورد نیکو داشتن با بدرفتاریها برای جلوگیری از نادیده گرفته شدن و زیر پا ماندن حق. بازداشتن زبان جز از خیر و پرهیز از بدگویی و تهمت و دشمنی‌ورزی. دوری جستن از آن چه خداوند ما را از آن برحذر داشته است. سکوت جز در آن چه برای آخرت سودمند باشد. شکیبایی ورزیدن در برابر مشکلاتی که دشمنان در برابر پای‌بندی به حق ایجاد می‌کنند. خوش‌رفتاری با مردم. پرهیز از دشنام دادن به دشنام دهندگان به خدا و اولیاء خدا. مهرورزی به مستمندان و دوری جستن از خوار شمردن و تکبر ورزیدن به آنها. دوری جستن از فخرفروشی و خودبزرگ‌بینی. دوری جستن از بغی و تعدی به حقوق دیگران. دوری جستن از حسد. کمک به مسلمانان مظلوم. کمک به همدیگر. دوری جستن در حد توان از بدگوئی علیه صالحان نزد پیشوای جامعه اسلامی و در تنگنا قرار دادن امام. دوری جستن از در تنگنا قرار دادن برادران مسلمان. دقت در مرزبندی‌های اعتقادی و اجتماعی و دقت در این که انسان در شمار اهل باطل قرار نگیرد. پرهیز از قرار دادن خدا و امام و دین در معرض دشمنیهای اهل باطل. قرار دادن حب و بغضها بر اساس معیارهای خداپسندانه. عادت دادن نفس به بلاء و مصیبت در دنیا و تدبر در مصائب پیامبران که قرآن آنها را ذکر کرده است. پیروی کردن از هدایت و وقار و آرامش و حلم و خشوع و تقوا و راستگویی و وفای به عهد صالحان.

مطلب بعدی رابطه انسان با خودش است. حفظ حیاء و دوری جستن از هر آن چه صالحان پیش از ما از آنها دوری جسته‌اند. پرواپیشگی و رعایت تقوی، دوری جستن از آن چه خداوند ما را از آن برحذر داشته است. نیکی کردن به جسم و جان خود. اطاعت از خدا برای احسان به نفس. این نامه احتیاج به توجه و تبیین بیشتر دارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین نسبت به یکدیگر مهربان و دوست هستند. امیرالمومنین علیه‌السلام در حکمت ۳۰۰ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «مَوَدَّهُ الْآبَاءِ قَرَابَهٌ بَیْنَ الْاَبْنَاءِ وَ الْقَرَابَهُ إِلَى الْمَوَدَّهِ اَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّهِ إِلَى الْقَرَابَهِ». دوستى پدران، خویشاوندى میان پسران است، و خویشاوندى به دوستى نیازمندتر است تا دوستى به خویشاوندى. حضرت لفظ قرابه را استعاره آورده است براى دوستى زیاد بین فرزندان. یعنی دوستی مثل فامیلی است. حالا اگر پدران با فرزندانشان دوست باشند محبت بین آنان محکم‌تر خواهد بود. بعد هم تاکید فرمودند که دوستی نسبت به فامیل بودن رجحان دارد. لازم نیست برای مفید به حال هم بودن حتماً رابطه خویشاوندی برقرار باشد. لذا می‌بینیم که گاهی رابطه‌های دوستانه خیلی مفیدتر از فامیلی‌هاست. خداوند تقوا را در ما زیادتر بگرداند.

۸ و به روایتی ۱۰ ربیع‌الثانی سال‌گشت میلاد امام عسکری علیه‌السلام است. به همین مناسبت روایتی را از امام عسکری تبرکاً برای شما عرض کنم. حضرت فرمودند: «مَا مِنْ بَلِیهٍ إلاّ وَ لِلهِ فیها نِعمَهٌ تُحِیطُ بِهَا». هیچ گرفتاری و بلایی نیست مگر آن که نعمتی از خداوند آن را در میان گرفته است.

بیان بسیار آموزنده‌ای است اگر کسی به عمق و نتایج آن توجه داشته باشد. حضرت نفرموده‌اند: در بلا، نعمت قرار داده شده است، فرمودند: نعمت، بلا را احاطه کرده است. پس هر وقت بلائی آمد باید بدانیم که نعمتی برای ما در مقدرات الهی در نظر گرفته شده است. یعنی این مشکلات و سختی‌ها و بلاها و گرفتاری‌ها، همه‌اش روح ما را رشد می‌دهند، بزرگ می‌کنند تا توان پذیرش نعمت بزرگ‌تر را داشته باشیم.

حالا این روایت امام را بیاورید در کنار آیات ۶ و ۷ سوره مبارکه شرح قرار دهید که از آیات مشهور است و همه می‌دانیم اما به محتوای آن کمتر توجه می‌کنیم، که خداوند در اوج سختی‌ها به رسولش بشارت داد و فرمود: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً». قطعاً با سختی آسانی است، و تأکید کرد: قطعاً با سختی آسانی است. یعنی مشکلات و ناراحتی‌ها به این صورت باقی نمی‌ماند و بالاخره تمام می‌شود.

آیه‌ای نوید بخش به صورت یک قاعده کلی. مخاطب این آیات ولو شخص رسول خداست ولی همه مشکلات از همه اهل ایمان در همه زمان‌ها را شامل می‌شود. گفتند و حرف درستی است که در آیه شریفه نمی‌فرماید: بعد العسر یسرا، بلکه می‌فرماید: «مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»، یعنی یُسر همراه عُسر است. حقیقت این است که با هر مشکلی، آسانی همراه است، و این دو همیشه با هم هستند.

البته باید توجه داشته باشیم که به بیان رسول خدا بین صبر و بلا هم رابطه‌ای هست. حضرت فرمودند: «إنَّ الصَّبرَ یأتی مِنَ اللَّهِ عَلی‌ قَدرِ البَلاءِ». صبر، به اندازه بلا از جانب خداوند می‌آید. شبیه همین را امیرالمومنین علیه‌السلام فرمود: صبر، به اندازه مصیبت، نازل می‌شود. و برای اینکه امید خود را از دست ندهیم، حضرت فرمود: هنگام اوج گرفتن سختی‌ها، گشایش فرا می‌رسد. و یا فرمودند: سخت‌ترین وضعیت و تنگ‌ترین شرایط، نزدیک‌ترین وقت به فرج است.

و باید به این آیه شریفه ایمان داشته باشیم که داریم: «إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» (اسراء/۸۱)؛ و همین باعث آرامش اهل ایمان است. لذا بیان امام عسکری با روزهائی که درش قرار داریم قابل تطبیق است و برای مظلومان فلسطینی و لبنانی و جبهه مقاومت بشارت است.

بر خلاف گفته بعض دشمنان و گزافه‌گوئی بعض مفلوکان داخلی و ضریب دادن رسانه‌های معاند به حرف‌های بی‌ربط و تحلیل‌های غلط، که یک سال طوفان الاقصی ثمره نداشت و خسارت محض بود. اتفاقاً پر از خیر بود و دستاوردهائی داشت که اگر این اتفاق نمی‌افتاد معلوم نبود الان وضعیت چگونه بود.

یکی از دستاوردهای مهم طوفان الاقصی و وعده‌های صادق در این یک‌سال این بود که آن ابهت دروغین صهیونیست‌های سفاک را از بین برد و به مردم منطقه و مقاومت جرات مضاعف داد، زبونی و آسیب‌پذیری رژیم منحوس را به جهان نشان داد و آنها که تردید داشتند هم فهمیدند که اگر آمریکا حمایت نکند نمی‌تواند حتی در مقابل گروه‌های کوچک، خود را نجات دهد. شکست اطلاعاتی و عملیاتی شدید بعلاوه اینکه گنبد آهنین هم آهنین نبود. و لو ایران کمترین مجازات را نسبت به جنایتکاران اعمال کرد و اصول انسانی را در هدف قرار ندادن غیر نظامیان رعایت کرد با اینکه توانائی ضربات مهلک به اهداف غیر نظامی را داشت. و البته اگر رژیم صهیونیستی بی عقلی کند با عکس‌العمل جدی و به موقع ایران مواجه خواهد شد.

دستاورد از این بهتر که رژیم پلید صهیونیستی دیگر در دنیا وجاهتی ندارد و در برابر افکار عمومی، منفور گشته امنیت روانی آنان بهم خورده است دو سال قبل کسی جرات بد گفتن به اسرائیل را نداشت، بعض از دانشمندان غربی که سال‌ها قبل نکاتی گفته بودند بازداشت و زندانی شدند اما امروز تقریباً تمام دنیا شعارشان مرگ بر اسرائیل است. و البته از ارباب خبیثش یعنی آمریکا غافل نیستند. حالا بخواهند با قدرت رسانه و فضاهای مجازی برای خود دستاورد بسازند دیگر نمی‌شود.

یک دستاورد دیگر این بود که دنیا به وضوح فهمید سازمان ملل که گوش به فرمان قدرت‌های استکباری است خاصیتی برای ملل جهان ندارد. نمی‌تواند یک آتش بس برقرار کند و یا مقابل نسل کشی آشکار را بگیرد. دستاورد دیگر اینکه فروپاشی از درون‌ را افزایش داد. سرزمین‌های تحت تصرف ‌صهیونیست‌ها به شدت برای آنان نا امن شده و اعتراضات بر علیه دولتشان شدت گرفته مهاجرت معکوس شده و صنعت توریسم و اقتصادشان به شدت بحرانی شده از بین رفته است.

دستاورد دیگر اینکه تلاش داشتند در منطقه ایجاد اختلاف و  تفرقه قومی درست کنند اما شهادت دو بزرگوار سنی و شیعه این دوره از مبارزه با اشغال‌گران، شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله توسط صهیونیست‌ها، همه نقشه‌های آنان را بهم زد. و البته راه این شهدا با قدرت تمام ادامه خواهد داشت و تعللی در اراده رزمندگان جبهه مقاومت بوجود نیاورده بلکه مصمم تر و پر قدرت‌تر مسیر را ادامه می‌دهند و نتیجه هم روشن است.

لذا حضرت آقا در نماز جمعه نصر فرمودند: همه‌ی این حملات و طوفان‌الاقصی که در سال گذشته تقریباً همین ایّام انجام گرفت، یک حرکت درستِ منطقیِ قانونیِ بین‌المللی‌ بود و حق با فلسطینی‌ها بود. دفاع جانانه‌ی لبنانی‌ها از مردم فلسطین هم مشمول همین حکم است؛ آن هم قانونی، معقول، منطقی و مشروع است و کسی حق ندارد از آن‌ها انتقاد کند که چرا شما در این دفاع وارد شدید. لذا مگر می‌توانند مقاومت را خاموش کنند؟ یک‌سال کشتار و جنایت و نسل کشی و تخریب نتوانست کاری کند بلکه به هدف خود مصمم‌تر شدند.

دستاورد دیگر اینکه مسیر تطبیع یعنی عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم غاصب را از بین برد. و مهمتر از همه اینکه ناکامی‌هائی که در اهدافی که داشتند برای جبهه مقاومت دستاورد است.

سوال: اگر اینها دستاورد نیست پس چیست؟ به نظرم امروز به هر دلیلی در ادامه راه تا پیروزی نهائی تعلل شود، خسران شدیدی به همراه خواهد داشت. به هیچ یاوه‌گوئی نباید اعتنا کرد و تا پایان و پیروزی قطعی باید ادامه داد که صبح پیروزی نزدیک است. پرتو نور پیروزی کاملاً عیان است. همه مواظب باشیم در تله شایعات دشمنان و پیاده نظام داخلی آنان نیفتیم.

در این مقطع همه باید بیان کنند که با استقامت و پایداری در مسیر حق، پیروزی مومنان بر باطل و ظلم قطعی است که فرمود: «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت اَقدَامَکُم». همه این اتفاقات مقدمه نصرت الهی و پیروزی حزب‌الله و محقق شدن وعده الهی و شروع حاکمیت‌ مستضعفان است‌ که فرمود: «وَ نُرِیدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ».

ایران هر روز قوی‌تر از روز قبل است و باید این قوه را حفظ کند. امروز در اوج اقتداریم. جمعه نصر را همه ملاحظه کردید و بعضی حضور داشتید. خودش به تنهائی یک عملیات بزرگ بود، نماز جمعه نصر عملیات صادق ۳ و قوی‌تر از دو عملیات دیگر بود. نباید به عده‌ای غرب‌زده و واله غرب اجازه داد مسیر رو به جلو را سنگ اندازی و مسدود کنند.

در این چند سال اخیر با قدرت در مقابل زورگوئی‌های غرب با همه سختی‌هائی که داشت ایستاده‌ایم. نفت را از روزی ۳۰۰ بشکه به فروش نزدیک به دو میلیون بشکه رساندیم در مقابل تحریم دارو و واکسن و امثال اینها ایستادیم چون تن به بعض نقشه‌های استکباری مثل پذیرفتن اف ای تی اف ندادیم اما باز این روزها می‌شنویم همان طیف غربزده واداده دوباره با بیان مختلف دنبال این مسائل هستند چرا عده‌ای دنبال از بین بردن استقلال کشور هستند؟ از آقای رئیس جمهور انتظار بیشتری در این باره هست. فاصله خودتان را با بعض افراد حفظ کنید.

بنا بر نقل، در سال ۲۰۱ قمری، ۱۰ ربیع الثانی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها از دنیا رفتند و بنا بر قولی به شهادت رسیدند. راجع به ویژگی‌ها و محاسن ایشان در نوبت‌های قبل نکاتی به عرض رسید. یکی از مقامات بلند ایشان به بیان امام صادق علیه‌السلام شفاعت وسیعی است که اجازه دارند و می‌توانند تمام شیعیان را شفاعت کنند. مقام شفاعت مقام رفیعی است که رسول خدا و صدیقه طاهره، امام حسین و دیگر ائمه سلام‌الله‌‌علیهم دارند.

بحث شفاعت بحث جدی دقیق  و مفصلی است که باید در زمان دیگر به آن پرداخت اما اجمالاً عرض می‌کنم، در روایت است که: مردم می‌گویند امیدوار‌کننده‌ترین آیه‌ی قرآن، آیه ۳۵ سوره مبارکه زمر است که می‌فرماید: «قل یا عِبادِیَ الَّذِینَ اَسْرَفُوا عَلی اَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللهِ…» بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید…. اما ما اهل بیت معتقدیم امیدوار‌کننده‌ترین آیه، این آیه است، بعد آیه ۵ سوره مبارکه ضحی را تلاوت فرمودند: «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی». و بزودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوی. که مراد، مقامِ شفاعت است.

از امام باقر علیه‌السلام از امام سجاد علیه‌السلام از محمد بن حنفیه از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل است که فرمود: رسول خدا فرمود: آن قدر از امتم شفاعت مى‏کنم که خداى تعالى خطاب مى‏کند: اى محمد آیا راضى شدى؟ عرضه مى‏دارم: بلى، پروردگارا راضى شدم. مرحوم امین الاسلام در مجمع روایتی را از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت فرمودند: رضایت جد من در این است که هیچ موحدی در آتش نماند.

اینکه ائمه علیهم‌السلام شفاعت می‌کنند، برای انسان امید بخش است و نباید مغرور شویم و هرکار دلمان خواست به امید شفاعت انجام دهیم. در روایت دارد روزی کسی به امام باقر علیه‌السلام انتقاد کرد اینقدر مردم را به شفاعت رسول خدا وعده ندهید. حضرت در پاسخ به او فرمودند: هیچ کس از افراد بشر نیست مگر اینکه در روز قیامت محتاج شفاعت رسول خداست. یعنی اگر سختی‌های قیامت، آن عقبه‌های کئود و آن اهوال شدید را می‌دیدی و درک می‌کردی، می‌فهمیدی در آن روز، همه حتی انبیاء الهی به شفاعت رسول‌ خدا نیازمند هستند. البته شفاعت درباره انبیاء و افراد صالح معنای دیگری غیر از گناهکاران دارد. خلاصه خدای تعالی طبق آیه شریفه آنقدر به رسول خدا اکرام می‌کند تا او راضی شود. او را در دنیا بر دشمنانش پیروز و دین او همه عالم را می‌گیرد و در آخرت هم از بالاترین نعمت‌ها و مقام شفاعت برخوردار است.

در روایت دیگر از امام صادق علیه‌السلام دارد: رسول خدا وارد خانه فاطمه سلام‌الله‌علیها شد در حالى که لباس خشنى از پشم شتر در تن دخترش بود، با یک دست آسیا مى‏کرد، و با دست دیگر فرزندش را شیر مى‏داد، اشک در چشمان پیامبر ظاهر شد، فرمود دخترم، تلخى دنیا را در برابر شیرینى آخرت تحمل کن، چرا که خداوند بر من نازل کرده است که آن قدر پروردگارت به تو مى‏بخشد که راضى شوى، «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى»‏.

و از آنجا که نزدیک‌ترین شخص از زنان فاطمی به حضرت، فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیهاست، وقتی زیارت‌نامه ماثور حضرت را می‌خوانیم که خود این زیارت نامه دریائی از معرفت است و نکته‌ها دارد و ما به مقام و جایگاه حضرت پی می‌بریم. در آنجا دارد: «یا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ». یعنی دوره زندگی را طوری سپری کرده که قطعاً مورد شفاعت رسول خدا شده است و بالاتر رفته به طوری‌که شفیع جنت شده است. یعنی نه تنها آن جایگاه شفاعتی در قیامت را دارد بلکه در بهشت هم می‌تواند شفاعت کند که افراد به مقامات بالاتر و جایگاه والاتری از بهشت دست پیدا کنند. «یا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ». و این یکی از مصادیق «وَ لَسَوْفَ یعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَی» خواهد بود.

چند مناسبت دیگر هم داریم که فرصت بیان نیست، مثل روز  عصای سفید که هنوز هم ما تکرار می‌کنیم؛ مناسب سازی‌های لازم در جامعه برای گروهائی که احتیاج به حمایت دارند انجام نشده مثل معبر و پله‌ها و امثال اینها. و روز ۲۶ مهر روز تربیت بدنی و ورزش و ۲۴ مهر روز پیوند اولیاء و مربیان که اینجا مطالبی باید عرض کنم که فرصت گذشت.

یکی از راه‌های مبارزه، نخریدن و استفاده نکردن از کالاهایی است که منسوب به رژیم صهیونیستی است. متاسفانه دیده می‌شود که در کشور این‌ها توزیع می‌شود.

نکته بعد هم مربوط به شراب خواری است که حرام است. دستگاه‌های متولی مواظب باشید مثل پدیده بی‌حجابی عمل نکنید که عادی‌سازی شود. شرب خمر، هم قانون دارد و دیگر نمی‌توانید ایراد بگیرید؛ هم شرع مقدس دستوراتش را داده است. به جد باید به قوانین عمل شود.

از صدا و سیما پخش می‌شود که با غیر استاندارد آن مبارزه می‌شود. اصلاً چرا وارد این بحث‌ها می‌شوید؟! چرا عادی سازی می‌کنید؟! این دیگر صریح قرآن است که منکر است. باید با آن به شدت مبارزه کرد. اصلاً نباید اجازه داد. چرا بیان می‌شود؟ با بیان بعضی از مطالب قبحش ریخته می‌شود. یک کسی تقلبی داده عده‌ای خوردند؛ بعضی‌ها کور شدند بعضی‌ها هم مردند. می‌گوید با او که تقلبی داده باید حتماً مبارزه کنیم. این یعنی چه؟ باید مواظب بود که خدایی نکرده اشتباه نکنیم.

دوستانی هم که اهل دعا و ذکر هستند در دعاهایتان شهید تهرانی مقدم را فراموش نکنید. همه این برکاتی که الان از موشک‌ها می‌رسد برگشتش به یک مجموعه‌ای از افراد است که در رأس آن‌ها شهید تهرانی مقدم است. در دعاهایتان حواستان به این شهید بزرگوار باشد.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.